سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

مراتب روزه / توان و اقتدار نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در جهان

ارسال شده توسط: مدیریت سایتبازدید شده: 75 مرتبه
دسته: خطبه های نماز جمعهتاریخ: 1401.01.29
 
خطبه های نماز جمعه بخش چترود به امامت حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه محترم ، مورخه1401/01/26


http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG


خطبه اول

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه سِیدِنا وَ مَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَد صلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین .

اُوصیکُم عِبادَالله وَ نَفسی بِتَقَوَیَ الله

السلام علیک یا صاحب الزمان(عج) ، یا بقیة الله یا اباصالح (ع)، ادرکنا و اغثنا.

خشنودی مولایمان صاحب الزمان(عج) ،سلامتی رهبر عزیز و بزرگوارمان ، شادی روح امام راحل عظیم الشأن، شادی ارواح طیبه شهدا ،شهدای والامقام بخش ، شهدای والامقامی که بستگانشان امروز در نماز جمعه حضور دارند ، سلامتی خودتان و خانواده و فرزندانتان اجماعاً صلوات.

از حضور مؤمنانه همه شما خواهران و برادران نمازگزار، مجری ،موذن و قاری محترم، دست اندرکاران نمازجمعه صمیمانه تشکر می کنم .

امیدوارم خداوند متعال ، این حضور مؤمنانه شما عزیزان را در نماز جمعه ، این خطبه، این نشستن و سکوت را در نماز جمعه ، از همه ما قبول بگرداند ، ذخیره ای ارزشمند برای دنیا و آخرت، مخصوصاً برای اولین لحظه ورود ما به عالم قبر و قیامت قرار بگیرد ، باز هم صلوات بر محمد وآل محمد (ص).

مراتب روزه :

روزه مراتبی دارد مرتبه اول آن این است که انسان خوردن و آشامیدن را ترک کند اگر بخواهیم به مراحل بالای روزه که با آن انسان تولدی دوباره پیدا کند ، برسیم باید سعی کنیم روزه ما به حد کمال خودش برسد. به این منظور حدیث گهرباری را از پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله و سلم ) خدمت شما عرض می کنم که حضرت (ص) فرمود : « إنَّ الصَّومَ ليسَ مِن الطَّعامِ و الشَّرابِ» روزه تنها ترک خوردن و آشامیدن نیست این مرحله اول است، « و إنّما جَعَلَ اللّه ُ ذلكَ حِجابا عن سِواهُما» خدای تبارک و تعالی به غیر از این دو (ترک خوردن و آشامیدن) تو را پرهیز داده است از زشتی ها : « مِنَ الفَواحِشِ » در ماه مبارک رمضان زن و مرد روزه دار هرگونه زشتی را باید ترک کنند.« مِنَ الفِعلِ و القَولِ يُفطِرُ الصائمَ » هر زشتی در کلام و عمل باید ترک شود تا اثر روزه حفظ شود.(1)

تقوا، هدف واجب‌شدن روزه ماه رمضان :

روزه تنها این نیست که ما دهان خود را از خوردن و آشامیدن ببندیم بلکه روح ما ، فکر ما، اعضا و جوارح ما، دست و زبان دست ماهم باید روزه باشند . کسی که ظلم می‌کند و یا بد اخلاقی می‌کند و با زبانش دیگران را آزار می‌دهد، فحاشی می‌کند، این فرد اثر روزه خود را از دست خواهد داد . پس هدف از روزه تقواست، بنابراین جمیع اعضا و جوارح ما ، حتی فکر انسان هم باید روزه باشد و حتی فکر بدی هم نباید به ذهن انسان خطور کند، پیامبر خدا(ص) در ادامه حدیث جمله عجیبی را می فرمایند : « ما أقَلَّ الصُّوّامَ و أكثَرَ الجُوّاعَ !» (1)چقدر روزه داران واقعی کم هستند و چقدر زیاد هستند کسانی که فقط گرسنگی را تحمل می کنند. پس کوشش کنیم در ماه مبارک رمضان به توصیه رسول خدا (ص) عمل کنیم و هنگام روزه داری ، نه تنها خوردنی و آشامیدنی را ترک ‌کنیم بلکه اعضا و جوارح، فکر و قلب ما نیز روزه باشد.ان شاءالله


غیبت و روزه داری :

یک روز دو زن روزه گرفته بودند که پیامبر اکرم(صلی الله علیه و سلم) فرمود : به آنها بگویید، اگر روزه‌دار هستید، استفراغ کنید. زنان استفراغ کردند ، از دهان هر کدام از آنها تکه گوشتی خارج شد . پیامبر( صلی الله علیه و سلم) فرمودند: چگونه روزه‌دار است کسی که پیوسته از صبح مشغول غیبت بوده است و گوشت بردار مرده خود را خورده است(غیبت کردن یعنی خوردن گوشت مرده).(2)

پی نوشت:

1- بحار الأنوار : 96/ 293/16 .

2- كشف الريبه شهيد عليه الرحمه، ص 287.



خطبه دوم

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه سِیدِنا وَمَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَدصلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین.

اُوصیکُم عِبادَالله وَنَفسی بِتَقَوَیَ الله.

در آغاز خطبه دوم خود و همه شما برادران و خواهران مکرمه را دعوت می کنم به تقوی الهی ؛ در توصیه به تقوا اهمیت نماز جمعه و اهمیت در حضور در نماز های جماعت فراموش نشود. الحمدلله سروران عزیز روحانی در مساجد شرف حضور دارند ، در نمازهای جماعت صبح و ظهر و شب‌های ماه مبارک به همراه خانواده و فرزندانتان در حضور پیدا کنید و از مطالبی گفته می شود بهره لازم را ببرید.


ولادت حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام(3 ق)

یکشنبه 28 فروردین مصادف با 15 رمضان ، ولادت حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام(3 ق) است، پیشاپیش ميلاد با سعادت امام حسن مجتبی (علیه السلام) ، سبط اکبر رسول خدا(ص) را تبریک عرض می کنم .در این ارتباط حدیث گهرباری را از امام حسن مجتبی (علیه السلام) خدمت شما عرض می کنم . حضرت (ع) می فرمایند : « إنَّ أَحسَنَ الحَسَنِ الخُلُقُ الحَسَنِ »(3) بهترین خوبیها این است که انسان اخلاق خوبی داشته باشد، اخلاق خوب خیلی مهم است.

صورت باطنی گناهان :

اوایل طلبگی یکی از روحانیون برای تبلیغ به روستای سیریز آمده بود که روحانی بسیار محترمی بودند در ابتدای سخن گفتند، در اصفهان عالم بزرگی است که از ما فی الضمیر خبر می دهد وقیافه باطنی افراد را هم می بیند. این روحانی می گفت من نزد آن عالم رفتم و از او سوال کردم ،مرا چه شکلی می بینی ؟ آن عالم سکوت کرد، وقتی اصرار کردم گفت: من تو را به شکل پلنگ می بینم، چون تو همیشه در منزل پرخاشگری می کنی و حالت حمله داری و با اهل خانه بداخلاقی می کنی. روز قیامت اخلاق بد انسان، به شکل یک حیوان ظهور پیدا می‌کند . سعی کنیم در ماه مبارک رمضان، اخلاق خودمان را با خانواده، همسایه ها و اقوام خوب کنیم. امام حسن (علیه السلام) می فرماید : بهترین خوبی داشتن اخلاق خوب است .خود حضرت نیز دارای اخلاق خوبی بودند.

تواضع و فروتنی امام حسن مجتبی (ع) :

روزی امام حسن مجتبی علیه السلام به عده ای از فقرا برخورد کرد ، در حالی که پاره نانی در پیش داشتند و می خوردند . وقتی چشمشان به امام حسن علیه السلام افتاد ، گفتند : یا بن رسول الله ! بفرما با ماغذا میل کن ! حضرت از اسب فرود آمد و در خوردن با آنها همراهی کرد و فرمود : خدای متعال متکبران را دوست ندارد ، و بعد از غذا فرمود : فردا شما نیز دعوت مرا اجابت کنید و به مهمانی من بیایید . روز بعد حضرت برای آنها غذایی نیکو آماده کرد و همراه آنها در منزل خود غذا میل فرمود (4) به آنها لباس داد و نیازهای آنها را برطرف کرد ، این شیوه امام (ع) بود.

رسیدگی به فقرا، ایتام و نیازمندان :

این ایام را هفته کمک به محرومان و مستضعفان نام‌گذاری کرده‌اند ، مخصوصا در ماه مبارک رمضان بیشتر به نیازمندان کمک کنیم. زمانی می آید که التماس می‌کنیم خداوندا ما را به دنیا برگردان تا من انفاق بکنم ، کار خیری انجام بدهم و گره ای از مشکلات مردم باز کند ولی به او می‌گویند وقت تو در این دنیا تمام شده است. بنابراین تا زنده هستید به گرفتاران آبرومند کمک کنید، همسایگان نیازمند را دریابید، به فقرای فامیل کمک کنید و تا می توانید اهل انفاق باشید. انفاق درب رزق و روزی را به روی انسان باز می کند. واجبات مالی خود را ادا کنیم ،در روز قیامت از واجبات از ما سوال خواهند کرد و می پرسند آیا خمس مال خود را ادا کردید؟ آیا زکاتی که به گردن تان بود ، پرداختید؟ آیا بدهی از مردم که بر گردن داشتید، صاف کردید؟ هفته ، هفته اکرام به ایتام و نیازمندان است ،به بچه های یتیم سراسر استان و در بخش چترود که کسی را ندارند و بی‌پناه هستند ، کمک کنید .می توانند با کمیته امداد امام خمینی (ره) برنامه ریزی کنید و کسانی را که بی سرپرست و یا بد سرپرست هستند را حمایت مالی کنید. خدای متعال می فرماید : اگر می ترسید بعد از خودتان ذریه ای داشته باشید که به آنها رسیدگی نشود، به بچه‌های یتیم و نیازمندان کمک کنید . اجل خبر نمیکند، ممکن است از این در بیرون برویم ، عمر ما به پایان برسد پس تا زنده هستیم، قدر بدانید . وقتی جان به ترقوه می‌رسد و چشم ما به حقایق عالم باز میشود ،در لحظه جان دادن به خداوند می‌گوییم :پروردگارا به من فرصت بده تا کار خیری انجام بدهم و جواب داده میشود: مهلت تو تمام شده است ،تو همه امکانات را در اختیار داشتیم اما استفاده نکردی و چراغی را برای خودت روشن نکردی؛

بزرگ‌ترین حسرت‌ها در روز قیامت :

بالاترین حسرت ها در روز قیامت برای کسی است که از هر راهی مالی را جمع کرده است ، از راه حق ویا ناحق، ثروت زیادی را جمع کرده است و با آن هیچ کار خیری را انجام نداده است وبعد از مرگ خود، آن را برای ورثه به جای گذاشته است ولی وارث خوبی داشت که خمس آن مال را پرداخته اند و آن را در مسیر صحیح و درست و در راه خیر مصرف کردند و بهشت را با آن مال برای خود خریدند ؛ در قیامت، صاحب مال، افسوس می خورند و می گویند: وای بر من که رنج این مال برای من بود ولی سود آن برای آنهاست(5)؛ از این ظرفیت نهایت استفاده را ببرید، مخصوصا صدقات سرّی و پنهانی ؛ کار خیری را که اگر دست راست انجام میدهد، دست چپ متوجه نشود و خالص برای خداوند باشد.انجام واجبات برای رضای خدا باشد، این اساس کار خصوصاً در ماه مبارک رمضان است.

انفاق و بخشش خالص برای خدا :

خداوند متعال به حضرت موسی(ع) وحی کرد: آیا هرگز برای من کاری کرده‌ای؟ موسی(ع) گفت: خدایا برایت نماز خوانده‌ام، روزه گرفته‌ام، صدقه داده‌ام و برایت ذکر گفته‌ام.خداوند فرمود: نماز دلیل راهنمایی برای عبور از پل صراط است، روزه برای تو سپر در مقابل آتش است، صدقه در روز قیامت برای تو سایه است و ذکر نور است که به وسیله آن هدایت می‌شوی، پس چه کاری برای من کرده‌ای؟ موسی(ع) گفت: مرا به کاری که برای توست راهنمایی کن!! خداوند فرمود: ای موسی آیا گرسنه ای را سیر کرده ای ؟ برهنه ای را پوشاندی؟

توان و اقتدار نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در جهان :

دوشنبه 29 فروردین، روز ارتش جمهوری اسلامی و نیروی زمینی است. الحمدالله نیروهای مسلح در نظام جمهوری اسلامی اقتدار دارند. در زمان جنگ تحمیلی ما هیچ نداشتیم و کشورهای دیگر حتی سیم خاردار هم در اختیار ایران قرار نمی‌دادند، اسلحه کلاش را نیز باید از سوریه و لیبی وارد می کردیم . صدام با موشک های خود، شهرهای ما را بمباران می کرد و ما نمی‌توانستیم جوابی بدهیم ولی امروز به جایی رسیده ایم که روسیه ابرقدرت از ما سلاح می خواهد، این نشان اقتدار نظام جمهوری اسلامی است؛ در فضای مجازی منافقین لندن نشین، ما را تحقیر می کنند. مثلاً اگر یک نفر در جمهوری اسلامی زباله ها را جمع آوری کند تا با فروش آن، نان شب خود را در بیاورد؛ این مورد را علم می کنند که همه مردم در جمهوری اسلامی چنین وضعیتی دارند ، سوال این است اگر جمهوری اسلامی تا این حد ضعیف و ناتوان است ، چرا هر روز علیه این نظام توطئه می کنید ؟ امروز جمهوری اسلامی پهپادهای خود را به عمق خاک اسرائیل می‌فرستد و از تمام تاسیسات آنها فیلمبرداری می‌کند، از هواپیماهای آنها فیلم می گیرد ، اقتدار جمهوری اسلامی این است که مردم یمن که هیچ نداشتند امروز سعودی ها را کلافه و از جنگ پشیمان کرده اند؛ این مردم مظلوم و فقیری که از گرسنگی برگ درخت می خورند ولی امروز آرامکو (تاسیسات نفتی عربستان) را در عمق حجاز مورد هجمه قرار می دهند و آن را به آتش می کشند . مردم فلسطینی که این همه در رنج بودند ولی صهیونیست‌ها بیشتر از ۱۳ روز نتوانستند جنگ را ادامه بدهند ، اینها عمق راهبردی نظام جمهوری اسلامی ایران را نشان می دهد،الحمدالله و به لطف الهی قوی شده ایم و الا اگر ارتش و سپاه ما قوی نبود، یک ثانیه آنها ما را زنده نمی گذاشتند و ما را نابود می کردند .

ضعف مدیریت مهمترین عامل مشکلات اقتصادی در کشور :

الحمدالله نظام جمهوری اسلامی قوی شده است ولی در عین حال دولت باید به زندگی و معیشت مردم رسیدگی کند، گرانی های افسار گسیخته باید مدیریت شود. الحمدالله نعمت در نظام جمهوری اسلامی فراوان است و کشور ما ،چهار فصل است. استان ما نیز چهار فصل است ولی مشکل کشور ما از عدم مدیریت صحیح و عدم استفاده صحیح از منابع است، زمانی کمبود سیب زمینی داریم و باید وارد کنیم و زمانی هم آنقدر سیب زمینی زیاد است که کشاورز آنها را به دام ها می دهد؛ مدیریت ضعیف است که به کشور ضربه زده است. امیدواریم دولت جناب آقای رئیسی برای این مسئله فکری بکند . در بحث مدیریت دانش بنیان هم امیدواریم فرمایشات مقام معظم رهبری موبه‌مو عمل شود ؛ در طول تاریخ ثابت شده است که هر کجا ما به فرمایشات حضرت آقا عمل کردیم ، آنجا پیروز شدیم و هر کجا هم بی توجهی کردیم، از همانجا ضربه خوردیم.

شب قدر را قدر بدانیم :

شب های قدر ، ایام ضربت خوردن مولای متقیان امیرالمومنین علیه السلام را در پیش داریم ان شبها از از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، خصوصا در آخرین شب از شبهای قدر که نقل شده است، در این شبها حضرت زهرا سلام الله علیها نمى‌گذاشت کسى از اهل خانه در شبهاى قدر به خواب رود به آنان غذاى کم مى‌داد و از روز قبل براى احیاى شب قدر آماده مى‌شد (6) در این شب ها ما باید برنامه زندگی خودمان را بنویسیم و به خداوند متعال عرضه کنیم، خداوندا ما تصمیم گرفته ایم تا در سال جدید اینگونه باشیم ، قضا و قدر را خود ما برنامه می ریزیم باتوبه ای که می کنیم و عهدی که با خدای تبارک و تعالی می بندیم ؛ ان شاالله یک برنامه خوب به امضای حضرت صاحب الزمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف )برسد و قدر شب های قدر را بیشتر بدانیم و بیشترین استفاده را از این شبها ببریم.

خدایا بحق محمد و آل محمد عاقبت همه ما را ختم به خیر بگردان

پی نوشت:

3- الخصال ، جلد۱ ، صفحه۲۹

4- کیمیای سعادت ، ص 237

5- حکمت 429 نهج‌البلاغه

6- مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، ج‏7، ص470


http://yascms.ir/emam/gozaresh/29farvardin14011.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/29farvardin14012.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/29farvardin14013.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/29farvardin14014.jpg



چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.