سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

سوره زلزال سوره جامع / آینده ایران روشن است

ارسال شده توسط: مدیریت سایتبازدید شده: 80 مرتبه
دسته: خطبه های نماز جمعهتاریخ: 1401.08.21
 
خطبه نماز جمعه بخش چترود به امامت حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه محترم در مورخه1401/08/20


http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG



خطبه اول

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه سِیدِنا وَ مَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَد صلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین .

اُوصیکُم عِبادَالله وَ نَفسی بِتَقَوَیَ الله

السلام علیک یا صاحب الزمان(عج) ، یا بقیة الله یا اباصالح (ع)، ادرکنا و اغثنا.

خشنودی مولایمان صاحب الزمان(عج) ،سلامتی رهبر عزیز و بزرگوارمان ، شادی روح امام راحل عظیم الشأن، شادی ارواح طیبه شهدا ،شهدای امنیت ، شهدای والامقام بخش ، شهدای والامقامی که بستگانشان امروز در نماز جمعه حضور دارند ، سلامتی خودتان و خانواده و فرزندانتان اجماعاً صلوات.

از حضور مؤمنانه همه شما خواهران و برادران نمازگزار، مجری ،موذن و قاری محترم، دست اندرکاران نمازجمعه صمیمانه تشکر می کنم . امیدوارم خداوند متعال ، این حضور مؤمنانه شما عزیزان را در نماز جمعه ، این خطبه، این نشستن و سکوت را در نماز جمعه ، از همه ما قبول بگرداند ، ذخیره ای ارزشمند برای دنیا و آخرت، مخصوصاً برای اولین لحظه ورود ما به عالم قبر و قیامت قرار بگیرد ، باز هم صلوات بر محمد وآل محمد (ص).

از حضور مومنانه همه شما بزرگواران و اینکه تلاش می کنید اقامه نماز ، امر خداوند بر زمین نماند و خصوصاً در برپایی هرچه باشکوه‌تر نماز جمعه همکاری میکنید،صمیمانه تقدیر و تشکر می کنم. ان شاءالله خواهران ستاد نماز جمعه فعالیت بیشتری داشته باشند تا بیشتر مورد عنایت خداوند متعال قرار بگیرند.

سوره زلزال سوره جامع:

در این خطبه درباره محتوای کلی یکی از سوره های قرآن مجید که به عنوان جامع قرآن است، نکاتی را خدمتتان عرض می کنم وآثار تلاوت این سوره در دنیا و آخرت و اهمیت آن را بیان میکنم. ان شاءالله بعد از شنیدن این محتوا به آن عمل کنید و به مداومت در قرائت و تلاوت این سوره اهتمام بورزید و تا زنده هستیم جبران کاستی های ما شده باشد. این سوره به منزله ربع قران است یعنی یک چهارم قران است و اگر کسی چهار مرتبه این سوره را تلاوت کنید، کانّه کل قرآن را تلاوت کرده‌است.
مردی به حضور رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم رسید و گفت: ای رسول خدا سوره ای از قرآن بگو تا بخوانم. پیامبر فرمودند: سه سوره از سوره هایی را که با «الر» آغاز می شود[یونس؛ هود، یوسف، ابراهیم، حجر]را بخوان. آن مرد گفت: من پیرم و مشکلاتی دارم نمی توانم آن را بخوانم. پیامبر فرمود: سه سوره از سوره هایی را که با «حم» آغاز می شود[غافر، فصلت، شوری، زخرف، دخان، جاثیه، احقاف] را بخوان. آن مرد همان حرف سابق را تکرار کرد. پیامبر فرمودند: سه سوره از سوره های «مسبحات» را بخوان [حدید، حشر، صف، اعلی، جمعه، تغابن]؛ باز هم جمله پیرمرد تکرار شد و گفت: ای رسول خدا یک سوره جامع را بگو آنگاه رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم فرمودند: سوره «زلزال» را قرائت کن. آنگه رسول خدا سوره زلزال را برایش قرائت کرد . وقتی به پایان سوره رسید پیرمرد گفت: قسم به خدایی که تو را به حق مبعوث کرد همین برایم کافی است و بر آن نمی افزایم. وقتی پیرمرد آنجا را ترک می کرد: پیامبر فرمود: آن پیرمرد رستگار شد. (1)
اهمیت این صورت در حدی است که اگر انسان به محتوای آن بیندیشد، زندگیش تغییر خواهد کرد یعنی تا این حد محتوای این سوره مهم است.

تاثير سوره زلزال بر مرد عرب:

صعصعه‌بن‌ناجیه با گروهی از قبیله بنی‌تمیم به محضر رسول خدا (صلی الله علیه و آله) وارد شد و عرض کرد: «ای رسول خدا (صلی الله علیه و آله)! پدر و مادرم به فدایت! مرا اندرزی ده». پیامبر (صلی الله علیه و آله) فرمود: «تو را به [حفظ حقوقِ] پدر، مادر و خویشانت سفارش می‌کنم». عرض کرد: «ای رسول خدا (صلی الله علیه و آله)! سفارش بیشتری بفرما». فرمود: «دهان و شرمگاهت را [از حرام] حفظ کن...». گفت نصیحت بیشتری کن ، پیامبر (ص) آیاتِ« فَمَنْ یَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ خَیْراً یَرَهُ* وَ مَنْ یَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ شَرًّا یَرَهُ » (2) را برای او خواند و فرمود: این آیات را باور داشته باش.

ذره کوچکترین وزن است،اگر آفتاب از پنجره به داخل اتاق تاریکی بتابد، ذره های داخل آفتاب دیده می شود .مراد از ذره در قرآن نیز همین ذرات است،مثقال از نظر لغوی یعنی سنگینی.

پیامبر به این مرد عرب در فرمود اگر به اندازه سنگینی ذراتی که در هوا معلق هستند و برای ما قابل مشاهده نیست،عمل خوب یا بدی انجام بدهی آن را خواهی دید،در قیامت خود آن عمل را نشان می‌دهند که نتوانیم آن را انکار کنیم. محاکمه عادلانه ای خواهد بود،مثلاً در این دنیا اگر کسی از مغازه ای سرقت کرده باشد و فیلمی که توسط دوربین ها ضبط شده باشد را به او نشان بدهند، دیگر نمی تواند انکار کند در قیامت هم همین گونه است،تمامی اعمال و رفتار ما توسط دوربین های خداوند در این دنیا ، ثبت و ضبط میشوند. زمین، اعضای بدن، چشم، دست، پا ،گوش و همه اعضای بدن ما دوربین های خدا هستند . وقتی یک دوربین با وسایل دنیایی ساخته شده و قدرت این را دارد که چندین ساعت ضبط کند،خداوند قدرت این را نداشته باشد که به زمین بگوید اعمال و رفتار بندگان مرا ثبت و ضبط کن و در قیامت ارائه بده؟! همین دست ما یکی از شاهدین روز قیامت است که بر علیه ما شهادت خواهد داشت و اگر به او بگویید: ای دست چرا بر علیه من شهادت می دهی؟دست می گوید: «قَالُوا اَنْطَقَنَا اللهُ الَّذِي اَنْطَقَ كُلَّ شَيْءٍ» (3) خدای قادر و توانایی که همه چیز را به نطق در می آورد به من دستور داده است تا من امروز آنچه را که انجام داده ام،شهادت بدهم. در کنار آن نیز فیلم اعمال ما نیز پخش خواهد شد و خود آن عمل را به ما نشان خواهند داد و نمیتوانیم انکار کنیم.
« فَمَنْ یَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ خَیْراً یَرَهُ* وَ مَنْ یَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ شَرًّا یَرَهُ »(2) بنابراین هیچ‌ مؤمن‌ و کافری‌ نباشد ‌که‌ ‌در‌ دنیا خیر و شری‌ کند، مگر آنکه‌ خدای‌ ‌تعالی‌ ‌در‌ قیامت‌ عمل‌ ‌او‌ ‌به‌ ‌او‌ بنماید.عمل او به او نمایش داده می شود، ‌اگر‌ بدی‌ ‌باشد‌، پریشان‌ و غمگین‌ شود و ‌اگر‌ نیکی‌ ‌باشد‌، خوشحال‌ گردد.
‌پیرمرد وقتی این آیات را شنید‌ ‌گفت‌: «حسبی‌ حسبی‌ ‌ما ابالی‌ ‌ان‌ ‌لا‌ اسمع‌ ‌من‌ القرآن‌ ‌غیر‌ ‌هذا‌» [این آیات] مرا کافی است و پروایی ندارم از اینکه جز این آیات را از قرآن نشنوم». وقتی پیرمرد آنجا را ترک می کرد،پیامبر فرمود: این پیرمرد رستگار شد.(4)
رستگار شد یعنی متوجه شد که در این دنیا چه خبر است. هر قدم، کلام و هر عملی را که انسان انجام دهد ماندگار است و عمل از عامل خود جدا نخواهد شد مگر اینکه انسان از کار بد خود توبه کند و آن کار بد از انسان جدا شود و در قیامت آن را نشان ما نمی دهند. برای همین است که می گویند ماه مبارک رمضان گناهان انسان را سبک میکند و در شبهای قدر انسان پاک میشود وگرنه هیچ وقت عمل از عامل خود جدا نمی شود الا با توبه، آنچه گفته شد محتوای سوره زلزال است .

فضیلت وخواص سوره زلزال:


روایت داریم: اگر کسی مداومت بر تلاوت این سوره داشته باشد،در اثر زلزله نخواهد مُرد و هرگز به بلا مبتلا نخواهد شد. پس این سوره را در نماز های مستحب و واجب خود تلاوت کنید، کسی که این سوره را بخواند وقتی می‌خواهد از دنیا برود، به دستور خداوند سوره زلزال به بهترین قیافه مجسم می شود و بالای سر محتضر می ایستد که به ملک الموت خطاب می کند: این فرد خدا را یاد کرده است با او مدارا کن و لحظه جان دادن را بر او آسان کند چرا که او همواره به یاد خدا بوده است،ملک الموت می گوید خداوند به من دستور داده است تا فرمان نداده ام جان او را نگیر و جان او را به آسانی بگیر ،شخصی که بر خواندن این سوره مداومت کند و اهل عمل این سوره شده باشد و آن را باور داشته باشد، در آن لحظه پرده ها از جلوی چشم او عقب خواهد رفت و واقعیت این دنیا را خواهد دید و چون اهل این سوره شده است جایگاهش را به او نشان خواهند داد چون جایگاه و عاقبت بخیری خود را میبیند رضایت می دهد و می گوید خداوندا جانم را بگیر. و خداوند به ملک الموت دستور می دهد به آرامی جان او را بگیر و ۷۰ هزار ملک در تشییع جنازه مومن اهل این سوره حضور پیدا خواهد کرد و خداوند می فرماید ای بنده من تو اهل بهشت خواهی بود و هر کجای آن دوست داشته باشی میتوانی سکونت کنی .

متن و ترجمه سوره زلزال :


این مطلبی بود که قصد داشتم امروز خدمت شما نمازگزاران عزیز عرض کنم تا هم شما و هم خود بنده اهل این سوره بشویم و مرتب این سوره را تلاوت کنیم و اگر فرصت نداریم همه قرآن را بخوانیم حداقل این سوره را با چنین محتوای بالایی تلاوت کنیم . البته این سوره خواص بسیار زیاد دیگری هم دارد هرکه در این وقت کم نمی توانم همه آنها را بیان کنم. خواندن سوره زلزال آثار بسیار زیادی در پی خواهد داشت وخواندن آن زمان زیادی را از ما نمی گیرد و شامل ۸ آیه است :

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ»به نام خداوند رحمتگر مهربان

«إِذَا زُلْزِلَتِ الْأَرْضُ زِلْزَالَهَا »﴿۱﴾ در زمین لرزشی می‌افتد که با زلزله های دیگر متفاوت است کوه ها پودذ خواهند شد .

«وَأَخْرَجَتِ الْأَرْضُ أَثْقَالَهَا »﴿۲﴾ زمین هر چه داخل خود دارد بیرون می ریزد . اول نفخ صور دمیده میشود و زمین هرچه داخل خود دارد بیرون می ریزد و تبدیل به زمین قیامت میشود. در روایت گفته شده مراد این است که همه انسان هایی که پیش از این مرده بودند و در زمین دفن شده بودند بیرون می‌آیند و زنده میشوند.

« وَقَالَ الْإِنْسَانُ مَا لَهَا» ﴿۳﴾ انسان ها سوال می کند چه خبر شده است این زلزله برای چیست؟

«يَوْمَئِذٍ تُحَدِّثُ أَخْبَارَهَا »﴿۴﴾ زمین خبر میدهد

«بِأَنَّ رَبَّكَ أَوْحَى لَهَا »﴿۵﴾
[همان گونه] كه پروردگارت بدان وحى كرده است . زمین شهادت می دهد، گزارش می دهد که هر کسی چه انجام داده است.

«يَوْمَئِذٍ يَصْدُرُ النَّاسُ أَشْتَاتًا لِيُرَوْا أَعْمَالَهُمْ» ﴿۶﴾ گروه گروه مردم زنده می شوند و می آیند تا کارهای خود را ببینند اگر انسان واقعا ایمان داشته باشد و باور داشته باشد که هر کاری انجام میدهد به او نشان می دهند ، محتوای این سوره انسان ساز است.گروه گروه پراکنده مردم جمع می شوند تا اعمال خود را ببینند و

«فَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْرًا يَرَهُ »﴿۷﴾ پس هر كه هموزن ذره‏ اى نيكى كند [نتيجه] آن را خواهد ديد.

«وَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا يَرَهُ »﴿۸﴾ و هر كه هموزن ذره‏ اى بدى كند [نتيجه] آن را خواهد ديد .

کوچکترین خیر و شری انجام داده باشند به آن ها نمایش داده می شود. محاکمه عادلانه است به اندازه ذره ه ای خوبی یا بدی کرده باشی به تو نشان داده خواهد شد و نتیجه آن را خواهید دید . این محتوای سوره زلزال است بنابراین مداومت بر تلاوت این سوره داشته باشید تا از برکات این سوره بهره مند شوید، اگر دوست دارید آسان جان بدهید و اگر از سختی های قیامت ترس دارید به این سوره پناه ببرید. در روایت داریم جان دادن بسیار سخت است مانند این است که انسان را از بلندی به پایین بیفتد و یا اینکه پوست بدن او را به صورت زنده زنده از او جدا کنند، روح از بدن جدا شدن بسیار سخت و ترسناک است، اگر می خواهید از این سختی ها به سلامت عبور کنید بر تلاوت این سوره مداومت داشته باشید.
خدایا به حق محمد(ص) و آل محمد(ص) عاقبت همه ما را ختم به خیر بگردان

پی نوشت:

1- بحارالانوار، ج89، ص334

2- سوره مبارکه الزلزال، آیات 7-8

3- سوره مبارکه فصلت،آیه 21

4- بحارالانوار، ج89، ص334

خطبه دوم


اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه سِیدِنا وَمَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَدصلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین.

اُوصیکُم عِبادَالله وَنَفسی بِتَقَوَیَ الله.

اهمیت نماز جمعه :

در توصیه به تقوا ،اهمیت نماز جمعه را متذکر می‌شوم،نماز جمعه یک نماز عادی نیست بلکه یک نماز بسیار مهم است که آثار فراوان فردی و اجتماعی زیادی می تواند به همراه داشته باشد . بنابراین نسبت به نماز جمعه اهمیت و توجه بیشتری داشته باشید و فرزندان خود را نیز به نماز جمعه تشویق کنید .

مناسبتهای هفته را به اختصار خدمت شما عرض می کنم:

جمعه 20 آبان 16 ربیع‌الثانی

*شهادت حاج حسن تهرانی مقدم (1390ش)

شهادت حاج حسین تهرانی مقدم پدر موشکی ایران را داریم، خدایش بیامرزد. زمانی صدام موشک را با نام الحسین به شهر های ما در دزفول، اهواز و حتی تهران و قم می فرستاد و شهرهای ما را بمباران می کرد و کاری از ما بر نمی آمد ولی با تلاش و ایستادگی و از برکت این مرد بزرگ، ما امروز موشک قاره پیما ساخته ایم در حالی که هیچ کمکی از هیچ کجای دنیا نداشتیم. روسیه و آمریکا هیچ کدام به ما کمک نکردند که همت همین جوانان و دانشمندان ایرانی بود که توانستیم به این نقطه برسیم. ما در زمان طاغوت هیچ بودیم،در زمان جنگ، هواپیماهای جنگی اف ۱۴ و اف ۱۶ در اختیار داشتیم ولی دولت بازرگان همه هواپیماهای اف ۱۶ را پس فرستاد با اینکه ایران پول آن را نیز پرداخته بود،قصد داشت تا هواپیماهای اف ۱۴ را هم پس بفرستد که خدا رحمت کند شهید بهشتی را که متوجه شد و اجازه نداد. افسران نیروی هوایی می گفتند در زمان طاغوت ما اجازه نداشتیم حتی یک پیچ از هواپیما باز کنیم و اگر قطعه ای از هواپیما خراب می‌شد ، ما اجازه نداشتیم کاری انجام بدهیم باید آن قطعه را باز می کردیم و برای امریکایی ها می فرستادیم تا تعمیر کنند و برای ما بفرستند . تعداد کمی تانک چیفتن آمریکایی هم داشتیم ولی تولیدکننده نبودیم . در زمان جنگ هیچ کشوری حتی یک سیم خاردار به ایران نمی داد و تحریم همه جانبه شده بودیم ولی به لطف خداوند امروز موشک قاره پیما ساخته ایم که ۱۳ هزار و ۵۰۰ کیلومتر برد دارد از برکت همین جوانان مانند حسن تهرانی مقدم چنین موشک های ساخته شده است . آمریکایی ها تا ما ۱۱ هزار کیلومتر فاصله دارد و با ساخت این موشک به وحشت افتادند، ماهواره بر قائم ساخته شده است که در دنیا انگشت شمار است . آنها در زمان طاغوت ما را هیچ حساب نمی کردند، حتی برای حضور در ایران از ما حق توحش می گرفتند ولی از برکت اسلام و انقلاب به جایی رسیده ایم که یکی از مفسران انگلیسی اینترنشنال میگفت طوری شده است که روسها به ایران محتاج شده‌اند نه ایران به روسیه، امروز روز شهادت چنین مرد بزرگی است که پیشرفت های نظامی ایران مدیون اوست .

آینده ایران روشن است :

بعد از جنگ اوکراین دنیا تغییر کرده است چون آمریکایی ها رو به افول هستند . شما دیدید داعش را به وجود آوردند ولی نتوانستند آن را حفظ کنند، امریکا یک ابرقدرت بود که قصد داشت سوریه را نابود کند ولی نتوانست. آنها حتی نتوانستند گروه اندک حزب الله لبنان را نابود کنند ، قصد داشتند محور مقاومت در یمن را بشکنند که بازهم ناتوان ماندند. سال‌های سال است که آرزوی خشکاندن ریشه ملت ایران را دارند که این آرزو را هم به گور خواهند برد .همان‌طور که تاکنون نتوانستند این هدف را تحقق بخشند . روزی دنیا به این نقطه میرسد که نظام لیبرال دموکراسی آمریکا قادر نخواهد بود دنیا را اداره کند، باید یک نظام دیگر جایگزین شود همه دنبال این هستند تا بدانند که آینده از آن کیست؟ ایران اسلامی می تواند نقش آفرینی کند . آیندگان به انرژی نیاز دارند وقتی صحبت ایران میشود ایران یعنی نفت گاز انرژی. ایران تامین کننده انرژی است . زمستانی که در پیشرو است،زمستانی سخت برای اروپایی‌ها خواهد بود همانطور که در اخبار هم شنیدید آلمانها و انگلیسی ها دنبال چوب و زغال هستند. چه کشوری می تواند در نظم نوین جهانی حرف برای گفتن داشته باشد که منابع فراوان انرژی داشته باشد ؟ امروز اندیشه مقاومت در دنیا تاثیر گذار شده است . از نظر جهانی کشوری می تواند نظم نوین را اندازی کند که از نظر نظامی نیز پیشرفت کند .جمهوری اسلامی روز به روز در عرصه نظامی در حال پیشرفت است. آینده ایران، بسیار آینده درخشانی است.

قدردانی از حضور پر شور مردم در راهپیمایی ۱۳ آبان:

راهپیمایی ۱۳ آبان کاری بود کارستان، با توجه به برنامه هایی که آمریکایی ها برای ایران اسلامی ریخته بودند که همزمان با بازگشایی دانشگاهها اغتشاش صورت بگیرد و عوامل آن ها که در جاهای مختلف آموزش دیده بودند در بین اغتشاشات آمده و کار ایران اسلامی را تمام کندن و هدف تجزیه ایران را در سر داشتند تا کردستان ،سیستان بلوچستان و اهواز هرکدام کشوری جداگانه شوند، دنبال تجزیه ایران اسلامی هستند و سالها برای این هدف برنامه ریزی کردند و نیروهای خود را آموزش دادند. قاچاق سلاح و اسلحه افزایش یافته است. منتها جریان فوت خانم مهسا امینی که پیش آمد باعث شد تا آنها زودتر برنامه های خود را اجرا کنند آنها به دنبال تجزیه ایران هستند. در این زمینه مرتب برنامه‌ریزی شده بود. اگر به اخبار گوش بدهید اطلاعات هر روز اعلام می کند که فلان مقدار اسلحه کشف و ضبط شده است و برنامه های انفجاری در فلان نقطه های کشور خنثی شدند. افرادی که در کشورهای مختلف آموزش دیدند تا برنامه ها و توطئه های پیشرفته را در ایران پیاده می کنند ولی به لطف الهی یکی پس از دیگری اینها خنثی میشود . حضور مردم بسیار کارساز است که فیتیله اغتشاشات را پایین می کشد . حضور مردم در ۱۳ آبان بسیار مهم بود، از حضور همه شما تشکر می کنم گمان نکنید که کار کوچکی انجام دادید کار شما بسیار بزرگ بود. دشمنان، ایرانیان خارج از کشور را مجبور کردند تا هر روز بر علیه ایران اسلامی شعار بدهند چون در اروپا سوخت و انرژی گران شده است آنها هم که از ایران رفتند به امید اینکه باز به ایران برگردند برخی از آنها عضو ساواک و سابقه دار بودند و برخی افراد معمولی که برای کار رفته بودند ده میلیون ایرانی خارج از کشور داریم که کشورهای اروپایی آنها را مجبور می‌کند که علیه ایران شعار بدهند و زندگی برای آنها سخت شده است ولی درخت تناور با این مسائل تکان نخواهد خورد .

آینده ایران اسلامی در نگاه امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری:

جملاتی از حضرت امام خمینی رحمة الله علیه یادداشت کرده‌ام که خدمت شما عرض می کنم که آینده ملت ایران آینده ای درخشان است.
امام خمینی (ره) می فرماید: «من با جرأت مدعی هستم که ملت ایران و توده میلیونی آن در عصر حاضر بهتر از ملت حجاز در عهد رسول الله - صلی الله علیه و آله - و کوفه و عراق در عهد امیرالمؤمنین و حسین بن علی - صلوات الله و سلامه علیهم - می‌باشند... و اینها همه از عشق و علاقه و ایمان سرشار آنان است به خداوند متعال و اسلام و حیات جاویدان. در صورتی که نه در محضر مبارک رسول اکرم- صلی اللَّه علیه و آله و سلم- هستند، و نه در محضر امام معصوم- صلوات اللَّه علیه. و انگیزه آنان ایمان و اطمینان به غیب است. و این رمز موفقیت و پیروزی در ابعاد مختلف است.(5) ‏

رهبر انقلاب نیز فرمودند : « امید و نگاه بنده نسبت به آینده‌ی این کشور خیلی روشن است. بنده میدانم که خدای متعال اراده فرموده است که این ملّت را به متعالی‌ترین درجات برساند و بدانید که ان‌شاءالله ملّت ایران به برکت اسلام، به برکت نظام اسلامی، بدون تردید به عالی‌ترین درجاتِ یک ملّت در حدّواندازه‌ی ملّت ایران خواهد رسید و بدانید که توطئه‌ی دشمن، خرابکاری دشمن، حمله‌ی دشمن، ضربه‌ی دشمن هیچ اثری نخواهد داشت و به معنای واقعیِ کلمه، دشمن هیچ غلطی نخواهد توانست بکند.»(6)

روایات مؤید این سخن است:

مردمان عصر غیبت از اهل همه زمان ها با فضیلت ترند


امام سجاد عليه السّلام فرمودند: « إِنَّ أَهْلَ زَمَانِ غَيْبَتِهِ الْقَائِلُونَ بِإِمَامَتِهِ » مردم زمان غیبت كه معتقد به امامت امام زمان(عج) مي باشند و« الْمُنْتَظِرُونَ لِظُهُورِهِ » منتظر ظهور او هستند،« أَفْضَلُ أَهْلِ كُلِّ زَمَانٍ » از مردم تمام زمانها بهترند،« لِأَنَّ اللَّهَ تَعَالَى ذِكْرُهُ أَعْطَاهُمْ مِنَ الْعُقُولِ وَ الْأَفْهَامِ وَ الْمَعْرِفَةِ مَا صَارَتْ بِهِ الْغَيْبَةُ عِنْدَهُمْ بِمَنْزِلَةِ الْمُشَاهَدَةِ » زيرا خداوند عقل و فهمى به آنها داده كه غيبت در نزد آنها حكم مشاهده را دارد! چنین معرفت و شناخت بالایی دارند. « وَ جَعَلَهُمْ فِي ذَلِكَ الزَّمَانِ بِمَنْزِلَةِ الْمُجَاهِدِينَ بَيْنَ يَدَيْ رَسُولِ اللَّهِ ص بِالسَّيْفِ »خداوند آنها را در آن زمان مثل كسانى مي داند كه با شمشير در پيش روى پيغمبر -عليه دشمنان دين- پيكار كرده‏اند، « أُولَئِكَ الْمُخْلَصُونَ حَقّاً »آنها مخلصان حقيقى و « وَ شِيعَتُنَا صِدْقاً »شيعيان راستگوى ما هستند « وَ الدُّعَاةُ إِلَى دِينِ اللَّهِ سِرّاً وَ جَهْراً »كه مردم را به طور آشكار و نهان بدين خدا مي خوانند.« وَ قَالَ ع انْتِظَارُ الْفَرَجِ مِنْ أَعْظَمِ الْفَرَج » و فرمود: انتظار فرج بزرگترين فرج است. (7)

شما ببینید حضور تاریخی ملت در سیزده آبان ماه و لبیک به ندای رهبر انقلاب را که علیرغم وجود همه مشکلات در کشور ، مردم در این مراسم شرکت کردند . چقدر می تواند تاثیر داشته باشد باید از حضور شما تشکر کرد، اما تشکر ویژه را باید دولتمردان از این مردم داشته باشند و تشکر آنها حل مشکلات اقتصادی مردم است ، این که در جامعه گشایش اقتصادی ایجاد کنند مخصوصا برای قشر جوان، دشمنان امروز روی نسل جوان دست گذاشته اند که امید آینده این کشور هستند و سعی دارد آنها را ناامید کنند، امروز نظام اسلامی و دولتمردان ما بیشترین خدمتی که باید انجام دهند و تشکر نظام جمهوری اسلامی از این مردم این است که به مردم خصوصاً قشر جوان خدمت کنند و زمینه اشتغال، تحصیل، ازدواج و مسکن او را فراهم کنند تا بتواند زندگی تشکیل دهد. اقتصاد درست، بالا رفتن ارزش پول ملی بسیار مهم است، دولتمردان باید اینها را بیش از هر زمان دیگری مورد توجه قرار بدهند بهتر از این مردم در هیچ زمانی نبوده و نخواهد بود. مردم ایران از مردم زمان رسول الله بهتر بودند. نقل شده است ورزی پیامبرخدا مشغول خواندن خطبه نماز جمعه بود که یک کاروان تجاری از شام با سر و صدا نزدیک محل اقامه نماز جمعه شد، مردم مدینه که پای خطبه رسول الله بوده،خطبه حضرت را رها کردند و به سمت آن کاروان شتافتند تا خرید و فروش کنند مردمی که پیامبر خدا را از نزدیک دیده بودند، وقتی پیامبر خطبه بخواند نماز جمعه واجب است، ولی همه آنها واجب را ترک کردند و به سمت آن کاروان رفتند . در سوره جمعه به این ماجرا اشاره شده است :« وَ إِذا رَأَوْا تِجارَةً أَوْ لَهْواً انْفَضُّوا إِلَيْها وَ تَرَكُوكَ قائِماً »(8) خداوند می فرماید : ای پیامبر وقتی شما خطبه می خواندی، این مردم تو را رها کردند . مردم زمان امیرالمومنین نیز با حضرت کاری کردند که امیرالمومنین با چاه درد دل میکرد و میدانید که مردم زمان امام حسین علیه السلام با حضرت چه کردند .مردم زمان امام حسن نیز تصمیم گرفتند حضرت را دست بسته تقدیم معاویه کنند ولی امروز نه امام معصوم هست و نه پیامبر حضور دارد و با وجود این همه سختی و مشکلاتی که وجود دارد مردم این چنینی از نظام خود حمایت می‌کنند . مردم ایران بسیار بصیر و هوشیار هستند ، خداوند آینده این مردم را به آینده ای درخشان قرار داده است. بدانید که مقام معظم رهبری و حضرت امام (ره)، این سخنان را حساب شده میگویند ، سخنان آنها از یک جا نشأت گرفته است . ان شاءالله ما آن روز را ببینیم. مراقب فرزندان خود باشید .جهاد تبیین، توضیح دادن مسائل روز، بیان وضعیت گذشته و امروز را فراموش نکنید.

سه شنبه 24 آبان 20 ربیع‌الثانی

*ارتحال ملكوتى مفسر بزرگ، علامه آیت‌الله سیدمحمدحسین طباطبایى(ره)(1360 ش)

*روز کتاب و کتابخوانی

یکی از مشکلات امروز جامعه ما این است که اهل کتاب خواندن نیستیم و مطالعه نمی کنیم اهمیت به کتاب بسیار مهم است . زمانی که بنده طلبه بودم، یکی از مراجع میگفتند: صهیونیست ها حتی در دستشویی خانه خود ، کتابخانه درست کرده اند که با بالا بردن اطلاعات خود بتوانند راه های فریب مردم جهان را بیاموزد و دائماً در حال مطالعه هستند. متاسفانه کشور ما از نظر مطالعه بسیار عقب است،باید برای آن فکری اندیشیده شود . اهل مطالعه باشیم و هر روز اطلاعات خود را بالا ببریم. هیچ چیز جای مطالعه کتاب را نمی گیرد. لطفاً برنامه ریزی کنید و حداقل ماهی یک کتاب را مطالعه کنید.

خدایا به حق محمد و آل محمد (ص) عاقبت همه ما را ختم به خیر بگردان

پی نوشت:

5- صحیفه امام، ج 21، صص: 411-410

6- دیدار مردم قم با رهبر انقلاب ۱۳۹۶/۱۰/۱۹

7- بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار ج 52 ص122

8- سوره مبارکه جمعه آیه 11


چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.