سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

جلسه ستادنماز جمعه چترود با حضور امام جمعه محترم

ارسال شده توسط: مدیریت سایتبازدید شده: 110 مرتبه
دسته: اهميت نماز و نماز جمعهتاریخ: 1401.04.01
 
برگزای جلسه ستاد نماز جمعه چترود با حضور و سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه محترم ودیگر اعضاء این ستاد در محل دفتر امام جمعه مورخه 1401/03/25



http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG


الحمدلله، الصلاة والسلام علی رسول الله وعلی آله آل الله .

السلام علیک یا صاحب الزمان(عج)، السلام علیک یا بقیة الله، یا اباصالح ، ادرکنا واغثنا.

خدمت شما عزیزان و بزرگواران، اعضای محترم ستاد نماز جمعه شهر چترود خوشامد عرض می کنم.

اخلاص در عمل:

در حدیث گهرباری از پیامبر اعظم حضرت محمد (صلی الله علیه و آله و سلم ) آمده است: « مَن أتَى الجُمُعَةَ إيمانا و احتِسابا استَأنَفَ العَمَلَ » (1) اگر کسی از روی ایمان و باور قلبی در نماز جمعه شرکت کند، احتساب یعنی به حساب خدا یعنی حضور او قربت الی الله باشد نه برای خودنمایی ونشان دادن خود، خداوند به پاداش آن گناهان گذشته اش را بيامرزد و نامه عمل جديدى برايش باز كند. انجام کارخالص برای خدا بسیار مهم است، آنچه خداوند می خرد، عمل خالص است. در روایات داریم : « وَ أَخْلِصِ الْعَمَلَ » عمل خود را خالص کن زیرا آن کسی که میخواهد پاداش بدهد، همان کسی است که می بیند . دیگر نیازی به شاهد ندارد فرض کنید درگیری شده است و قتلی اتفاق افتاده است و قاضی در صحنه قتل، حاضر باشد ،می تواند بلافاصله حکم را اجرا کند و نیازی به شاهد و صحنه سازی یا محاکمه نیست.« وَ أَخْلِصِ الْعَمَلَ فَإِنَّ القاضی هُوَ الشَّاهِدَ » عمل خود را خالص کن ، آن کسی که قضاوت می‌کند خودش شاهد است. کیفیت عمل بسیار مهم است، اخلاص اصل کار است .

عمل رياكار پذيرفته نمى شود:


در روایتی پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله وسلم می فرماید: « یقُولُ سُبْحَانَهُ: أَنَا خَیرُ شَرِیک، مَنْ أَشْرَک مَعِی شَرِیکاً فِی عَمَلِهِ فَهُوَ لِشَرِیکی دُونِی » خداوند می فرماید: من بهترین شرکا هستم. پس هر کس مرا در عمل خود شریک خویش قرار بدهد، آن عمل مال خود اوست نه برای من « فَإِنِّی لَا أَقْبَلُ إِلَّا مَا خَلَصَ لِی » چون من فقط عملی را قبول می کنم که خالصانه و تنها برای من باشد.(2)
درمورد ستاد نماز جمعه که امورات نماز جمعه را بر عهده دارد هم همین است که پیامبر خدا می فرماید : «مَن أتَى الجُمُعَةَ إيمانا و احتِسابا استَأنَفَ العَمَلَ » هر کس از روی ایمان و اخلاص حضور پیدا کند، " استَأنَفَ العَمَلَ " پرونده او از نو شروع میشود و گناهان گذشته او را خداوند می آمرزد و پرونده اعمال او را از اول می نویسد که خیلی قیمتی و با ارزش است.

اهمیت نمازجمعه:

در روایت آمده است : « الصَّلاةُ عَمودُ الدِّينِ» (3)نماز، عمود خیمه دین است که با عمود نماز، دین برافراشته می شود .پایه اساسی دین، نماز است و در نماز ها نماز جمعه ممتاز است . خداوند یک سوره در قرآن به نام جمعه آورده است که نشان از اهمیت بالای نماز جمعه دارد. ارزش نماز اهمیت نماز جمعه بر هیچکس پوشیده نیست ، بنابراین کوشش در بر پایی نماز جمعه بسیار مهم است و خیرات و برکات فراوانی در زندگی شخصی و اجتماعی افراد دارد و در نظام اسلامی آثار فراوانی دارد ، آثار سیاسی و اجتماعی در پی دارد و امام جمعه حتماً باید منصوب باشد،امام جمعه وصل به ولایت و وصل به تشکیلات امامت است ولی امام جماعت لازم نیست حتماً منصوب باشد، امام جمعه از یک طرف به مردم و از طرف دیگر به دستگاه ولایت متصل است .در روایتی از امام باقر علیه السلام نقل شده است: « هر کس سه مرتبه پشت سر هم نماز جمعه را ترک کند در حالی که عذری ندارد، خداوند بر قلبش مهر می زند » (4) البته این حدیث درباره زمانی است که امام معصوم حضور داشته باشد، شاید امروز هم مصداق داشته باشد ولی وقتی امام معصوم نماز جمعه می خواند کسی سه هفته بدون عذر در نماز جمعه حضور پیدا نکند، به این معناست که امام را قبول ندارد . وقتی لا اله الا الله بگویی ولی امام را قبول نداشته باشی نشان از نفاق دارد که خدای متعال مهر نفاق بر قلب این فرد می زند. امروز هم شاید همان اثر را داشته باشد . چون در حدیث نیامده است که این وضعیت مختص زمانی است که نماز جمعه توسط امام معصوم (ع) اقامه می شود، به هر حال بی‌اعتنایی نسبت به نماز جمعه این اثر را دارد . از حضور شما برادران و خواهران تشکر می کنم که اهتمام جدی به شرکت در نماز جمعه دارید و باعث گسترش نماز جمعه هستید، ما دوست داریم تا نماز جمعه این بخش با شکوه تر از این هم برگزار شود، بالاخره نماز جمعه دستور خداست و ما هم دوست داریم تا مجری دستورات پروردگار باشیم. در تشکیلات الهی ،جایگاه نماز بسیار ممتاز است، مخصوصاً نماز جمعه که اهمیت بالاتری در بین نماز های دیگر دارد . در روایتی از پیامبر اعظم (ص) آمده است : « یک نماز با جماعت، بهتر از چهل سال نماز فرادی در خانه است » (5)

قدر فرصتهای عمر خود را بدانیم:
فرصت عمر کوتاه است، از آینده کسی خبر ندارد و نمی دانیم چند سال دیگر زندگی می کنیم،بنابراین تا زنده هستیم قدر آن را بدانیم و اخلاص داشته باشیم ، دستورات الهی را در زندگی انجام بدهیم . در دوره آخرالزمان مرگ ها خیلی سریع اتفاق می افتد در روایتی از امیرالمومنین (ع) داریم که « در آخرالزمان مرگ فراگیر خواهد بود و مردم با سرعت و پى در پى ربوده مى‏‌شوند به طورى که انسان هنگام صبح سالم و هنگام شب در زیر خاک مدفون و یا شب، زنده و صبحگاهان مرده است. »(6)

تشکیل منظم جلسات ستاد نماز جمعه با محوریت نماز جمعه :


در تشکیلات الهی ، حضور در نماز جمعه وتلاش برای باشکوه برگزار کردن آن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. ما دوست داشتیم تا جلسه عمومی ستاد نماز جمعه، هر ماه یکبار تشکیل شود. البته هر هفته که ما برای برگزاری نماز جمعه ، جلسه ستاد را داریم و هر هفته باید مجری تعیین شود وبرنامه ها مشخص شود و برای هرچه باشکوه برگزار شدن نماز جمعه برنامه ریزی شود. ان شاءالله از این به بعد برنامه ریزی شود تا به صورت جدی هر ماه به صورت منظم جلسات ستاد نماز جمعه برگزار شود. موضوع جلسه هم در مورد امورات نماز جمعه باشد وگرنه مشکلات زیاد است اعم از گرانی و وبیکاری و...، اگر ما بخواهیم همه اآنها را حل و فصل کنیم، باید هم کمیته امداد باشیم و هم بهزیستی،هم کلانتری و دادگاه، هم بخشدار و شهردار و... ، طرح این مسائل جایگاه دیگری را می طلبد، البته رسیدگی به این موضوعات لازم و ضروری است ولی مربوط به جلسات ستاد نماز جمعه نیست نباید از کار اصلی خودمان فاصله بگیریم . اولا همه در نماز جمعه حضور پیدا کنیم و ثانیا باید برنامه‌ریزی کنیم تا برنامه های نماز جمعه مختصر و مفید باشد و ان شاءالله نماز را باشکوه برگزار کنیم. حضور ما در نمازجمعه باید برای رضای خدا باشد و دستور پروردگار که برپایی نماز جمعه است، اجرایی کنیم . از حضور همه شما بزرگواران تقدیر و تشکر میکنم، پیشنهادات و انتقادات شما را میشنویم، موفق و سربلند باشید.

پی نوشت:

1- كتاب من لا يحضره الفقيه : 1/427/1260 .

2- کلیات حدیث قدسی(ترجمه الجواهر السنیة فی الأحادیث القدسیة)، ص: 326

3- میزان الحکمة (با ترجمه فارسی) - جلد 6 صفحه 276

4- عقاب الاعمال ص276

5- مستدرک الوسائل،ج 1 ص 488

6- فضائل الأشهر الثلاثه صدوق، ص91


چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.