سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

«جهل زدایی» اصلی‌ترین علت قیام امام حسین(ع)/ بصیرت از منظر نهج البلاغه

ارسال شده توسط: مدیریت سایتبازدید شده: 84 مرتبه
دسته: خطبه های نماز جمعهتاریخ: 1401.05.22
 
خطبه های نماز جمعه بخش چترود به امامت حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه محترم در مورخه1401/05/21


http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG


خطبه اول

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه سِیدِنا وَ مَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَد صلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین .

اُوصیکُم عِبادَالله وَ نَفسی بِتَقَوَیَ الله

السلام علیک یا صاحب الزمان(عج) ، یا بقیة الله یا اباصالح (ع)، ادرکنا و اغثنا.

خشنودی مولایمان صاحب الزمان(عج) ،سلامتی رهبر عزیز و بزرگوارمان ، شادی روح امام راحل عظیم الشأن، شادی ارواح طیبه شهدا ،شهدای والامقام بخش ، شهدای والامقامی که بستگانشان امروز در نماز جمعه حضور دارند ، سلامتی خودتان و خانواده و فرزندانتان اجماعاً صلوات.

از حضور مؤمنانه همه شما خواهران و برادران نمازگزار، مجری ،موذن و قاری محترم، دست اندرکاران نمازجمعه صمیمانه تشکر می کنم . امیدوارم خداوند متعال ، این حضور مؤمنانه شما عزیزان را در نماز جمعه ، این خطبه، این نشستن و سکوت را در نماز جمعه ، از همه ما قبول بگرداند ، ذخیره ای ارزشمند برای دنیا و آخرت، مخصوصاً برای اولین لحظه ورود ما به عالم قبر و قیامت قرار بگیرد ، باز هم صلوات بر محمد وآل محمد (ص).

عرض تسلیت دارم به مناسبت ایام حزن و اندوه بر سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام و فرزندانش و یاران باوفایش. از مردم شریف چترود برای باشکوه برگزار کردن مراسم عزاداری و سالار شهیدان تشکر می کنم .

«جهل زدایی» اصلی‌ترین علت قیام امام حسین(ع) :

امام صادق عليه السّلام که زیارت اربعین را انشاء کردند، فرمودند سیدالشهدا « بَذَلَ مُهجَتَهُ فِیکَ » خون قلب خودش را در راه خداوند داد. « مُهجَتَه » یعنی خون قلب ،گاهی انسان خون بدنش را می دهد، گاهی خون قلبش را می دهد. « حسین بن علی بَذَلَ مُهجَتَهُ فِیکَ »سیدالشهدا آن قدر خیرخواهی کردند که خون قلبش را داد «لِیَسْتَنْقِذَ عِبادَکَ » تا بندگان خدا را نجات دهد، « مِنَ الجَهالَهِ وَ حِیرَهِ الضَّلالَه» از جهالت و سرگردانى(1) . امام حسین برای رها کردن بندگان خدا از جهل و نادانی قیام کردند تا مردم را ظلم و جور خلفا و انحرافات بزرگی که بنی امیه در اسلام و دین خدا ایجاد کرده بودند، نجات بدهند.هدف از شهادت امام حسین این است که مردم علم و بصیرت پیدا کنند و بتوانند حق را بشناسند و از گمراهی نجات پیدا کنند. بنی امیه تمام تلاش و کوشش خود را کردند تا مسیر حق را منحرف کنند و اهل بیت منزوی شوند و مردم از اسلام واقعی رویگردان شوند، بیشترین کینه را نسبت به امیرالمومنین علیه السلام داشتند و در خطبه های خود لعن امیرالمومنین علیه السلام می کردند، مردم شام را با کینه امیرالمومنین علیه السلام تربیت کردند و اهل بیت را افرادی دور از قرآن و اسلام معرفی می کردند. امیرالمومنین علیه السلام را به عنوان قاتلِ خلیفه سوم معرفی کردند و تبلیغات زیادی علیه ایشان در سراسر دنیای اسلام آن زمان انجام دادند. سلطنت موروثی شده بود و از دین خدا فقط یک ظاهر باقی مانده بود، انحرافات در اسلام زیاد شده بود و حضرت سیدالشهدا چاره دیگری جز قیام نداشتند و تبلیغات سنگینی بر علیه سیدالشهدا آغاز شده بود.

عاشورا؛ نتیجه تلخ فراموشی غدیر :

یکی از علمای اهل سنت به علامه امینی اعتراض میکند چرا شما در ایام محرم و عاشورا ، این همه عزاداری می کنید و بر سر و سینه میزنید و مراسمات باشکوهی را برگزار می کنید؟ علامه فرمود :ما در جریان غدیر امیرالمومنین کوتاه آمدیم که جریان عاشورا اتفاق افتاد، اگر در جریان عاشورا هم کوتاه می آمدیم،دشمنان اهل بیت(ع) چنین جا می انداختند که امام حسین علیه السلام در اثر بیماری تب کرد و فردای آن روز فوت شد و چنان وانمود می کردند که انگار حادثه کربلا این اتفاق نیفتاده است. این مجالس سیدالشهداست که اسلام را تا امروز زنده نگه داشته است.

رخداد های پس از شهادت امام حسین (ع)؛ «از غارت خیمه های حرم تا اسب تاختن بر بدن» :

بعد از حادثه کربلا مسئولیت پیام رسانی کربلا را حضرت زینب امام سجاد علیه السلام بر عهده گرفتند و إلا تمام تلاش دشمن این بود که نامی از سید شهدا و اهل بیت نماند . سوال این است چرا عمر بن سعد کشته های خودش را دفع میکند ولی کشته های شهدای کربلا دفن نمی کند؟ جواب : چون نمی خواهد حتی یک صورت قبر هم از آنها باقی بماند .میخواستند یاد آنها و اهل بیت برای همیشه فراموش شود. دشمن همه تلاش خود را کردند تا نامی از سید الشهدا باقی نماند و به عنوان فرد پیروز اسب های خود را نعل تازه زدند و بر جسد شهدای کربلا تاختند ( می دانید که وقتی اسب را نعل تازه می زنند، پای خود را محکم به زمین میکوبد تا جا بیفتد) تمام تلاش خود را کردند تا هیچ چیز اثری از بدن سیدالشهدا و دیگر شهدای کربلا باقی نماند وجسدها را رها کردند تا حیوانات آنها را بخورند و حتی سنگ قبری هم از آنها باقی نماند. به عنوان پیروز به سمت شام حرکت کردند و امام را به عنوان یک خارجی نشان دادند. خارجی یعنی مانند با اسرای کربلا همانند اسرای کفار رفتار کردند، آنها را بدون جهاز با سر برهنه راهی کردند و همه اموال آنها را اعم از شتر و گوسفند و... غارت کردند و چیزی برای آنها نگذاشتند. حتی به امام سجاد که بیمار بودند هم رحم نکردند و زیر انداز زیر پای حضرت را چنان کشیدند که حضرت به صورت به زمین افتادند. گوشواره از گوش دختران امیرالمومنین می کشیدند، گوش ام کلثوم پاره شد ، خلخال از پای دختر سیدالشهدا باز کردند .یکی از این دشمنان که این کارها را می کرد، گریه می کرد،گفتند ای دشمن خدا چرا گریه می کنی ؟گفت اگر من اینها را غارت نکنم، شخص دیگری این کار را میکند. مانند گرگ خونخوار به جان اهل بیت رسول خدا افتادند از ظلم و ستم چیزی کم نگذاشتند وخودشان را پیروز میدان می دانستند ولی تقدیر الهی این نبود.
محمّد حنفیّه (برادر امام حسین(علیه السلام)) در شبی که فردایش امام(علیه السلام) از مکّه رهسپار عراق بود، به محضر امام(علیه السلام) شرفیاب شد و عرض کرد: ای برادر! تو بی وفایی کوفیان را نسبت به پدر و برادرت، شناخته ای، من نگرانم که با تو نیز چنین کنند. با این حال چرا این زنان را با خود می بری؟! امام(علیه السلام) فرمود: «قَدْ قالَ لِی: إِنَّ اللّهَ قَدْ شاءَ أَنْ یَریهُنَّ سَبایا» (رسول خدا به من فرمود: خداوند می خواهد که آنان را اسیر ببیند!). (2)

امام سجاد و حضرت زینب، پیام رسان نهضت کربلا:

با افشاگری های حضرت زینب علیه السلام و امام سجاد علیه السلام پیروزی صددرصد یزیدیان تبدیل به شکست شد. با موقعیت شناسی،سخنرانی،عزاداری و خواندن خطبه، گریه و زاری ،گفتگوی با مردم زمینه قیام علیه قاتلان کربلا فراهم شد. نمونه آن قیام توابین و قیام مختار و قیام مردم مدینه است ، اگر در کربلا ۷۲ شهید داشتیم در قیام توابین حدود ۵ هزار شهید داشتیم و در قیام های بعدی تا ۳۵ هزار شهید نیز داشتیم ولی اثر شهادت هیچکدام به پای تاثیرگذاری شهدای کربلا نرسید. مقام شهدای کربلا بسیار بالا است چون به موقع یاری امام زمان خود شتافتند. حرکت درست امام سجاد علیه السلام و حضرت زینب علیه السلام و سخنرانی ها و خطبه های این دو بزرگوار بسیار موثر بود و اگر نبود کربلا در کربلا میماند و امروز نامی از اسلام نبود و قیام سیدالشهدا فراموش شده بود . یعنی اگر امروز من و شما سر سفره اسلام ناب محمدی نشسته ایم و عاشق امیرالمومنین علیه السلام و دوستدار اهل بیت هستیم همه از برکت جانفشانی‌های اسرای کربلاست ، ما مدیون امام سجاد علیه السلام و حضرت زینب سلام الله علیها هستیم. این بزرگواران شیوه های مختلفی را برای افشاگری و تبلیغ انتخاب کردند.

نقش حضرت زینب(س) در ماندگاری قیام عاشورا :

دشمن در روز یازدهم ماه محرم اسرا را بر شتران بدون جهاز و پوشش سوار کردند و از میان قتلگاه عبور دادند ؛ حضرت زینب سلام الله علیها و دختران امام حسین علیه السلام خود را از شتر به زمین افکندند . دراین هنگام حضرت زینب سلام الله علیها سخنی را گفتند که دوست دشمن شروع به گریه کردند ؛ یکی از شیوه هایی که حضرت انتخاب کردند شیوه عزاداری بود که چند کلام از آن را در اینجا خدمت شما عرض می کنم:
حضرت زینب در حالی که بر برادر و اهلش گریه می کرد می فرمود: « يَا مُحَمَّدَاهُ، يَا مُحَمَّدَاهُ، صَلَّى عَلَيْكَ مَلَائِكَةُ السَّمَاءِ » یا محمداه! ای محمد درود خدا و ملائکه آسمان بر تو باد. « هَذَا حُسَيْنٌ بِالْعَرَاءِ » این حسین است که عریان است « مُزَمَّلٌ بِالدِّمَاءِ » و غوطه ور در خون است « مُقَطَّعُ الْأَعْضَاءِ » و اعضای او بریده شده است. « يَا مُحَمَّدَاهُ، وَبَنَاتُكَ سَبَايَا » ای محمد اينک ذريه‏ رسول خداست که چون اسيران مي برند. « وَذُرِّيَّتُكَ مُقَتَّلَةٌ » و ذریه تو هستند که کشته شده اند. «تَسْفِي عَلَيْهَا الصَّبَا » و باد صبا خاک بر آنها می پاشد. « قَالَ: فَأَبْكَتْ وَاللَّهِ كُلَّ عَدُوٍّ وَصَدِيقٍ» راوی می گوید وقتی حضرت زینب(ع) این جملات را گفت ، به خدا قسم دوست و دشمن گریه کردند.(3)

حضرت زینب سلام الله علیها از شیوه عزاداری، خواندن خطبه، سخنرانی، گفتگوی دو نفره زمینه قیام را فراهم کردند . اگر حضرت زینب و سخنرانی ها و خطبه های ایشان در کوفه و شام نبود واقعا دیگر امروز نامی از امام حسین نبود و حادثه کربلا فراموش می شد و این درس بزرگی برای خانواده شهداست که اگر خانواده شهدا در صحنه باشند و از شهدای خود بگویند این انقلاب آسیبی نخواهد دید، همانطور که حضرت زینب سلام الله علیها نگذاشت نام امام حسین فراموش شود . امروز هم خانواده شهدا هستند که می‌توانند ثمره خون شهدا را که انقلاب اسلامی است حفظ کنند و ادامه دهند، این وظیفه سنگینی که بر عهده آنها گذاشته شده است.

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

پی نوشت:

1- مفاتیح الجنان ، زیارت أربعین

2- بحارالانوار، ج 44، ص 364.

3- ابن كثير دمشقي، البداية والنهاية، ج 8، ص 193.

خطبه دوم

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه سِیدِنا وَمَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَدصلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین.

اُوصیکُم عِبادَالله وَنَفسی بِتَقَوَیَ الله.

قال علی علیه السلام : « لا یَحْمِلَ هذَا الْعَلَمَ اِلَّا اَهْلُ الْبَصَرِ وَ الْصَّبْرِ وَالْعِلْمِ بِمَواضِعِ الْحَقِّ»(4)

بصیرت از منظر نهج البلاغه :

امام علی (علیه السلام) می فرماید: « لا یَحْمِلَ هذَا الْعَلَمَ »هر کسی نمی تواند پرچم اسلام ناب را بردوش بگیرد« اِلَّا اَهْلُ الْبَصَرِ وَ الْصَّبْرِ وَالْعِلْمِ بِمَواضِعِ الْحَقِّ» تنها کسانی می‌توانند که اهل بصیرت و بینش ، پایداری و آگاه به مواضع حق باشند. کسانی می توانند از حق دفاع کنند که حق و پرچم حق را بشناسند. امروز ،پرچم حق، پرچمی که حضرت سیدالشهدا و حضرت زینب سلام الله علیها برافراشتند، بر دوش مقام معظم رهبری امام خامنه ای مدظله العالی است. پرچم باطل و یزیدیان زمان هم در دستان استکبار جهانی، آمریکای خونخوار و صهیونیست هاست؛ « کُلُّ یَومٍ عاشورا و کُلُّ أرضٍ کَربَلا » تا قیام قیامت ، حق و باطل در مقابل هم خواهند بود. امروز چهره حق مردم ایران و نظام جمهوری اسلامی ایران است و چهره باطل صهیونیست ها هستند . شما مشاهده می کنید که دشمنی عجیبی با عزاداری سیدالشهدا دارند و در افغانستان، پاکستان ،نیجریه ،کشمیر و بنگلادش با عزاداران سیدالشهدا چه کردند آنان را به خاک و خون کشیدند. و چه توطئه هایی که در ایران اسلامی باهمکاری داعش و سران کفر برنامه‌ریزی کردند. در اینجا از وزارت اطلاعات تشکر می کنیم که چقدر از گروه های تکفیری و داعش را که با سلاح های پیشرفته داخل ایران آمده بودند را دستگیر کردند آنها می خواستند عزاداری ها را به خاک و خون بکشند و به شهادت برسانند که شناسایی و دستگیر شدند.

دشمن دشمنی خود را ادامه می‌دهد و حق نیز نورافشانی خود را دارد منتها آنچه مهم است من و شما بایستی پرچم حق را به درستی تشخیص بدهیم و در زیر پرچم قرار بگیریم این نکته مهمی بود که باید خدمت شما عرض می دارم در این حدیث امیرالمومنین علیه السلام می فرمایند: « لا یَحْمِلَ هذَا الْعَلَمَ » سه شرطی که انسان میتواند حافظ این پرچم باشد : ۱ ) « اِلَّا اَهْلُ الْبَصَرِ » اهل بصیرت باشد ۲ )« وَ الْصَّبْرِ » صبر داشته باشد تا بتواند سختی های این راه تحمل کند ۳ ) « وَالْعِلْمِ بِمَواضِعِ الْحَقِّ» موضع حق را به درستی تشخیص دهد، امروز مواضع حق از بیان گهر بار ولی فقیه صادر می شود ،بزرگواران بدانید صراط مستقیم و آنچه که ما را نجات میدهد و دست ما را در دستان رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم قرار می‌دهد،ولایت است و امروز ولایت بر عهده مقام معظم رهبری است.

تشکر از برگزار کنندگان مراسم عزاداری دهه اول محرم :

مجدداً از حضور همه هیئت های سینه زنی، زنجیر زنی، عزاداران سنتی، مداحان اهل بیت رؤسای هیئت‌های مذهبی و کسانی که بانی مجالس بودند و پذیرایی عزاداران را به عهده گرفتند و کسانی که سیستم صوتی را در این ایام تنظیم کردند، از همه شما تشکر و قدردانی می کنم. اجر همه شما با سید و سالار شهیدان و حضرت زینب سلام الله که مراسم عزاداری در این شهر و روستاهای آن را بسیار باشکوه برگزار کردید، خدا را بر این نعمت هایش شکرگزاری میکنم.

سفر رئیس جمهور به کرمان :


سفر ریاست جمهوری جناب آقای رئیسی را به استان کرمان داریم ان شاءالله این سفر مایه خیرات و برکات بسیار زیادی برای استان ما باشد؛ از جزئیات برنامه ایشان اطلاعی ندارم اما امیدوارم این سفر مایه خیر و برکت برای استان و شهر ما باشد.

مناسبت های هفته:

یکشنبه 23 مرداد 16 محرم
*روز مقاومت اسلامی - پیروزی حزب‌الله لبنان در جنگ 33 روزه

سالروز پیروزی مردم لبنان در جنگ ۳۳ روزه را داریم که روز مقاومت نامگذاری شده است و این هم درس بزرگ سیدالشهداست که اسرائیلی که توانسته بود شش روزه تمام لشکرهای عربی را شکست بدهد، این بار در مقابل لبنان با وجود گنبد آهنی و توان نظامی بالا در جنگ ۳۳ روزه شکست خورد. کسانی که خود را پیروز می دانستند از حزب الله لبنان و مردمی که هیچ سلاح پیشرفته ای نداشتند، شکست افتضاحی خوردند و این نشانه اضمحلال رژیم صهیونیستی است. علی رغم اینکه آمریکایی‌ها چقدر به این ها کمک می کنند و سلاح های مختلف در اختیار آنها قرار می دهند و از هر جهت هوای آنها را در منطقه دارند ولی روز به روز این رژیم خون آشام به سر نوشت محتوم خود که نابودی است، نزدیک می شود. در روایت داریم یهود اگر آنها زیر سنگ هم پنهان شود، سنگ به سخن می آید و می گوید دشمن خدا پشت من پنهان شده است ، او را بکشید. چنین عاقبت ننگینی در انتظار رژیم منحوس صهیونیستی است.

چهارشنبه 26 مرداد 19 محرم
*بازگشت آزادگان به میهن اسلامی

سالروز ورود آزادگان را به ایران اسلامی گرامی می داریم . شیر در قفس هم که باشد شیر است ،آنها مانند شیر در قفس صدام زندانی بودند .
خدایا چنان کن سرانجام کار تو خشنود باشی و ما رستگار

پی نوشت:

4- نهج البلاغه ، خطبه 173


چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.