سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

۲۴ ذیحجه روز مباهله، غدیر ثانی / نشان ولایت و جریان خاتم بخشى

ارسال شده توسط: مدیریت سایتبازدید شده: 57 مرتبه
دسته: خطبه های نماز جمعهتاریخ: 1401.05.02
 
خطبه های نماز جمعه بخش چترود به امامت حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه محترم در مورخه1401/04/31


http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG


خطبه اول

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه سِیدِنا وَ مَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَد صلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین .

اُوصیکُم عِبادَالله وَ نَفسی بِتَقَوَیَ الله

السلام علیک یا صاحب الزمان(عج) ، یا بقیة الله یا اباصالح (ع)، ادرکنا و اغثنا.

خشنودی مولایمان صاحب الزمان(عج) ،سلامتی رهبر عزیز و بزرگوارمان ، شادی روح امام راحل عظیم الشأن، شادی ارواح طیبه شهدا ،شهدای والامقام بخش ، شهدای والامقامی که بستگانشان امروز در نماز جمعه حضور دارند ، سلامتی خودتان و خانواده و فرزندانتان اجماعاً صلوات.

از حضور مؤمنانه همه شما خواهران و برادران نمازگزار، مجری ،موذن و قاری محترم، دست اندرکاران نمازجمعه صمیمانه تشکر می کنم .

امیدوارم خداوند متعال ، این حضور مؤمنانه شما عزیزان را در نماز جمعه ، این خطبه، این نشستن و سکوت را در نماز جمعه ، از همه ما قبول بگرداند ، ذخیره ای ارزشمند برای دنیا و آخرت، مخصوصاً برای اولین لحظه ورود ما به عالم قبر و قیامت قرار بگیرد ، باز هم صلوات بر محمد وآل محمد (ص).

۲۴ ذیحجه روز مباهله، غدیر ثانی :

ایام بسیار مبارکی است ،چند روز پیش عید غدیر بود . جشن غدیر بسیار باشکوه در جای جای ایران اسلامی برگزار شد ؛ در این بخش هم در مساجد و تکایای روستا ها وشهر ، مراسمات بسیار باشکوهی در جهت احیای غدیر برگزار شد که جای تشکر و قدردانی دارد . در روایات ما به یک مناسبت دیگر هم به نام غدیر ثانی یعنی غدیر دوم هم اشاره شده است و آن ماجرای مباهله است.در شهر مدینه مسجدی است به نام مسجد مباهله (مسجد الاجابه) ان شاءالله خداوند قسمت کند در آنجا حضور پیدا کنید و دو رکعت نماز به یاد مباهله رسول خدا(ص) و سه دعایی که پیامبر(ص) در این مسجد کردند، نماز بخوانید.
بعد از برگزاری مراسم غدیرخم، پیامبر خدا(ص) نامه هایی را به سران کشورهای آن زمان نوشتند و آنها را به دین اسلام دعوت کردند، از جمله به خسرو پرویز پادشاه ایران و پادشاه روم نامه نوشتند که خسرو پرویز با جسارت تمام، نامه رسول خدا را به پاره کرد. از دیگر جاهایی که رسول خدا نوشتند وآنها را به دین اسلام دعوت کردند، نامه به اسقف اعظم در منطقه مسیحی نشین نجران بود .

ماجرای کامل مباهله که بین پیامبر(ص) و مسیحیان صورت گرفت

پیامبر اسلام در مکاتبات خود با سران دولت ها و مراکز مذهبی جهان، نامه ای به اسقف نجران نوشت و طی آن نامه، ساکنان نجران را به آیین اسلام دعوت نمود. نَجران نام شهری است در منطقه نجران در جنوب غربی عربستان سعودی در حدود مرزی کشور یمن. بعد از دریافت نامه پیامبر(ص) هیئتی از مسیحیان نجران به اتفاق چند نفر از رؤسا و بزرگان خود مانند ابو حارثةبن علقمه[اسقف اعظم نجران و نماينده رسمي كليساي روم در حجاز که در باطن مسلمان بود و در حدود 120 سال سن داشت] به نمایندگی برای گفت وگو به نزد رسول الله(ص) آمدند تا درباره دعوت پیامبر آگاهی یابند و پرسش های خود را که اساسی ترینشان درباره جایگاه حضرت عیسی(ع) بود، با ایشان در میان بگذارند و پاسخی لازم و قانع کننده دریافت کنند.

هیئت نمایندگی «نجران» در مدینه

آنان، پس از ورود به مدينه منوره، در مسجد النبي بر پيامبر خدا(ص) وارد شدند،ولي پيامبر(ص)اعتناي چنداني به آنان ننمود.مسيحيان علت آن را نمي دانستند، به نزد امام علي بن ابي طالب (ع) رفتند تا علت آن را جويا شدند. امام علي(ع) فرمودند: چون شما با لباس هاي فاخر و تزئين كرده و صليب به گردن آويخته وارد مسجد شديد، پيامبر(ص) را از كردارتان ناخوش آمد، بايد لباس هاي خود را تغيير داده و با وضع ساده و بدون هيچ گونه تزيين به زر و زيوري بر آن حضرت وارد شويد، تا مورد استقبال وي قرار گيريد. مسيحيان نجران،بر اساس فرموده حضرت علي(ع)، لباس و ظاهر خود را تغيير داده و با وضع ساده و عادي بر پيامبر(ص)وارد شدندو حضرت در کنار «ستون وفود» با آنان به گفتگو نشست.

مذاکره نمایندگان نجران
پیامبرخدا (ص) فرمود: من شما را به آیین توحید و پرستش خدای یگانه و تسلیم در برابر اوامر او دعوت می کنم. سپس آیاتی از قرآن مجید را برای آنان خواند. نمایندگان نجران گفتند: اگر منظور از اسلام، ایمان به خدای یگانه جهان است، ما قبلاً به او ایمان آورده و به احکام وی عمل می نماییم. پیامبر خدا (ص) فرمود : اسلام علائمی دارد و برخی از اعمال شما حاکی است که به اسلام واقعی نگرویده اید. چگونه می گویید که خدای یگانه را پرستش می کنید، در صورتی که شماها «صلیب» را می پرستید، و از خوردن گوشت خوک پرهیز نمی کنید و برای خدا فرزند معتقدید؟
نمایندگان نجران پاسخ دادند: ما عیسی(ع) را خدا می دانیم، زیرا او مردگان را زنده کرد، و بیماران را شفا بخشید، و از گِل پرنده ای ساخت و آن را به پرواز درآورد، و تمام این اعمال، حاکی است که او خدا است! پیامبر فرمود: نه! او بنده خدا و مخلوق او است که او را در رحم مریم قرار داد، و این قدرت و توانایی را خدا به او داده بود.
یک نفر از نمایندگان گفت: آری او فرزند خداست زیرا مادر او مریم، بدون اینکه با کسی ازدواج کند، او را به دنیا آورد. پس ناچار باید پدر او همان، خدای جهان باشد.
در این موقع فرشته وحی نازل گردید و به پیامبر گفت که به آنان بگوید: وضع حضرت عیسی از این نظر مانند حضرت آدم است که او را با قدرت بی پایان خود، بدون اینکه دارای پدری و مادری باشد از خاک آفرید و اگر نداشتن پدر، گواه بر این باشد که او فرزند خدا است، پس حضرت آدم برای این منصب شایسته تر است، زیرا او نه پدر داشت و نه مادر!
در نهایت نمایندگان نجران گفتند: گفتگوهای شما ما را قانع نمی کند. راه این است که در وقت معینی با یکدیگر مباهله کنیم، و بر دروغگو نفرین بفرستیم، و از خداوند بخواهیم دروغگو را هلاک و نابود کند.
در همين زمان بر پيامبر(ص)آيه اي نازل شد و از مباهله بامسيحيان استقبال كرد. این آیه خیلی حرف دارد و نشان از حقانیت رسول خدا و دین اسلام است و عظمت اهل بیت پیامبر و بالاتر از همه ممتاز بودن و عظمت امیرالمومنین علیه السلام را می رساند؛

پیامبر به مباهله می رود
این آيه بر پیامبرخدا (ص) نازل شد: « فَمَنْ حَاجَّکَ فيهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَکَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَکُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَکُمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَي الْکاذِبينَ» (1) بنابراين، طر فين به مباهله رضايت داده و قرار شد در روز ديگر، در مكاني در بيرون شهر مدينه گرد هم آمده و اقدام به مباهله نمايند.
سران نجران،پيش از رسيدن به مكان مباهله به يكديگر گفتند: اگر رسول خدا(ص)با فرماندهان و ياران خود به مباهله آمد،معلوم است كه مقاصد دنيوي دارد و از رسالت و نبوت او خبري نيست و ما بايد با وي مباهله كنيم.
اما اگر با فرزندان و اهل بيتش براي اين كار اقدام كرد، دانسته مي شود كه او مقاصد دنيوي ندارد و قصدش هدايت و راهنمايي انسان ها از جهالت و كفر و شرك است. در آن صورت،مباهله كردن با او خطر ناك است و بايد به او ايمان آورد و يا حداقل با وي مصالحه كرد.
موعد مقرر فرا رسيد و پيامبر(ص)به همراه دخترش حضرت فاطمه زهرا(س)و دامادش حضرت علي(ع)و دو سبطش حضرت امام حسن (ع)و حضرت ابا عبدالله الحسين(ع)از مدينه حركت كرد و به جايگاه مقرر رفت. مسلمانان مدينه نيز آن حضرت را مشايعت كرده و با ذكر صلوات،سلام و تكبير،آنان را همراهي مي نمودند.

انصراف هیئت نمایندگی از مباهله :
مسيحيان نجران، زود تر از پيامبر(ص) در مكان مقرر اجتماع كردند. آنان همين كه ديدند پيامبر(ص) نزديكترين اقربا و اهل بيت ويژه خويش را براي مباهله آورد،احساس خطر كردند .ابوحارثه گفت : «اگر محمد صلی الله علیه و آله و سلم بر حق نمی بود چنین بر مباهله جرئت نمی کرد، اگر با ما مباهله کند، پیش از آن که سال بر ما بگذرد یک نصرانی بر روی زمین باقی نخواهد ماند». و به روایت دیگر گفت: «من چهره هایی را می بینم که اگر از خدا درخواست کنند که کوه ها را از جای خود بکند، هر آینه خواهد کَند. پس مباهله نکنید که در آن صورت هلاک می شوید و یک نصرانی بر روی زمین نخواهد ماند». مسیحیان از مبارزه و مباهله با آن حضرت منصرف شدند و از مباهله سر باز زده و به آن حضرت پيشنهاد مصالحه دادند.بدين ترتيب. در برابر عظمت و حقانيت دين مبين اسلام سر فرود آورده و به يكي از پيشنهاد پيامبر(ص)،يعني پرداخت جزيه و كمك به مسلمانان در جنگ با دشمنان اسلام، رضايت دادند و صلحنامه اي دراين باب تحرير كرده و طرفين امضا نمودند.
اين واقعه، علاوه بر اين كه يكي از معجزات بزرگ پيامبر(ص)است،دليل روشني بر حقانيت و معصوميت خاندان پاك رسول خدا(ص)يعني حضرت علي، حضرت فاطمه ،امام حسن و امام حسين[صلوات الله عليهم اجمعين]مي باشد.(2)
بعدها حضرت فرمودند: سوگند یاد می‌کنم به آن خداوندی که جانم در قبضه قدرت اوست، که هلاکت اهل نجران نزدیک شده بود و اگر با من مباهله می‌کردند هر آینه همگی به میمون و خوک مسخ می‌شدند و هر آینه تمام این وادی برایشان آتش می‌شد و می‌سوختند و حق تعالی جمیع اهل نجران را نابود می‌کرد و حتی پرنده بر سر درختان ایشان نمی‌ماند و همه نصاری پیش از سال می‌مردند.(3) پس از برگشتن نصارا به نجران طولی نکشید که ابوحارثه سید و عاقب، با آوردن هدایایی، خدمت پیامبر(ص) رسیده و مسلمان شد.

درسهایی که از واقعه مباهله می آموزیم :

ما چه درس هایی از مباهله می گیریم؟ مباهله نشان می‌دهد:

درس اول) پیامبر به خودش اعتماد و ایمان دارد و نشانه صداقت و راستگویی اوست.

درس دوم) نشان از حقانیت اسلام است، چون مسیحیت آن روز، تحریف شده بوده است و مسیحیت واقعی نبود آنها به خدا اعتقاد داشته باشند و حضرت عیسی را فرزند خدا می داند. ما یک خدای واحد و آفریننده یگانه بیشتر نداریم. مباهله حقانیت اسلام را ثابت می‌کند . دین خدا از ابتدا تا به امروز یکی بوده است منتها برخی از مسائل آن برداشته شده است و برخی دیگر کامل شده است. ایمان به خدا از ابتدا در همه ادیان الهی بوده است ایمان به پیامبر خدا همیشه وجود داشته است . ایمان و اعتقاد به روز قیامت همیشه بوده است. اصول اخلاقی اسلام هرگز تغییر نمی کند، خوبی کردن به یتیم، نیکی و احسان به دیگران همیشه مقدس بوده است و هیچ گاه تغییر نمی کند، اسلام روز به روز تکمیل شده است و بعضی از مسائل در ادیان گذشته بوده است که قابل اجرا نبوده است آنها را خداوند برداشته و دین را کامل کرده است .همانند مدرسه رفتن که دوران دبستان یک اصولی دارد و دانشگاه مدرسه را تکمیل می کند. اسلام کامل شده است آیه مباهله نشانه حقانیت اسلام است .

درس سوم) نشان از عظمت اهل بیت دارد ؛ بنی امیه معتقد بودند حسن و حسین فرزندان پیامبر نیستند ولی در این آیه خداوند فرمود : فرزندان فاطمه فرزندان پیامبر خدا هستند ،حضرت زهرا به منزله همه زنان است که این نشان از فضیلت اهل بیت است و بالاتر از همه نشان از عظمت امیرالمومنین علیه السلام دارد. امیرالمومنین در بین صحابه پیامبر مانند یک خورشید است چون هیچ شخصی از پیامبر بالاتر نیست علی به منزله جان نفس و روح پیامبر (ص)است . این آیه نشان افضلیت و برتری امیرالمومنین علی علیه السلام است که خیلی مهم است ، ایام مباهله را به همه شما عزیزان تبریک عرض می کنم ؛ به دلیل اهمیت مباهله ، در روایات ما از آن به غدیر ثانی نام برده شده است که مختصری از جریان مباهله را در این خطبه خدمت شما عرض کردم؛

حقانیت نظام جمهوری اسلامی:
امروز هم نظام جمهوری اسلامی حق است و این پرچم پیرو پرچم امیرالمومنین است. راه همان راه است، امروز ملت ایران بر حق است و راه دشمنان ملت ایران باطل است . امروزه هم می توانیم با دنیا مباهله کنیم تا حقانیت خود را ثابت کنیم. اگر کسی واقعاً دنباله حق باشد و نظر علمی را قبول نکرد، راه حقانیت نظام جمهوری اسلامی مباهله است. پرچمی که امروز به دست مقام معظم رهبری است، همان پرچم رسول الله و پرچم امیرالمومنین علیه السلام است . همان پرچم حضرت زهرا و سیدالشهداست . دشمنان نظام جمهوری اسلامی هم همان دشمنان اهل بیت و دشمنان اسلام هستند که در مقابل جمهوری اسلامی صف کشیدند، این ملت مظلوم خونها و جانهای زیادی را داده است تا به اینجا رسیده است، دشمنان به دنبال نابودی نظام جمهوری اسلامی هستند ولی کور خوانده اند، پرچم این انقلاب به دست صاحب آن امام زمان (عجل الله تعالی فرجه والشریف) خواهد رسید. امیدوارم خدای متعال صاحب قدمی در راه اسلام و در راه ولایت امیرالمومنین علی علیه السلام را به همه ما عنایت بفرماید.

پی نوشت:

1- سوره آل عمران ، آیه 61
2- مسار الشيعه [شيخ مفيد]،ص22 / الارشاد[شيخ مفيد]، ص151 / الاقبال بالاعمال الحسنة[سيدبن طاووس]،ج2، ص310/ تاريخ ابن خلدون، ج1،ص451 / زندگاني چهارده معصوم ترجمه اعلام الوري [علامه طبرسي]،ص190 / منتهي الآمال[شيخ عباس قمي]، ج1،ص93 / فرازهايي از تاريخ پيامبر اسلام(ص)[جعفر سبحاني]،ص495
3- قمی، شیخ عباس، ۱۳۷۴، ج۱، صص: ۱۸۲-۱۸۴.


خطبه دوم

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه سِیدِنا وَمَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَدصلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین.

اُوصیکُم عِبادَالله وَنَفسی بِتَقَوَیَ الله.

در آغاز خطبه دوم خود و همه شما برادران و خواهران مکرمه را دعوت می کنم به تقوی الهی ؛ درتوصیه به تقوا این ایام خجسته را قدر بدانیم، چون رحمت خاص خدا در این ایام نازل شده است و ما باید خودمان را در معرض این نسیم و رحمت الهی قرار دهیم . مجددا اعیاد بزرگ این ایام را تبریک عرض می کنم و از همه عزیزان و دست اندرکاران برگزاری اعیاد با شکوه این ایام، صمیمانه تشکر می کنم، ان شاءاالله که حق مولا را ادا کردند .

مناسبت های هفته را خدمت شما عرض می کنم :

یکشنبه 2 مرداد 24 ذی‌الحجه
*روز مباهله
در خطبه اول ، مختصری در باب مباهله خدمت شما عرض کردم .

*انگشتر بخشی حضرت امیرالمؤمنین(ع) در حال ركوع نماز
در تاریخ اسلام و در ایام ذی‌الحجه ، علاوه بر روز مباهله، یک مناسبت دیگر هم داریم و آن خاتم بخشی امیرالمومنین علیه السلام است.

نشان ولایت و جریان خاتم بخشى :
طایفه ای از یهود مسلمان شدند از آن جمله عبدالله بن سلام، اسد، ثعلبه، ابن بامین و ابن صوریا بودند که همگی خدمت رسول خدا (ص) عرض کردند یا نبی الله حضرت موسی وصیت کرد به یوشع بن نون و او را جانشین خود قرار داد، وصی شما کیست یا رسول الله؟ و بعد از تو ولی و سرپرست ما کیست؟ در پاسخ این سؤال این آیه نازل شد: «إِنَّمَا وَلِیُّکُمُ اللّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِینَ آمَنُواْ الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلاَهَ وَیُؤْتُونَ الزَّکَاهَ وَهُمْ رَاکِعُونَ» (4). سپس به ما فرمود: برخیزید برویم ببینیم این صفاتی را که خداوند متعال در این آیه بیان کرده است، درباره چه کسی می‌باشد؟ چون پیامبر صلی الله علیه و آله وارد مسجدالحرام گردید، مردی فقیر و سائل داشت از مسجد به طرف آن جناب می آمد، حضرت فرمود: ای مرد آیا کسی به تو چیزی داده؟ عرض کرد: آری، این انگشتر را یک نفر همین اکنون به من داده، حضرت پرسید چه کسی؟ عرض کرد آن مردی که مشغول نماز است، پرسید در چه حالی به تو داد؟ عرض کرد در حال رکوع، حضرت تکبیر گفت . اهل مسجد همه تکبیر گفتند، حضرت رو به آن مردم کرد و فرمود: پس از من علی (ع) ولی شماست، آنان نیز گفتند ما به خداوندی خدای تعالی و به نبوت محمد (ص) و ولایت علی (ع) راضی و خشنودیم .» (5)
البته این آیه در مکانهای دیگر هم نازل شده بود و نشان از معرفی حضرت امیرالمومنین (ع) به عنوان جانشین رسول خدا(ص) داده است .

دوشنبه 3 مرداد 25 ذی‌الحجه
* روز خانواده روز نزول آیه هل اتی
مناسبت دیگری که در ماه ذی الحجه وجود دارد در همین هفته روز نزول آیه هل اتی است که ماجرای آن به این شرح است:
روزی فرزندان فاطمه(س)، حسن و حسین(ع)، در بستر بیماری افتادند. پیامبر به دیدارشان آمد و فرمود: «علی جان بهتر است برای بهبودی آنها نذری کنید»حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) نذر کردند که اگر فرزندانشان بهبود یابند برای خدا سه روز روزه بگیرند. آن دو عزیز از بستر بیماری برخاستند و فردای آن روز حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) روزه را آغاز کردند. امیر مؤمنان برای افطار خود مقداری غلات آورد و فاطمه آن را برای افطار سه روز تقسیم کرد. روز نخست هنگام افطار فقیری در زد و غذا خواست. فاطمه افطار آن روز را به او بخشید و با آب خالی افطار کردند. روز دوم هنگام افطار کودک یتیمی در زد و غذا خواست و فاطمه افطار آن روز را هم به آن کودک یتیم بخشید و روزه خود را با آب گشودند. روز سوم در نهایت ضعف و گرسنگی شدید روزه گرفتند و هنگام افطار، غذای خود را به اسیری نامسلمان که گرسنه بود و به در خانه آنها آمده بود، بخشیدند. روز بعد پیامبر آثار ضعف و رنگ پریدگی را در چهره خاندان عصمت دید. در این هنگام جبرئیل نازل شد و سوره «هل اتی»را بر پیامبر خواند. این سوره در شأن و منزلت این خانواده است. (6) این ها چنین خاندان بخشنده ای هستند، آیا اسیرنامسلمان خدمتی برای اهل بیت کرده بود ؟ خیر او حتی بر علیه اسلام شمشیر زده بود ولی وقتی از اهل بیت کمک خواست،امیرالمومنین فرمود: یا فاطمه(س) انسانی در خانه ما آمده است ما وظیفه داریم به او کمک کنیم . ما برای چنین خانواده ای می خواهیم از عزاداری کنیم و هزینه کنیم، مگر می شود ما را نبیند ، برای هر قدمی که برای اهل بیت بر می دارید و خدمتی که می کنید ، خوشحال باشید که بسیار ارزشمند است و آن را نعمت بزرگ خداوند برای خود بدانید که اهل بیت آن را بدون اجر نخواهند گذاشت. انفاق حضرت زهرا (س)و امیرالمومنین (ع) واقعاً عجیب است، ما وقتی کار خیری انجام می دهیم، شاید توقع جبران نداشته باشیم ولی منتظریم حداقل یک تشکر از ما بکنند و اگر تشکر نکنند، ناراحت می شویم ولی حضرت امیرالمومنین و حضرت زهرا این انفاق بزرگ را انجام دادند و فرمودند: « لا نُريدُ مِنْکُمْ جَزاءً وَ لا شُکُوراً » (7) ما این انفاقی را که کردیم از شما پاداش و مزدی نمی خواهیم ونه تنها پاداشی نمی خواهیم حتی نمی خواهیم که از ما تشکر هم بکنید. ما این کار را خالص برای خداوند و از ترس روز قیامت انجام دادیم، این درس بزرگی برای همه ماست که نشان از اخلاص و ایثار آنها دارد، بنابراین هرکس برای اهل بیت قدمی بردارد، نتیجه آن را خواهد دید. " تو نیکی می کن و در دجله انداز * که ایزد در بیابانت دهد باز" نیاز نیست به زبان بیاورید که من فلان خدمت را انجام دادم، حتی در دل خود هم توقع تشکر نداشته باشید که اهل بیت (ع) خاندان بزرگ و بزرگواری هستند و همه چیز را می بینند و می دانند و برای شما جبران خواهند کرد. در این ایام خجسته ، خودتان را در معرض نسیم الهی قرار دهید و بهره لازم را ببرید .

چهارشنبه 5 مرداد 27 ذی‌الحجه
*اقامه اولین نماز جمعه رسمی جمهوری اسلامی ایران در تهران به امامت آیت اللَّه طالقانی (1358 ش)
نماز جمعه از برکت امام و شهداست که در ایران اسلامی برگزار می شود و بسیار مهم است . هنگامی که پیامبر خدا (ص) به شهر مدینه رفتند، اولین کاری که انجام دادند، نماز جمعه را اقامه کردند . البته قبل از رفتن پیامبر(ص) به مدینه، نماینده رسول خدا به نام مصعب بن عمیر نماز جماعت و نماز جمعه را در مدینه اقامه خوانده بود ولی نماز جمعه رسمی را پیامبر خدا(ص) شروع کرده بودند. در اینجا از همه کسانی که در نماز جمعه شرکت میکنند و از دست‌اندرکاران برپایی نماز جمعه ،مجریان، قاریان، ستاد نماز جمعه خواهران و برادران ،هیئت امنای مهدیه و همه کسانی که در راستای برگزاری نماز جمعه قدم برمی‌دارند ،صمیمانه تقدیر و تشکر می کنم .خداوند به شما بالاترین اجر و پاداش را بدهد.

*آغاز عملیات غرورآفرین "مرصاد" در منطقه اسلام‌آباد غرب (1367 ش)
منافقین در سال ۶۷ وقتی امام قطع‌نامه ۵۹۸ را پذیرفتند، گفتند جمهوری اسلامی شکست خورده است. ۲۸ تیر حرکت کردند و گفتند ما ۳۳ ساعت دیگر در تهران هستیم و کسی جلودار آنها نبود . خدا رحمت کند صیادشیرازی، این مرد بزرگ را که جلوی این ها را گرفت، منافقین قبل از آن به اسلام آباد رسیده بودند و شهر را گرفتند و مجروحین و بیماران را از بیمارستان اسلام آباد به وسط شهر آوردند و آتش زدند و قصد داشتند تا کرمانشاه و قزوین را هم بگیرند و سی و سه ساعت بعد به تهران بیایند تا جمهوری اسلامی را سرنگون کنند. بیش از ۲ هزار نفر از منافقین کشته و تعدادی هم مجروح شدند و سران آنها هم دستگیر شدند.اینکه مدام در رادیو تلویزیونهای بیگانه منافقین اعلام می‌کنند که جمهوری اسلامی مجاهدین را کشته است، منظور اینها ، همین افراد بود ، اینها کسانی بودند که ۱۷ هزار نفر از بزرگان و مسئولین و مردم بی گناه ما را کشته و به شهادت رسانده بودند که بعد از دستگیری امام(ره) دستور دادند اینها را اعدام کنند . تعدا آنها زیاد نبود ولی آقای منتظری آن را آلاف و آلوف کرد و تعداد زیادی اعلام کرد وچه رنجی برای نظام جمهوری اسلامی درست کرد . این افراد، همان منافقینی بودند که تعداد زیادی از مردم ما را به شهادت رسانده بودند و قصد داشتند جمهوری اسلامی را نابود کنند .همین‌ها بودند که در اسلام‌آباد تعداد زیادی از مردم بی گناه را کشتند و به رگبار بستند و آتش زدند؛ بعد که دستگیر شدند، به دستور حضرت امام(ره) اعدام شدند چون اینها به جمهوری اسلامی تجاوز کردند و مسلحانه بر علیه نظام شمشیر کشیده بودند ، که سران آنها که تعداد کمی هم بودند دستگیر و اعدام شدند.

برگزاری مراسم بزرگداشت سالگرد شهدای غدیر در ده زیار :
سه سال پيش در جريان سقوط يك فروند هواپيماي ايلوشن كه از زاهدان به مقصد كرمان در پرواز بود 276 نفر از پاسداران سرنشين اين هواپيما در محل كوههاي منطقه سيرچ كرمان به شهادت رسيدند. که ۱۱ نفر از این شهدا، از این بخش بودند ، خداوند آنها را رحمت کند و به پدران و مادران آنها اجر وصبر دهد. امشب هم ساعت ۹ ، اولین سالگرد رسمی شهدای غدیر در ده زیار برگزار می شود که حجت الاسلام علیدادی نماینده ولی فقیه و امام جمعه محترم کرمان سخنران مراسم هستند، ان شاءالله شما هم در این مراسم شرکت کنید و از شهدای واقعه غدیر تجلیل کنید.

پی نوشت:

4- سوره مبارکه مائده ،آیه 55
5- مسارالشیعه، شیخ مفید، ص ۲۳؛ الاقبال بالاعمال الحسنة، سید بن طاووس، ج ۲، ص ۲۴۱ و ۳۶۸.
6- امینی، عبدالحسین، ترجمه الغدیر، ترجمه سید جمال موسوی، ج 5، صص 194- 169 با تلخیص و دخل و تصرف
7- سوره مبارکه الانسان ،آیه 9



چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.