سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

تبلیغات منفی علیه ایران اسلامی / دشمن داخلی خطرناک‌تر از دشمن خارجی

ارسال شده توسط: مدیریت سایتبازدید شده: 118 مرتبه
دسته: خطبه های نماز جمعهتاریخ: 1401.02.07
 
خطبه های نماز جمعه بخش چترود به امامت حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه محترم ، مورخه1401/02/02


http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG



خطبه اول

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه سِیدِنا وَ مَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَد صلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین .

اُوصیکُم عِبادَالله وَ نَفسی بِتَقَوَیَ الله

السلام علیک یا صاحب الزمان(عج) ، یا بقیة الله یا اباصالح (ع)، ادرکنا و اغثنا.

خشنودی مولایمان صاحب الزمان(عج) ،سلامتی رهبر عزیز و بزرگوارمان ، شادی روح امام راحل عظیم الشأن، شادی ارواح طیبه شهدا ،شهدای والامقام بخش ، شهدای والامقامی که بستگانشان امروز در نماز جمعه حضور دارند ، سلامتی خودتان و خانواده و فرزندانتان اجماعاً صلوات.

از حضور مؤمنانه همه شما خواهران و برادران نمازگزار، مجری ،موذن و قاری محترم، دست اندرکاران نمازجمعه صمیمانه تشکر می کنم .

امیدوارم خداوند متعال ، این حضور مؤمنانه شما عزیزان را در نماز جمعه ، این خطبه، این نشستن و سکوت را در نماز جمعه ، از همه ما قبول بگرداند ، ذخیره ای ارزشمند برای دنیا و آخرت، مخصوصاً برای اولین لحظه ورود ما به عالم قبر و قیامت قرار بگیرد ، باز هم صلوات بر محمد وآل محمد (ص).

سخن را خود را با ذکر یک سوال آغاز می کنم:

مهمترین خطری که در این دوران، جامعه اسلامی و دینی ما را تهدید می کند چیست؟

پاسخ: مهمترین خطر این است که امروز یک سر ابزارهای فضای مجازی اعم از نرم افزار و سخت افزار در دست دشمن است و دائماً بر علیه نظام جمهوری اسلامی و دین ما تبلیغات منفی می کند، بمبارانی از اطلاعات درست و نادرست که در هم می آمیخته شده اند و روی ادراک و فکر و جان ما تأثیر می گذارند ؛ امروزه بیشترین آسیبی که جامعه ایمانی و جوانان ما را تهدید می‌کند، بی اعتقادی است . خدای تبارک و تعالی در قرآن مجید به عنوان ضرب المثل از افرادی که بر راه خود ثابت قدم نیستند، این آیه شریفه را ذکر کرده است: « وَلَا تَكُونُوا كَالَّتِي نَقَضَتْ غَزْلَهَا مِنْ بَعْدِ قُوَّةٍ أَنْكَاثًا » (1) زنی در مکه بود که در میان عرب ها ضرب المثل بود، او از صبح تا ظهر نخریسی میکرد و عصر همه نخ‌های خودش را پنبه می کرد و باز می کرد! زحمات خود را هدر می داد و در جامعه آن زمان ضرب المثل شده بود و از او به عنوان یک زن احمق یاد می شد. خداوند تبارک و تعالی در قرآن مجید این ضرب المثل را ذکر کرده است که ای مسلمانان شما همانند آن زن نباشید که " نَقَضَتْ غَزْلَهَا مِنْ بَعْدِ قُوَّةٍ أَنْكَاثًا " نخ ها را می بافت، سپس بافته های خود را پنبه می‌کرد!

تبلیغات منفی دشمنان بر علیه امیرالمومنین (علیه السلام) :

حضرت زهرا (سلام الله علیها ) نیز در خطبه فدک، وقتی جامعه آن روز را تحلیل می‌کند، این آیه مبارکه را تلاوت کردند و فرمودند : ای مردم شما پیمان شکنی کردید، همه شما در روزعیدغدیر خم با امیرالمومنین علی (علیه السلام) بیعت کردید ولی همه عهد و پیمان خود شکستید.
امروزه تبلیغات سنگینی علیه دین، قرآن و ولایت راه افتاده است که بسیار تاثیرگذار است. در روایات، بسیار سفارش شده است که در عصر غیبت دین خود را حفظ کنید و ایمان خود را نگه دارید .دشمن در صدد ربودن ایمان ماست؛

امروز شخصیت امیرالمومنین (علیه السلام) برای ما شناخته شده است و همه قبول داریم که ایشان مولا و پیشوای ما هستند و ما عشق و علاقه زیادی به حضرت داریم ولی در عصر حیات حضرت اینگونه نبود و تبلیغات منفی به قدری اثر گذاشته بود که حضرت دردهای دلش را با چاه می گفت و به بهانه های کوفیان برای فرار از جهاد اشاره می کرد و می فرمود: «هر چه شما را دعوت مى‏ كنم اجابت نمى ‏كنيد، هرگاه در ایام تابستان فرمان حرکت ‏به سوى دشمن دادم گفتید اندکى ما را مهلت ‏ده تا سوز گرما فرونشیند و اگر در سرماى زمستان این دستور را به شما دادم گفتید اکنون ‏هوا فوق العاده سرد است ‏بگذار سوز سرما آرام گیرد! »(2) امیرالمومنین علیه السلام از جامعه ای که تبلیغات منفی تا این حد، روی آن اثر گذاشته بود، شکایت داشت.

تبلیغات منفی علیه ایران اسلامی:

امروزه هم می‌بینید که نسبت به بزرگان و مراجع ما ، نسبت به مقام معظم رهبری چه تبلیغات سنگینی راه انداختند؛ وقتی با جوانان صحبت می‌کنیم، می بینید که متاسفانه چقدر تفکرات آنها عوض شده است ؛ حفظ ایمان در عصر غیبت بسیار مهم است ، عوامل بی ایمانی زیاد شده است .

آرامش متقین در سختی و بلا :

امیرالمومنین علی (علیه السلام) در خطبه متقین می فرماید : انسانهایی با تقوا کسانی هستند که در آسایش و سختی، حال یکسانی دارند. در حالی که انسان وقتی در آسایش باشد راضی و خوشنود است ولی وقتی در سختی قرار میگیرد ناراحت و ناراضی است، این طبیعت انسان است .

به نظر شما، با توجه به این سختی ها و گرفتاری هایی که در مملکت ما وجود دارد، چند درصد بر سر ایمان خود باقی میمانند؟ آنچه امیرالمومنین در نهج البلاغه خود به عنوان صفات شیعه خود معرفی می کند این است: « نُزِّلَتْ أَنْفُسُهُمْ مِنْهُمْ فِی الْبَلاَءِ کَالَّتِی نُزِّلَتْ فِی الرَّخَاءِ » (3) وقتی سختی و گرفتاری پیش می آید، انسان با تقوا جا نمی‌زند و از دین نمی گردد و بافته های خود را پنبه نمی‌کند. حال انسان باتقوا در زمان سختی مانند حالش در زمان آسایش و رفاه است؛

حفظ دینداری در آخرالزمان :

بنابراین این یک خطر است که جامعه ایمانی، نسل ما و فرزندان و جوانان ما و جمهوری اسلامی را تهدید می کند و در دین ، ارزش های دینی ، امر رهبر مقام معظم انقلاب ، انجام واجبات و ترک محرمات ایجاد شبهه می کند، برای همین است که در روایات ما تاکید شده است برای در امامن ماندن از شببه در عصر غیبت ، دعای غریق را بسیار بخوانید: « یا الله یا رَحمنُ یا رحیمُ یا مُقَلِّبَ القُلُوبِ ثبِّت قَلبِی عَلی دِینکَ» (4)و یا این دعا را بخوانید : « اللّهُمَّ عَرِّفْنِي نَفْسَكَ فَإِنَّكَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِي نَفْسَكَ....» (5) اساس ایمان، اعتقاد به خدا و پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و اعتقاد به ائمه معصومین علیهم السلام و در عصر غیبت اعتقاد به ولی فقیه است که رمز موفقیت یک انسان مومن است و موجب می شود انسان بتواند ایمان خودش را حفظ کند؛

حفظ ایمان درسختی های زندگی:

البته وظیفه دولتمردان، رعایت حال مردم است . امیرالمومنین علیه السلام در عهدنامه خود به مالک اشتر سفارش می‌کند : ای مالک مردم را دوست داشته باش و به آنها خوبی کن، آنها یا مسلمان هستند یا انسان هستند بنابراین تو تا می توانی قلب خودت را از محبت به مردم پرکن؛ امروزه مدیران و مسئولین ما چنین وظیفه ای را به عهده دارند ولی در عین حال اگر آنها کوتاهی کردندو مشکلاتی بر سر راه ما ایجاد شد ، وظیفه چیست؟ آیا ما باید همه چیز را فراموش کنیم؟ اگر روزی در تنگنا و سختی قرار گرفتیم، باید دست از عقیده و ایمان خویش برداریم؟ خیر، انسان با تقوا در این شرایط هم خود را حفظ می‌کند . همواره در طول تاریخ، انسان های مؤمن با وجود سختی ها ، دین خود را حفظ کردند و بر ایمان و عقاید خود استوار ماندند.

روشنگری، راهکار مقابله با هجمه تبلیغاتی دشمن:

امروز هم در این مقابل این حجم از بمباران اطلاعات منفی بر علیه نظام جمهوری اسلامی و بر علیه دین اسلام، وظیفه ما این است که روشنگری کنیم و حقایق را بیان کنیم . نباید سکوت کنیم، آنچه برای ما مهم است حفظ ایمان است . ماندن بر اعتقاد خود به خدا و پیامبر و امیرالمومنین و ائمه معصومین و در عصر غیبت پیروی از ولی فقیه است. این رمز و راز خوشبختی انسان ها است که نباید آن را از دست بدهیم؛ روشنگری را از خانواده و اقوام خویش شروع کنیم ، ان شاءالله در این عقیده محکم واستوار باقی بمانیم . بنابراین با توجه به هجمه های سنگین اطلاعاتی که دشمن حق و ناحق را در هم آمیزد و به خورد جوانان ما می‌دهد ،ما هم باید مراقب افکار و ایمان خودمان، نسل خود و فرزندان خود باشیم. ان شاءالله

خدایا به حق محمد و آل محمد عاقبت همه ما را ختم به خیر بگردان

پی نوشت:

1- سوره مبارکه نحل، آیه 92

2- اقتباس از ابن ابى الحديد ج 2 ص 301-305

3- نهج البلاغه ، خطبه ۱۹۳ (خطبه متقین)

4-کمال الدّین و تمام النعمة، ج 2، ص 512.

5- مفاتیح الجنان/ دعایی بسیار با عظمت که در عصر غیبت باید خواند



خطبه دوم

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه سِیدِنا وَمَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَدصلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین.

اُوصیکُم عِبادَالله وَنَفسی بِتَقَوَیَ الله.

در آغاز خطبه دوم خود و همه شما برادران و خواهران مکرمه را دعوت می کنم به تقوی الهی ؛

ارزش يك ساعت تفكّر :

در توصیه به تقوا ، دو نکته را خدمت شما عرض می‌کنم،اولین نکته تفکر است. حسن بن صیقل مى گوید: از امام صادق (ع ) پرسیدم: مردم از پیامبر روایت مى كنند كه "اندیشیدن یك ساعت، بهتر از عبادت یك شب است" ، درست است؟ حضرت (ع) فرمود بله درست است، پیامبر خدا (ص) فرمودند : « تَفكُّرُ ساعَةٍ خَيرٌ مِن قِيامِ لَيلَةٍ » يك ساعت تفکر کردن، بهتر از يك شب عبادت كردن است . سوال کردم : « كيفَ يَتَفَكَّرُ » چگونه باید فكر كرد؟ امام صادق (ع ) فرمود: « يَمُرُّ بِالدُّورِ الخَرِبَةِ فيَقولُ » هنگامى كه انسان از كنار خرابه‌ای مى‌گذرد، بگوید: « أينَ بانُوكِ ؟ ! أينَ ساكِنُوكِ ؟ ! مالَكِ لا تَتَكلَّمينَ ؟ ! » آنها كه در تو سكونت داشتند، كجایند؟ آنها كه تو را ساختند كجایند؟ چرا سخن نمى‌گوئى؟ (6)

شب قدر بهترین فرصت برای تدبر و تفکر :

در شب های قدر زمانی را به تفکر اختصاص دهید، و به این فکر کنید که از شب قدر سال گذشته تا شب قدر امسال، چه اتفاقاتی افتاده است. چه تعداد از اطرافیان ما از دنیا رفتند، چه جوانان رعنایی را از دست دادیم و امسال سینه بر خاک گذاشته اند ،افرادی بودند که پارسال روزه دار بودند و امسال فوت شده اند؛ مرگ حق است و مانند شتری است که در خانه همه می‌خوابد ولی انسان نمی داند چه ساعت و چه روزی و چه لحظه اس مرگ او فرا می رسد ؛ پس از فرصت عمر خود نهایت استفاده را بکنید. یک دفعه انسان در شب‌های قدر به نیازهای مادی خود می اندیشد ، ازدواج ، خرید خانه و ماشین و... این خواسته ها در حد جسم است و یک زمان نیز انسان به این فکر می‌کند که ما از خداییم و روح ما از خداست، پس تا خدا باقیست ما نیز باقی خواهیم بود. امشب برای بقای خود اندازه گیری کنیم و به اندازه‌ای که هستیم ، برنامه‌ریزی کنید و از خداوند خواسته های خود را بخواهیم تا به فرمان خدای تبارک و تعالی، ملائکه آنچه را که ما اندازه و تقدیر کرده‌ایم، بنویسند و به امضای حضرت ولیعصر عجل الله تعالی فرجه الشریف برسانند. به اندازه بقای خود از خدا بخواهیم، ما که همیشگی هستیم، از خداوند به همان اندازه درخواست داشته باشیم.

شب قدر؛ شب تعیین سرنوشت :

امشب ملائکه و روح به زمین می آیند تا خواسته های ما را ثبت کنند؛ شب قدر مانند این است که در دادگاه، قاضی پرونده ما را به دست خودمان بدهد و بگوید هر طور که می‌خواهی این پرونده را بنویس؛ امشب نیز خداوند تبارک و تعالی، پرونده یک ساله ما را دست ما می‌دهد تا آنطور که خودمان می‌خواهیم آن را رقم بزنیم ؛ ارزش هر شب قدر ، از هزار ماه بالاتر است. از لحظه لحظه آن استفاده کنید ، شب قدر ، مانند نسیم بهاری است که بر و روح انسان می وزد.

الحمدلله در تمام مساجد و تکایا برنامه شب قدر برقرار است و روحانیون مداحان اهل بیت در مساجد حضور دارند ،منتهی آنچه مهم است خواسته ماست،در این شب به این فکر کنید امسال چه کسانی که از دنیا رفته اند؟ چه کسانی دوست داشتند، زنده بودند و شبهای قدر را درک میکردند و فقط یک بار می گفتند: یا الله .

دستورالعمل استجابت دعا در شب قدر:

جناب استاد فاطمی‌نیا دستورالعملی را برای شبهای قدر دارند و گفتند که سرّ آن از اسرار است، یک مرتبه سوره مبارکه واقعه را بخوانید، بعد یک مرتبه سوره توحید را تلاوت کنید ،سپس هفت مرتبه بگوید یا الله . ان شاءالله گره های زندگی شما باز خواهد شد.

امیرالمومنین علیه السلام می فرماید اگر حاجتی داشته باشید، صد آیه قرآن را بخوانید( از هر کجای قرآن که خواندید ) سپس هفت مرتبه بگویید: یا الله ؛ ان شاءالله حاجت روا خواهید شد. امشب درهای رحمت الهی به روی بندگان باز است، از آن استفاده کنید . حضرت زهرا سلام الله علیها برای آماده کردن بچه ها در شب‌های قدر به آنها غذای سبک می‌دادند و در روز آنها را می خوابند تا بتوانند در شب بیدار بمانند(7)


قدر شب قدر را بدانيم:

در روایتی رسول خدا (ص) فرمود : « إنَّ الشَّقِيَّ مَن حُرِمَ غُفرانَ اللّهِ في هذَا الشَّهرِ العَظيمِ »(8) بدبخت ، كسى است كه در اين ماه بزرگ ، از آمرزش خداوند ، محروم بماند . خدا نکند ماه مبارک رمضان مانند ماه های دیگر بگذرد و هیچ تغییری در ما ایجاد نشده باشد . برخی افراد مریض هستند و توان روزه گرفتن ندارند و یا روزه برای آنها ضرر دارد، اشکالی ندارد .آنها می توانند قران بخوانند و از دعاهای این ماه استفاده کنند. این گونه خودمان را در معرض رحمت الهی قرار دهیم، معلوم نیست که سال آینده ما زنده باشیم و ماه رمضان دیگری را درک کنیم یا نه؛ خداوند هیچ تعهدی برای حیات ما در سال آینده، به ما نداده است ، از کجا می دانید که زنده هستید؛ بنابراین در باقیمانده ماه مبارک رمضان فکری برای خود بکنیم، پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم هر سال در روز پایانی ماه مبارک رمضان، رختخواب خود را جمع می‌کردند و در مسجد به اعتکاف می‌پرداختند .هم روزه بودند و هم به عبادت می پرداختند. امیدوارم که خداوند متعال توفیق بدهد تا بیشترین بهره را از این ماه ببریم.

سالروز شهادت مظلومانه امیرالمومنین علی علیه السلام :

شهادت مظلومانه امیرالمومنین علی علیه السلام را به ساحت مقدس حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف ، مقام معظم رهبری و شما عاشقان و دوستداران حضرت، سادات بزرگوار تسلیت عرض می کنم . ان شاالله سروران عزیز روحانی در تکایا و مساجد ، خطبه ها و وصایای امیرالمومنین علیه السلام را برای مردم بیان کنند و بتوانیم آنها را در زندگی خودمان پیاده کنیم.

سالروز تاسیس سپاه پاسداران :


سالروز تاسیس سپاه پاسداران را به فرمان حضرت امام خمینی رحمة الله علیه را در این هفته داریم ، واقعا اگر سپاه نبود کشور با مشکلات زیادی روبرو می شد، این نهاد ارزشمند و مقدس که به دست حضرت امام رحمة الله علیه بنیانگذاری شد، حافظ انقلاب و کشور است. ان شاءالله خداوند متعال پاسداران عزیز را حفظ کند.

سالروز شکست حمله نظامی آمریکا در طبس :

سالروز شکست امریکا در حمله نظامی و تروریستی به نظام جمهوری اسلامی در صحرای طبس را داریم که واقعا معجزه خداوند بود،وقتی همه ما خواب بودیم این حادثه اتفاق افتاد؛«ويليام هيلي سوليوان» آخرين سفير امريكا در كتاب «مأموريت ايران» نوشته است : در خواب دیدم : گویا آیت الله خمینی در بالکن خانه خودشان ایستاده و با اشاره هر انگشتش یک هلی کوپتر از ما ساقط می شد . آن زمان، کشور ما تا این اندازه پیشرفت نداشت، هنوز وابستگان رژیم در ارتش حضور داشتند. نشانی آن این است که بعد از سقوط هواپیما بنی صدر خائن دستور داد تمام آن منطقه را بمباران کردند و در اثر این بمباران اسناد مهمی که در هواپیما ها بود از بین رفت؛ در همان لحظه محمد منتظر قائم ، نخستین فرمانده سپاه پاسداران استان یزد که قصد خارج کردن اسناد را از هلی کوپتر داشت، به شهادت می رسد .با اینکه این خیانت بنی صدر باعث شد تا ایران به اسناد دست پیدا نکند. خلبانها معتقد هستند که اگر بالاتر یا پایین تر از طوفان حرکت کنید از آن در امانی ولی اینها هم در بالا و هم در پایین گرفتار طوفان بودند و این دست غیبی خدای تبارک و تعالی باعث شد تا نقشه امریکایی ها برای آزاد سازی گروگانها شکست بخورد.

دشمن داخلی خطرناک‌تر از دشمن خارجی :

از بیرون از کشور کسی نمی تواند به ما ضربه بزند، بلکه هر چه می کشیم از داخل است. الحمدلله آن استقامت و قوت در بدنه ارتش و سپاه جمهوری اسلامی ایجاد شده است و چتر امنیتی بالای سر کشور ماست، ولی فقیه اقتدا دارد و آن خطری که ما را تهدید می کند از داخل کشور است که خطر بسیار بزرگی است مشکلات اقتصادی و گرفتاریها از یک طرف، نارضایتی مردم از طرف دیگر، این خطر هم نظام جمهوری اسلامی را تهدید می کند وگرنه از بیرون از کشور هیچ قدرتی، نه آمریکا ونه اسرائیل، نه هیچ کس دیگرجرأت ندارند به ایران حمله کنند. خود امریکایی‌ها تحلیل کردند که اگر صهیونیست‌ها بخواهند به ایران حمله نظامی کنند، چون چند دقیقه طول می‌کشد تا آنها بخواهد حمله کند ، ایران قادر خواهد بود در آن مدت زمان کل مراکز حساس صهیونیست ها را مورد هدف قرار بدهد و آنها حتی فرصت نخواهند کرد از خود دفاع کنند . بن سلمان به آمریکا گفته بود: ما را حمایت کنید تا ایران را بمباران کنیم. وزیر امور خارجه آمریکا پاسخ او را اینگونه داد: اگر ایران به شما حمله کند، شما حتی فرصت نمی کنید تلفن را بردارید و به ما خبر بدهید و از ما کمک بخواهید ؛ نابود می شوید.چتر امنیتی کشور ما به لطف الهی بسیار بالاست ولی آنچه خطرناک است دگرگونی افکار است ، تغییر فکر جوانان برومند جمهوری اسلامی ایران است که در معرض بمباران اطلاعاتی دشمنان قرار گرفته است. دشمن در صدد این است تا فکر او را با خود همراه کند این خطر بزرگی برای جمهوری اسلامی است وگرنه مشکلات انشاالله یکی پس از دیگری حل خواهد شد.

دعوت به حضور باشکوه در روز قدس :

ان شاالله در راهپیمایی روز قدس نیز حضور باشکوهی داشته باشید، صهیونیستها برنامه ریزی داشتند تا آیین خود را در قدس برگزار کنند و گمان می کردند با توجه به این که عرب ها با آنها صلح و سازش دارند، مقاومت شکست خورده است ولی متوجه شدند که مقاومت زنده است . جوانان فلسطینی اجازه نمی‌دهند هویت دینی آنها از بین برود و از هویت ارضی و خاک وطن خود دفاع خواهند کرد. ان شاالله در راهپیمایی روز قدس حمایت خود را از مردم مظلوم فلسطین اعلام خواهیم کرد .

خدایا به حق محمد و آل محمد چنان کن سرانجام کار تو خشنود باشی و ما رستگار

پی نوشت:

6- بحار الأنوار : 71/324/16.

7- مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، ج‏7، ص470

8- بحار الأنوار : ج ۹۶ ص ۳۵۶ ح ۲۵


http://yascms.ir/emam/gozaresh/9ordibehesht14014.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/9ordibehesht14015.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/9ordibehesht14016.jpg

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.