سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

خطبه های نماز عید سعید فطر بخش چترود به امامت حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی

ارسال شده توسط: مدیریت سایتبازدید شده: 77 مرتبه
دسته: دسته ای وجود نداردتاریخ: 1401.02.17
 
خطبه های نماز عید سعید فطر بخش چترود امامت حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه محترم بخش چترود در مورخه 1401/02/13


http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG


خطبه اول

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه ِ سِیدِنا وَ مَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَد صلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین .

اوصیکم عباد الله ونفسی بتقوی الله.

وداع با ماه رمضان و تبریک عید فطر :

درود و سلام خدا بر شما روزه داران و شما مردم خوب، مؤمن ، نجیب ومتدین شهر چترود که در این اجتماع در روز اهداء جایزه از طرف پروردگار به محضر خدای تبارک و تعالی حضور به هم رسانید، از همه شما کوچک و بزرگ ،زن و مرد ،پیر و جوان، از مدیران و مسئولین، سروران عزیز روحانی ،هیئت امنای مساجد، مخصوصاً امروز مسجد امیرالمومنین علیه السلام که به رسم اسلامی پیاده و ذکرگویان تشریف فرما شدند، از هیئت امنای این مکان با ارزش و مقدس فاطمیه عزیز، از حجت الاسلام و المسلمین ربانی صمیمانه تشکر می کنم .

درود خدا بر ماه مبارک رمضان ، الوداع ای ماه شریف ماه رمضان، چقدر برای ما عزیز بودید ، چه رحمت بزرگی را بر ما نازل کردید، ما از رفتنت غمناکیم. امروز روز عید است و خداوند به ما سلامتی داده است و توفیق داده است تا در جمع نمازگزاران حضور پیدا کنیم، خداوند را بر این نعمت شاکریم.

تشبیه عید فطر به قیامت :

در تعبیر بسیار زیبایی را امیرالمومنین علی علیه السلام نسبت به امروز دارند که می فرمایند: « أيُّها النّاسُ ، إنَّ يَومَكُم هذا يَومٌ يُثابُ فيهِ المُحسِنونَ و يَخسَرُ فيهِ المُبطِلونَ ، و هُوَ أشبَهُ بِيَومِ قِيامِكُم » اى مردم! همانا اين روزِ شما، روزى است كه در آن نيكوكاران پاداش مى يابند و هرزه كاران زيان مى بينند و شباهت بسيارى به روز رستاخيز شما دارد.« فَاذكُروا بِخُروجِكُم مِن مَنازِلِكُم إلى مُصَلاّكُم خُروجَكُم مِنَ الأجداثِ إلى رَبِّكُم » هنگامی که از خانه به سمت مصلی حرکت میکنید، به فکر قیامت باشید که از قبر ها زنده می شوید و به سمت پروردگار می آیید « وَ اذكُروا بِوُقوفِكُم في مُصَلاّكُم وُقوفَكُم بَينَ يَدَي رَبِّكُم » و هنگامی که در مصلی در حضور خدا می ایستید، به یاد روز قیامت باشید كه در پيشگاه پروردگارتان برای حساب و کتاب مى ايستيد،« وَ اذكُروا بِرُجوعِكُم إلى مَنازِلِكُم رُجوعَكُم إلى مَنازِلِكُم في الجَنَّةِ ! » و از بازگشتن به سوى خانه هايتان آن روزى را ياد آوريد كه به خانه هاى خود در بهشت باز مى گرديد! (1)

جایزه ویژه خداوند به مؤمنان در روز عید فطر:


خدای تبارک و تعالی روز و شب عید فطر را روز جایزه نامگذاری شده است، کسانی که روزه گرفتند ، از جوایز الهی برخوردار می شوند و کسانی که بدون علت عمر خود را به بطالت گذراندند و روزه نگرفتند ،هیچ جایزه‌ای نخواهند داشت. روایت دیگری را از پیامبرمان حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم خدمت شما عرض می کنم :

« فَإِذَا کَانَتْ لَیْلَةُ الْفِطْرِ وَ هِیَ تُسَمَّى لَیْلَةَ الْجَوَائِزِ أَعْطَى اللَّهُ الْعَالَمِینَ أَجْرَهُمْ بِغَیْرِ حِسَابٍ » و، چون شب عید فطر که شب جوائز نام دارد فرا رسد، خداوند پاداش عمل‌‏کنندگان را بدون حساب و شمارش ببخشد « فَإِذَا کَانَتْ غَدَاةُ یوْمِ الْفِطْرِ بَعَثَ اللَّهُ الْمَلَائِکَةَ فِی کُلِّ الْبِلَادِ فَیهْبِطُونَ إِلَى الْأَرْضِ وَ یقِفُونَ عَلَى أَفْوَاهِ السِّکَکِ فَیقُولُونَ » و چون صبح روز عید فرا رسد، خداوند فرشتگان را در تمام شهر‌ها برانگیزد، پس در زمین فرود آیند و سر کوچه و گذر‌ها بایستند و گویند:«یا أُمَّةَ مُحَمَّدٍ اخْرُجُوا إِلَى رَبٍّ کَرِیمٍ » اى امت محمد بسوى پروردگار کریم براى نماز عید بیرون شوید «یعْطِی الْجَزِیلَ » که او پاداش فراوان دهد «وَ یغْفِرُ الْعَظِیمَ» و گناهان بزرگ را بیامرزد... « فَیقُولُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ » خداوند عزّ و جلّ فرماید: « فَإِنِّی أُشْهِدُکُمْ مَلَائِکَتِی أَنِّی قَدْ جَعَلْتُ ثَوَابَهُمْ عَنْ صِیامِهِمْ شَهْرَ رَمَضَانَ وَ قِیامِهِمْ فِیهِ رِضَای وَ مَغْفِرَتِی» شما را گواه مى‌گیرم که من پاداش روزه‏‌ی رمضان و نمازشان را خشنودى و آمرزش خود از ایشان قرار دادم. چرا امروز را عید فطر نامیده اند؟ چون بازگشت به فطرت توحیدی است و در این روز تمام گناهان بخشیده میشود، در ادامه حدیث آمده است : « وَ یقُولُ: یا عِبَادِی سَلُونِی» و خداوند [خطاب به بندگان خویش]مى‏ فرماید: اى بندگان من، [هر چه مى‏ خواهید]از من بخواهید(همانطور که پای خطبه ها نشسته‌اید، حوائج تان را یک به یک همین لحظه از خدای تبارک و تعالی درخواست کنید که بهترین لحظه برای دعا و استجابت دعا این لحظه است) « فَوَ عِزَّتِی وَ جَلَالِی لَا تَسْأَلُونِّی الْیوْمَ فِی جَمْعِکُمْ لِآخِرَتِکُمْ وَ دُنْیاکُمْ إِلَّا أَعْطَیتُکُمْ» که به عزت و جلال خودم سوگند که امروز در این اجتماع خویش، هر چه براى دنیا وآخرت خود بخواهید عطا مى‏ کنم... « «انْصَرِفُوا مَغْفُوراً لَکُمْ قَدْ أَرْضَیتُمُونِی وَ رَضِیتُ عَنْکُمْ» باز گردید که آمرزیده شدید همانا مرا خشنود کردید و من از شما خشنود شدم. (2)

خدایا در جمع این دلهای پاک ، از تو می خواهیم فرج امام زمان را نزدیک گردانی و ما را جز انصار و یاوران خاص امام زمان(عج) قرار بدهی.


خطبه دوم

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه ِ سِیدِنا وَ مَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَد صلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین.

پرداخت زکات فطره، عامل خوشبختی و رستگاری:

درود خدا بر شما مردم عزیز و شریف چترود، « قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَکَّی »(3) خوشبخت و سعادتمند شد آن کسی که " تَزَکَّی " زکات فطره خود را پرداخت « وَ ذَكَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلَّى» (4) و کسی که ذکر خدا را گفت.منظور همین ذکر های که قبل از نماز گفتید ، " فَصَلَّى " ونماز عید فطر را بجا آورد، امروز روز خوشبختی و سعادت است،ان شاءالله نشستن شما دراینجا، زمینه‌ساز نشستن شما در جوار حضرت رسول (صلی الله علیه و آله و سلم) و در جوار امیرالمومنین (علیه السلام) و حضرت زهرا (سلام الله علیها) باشد. برادران و خواهران امروز فقرا و نیازمندان، چشم‌به‌راه دستان باسخاوت شما هستند . اگر زکات فطره خود را اگر ادا کرده اید که فبها ولی اگر زکات را کنار گذاشتید تا بعد از نماز بپردازید، می توانید به فقرای و نیازمندانی که در فامیل هستند یا به صندوق‌های کمیته امداد امام خمینی رحمة الله علیه بیاندازید .

پرداخت خمس را جدی بگیریم:

بحث خمس را در زندگی جدی بگیرید ، برخی فکر می کنندکه خمس به آنها تعلق نمی گیرد، بدانید هر کس مشغول کاری است که درآمد دارد، باید برای خود سال خمسی داشته باشد و سر سال خمسی خود، حتی اگر پولی ندارد، حداقل خوراکی مصرفی منزل خود را حساب کند و یک پنجم آن را به عنوان خمس بپردازد. از این یک پنجم ،نصف آن ، متعلق به سادات فقیر است، خداوند برای ذریه حضرت زهرا ، زکات یا صدقه را قرار نداده است و سهمی از خمس قرار داده است ، نیم دیگر خمس، متعلق به امام زمان است، ما نباید اموال امام زمان را غصب کنید حتی اگر هزار هزار تومان باشد. بنابراین خمس خود را حساب کنید که مایه برکت در زندگی خواهد بود و امر پروردگار متعال است. امام جمعه شهر شما، نمایندگی همه مراجع تقلید را دارد ، شما هر مرجع مقلید هر مرجعی که باشید،می توانید خمس خود را به دفتر امام جمعه تحویل دهید و رسید پرداختی خود را از دفتر آن مرجع تقلید، تحویل بگیرید.

هفته معلم:

در هفته معلم هستیم که به معلمان عزیز و فداکار تبریک عرض می کنم، معلمان عزیز بدانید فرزندان ما در دست شما امانت هستند، باید دانش آموزان را در تراز جمهوری اسلامی تربیت کنید،افرادی شایسته تربیت کنید که شایستگی سربازی امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف را داشته باشند و ان شاءالله از یاران امام زمان باشند،این وظیفه برای شما مایه افتخار است . این روز را به همه معلمین عزیز ، ریاست محترم آموزش و پرورش و همکاران محترمشان تبریک عرض می کنم.

روز جهانی کار و کارگر:

روز کارگر را به همه کارگران عزیز تبریک عرض می کنم. اقتصاد کشور را کار و کارگران شکوفه خواهند کرد، کارگر شریف است .پیامبر خدا دست کارگران را می بوسید .

ظرفیت تبدیل شدن بخش چترود به شهر :

نکته دیگری را که بایدعرض کنم این است که این بخش، شایستگی تبدیل به شهرستان شدن را دارد . من از همه چترودی های عزیز که در استان مشغول به کار هستند و مقام دارند، تقاضا دارم همکاری کنند، با این جمعیت و این وسعت که منطقه چترود دارد، صلاحیت شهرستان شدن را دارد تا بتواند پیشرفت کند . همه برای پیشرفت آن، دست به دست هم بدهید .

توصیه ای به جوانان :

نکته بعدی : جوانان عزیز صندلی های دولتی همه پر شده است و ظرفیت گرفتن نیروی تازه ندارد ولی شما می توانید دست به دست هم دهید و برای پیشرفت زندگی و منطقه خودتان برنامه ریزی کنید ، از مسئولین بخواهید و در صحنه باشید ، نسبت به پیشرفت منطقه خود بی تفاوت نباشید . برخی از مسئولین مانند درختان میوه هستند که میوه های آنها پای درخت میریزد ولی برخی دیگر را باید تکان بدهید تا میوه آن بریزد ، به میدان بیایید و چند نفر –چند نفر با هم کاری را شروع کنید تا به خواست خدای تبارک و تعالی این منطقه پیشرفت کند که استعداد آن را هم دارد ، الان بهترین زمان است، مدیران بسیار خوبی در بخش است . بخشدارمحترم ،شهردار محترم ،ریاست محترم آموزش و پرورش، نیروهای انتظامی و نظامی ،کمیته امداد حضرت امام همه پا بکار هستند، زمینه پیشرفت در این دولت فراهم شده است منتها تا نگرید طفل *کی نوشد لبن ، باید در صحنه باشید و از مسئولین بخواهید، ان شاالله زمینه پیشرفت هم در این منطقه فراهم می‌شود .

روز شوراهای اسلامی شهر و روستا :

روز شوراها و آغاز به كار شوراهای اسلامی شهر و روستا را داریم که به عزیزان شورا تبریک عرض می‌کنم ، شوراها نماد مردم سالاری هستند.

اهمیت نماز جمعه:

حضور شما در نماز جمعه مایه برکت است، نسبت به نماز جمعه کوتاهی نکنید، روز قیامت نزدیک ترین انسان به رحمت خداوند و آمرزش خداوند کسی است که بیشترین حضور را در نماز جمعه داشته باشد.

قدر جمهوری اسلامی را بدانید:

آخرین کلام من این باشد: جمهوری اسلامی در دنیا مظلوم است و رهرو راه اهل بیت است، بدانید این کشتی در مسیر درست حرکت می کند، شاید در داخل کشتی عده ای با هم اختلاف داشته باشندو یا کار خلاف انجام دهند ولی ناخدای کشتی بیدار است و کشتی را به سمت درستی هدایت می کند. اطراف ما را آتش فرا گرفته است ،ما در بهشت قرار داریم. امنیتی که امروز ما داریم کجا می توانیم پیدا کنید؟ وضعیت شیعیان را در عراق، سوریه، یمن، پاکستان وافغانستان ببینید ! مساجد آنها به خاک و خون کشیده می شود وامنیت ندارند ولی امروز هیچ داعشی نمی تواند مقابل جمهوری اسلامی ایران بایستد، بلافاصله دستگیر می شود. در ۳۰۰ سال گذشته کشور ایران، مانند این زمان و تا این حد اقتدار نداشته است ، در هر دوره ای شاهان نالایق بخشی از ایران را به بیگانگان بخشیدند ومردم زیر بار ظلم و ستم بودند، سفارت انگلیس و آمریکا تعیین کننده شاه ایران بودند ولی امروز خود شما تعیین کننده هستید، امروز آمریکا جرات نمی‌کند یک گلوله به سمت ایران اسلامی شلیک کند، اسرائیلی ها که در جنگ ۶ روزه ، لشکر مسلمان مصر را شکست داده بودند و طی ها شش روز پیروز شدند ، امروز از مردم غزه شکست می‌خورند . آمریکا هم رو به افول رفته است، اسرائیل آن اسرائیل گذشته نیست به افول رفته است و ضعف شده است ولی در فضای مجازی خلاف آن را القا می کنند ، مشکلات جمهوری اسلامی را هزار برابر نشان می‌دهند و قدرت ما را هیچ حساب نشان می دهند، جمهوری اسلامی مظلوم است، مسئولین به مردم خدمت کنید ،شرکت هایی که اطراف چترود هستید مانند بوتیا به مردم خدمت کنید آنها به گردن شما حق دارند ، بیشتر به آنها خدمت کنید و افتخار کنید که خدمتگزار این مردم عزیز باشید، به خوبی مردم ایران در هیچ کجای دنیا پیدا نمی شود. امروز رهبر ما عزیز است ملت ما عزیز است و پرچم این انقلاب به دست امام زمان قرار خواهد گرفت ، خون شهدای گمنام و فرزندان شهید شما هدر نمی رود و پرچم انقلاب به دست حضرت صاحب الزمان قرار خواهد گرفت، ان شاالله

خداوندا فرج امام زمان نزدیک بگردان

خدایا چنان کن سرانجام کار تو خشنود باشی و ما رستگار

پی نوشت:

1- تنبيه الخواطر : 2/157.
2- امالی مفید مجلس ۲۷، ص ۲۳۲
3- سوره مبارکه اعلی ،آیه 14
4- سوره مبارکه اعلی ،آیه 15


http://yascms.ir/emam/gozaresh/16ordibesht14011.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/16ordibesht14012.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/16ordibesht14013.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/16ordibesht14014.jpg


چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.