سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

نقش وراثت در شکل‌گیری صفات و خصوصیّات روحی و اخلاقی/ تربیت نسل مهدوی با شاخصه های دینی

ارسال شده توسط: مدیریت سایتبازدید شده: 56 مرتبه
دسته: خطبه های نماز جمعهتاریخ: 1401.11.16
 
خطبه نماز جمعه بخش چترود به امامت حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه محترم در مورخه1401/10/16

http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG



خطبه اول
اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه سِیدِنا وَ مَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَد صلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین .

قال الله الحکیم فی الکتابه :« وَالْبَلَدُ الطَّيِّبُ يَخْرُجُ نَبَاتُهُ بِإِذْنِ رَبِّهِ» (1)

اُوصیکُم عِبادَالله وَ نَفسی بِتَقَوَیَ الله

السلام علیک یا صاحب الزمان(عج) ، یا بقیة الله یا اباصالح (ع)، ادرکنا و اغثنا.

خشنودی مولایمان صاحب الزمان(عج) ،سلامتی رهبر عزیز و بزرگوارمان ، شادی روح امام راحل عظیم الشأن، شادی ارواح طیبه شهدا ،شهدای امنیت ، شهدای والامقام بخش ، شهدای والامقامی که بستگانشان امروز در نماز جمعه حضور دارند ، سلامتی خودتان و خانواده و فرزندانتان اجماعاً صلوات.

از حضور مؤمنانه همه شما خواهران و برادران نمازگزار، مجری ،موذن و قاری محترم، دست اندرکاران نمازجمعه صمیمانه تشکر می کنم . امیدوارم خداوند متعال ، این حضور مؤمنانه شما عزیزان را در نماز جمعه ، این خطبه، این نشستن و سکوت را در نماز جمعه ، از همه ما قبول بگرداند ، ذخیره ای ارزشمند برای دنیا و آخرت، مخصوصاً برای اولین لحظه ورود ما به عالم قبر و قیامت قرار بگیرد ، باز هم صلوات بر محمد وآل محمد (ص).

وفات حضرت ام البنین (سلام الله علیها ) مادر آقا ابوالفضل العباس علیه السلام و همسر امیرالمومنین علی (علیه السلام ) را به ساحت مقدس مولایمان صاحب الزمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) و همه شما ارادتمندان و علاقه مندان تسلیت عرض می کنم؛ این روز را به عنوان روز مادران و همسران شهدا نامگذاری کردند. از مادران و همسران شهدایی که در نماز جمعه شرکت می کنند، صمیمانه تشکر می کنم.

مؤمن زمین حاصلخیز و کافر زمین شوره زار :


در آیه ای که ابتدای سخنان خدمت شما عرض کردم، خدای تبارک و تعالی می فرماید : « وَالْبَلَدُ الطَّيِّبُ يَخْرُجُ نَبَاتُهُ بِإِذْنِ رَبِّهِ» وقتی آب باران بر سرزمین پاک ببارد، گیاه نیکو می روید « وَالَّذِي خَبُثَ لَا يَخْرُجُ إِلَّا نَكِدًا »" نَكِدًا " به معنای کم محصول، بی فایده است. بر سر زمین شوره زار حتی اگر باران پاک هم ببارد ،چیزی جز علف هرز و بی ارزش رشد نخواهدکرد(1) . هر بذری در این زمین بکارید و هر زحمتی برای آن بکشید، بی فایده خواهد بود و برکتی نصیب شما نخواهد شد. همه ما میدانیم که فقط زمین خوب و پاک است که محصول می دهد، منظور قرآن تشبیه امر معقول به محسوس است . خدای تبارک و تعالی به ما یاد می دهد اگر سرزمین دل شما، قلب و روح شما پاک باشد آن هنگام سخن انبیا در شما اثر خواهد کرد . اگر سرزمین قلب شما در اثر گناه، سیاه شده باشد حتی سخن پیامبر هم در آن اثر نخواهد گذاشت. پیامبر خدا(ص) آنچه بر سلمان و ابوذر میگفت، بر ابوسفیان هم میگفت .آیات قرآن را برای ابولهب و سران مشرک مکه هم قرائت می کرد ولی اثر نداشت. یکی بلال حبشی میشود یکی هم مانند ابولهب و همسرش « حَمّالَةُ الْحَطَب » ویا هند همسر ابوسفيان می شود که جگر حمزه را از پهلويش درآورد تا بخورد؛ وبه هند جگرخوار معروف شد. آب همان آب است، باران رحمت همان باران رحمت است ولی قلب و ضمیر دل انسان ها با هم فرق می کند .پیامبر خدا حضرت محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) همان باران است ، قلبی که طیب و پاک باشد و آمادگی داشته باشد علم و معرفت پیدا می کند و سرسبز می شود ولی قلبی که کدر باشد و غرق گناه باشد ، محروم می ماند. "گوهر پاک بباید که شود قابل فیض * ور نه هر سنگ و گلی لؤلؤ و مرجان نشود" انسان باید قابل باشد، این را تشبیه معقول به محسوس میگویند.
نقش وراثت در شکل‌گیری صفات و خصوصیّات روحی و اخلاقی:
امیرالمومنین علیه السلام به برادر خودشان عقیل ـ که آشنا به علم نسب شناسی عرب بود ـ گفتند: عقیل تو طوایف و افراد را می شناسی، همسری برای من انتخاب کن که فرزندی شجاع و دلاور به دنیا بیاورد . یعنی ضمیر پاک و طیبی داشته باشد و عقیل، فاطمه کلابیه را برای حضرت برگزید که قبیله و خاندانش، بنی کِلاب، در شجاعت بی مانند بودند، و حضرت علی علیه السلام نیز این انتخاب را پسندید. و این بانوی بزرگوار ، حضرت اباالفضل(ع) را به دنیا آرود(2).
سخن بنده این است که برای فرزندان خود همسرانی خوب و مناسب انتخاب کنید. زیرا خلقیات و روحیات پدر و مادر در فرزند اثر دارد، به قول امروزی‌ها ژن اثر گذار است و به تعبیر روایات عرق و ریشه اثر گذار است.چنانچه رسول گرامی اسلام (ص) فرمود: «اُنظُر فِی اَیّ نَصابِ تَضَعُ وَلَدکَ فَاِنَّ العِرقَ دَسَّاس» بنگر فرزند خود را کجا قرار می‌دهی که عرق پنهانی تأثیر می‌گذارد. (3)
وقتی شیخ فضل الله نوری را اعدام می کردند، یکی از فرزندان او خوشحال بود و شادی می کرد. شیخ بر میله اعدام گفت: « هذا کوفه صغیره» اینجا کوفه کوچک است . وقتی از او در مورد فرزندش سوال کردند که چرا این فرزند تو بد شده است، ایشان گفتند وقتی پسر من به دنیا آمد ،مادرش شیر نداشت، یک دایه برای او انتخاب کردیم بعدها متوجه شدیم که این زن یهودی بوده است. اگر به خاطر بیاورید یک زمانی آقای کیانوری در ایران، سرکرده حزب توده بود که مصاحبه ای کرد و تلویزیون آن را پخش کرد. کیانوری از نوادگان شیخ فضل الله نوری و از همین فرزند اوست،پسری که پدرش بر بالای دار و او خوشحالی می کرد . بنابراین روحیات پدر و مادر بر روی نسل آنها اثر دارد. بنابراین یکی از عوامل سعادت و خوشبختی فرزند ،داشتن پدر و مادر خوب و طیب است.

«اخلاص» کلید آسمانی شدن حاج قاسم :

اینکه قرآن می فرماید: « وَالْبَلَدُ الطَّيِّبُ يَخْرُجُ نَبَاتُهُ بِإِذْنِ رَبِّهِ» منظورش این است که پدر و مادر خوب، فرزند خوب به دنیا می آورد. پدر و مادر خوب فرزندش می شود حاج قاسم سلیمانی که از اخلاص بالای خود می گویند روی سنگ قبر من بنویسید: سرباز قاسم سلیمانی. هیچ چیز به جز خدا در زندگی این مرد نبود،کسی که در میدان جنگ، نام او لرزه بر اندام دشمن می اندازد. چنین با اخلاص و مهربان است. امام جمعه کرمان در جلسه ای در کاظم آباد گفتند : روزی حاج قاسم مهمان رئیس جمهور عراق بودکه همان لحظه رئیس جمهور آمریکا با رئیس جمهور عراق تماس می گیرد، حاج قاسم قصد داشت اتاق را ترک کند که رئیس جمهور عراق گفت: بمان، می خواهم جلوی شما با رئیس جمهور آمریکا صحبت کنم. بعد از سلام و احوالپرسی به رئیس جمهور آمریکا گفت می دانید چه کسی الان در اتاقم نشسته است ؟ ژنرال سلیمانی روبروی من نشسته است. رئیس جمهور آمریکا گفت با اینکه او دشمن من است ولی من به احترام او از جای خودم بلند شدم و ایستاده با شما صحبت می کنم . تا این حد سردار سلیمانی ابهت و اقتدار داشت.

تاثیر خلق و خوی والدین بر فرزند :

بنابراین یکی از عوامل خوشبختی انسان داشتن پدر و مادر خوب است : « وَالْبَلَدُ الطَّيِّبُ يَخْرُجُ نَبَاتُهُ بِإِذْنِ رَبِّهِ».محصول زمین پاک و طیب، به اذن خدا خوب خواهد شد و کشاورز را از غم و غصه نجات خواهد داد. پدر و مادر خوب، نتیجه اش تربیت فرزندان خوب خواهد بود. گمان نکنید دعوای پدر و مادر روی نسل آنها تاثیر ندارد، همانطور که شکل ظاهری و قیافه ظاهری پدر و مادر روی فرزند خود تاثیر دارد،اخلاق هم اثرگذار است. هنگامی که حضرت زهرا(س) به مسجد پیامبر برای ایراد سخنرانی رفتند، راوی می گوید: راه رفتن او مانند راه رفتن پیامبر بود ،قدم برداشتن او همانند قدم برداشتن رسول خدا بود .امام حسین علیه السلام می فرمود: «هر زمان ما دلمان برای رسول الله(صلی الله و علیه وآله) تنگ می شد نگاه به صورت علی اکبر می کردیم»(4) حضرت علی اکبر (ع) بسیار شبیه پیامبر بود؛ از جهت خلقت، خُلق وخو، نطق و گفت وگو. بنابراین همانطور که شکل ظاهری پدر و مادر روی نسل اثر گذار است، اخلاق پدر و مادر روی نسل اثر گذار است. مادر بد زبان، غیبت کن، تهمت زن، وسواسی روی فرزند خود تاثیر بد دارد . به فرموده رسول خدا (ص) « فَاِنَّ العِرقَ دَسَّاس» (3)ژن کار خودش را می کند و اثر می گذارد .روایت دیگری خدمت شما عرض کنم که بسیار جالب است.

عوامل مؤثر در سرنوشت انسان :


پیامبر خدا در یکی از سخنرانی خود درباره انتخاب همسر فرمود: « إِيَّاكُمْ وَ خَضْرَاءَ اَلدِّمَنِ » واژه " خَضْرَاءَ" به معنای سبزی و " اَلدِّمَنِ " به معنای آغل است، حضرت فرمودند: از سبزی که در آغل میروید، بپرهیزید . همانطور که گفتیم دل پدر و مادر مانند سرزمین است که خوب یا بد آن روی فرزند تاثیر دارد، البته یکی از عوامل سعادت پدر و مادر است عوامل بسیار زیادی در این میان موثر است . مثلاً جامعه اهم سرنوشت افراد اثر دارد. حضرت نوح و و همسرش هر دو خوب بودند ولی فرزند آنها تحت تاثیر جامعه بد شد .امام هادی(ع) معصوم است و همسر امام نیز خوب بودند ولی فرزند آنها جعفر کذاب شد. پس عوامل دیگری هم علاوه بر پدر و مادر در سعادت انسان نقش دارد، اراده خود انسان هم نقش دارد ولی پدر و مادر ریشه هستند .فرزندان پدران و مادران بد، خیلی سخت ممکن است خوب شوند . به این نکته توجه داشته باشید که پدر و مادر اصل و ریشه هستند که بسیار مهم است .پیامبر فرمودند: « إِيَّاكُمْ وَ خَضْرَاءَ اَلدِّمَنِ » از سبزی در آغل بپرهیزید. از حضرت سوال شد: منظورشما چیست؟ گفت: منظورم دختری زیبا که در جایگاهی بد رشد کرده باشد و خانواده خوبی نداشته باشد. « فَاِنَّ العِرقَ دَسَّاس » ریشه کار خودش را می کند.

نسل مهدوی تربیت کنید:

نتیجه حرف من این است : مادران دیروز فرزندانی تربیت کردند که سرباز از حضرت امام(ره) شدند وقتی امام (ره) را دستگیر و به زندان قزل‌حصار بردند از ایشان سوال کردند: شما که میخواهید حکومت ۲۵۰۰ ساله شاه را با یک تسبیح از بین ببرید؟ سربازان شما کجا هستند؟ با چه میخواهید با این شاه مقتدر مقابله کنید که در سخنرانی خود خطاب به شاه می گویید، کاری نکن تو را بیرون کنم! حضرت امام(ره) فرمودند: سربازان من در گهواره هستند. سال ۴۱ حضرت امام (ره) این سخن را گفتند. تعدادی از بچه های جنگ و جبهه الان در نمازجمعه حضور دارند، خبری که امام (ره)، آن زمان دادند، شما هستید ،امثال حاج قاسم هستند ،سربازان ولی امر، رهبر انقلاب عمده همان‌هایی هستند که امام(ره) پیشگویی کرده بود. از این آیات و روایات منظورم این سات که سربازان امام زمان امروز به دستان شما تربیت خواهند شد، به طور قطع و یقین امام زمان سربازان خود را از میان فرزندان این نسل انتخاب خواهد کرد. نسل دهه هشتادی و نودی ، پرچمدار مهدوی هستند. اینها را خوب تربیت کنید از آن‌ها مراقبت کنید ،در کتابی به نام خورشید ولایت نوشته خانم انصاری آمده است : در یکی از مساجد شهر مدینه وقتی خدمت حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف می رسند ،آنجا تذکر می دهند که فرزندان خود را خوب تربیت کنید ، امام زمان سربازان خود را از میان فرزندان شما انتخاب می کند. این پیام امروز خطبه ماست ، همانطور که امام فرمودند سربازان من در گهواره هستند ودر خاطرات شهدا و رزمندگان بخوانیم متوجه می شویم که همه آنها از ابتدا انسانهای خوبی نبودند ولی تربیت شدند ، نفس امام به آنها خورد و امروز نظام جمهوری اسلامی از برکت حضور همه جانبه این مردم حفظ شده است، آنچه را که امام پیش بینی کرده بودند تحقق یافت. پدران و مادران امروزی همه سعی و کوشش خود را بکنند تا تربیت فرزندانشان امام زمانی باشد و فرزندانی تربیت کند که در خور شأن حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف باشند.

خدایا به حق محمد و آل محمد نسل جمهوری اسلامی را سربازان به حق حضرت ولیعصر قرار بده

پی نوشت:

1- سوره مبارکه اعراف ، آیه 58

2- قمر بنی هاشم، مقرم، ص 15

3- الهندی، ۱۴۰۵ق.، ج 15: 855 و قضاعی، 1361: 309

4- منتهی الآمال، ج ۱، ص ۳۷۵

خطبه دوم

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه سِیدِنا وَمَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَدصلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین.

قـالَ عَـلِىٌّ عليه السلام:« وَ لَا يَحْمِلُ هَذَا الْعَلَمَ إِلَّا أَهْلُ الْبَصَرِ وَ الصَّبْرِ وَ الْعِلْمِ بِمَوَاضِعِ الْحَقِّ » (5)

اُوصیکُم عِبادَالله وَنَفسی بِتَقَوَیَ الله.

تربیت نسل مهدوی با شاخصه های دینی:


در توصیه به تقوا فرزندان خود را خوب تربیت کنیم، ان شاءالله امید است از نسل ما یاران مهدوی بجوشد و بهترین سربازان امام زمان از نسل جمهوری اسلامی باشند و در رکاب حضرت ولیعصر خدمت کنند. همانطور که بهترین فرزندان امروز در رکاب حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری ، مایه حفظ اسلام و تشیع و مایه حفظ نظام جمهوری اسلامی هستند . کوشش کنید با خوبی و نرمی فرزندان خود را اهل دین، مسجد، نماز جمعه، انفاق ،صداقت و راستی قرار بدهید. فرزندان را همراه خودتان به مسجد بیاورید. از تربیت فرزندان خود غافل نشوید، اگر خدای نکرده غافل شدید دیگران آنها را جذب خواهند کرد. امروز رهزن و دزد بسیار زیاد است، یک دفعه چشمش باز می کنید و خواهید دید از راه فضای مجازی و موبایل و ماهواره، ذهن فرزندان ما مسیحی، زرتشتی، یهودی، وهابی و بهائی شده است! جسم او با شماست ولی دیگر دلش با شما نیست. امیرالمومنین علیه السلام می فرماید: مراقب باشید قبل از اینکه دیگران سراغ فرزندان شما بیایند، خود سراغ آنها بروید. مراقب نسل خود باشید.
امروز دانش آموزان مدرسه شریعتی در نماز جمعه حضور پیدا کرده اند ، خدمت آنها و دبیران و مسئولین مدرسه خیر مقدم عرض می کنم و تشکر می کنم. ان شاءالله مدارس دیگر هم برنامه ریزی کنند و دانش آموزان خود را به نماز جمعه بیاورند.

مناسبتهای هفته
را به اختصار خدمت شما عرض می کنم:

جمعه 16 دی 13 جمادی‌الثانی

*سالروز وفات حضرت ام‌البنین سلام الله علیها و روز تكریم مادران وهمسران شهدا

وفات حضرت ام البنین(س) مادر حضرت ابوالفضل عباس(ع) را داریم خدمت شما تسلیت عرض می کنم. چقدر این زن باوفا اخلاص دارد و چه فرزندان خوبی را تربیت کرده است. نام او قبل ازدواج فاطمه بود ولی وقتی به منزل امیرالمومنین علیه السلام آمد گفت به احترام حضرت زهرا(س) ، به من فاطمه نگویید ، ایشان را ام البنین صدا می زدند و بسیار وفادار بودند. ما هرگز نمی توانیم حقیقتاً شخصیت وجودی ایشان را توضیح بدهیم، فقط یک گوشه از آن را بیان می کنیم . وقتی حضرت زینب (س) از کربلا برگشت گفت: ام البنین نبودی ببینی پسرت عباس در کربلا و عاشورا چه کرد ! ایشان فرمود : فرزندم فدای حسین(ع) . واقعا شخصیت بامعرفت، با روح بزرگی بودند و شخصیت والا و بی نظیری داشتند. امروز به نام مادران و همسران شهدا نامگذاری شده است، قرار بود یکی از مادران شهدا بین دو نماز و در سالروز تکریم از همسران و مادران شهدا ،خاطره‌ای از فرزند شهیدش را بیان کند. این روز را به همه مادران شهدا تبریک میگویم که چنین فرزندانی از دامن این بانوان خدمتگزار تربیت شدند و جان فدای نظام الهی شدند . درود بر شهدا و پدران و مادران شهدا .

تقدير و تشكر از مردم و هیئت های عزاداری در برگزاري مراسمات فاطميه و بزرگداشت سردار سلیمانی:


درهفته‌ای که گذشت الحمدلله در سطح بخش مناسبتها و مراسمات بسیار خوبی برای حضرت زهرا سلام الله علیها برگزار شد. در فاطمیه، تکیه مسجد حضرت علی اصغر(ع) و در مساجد سطح شهر و روستاها مراسمات بسیار خوبی برگزار شد که جای تشکر دارد. از همه مومنین که این ایام را گرامی داشتند و همچنین در مراسم حاج قاسم سلیمانی شرکت کردند،تشکر می کنم. انصافاً سردار سلیمانی شخصیتی محبوب و دوست داشتنی بودند که خود را سرباز ولایت می دانستند، کسی که نام او خوف و ترس بر اندام دشمنان می‌اندازد .شما گمان نکنید که داعش افراد بسیار ضعیفی بودند. خیر، آنها افراد بسیار قوی، آموزش دیده و با انگیزه بودند. کسانی که گمان می کردند با جنگ با شیعیان به بهشت خواهند رفت و تمام امکانات نظامی در اختیار آنها قرار گرفته بود. هیچ رحمی هم نداشتند و از سربریدن و زنده زنده سوزاندن و هر جنایتی که فکرش را بکنید ابایی نداشتند. به یکی از دانشگاه های عراق دست پیدا کردند تمام دانشجویان را سر بریدند و داخل رود ریختند که رودخانه از خون این شهدا قرمز شده بود. داعشیون هیچ رحمی نداشتند ، برنامه اصلی آنها برای نابودی نظام جمهوری اسلامی ایران بود ولی این مرد بزرگ در مقابل آنها ایستادگی کرد و طومار آنها را در هم پیچید .خدا روح او را شاد گرداند که به آرزوی خود که شهادت در راه خدا بود،رسید.مراسمات مختلفی برای ایشان در منطقه برگزار شد که جای تشکر دارد .

شنبه 17 دی 14 جمادی‌الثانی


*انتشار مقاله توهین‌آمیز «ایران و استعمار سرخ و سیاه» و اهانت به امام خمینی(ره) در روزنامه اطلاعات (1356ش)


دوشنبه 19 دی 16 جمادی‌الثانی

*قیام خونین مردم قم در اعتراض به چاپ مقاله توهین‌آمیز روزنامه اطلاعات (1356ش)


در آستانه ۱۷ دی و ۱۹ دی هستیم ،در ۱۷ دی سال ۵۷ روزنامه اطلاعات در یک مقاله ای به حضرت امام خمینی رحمت الله علیه توهین کرد. بنده آن زمان طلبه جوانی بودم تازه وارد حوزه شده بودم. از هفدهم دی که این مقاله چاپ شد ، طلاب حوزه علمیه و جوانان قم به عنوان عرض تسلیت به خانه مراجع می رفتند. یاد دارم که عصر ۱۸ یا 19 دی آیت الله نوری در کوچه عشقعلی قم سخنرانی کردند و خطاب به شاه گفتند: "مه فشاند نورو سگ عوعو کند" در اعتصاب علیه مهاجرانی هم ایشان به جمع متحصنین آمدند و همان مرثیه را تکرار کردند و گفتند شما هر چه بر علیه امام بگویید، امام بیشتر نورافشانی می کند. در عصر ۱۹ دی طلاب و جوانان وقتی از منزل ایشان بیرون آمدند ، به چهارراه بیمارستان که رسیدند ،کنار چهارراه یک کلانتری بود که کماندوها آنجا مستقر بودند. رئیس آنها با بلندگوی دستی اعلام می کرد دست از اعتراض بردارید، البته طلاب شعار نمی دادند فقط به خانه مراجع می رفتند ویک راهپیمایی بسیار ساده داشتند ولی رژیم آن را بسیار خطرناک می دانست و از این جهت نمی توانست آن را تحمل کند .تمام کماندو ها سر و صورت بسته باتوم به دست، ورزیده و آماده بودند.صحنه ای را که تعریف می کنم به چشم خودم دیدم ،کنار خیابان یک بانک قرار داشت که یکی از ساواکی ها با مشت محکم به شیشه بانک زد، وقتی شیشه بانک شکست ،کماندو ها از دو طرف حمله کردند. از جلو و عقب حمله کردند و راه فراری وجود نداشت و شروع به زدن مردم کردند، خیلی ها در این حادثه مجروح و زخمی شدن و تیراندازیشروع شد. تا آخر شب هم صدای تیراندازی می آمد، عده ای آنجا به شهادت رسیدند و قیام ۱۹ دی مردم قم این گونه شکل گرفت . چون به مرجع تقلید و امام توهین شده بود طلاب نتوانستند تحمل کنند، به این موضوع زمان شناسی، بصیرت و آگاهی گفته میشود، اگر طلاب اعتراض نمی کردند و خانه مراجع نمی رفتند و مراجع سخنرانی نمیکردند، این انقلاب شکل نمیگرفت .در صحنه بودن، آگاه بودن اینگونه می تواند مسیر تاریخ را عوض کند . مسیر تاریخ انقلاب اسلامی ایران از ۱۹ دی شروع شد و چهلم آنها در یزد و تبریز برگزار شد و نتیجه آن پیروزی نظام جمهوری اسلامی ایران شد .

بصیرت عامل شناخت اوضاع زمانه:

امام صادق (علیه السلام) فرمود: « الْعَالِمُ بِزَمَانِهِ لَا تَهْجُمُ عَلَيْهِ اللَّوَابِسُ »(6) شبهات به کسی که زمانه خود را بشناسد هجوم نمی‌آورد.کسی که بتواند زمانه خودش را بشناسد و بداند که چه وقت چه کاری را انجام بدهد ،هیچگاه مسائل بر او پوشیده نمی ماند .امیرالمومنین علی (ع) می فرماید: :« وَ لَا يَحْمِلُ هَذَا الْعَلَمَ إِلَّا أَهْلُ الْبَصَرِ وَ الصَّبْرِ وَ الْعِلْمِ بِمَوَاضِعِ الْحَقِّ » (5) پرچم شیعه را هر کسی نمی‌تواند بردارد، الا اهل بصر یعنی کسی که بینایی داشته باشد و در خشت خام هم بتواند مسائل را تشخیص دهد و بصیرت داشته باشد کسی که « الْعِلْمِ بِمَوَاضِعِ الْحَقِّ » مواضع حق را بشناسد و بداند که امروز پرچم حق در دست کیست و پرچم اسلام را چه کسی بلند کرده است و نفاق کجا قرار گرفته است و خیمه حق کجاست . امروز برخی می گویند امام آمریکایی بود و یا خود رهبر آمریکایی است. این افراد قادر به تشخیص نیستند چنانچه در جنگ صفین در کنار امیرالمومنین علیه السلام می جگیدند و به امیرالمومنین(ع)گفتند: یا علی شما نماز می‌خوانید ،دشمن مقابل شما هم نماز می خوانند. شما قرآن می خوانید آنها هم قرآن می خوانند، شما الله اکبر می گویید در سمت مقابل هم معاویه الله اکبر می گوید، ما نمی توانیم حق را تشخیص بدهیم و بدانیم حق با کیست ! چه باید بکنیم؟ میزان امیرالمومنین است، میزان امامت است ولی این افراد قادر به تشخیص نیستند وقتی میزان را تشخیص نداد نمی تواند بگوید حق با کیست. امام به او گفتند به نزد عمار برو تا تو را راهنمایی کند .عمار گفت :خیمه دشمن را نگاه کن ،در زمان پیامبرخدا(ص) ما بارها با این پرچم جنگیده ایم،این خیمه همان خیمه کفر است. علی(ع) جبهه حق است و معاویه جبهه باطل است .امروز پرچم اسلام ناب بر دوش مقام معظم رهبری است او بر حق است، دشمن هرچه شک و شبهه میخواهد ایجاد کند،پرچم این انقلاب همان حضرت فاطمه زهرا(س) و حضرت امیرالمومنین(ع) و پرچم رسول الله و پرچم همه انبیا الهی است که امروز بر دوش مقام معظم رهبری است .پرچم مقابل هر که می‌خواهد باشد کفر و دشمن است .مردم ایران به لطف الهی زمان شناس هستند و به موقه همراه حضرت امام شدند و در فتنه ها، طومارهای فتنه را در هم پیچیدند. در همین قضایای اخیر هم بسیج به میدان آمد و شناخت مردمی بود که فتنه را در هم پیچید و نظام اسلامی از گزند این فتنه ها در امان ماند. به این زمان شناسی می گویند که حق است، این است که حضرت امام(ره) می فرمایند :من شهادت می دهند ملت ایران از مردم زمان رسول الله و مردم زمان امیرالمومنین هم بالاتر هستند .علیرغم همه مشکلات و گرفتاری های اقتصادی که وجود دارد، دست از اسلام، قرآن ،نظام و ولایت بر نمی‌دارند.

اهانت نشریه فرانسوی به رهبر معظم انقلاب:

این چند روزه شما شاهد بودید که یکی از روزنامه های فرانسوی به مقام معظم رهبری توهین کرد، آن را محکوم می‌کنیم ولی آن ها نام این کار را آزادی می گذارند. در فرانسه یک موزه است که جمجمه هزاران مبارز الجزایری را در آن نگهداری می کنند که همه ی آن ها را خود کشتند و نام این کار را آزادی می گذارند و جنایات به این بزرگی را انجام می دهند. این مجله بارها به تمام ادیان و همه پیامبران الهی توهین کرده است ، قبلاً به پیامبر اعظم ما هم توهین کرده است .امروز هم به مقام معظم رهبری توهین کرده است اینها راه به جایی نخواهد برد ، نظام اسلامی روزبه‌روز نورافشانی خواهد کرد و نورخدا عالمگیر خواهد شد و ان شاءالله نظام جمهوری اسلامی زمینه ساز ظهور حضرت صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف خواهد بود .باید سختی هایی که به سمت قله داریم را باید تحمل کنیم، ان شاءالله زمین به نور حضرت ولیعصر(عج) روشن شود.کوشش کنید همیشه در راه حق و پرچم حق ثابت قدم بمانید .

خدایا چنان کن سرانجام کار تو خشنود باشی و ما رستگار

السلام علیکم و رحمة الله و برکاته

پی نوشت:

5- نهج‌البلاغه ، خطبه ۱۷۳

6- الكافی، ثقة الاسلام كلینی، ج ۱، ص ۲۶ ؛ تحف العقول ،حسن بن شعبه حرانی، ص ۳۵۶ ؛ بحارالانوار ، مجلسی، ج ۶۸ ص ۳۰۷.


چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.