سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

جلسه تودیع و معارفه رئیس آموزش و پرورش چترود با حضور امام جمعه محترم

ارسال شده توسط: مدیریت سایتبازدید شده: 85 مرتبه
دسته: سخنرانیتاریخ: 1401.01.25
 
سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه چترود در جلسه تودیع و معارفه رئیس آموزش و پرورش چترود مورخه 21 فروردین 1401


http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG


الحمدلله، الصلاة والسلام علی رسول الله وعلی آله آل الله .

السلام علیک یا صاحب الزمان(عج)، السلام علیک یا بقیة الله، یا اباصالح ، ادرکنا واغثنا.

قال رسول الله ( صلی الله علیه و آله و سلم ): « مَثَلُ العالم كمَثَلِ النَّحلَةِ »(1)

جلسه بسیار با شکوهی است ، بنده نیز به نوبه خود خیرمقدم عرض می کنم خدمت شما بزرگواران ، اساتید گرامی، مدیران و مسئولین ، سروران عزیز روحانی، مدیریت محترم آموزش و پرورش و مهمانان بسیار عزیزمان معاونت محترم ، مدیر کل محترم و همکارانشان که شرف حضور دارند، بخشدار محترم ،شهردار محترم ،ریاست محترم شورای اسلامی و جناب آقای بذرکار مدیریت محترم کمیته امداد امام خمینی(ره) ، برادران عزیز نظامی و انتظامی همه خوش آمدید. در جهت تکریم از زحمات شخصیت ارزنده جناب آقای جعفری باید عرض کنم ایشان خدمات بسیار شایان توجهی را انجام دادند ، مدیری توانمند با اخلاق و رفتار خوب و ادامه کار به مدیر توانمند جناب آقای ناصری واگذار شده است.



سه شباهت عالم به زنبور عسل :


مجری محترم شعر زنبور عسل را خواندند، بنده نیز این حدیث را رسول خدا (ص) به ذهنم آمد که در آن در عالم را به زنبور عسل شبیه دانستند: « مَثَلُ العالم كمَثَلِ النَّحلَةِ » مَثل عالِم، مثل زنبور عسل است ، در ادامه این حدیث پیامبرخدا (ص) سه ویژگی برای زنبور ذکر می کنند که در عالم هم وجود دارد :

1- « إن أكَلَتْ أكَلَت طَيِّبا » زنبور اگر بخورد، چيزهاى پاك و پاكيزه مى خورد . زنبور عسل بسیار پیچیده است و هر غذایی را نباید مصرف کند ، هنگام ورود به کندو بازرسی می شود اگر غذای نامناسبی خورده باشد او را به داخل کندو راه نمی دهند؛ عالم هم برای سخنرانی خود باید گزینش کند و آنچه مناسب مجلس است را از آیات و روایات تهیه کند و خدمت مردم بازگو کند .

2- « و إن وَضَعَت وَضَعت طَيِّبا » (زنبور عسل) اگر توليد كند، چيزى پاك و پاكيزه توليد مى كند. دومین خصوصیت زنبور عسل این است که عسل و شهد او هم طیب و پاکیزه و شفا بخش است ، تولید علما نیز که اندیشه صحیح است، مایه شفا و هدایت است. عالم و مؤمن ، انسان را از سرگردانی و حیرت نجات می دهد و انسان را به یاد خدا وقیامت می اندازد.

3- « و إن وَقَعت على عُودٍ نَخِرٍ لَم تَكسِرْهُ »
زنبور عسل اگر روى شاخه پوسيده اى بنشيند، آن را نمى شكند. یک عالم باید این ویژگی ها را داشته باشد و اگر جایی مسئولیتی دارد ، آنجا را آباد کند.(1) ودر نقلی دیگر رسول خدا (ص) مؤمن را به زنبور عسل تشبیه کرده اند و فرمودند: « مَثَلُ المؤمنِ كمَثَلِ النَّحلَةِ » مَثَل مؤمن، مَثَل زنبور عسل است.



وﯾﮋﮔﯽ ﻫﺎي ﻣﺪﯾﺮ از ﻣﻨﻈﺮ قرآن:

ماه مبارک رمضان ماه نزول قرآن است ، برهمه شما مبارک باشد.ماه رمضان، ماه اخلاص و تقواست .ان شاالله از فیوضات و برکات این ماه بیشترین بهره را ببرید. آیات متعددی در قرآن کریم داریم که به مدیریت اسلامی اشاره می کند . هنگامی که خدای تبارک و تعالی به حضرت موسی فرمان می دهد که به سمت فرعون برو و او را هدایت کن : « اذْهَبْ إِلَى فِرْعَوْنَ إِنَّهُ طَغَى » (2)در اینجا حضرت موسی(ع) برای پیامبری که مدیریت اسلامی است و پیامبر در رأس مبارزه با کفر است، از خداوند اسبابی را درخواست می کند .اسباب مدیریت این است :

1- سینه گشاده و ظرفیت تحمل ناملایمات:

« رَبِّ اشْرَحْ لِي صَدْرِي » (3) یک مدیر باید سینه گشاده داشته باشد تا بتواند طوفان ها را تحمل کند .شخصی که ظرفیت ندارد ، نمی تواند مسئولیت قبول کند. یک مدیر باید ظرفیت بالایی داشته باشد که حضرت موسی نیز از خداوند می خواهد تا به او سینه گشاده عنایت بفرماید.

2- اعتقاد به شعار "ما می توانیم" :

« وَيَسِّرْ لِي أَمْرِي»(4) و اینکه کار را بر خودش سخت نکند ، اگر یک مدیر بگوید این کار سخت است ، من نمی توانم انجام دهم، هرگز موفق نمی شود.مدیر باید به خودش انرژی مثبت بدهد و بگوید من می‌توانم .شعار "ما می‌توانیم" را امام (رحمت الله علیه) به ما آموخت . درزمان طاغوت ما هیچ بودیم ، اما وقتی ذهن عوض شد و باور کردیم ما می‌توانیم ، به اینجا رسیدیم . حضرت موسی(ع) هم از خدا می خواهد تا کار را بر او آسان کند.

3- بیان شیوا و رسا :

« وَاحْلُلْ عُقْدَةً مِنْ لِسَانِي * يَفْقَهُوا قَوْلِي » (5) حضرت موسی (ع) از خداوند می خواهد : گره از زبانم بگشا تا سخنانم را بفهمند. یک مدیر اگر نتواند مافی الضمیر خودش را به خوبی منتقل کند ، موفق نمی شود . بنابراین باید بتواند واضح اِعمال مدیریت کند و ومنظور خودش را به دیگران منتقل کند. اینها خواسته های شخصی حضرت موسی (علیه السلام) بود و در آخر خواسته دیگری از خداوند دارد:

4- انتخاب یک معاون و وزیر مناسب:

حضرت موسی (علیه السلام) به خداوند عرض می کند: این بار سنگین است « وَاجْعَلْ لِي وَزِيرًا مِنْ أَهْلِي* هَارُونَ أَخِي * اشْدُدْ بِهِ أَزْرِي » (6)
برادرم هارون را وزیر و دستیار من قرار بده . کلمه وزیر از " وزر " می آید به معنای بار سنگین ،البته گناه هم معنا می دهد . علت اینکه وزیر می گویند چون بار سنگین را برمی دارد ، بنابراین یک مدیر برای موفق شدن در تمام امور به یک معاون توانمند نیاز دارد .



هدف از مدیریت اسلامی :

حال هدف از تحمل این همه زحمت و گرفتاری چیست؟ « كَيْ نُسَبِّحَكَ كَثِيرًا * وَنَذْكُرَكَ كَثِيرًا » (7) همه اینها برای این است که یاد خدا در جامعه باشد و مردم فراوان خداوند را تسبیح بگویند. مخصوصاً تشکیلات آموزش و پرورش که مهم ترین دستگاه مولد کشور است، برخی می گویند: آموزش و پرورش ،دستگاهی است که مصرف کننده است؛ خیر ، همه دستگاهها سر سفره آموزش و پرورش نشسته اند.آموزش و پرروش یک دستگاه بزرگ و مهم ، تاثیرگذار و مولد برای کشور است و باید در تراز انقلاب اسلامی باشد . شیعه ۱۴۰۰ سال رنج کشیده است تا به اینجا رسیده‌است ، علما و بزرگان زیادی در این راه خون آنها ریخته شد، در راه تشکیل حکومت اسلامی سادات بزرگوری جان خود را از دست دادند آنها را لای درز دیوارها گذاشتند ،داخل چاهها ریختند تا نظام ولایی شیعه توانست قد راست کند، بنابراین اگر امروز در نظام شیعه، کسی مسئولیت بگیرد، نباید زمان را هدر بدهد که کار مشکل می‌شود، ما باید نسلی را تربیت کنیم که این نسل حافظ همه ارزش ها باشد و همه اینها به دست یک مدیر توانمند انجام خواهد شد ؛

مدیریت اداره آموزش و پرورش، وظیفه بسیار سنگین را به عهده دارد ، به نظر من بهترین هدیه برای یک دبیر ،معلم و استاد این است که سالها بعد ببیند که شاگردان او هر کدام به جایی رسیدند و وزیر ، وکیل و مهندس و یک مدیر توانمند شده اند و زحمات او هدر نرفته است .بالاترین خوشحالی برای یک استاد،همین است .



تشکر از زحمات جناب آقای جعفری و خیرمقدم به جناب آقای ناصری:

صمیمانه از حضور همه شما سپاسگزارم و از صمیم قلب از آقای جعفری تشکر می کنم، گرچه بیشتر از چند ماه نیست که بنده اینجا هستم ولی در همین چند ماه، از ایشان جز اخلاق و برخورد خوب چیزی ندیده ام و همین طور خدمت جناب آقای ناصری نیز تبریک عرض می کنم که سررشته کار از این به بعد در دست ایشان قرار می گیرد . ان شاالله خدمت خوبی را ارائه بدهند.

خدایا چنان کن سرانجام کار تو خشنود باشی و ما رستگار



پی نوشت:

1- بحارالأنوار ، ج 75 ، ص 6

2- سوره مبارکه طه،آیه 24

3- سوره مبارکه طه،آیه 25

4- سوره مبارکه طه،آیه 26

5- سوره مبارکه طه،آیات 27و28

6- سوره مبارکه طه،آیات 29 -31

7- سوره مبارکه طه،آیات 33-34


http://yascms.ir/emam/gozaresh/24farvardin14011.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/24farvardin14012.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/24farvardin14013.jpg



چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.