سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

چهار شاخصه ایمان در منظر امام صادق(ع)/ نگاه انسانی امام صادق(ع) به سود و سرمایه

ارسال شده توسط: مدیریت سایتبازدید شده: 98 مرتبه
دسته: خطبه های نماز جمعهتاریخ: 1401.03.09
 
خطبه های نماز جمعه بخش چترود به امامت حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه محترم در مورخه1401/03/06


http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG


خطبه اول

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه سِیدِنا وَ مَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَد صلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین .
اُوصیکُم عِبادَالله وَ نَفسی بِتَقَوَیَ الله

السلام علیک یا صاحب الزمان(عج) ، یا بقیة الله یا اباصالح (ع)، ادرکنا و اغثنا.

خشنودی مولایمان صاحب الزمان(عج) ،سلامتی رهبر عزیز و بزرگوارمان ، شادی روح امام راحل عظیم الشأن، شادی ارواح طیبه شهدا ،شهدای والامقام بخش ، شهدای والامقامی که بستگانشان امروز در نماز جمعه حضور دارند ، سلامتی خودتان و خانواده و فرزندانتان اجماعاً صلوات.

از حضور مؤمنانه همه شما خواهران و برادران نمازگزار، مجری ،موذن و قاری محترم، دست اندرکاران نمازجمعه صمیمانه تشکر می کنم .

امیدوارم خداوند متعال ، این حضور مؤمنانه شما عزیزان را در نماز جمعه ، این خطبه، این نشستن و سکوت را در نماز جمعه ، از همه ما قبول بگرداند ، ذخیره ای ارزشمند برای دنیا و آخرت، مخصوصاً برای اولین لحظه ورود ما به عالم قبر و قیامت قرار بگیرد ، باز هم صلوات بر محمد وآل محمد (ص).

اولاً شهادت جانسوز رئیس مذهب امام جعفر صادق علیه السلام به محضر حضرت بقیه الله اعظم امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف )و همه شما ارادتمندان و علاقه مندان اهل بیت تسلیت عرض می کنم و از خداوند متعال می خواهم زیارت این امام همام را در مدینه و بقیع نصیب و روزی همه ما بگرداند و هر کس ،به هر نیازی و حاجتی به نماز جمعه آمده‌ااست، به برکت رئیس مذهب همه حاجت روا شوید . به همین مناسبت یک حدیث گهربار از امام صادق علیه السلام یادداشت کردم که خدمت شما عرض کنم تا هم درسی برای بنده حقیر باشد و هم برای همه شما نمازگزاران و علاقه مندان حضرتش باشد.

چهار شاخصه ایمان در منظر امام صادق(ع) :

امام صادق علیه السلام می فرماید : «لا يَكْمُلُ إيمانُ العبدِ حتّى يكونَ فيهِ أرْبَعُ خِصالٍ » (1)ايمان بنده به كمال نمى رسد مگر چهار خصلت در او باشد، بدانیدآنچه که بسیار مهم است و سرمایه زندگی ما محسوب می شود، باور، اعتقاد و ایمان ماست. ما سرمایه های زیادی در زندگی داریم مانند: مال و ثروت ، عمر و سلامتی ولی بالاترین آنها ایمان به خداست، چنانچه در قرآن هم آمده است: « يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا هَلْ أَدُلُّكُمْ عَلى تِجارَةٍ تُنْجيكُمْ مِنْ عَذابٍ أَليمٍ »(2)آیا شما را به تجارتى راهنمائى کنم که شما را از عذاب دردناک رهایی مى‏بخشد « تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ ...»(3) به خدا و رسول او ایمان آورید. ایمان به خدا سرمایه است برخی از موارد هست که این سرمایه را تکمیل و برخی دیگر این سرمایه را ناقص می کند؛ ایمان در قلب است و انسان قلباً خدا را باور دارد، اگر خدایی نکرده انسان در شب، با شخصی تصادف کند ، اگر ایمان داشته باشد و خدا را حاضر و ناظر بر اعمال خود، ببیند می ایستد و آن مصدوم را به بیمارستان می رساند ولی اگر ایمان و باور نداشته باشد و دوربینی هم آنجا نباشد، فرار میکند. ببینید چند متفاوت است اینکه انسان خدا را در زندگی باور داشته باشد و او را حاضر ناظر بداند ویا خدا را باور نداشته باشد. در این دنیا می توانیم او را رها کنید و فرار کنید، آخرت را چه می کنید؟ تفاوت باور به خدا این است که او که تصادف کرده مصدوم را به بیمارستان می رساند تا زنده بماند ولی انسان بی ایمان مصدوم را رها میکند و ممکن است او جان خود را از دست بدهد. شخص بی ایمان کلاهبرداری می کند، گران فروشی می کند چون آخرت را باور ندارد و همه چیز را در همین دنیا می بیند. این است که خداوند می فرماید: بیایید تا شما را به یک تجارت پرسود راهنمایی کنم تا شما را از عذاب دردناک نجات بدهم و آن ایمان به خدا و ایمان به رسول خداست. حال این حدیث امام صادق علیه السلام می فرماید: چهار چیز است که ایمان را کامل میکند :

1- اخلاق نیکو :

اولین خصلت حضرت می فرماید : « يُحَسِّنُ خُلقَهُ » اخلاقش را نيكو گرداند وخوش اخلاق باشد. یک واژه خُلق داریم و یک خَلق ، خَلق شکل ظاهری است که هر شخصی دارد،خُلق روحیات هر انسانی است،برای تکمیل ایمان، روحیات و باطن باید نیکو باشد .خوش اخلاقی در منزل با خانواده و فرزندان، با پدر و مادر ،خوش اخلاقی در محل کار با کارمندان،خوش اخلاقی در اجتماع با مردم همه از نشانه های ایمان است، اگر انسان با اطرافیان خود خوش اخلاق و نرم باشد، نشانه ایمان است وبد اخلاقی نشانه نقض ایمان است .
اوایل طلبگی یکی از روحانیون برای تبلیغ به روستای سیریز آمده بود که روحانی بسیار محترمی بودند در ابتدای سخن گفتند، در اصفهان عالم بزرگی است که از ما فی الضمیر خبر می دهد وقیافه باطنی افراد را هم می بیند. این روحانی می گفت من نزد آن عالم رفتم و از او سوال کردم ،مرا چه شکلی می بینی ؟ آن عالم سکوت کرد، وقتی اصرار کردم گفت: من تو را به شکل پلنگ می بینم، چون تو همیشه در منزل پرخاشگری می کنی و حالت حمله داری و با اهل خانه بداخلاقی می کنی. برخی خلق عقرب دارند با زبان خود به دیگران نیش می زنند. امام می فرماید: کمال ایمان در این است که انسان خوش اخلاق باشد و اخلاق و رفتار او نیکو باشد.

2- خوار کردن نفس (اماره)

« و يَسْتَخِفُّ نَفسَهُ » منظور کنترل کردن نفس است واینکه اهل سخاوت و بخشش باشد، خسیس نباشد ، انفاق کند. بدانید هرچه انفاق کنید، خداوند جای آن را پر میکند کسی که با اختیار در راه خیر قدم بر ندارد، مجبور است تا چند برابر آن را در راه شر مصرف کند. اوایل انقلاب، بسیجیان نزد شخصی رفته بودند و از خواستند تا به مثلا 20 تومان کمک مالی کند ولی آن شخص کمک نکرد؛ مدتی بعد اشرار فرزندش را گروگان گرفتند و مجبور شد برای آزادی فرزندش، 50 تومان به اشرار بدهدکسی که به اختیار در راه خیر، قدم بر ندارد مجبور است در راه شر، اموال خود را خرج کند. این است که انسان باید اهل بخشش و سخاوت باشد وخست به خرج ندهد.

3- حفظ زبان :

« و يُمْسِكُ الفَضْلَ مِن قَولِهِ » زيادى گفتارش را نگه دارد (زياده گويى نكند)، انسان مؤمن کم گوی و گزیده گوی است .در روایتی رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلم) می فرمایند : « لولا تَمَزُّعُ قلوبِكُم وتَزَيُّدُكُم في الحَديثِ لَسَمِعتُم ما أسمَعُ » اگر پرحرفی و زیاد گویی شما نبود، بيگمان آنچه را من مى شنوم شما نيز مى شنيديد. زبان قدرت زیادی دارد ، گناهان آن نیز بزرگ است .گناهان سنگینی از ناحیه زبان انسان را تهدید می کند، با زبان قتل صورت می گیرد ، تهمت میزند، آبروی مؤمنی می رود،گناهان زبانی خرجی ندارد و به راحتی می توانیم دروغ بگوییم، تهمت بزنیم، غیبت کنیم ولی اگر شخصی بخواهد مثلاً دزدی بکند ممکن است نتیجه نگیرد وباید برای آن زحمت زیادی بکشد ، چندروز شناسایی کند ولی گناهان زبانی خرجی ندارد و زبان به راحتی در اختیار انسان قرار گرفته است، نوعاً گناهان زبان از گناهان کبیره است. ایمان کامل در این است که انسان جلوی زیاد حرف زدن را بگیرد و به اندازه حرف بزند، هرکجا لازم است سخن بگوید و جایی که نیاز نیست سکوت کند به قول قدیمی ها : پرگو خطاگوست .

4- ادای واجبات مالی :

« و يُخرِجُ الفَضلَ مِن مالِهِ»و زيادى مال خود را ببخشد. یعنی به اندازه نیاز در زندگی خود استفاده کند و هر چه را که نیاز ندارد ،انفاق کند. نشانه ایمان این است که به فقرا و نیازمندان کمک کند، شخصی که 60 سال عمر از خدا گرفته است و یک ریال خمس نپرداخته است، وصیت می کند بعد از مرگ من ، حج را برای من به جا بیاورید، خمس و زکات مال مرا بدهید، نمازهای قضای مرا بجا بیاورید ؛ ممکن است وراث به وصیت نامه عمل نکنند، اگر ارثی به شما رسیده است باید ببینید آیا خمس آن را پدر پرداخته است یا خیر. زمانی که در کوهبنان بودم ،شخصی خمس مال خود را حساب کرد تا به مکه برود و بعد از بازگشت خمس را بپردازد .وقتی برگشت از دنیا رفت و فرزندان او حاضر نشدند خمس پدر را بپردازند و گفتند خود او باید می پرداخت. بنابراین تا زنده اید واجبات مالی خود را ادا کنید؛ انجام مستحبات خیلی خوب است، برپایی مجالس عزاداری ، سینه زنی و روضه خوانی خوب است، اما مستحب است و داشتن حساب سال و پرداخت خمس مانند نماز، واجب است .هر سال باید خمس را حساب کنیم، خمس سهم امام زمان است که در دست ماست باید خرج احیای دین شود و از واجبات است همانگونه که نماز و روزه واجب است ولی روضه سیدالشهدا مستحب است البته خیلی خوب است ،انفاق کردن خوب است، ولی انسان اول باید واجبات مالی خود را ادا کند پیامبر می فرماید : « یا علی ! هرگاه دیدی مردم به فضایل و مستحبات می‎پردازند، تو به کامل کردن واجبات بپرداز » (4)مانند این است که انسان صد رکعت نماز مستحبی بخواند ولی ۱۷ رکعت نماز یومیه واجب خود را نخواند. اول باید واجبات خود را ادا کنیم بعد به مستحبات بپردازیم. دنیا وفا ندارد انسان نمیداند که تا هفته آینده زنده هست یا خیر ؛ بودند افرادی که هفته پیش در جمع ما بودند اما امروز زیرخاک خفته اند. کسی از زمان مرگ خبر ندارد، برای همین است که میگویند وقتی می خواهید به مسجد وارد شوید، با پای راست وارد شوید که اگر همان لحظه اجل شما رسید به درون مسجد، مکان پاک بیفتید و هنگام رفتن به دستشویی با پای چپ وارد می شوید که اگر اجل شما رسید به پشت و به بیرون از دستشویی بیفتید. انسان نمی داند چقدر عمر میکند ، مخصوصاً این زمان که سکته ها فراوان شده است و پیر و جوان هم نمی شناسند. در روایات یکی از نشانه های آخرالزمان این است که مرگ فراگیر خواهد بود و مردم با سرعت و پى در پى ربوده مى‏‌شوند به طورى که انسان هنگام صبح سالم و هنگام شب در زیر خاک مدفون و یا شب، زنده و صبحگاهان مرده است.(5)

امام صادق (علیه السلام )می فرماید : ایمان کامل نمی شود مگر اینکه این چهار خصلت را داشته باشید : اخلاق نیکو، کنترل نفس، حفظ زبان،ادای واجبات مالی

خدایا به حق محمد و آل محمد(ص) عاقبت همه ما را ختم بخیر بگردان

پی نوشت:

1- بحار الأنوار : 69 /379/37 .
2- سوره مبارکه صف، آیه 10
3- سوره مبارکه صف، آیه 11
4- ميزان الحكمه، ج 9، ص 103.
5- فضائل الأشهر الثلاثه صدوق، ص91


خطبه دوم

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه سِیدِنا وَمَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَدصلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین.

اُوصیکُم عِبادَالله وَنَفسی بِتَقَوَیَ الله.

در آغاز خطبه دوم خود و همه شما برادران و خواهران مکرمه را دعوت می کنم به تقوی الهی ؛

در توصیه به تقوا این داستانی را زندگی امام صادق علیه السلام خدمت شما عرض می کنم:

نگاه انسانی امام صادق(ع) به سود و سرمایه
:

امام به خدمتکار خویش، "مُصادف"، هزار دینار داد و به او گفت: آماده شو تا براى کارى تجارى به مصر روى، زیرا تعداد خانواده من زیاد است. مصادف، وسایل سفر را فراهم ‏آورد و با بازرگانان به مصر رفت. چون نزدیک شهر رسید، کاروانى تجارى در بیرون شهر به استقبال آنان‏ آمده ایشان از آن کاروان در باره وضعیّت کالایى که با خود آورده بودند سؤال کردند که آیا در مصر چنین کالایى هست یا نه؟ کاروانیان پاسخ ‏دادند: چنین کالایى در مصر نیست. آنگاه سوگند خوردند و قرارداد بستند که از هر دینار یک دینار سود بگیرند(یعنى سود را مضاعف قرار دهند.)آنان بعد از فروش اجناس، پول خود را گرفتند و به مدینه ‏برگشتند.
مصادف نزد امام صادق(‏علیه‎السلام) رفت. دو کیسه در دست داشت که در هر کیسه یک هزار دینار بود. او عرض کرد: فدایت شوم این کیسه سرمایه ‏و این یکى سود است. امام پرسید: این سود، بسیار است مگر شما با این‏ کالا چه کردید؟ مصادف داستان تجارت خود را براى امام گفت،(کاری که عده ای امروز انجام می دهند روغن را احتکار می کنند کمیاب که شد با قیمت بیشتر می فروشند دم از شیعه مولا علی بودن هم می زنند) آن ‏حضرت با شنیدن حرف‎هاى مصادف فرمود:"سبحان الله! آیا بر قومى از مسلمانان سوگند یاد کرده‏اید که کالاى ‏خود را به آنان نمى‏فروشید مگر آنکه در ازاى هر دینار، یک دینار سود بگیرید؟!"
آنگاه یکى از دو کیسه را برداشت و فرمود: "این سرمایه من است ‏و ما نیازى به سود نداریم."سپس فرمود: "اى مصادف! شمشیر زدن در میدان جنگ، آسانتر از یافتن ‏روزى حلال است." (6)

ببینید تقوا چقدر اثر دارد، بی تقوایی نیز اثر دارد ، اگر با تقوا باشد ، احتکار و گرانفروشی نمیکند. وقتی جنسی را ارزان خرید ه ای، ارزان در اختیار مردم قرار بده ؛ هر وقت گران خریدی ، به همان قیمت عادله بازار بفروش؛ نه اینکه اجناس را احتکار کنید و فقط به فکر سود جویی باشید؛ محتکر ملعون خداست .

داستان دیگری را از زندگی امام صادق علیه السلام خدمت شما عرض می کنم:

ارتباط با نسل جوان:

مفضل بن عمرو نماینده امام صادق علیه السلام در شهر کوفه بود. او از طرف امام موظف بود به مشکلات دینی، مالی و اجتماعی مردم کوفه رسیدگی کند و در این رابطه با جوانان شهر ارتباط صمیمانه و مستحکمی برقرار کرده بود، برای همین عده ای این دوستی را نتواستند تحمل کنند، ناچار به شایعه و افتراء روی آوردند و مفضل و یارانش را به شرابخواری، ترک نماز، کبوتر بازی و حتی به سرقت و راهزنی متهم کردند. این گروه، که ابوالخطاب معزول و طرفدارانش از فعالان آن شمرده می شدند، شایع کردند که مفضل افراد بی مبالات و لاابالی را پیرامونش گرد آورده است. وقتی این شایعات به اوج رسید، گروهی از مومنان و مقدسان کوفه به محضر امام صادق علیه السلام چنین نوشتند: «مفضل با افراد رذل و شرابخوار و کبوتر باز همنشین است، شایسته است دستور ددهید این افراد را از خود دور سازد.»

امام صادق علیه السلام بدون این که با آنان در این باره سخن بگوید، نامه ای برای مفضل نوشته، مهر کرد و به آنان سپرد تا به مفضل برسانند. حضرت تصریح کرد که نامه را خودشان شخصا به مفضل تحویل دهند. آنان به کوفه برگشتند و دسته جمعی به خانه مفضل شتافتند و نامه امام صادق علیه السلام را به دست مفضل دادند. وی نامه را گشود و متن آن را قرائت کرد. امام علیه السلام به مفضل دستور داده بود که: چیزهایی بخرد و به محضر امام علیه السلام ارسال کند. در این نامه اصلا اشاره ای به شایعات نشده بود. مفضل نامه راخواند و آن را به دست همه حاضران داد تا بخوانند. سپس از آنان پرسید: اکنون چه باید کرد؟ گفتند: این اشیاء خیلی هزینه دارد. باید بنشینیم، تبادل نظر کنیم و از شیعیان یاری جوییم.در واقع هدفشان این بود که فعلا خانه مفضل را ترک کنند. مفضل گفت: تقاضا می کنم برای صرف غذا در اینجا بمانید. آنان به انتظار غذا نشستند. مفضل افرادی را به سراغ همان جوانانی که از آن ها بدگویی شده و به کارهای ناروا متهم شده بودند فرستاد و آنان را احضار کرد. وقتی نزد مفضل آمدند، نامه حضرت صادق علیه السلام را برای آنان خواند. آنان، با شنیدن کلام امام صادق علیه السلام برای انجام فرمان حضرت از خانه خارج شدند و پس از مدت کوتاهی بازگشتند. هر کدام به اندازه وسع خویش روی هم نهاده و در مجموع 2 هزار دینار و ده هزار درهم در برابر مفضل نهادند. آن گاه مفضل به شکایت کنندگان که هنوز از صرف غذا فارغ نشده بودند نگریست و گفت: شما می گوئید این جوانان را از خودم برانم و گمان می کنید خدا به نماز و روزه شما نیازمند است؟ (7)این درس بزرگی برای همه ماست، ارتباط با نسل جوان خیلی مهم است، امام جمعه روحانی مسجد، پدر و مادر بایستی ارتباط صحیح و درستی با جوانان داشته باشند .

ولادت با سعادت حضرت معصومه سلام الله علیها _ روز دختر


در این هفته ولادت با سعادت حضرت معصومه سلام الله علیها را داریم که روز دختر نامگذاری شده است، پیشاپیش این روز را به بانوان و دختران این شهر تبریک عرض می کنم . دختر نعمت بزرگی است که خدای تبارک وتعالی هدیه داده است ، متاسفانه برخی از افراد هنوز رگه هایی از جاهلیت دارند. در زمان جاهلیت، نوزادان دختر را زنده به گور می کردند، اما اسلام عزت را به دختران هدیه داد، در نظام جمهوری اسلامی نیز بانوان اکرام می شوند . در زمان طاغوت تعداد در دختران در مدارس و دانشگاه ها بسیار کم بود، دختران در اجتماع نقشی نداشتند ؛ آزادی واقعی را اسلام و نظام جمهوری اسلامی به زن هدیه داده است واین عزت بانوان، از برکت امام و شهدا است که باید قدردان باشیم .

سفر رئیس‌جمهور به عمان :

در همین هفته، سفر رئیس جمهور محترم را به عمان داشتیم. امیدواریم در ارتباط با این سفر، خیرات و برکاتی هم نصیب مملکت ما شود، چون عقیده آقای رئیسی این است که باید دست بر زانوی خودمان بگذاریم و در عین حال، ارتباط خوبی با کشورهای همسایه داشته باشیم تا ان شالله مشکلات کشور حل شود.

رهبر انقلاب : نمی‌گویم هندوانه نکارید، اما در درجه اول گندم بکارید

در پیام نوروزی مقام معظم رهبری فرمودند : محصولاتی که آب زیادی را مصرف می کند، کمتر تولید شود و بحث گندم را مطرح کرده‌اند. هنوز آن زمان مشکل کمبود گندم، پیش نیامده بود که فرمودند به کاشت گندم اهمیت بدهید، هر کشوری به دنبال تامین معاش مردم خود است، 30 درصد گندم جهان در روسیه و اوکراین تولید می شد و هندوستان دومین تولید کننده گندم جهان بود که امروز هند دروازه های خود را بسته است و جنگ اتفاق افتاده است و روسیه نمی تواند گندم خود را صادر کنند، کمبود گندم جهانی شده است . مصر باید ۷۰ درصد گندم مصرفی خود را وارد کند که قبلاً ۴۰ درصد آن را از روسیه تامین می کرده است و ۳۰ درصد آن را از اوکراین و امروز با مشکل مواجه شده است، وقتی مقام معظم رهبری به تولید گندم اشاره کردند هنوز این مشکلات پیش نیامده بود، فرمودند ما به محصولاتی مانند هندوانه که آب زیادی مصرف میکند ، نیاز زیادی نداریم و آن را کمتر بکاریم و به سمت کشت های مورد نیاز و اساسی مانند کشت گندم برویم. این فرمایش دقیق مقام معظم رهبری است، اگر ما نتوانیم غذای مورد نیازمان را تامین می کنیم و دستمان پیش بیگانگان دراز باشد، باید امتیازات زیادی به آنها بدهیم.

دلیل آزادسازی قیمت آرد :

الحمدلله با برنامه که جناب آقای رئیسی انجام دادند یک جراحی بزرگ صورت گرفت ، چون گندمی که وارد می شد بخش زیادی از آن به صورت قاچاق از کشور خارج میشد. نفت را می‌فروختند، ارزآوری می کردند، ارز را به وارد کننده می دادند تا گندم را با قیمت کم وارد کشور کند و در اختیار مردم قرار دهد ولی نتیجه این می شد که مقدار زیادی از آن به کشورهای همسایه قاچاق می شد ؛ یا کارخانه ماکارونی آرد را به صورت ارزان می خرید و به قیمت جهانی می فروخت و سود آن به جیب صاحبان آنها می رفت و سلطان گندم شکل می گرفت. عایدی بسیار کمی برای مردم داشت، یا مثلا برخی از دامداران بودند که نام آنها در لیست دریافت جو گندم بود ولی هیچ چیزی را دریافت نمی‌کردند و معلوم نمی‌شد که سهم آنها چه شده است؛ دو راه بود یا همین مسیر را ادامه بدهیم و ارز۴۲۰۰ را بدهیم و آرد کیسه ای ۶۰۰ هزار تومان در ترکیه به فروش برود، ماکارونی در افغانستان و پاکستان و ترکیه و در کشورهای اطراف قاچاق شود و نفعی برای مملکت نداشته باشد که دولت هم تصمیم گرفت تا کمک یارانه را مستقیم به دست خود خانواده ها بدهد، به جای اینکه به دیگران بدهد و بعد قاچاق شود به خود مردم بدهد . البته این کار سختی بود دولت‌های دیگر زیر بار آن نرفتند، چون می دانستند حرف و حدیث بسیار درست می شود ولی آقای رئیسی گفت من آبروی خود را با خدا معامله می‌کنم تا بتوانم کشورم را از این وضعیت نجات بدهم ؛هر کاری تا جا بیفتد مشکلات خاص خودش را دارد یک خانواده را به آسانی نمی توانیم اداره کنیم چه برسد به یک مملکت ۸۰ میلیونی که هرکدام یک صدایی دارند ، خصوصا آنهایی که پولدار تر هستند بیشتر ایراد می گیرند، چون خورده اند و فربه شده اند والان دست آنها کوتاهتر شده است، بیشتر داد میزند ولی دولت تصمیم گرفت تا قطار را در ریل درست خودش قرار دهد و کمک یارانه را به خود مردم بدهد. البته ابتدای کار، مشکلاتی پیش آمد در هر کاری عده ای سوء استفاده می‌کنند و گرانفروشی می کنند ،عده قاچاق و احتکار می‌کنند، همه افراد که خالص و مخلص برای خدا کار نمیکنند. در همین کرمان، چند تن روغن نباتی و برنج در انبارها کشف و ضبط شد، همیشه عده ای سودجو هستند ،اگر این کار صورت نمی گرفت در تامین گندم به مشکل بر می خوردیم؛ ان شالله خداوند به آقای رئیسی توفیق بدهد تا بتواند مشکلات را حل کند، مطمئن باشید، این مشکلات حل خواهد شد همانطور که در جنگ تحمیلی ملت ایران پیروز شدند و انقلاب به ثمر رسید، همانطور که در جنگ سیاسی پیروز شدیم امروز هم می توانیم از پس مشکلات بربیاییم. الان صدام کجاست؟ آمریکا در چه وضعیتی قرار دارد؟ سعودی‌ها در یمن زمین گیر شده اند، وضعیت صهیونیست ها را ببینید ولی نظام جمهوری اسلامی به لطف الهی سرپاست در حالیکه آنها همه می خواستند تا ما نباشیم ، ان شالله مشکلات جمهوری اسلامی هم حل خواهد شد ؛امید داشته باشیم مشکلات اقتصادی به لطف الهی و دعای حضرت صاحب الامر حل خواهد شد .

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

پی نوشت:

6- کافی، ج ۵، ص ۱۶۱ – بحار، ج ۴۷، ص ۵۹
7- معجم رجال الحدیث، ج 19، ص 325.


چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.