سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

سخنرانی امام جمعه محترم در مراسم عزاداری سیدالشهدا (ع)

ارسال شده توسط: مدیریت سایتبازدید شده: 86 مرتبه
دسته: سخنرانیتاریخ: 1401.05.21
 
سخنرانی حجت الاسلام ابراهیمی امام جمعه محترم در مراسم عزاداری سیدالشهدا (ع) در چترود مورخه 1401/05/20


http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG


اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه سِیدِنا وَ مَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَد صلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین.

قالَ رَسُولُ اللّهِ (صلّى اللّه علیه و آله):«اِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَیْنِ علیه السّلام حَرارَةً فى قُلُوبِ الْمُؤمنینَ لا تَبْرُدُ اَبَداً.»(1)

خشنودی مولایمان صاحب الزمان(عج) ،سلامتی رهبر عزیز و بزرگوارمان ، شادی روح امام راحل عظیم الشأن، شادی ارواح طیبه شهدا ،شهدای والامقام بخش ، شهدای گمنام، شهدای خدمت، شهدای مدافع حرم، سیدالشهدای مقاومت حاج قاسم سلیمانی و همراهان، شهدای سلامت، سلامتی خودتان و خانواده و فرزندانتان اجماعاً صلوات.

خدمت همه شما بزرگواران، عزاداران حسینی خیر مقدم عرض می کنم. خصوصن خدمت خواهران بزرگواری که امشب تشییع جنازه نمادین امام حسین علیه السلام را برگزار کردند و حال و هوای خاصی را به مجلس صمیمانه از همه آنها تشکر می‌کنم. از همه کسانی که در برگزاری مراسم امشب همکاری داشتند صمیمانه تشکر می کنم ان شاءالله خداوند بالاترین اجرا به همه شما عنایت بفرمایید.

نور امام حسین (ع) هرگز خاموش نمی شود:

بعد از ۱۴۰۰ سال تشییع نمادین سیدالشهدا چه آتشی در قلب همه ما ایجاد کرد، بیش از ده شب است که همه شما در مجالس امام حسین شرکت میکنید ولی برای شما خسته آور نیست و همیشه تازه است . در حدیثی که خدمت شما عرض کردم پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم می فرماید : «اِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَیْنِ علیه السّلام حَرارَةً فى قُلُوبِ الْمُؤمنینَ لا تَبْرُدُ اَبَداً.»(1) شهادت مظلومانه امام حسین علیه السلام عشق ،حرارت و شعله ای در دلها ایجاد کرده است که هیچگاه این شعله خاموش نمی شود. همه ما اگر یک فیلم سینمایی را دو یا سه مرتبه ببینیم، برای دفعات بعدی برای ما تکراری و خسته کننده است و دیگر آن را تماشا نمی کنیم. اگر یک کتاب داستان را چند مرتبه خوانده باشی دیگر رغبت به خواندن آن نداری ولی همه ساله و در ماه محرم، نام امام حسین علیه السلام و داستان کربلا گفته می شود، مراسم عزاداری ،سینه زنی و زنجیر زنی برپا می شود و شما شرکت می‌کنید و برای سیدالشهدا اشک می ریزید و گریه می کنید، واقعا خداوند چه حلاوت ، جاذبه و عشقی از سیدالشهدا در قلوب ما قرار داده است که هیچگاه خسته نمی‌شویم ؛ خداوند را شاکریم بار دیگر بعد از کرونا توفیق شرکت در مجالس عزاداری سیدالشهدا نصیب ما شده است . امشب آخرین شب عزاداری و شب مزد است، خداوندا به آبروی امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) که صاحب مجالس سیدالشهداست،تو را سوگند میدهیم، این مردم که به عشق سید شهدا در این مراسم شرکت کردند، به هر حاجت و به هر نیتی در این مجلس حضور پیدا کردند ، حاجات همه ی آنها را برآورده به خیر بگردان.

همت والا داشته باشیم:

روایتی داریم از آقا امیرالمومنین(ع) که فرمود : «جاءَ رَجُلٌ إلَى النَّبِيِّ صلي الله عليه و آله فَقالَ » مردى نزد پيامبر صلي الله عليه و آله آمد و گفت : « عَلِّمني عَمَلاً يُحِبُّنِي اللّه ُ عَلَيهِ » به من كارى بياموز كه با انجام دادنش ، خداوند مرا دوست بدارد « ويُحِبُّنِي المَخلوقونَ » مردم نيز دوستم بدارند ، « ويُثرِي اللّه ُ مالي» خداوند دارايى ام را بيفزايد « ويُصِحُّ بَدَني » تندرستم گرداند « ويُطيلُ عُمُري » عمرم را طولانى كند « ويَحشُرُني مَعَكَ » و مرا با تو محشور سازد . این مرد عرب روستایی فرد عاقلی بود که همه دنیا و آخرت را یکجا از محضر مبارک پیامبر اعظم (ص) درخواست کرد، خوب است وقتی به محضر بزرگان می رسیم ،خواسته های بزرگ داشته باشیم ، همت والا داشتن خیلی مهم است.

همت والای عجوزه بنی اسرائیل:

یک روز پیامبر(صلی الله علیه وآله وسلم) با اصحاب خودشان در بیابان می رفتند وتشنه شدند واز دور خیمه یک دامداری را دیدند به نزد او رفتند ومقداری غذا وشیر خوردند هنگام خداحافظی پیامبر(ص) به آنها فرمودند:هروقت گرفتار شدید به مدینه بیائید. هرکاری داشته باشید من برایتان انجام می دهم.سالها گذشت واین خانواده فقیر شدندویادشان آمد که رسول خدا چنین قولی داده بودند، به محضر پیغمبر اکرم (صلی الله علیه وآله وسلم)رفتند وجریان را تعریف کردند حضرت(صلی الله علیه وآله وسلم) فرمودند: بله یادم است، چه خواسته ای داری؟گفتند: اگر 300 تا گوسفند به ما بدهید تا مشکل ماحل بشود.حضرت(صلی الله علیه وآله وسلم) فرمودند : چقدراینهاکم همت بودند. حتی به اندازه عجوزه بنی اسرائیلی هم همت نداشتند.اصحاب سوال کردند قصه آن عجوزه بنی اسرائیلی چیست وچه همتی داشت؟حضرت(صلی الله علیه وآله وسلم)توضیح دادند: خداوند وحی فرستاد به حضرت موسی (علیه السلام) که جنازه یوسف(علیه السلام) را از مصر به فلسطین بیاور.چون جناب یوسف(علیه السلام) وصیت کرده بودند که وقتی از دنیا رفتنم من را فلسطین درمسجد الاقصی دفن کنید، حضرت موسی(علیه السلام)حرکت کرد و به مصر آمد. از هرکس درباره جنازه یوسف(علیه السلام) می پرسیدکسی چیزی نمی دانست. راهنمایی کردندکه پیرزنی هست که او می داند جنازه کجاست. آمد و این پیرزن را پیدا کرد وحضرت موسی (علیه السلام) گفت :من موسی پیغمبرم .از طرف خدا مامورم که جنازه یوسف(علیه السلام) را به فلسطین ببرم. شما می دانید که محل جنازه کجاست؟ پیرزن گفت : یا موسی شما پیغمبر خدایی من خواسته هایی دارم اگر برآورده کنی من جای بدن او را به شما نشان می دهم . وحی آمد موسی هرخواسته ای دارد اجابت کن . حضرت فرمودند بگو هرخواسته ای را که داری.گفت خواسته اولم این است که دعا کنی من جوان بشوم .حضرت (علیه السلام) دعا کرد وجوان شد، خواسته بعدی ام این است که باید من را به عقد خودت درآوری وبه همسری خودت برگزینی .حضرت قبول کردند وفرمودند حال محل جنازه را بگو .پیرزن گفت خواسته دیگری هم دارم .پیرزن گفت :این خواسته های دنیایی من بود، ان دنیا من میخواهم در بهشت کنار شما باشم، چون خدا فرموده بود خواسته اش را برآورده کن حضرت هم دعا کرد و از خدا خواست: خدایا این زن را دربهشت در کنار من قرار بده. پیرزن گفت :حضرت یوسف (علیه السلام) وقتی از دنیا رفت ازبس مردم او را دوست داشتند، عده ای گفتند طبق وصیت عمل کنیم وعده ای گفتند نه.او در زمان حیات مایه برکت بود ، بعد از فوتش جنازه اش هم در مصر برای ما مایه برکت است ؛ بعد جنازه را گذاشتند در یک تابوتی محکمی درست کردند تا جنازه از بین نرود و برای اینکه همه از برکت حضرت یوسف (علیه السلام) فیض ببرند،در بستر رودخانه ای که آب شیرین مصر را تامین می کرد، جنازه را دفن کردند.پیغمبر (صلی الله علیه وآله وسلم) می فرماید: این مرد به اندازه آن پیرزن هم همت نداشت. به جای خواستن بهشت وعاقبت بخیری فقط چند رأس دام را خواست باید بهشت را درخواست می کرد (2).این عجوزه بنی اسرئیل هم دنیا وهم آخرت را طلب کرد ولی این مرد به محضر پیغمبرآخر الزمان امده که دنیا و آخرت در دست اوست ولی به اندازه آن عجوزه بنی اسرائیل هم همت ندارد که به محضر رسول خدا(ص) آمده باید شفاعت دنیا و آخرت را بخواهد ولی تنها صد گوسفند از ایشان درخواست کرد .

از خداوند و ائمه حاجات بزرگ را طلب کنید:

شما هم که در مجلس سیدالشهدا شرکت کرده‌اید همت والا داشته باشید ،امشب شب مزد و برآورده شدن حاجت هاست. از خدا حاجات بزرگ طلب کنید و همه چیز را از او بخواهید؛ اگر به زیارت حرم امام رضا علیه السلام می روید، حاجت کم نداشته باشید، از حضرت حاجات بزرگ را طلب کنید، از ائمه فقط حاجات دنیوی کوچک مانند خانه و ماشین طلب نکنید، بلکه عاقبت بخیری خیر و صلاح دنیا و آخرت را طلب کنید ،همت والا داشته باشید . امشب هم که شب آخر این مجلس باشکوه است،از خداوند حاجات بزرگ داشته باشید خداوند بسیار بزرگ است. امام صادق (ع) می‌فرماید: « اِذَا دَعَوتَ فَظَنَّ حَاجَتُكَ بِالبَاب» (3) وقتی دعا كردی حاجتت را دمِ در آماده بدان! و این یعنی در اجابت دعیت از سوی خدا هیچ تردیدی نداشته باش.

شش مرتبه‌ که نیازمند به شش خصلت است:

گفتیم مرد عرب از پیامبر(ص) خواست تا عملی را به او بیاموزد تا به واسطه انجام دادن آن خداوند مرا دوست بدارد ،مردم نيز دوستم بدارند ، خداوند دارايى ام را بيفزايد ، تندرستم گرداند ، عمرم را طولانى كند و مرا با تو محشور سازد . « فَقالَ : هذِهِ سِتُّ خِصالٍ ، تَحتاجُ إلى سِتّ خِصالٍ » حضرت فرمود : «اينها شش صفت است كه نيازمند شش صفت ديگر است :

تقوا راز محبوبیت نزد خدا :

« إذا أرَدتَ أن يُحِبَّكَ اللّه فَخَفهُ وَاتَّقِهِ » هرگاه خواستى خداوند دوستت بدارد ، از او بترس و تقواى او را پيشه كن؛ خداوند مهربان و ارحم الرحمین است، نباید از او بترسی باید از بدی رفتار و اعمال خودت بترسی، از گناه و معصیتی که انجام میدهی و از مخالفت با دستورات الهی بترس و تقوا داشته باش. معنای تقوا چیست؟ زندگی در این دنیا مانند راه رفتن در بیابان پر از خاری است که انسان باید ببیند که هر کجا که خار نیست قدم بگذارد،این تقواست یعنی مراقبت از خود و دقت در اعمال و رفتار خود.

نیکی راز محبوبیت نزد مردم :

«وإذا أرَدتَ أن يُحِبَّكَ المَخلوقونَ فَأحسِن إلَيهِم ، وَارفِض ما في أيديهِم » و هرگاه خواستى آفريدگان دوستت بدارند ، به آنان نيكى كن و آنچه را در دست دارند ، رها كن؛ مردم تشنه خوبی هستند اگر هر کس در هر پست و مقامی به مردم خوبی کند،مردم هم او را دوست خواهند داشت . چشم طمع به اموال مردم نداشته باش و سعی نکن با فریب اموال آنها را تصاحب کنی. امام على عليه السلام دراین باره می فرماید: « اَلإنسانُ عَبدُ الإحسانِ»(4)آدمى بنده احسان است، هیچ چیز بالاتر و بهتر از خوبی به مردم نیست، کسانی که در این شبها تلاش می کنند تا مجالس سیدالشهدا باشکوه برگزار شود، خداوند محبت آنها را در دل همه مردم قرار می دهد.

زکات راز افزایش رزق :

« وإذا أرَدتَ أن يُثرِيَ اللّه ُ مالَكَ فَزَكِّهِ » و هرگاه خواستى خداوند دارايى ات را بيفزايد ، زكات بپرداز؛ زکات شامل زکات مستحبی و زکات واجب است که پرداخت واجبات مالی خمس وزکات موجب نمو و رشد مال می شود، حرام در زندگی تو نباشد غش در معامله نداشته باشید، کلاهبرداری نکنید ، متاسفانه امروز هر مغازه یک نرخ برای خودش دارد . بعضی هم که می‌خواهند یک شبه ره صدساله را بروند اینگونه مال جمع کردن بی برکت است و هیچ خیری در آن نیست .

پرداخت خمس باعث برکت در زندگی :

یک روز در تلویزیون با یکی از بازاری های مشهور تهران مصاحبه می کردند که مثال جالبی را برای پرداخت خمس و زکات زد که دارایی ما مانند درخت انگور است که اگر هر سال شاخ و برگ اضافه اش را نزنی ،سال بعد محصول نمی دهد ولی اگر شاخ و برگش را زدی ،هرسال محصول بیشتری می دهد. پرداخت خمس نیز باعث نمو و رشد مال می شودکه این معامله با خدا است.
پرداخت خمس واجب است، قبل از اینکه برای مجلس سیدالشهدا هزینه کنید باید مال خود را پاک کنید و خمس آن را بپردازید. شخصی بود که باید به حج می رفت خمس مال خود را حساب کردو بابت آن چند چک پرداخت کرد. وقتی از حج برگشت،اجل به او مهلت نداد و نتوانست تمام چک ها را پاس کند . بعد از فوت او هیچ کدام از فرزندانش حاضر نشدند چک ها را پاس کند و خمس مال او را بپردازد.تا زنده اید خود به فکر باشید، پرداخت خمس واجب است، خمس سهم امام زمان است که در مال ما قرار داده شده است، اگر انسان با پول خمس داده نشده معامله کند یک پنجم آن باطل است . همانگونه که نماز و روزه واجب است خمس هم واجب است
نمی شود که « یومن ببعض و یکفر ببعض» برخی از احکام دین را قبول داشته باشیم و برخی از احکام دین را قبول نداشته باشیم ،مسلمان کسی است که کلیه احکام دین را قبول داشته باشد و به آنها عمل کند. خداوند میگوید خیرات کن فقیر نمی شوی ولی شیطان می گوید اگر خیرات کنی از پول تو کم میشود، کسانی که در زندگی اهل خمس و زکات بودند هیچگاه فقیر نشدند و زندگی پر از خیر و برکتی داشتند و نسل خوبی هم داشتند ،کسانی که اهل خیر بودند همیشه زندگی پر رونقی داشتند و کسانی که اهل هیچگونه خیری نبودند حتی برای حج ثبت نام هم کردند و تا پای هواپیما هم رفتند ولی حج نصیب آنها نشده است .بنابراین پیامبر به این مرد عرب می فرماید اگر میخواهی مالت در دنیا فراوان شود و خیر و برکت داشته باشد آن را پاک کن و خمس آن را بپردازد.

صدقه راز تندرستی :

« وإذا أرَدتَ أن يُصِحَّ بَدَنَكَ فَأَكثِر مِنَ الصَّدَقَةِ » و هرگاه خواستى خداوند تندرستت گرداند ، بسيار صدقه بده؛ صدقه رفع بلاست ،هر روز صبح که از خواب بیدار می شوید صدقه بدهید. علما می گویند شب عاشورا حزن امام زمان زیاد است برای سلامتی حضرت صدقه بدهید .وقتی صدقه می دهید ابتدا به نیت سلامتی امام زمان باشد و بعد برای سلامتی خودتان و خانواده تان باشد.شیخ رجبعلی خیاط می گوید صدقات خود را جمع کنید وقتی به اندازه خرید یک گوسفند جمع شد، برای سلامتی امام زمان قربانی بدهید.

صله رحم راز طول عمر:

« وإذا أرَدتَ أن يُطيلَ اللّه ُ عُمُرَكَ فَصِل ذَوي أرحامِكَ » و هرگاه خواستى خداوند عمرت را طولانى كند ،به ديدار خويشاوندانت برو .خانواده های هستند که زیاد پایبند به دین نیستند ولی چون دورهمی دارند ،صله رحم به جا می آورند و به هم سرکشی می کنند زندگی آنها رو به راه می شود چون صله رحم موجب دفع بلاست ولی برخی خانواده های مسجدی و حزب اللهی هم داریم که با فامیل قطع رابطه کرده اند و به انواع و اقسام بلاها دچار شده اند چون صله رحم به جا نمی آورد. این است که پیامبر اکرم می فرماید اگر می خواهی عمر با برکت داشته باشید و زندگی خودت لذت ببری با فامیل در ارتباط باش.

سجده طولانی راز محشور شدن با پیامبرخدا(ص):

« وإذا أرَدتَ أن يَحشُرَكَ اللّه ُ مَعي فَأَطِلِ السُّجودَ بَينَ يَدَيِ اللّه ِ الواحِدِ القَهّارِ » و هرگاه خواستى خداوند تو را با من محشور سازد ، در برابر خداى يگانه قهّار ، سجده ات را طولانى كن .(5)بنابراین تا می توانید سجده های نماز خود را طولانی کنید و بعد از نماز هم سجده شکر به جا آورید.

اهمیت سجده شکر:

امام صادق(ع) درباره سجده شکر به یکی از اصحاب خود می‌فرماید: « وقتى که بنده نماز خواند؛ و سپس سجده شکر نمود، خداوند حجاب میان آن بنده و ملائکه را از میان برمی‌دارد و بعد هم می‌فرماید: اى ملائکه من! به این بنده‌ام نگاه کنید که واجب خود را ادا کرد و عهد خود را با من تمام نمود و بعد هم در مقابل آن نعمت‌هایى که به وى داده بودم برایم شکر نمود. پس پاداش او نزد من چیست؟ ملائکه می‌گویند: خدایا! پاداش او بهشت است. باز خداوند می‌فرماید: بعد از بهشت چیست؟ ملائکه می‌گویند: خدایا! کفایت کردن همه امور او. باز هم خداوند می‌فرماید: بعد از آن چیست؟ باز ملائکه خیرى را پیشنهاد می‌کنند و این عمل تکرار می‌شود تا همه چیزها را ملائکه می‌گویند. باز هم خداوند می‌فرماید: بعد از آنها چیست؟ ملائکه می‌گویند: خدایا! ما دیگر نمی‌دانیم. خداوند می‌فرماید: من از او تشکر می‌کنم همان طورى که او از من تشکر کرد. و با فضل خودم به وى رو می‌آورم و رحمتم را به وى نشان می‌دهم».(6)
امروز در بحث های روانشناسی فضای مجازی بحث شکرگزاری بسیار مطرح است شکرگزاری در زندگی بسیار مهم است.
به فرموده پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم ، حتی اگر روی شتر بودی و به یاد نعمتی از نعمت های خداوند افتادی ، حتماً روی همان شتر سجده شکر به جا بیاور . انسان باید در در هر زمان که یاد نعمت خداوند افتاد ، سجده شکر به جا بیاورد صبح که از خواب بیدار می شویم و چشمان خود را باز میکنیم خدا را شکر بگوییم .خیلی افراد بودند که شب خوابیدند ولی طلوع خورشید فردا را ندیدند و فوت شدند. برای سالم بودن و نعمت حیات داشتن بایستی خدا را شکر کنیم. پیامبر می فرماید این مرد عرب، اگر میخواهی در قیامت با من محشور شوی ، سجده های طولانی داشته باش.

ذکر یونسیه، دعا برای نجات از غم و اندوه :

مرحوم میرزا جواد آقای ملکی تبریزی ، استاد حضرت امام(ره) می فرماید: یکی از عواملی که روح انسان را وسیع میکند و بزرگ می گرداند، دل انسان را دریایی می کند ، ذکر یونسیه است که درسجده عصر جمعه می خوانند: « لَّا إِلَهَ إِلَّا أَنتَ سُبْحَانَک إِنِّی کنتُ مِنَ الظَّالِمِینَ» (7) حضرت یونس وقتی در شکم ماهی گرفتار شد و آنجا شروع کرد به سجده و این ذکر را مرتب تکرار می کردتا نجات یافت. معنای ذکر این است: در خداوندا بلاهایی که بر من نازل می شود، خود من مقصر هستم . گاهی اوقات از خداوند گلایه می کنیم که خدایا تو تار و پود زندگی مرا سیاه بافتی و باعث بدبختی و سیاه بختی من شدی ولی در این ذکر می گوییم خداوندا مقصر خود من هستم، خود من باعث این همه گرفتاری شدم ، سُبْحَانَک ، تو منزهی من بد کردم . ذکر یونسیه بسیار مهم و در زندگی گره گشاست.خداوند می فرماید : « فَاسْتَجَبْنَا لَهُ وَنَجَّيْنَاهُ مِنَ الْغَمِّ » ما حضرت یونس را از شکم نهنگ نجات دادیم و« وَكَذَلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ » و مؤمنینی که اهل این ذکر باشند ، آنها را هم نجات خواهیم داد .(8) همانگونه که یونس را نجات داد این آنها را نیز نجات خواهیم داد؛ هر کاری راهی دارد و راه رفع گرفتاری ها سجده و این ذکر است.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

پی نوشت:

1- جامع احادیث الشیعه ، ج 12، ص 556

2- بحارالانوار، ج 87، باب 24، ص281

3- عدة الداعی – ابن فهد الحلی - ص 15

4- غررالحكم و دررالكلم، ح ۲۶۳.

5- بحار الأنوار : 85 / 164 / 12 .

6- من لا یحضره الفقیه، ج 1، ص 333

7- سوره مبارکه الانبیاء ، آیه 87

8 - سوره مبارکه الانبیاء ، آیه 88


چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.