سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

سه خصوصیت برجسته سلمان فارسی از زبان امام صادق(ع)/ امر به معروف با زبان نرم و رعایت ادب ، اثر گذار است

ارسال شده توسط: مدیریت سایتبازدید شده: 90 مرتبه
دسته: خطبه های نماز جمعهتاریخ: 1401.04.14
 
خطبه های نماز جمعه بخش چترود به امامت حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه محترم در مورخه1401/04/10


http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG

خطبه اول

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه سِیدِنا وَ مَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَد صلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین .

اُوصیکُم عِبادَالله وَ نَفسی بِتَقَوَیَ الله

السلام علیک یا صاحب الزمان(عج) ، یا بقیة الله یا اباصالح (ع)، ادرکنا و اغثنا.

خشنودی مولایمان صاحب الزمان(عج) ،سلامتی رهبر عزیز و بزرگوارمان ، شادی روح امام راحل عظیم الشأن، شادی ارواح طیبه شهدا ،شهدای والامقام بخش ، شهدای والامقامی که بستگانشان امروز در نماز جمعه حضور دارند ، سلامتی خودتان و خانواده و فرزندانتان اجماعاً صلوات.

از حضور مؤمنانه همه شما خواهران و برادران نمازگزار، مجری ،موذن و قاری محترم، دست اندرکاران نمازجمعه صمیمانه تشکر می کنم . امیدوارم خداوند متعال ، این حضور مؤمنانه شما عزیزان را در نماز جمعه ، این خطبه، این نشستن و سکوت را در نماز جمعه ، از همه ما قبول بگرداند ، ذخیره ای ارزشمند برای دنیا و آخرت، مخصوصاً برای اولین لحظه ورود ما به عالم قبر و قیامت قرار بگیرد ، باز هم صلوات بر محمد وآل محمد (ص).

سه خصوصیت برجسته سلمان فارسی از زبان امام صادق(ع):

در هفته گذشته حدیث گهرباری را از امام صادق (علیه السلام) در مورد سلمان فارسی خدمت شما عرض کردم که :«قُلْتُ لِأَبِی عَبْدِ اَللَّهِ اَلصَّادِقِ عَلَیْهِ السَّلاَمُ » یکی از یاران امام صادق (ع) از ایشان پرسید: «مَا أَکْثَرَ مِنْکَ سَیِّدِی ذِکْرَ سَلْمَانَ اَلْفَارِسِیِّ» چقدر از شما می شنوم که سلمان فارسی را نام می برید؟ (در سخنان خود زیاد نام سلمان را می برید)« فَقَالَ لاَ تَقُلْ سَلْمَانُ اَلْفَارِسِیُّ وَ لَکِنْ قُلْ سَلْمَانُ اَلْمُحَمَّدِیُّ» حضرت فرمود: نگو سلمان فارسی، بگو سلمان محمدی. البته این سخن، به این معنا نیست که امام قصد داشته باشد نام فارس وملت ایران را کوچک جلوه بدهد، احادیثی فروانی درباب بزرگی وعظمت ملت ایران وجود دارد، منظور امام در این حدیث این است که ، سلمان را فقط منسوب به ایران نکن،سلمان آنقدر بزرگ شده و عظمت پیدا کرده است که متصل به پیامبر(ص) شده است ومقام بالایی دارد. « أَ تَدْرِی مَا کَثْرَةُ ذِکْرِی لَهُ؟ » می دانی چرا زیاد نام سلمان را می بریم؟ «قُلْتُ لاَ قَالَ» عرض کردم‌: نه نمی دانم. « لِثَلاَثٍ أَحَدُهَا » فرمود: به خاطر سه ویژگی که در اوست.

1- تابع ولایت امیرالمومنین (علیه السلام ) بود :

اولین ویژگی ممتاز سلمان این بود که «إِیثَارُهُ هَوَی أَمِیرِ اَلْمُؤْمِنِینَ عَلَیْهِ السَّلاَمُ عَلَی هَوَی نَفْسِهِ» خواستة امیرالمؤمنین را بر خواستة خود مقدم می داشت. سلمان تابع ولی بود ، در همه امور نگاهش این بود که امیرالمومنین علیه السلام به کدام سمت می‌رود، مولا امیرالمومنین علیه السلام را معیار خود قرار داده بود و زندگی خود را بر اساس کلام امیرالمومنین علیه السلام تنظیم کرده بود.

ولایتمدار باشیم نه ولایت شعار :

درخطبه گذشته مفصلاً در این باره صحبت شد و گفتیم که افرادی هستند که دم از ولایت می زنند ولی ولایت شعار هستند نه ولایتمدار ؛ پای عمل که در میان باشد، میدان را خالی می‌کنند .مانند این جریان که می گویند شخصی دائماً می گفت یا حسین ای کاش من در کربلا بودم و در رکاب تو میجنگیدم و همیشه این افسوس را می‌خورد که کربلا نبوده است؛ یک شب خواب دید کربلا برپا شده است و امام حسین(ع) به او گفت :خیلی دوست داشتی کربلا باشی؟ گفت : بله جانم به قربانتان. امام (ع)فرمود : ما نماز بخوانیم وشما جلوی ما بایست ومراقبت کن. ناگهان دید از هر طرف تیرها به سمت او روانه شد و هر تیری که به سمتش می آمد خود را به کنار می کشید تا تیر به او نخورد و تیر به امام (ع)برخورد می‌کرد بعد که دید جنگ شدید شد و ممکن است کشته شود، آهسته سوار بر اسب شد و از میدان جنگ فرار کرد!! همسرش دید که او در خواب خیلی تکان می خورد، او را از خواب بیدار کرد . شخص گفت چه خوب شد که بیدارم کردی وگرنه در کربلا کشته شده بودم.بله باید مرد میدان بود فقط به حرف و شعار نیست، مانند حاج قاسم که تابع ولی بود؛ انسان باید هوای ولی را داشته باشد، این خیلی مهم است. به نظر من خوشبخت ترین انسان ها، عاقل ترین و فهمیده ترین انسانها کسانی هستند که مانند سلمان عمل می کنند و از دل و جان پیرو ولی هستند، این افراد در زندگی خود موفق هستند و عاقبت به خیر خواهد شد . مانند شهدای ما که سعادت و خوشبختی واقعی هم در همین است ولی هزینه دارد که انسان باید آن را بپردازد؛ البته راه باطل هم هزینه دارد ولی انسان آخرت و عاقبت خوبی هم ندارد.

در عصر غیبت تابع ولی فقیه باشیم :

در روایتی دیگر آمده است: « قُلْتُ لَهُ مَا الْعَقْلُ » از حضرت صادق (علیه‌السلام) سؤال شد: عقل چيست؟« قَالَ مَا عُبِدَ بِهِ الرَّحْمَنُ وَ اكْتُسِبَ بِهِ الْجِنَانُ» فرمود: عقل آن است كه به وسيله آن خداى رحمان پرستش شود و بهشت به دست آيد(1). انسان عاقل می داند که دنیا زودگذر است بنابراین با پرستش خدای رحمان، خوشبختی دائم و بهشت را با برای خودش به دست می آورد. به چنین شخصی انسان عاقل می گویند ،بنابراین اولین امتیاز سلمان، پیرو امام و پیرو ولی بودن است که همیشه در سختی و خوشی تابع امام بود و در همه حال نگاه او به ولی بود؛ امروز هم همین گونه است. دست ما به امام زمان نمی رسد، امام(ره) در پس پرده غیبت هستند، کسی که راه را نشان میدهد و کسی که ما را هدایت می کند و دست ما را در دست امام زمان(عج) میگذرد ولی فقیه جامع الشرایط حضرت آیت الله امام خامنه ای (مدظله العالی) هستند، از عمق وجود خدمت شما عرض می کنم : انحراف از ولی در این زمان، همانند ،زمان امیرالمومنین، انحراف از امیرالمومنین است و انسان عاقبت بخیر نخواهد شد،حوادث تاریخی هم بارها این مطلب را نشان داده است .بدانید که راز و رمز خوشبختی و سعادت پیروی از ولایت است.

2. فقرا را دوست می داشت :


در ادامه حدیث، امام صادق علیه السلام ویژگی دوم سلمان را چنین بیان می کند: « اَلثَّانِیَةُ حُبُّهُ اَلْفُقَرَاءَ وَ اِخْتِیَارُهُ لَهُمْ عَلَی أَهْلِ اَلثَّرْوَةِ وَ اَلْعُدَدِ» محرومان و فقرا را دوست داشته و بر ثروتمندان ترجیح می‌داد. اهل خدمت به نیازمندان بود. این رفتار درس بزرگی برای همه ماست ، متاسفانه امروز در برخی ادارات دولتی اگر یک کشاورز و یا دامداری با لباس معمولی بیاید، کسی او را تحویل نمی گیرد ولی اگر لباس شیک بپوشد ویا پولدار باشد و رشوه بدهد ، او راتحویل می‌گیرند ، این راه و رسم اسلامی و مردانگی نیست ؛

انقلاب اسلامی ، انقلاب پا برهنگان و مستضعفین :

در زمان طاغوت ما هیچ بودیم، امام (ره) به ما عزت داد . خیلی از مدیران و مسئولین ما در زمان طاغوت ،جایگاهی در دربار نداشتند، امروز به برکت امام و شهداست که پست و مقام پیدا کردند و عزت و آبرو دارند و شاغل شدند و حقوق دارند.همه اینها از صدقه سر فقرا ،بندگان خوب خداست که امام را همراهی کردند و در جنگ ثابت قدم ماندند تا امروز من وشما به پست و مقام برسیم. باید به مردم کمک کنیم وگره از مشکلات آنها برداریم، متاسفانه برخی مسئولین اینگونه نیستند ، آن چه امروز جامعه ما را رنجور و ناراحت کرده است، رانت خواری، امتیازطلبی، فخر فروشی، بی عدالتی، اختلاس، دزدی و ویژه خواری است، اینگونه اخلاقها، اخلاق الهی و اخلاق مسلمانی نیست؛ اخلاق خدایی آن است که سلمان فارسی دارد که نیازمندان را دوست داشت و با آنها نشست و برخاست می کرد، نه اینکه اغنیا را از خودش طرد کند ،خیر سلمان همه را همه را دوست داشت ولی فقرا را بیشتر دوست داشت وبا آنها نشست و برخاست می‌کرد، این اخلاق الهی است مخصوصاً برای مسئولین امروز درس بزرگی است .

3- علم و علما را دوست می داشت :

سومین ویژگی سلمان که حضرت بیان می کند : « وَ اَلثَّالِثَةُ حُبُّهُ لِلْعِلْمِ وَ اَلْعُلَمَاءِ » علم و عالمان را گرامی می داشت . سلمان عمر طولانی داشت، نام او روزبه و اهل اصفهان بود، انسان موحدی بود ،هیچ وقت مشترک ویا بت پرست نبود و از همان ابتدا سلمان یکتاپرست بوده است. کتاب های زیادی در این زمینه نوشته شده است ،سلمان در طول زندگی خود، سختی های زیادی کشیده است ، او عالم و درس خوانده بود و علما را هم دوست داشت . این سومین خصوصیت سلمان است.

سلمان، عبد صالح خدا ، حق گرا و مسلمان بود :

امام صادق(ع) در ادامه کلام خود به یک آیه از قرآن کریم اشاره می کنند که درباره حضرت ابراهیم خلیل (ع) است و می فرمایند: « إِنَّ سَلْمَانَ کَانَ عَبْداً صَالِحاً حَنِیفاً مُسْلِماً وَ ما کانَ مِنَ اَلْمُشْرِکِینَ» سلمان، عبد صالح خدا، حق گرا و مسلمان بود و از مشرکین نبود(2). همان‌گونه که ابراهیم هم پیرو دین حنیف بود سلمان هم عبد بود.

بنده و عبد بودن بالاترین عزت و بهترین افتخار :

بالاترین افتخار یک انسان این است که عبد باشد .چنانچه امیرالمومنین علی علیه السلام می فرمایند در مناجات خود ـ گفت : « إلهي ، كَفى لي عِزّا أن أكُونَ لكَ عَبدا »(3) الهى! مرا همين عزّت و سرفرازى بس كه بنده تو هستم ، بالاترین افتخار این است که عبد و بنده خدا باشیم . بر روی سنگ مزار آیت الله بهجت هم نوشته شده است : العبد . ما نیز در تشهد وقتی می خواهیم به پیامبر خد ا (ص) مدال بدهیم، می گوییم : « اَشْهَدُ اَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ » یعنی قبل از پیغمبری، شهادت میدهیم رسول خدا، عبد خداست . عبد و بنده خدا بودن بالاترین افتخار است . سلمان عبد صالح عبد خدا بود و از همان ابتدا تسلیم امر خدا و یک انسان موحد و خداشناس بود و هرگز مشرک نبود. بنابراین سلمان سه خصوصیت داشت که ما ایرانی ها باید این سه خصوصیت را با تمام وجود حفظ و عمل کنیم : یک) پیرو ولایت بود . دو) فقرا و نیازمندان را دوست داشت و به آنها کمک می کرد و سه) اهل علم و علم آن را دوست داشت .

اهمیت مطالعه :

متاسفانه سرانه مطالعه بین ما ایرانی ها بسیار پایین است ولی رهبر معظم انقلاب بسیار اهل مطالعه هستند و میگفتند همین چند دقیقه ای که سرسفره منتظر غذا هستم هم مطالعه می کنم. در مسافرت ها هم کتاب های زیادی را خواندم. وقتی مقام معظم رهبری مجروح شدند یکی از علما به عیادت ایشان رفته بود که دیدند کنار میز ایشان مجلات و کتابهای زیادی بود که آقاگفتند من همه آنها را خوانده ام و حاشیه هم زده‌ام . مطالعه هم آداب و علمی دارد ، همانگونه که می دانید تندخوانی یک هنر است که وسعت دید تو بگونه ای بشاد که بتوانی همه کلمات یک صفحه را در زمان کوتاه ببینی و بخوانی؛ برخی افراد وقتی می خوانند با خود تکرار می کنند که جلوی سرعتی مطالعه گرفته یم شود، بنابراین تندخوانی یک هنر است . یکی از آقایان زمانی کلاس تندخوانی برگزار کرده بودند میگفت که رهبر انقلاب شاگرد اول آن کلاس بود وتبحر زیادی در تندخوانی دارند. تندخوانی سریع خوانی یک علم است که بسیار مهم است.

خدایا به حق محمد و آل محمد(ص) عاقبت همه ما را ختم بخیر بگردان

پی نوشت:

1- الكافي، ثقة الإسلام كلينى،‏ ج۱، ص

2- بشارة المصطفی لشیعة المرتضی، جلد ۱، صفحه ۲۶۷

3- الخصال : 420/14.

خطبه دوم

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه سِیدِنا وَمَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَدصلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین.

اُوصیکُم عِبادَالله وَنَفسی بِتَقَوَیَ الله.

در آغاز خطبه دوم خود و همه شما برادران و خواهران مکرمه را دعوت می کنم به تقوی الهی ؛

در ماه ذی‌الحجه ، در ثواب حجاج شریک شویم:

در توصیه به تقوا قدر حیات و زندگی خود را بدانید، ده روز اول ذی الحجه یا ایام معلومات دارای فضیلت فراوانی است که روزه، دعا و اعمال مختلفی برای آن توصیه شده است. این ده روز در نزد خدا از امتیاز ویژه ای برخوردار است و فرصت مناسبی است برای پاک شدن از گناهان،این ایام را قدر بدانید. در بعضی از روایات آمده است، شب‌های دهگانه‌ای که قرآن در سوره «وَالفجرِ وَ لَیالٍ عَشر» به آن سوگند یاد کرده، شب‌های دهه اوّل این ماه است. این ده روز خیلی مهم است از آن نهایت استفاده را ببرید. حضرت موسی(ع) وقتی به ملاقات با خدا رفت سی روز با خداوند وعده داشت که خداوند به او فرمود: ده روز دیگر هم بمان و مهمان من باش. « وَ وَاعَدْنَا مُوسَیٰ ثَلَاثِینَ لَیلَةً وَأَتْمَمْنَاهَا بِعَشْرٍ » (4) این ده روز از اول ذی الحجه شروع می شود ،نماز دهه اول ذی الحجه در مساجد خوانده می شود که معادل ثواب حج را دارد و یک سری ذکرها و اعمال دارد و گفته شده است که دعا در این ایام مستجاب می شود. قدر این ایام را بدانید و اعمال آن را بجا بیاورید تا دلها پاکیزه و خدایی شود ؛ اهل ذکر و یاد خدا باشید؛ اهل نورانیت باشید. قدر فرصت های عمر خود را بدانید ، زندگی نعمت بزرگی است که خداوند به ما داده است،آن را قدر بدانید . سالهای سال میگذرد که ما در زیر خاک خفته باشیم و آرزو داشته باشیم ذکر لا اله الا الله را بر زبان جاری کنیم ولی این فرصت به ما داده نمی شود. امروز روز عمل و کار است، روز کاشتن است . دنیا مزرعه است ، فردا موقع درو کردن است و نمی توانیم کار دیگری انجام بدهیم تا زمان هست از فرصت عمر خود استفاده کنیم و آن را عمر خود را قدر بدانیم و لحظه لحظه آن را شکر گزار باشیم و نعمت حیات را قدر بدانیم ؛دنیا مزرعه آخرت است دنیا « مَتْجَرُ اَوْلیاءِ اللّهِ »(5) محل تجارت بندگان خوب خداست؛ محل کار زحمت و است ، سعی کنید اهل خیر انفاق باشید، گذشت کنید.

مناسبتهای هفته:

جمعه 10تیر 1 ذی‌الحجه

*روز ازدواج امیرالمومنین(ع) و حضرت زهرا(س) :

امروز سالروز ولادت حضرت ابراهیم خلیل(ع) و سالروز ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت زهرا (سلام الله علیها) است .در بحث ازدواج و فرزندآوری ازدواج آسان و به موقع باید بگویم: دختران و پسران مانند میوه هستند ، وقتی رسیدند باید چیده شوند وگرنه نمی توان آنها را از گرما ، سرما و آفتاب نگهداری کرد و روی شاخه نگه داشت باید چیده شود . در ازدواج فرزندان خود کوشا باشید، سخت گیری نکنید ،در مهریه و جهیزیه سخت نگیرید، اجازه بدهید کسانی که هم را دوست دارند با هم ازدواج کنند و زندگی خوبی داشته باشد، به آنها کمک کنید، ازدواج های آسان برگزار کنید، چنانچه اهل بیت سفارش چنین ازدواج هایی را داشتند.

امر به معروف با زبان نرم و رعایت ادب ، اثر گذار است :

یک روز مقام معظم رهبری به کوه رفته بودند که یک دختر و پسر جوان هم آنجا بودند ، هرچه آنها از رهبر انقلاب فاصله می گرفتند، ایشان به سمت آنها می رفتند کمی ترسیده بودند که رهبر انقلاب آنها را صدا زد و گفتند اینجا چه می کنید؟ گفتند ما باهم دوست هستیم و آمده این کوه ، آقا فرمودند اگر هم را دوست دارید با هم ازدواج کنید ،با پدر و مادر خود صحبت کنید اگر آنها هم راضی باشند، خود من خطبه عقد را می خوانم. این شیوه مقام معظم رهبری بود.

یکی از دوستان امروز مثال جالبی در مورد بی حجابی زد که مانند کرونا هم گیر می شود ، امر به معروف و داشتن زبان خوش، بسیار مهم است . اینکه مسائل را به خوبی مطرح کنید ؛ اگر انسان با فرزندان خودش هم در مورد مسائل، به تندی سخن بگوید، گوش نمی دهند. بنابراین با زبان نرم و منطقی با دیگران سخن بگویید ، صحبت مدام و تکراری باعث می شود فرزند شما زده شود . وقتی خداوند حضرت موسی(ع) مأمور به هدایت فرعون کرد فرمود: « فَقُولَا لَهُ قَوْلًا لَيِّنًا ...» با او به نرمی سخن بگو؛ امر به معروف و نهی از منکر را با زبان خوش انجام بدهید. درشت و زمخت حرف نزنید ، زبان نرم اثر دارد ا. گر همه در جامعه با جوانان به نرمی سخن بگویند، اثرگذار است و الا با زور شدنی نیست و ممکن است حتی بدتر شود ولی با زبان خوش و نرم و اخلاق خوب با یک شاخه گل تاثیر بیشتری خواهد بود. زمانی که امام جمعه بافت بودم، یکی از دوستان از من خواست تا در نماز جمعه در مورد حجاب صحبت کنم . من گفتم شاید الان من بگویم حجاب داشته باشید، اثر نداشته باشد . شما اگر میخواهید کاری بکنید چند مقنعه بدوز و به افرادی که کم حجاب هستند، هدیه بدهید که نوعی تبلیغ حجاب هم هست.این کار را کردند و خیلی هم موثر شد. شاید با کنایه سخن گفتن یا شیوه غیر مستقیم اثر بهتری داشته باشد، شیوه تبلیغ در امر به معروف و نهی از منکر خیلی مهم است .یک روز یکی از علما در مورد امر به معروف سخن می گفت، شاگردانش به او گفتند: ما امروز امر به معروف کردیم؛ در یک خانه ساز و دهل بود ، روی دیوار رفتیم و از پشت بام خانه وارد خانه شدیم و همه آلات موسیقی آنها را شکستیم، عالم گفت: با یک امر به معروف ، چندین منکر انجام دادید. در انجام امر به معروف انسان باید دانا باشد، شیوه های آن را بلد باشد و نباید سکوت کرد ،هر کسی به اندازه توانش با بیان خوب امر به معروف کند، حتی اگر حرف او اثر نکرد،ناراحت نباشد ؛ شاید تذکر نفرات دوم و سوم هم جواب ندهد ولی بلاخره نفر دهم وقتی با زبان خوش بگوید اثر خواهد داشت. ولی اگر با خشم و کینه و با تندی و دشمنی صحبت کنید قطعا نتیجه نمی گیرید. فرزندان ما آگاهی ندارند ، دل آنها پاک است، اینجور نیست که هرکس یک کمی از موی او بیرون بود فاسق و فاجر است، خیر ممکن است اینگونه بار آمده است و خانواده او اهل حجاب نبودند، وقتی ما داشنجویان را به مراسم عمره دانشجویی می بردیم، همان دختران دانشجویی که کم حجاب بودند ر مدت ۵-۶ روزی که در مدینه بودند، یک ختم کامل قرآن انجام می دادند . و در مکه هم یک ختم قرآن انجام می دادند ، دل های آنها پاک است، آنها فاسق و فاجر نیستند .درست است در یک مورد اشتباه میکند ولی به این معنا نیست که آنها بی دین هستند و باید حرمت آنها را شکست ؛ خیر امر به معروف با زبان خوب تاثیر بهتری خواهد داشت .
اهمیت ازدواج آسان را خدمت شما عرض کردم که خیلی مهم است باید وبه آن توجه داشته باشید با ازدواج آسان زندگی با محبت پیش می رود.

شنبه 11 تیر 2 ذی‌الحجه


*شهادت عالم مجاهد آیت‌اللَّه "محمد صدوقی" چهارمین شهید محراب

همین هفته شهادت آیت‌الله صدوقی چهارمین شهید محراب را داریم، خدا ایشان را رحمت کند، منافقین با ترور بزرگانی چون آیت الله صدوقی صد داشتند تا بازوان حضرت امام (ره)را از او بگیرند. سالروز شهادت این مرد بزرگ را در همین هفته داریم.

یکشنبه 12 تیر 3 ذی‌الحجه

*سرنگونی هواپیمای مسافربری ایران توسط ناوگان آمریكایی در خلیج فارس (1367 ش) - روز افشای حقوق بشر آمریكایی

سالروز سرنگون شدن هواپیمای مسافربری ایران توسط آمریکا را در خلیج فارس داریم که هیچگاه آمریکایی‌ها برای این کار عذرخواهی نکردند، این همه مسافر را کشتند و باز هم دم از حقوق بشر می زنند،آنها تروریست به ذات هستند و به فرماندهی ناو خود که فرمان شلیک داد، مدل دادند که اینها زن و کودک غیر نظام یو بی گناه را را کشته است و در نهایت گفتند این هواپیما نظامی بوده است، این حقوق بشر است که آمریکاییها از آن دم میزنند .

پنج‌شنبه 16 تیر 7 ذی‌الحجه

شهادت حضرت امام محمدباقر(ع) به دستِ هشام‌بن عبدالملك اُمَوی(114 ق)

ترافیک رفت و آمد این کشورها نشانگر موفقیت عملکرد دولت :
این هفته دیپلماسی خوبی در کشور داریم، ارتباط خوبی با همسایگان است ، رفت آمد های خوبی صورت گرفته است. وقتی ارتباط با کشورهای مختلف باشد ، نوید آینده خوبی را رقم می دهد. ان شاالله دولت جناب آقای رئیسی بتواند گره از کار مردم باز کند و سر سفره مردم فراوانی نعمت به وجود بیاورد . ان شاالله ؛ آسایش حق مردم ایران است ،آنها چهل سال است که نظام جمهوری اسلامی را با چنگ و دندان حفظ کرده اند و امروز وظیفه مسئولین جمهوری اسلامی این است که خادمی این مردم شریف را بکنند و مشکلات آنها را حل کنند .ما هم دعا می کنیم ان شاءالله همه مدیران هم کوشش کنند تا خدمتگزار مردم باشند که این خدمتگزاری خود آقایی است.

انجمن معتادان گمنام :

امروز هم برادران از انجمن معتادان گمنام در نماز جمعه شرکت کردند و کتابهایی را عرضه کردند. اعتیاد بلای خانمان سوز است و زندگی های زیادی را از هم پاشیده است. آنها انجمنNA تشکیل می دهند ، معتادین را ارشاد و راهنمایی می کنند. افرادی که روزی معتاد بودند، اما امروز پاک هستند ،خود آنها رنج زیادی کشیدند و دوست ندارند دیگران نج بکشند به آنها کمک می کنند . اگر در خانواده و فامیل خود افراد معتادی سراغ دارید، آنها را به این مراکز راهنمایی کنید و زبان نرم با آنها سخن بگویید، آنها مریض هستند به آنها کمک کنید . مخصوصاً امروز اعتیاد به مواد صنعتی است باید به آنها کمک کرد ،ان شاءالله روزی برسد که جامعه ما معتاد نداشته باشد و همه خانواده ها با شادی کنار هم زندگی کنند، از حضور این عزیزان هم در نمازجمعه تشکر می کنم.

خدایا چنان کن سرانجام کار تو خشنود باشی و ما رستگار

پی نوشت:

4- سوره اعراف ، آیه ۱۴۲

5- ترجمه و شرح حکمت 131 نهج البلاغه


http://yascms.ir/emam/gozaresh/13tir14011.jpg


http://yascms.ir/emam/gozaresh/13tir14012.jpg


http://yascms.ir/emam/gozaresh/13tir14013.jpg


http://yascms.ir/emam/gozaresh/13tir14014.jpg


http://yascms.ir/emam/gozaresh/13tir14015.jpg






چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.