سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

محبت اهل بیت، اصلی‌ترین عامل نجات / اصول تربیت دینی از منظر روایات

ارسال شده توسط: مدیریت سایتبازدید شده: 74 مرتبه
دسته: خطبه های نماز جمعهتاریخ: 1401.09.26
 
خطبه نماز جمعه بخش چترود به امامت حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه محترم در مورخه1401/09/25


http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG


خطبه اول

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه سِیدِنا وَ مَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَد صلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین .

اُوصیکُم عِبادَالله وَ نَفسی بِتَقَوَیَ الله

السلام علیک یا صاحب الزمان(عج) ، یا بقیة الله یا اباصالح (ع)، ادرکنا و اغثنا.

خشنودی مولایمان صاحب الزمان(عج) ،سلامتی رهبر عزیز و بزرگوارمان ، شادی روح امام راحل عظیم الشأن، شادی ارواح طیبه شهدا ،شهدای امنیت ، شهدای والامقام بخش ، شهدای والامقامی که بستگانشان امروز در نماز جمعه حضور دارند ، سلامتی خودتان و خانواده و فرزندانتان اجماعاً صلوات.

از حضور مؤمنانه همه شما خواهران و برادران نمازگزار، مجری ،موذن و قاری محترم، دست اندرکاران نمازجمعه صمیمانه تشکر می کنم . امیدوارم خداوند متعال ، این حضور مؤمنانه شما عزیزان را در نماز جمعه ، این خطبه، این نشستن و سکوت را در نماز جمعه ، از همه ما قبول بگرداند ، ذخیره ای ارزشمند برای دنیا و آخرت، مخصوصاً برای اولین لحظه ورود ما به عالم قبر و قیامت قرار بگیرد ، باز هم صلوات بر محمد وآل محمد (ص).

شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها را تسلیت عرض می کنم و خطبه اول را به این بانوی بزرگوار اختصاص می‌دهم.

حضرت فاطمه (س) مادر همه خوبی ها

قالت فاطمه الزهرا (س) :« إنَّ السَّعيدَ كُلَّ السَّعيدِ حَقَّ السَّعيدِ مَن اَحَبَّ عَلِيّا في حَياتِهِ و بَعدَ مَوتِهِ » (1)
حضرت زهرا الگوی انسانیت و بشریت هستند، بالاتر از آسیه همسر فرعون هستند و حضرت زهرا (س) سیده النساء و الگوی همه بشریت است ، از جهت طهارت و پاکی ،از جهت دلسوزی و غمخواری، از جهت انجام کار خیر و انفاق در راه خدا، از جهت همسایه داری و کمک به پدر مادر و همسرداری و از جهت تربیت فرزند نمونه هستند و فرزندانی تربیت کرده که هرچه امروز من و شما داریم از فرزندان وی و نتیجه آن تربیت است .هر خوبی که شما در این عالم تصور کنید در حضرت زهرا سلام الله علیها قرار دارد،او مادر همه خوبی ها و فضائل است. محبت داشتن و درود فرستادن بر فاطمه مایه سعادت و خوشبختی است. در حدیث گهرباری پیامبر خدا (ص) می فرماید : « يَا سَلْمَانُ مَنْ أَحَبَّ فَاطِمَةَ ابْنَتِي فَهُوَ فِي الْجَنَّةِ مَعِي» (2)ای سلمان! هر که دخترم فاطمه را دوست بدارد در بهشت در کنار من خواهد بود. جا دارد در این دو دهه فاطمیه ،ارزشها فضائل این بزرگوار را برای جامعه بازگو کنیم . یکی از ویژگی های حضرت زهرا دفاع از حق و حقیقت است .حضرت زهرا سلام الله هرگز پرده‌پوشی و سکوت نمی کردند، آیینه تمام نمای حق بودند و این درس بزرگی برای همه انسانهای حق طلب است .

سعادت انسان در گرو حبّ علی بن ابی طالب «ع»

وجود مبارک پیغمبر «ص» در شامگاه عرفه وقتی می خواستند از عرفات به طرف مشعر بروند، فرمودند: « إنَّ الله قَدْ بَاهی بِکمْ المَلائِکهَ عَامَّه، وَ غَفَرَ لَکمْ عَامَّه » همه کسانی که به صحرای عرفات آمده اید خداوند از جمیع گناهان شما درگذشت (خداوند قسمت کند که ان شاءالله همه عرفات را درک کنید و این واجب الهی را به جا آورید، میگویند اگر کسی در شب های قدر بخشیده نشد و بار گناهان او سبک نشد در عرفات حضور پیدا کند و طلب استغفار کند عرفات انسان را خالص میکند حضور در عرفات تا این حد مهم است) این سخنان را حضرت زهرا سلام الله علیها از زبان پیامبر خدا صلی الله علیه وآله و سلم عرض می‌کند که پیامبر خطاب به حاجیان فرمودند: « إنَّ الله قَدْ بَاهی بِکمْ المَلائِکهَ عَامَّه، وَ غَفَرَ لَکمْ عَامَّه » الان شما اینجا از راه های دور آمدید، در این سرزمین تَلبیه گویان با خدای خود زمزمه دارید و خداوند به وسیله شما به ملائکه افتخار و مباهات می کند و همه شما را می بخشد ان شاء الله؛ « وَ بَاهی بِعَلِی خَاصِّه وَ غَفَرَ لَهُ خَاصِّه،» ولی درباره علی ا بن ابی طالب یک مباهات خاصّ است، یک مغفرت مخصوص. « إنّی قَائِلٌ لَکمْ قُولاً غَیرِ مُحابٍ فِیهِ لِقِرابَتِی » بعد فرمود: من نه اینکه داماد من است، پسر عموی من است، من روی مُحابات و قومِ خویشی و فامیل بازی و باندبازی حرف بزنم! می دانید اینها نیست. جبرئیل از طرف خدا برای من خبر آورده است؛ حرفی که می گویم این است که «إنَّ السَّعیدَ کلُّ السَّعیدَ حقَّ السَّعیدْ مَنْ اَحَبَّ عَلِیاً فِی حَیاتِهِ وَ بَعْدَ مَماتِه » سعید یعنی سعادت و خوشبختی ، کسی که میخواهد خوشبخت شود و همه خوبی ها و خوشبختی ها را جذب کند و حقیقت خوشبختی را به دست بیاورد باید علی را در زمان حیات و پس از رحلتش دوست داشته باشد (3)
این سخنان را حضرت زهرا سلام الله علیها ذکر می‌کند، نه به عنوان همسر حضرت امیرالمومنین(ع) بلکه به عنوان حق و دفاع از حق که سعادت و خوشبختی کامل و شاهراه حقیقی خوشبختی را در زندگی به ما نشان می دهند .

محبت اهل بیت، اصلی‌ترین عامل نجات!

انسان بایددر زندگی خود همواره ولایتمدار و دوستدار ولایت باشد ، محبت و دوستی اطاعت به دنبال خواهد داشت. زیرا انسان سعی می‌کند خود را به محبوب خود نزدیک کند، وقتی انسان عاشق محبوب خود شد با او مخالفت نمی‌کند. اگر واقعاً انسان کسی را دوست داشته باشد سعی می کند هرگز با او مخالفت نکند و آنچه که او دوست دارد انجام بدهد. این رفتار نشانه محبت است.از امام صادق علیه السلام سوال شد آیا محبت و دشمنی در دین وجود دارد؟ حضرت پاسخ دادند: « هَلِ الدِّينُ إلاّ الحُبُّ ؟!» (3)آيا دين چيزى جز محبّت است؟ دین یعنی دوستی و محبت با خدا و رسول خدا یعنی دوستی و محبت با امام حق و دوست داشتن بندگان خدا یعنی خدمت به بندگان او . دین یعنی محبت و دوستی، بالاترین محبت در دین اسلام است . در این حدیث پیامبر خدا می فرماید سعادت و خوشبختی کامل این است که علی(ع) را دوست داشته باشید. خدا را شکر میکنیم که دوستدار امیرالمومنین(ع) و حضرت زهرا سلام الله علیها هستیم .ان شاءالله که این محبت را همیشه در دل خود داشته باشیم که کلید سعادت و خوشبختی ماست،هیچی جایگزین محبت و دوستی نخواهد بود. به شرط اینکه انسان محبت این را تا لحظه آخر عمر خود حفظ کند، میزان عاقبت کار و لحظه جان دادن است که در آن لحظه شیاطین سمت چپ کوشش می کنند در لحظه آخر هر چه انسان ذخیره کرده است را از او بدزدند و ملک از سمت راست کوشش میکند تا انسان داشته‌های خود را حفظ کند. در قرآن هم آمده است که « يُثَبِّتُ اللَّهُ الَّذينَ آمَنوا بِالقَولِ الثّابِتِ فِي الحَياةِ الدُّنيا وَفِي الآخِرَةِ» داوند کسانی را که ایمان آوردند، به خاطر گفتار و اعتقاد ثابتشان، استوار می‌دارد؛ هم در این جهان، و هم در سرای دیگر! (4)«قول ثابت»
کسی که در دوران حیات خود در ایمان و محبت خود ثابت قدم مانده باشد و هزینه محبت خود را پرداخته باشد او ثابت قدم خواهد بود و در لحظه رفتن از این دنیا چشم باز میکند میتواند حضور رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم با امیرالمومنین علیه السلام و دیگر ائمه را درک کند که سفارش می کنند به جناب عزرائیل این شخص دوستدار ماست . در روایت داریم ملک الموت آنقدر مهربان می شود از مادر بر نوزاد خودش مهربان تر می شود این نتیجه محبت و دوستی است.حضرت زهرا سلام الله علیها الگوی محبت به امیرالمومنین علیه السلام است .

راز گریه‌ های معنا دار حضرت زهرا (س)

ایام شهادت حضرت زهرا سلام الله علیهاست، چرا حضرت به شهادت رسیدند؟ چه اتفاقی در عالم اسلام افتاده بود که حضرت زهرا شبانه روز گریه می‌کردند؟ حضرت زهرا الگوی شناخت هستند یکی از افراد اهل سنت که وهابی بوده است کتابی نوشته است که من با نور فاطمه هدایت شده ام. چرا حضرت زهرا سلام الله علیها وصیت کردند قبر ایشان مخفی باشد؟ چرا یگانه دختر پیامبر باید قبرش مخفی باشد؟ حضرت زهرا سلام الله علیها با این کار یک علامت سوال برای همه مسلمانان گذاشته است چرا حضرت اینقدر گریه می کردند ؟ برای اینکه مسلمانان تحقیق کنند تا حقیقت برای آنها آشکار شود و به حق برسند. آن حق امامت و ولایت امیرالمومنین علیه السلام است، که خداوند دستور داده است .

ولایت مهمترین رکن اسلام است:

مسئله امامت و ولایت همه چیز است و مهمترین رکن اسلام است که اگر از جامعه برداشته شود، نه نماز و روزه ما درست است و نه حج و زکات ما . وقتی نظام حق بر پا شد دین برپا خواهد شد. حضرت زهرا سلام الله علیها فدایی حق هستند آزادی طلب هستند زیر بار ظلم نرفتند و با تمام توان دفاع جانانه‌ای از امیرالمومنین علیه السلام کردند اگر امروز من و شما بخواهیم پای کلاس درس حضرت زهرا بنشینیم و از حضرت درس بگیریم بایستی درس وفاداری به امام و پیشوای حق و دفاع از امام حق را بگیریم. با تبلیغات سنگینی که آن زمان، صورت گرفته بود و با عوام فریبی جامعه در آن زمان طوری شد که ۷۲ روز قبل مسلمانان با پیامبر خدا و امیرالمومنین علیه السلام به عنوان جانشین رسول خدا بیعت کردند و بعد از ۷۲ روز همه پیمان شکستند و کنار رفتند یا علی را دوست نداشتند و یا او را به عنوان دشمن خود حساب نمیکردند . به قدری تبلیغات روی آنها اثر گذاشته بود که همه کنار کشیدند تنها کسی که مدافع حق بود و از امیرالمومنین علیه السلام دفاع جانانه کرد و اسلام را از انحراف نجات داد و حق و حقیقت را برای من و شما روشن کرده است حضرت زهرا سلام الله علیها است . امروز اگر من و شما می گوییم «أشهَدُ أَنّ عَلیاً ولی‌َّالله» از برکت حضرت زهرا سلام الله علیهاست، اگر ما امروز علی را دوست داریم از برکت فاطمه است و الا بغض علی داشتیم. آنقدر حق امیرالمومنین علیه السلام جفا کردند که حضرت علی علیه السلام هم شبانه به خاک سپرده شد و سال ها قبل ایشان مخفی بود که در زمان امام صادق علیه السلام قبر علی علیه السلام آشکار شد .کسی جرات نداشت نام علی علیه السلام را بیاورد شرایط بسیار سخت شده بود، اگر کسی نام علی را می برد یا از از او دفاع می کرد نامش از بیت المال حذف می شد و اموال او را تصاحب می کردند مغبوض می شد تا جایی که حتی شخصی نزد معاویه آمد و گفت مادرم به من ظلم کرده است که نام مرا علی گذاشته است ،شرایط جامعه طوری شده بود که مردم به جای اینکه لعن شیطان بگویند به نیت بردن ثواب تسبیح دست میگرفتند و لعن علی میگفتند، با اینکه اینها پای منبر پیامبر نشسته بودند و علی را می شناختند ولی تحت تأثیر تبلیغات قرار گرفته بودند، پس حرف اثر دارد. امام حسین علیه السلام در روز عاشورا سخنرانی می کردند و از کسانی که در مقابل حضرت ایستاده بودند سوال کرد : «يا وَيْلَكُمْ أَتَقْتُلُونِي عَلى سُنَّة بَدَّلْتُها؟ أَمْ عَلى شَريعَة غَيَّرْتُها، أَمْ عَلى جُرْم فَعَلْتُهُ، أَمْ عَلى حَقٍّ تَرَكْتُهُ» چرا به جنگ من آمده اید و میخواهید مرا بکشید؟ مگر من مالی را از شما برده ام و یا شخصی را از شما کشته ام ؟ یا حقی ازشما ضایع کرده ام؟ مگر زخمی بر شما زده ام ؟ همه گفتند نه . سوال کرد پس چرا به جنگ با من آمده اید؟گفتند : «إِنّا نَقْتُلُكَ بُغْضاً لاَبِيكَ»؛ نه به خاطر كينه اى كه از پدرت به دل داريم، با تو مى جنگيم و تو را مى كشيم(5)به خاطر به خاطر دشمنی با پدرت علی(ع) سخن بسیار عجیبی است. حضرت امیرالمومنین انسان بسیار شایسته و خوب به آن همه مهربانی و خدمتی که انجام داد، این گونه مورد بغض است،کسی که برای یک بچه یتیم اشک می ریزد و صورت خود را می سوزاند ،غمخوار و دلسوز مردم است. کار به جایی رسید که علی را بدترین دشمن معرفی کردند امروز هم داعش و هابیت نتیجه این انحراف و بغض علی است و هنوز هم بغض و کینه علی را در دل دارند .تبلیغات کاری کرد که طلحه و زبیر که از اصحاب رسول خدا بودند هم دشمن علی شوند و در مقابل علی شمشیر بکشند .زبیر یک بسیجی مجروح بود که در رکاب رسول خدا بود .در همین ایام قبل از شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها مدافع فاطمه بود تا جایی که حضرت زهرا سلام الله علیها قصد داشت وصیت نامه خود را به زبیر بگوید و بر علیه دشمنان تحصن کرد. ولی همین فرد تحت تاثیر تبلیغات،راه خطا رفت و دشمن علی شد و با علی به جنگ برخاست، این که در نماز میگوییم «اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقِيمَ» برای همین است ، ما باید همیشه دعا کنیم که انسان تا لحظه آخر راه راست را گم نکند و در صراط مستقیم قدم بردارد. اینکه بتوانیم تا آخر محبت اهل بیت را تا آخر ببریم، بسیار مهم است.

جنگ تبلیغاتی دشمن در ایران:

اگر به شرایط امروز جامعه نیز نگاه کنید خواهید دید که نظام جمهوری اسلامی ایران ضد استبداد و استکبار است ، امام خمینی علیه السلام هم دین ما هم جان ما را آزاد کرد. ما ملت استبداد زده بودیم همه چیز ما در دستان طاغوت بود و زیر نفوذ آمریکا و اسرائیل بودیم امام ما را آزاد کرد، رهبر انقلاب ما ضد استبداد و دیکتاتوری است ولی امروز در تبلیغات دنیا همه منظورشان از مرگ بر دیکتاتوری که میگویند در واقع رهبر انقلاب است و عده ای نیز بر آن ها اثر می گذارد . برخی از جوانان شیعه که چیزی خبر ندارد تحت تاثیر قرار می گیرند ، تاریخ در حال تکرار است من فکر می کنم تا این اندازه که در دنیا و در شبکه های مجازی بر علیه رهبر انقلاب این مرد بزرگ و دلسوز که حافظ ناموس کشور آزادی و استقلال و حافظ زن و مرد است، به این اندازه که در فضای مجازی و رادیوهای بیگانه بر علیه رهبر ما شعار دادند و سخن گفتند بر علیه امیرالمومنین علیه السلام تا این اندازه دردنیاست سروصدا نشد . با وجود اقتدار و بزرگی ، مورد هجمه قرار می گیرند. تفاوت زمان امروز با زمان اول انقلاب و حضرت امام خمینی مانند تفاوت زمان حضرت امیر المومنین علیه السلام و زمان پیامبر خدا بود. در زمان پیامبر، پیامبرخدا(ص) مدافع زیادی داشت ، چهره کفر آشکار بود و اگر کسی منافق بود جرات ابراز وجود نداشت .همه همراه پیامبر بودند ولی به زمان امیرالمومنین که رسید هواهای نفسانی باعث شد تا هرکس ادعای حکومت کند و یاران خاص پیامبر خدا(ص)، امیرالمومنین را تنها گذاشتند. امروز هم که به جامعه نگاه می کنیم یاران خاص حضرت امام خمینی (ره)، مقام معظم رهبری را تنها گذاشتند و هیچ دفاعی از ایشان نمی کنند و یا از پشت سر خنجر می زنند و یا سکوت کردند . متاسفانه تاریخ در حال تکرار است ما شیعیان و مسلمانان در حال امتحان شدن هستیم که آیا بر اعتقادات و آرمان های انقلاب ثابت قدم هستیم یا خیر!

در روایت آمده است از فتنه های آخرالزمان نترسید چون افراد غربال می شوند تا کسانی که ثابت قدم و متزلزل هستند از هم شناخته می شوند ،همه باید امتحان شوند ان شاءالله همه از این امتحان سربلند بیرون بیاییم . سخن بنده این است که درس بزرگ حضرت زهرا سلام الله علیها به همه ما امام حق شناسی و فدایی امام حق بودن است. خود حضرت به تنهایی فدایی حق شدند. در زمان ما هم تنها پرچم حقی که برافراشته شده است ، پرچم حضرت امیرالمومنین علیه السلام و حضرت زهرا علیه السلام که در دست امامان معصوم و امام زمان قرار داشت ، در دستان امام خمینی قرار گرفت و امروز آن پرچم در دست رهبر معظم انقلاب است ، ما باید خود را پیدا کنیم که در کجای تاریخ قرار گرفته ایم . همواره از جبهه حق دفاع کنیم و حقیقت را تبیین کنیم . این درس بزرگ فاطمیه برای همه ماست.

خدایا به حق محمد(ص) و آل محمد(ص) ما را بر ولایت امیرالمومنین(ع) و اهل بیت(ع) ثابت‌قدم بگردان

پی نوشت:

1- الأمالى ، صدوق ، ص 249 .

2- بحارالانوار، ج٢٧، ص١١۶

3- الخصال : 21/74 .

4- سوره مبارکه ابراهيم آیه ۲۷

5- ينابيع المودّة، ج 3، ص 79-80.

خطبه دوم

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه سِیدِنا وَمَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَدصلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین.

اُوصیکُم عِبادَالله وَنَفسی بِتَقَوَیَ الله.

لزوم شناخت جبهه حق و باطل در جریان های اجتماعی:

درتوصیه به تقوا ، باز هم اهمیت شناخت جبهه حق و باطل را متذکر می شوم. شما در همین اغتشاشات اخیر دیدید که شعار مرگ بر دیکتاتور سر می دادند ولی خود اینها جاده صاف کن دیکتاتوری و ظلم و ستم در جهان هستند .در سوریه هم تعدادی از سلبریتی ها به میدان آمدند و شعار های غربی ها را تکرار کردند، کم کم اعتراضات به اغتشاش تبدیل شد و نتیجه آن ویرانی سوریه شد،سوریه آباد را به یک ویرانه تبدیل کرد و تمام زیرساخت‌های آن را نابود کردند و در این میان حدود ۶۰۰ هزار نفر از زن و مرد کشته شدند و زنان زیادی به اسارت در آمدند و چه بی ناموسی هایی که صورت نگرفت. امروز هم نفت آن را آمریکایی‌ها به راحتی به غارت می برند. در حالیکه سوریه مدافعی مانند ایران داشت که به پشتوانه آن توانست بر داعش پیروز شود ولی اگر خدایی نکرده اغتشاشگران در ایران پیروز شوند،آنهایی که شعار آزادی سر می‌دهند ولی چادر از سر زنان می کشند، مسجد آتش میزنند و قرآن را می سوزانند به سمت نیروی حافظ امنیت تیراندازی می کنند و سر بسیجی را می برندو او را می کشند نه با یک ضربه چاقو بلکه با ۱۷۰ ضربه چاقو ،بسیجی چه گناهی دارد؟ در زمان جنگ همین بسیجیان بودند که ناموس و کشور ما را حفظ کردند. مادر بسیجی که شهید شد می گوید از بس چاقو به سر فرزندم زده بودند که سر چاقو برگشته بود. اینها چنین افراد سنگدلی هستند . دم از آزادی میزنند ولی اگر حکومت دست این ها بیفتد معلوم نیست چه بر سر ایران بیاورند از طرف دیگر مریم رجوی سرکرده منافقین می گوید ایران حق ماست! شمایی که مدعی آزادی زنان هستید چرا به زنان منافقین که در خدمت شما هستند اجازه نمی دهید روسری خود را بردارند؟ همه مجبور یک شکل و یک فرم، لباس بپوشند،آن زنان حتی اجازه ازدواج هم ندارند و باید همه مجرد باشند و طلاق بگیرند و محرم مسعود رجوی باشند. این چنین جرثومه های فسادی هستند. اینها همان کسانی هستند که در عراق زنان ایزدی را به اسارت بردند و بدترین ظلم ها را مرتکب می شوند آنهایی که شعار مرگ بر دیکتاتور میدهند خود آنها زمینه‌ساز دیکتاتوری هستند و جاده صاف کن دیکتاتورهای عالم هستند،در چنین وضعیتی وظیفه دفاع و روشنگری بر عهده چه کسی است؟ همه ما وظیفه داریم.

مناسبت های هفته :

یکشنبه 27 آذر 23 جمادی‌الاول

شهادت آیت‌الله دکتر محمد مفتح(1358 ش)_ روز وحدت حوزه و دانشگ
اه

در این هفته سالروز وحدت حوزه و دانشگاه را داریم که سردمدار آن شهید مفتح است برای پیشرفت کشور به دو بال نیاز داریم : حوزه و دانشگاه ، دشمن به دنبال جدایی این دو بال است و سعی دارد حوزه را از دانشگاه و دانشگاه را از روحانیت جدا کند ولی به برکت امام بزرگوار وحدت حوزه و دانشگاه صورت گرفت البته . این وحدت به معنای این نیست که دانشگاه را تبدیل به حوزه علمیه کنیم و یا حوزه علمیه را تبدیل به دانشگاه شود، خیر، آنها باید برای پیشرفت کشور دست به دست هم دادند و برای آبادانی کشور تلاش کنند.

فرزندانی که برای والدین عمل صالح‌اند:

تربیت فرزند بسیار سخت است، مقام معظم رهبری در کلاس درس خود نقل کردند که بسیار جالب است و می فرماید: یکی از عوامل مهمی که سپر آتش جهنم است این است که انسان فرزند صالحی تربیت کند حدیث از امام باقر علیه السلام است که می فرمایند : « مَن قَدَّمَ اَولَاداً یَحتَسِبُهُم عِندَالله حَجَبُوهُ مِنَ النَّارِ بِإِذنِ الله عَزَّوَجَل» کسی که فرزندی داشته باشد و بتواند آن را به حساب خدا بگزارد یعنی از جهت تربیت و کردار و رفتار این فرزند را خدایی تربیت کرده باشد این نوع تربیت فرزند برای او ، مانعی از آتش جهنم خواهد بود فرزند صالح پدر و مادر را نجات خواهد داد

فرزند صالح مایه نجات :

روزی حضرت عیسی علیه السلام از کنار قبری می گذشت و مشاهده نمود ملائکه عذاب، مُرده ای را که در داخل آن قبر قرار داشت مورد عذاب قرار می دهند. حضرت عیسی علیه السلام از آن قبر گذشت و به طرف کاری که داشت رفت.آن حضرت پس از انجام کارهای خود. دوباره گذارش به آن قبر افتاد.امّا مشاهده کرد که ملائکه رحمت- در حالی که طبقهایی از نور در دستشان بود- کنار آن قبر ایستاده اند. حضرت عیسی علیه السلام از این امر متعجّب شد. و بعد از بجای آوردن نماز. بدرگاه خداوند دعا نموده و سبب این امر را از خدای عزّ وجلّ سؤال کرد؟ خدای متعال در پاسخ به او وحی فرمود: - ای عیسی- این شخص مُرده. بنده ای گناهکار بود. که مستحقّ عذاب بود. امّا او در هنگام مرگ. همسری داشت که او باردار بود. و آن زن بعد از مرگ آن مرد. فرزندش را به دنیا آورده و او را تربیت نمود.و هنگامی که آن فرزند بزرگ شد. او را به مکتب خانه فرستاد. و معلّم- در مکتبخانه- به او کلمه بسم اللَّه الرحمن الرحیم را آموخت. و او این کلمه را بر زبان جاری ساخت. به همین دلیل من حیا کردم از اینکه پدری را در درون زمین عذاب نمایم. در حالی که فرزندش- بر روی زمین- اسم مرا بر زبان جاری می کند.(6) این تاثیر فرزند صالح است، فرزند تربیت و مراقبت میخواهد ،غذای پاک و حلال می خواهد .بهترین سرمایه انسان مال و اموال او نیست بلکه تربیت اولاد صالح است، اولادی که نفع آن به جامعه برسد.

اصول تربیت دینی از منظر روایات:

در روایت دیگری از امام باقر (علیه السلام) نقل شده است که فرمود: چون کودک سه ساله شود هفت بار به او بگو بخوان «لا إِلهَ إِلَّا اللَّهُ» (تا کلمه توحید را بیاموزد) بعد، واگذارش تا به سن سه سال و هفت ماه و بیست روز رسد، هفت بار باو بگویند: بگو «مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ»، و دیگر تا چهار سالگی او را واگذار، و چون چهار سالش تمام شد هفت بار بگوید: «صلی اللَّه علی محمد و آل محمد» و ولش کنید تا پنج سالگی باو گفته شود دست راست و چپ کدامست؟ وقتی فهمید، رو بقبله واداشته شود، و سجده کند، و باز واگذارش کنید تا 6 سالگی چون شش ساله شد رکوع و سجود آموزد تا هفت ساله شود، در این سن دستور دهند تا دست و صورت را بشوید وضو بگیرد، بعد بنمازش وادارند، و چون نه ساله گردد، وضوء یادش دهند و اگر ترک کرد تنبیه گردد و به صلاة فرمانش دهند، و بر ترک آن تنبیهش کنند. و چون نماز و وضوء فرا گیرد، و والدینش آمرزیده شوند ان شاء اللَّه. (7)
متاسفانه اینقدر والدین خود را مشغول کار کرده‌اند که از این سرمایه بزرگ غافل هستند .خدای نکرده یک مرتبه چشم باز می کنیم و می بینیم که فرزندمان از دست ما رفته است و دیگر سخن ما روی او اثری ندارد و ممکن است فرزند ما دچار دوستان ناباب شده باشد و گمراه شود .غذای حرام هم روی تربیت تاثیر دارد، محیط و جامعه موثر است ولی تاثیری که پدر و مادر روی فرزند دارند از همه بیشتر است. احترام به همسر در منزل در تربیت فرزند و آینده او بسیار موثر است. فرزند از خوش برخوردی که پدر ومادرش نسبت به هم یاد می گیرد و در خلقیات او اثر دارد با خانواده خود خوب رفتار کنید و مهربان باشید بدخلقی زندگی را نابود میکند بهرحال فرزند خوب مایه خوشبختی و سعادت است و در جامعه نیز مایه خیر و برکت است. ان شاءالله خداوند توفیق دهد همه فرزندان ما صالح باشند .

هدف دشمن نابودی نظام اسلامی است:


سخن پایانی بنده این است که دشمن به دنبال تضعیف و سرنگونی جمهوری اسلامی است و در این راه از هیچ کوششی فروگذار نمی کند ،همه دنیا علیه ما بسیج شدند و هشت سال جنگ را به ما تحمیل کردند بعد از آن محاصره اقتصادی و تحریم های اقتصادی شروع شد و هنوز هم ادامه دارد وقتی از این راه ها نتوانستند به هدف خود دست یابند با وجود تحریم‌ها جمهوری اسلامی، موشک قاره پیما ساخته است .زمانی در جنگ تحمیلی صدام شهرهای ما را بمباران می کرد و ما هیچ کاری نمی توانستیم انجام بدهیم . اما امروز موشک‌های ساخته ایم با برد بالای ۱۰۰۰۰ کیلومتر،که دشمنان را به وحشت انداخته است. آنها از اقتدار و پیشرفت جمهوری اسلامی خشمگین هستند . نهادهایی که به طور مستقیم زیر نظر رهبر هستند پیشرفت های قابل ملاحظه ای کردند ولی در جاهایی که در درجه دوم و سوم نظارت ایشان قرار دارند ما مشکل داریم. این نتیجه ولایت است وقتی دشمن دید از طریق جنگ و تحریم نمی تواند کاری از پیش ببرد تصمیم گرفت کاری کند که از درون ذهن و فکر مردم ایران را تغییر دهد و این کار را مرحله به مرحله انجام بدهد .متاسفانه در بخشی از آن دشمن موفق شده است ولی نتوانسته است روی ذهن همه مردم ایران اثر بگذارد و همه مردم ایران را مخالف رهبر و انقلاب بکند و در این هدف شکست خورده است و ان شاءالله در آینده هم شکست خواهد خورد. ولی تعدادی از جوانان و مردم ما از دشمن تاثیر گرفته اند باید مراقب باشیم دشمن روی قلب و ذهن ما کار میکند تا خوبی را بد جلوه می دهد و بدی ها را خوب جلوه می دهد و از کاه کوه می سازد ،جنگ بین شیعه و سنی راه می‌اندازد . شما دیدید که عالم سنی، این مرد وفادار به رهبر و نظام جمهوری اسلامی عبدالواحد را خدا او را رحمت کند به شهادت میرساند و گردن شیعه می اندازد و از طرف دیگر عالم شیعی را به شهادت می رسانند و آن را به گردن اهل سنت می‌اندازند .دشمن برای اختلاف افکنی برنامه های زیادی انجام می‌دهد ، به قدری نظام مستحکم است که دشمنان از بیرون هیچ غلطی نمی تواند بکند.زمانی بن سلمان به وزیر امور خارجه امریکا گفته بود ما می خواهیم به ایران حمله کنیم شما ما را کمک کنید، وزیر امور خارجه آمریکا گفته بود شما اگر به ایران حمله کنید کاملا نابود خواهید شد و فرصت این که تلفن را بردارید و از ما کمک بخواهید ،نخواهید داشت. نظام جمهوری اسلامی تا این حد قوی و مقتدر است . بنابراین دشمنان به دنبال تغییر فکر در میان ملت ایران هستند و دنبال این هستند که از درون کشور را نابود کنند. این برنامه دشمن است که ما را از حق و ولایت جدا کنند و همان کاری که مردم کوفه نسبت به امیرالمومنین علی علیه السلام و سیدالشهدا انجام دادند ملت ایران نسبت به رهبر انقلاب و مسئولین خود انجام دهند، این خواسته دشمن است. ان شاءالله هرگز به خواسته خود نمی رسد و پرچم انقلاب به دست صاحب آن یعنی حضرت صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف خواهد رسید و خون شهدا به هدر نخواهد رفت و به ثمر خواهد رسید.

اهل خیر باشیم:

شب یلدا را در پیش داریم کمک هایی که امروز در نماز جمعه جمع آوری می شود در اختیار کمیته امداد امام خمینی (ره) قرار داده می‌شود تا در اختیار نیازمندان قرار بگیرد .تا زنده هستید اهل خیر باشید و به فقرا نیازمندان کمک کنید، مطمئن باشید که خداوند جبران می کند. شما میتوانید فرزندان بد سرپرست و یتیم را سرپرستی کنید و ماهانه مبلغی را به حساب آنها بریزید ،حتی مبالغ بسیار کم ،وقتی این مبالغ روی هم جمع شود میتواند برای یک فرزند یتیم و یا نیازمند مفید باشد. و گره از کار دیگران باز کنید تا که خداوند گره از زندگی شما باز کند. فرم این بچه ها امروز در نماز جمعه آورده شده است همکاری کنید، حضرت خدیجه که ما از ایشان دم میزنیم ام الایتام بودند و همیشه سفره دار بودند، فقرا بینوایان همواره سر سفره ایشان بودند حضرت زهرا سلام الله علیها و امیرالمومنین هم اینگونه بودند تا زنده اید اهل خیر باشید ،خدایی نکرده بعد از مرگ ممکن است کسی برای شما خیرات ندهد پس تا خود زنده هستید قدر بدانید.

خدایا به حق محمد(ص) و آل محمد(ص) آنچه را که گفتیم و شنیدیم محض رضای خودت قرار بده

پی نوشت:

6- نور البراهين ج 2 ص 4

7- مكارم الأخلاق، ص 222


چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.