سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

سخنرانی امام جمعه محترم چترود در جشن تکلیف دانش آموزان دبستان فاطمه الزهرا چترود

ارسال شده توسط: مدیریت سایتبازدید شده: 71 مرتبه
دسته: سخنرانیتاریخ: 1401.11.13
 
سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه محترم چترود در جشن تکلیف دانش آموزان دبستان فاطمه الزهرا چترود مورخه 1401/11/09



http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG


جشن تكلیف،آغازی شیرین برای عبادت وبندگی:

اولاً خوشحال هستم که در خدمت شما دانش آموزان عزیز ، دختران و پسران خوب هستم. روز بسیار خوبی است، ما چند روز را در سال، به عنوان عید داریم. عید نوروز که عید باستانی ما ایرانیان است و سنت های بسیار خوبی در نوروز داریم . عید فطر که بعد از یک ماه روزه داری در این روز خداوند به روزه داران پاداش می دهد. عید دیگر عید غدیر است که عید امامت و ولایت امیرالمومنین علی (ع) است .روز جمعه هم به عنوان عید است،در روز جمعه باید همه کارها تعطیل ‌شود و مردم به عبادت بپردازند و در نماز جمعه شرکت کنند، عید دیگری هم داریم تحت عنوان عید عبادت ،امروز روز جشن تکلیف شما و عید عبادت است . وقتی دختران به سن ۹ سالگی و پسران به سن ۱۵ سالگی رسیدند برای آنها جشن تکلیف میگیریم ،جشن تکلیف یک سنت اسلامی است ، قبلاً آن را خانواده‌ها برگزار می کردند و امروز در مدرسه برگزار شده است. از این روز به بعد دختران با خدای خود صحبت می کنند و کار خوب انجام بدهند و کارهای بد را ترک کنند.

واجب:

یک سری از فرامین و دستورهای خداوند است که ما باید آنها را انجام بدهیم که به این کارها واجبات گفته می‌شود، واجب یعنی باید انجام شود مانند :نماز خواندن و روزه گرفتن. دستورات خداوند آسان است و انجام آنها ثواب دارد،و باعث خوشبختی انسان است. این که دستور خدا را در زندگی انجام دهید ، باعث سعادتمندی و عاقبت بخیری خود انسان است.

حرام :

یک سری از کارها را نباید انجام بدهیم مثلا دروغ گفتن که باید ترک شود. غیبت، نباید انجام دهیم که به این افعال، فعل حرام یا محرمات می گویند. کهنباید این ها را در زندگی انجام بدهیم .

مستحب :

یک سری از دستورات خداوند هستند که اگر آنها را انجام بدهیم بهتر است که به آنها مستحبات گفته می‌شود .مانند سلام کردن که مستحب است انجام دادن مستحبات باعث ثواب است ،مانند خواندن قرآن که ثواب بسیار زیادی دارد و مستحب است انسان هر روز ۵۰ آیه قرآن را بخواند و یا هر روز صبح که از خواب بلند می شویم به امام زمان(عج) سلام بدهیم و بگوییم السلام علیک یا صاحب الزمان(عج) . وقتی ما به امام زمان سلام کنیم ،امام زمان هم جواب سلام ما راخواهند داد و می گویند السلام علیکم و رحمة الله و برکاته و این جوابی که امام زمان به ما میدهد برای ما سلامتی و عافیت در پی دارد و موجب خوشبختی ما خواهد شد . پس یاد داشته باشید هر روز صبح از خانه خارج میشوید اول از همه چیز به امام زمان سلام کنید .سلام کردن به پدر و مادر هم از مستحبات است که ثواب دارد. انجام کارهای مستحب ،ثواب دارد.

مکروه:

یک سری کارها هست که انجام ندادن آنها بهتر است که به این کارها ،مکروه گفته می شود .مکروهات کارهایی است که اگر آن را انجام ندهیم بهتر است.

مباح:

یک سری کارها هم وجود دارد که انجام دادن یا انجام ندادن آنها فرقی ندارد مانند آب خوردن ولی اگر هم این کارها را در زندگی برای رضای خدا انجام بدهیم برای ما ثواب دارد.

راز خوشبختی :

سه چیز در زندگی علامت و نشانه سعادتمندی است اگر می خواهید در زندگی خوشبخت بشوید به این سه چیز خیلی توجه کنید تا بتوانید برای آینده مفید باشید.

1- سلامت جسم:

یک سلامت جسم که با مراقبت از خود، خوردن صبحانه، ورزش کردن ، جسم سالم می ماند. اگر انسان بیمار یا علیل باشد، نمی تواند در زندگی موفق شود. راز سلامتی هم پیاده روی، ورزش کردن، خوردن صبحانه است .

2- سلامت فکر:

مطلب دوم بعد از سلامت جسم، سلامت فکر است، فکر انسان هم باید سالم باشد. سلامت فکر با تحصیل علم به دست می آید ، خواندن قرآن هم موجب سلامت فکر است،کسی که درس نخواند از سلامت فکری برخوردار نخواهد بود .

بهترین روش مطالعه :

درس خواندن موجب سلامت فکر است .حال چگونه درس بخوانیم؟

الف- پیش مطالعه :

اول اینکه درس فردا را شب قبل در خانه مطالعه کنیم، پیش مطالعه باعث میشود وقتی معلم درس را میدهد، آن درس را بهتر متوجه بشویم . اگر شب قبل مطالعه داشته باشیم و سوالی برای ما به وجود آمده باشد، می توانیم فردا آن را از معلم سوال کنیم ولی اگر پیش مطالعه نداشته باشیم فقط مطالب ساده درس را یاد میگیریم و مطالب سختی که در درس است متوجه نمی شویم .

ب- مرور مطالب:

یکی دیگر از اصول مطالعه این است که درسی را که معلم می دهد همان روز در منزل مرور کنیم تا از حافظه کوتاه مدت به حافظه بلند مدت منتقل شود و باعث می شود هنگام امتحانات راحت باشیم و شب امتحان استرس نداشته باشیم و با نمرات خوب درس خود را پاس کنیم و ان شاءالله در دانشگاه در رشته خوبی قبول شویم.

ج- مباحثه:

از دیگر اصول مطالعه این است که چند نفر دور هم بنشینند و در مورد موضوع درس با هم بحث کنند اگر این اصول را رعایت کنیم همیشه مطالب درسی در ذهن ما باقی خواهد ماند .
در کنار دروس مدرسه کتاب های دیگر هم مطالعه کنیم ،کتاب های داستانی و کتابهای با موضوعات قرآنی و... که موجب سلامت فکر خواهد شد.

3- سلامت روح (سلامت معنوی)

مطلب سوم سلامت معنوی است یعنی روح انسان باید سالم باشد. روح چگونه سالم می ماند؟ اگر همین واجبات الهی را انجام دهیم و محرمات و بدیها را ترک کنیم و به دستورات خداوند عمل کنیم ، هرکجا خداوند گفت باش باشیم و هرکجا گفت نباش نباشیم، قرآن بخوانیم، نماز ها را سر وقت بخوانیم ،اگر نمازی قضا شد حتماً قضای آن را به جا بیاوریم، از سلامت معنوی برخوردار شویم . وقتی روزه بر ما واجب شد روزه های خود را بگیریم و در سنین زیر سن تکلیف، می توانیم روزه کله گنجشکی بگیریم. دروغ گفتن باعث می شود سلامت روح ما به خطر بیفتد ،غیبت کردن روح ما را مریض میکند .پس سلامت جسمی، سلامت فکر و سلامت روح باعث سعادت و خوشبختی انسان است و می توانید شخص مفیدی برای جامعه خود باشید .
به مادران شما برای تربیت چنین فرزندان خوبی تبریک می گویم، به ریاست محترم آموزش و پرورش و همکارانشان و مدیریت محترم آموزشگاه نیز برای داشتن چنین دانش آموزان خوبی تبریک عرض می کنم. نماز خواندن، احترام به پدر و مادر را فراموش نکنید که احترام به پدر و مادر در کنار احترام به خداوند است. ان شاءالله که همیشه خوشبخت باشید.





چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.