سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

روضه خوانی امام جمعه محترم در مراسم شام غریبان حضرت سیدالشهدا (ع)

ارسال شده توسط: مدیریت سایتبازدید شده: 94 مرتبه
دسته: سخنرانیتاریخ: 1401.05.19
 
روضه خوانی حجت الاسلام ابراهیمی امام جمعه محترم چترود در مراسم شام غریبان حضرت سیدالشهدا (ع) در مورخه 1401/05/18


http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG


اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه سِیدِنا وَ مَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَد صلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین.

قال رسول الله (صلّی‌الله‌علیه‌وآله): «حُسَيْنٌ مِنِّی وَ أَنَا مِنْ حُسَيْنٍ أَحَبَّ اللَّهُ مَنْ أَحَبَّ حُسَيْناً » (1)

خشنودی مولایمان صاحب الزمان(عج) ،سلامتی رهبر عزیز و بزرگوارمان ، شادی روح امام راحل عظیم الشأن، شادی ارواح طیبه شهدا ،شهدای والامقام بخش ، شهدای گمنام، شهدای خدمت، شهدای مدافع حرم، سیدالشهدای مقاومت حاج قاسم سلیمانی و همراهان، شهدای سلامت، سلامتی خودتان و خانواده و فرزندانتان اجماعاً صلوات.

شام غریبان بر اهل بیت(ع) چه گذشت؟

امشب سراسر حزن و اندوه است، شب شام غریبان است ،همه غم های عالم در دل فرزندان حسین(ع) است. ترس ،اضطراب، نگرانی، غربت وتنهایی در چهره تک تک فرزندان سید الشهدا(ع) موج می‌زند. امشب اهل بیت حسین اهل بیت در اوج غربت هستند.برادران و خواهران، قدر عشق و محبت و علاقه خود به سیدالشهدا (ع) را بدانید،رسول خدا(ص) می فرماید : «حُسَیْنٌ مِنِّی وَ أَنَا مِنْ حُسَیْنٍ »(1) حسین از من است و من از حسین هستم. یعنی اسلام واقعی مدیون سیدالشهداست و ما امروز سرسفره اباعبدالله الحسین(ع) نشسته ایم، همه دینداری و علاقه ما به اهل بیت از ناحیه حسین(ع) است . امام حسین(ع) هم هرچه دارد از خواهرش حضرت زینب (س) دارد ، اگر خطبه ها و افشاگریهای حضرت زینب (س) و امام سجاد(ع) نبود، عاشورا در عاشورا می ماند و هیچکس از واقعه جانسوز کربلا خبردار نمی شد، خاندان امام حسین(ع) پیام رسان کربلا بودند ،حضرت سکینه (س) ،حضرت رقیه(س) ، ام الکلثوم(س) و در رأس همه آنها ، رهبری خردمندانه حضرت زینب(س) است ، با وجود همه مصیبت هایی که دیده است. باید قدردان این زحمات باشیم، همه ما سر سفره حضرت زینب سلام الله نشسته ایم.

دست و سينه مرد هندو بخاطر امام حسین(ع) نسوخت :

حضرت آیت الله دستغیب ( رحمت الله علیه) کتابهای متعددی نوشتند و بسیاری از سخنرانی های وی کتاب شده است ، یکی از کتاب‌های او داستانهای شگفت است. در این کتاب نوشته است: شیعیان در هندوستان هر ساله در عاشورا عزاداری می‌کردند و هندو ها هم آنها را همراهی می کردند. امروز هم در یکی از شهرهای هند که حدود ۱۰۰ هزار جمعیت دارد شیعه و سنی و هندو روز عاشورا در کنار هم برای سیدالشهدا عزاداری می‌کنند و هندوها گل روی سر عزاداران سیدالشهدا میریزند، به حدی که شهر تبدیل به فرش قرمزی از گل زیر پای عزاداران می شود، هرچند تلویزیون اعلام کرد که دولت هند در بسیاری از شهرها از عزاداری برای سید الشهدا جلوگیری کرد و ممنوعیت رفت و آمد برای زائران امام حسین (ع) و عزاداران ایجاد کرد تا هیچ کس انتواند عزاداری نکند .
آیت الله دستغیب می نویسد یک هندو هر ساله همراه عزاداران حسینی سینه میزد، وقتی از دنیا رفت به رسم هندوها بدن او را سوزاندند، اما مشاهده کردند که دست راست و قطعه‌ای از سینه اش نسوخته است ، با وجود آتش زیاد که بدن او را تبدیل به خاکستر کرده بود ولی دست راست ‌و قطعه ای از سینه اش نسوخته است ؛ از بزرگ خود علت را سوال کردند، گفت این بخش متعلق به حسین (ع) مسلمانان است و باید در قبرستان مسلمانان دفن می شود. شما هم یک دهه به عشق اباعبدالله عزاداری می کنید،بدانید مجلس امام حسین مجلس نجات و رفع گرفتاری است، مجلس هدایت و پیدا کردن صراط مستقیم است.

عصر عاشورا در کربلا چه گذشت؟

بعد از شهادت امام حسین علیه‌السلام و یاران باوفایش در عصر عاشورا مصائب و مشکلات خاندان امام صد چندان شد.

* غارت سلاح و لباس‌های امام علیه‌السلام

پس از آن که سپاه کوفه از کشتن امام حسین (ع) یارانش فارغ شدند دست به غارت و یغماگری و تاراج و چپاولگری لباس‌ها و اشیا همراه امام زدند و هر کدام چیزی بر خود برداشتند از جمله پیراهن، عمامه، کفش، شمشیر، انگشتر، زره که (بترا) نام داشت همه را به غارت بردند و پیکیرش را برهنه بر زمین کربلا رها کردند.

* حمله به خیام

از آن طرف آن لشکر شیطان و ناجوانمرد با بی‌حیایی تمام بر خیام حرم حمله کردند، ولی مادامی که اهل بیت در خیمه‌ها بودند کسی را جرأت آن نبود که داخل خیمه‌ها شود و چیزی بردارند پس در حالی که اهل بیت در خیمه‌ها بودند خیمه‌ها را آتش زدند. حضرت زینب از امام سجاد(ع) کسب تکلیف کرد و امام سجاد فرمود: "عَلَیکُنَّ بِالفرار_فرار کنید". پس زنان و بچه‌ها با پای برهنه گریان و شیون کنان و هراسان پای به فرار گذاشته و از هر سوی می‌دویدند آن لشکر هم دست به غارت حرم زدند و زنان و بچه‌ها را به ضرب تازیانه می‌زدند و زیور آلات و روپوش آن‌ها را به غارت بردند.
به قدری امشب بر اهل بیت و خاندان امام حسین(ع) سخت گذشت که حضرت زینب نماز شب خود را شکسته خواند. دوستداران اهل بیت(ع) در چنین شبی نهم حضرت زینب (س) نمازشب خود را ترک نکرد و آن را نشسته خواند ؛ همه اینها برای ما درس است و پیام دارد. در مجالس امام حسین علیه السلام نقصها جبران می شود، گره ها باز می شود، مشکلات برطرف میشود، منتها شرط آن این است که ما بخواهیم . امام حسین راه نجات است .

*عبور قافله اسیران، از کنار قتلگاه :

عمر سعد تا روز یازدهم در کربلا ماند و پس از نماز بر کشته های سپاه خود و دفن آن ها، عازم کوفه گردید، در حالی که پیکرهای شهداء روی خاک گرم کربلا افتاده بود. عمر سعد دستور داد زنان و کودکان و حضرت سجاد(ع) را بر شترهای بی جهاز سوار کنند تا به صورت اسیر به کوفه روانه کنند، و غُل و زنجیر بر دست و پای همه ی آن ها زدند و آن ها را از قتلگاه عبور می دادند. از خیمه گاه تا محل شهادت فاصله زیادی نیست ، وقتی چشم زنان به پیکر غرقه به خون حضرت سیدالشهدا علیه السلام و یاران آن حضرت افتاد، صدای گریه و شیون در صحرای کربلا پیچید و خودشان را از بالای شتر به زمین انداختند .

* حضرت زینب سلام‌الله و سکینه بر پیکر امام حسین علیه‌السلام

حضرت زینب میان کشته ها می گشت ندا بلند شد: " الی الی... " خواهرم زینب به این سمت بیا ،همه وجود حضرت زینب آتش گرفت. بدن بی سر برادر را در آغوش گرفته بود، بدنی که اسبها بر آن تاخته بودند و نیزه شکسته ها و شمشیر شکسته ها در بدن فرو رفته بودند و باد ، خاک گرم کربلا را بر روی آن نشانده بود. سکینه سوال کرد: عمه این بدن کیست؟ حضرت زینب گفت : حق داری بدن پدرت را نشناسی، این بدن پدرت حسین است . سکینه کنار بدن پاره پاره پدر نشست و بدن پدر را به سینه چسباند در همین حال از حلقوم بریده امام حسین(ع) این پیام شنیده شد: « شیعتی مَهْما شَرِبْتُم ماءِ عَذْبٍ فاذکرونی » شیعیان من! هنگامی که آب گوارا نوشیدید، مرا یاد کنید.« اَوْ سَمِعْتُم بِغَـــــریبٍ اَوْ شَهیدٍ فَانْدُبُونی » ویاهنگامی که ازغریبی یا شهیدی خبری شنیدید، برمن ندبه کنید... « لَیْتَکُم فی یَوْمِ عاشــورا جمیـعاَ تَنْظُرونی» ای کاش، همگی در روز عاشورا بودید و می‌دیدید «کَیْفَ اِسْتَسْقی لِطِفْـلی فَاَبوا اَن یّرْحَمُونی»که چگونه برای کودک خردسالم،آب خواستم و آنان رحم نکردند« وسقوه سهم بغــــی عوض الماء المعین»و به جای آب، با تیر جفا او را سیراب کردند.
وقتی اباعبدالله (ع) برای علی اصغر طلب آب کرد، یکی از لشکریان گفت : حسین خود به بهانه علی اصغر می خواهد آب بنوشد، حضرت فرمود بیایید خودتان علی اصغر را ببرید و سیراب کنید . در همین حال عمرسعد به حرمله خطاب کرد چرا ساکت هستی، حرمله گفت: پدر را نشانه بگیرم یا پسر را ؟ گفت مگر سفیدی زیر گلوی علی اصغر را نمی بینی؟ یک مرتبه امام حسین(ع) دیدند که علی اصغر حرکتی کرد و غرق خون شد. امام دست زیر خون به ناحق ریخته شده علی اصغر کردند و به سر و صورت می مالیدند و فرمود: می خواهم خدا را در حالی که با خون علی اصغر حضاب کرده‌ام دیدارکنم.

*بردن سر امام به طرف کوفه

پس از شهادت امام حسین (ع) و یارانش عمر سعد لعین دستور داد سر‌های شهدا را از بدن جدا کردند آنگاه سر‌ها را بین قبیله‌هایی که در رکابش می‌جنگیدند تقسیم کردند تا نزد پسر زیاد ببرند و از این طریق زودتر به جایزه خود برسد. پس در همان روز سر امام حسین (ع) را به خولی بن یزید داد و در همان روز او را به طرف عبیدالله بن زیاد لعنه الله روانه کرد. خولی سر مبارک را برداشت و به تعجیل به طرف کوفه حرکت کرد وقتی رسید شب بود به طرف دارالاماره روانه گردید در قصر را بسته یافت پس به خانه خود رفت و سر مبارک را در زیر طشتی نهاد و بامداد سر را برای عبیدالله برد.(2)

جانها به قربانت یا اباعبدالله ؛ چقدر این روز بر اهل بیت (ع) سخت گذشت ،چقدر بر حضرت زینب (س) سخت گذشت. خدایا به آبروی باب الحوائج حضرت عباس(ع) و به آبروی باب الحوائج حضرت علی اصغر(ع) و به آبروی باب الحوائج حضرت رقیه (س) هر کس به هر امید و به هر نیت و حاجتی در این مجلس شرکت پیدا کرده است، حاجت روا کن.

لعنت الله علی القوم الظالمین و سیعلم الذین ظلموا ای منقلب ینقلبون

پی نوشت:

1- بحارالانوار،‌ج 43،‌ ص 261، ح1

2- متن روضه برگرفته از منابع: امالی شیخ صدوق، بحارالانوار، ناسخ التواریخ، منتهی الامال، کامل بهای، نفس المهموم، لهوف سید ابن طاووس، مقتل مقرم، ارشاد شیخ مفید


چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.