سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

سخنرانی امام جمعه محترم در مراسم عزاداری شب عاشورای حسینی

ارسال شده توسط: مدیریت سایتبازدید شده: 85 مرتبه
دسته: سخنرانیتاریخ: 1401.05.17
 
سخنرانی حجت الاسلام ابراهیمی امام جمعه محترم در مراسم عزاداری سیدالشهدا (ع) در شب عاشورای حسینی مورخه 1401/05/16


http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG


اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه سِیدِنا وَ مَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَد صلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین.

قال الإمامُ الباقرُ عليه السلام : « بُنِيَ الإسلامُ على خَمْسٍ : عَلى الصَّلاةِ ، و الزَّكاةِ ، و الصَّومِ ، و الحَجِّ ، و الوَلايةِ ، و لَمْ يُنادَ بِشَيْءٍ كَما نُودِيَ بالوَلايةِ »(1)

خشنودی مولایمان صاحب الزمان(عج) ،سلامتی رهبر عزیز و بزرگوارمان ، شادی روح امام راحل عظیم الشأن، شادی ارواح طیبه شهدا ،شهدای والامقام بخش ، شهدای گمنام، شهدای خدمت، شهدای مدافع حرم، سیدالشهدای مقاومت حاج قاسم سلیمانی و همراهان، شهدای سلامت، سلامتی خودتان و خانواده و فرزندانتان اجماعاً صلوات.

شب عاشوراست این مصیبت و عزا را به ساحت مقدس مولایمان صاحب الزمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) و به همه شما دوستداران اهل بیت تسلیت عرض می کنم.خیر مقدم عرض می کنم خدمت همه شما عزاداران سیدالشهدا (علیه السلام ) ؛ از فرمایشات جناب حجت الاسلام صباحی استفاده کردیم و ان شاءالله در ادامه از مداحی برادر عزیزمان جناب آقای محمدی نیز استفاده خواهیم کرد. از بانی و بانیان این مجلس باشکوه و همه کسانی که در برپایی مجالس سیدالشهدا همکاری می‌کنند و از حجت الاسلام ربانی تشکر و قدردانی می کنم .

پنج پایه دین اسلام ، طبق فرمایش امام باقر(ع) :

امام باقر علیه السلام می فرماید : « بُنِيَ الإسلامُ على خَمْسٍ » پایه های اسلام و دین خدا بر پنج پایه اساسی بنا شده است:

1- نماز (عَلى الصَّلاةِ) :

اولین پایه دین خدا نماز است، عزاداران سیدالشهدا (ع)، سینه زنان بر حضرت ابوالفضل علیه السلام بدانید که پیشانی حضرت ابوالفضل علیه السلام در اثر سجده های طولانی و خواندن نماز، پینه بسته بود،ایشان اهل نماز و عبادت بودند.

آماده شدن سپاه عمرسعد برای جنگ :


حضرت زینب سلام الله علیها می فرماید: مانند امروز که عصر تاسوعا است یکدفعه همهمه زیاد شد و صدای شیهه اسب و برخورد شمشیر ها آمد، نگاه کردم دیدم که دشمن به سوی خیمه ها می آید، عمرسعد دستور داده بود که ای لشکر خدا ، سوار بر اسب شوید به جنگ حسین(ع) بروید، بشارت باد بر شما بهشت! انحرافات را شما ببینید، حضرت زینب می گوید امام حسین علیه السلام سر خود را بر روی قبضه شمشیر گذاشته بود و متوجه صدای اسب ها نبود.به او نزدیک شدم و گفتم: برادر لشکر دشمن نزدیک میشود، حضرت فرمود: همین الان خواب رسول خدا(ص) را دیدم که فرمود :حسینم به زودی مهمان ما می شوی ،صدای ناله زینب بلند شد . حضرت فرمود صبر کن خواهرم و ابوالفضل عباس(ع) را صدا زدند و فرمودند: عباس مقابل لشکر عمر سعد برو و از آنها سوال کن چه می خواهند؟ عمر سعد فریاد زد : عبیدالله گفته است یا باید تصمیم شوید و یا آماده جنگ باشید و در نامه خود نوشته است: اگر حسین تسلیم نشد با او بجنگید و سر ها را از تن جدا کنید ،حتی بعد از کشته شدن هم به آنها رحم نکنید و بر بدن حسین(ع) ویارانش با اسب بتازید تا اثری ازآنها باقی نماند. حضرت عباس پیام آنها را به امام حسین علیه السلام رساند، حضرت فرمود : ای عباس! به نزد آنان برگرد! و این یک شب را تا فردا از آنها مهلت بگیر! تا برای خداوند ، نماز بخوانیم، و دعا و استغفار کنیم. چراکه خداوند می داند من نماز، و تلاوت قرآن، کثرت دعا، و استغفار را دوست دارم».(2)

امام حسین(ع) ، امتحان یاران خود و تلاش برای هدایت لشکریان دشمن:

مهلت خواستن حضرت، علت دیگری هم دارد، اینکه امام می خواستند کسانی که دوست دارند حسینی شوند، فرصت داشته باشند تا برگردند. عجیب است در شب عاشورا امام حسین علیه السلام به یاران خود می گوید من بیعت خود را از شما برداشتم،هر کدام از شما که میخواهد میتواند مرا ترک کند اما همه یاران ثابت قدم ماندند، اما حضرت تا فردا روز عاشورا مهلت می گیرد تا هر کسی از یاران عمر سعد می خواهد به امام بپیوندد، فرصت داشته باشد،افرادی مانند حر فرصت توبه و برگشت داشته باشند حدود ۳۰ نفر از یاران عمرسعد پاسخ امام را اجابت کردند و به حضرت پیوستند.

اهمیت و جایگاه نماز:

حضرت شب عاشورا را مهلت گرفتند و همه یاران در خیمه ها به تلاوت قرآن و اقامه نماز پرداختند. نماز ارتباط با خداست ، نماز در زندگی پشتوانه و تکیه گاه انسان است . نماز مایه آرامش است، خصوصاً در میان نماز ها نماز جمعه اهمیت بیشتری دارد، نزدیکترین فرد در روز قیامت به رحمت خداوند کسی است که بیشترین حضور را در نماز جمعه داشته باشد ؛ به نماز اهمیت بیشتری بدهید و فرزندان را نیز همراه خود به نماز جماعت ببرید، نماز انسان را از منکرات زشتی و فحشا باز میدارد هر مقدار ارتباط با خدا در جامعه بیشتر شد، آمار دزدی ،قتل، گناه و معصیت نیز کمتر خواهد شد .سینه زنان عاشورا ، حضرت علی اکبر(ع) و حضرت قاسم (ع) نیز اهل نماز بودند و در نماز ظهر عاشورا حضور داشتند.

2- زکات (و الزَّكاةِ) :

دومین پایه دین خدا بر پایه انفاق وکمک به فقرا و نیازمندان است. امام حسین اهل انفاق بودند، همه ائمه ما اهل انفاق و کمک به دیگران بودند در این میان، اتفاقات حضرت زهرا(س) مشهور است .سوره انسان در مورد انفاق امیرالمومنین علیه السلام و حضرت زهرا سلام الله علیهاست ،تا زنده هستید اهل انفاق باشید. انفاق و صدقات سلامتی ، برکت و رحمت می آورد،زندگی ها را آباد می کند .خصوصاً پرداخت انفاقات واجب مانند خمس.

اهمیت پرداخت خمس :

هرساله انسان باید حساب خود را رسیدگی کند. پرداخت خمس مانند هرس درخت انگور است، اگر هر سال شاخ وبرگ اضافه درخت انگور را بزنی ،آن درخت پر بار می شود و محصول بیشتر می دهد ولی اگر آن را هرس نکنی ،محصولی نخواهی داشت.پس اگر انسان شاخ وبرگ اضافی مال را در راه خدا داد، آن مال برکت پیدا می کند و رشد پیدا می کند. بی برکتی در زندگی برای این است که ما اهل انفاق نیستیم و واجبات مالی خود را ادا نمی کنیم. یکی از مهمترین واجبات پرداخت خمس است که سهم امام زمان و سهم فقرای سادات است که در اموال ماست ؛ پرداخت خمس خیلی مهم است تا زنده هستید به فکر خودشان باشید. اینکه وصیت کنید بعد از مرگ، کسی برای شما نمازهای قضا را به جا بیاورد یا خیراتی برای شما بکند و یا اینکه توقع داشته باشید بعد از مرگ کسی خمس مال شما را بپردازد،معلوم نیست. (ان شاءالله صد سال زنده باشید). در کوهبنان که بودم، بنده خدایی قصد سفر حج داشت خمس مال خود را حساب کرد چون به صورت نقدی نمی توانست پرداخت کند، چند چک نوشت و حج خود را انجام داد و برگشت . بعد از یک ماه از دنیا رفت و هیچ کدام از وراث حاضر نشدن چکها را پاس کنند و خمس مال پدر را حساب کنند با وجود اینکه این بنده خدا مال و اموال زیادی را از خودش بجا گذاشته بود، بنابراین تا زنده اید به فکر قیامت خود باشید ،اهل نماز، روزه و خمس باشید و زندگی خود را پاک کنید.

تأثیر لقمۀ حرام :

مانند فردا روز عاشورا امام حسین علیه السلام در برابر لشکر دشمن ایستاده است وبا آنها صحبت کند تا از آنها دستگیری کند، شاید هدایت شوند. لشکریان هلهله می کردند فریاد می زدند تا صدای امام شنیده نشود و اجازه نمی دادند امام سخن بگوید، امام فرمود: « و کُلُّکُم عاصٍ لِأمری غیرُ مُستَمِعٍ قَولی فقد مُلِئَت بُطونُکُم مِن الحَرامِ و طُبِعَ على قُلوبِکُم.» همه شما از من نافرمانى مى‌کنید و به سخنان من گوش نمى‌دهید؛ زیرا شکم‌هایتان از حرام پر شده و بر دل‌هایتان مُهر [غفلت] خورده است. (3)حرام در زندگی شما وارد شده است که حرف من سیدالشهدا را نمی پذیرید.اگر می خواهید خودتان و فرزندان چون عاقبت به خیر بشوید زندگی خودتان را پاک کنید.چنانچه خداوند هم خطاب به پیامبران خود می فرماید: « يَا أَيُّهَا الرُّسُلُ كُلُوا مِنَ الطَّيِّبَاتِ وَاعْمَلُوا صَالِحًا » (4) ای رسولان من، زندگی خود را پاک کنید و از غذای پاکیزه استفاده کنید تا بتوانید عمل صالح و کار خیر انجام دهید .

3- روزه (الصَّومِ) :
سومین پایه دین خدا روزه است.

4- حج (و الحَجِّ):
چهارمین پایه دین خدا حج است.

5- الوَلايةِ (ولایت):
پنجمین پایه دین خدا ولایت است، یعنی انسان معتقد به ولایت امیرالمومنین علی (ع) باشد و از دوستدار و پیرو حضرت باشد. (5)

اعلام وفاداری اصحاب امام حسین(ع) در شب عاشورا :


مانند چنین شبی حضرت امام حسین علیه السلام برای اصحاب خود سخنرانی کردند همه یاران اظهار وفاداری کردند. حضرت زینب (س) نگران بود، رو به امام حسین(ع) کرد وگفت: آقا آیا یارانت را امتحان کرده اید؟ آیا قرص ومحکم هستند؟ فردا شما را تنها نگذارند وبروند. آقا فرمودند: نه من اینها را امتحان کرده ام .حبیب ابن مظاهر این جمله را شنید که حضرت زینب نگران هستند وبه خیمه اصحاب آمد وگفت : من چنین حرفی را از حضرت زینب(س) شنیده ام وحضرت زینب نگران هستند که مبادا ما صحنه را خالی کنیم ، اصحاب جلوی خیمه امام حسین(ع) جمع شدند و همه اعلام وفاداری کردند ویکی از کسانی که بلند شد زهیر بود وگفت: آقا این یک جان که قابل ندارد کاش هزار جان داشتم وبه فدای شما می کردم وهمینطور هرکدام از اصحاب آمدند واعلام وفاداری کردند.(6) این درس بزرگ عاشوراست که از حضرت اباعبدالله علیه السلام و یاران باوفای ایشان می گیریم. درس وفاداری ، وفادار بودن نسبت به دین خدا ،وفادار نسبت به امام زمان خود، وفاداری نسبت به ولی فقیه جانشین امام زمان در عصر غیبت .درس فتوت و جوانمردی که همه از برکت عاشورا و امام حسین علیه السلام است.
راوی می‌گوید امشب دو جلسه تشکیل شد ،یک جلسه در خیمه بنی هاشم که همه دور حضرت ابوالفضل عباس علیه السلام و حضرت علی اکبر(ع) جمع شدند و می‌گفتند بنی هاشم باید قبل از اصحاب به میدان بروند تا بعدا کسی نگوید که بنی هاشم اول مردم را به کشتن دادند و بعد خود به میدان رفت. جلسه دیگری در خیمه یاران بود که همه دور حبیب بن مظاهر و زهیر جمع شده بودند و می‌گفتند تا ما زنده هستیم نباید اجازه بدهیم احدی از بنی هاشم به میدان برود، تا بعدا نگویند اصحاب بی وفا بودند جان ها به قربان اصحاب امام حسین. مقام شهدای کربلا از مقام همه شهیدان بالاتر است ومقام هیچ شهیدی به عظمت شهدای کربلا نمی رسد. شهدای کربلا ، این ۷۲ یار سیدالشهدا مانند خورشید تابان هستند. درس‌های فراوانی ما می توانیم از عاشورا بیاموزیم درس وفاداری درس ولایت پذیری ،رعایت حجاب، پاکی ،عفت، راستی، صداقت ،مردانگی، فتوت و جوانمردی همه درس هایی است که ما می‌توانیم از حادثه عاشورا بگیریم.

پی نوشت:

1- الكافي : 2 / 18 / 3 .

2- ارشاد ،مفید ،ص ۲۵۰

3- بحارالأنوار، ج45

4- سوره مبارکه مومنون،آیه 51

5- کلینی، ح۱ و ۳

6- مقتل الحسین مقرم ص 262 – 263



چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.