سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

روش امام رضا(ع) در مدیریت اوقات زندگی / امنیت اتفاقی نیست؛ بابت آن شهید داده‌ایم

ارسال شده توسط: مدیریت سایتبازدید شده: 49 مرتبه
دسته: خطبه های نماز جمعهتاریخ: 1401.08.28
 
خطبه نماز جمعه بخش چترود به امامت حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه محترم در مورخه1401/08/27


http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG


خطبه اول

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه سِیدِنا وَ مَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَد صلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین .

اُوصیکُم عِبادَالله وَ نَفسی بِتَقَوَیَ الله

السلام علیک یا صاحب الزمان(عج) ، یا بقیة الله یا اباصالح (ع)، ادرکنا و اغثنا.

خشنودی مولایمان صاحب الزمان(عج) ،سلامتی رهبر عزیز و بزرگوارمان ، شادی روح امام راحل عظیم الشأن، شادی ارواح طیبه شهدا ،شهدای امنیت ، شهدای والامقام بخش ، شهدای والامقامی که بستگانشان امروز در نماز جمعه حضور دارند ، سلامتی خودتان و خانواده و فرزندانتان اجماعاً صلوات.

از حضور مؤمنانه همه شما خواهران و برادران نمازگزار، مجری ،موذن و قاری محترم، دست اندرکاران نمازجمعه صمیمانه تشکر می کنم . امیدوارم خداوند متعال ، این حضور مؤمنانه شما عزیزان را در نماز جمعه ، این خطبه، این نشستن و سکوت را در نماز جمعه ، از همه ما قبول بگرداند ، ذخیره ای ارزشمند برای دنیا و آخرت، مخصوصاً برای اولین لحظه ورود ما به عالم قبر و قیامت قرار بگیرد ، باز هم صلوات بر محمد وآل محمد (ص).

در این خطبه به طور اختصار درباره راز موفقیت در زندگی شخصی ، خانوادگی و اجتماعی چند کلامی خدمت شما بزرگواران عرض می کنم.

سفارش به «نظم» آخرین وصیت امام علی(ع) :


راز موفقیت نظم در زندگی است، بی نظمی موجب پریشانی نیست و پریشانی نیز موجب عدم موفقیت در زندگی است،به قدری مسئله نظم در زندگی ما مهم است که حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام در آخرین لحظات عمر خود به فرزندان خود و همینطور به همه کسانی که این نامه به دست آنها می رسد، وصیت و سفارش به نظم کردند و فرمودند: « أُوصِيكُمَا وَ جَمِيعَ وَلَدِي وَ أَهْلِي وَ مَنْ بَلَغَهُ كِتَابِي بِتَقْوَى اللَّهِ وَ نَظْمِ أَمْرِكُمْ » (1) شما و همه فرزندان و کسانم و هر کسی را که نوشته‏ام به او میرسد، به تقوای خدا و نظم داشتن در کارتان سفارش می کنم. جهان بر پایه نظم آفریده شده است، کوچکترین موجود که یک مولکول است در درون خودش نظم دارد،بی نظمی عامل شکست است . ما هم که جزئی از این طبیعتی هستیم که خدا آفریده است موفقیت مان در گرو نظم است،چگونه نظم را در زندگی ایجاد کنیم؟ نظم با عادت و تکرار به وجود می آید،همانطور که بی نظمی در زندگی عادت می شود ،اگر همیشه نظم را رعایت کنیم تبدیل به یک عادت میشود ،همه کسانی که در زندگی خود موفق شدند ، نظم داشتند،همانند زندگی حضرت امام خمینی رحمت الله علیه که بر پایه نظم بود.مثلاً زمانی که ایشان در نجف زندگی می کردند، ساعت مشخصی به حرم می رفتند و به قدری حضرت امام (ره) منظم بودند که کسبه اطراف حرم ساعت خودشان را با آمدن امام تنظیم می کردند . وقتی در زندگی نظم داشته باشیم و بر اساس برنامه عمل کنیم وقت آزاد زیاد خواهیم داشت، افراد بی نظم در زندگی خود وقت کم می آورند . صرفه جویی در زندگی نیز همراه با نظم است(صرفه جویی در عمر وقت و مال). این مقدمه را برای این ذکر کردم که این حدیث گهربار را از حضرت امام رضا علیه السلام خدمت شما عرض کنم:

روش امام رضا(ع) در مدیریت اوقات زندگی :

امام رضا(ع)می فرمایند: « إجتَهِدوا أن يَكونَ زَمانُكُم أربَعَ ساعاتٍ» بكوشيد كه زمانتان را به چهار بخش تقسيم كنيد (این تقسیم اوقات شبانه روز به نوعی مدیریت زمان است که توسط امام رضا (ع) ارائه می شودو برای موفقیت باید آن را در زندگی خود پیاده کرد و هیچ بخش را فدای بخش دیگر نکنیم):

1- راز و نیاز با خداوند :


«ساعَةً مِنهُ لِمُناجاةِ اللّه‏ » زمانى براى مناجات با خدا ؛( مناجات با خدا در قالب نماز و دعا شرکت در نماز های جمعه و جماعات و یا شرکت در مجالس دعای توسل کمیل ندبه،همه اینها شامل مناجات با خدا هستند هیات از آثار مناجات با خداست ما مانند یک شاخه وصل به درخت توحید هستیم، مرگ این شاخه وقتی است که از درخت جدا شود. حیات ما از خداوند است با تکیه بر ذات پاک خداوند می توانیم به آرامش ، قدرت، توانایی و امید در زندگی دست پیدا کنیم بنابر این امیرالمومنین نیز در آغاز وصیت نامه خود سفارش به نظم در امور می کنند پس اولین نظم در زندگی این است که انسان ساعت را با خالق خود به مناجات بپردازد و صرف ارتباط با پروردگار کند کسانی که خدا را در زندگی فراموش کند در قیامت نیز به فراموشی سپرده می شوند)

2- تلاش برای کسب روزی حلال :

ساعَةً لِأمر المَعاشِ » زمانى براى تأمين معاش

3- معاشرت با برادران و دوستان


« و ساعَةً لِأمر المَعاشِ و ساعةً لِمُعاشَرَةِ الإخوانِ و الثِّقاتِ و الَّذينَ يُعَرِّفُونَ عُيُوبَكُم و يَخلِصونَ لَكُم فِي الباطِنِ » زمانى براى معاشرت با برادران و معتمدانى كه عيب‏هايتان را به شما مى‏شناسانند و در دل شما را دوست دارند

4- لذتهای حلال:

« و ساعَةً تَخلُونَ فِيها لِلَذّاتِكُم و بِهذِهِ السّاعَةِ تَقدِروُن عَلَى الثَّلاثِ ساعاتٍ »
و ساعتى براى كسب لذّت‏هاى حلال با بخش چهارم توانايى انجام دادن سه بخش ديگر را به دست مى‏آوريد.(2)


خدایا به حق محمد (ص) و آل محمد(ص) عاقبت همه ما را ختم بخیر بگردان

پی نوشت:


1- نهج البلاغه ، نامه 47

2- فقه الرّضا عليه‏السلام ، ص 337

خطبه دوم

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه سِیدِنا وَمَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَدصلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین.

اُوصیکُم عِبادَالله وَنَفسی بِتَقَوَیَ الله.

حفظ جمهوری اسلامی مهم تر از جان امام عصر (عج)!


در آغاز خطبه دوم و بعد از توصیه به تقوا ،فرمایش حضرت امام خمینی رحمة الله علیه را خدمت شما عرض می کنم ،حضرت امام در یکی از سخنرانی‌های خود فرمودند : « امروز ما مواجه با همه قدرتها هستیم و آنها در خارج و داخل دارند طرح ریزی می‌کنند؛ برای اینکه این انقلاب را بشکنند و این نهضت اسلامی و جمهوری اسلامی را شکست بدهند و نابود کنند. و این یک تکلیف الهی است برای همه که اهمّ تکلیفهایی است که خدا دارد؛ یعنی، حفظ جمهوری اسلامی از حفظ یک نفر - ولو امام عصر باشد - اهمیتش بیشتر است؛ برای اینکه امام عصر هم خودش را فدا می‌کند برای اسلام. همه انبیا از صدر عالَم تا حالا که آمدند، برای کلمه حق و برای دین خدا مجاهده کردند و خودشان را فدا کردند »(3) تا این حد نگهداری و حفظ نظام جمهوری اسلامی اهمیت دارد .
در توصیه به تقوا ، هر کس در هر جا ، وظیفه ای به عهده دارد، آن را به نحو احسن انجام دهد و بداند در زیر سایه امام زمان و ولایت زندگی می کند و نظام جمهوری اسلامی در دست ما امانت است. امانتی از طرف همه انبیا و اولیا الهی ، امانت ائمه و امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و امانت امام و شهداست . آرزوی همه انبیا و اوصیای الهی، تحقق اسلام و حکومت الهی بر روی این کره خاکی بوده است و جمهوری اسلامی زمینه ساز ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف است و در راه آن، خون های زیادی فدا شده است. در راه تحقق آن در طول تاریخ ۱۴۰۰ ساله شیعیان و سادات زیادی لای دیوار ها زنده به گور شدند و علمای بزرگی از شیعیان به زندان رفتند و رنج های زیادی کشیدند تا بعد از ۱۴۰۰ سال توانستیم حکومت شیعه را تشکیل دهیم، بنابراین حفظ نظام جمهوری اسلامی یک واجب عینی است و از حفظ جان امام زمان هم مهمتر است.

بیانات رهبر انقلاب در دیدار دست‌اندرکاران کنگره شهدای استان قم:

در صحبت های اخیر مقام معظم رهبری که در دیدار دست اندرکاران شهدای کنگره قم ، بیان کردند، مطالب مهمی ذکر شد که چند کلام از آن را خدمت شما عرض می کنم:
اولاً فرمودند : برگزاری یادواره و کنگره شهدا بسیار مهم است و هر یادواره و کنگره باید دو خاصیت بسیار مهم داشته باشد :
1- زنده نگه داشتن یاد شهیدان در جامعه : باید یاد کسانی که جان خود را فدا کردند و از زندگی، خانواده و فرزندان خود گذشتند تا جمهوری اسلامی برپا شود و مردم در سلامت و امنیت زندگی کنند را زنده نگه بداریم. دشمن برنامه ریزی کرده بود تا سه روزه تهران را فتح کند، این رزمندگان دفاع مقدس بودند که دشمن را در این طرح ناکام گذاشتند، در حالی که تمام دنیا با همه امکانات بر علیه ایران اسلامی بسیج شده بود تا نور خدا را در ایران خاموش کنند و صراحتاً هم اعلام کردند ما می‌خواهیم ریشه ملت ایران را بخشکانیم، ولی شهدا به آنها چنین اجازه ای را ندادند. بنابراین باید یاد این پیشگامان رهایی و آزادی همیشه در دل و ذهن مردم خصوصا جوانان زنده بماند.
2- مطلب دومی که رهبر انقلاب ذکر کردند این مهم است که هر محله و روستایی یاد شهدای خودش را زنده نگه دارد و کنگره و یادواره برگزار کند و هر ساله یک یادواره شهدای جمعی در شهر برگزار شود. این کنگره ها و یادوارها باید پیام داشته باشد، شهدا از روی ایمان و عمل صالح همه هستی خود را در راه خداوند تقدیم کردند و به جهاد در راه خدا رفتند . رهبر انقلاب در ادامه فرمودند : زنده نگهداشتن نام و یاد شهدا را میتوانید با شعر ، هنر ، ساخت فیلم‌های مستندو نوشتن کتاب انجام دهید تا بتوانید پیام شهدا را به نسل جوانی که از دوران جنگ خبری ندارند، انتقال دهید.

امنیت اتفاقی نیست؛ بابت آن شهید داده‌ایم:


شهید دفاع مقدس جلوی دشمن ظالم ایستاد تا کشور حفظ شود ، دشمنان به دنبال ذلت ملت ایران بودند ولی شهدا به آن ها اجازه ندادند؛ امروز هم شهدای امنیت برای حفظ آرامش و امنیت ما جان خود را فدا کردند . در همین چند روز که عده ای دست به اعتراض زدند، البته شاید اعتراضات آنها به حق بود ولی دشمن از آن سوء استفاده کرد و این اعتراضات به اغتشاش و آشوب کشیده شد و امروز هم رسما سلاح جنگی به دست گرفتند و مردم کوچه بازار را مورد حمله قرار داده اند. به نظر من آنها از مردم ناامید شده اند وقتی دیدند که مردم با آنها همراهی نمی کنند دست به انتقام زدند. شما دیدید که در شاهچراغ و ایذه مردم عادی را به رگبار بستند، دشمن از همراهی ملت ایران ناامید شده است بنابراین اینگونه زهر خود را بر سر مردم می ریزد .در همین چند روز سلاح های بسیار زیادی وارد کشور شده است، امریکایی ها برنامه ریزی کرده بودند تا از کردستان عراق سلاح به دست اغتشاشگران برسد، تروریستی که در شاهچراغ مردم را به رگبار بست اهل آذربایجان بود و نفر دوم آن داعش افغانی بود. در این ماجرا ۲۸ نفر دستگیر شدند. یک مکان را اطلاع داده بودند که وقتی نیروهای امنیتی سپاه به آنجا رفته بودند یک خانم برهنه به بیرون خانه پریده بود که به داد ما برسید به ما حمله شده است ولی در بازرسی انجام شده سلاح های جنگی مختلفی ازین خانه کشف شد . در اصفهان برنامه ریزی شده بود که یک خانم با ۵۰ کیلو مواد منفجره دستگیر شد، از نیروهای امنیتی ، اطلاعات سپاه و بسیج ، اطلاعات کشوری ، نیروهای انتظامی تشکر می کنیم .

جنگ ترکیبی دشمن برای مقابله با ایران اسلامی :

دشمن خواب آشفته برای نظام جمهوری اسلامی دیده است تا از کشته سازی و اغتشاشات مجالس هفتم و چهلم بتواند سوء استفاده کند و حافظان امنیت مرزها را به داخل کشور بکشاند و همه جا ناامن شود و مردم آرامش نداشته باشند . دشمن با جنگ ترکیبی و همه توان از سلاح جنگی تا جنگ رسانه تاثیر روی دل ها و افکار بتواند ایران اسلامی را نابود کند. دشمنان به این نتیجه رسیدند که نمی توانند با جنگ نظامی و تحریم های اقتصادی نمیتواند ملت ایران را از پای دربیاورد و بار دیگر بر کشور ایران مسلط شوند، برای همین همان کاری را که در سوریه انجام داد برای تسلط بر حکومت و تضعیف دولت سوریه اعتراضات داخلی را شروع کردند .کسی باور نمیکرد با اعتراض چند جوان در سوریه چنین فاجعه ای اتفاق بیفتد ،کشور آباد سوریه را به چه ویرانه‌ای تبدیل کردند. شاید صد سال طول بکشد تا دوباره این کشور آباد شود، همین برنامه را قصد داشتند در جمهوری اسلامی ایران پیاده کنند همراه با تجزیه ایران و کشور ایران را تقسیم کنند . تا جریان مقاومت در مقابل آمریکا نابود شود ولی به لطف الهی جمهوری اسلامی سرپاست و دشمن در اهداف خودش ناکام مانده است . شما دیدید که در راهپیمایی ۱۳ آبان همه مردم به میدان آمدند و این اغتشاشات را محکوم کردند .حتی آن فرد بدحجاب هم دوست ندارد امنیت خود را از دست بدهد، آسایش و آرامش فقط در سایه امنیت است که امکان پذیر است و این است که دشمن امنیت ما را در این ماجرا مورد هدف قرار داده است تا آرامش از مردم سر شود، اما به لطف الهی با مدیریت و بیداری مردم و وفاداری مردم برای حفظ نظام جمهوری اسلامی ایران و ولایت، دشمن در اهداف خود ناکام ماند . تدبیری هم که مقام معظم رهبری انجام دادند و شخصاً هیئتی را به سیستان بلوچستان اعزام کردند و فرمودند طبق واقعیتی که در استان است عمل شود، نماینده مقام معظم رهبری در آن استان وضعیت را بررسی کرد و خواسته های مردم را مورد توجه قرار دادند و کسانی که بیگناه کشته شده بودند را به عنوان شهید و مجروحین حادثه را به عنوان جانباز دانستند.
به هر حال دشمن برنامه‌ریزی کرده است تا به نظام جمهوری اسلامی آسیب بزند چه می‌تواند آسیب‌هایی بزند ولی این درخت محکم و تناور با این بادها نمی لرزد این نظام ماندگار است و زمینه ساز ظهور حضرت صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف است. پرچم مقاومت و ایستادگی را در مقابل آمریکای مستکبر در سراسر جهان بلند کرده است و روز به روز در حال پیشرفت است تا حدی که کشور روسیه که از نظر نظامی بسیار قدرتمند بوده است به سمت جمهوری اسلامی ایران دست کمک دراز میکند .گزارش یکی از فرماندهان اوکراین را می خواندم که میگفت پهپادهای ایرانی با توجه به تحریم‌های همه جانبه چنان دقیق ساخته شده است که شگفت انگیز هستند، همه اینها از برکت ایستادگی و مقاومت و از برکت اعتماد به جوانان است، آخرین سخن بنده این است که مدیران و مسئولین و دولت مدیون این مردم هستند باید به معنای واقعی خدمتگزار مردم باشند .گره های زندگی مردم را باز کنند و ارزش پول ملی را بالا ببرند و زمینه اشتغال جوانان را در سراسر کشور فراهم کنند. اینها خواسته‌های حقی است که مردم عزیز ما دارند. ان شاءالله دولتمردان ما تمام هم و غم خود را بگذارند که به نحو احسن به این مردم شایسته خدمت کنند .

خدایا به حق محمد و آل محمد دولتمردان ما را نسبت به خدمت به مردم اسلام و قرآن موفق بدار

ضرورت وجود رسانه هاي خبری در چترود:


بنده به فضای شهر که نگاه می کنم خیلی خاموش است ، به این معنا که کارهای خوبی در روستا و شهر انجام می شود ولی کسی خبردار نمیشود . شهرهای دیگر سایتها و کانال های خبری دارند و در فضای مجازی فعال هستند و کوچکترین اتفاقی که می‌افتد اطلاع‌رسانی می‌شود ولی در شهر ما هیچ خبری نیست، خاموش است، کارهای خوبی صورت می گیرد ولی خبری نمی شود، چرا باید چنین موضوعی باشد؟ این یک نقص بزرگ است ولی شهرهای دیگر استان، خبرگزاری دارند و خبرها را در فضای مجازی پخش می کنند و همه مردم مطلع می شوند ولی این شهر بسیار سوت و کور است. زمانی واتساپ و اینستاگرام بود تا حدی مردم از اخبار مطلع می شدند ولی به علت جاسوسی بودن این اپلیکیشن‌ها و سوءاستفاده دشمن از آنها در اغتشاشات فیلتر شدند ولی اپلیکیشن های داخلی مانند ایتا و سروش هم بسیار کارآمد هستند، می توانید از آنها استفاده کنید .متاسفانه هیچ کانال خبری از این شهر وجود ندارد تا مردم را در جریان امور شهرستان قرار بدهد،انگار شهرداری بخشداری و دهیاری و ادارات در این بخش خاموش هستند . نیروی انتظامی و سپاه و بسیج فعال هستند ولی خاموش هستند در ظاهر هیچ خبر رسانی صورت نمی گیرد و در نقطه مقابل دشمن مرتباً خبر رسانی می کند و دروغ ها را حقیقت جلوه می دهد. در این مدت خبرگزاری اینترنشنال حدود ۱۷ هزار دروغ را نشر داده است و ما در شهر خودمان حتی یک کانال خبری نداریم . دست اندرکاران منطقه باید به صورت جدی در این زمینه فکری بکنند و یک سایت خبری با نام سیمای چترود یا صدای چترود راه اندازی شود و همه مردم عضو باشند تا بتوانند اخبار را دنبال کند .

خدایا به حق محمد(ص) و آل محمد(ص) عاقبت همه ما را ختم بخیر بگردان

پی نوشت:


3- صحیفه امام خمینی ، جلد 15 ، صفحه 365


چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.