سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

درس مهم بهار طبیعت : توحید و خداشناسی/ لزوم توجه به شعار سال ۱۴۰۱ «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»

ارسال شده توسط: مدیریت سایتبازدید شده: 76 مرتبه
دسته: خطبه های نماز جمعهتاریخ: 1401.01.07
 
خطبه های نماز جمعه بخش چترود به امامت حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه محترم ، مورخه1401/01/05


http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG


خطبه اول

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه سِیدِنا وَ مَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَد صلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین .

اُوصیکُم عِبادَالله وَ نَفسی بِتَقَوَیَ الله

خشنودی مولایمان صاحب الزمان(عج) ،سلامتی رهبر عزیز و بزرگوارمان ، شادی روح امام راحل عظیم الشأن، شادی ارواح طیبه شهدا ،شهدای والامقام این روستا ، شهدای والامقامی که بستگانشان امروز در نماز جمعه حضور دارند ، سلامتی خودتان و خانواده و فرزندانتان اجماعاً صلوات.

از حضور مؤمنانه همه شما خواهران و برادران نمازگزار، اهالی محترم چترود و هوتک تشکر می کنم، از مجری ،موذن و قاری محترم، دست اندرکاران نمازجمعه صمیمانه تشکر می کنم .

امیدوارم خداوند متعال ، این حضور مؤمنانه شما عزیزان را در نماز جمعه ، این خطبه، این نشستن و سکوت را در نماز جمعه ، از همه ما قبول بگرداند ، ذخیره ای ارزشمند برای دنیا و آخرت، مخصوصاً برای اولین لحظه ورود ما به عالم قبر و قیامت قرار بگیرد ، باز هم صلوات بر محمد وآل محمد (ص).

خدای متعال را شکرگزارم که توفیق عنایت فرمود اولین نماز جمعه در سال جدید و در قرن جدید را که بی سابقه است در این مسجد و تکیه و در جمع شما مومنین برگزار کنیم. ان شالله مقبول خدای تبارک و تعالی و مورد دعای حضرت صاحب الامر( عجل الله تعالی فرجه الشریف) قرار بگیرد . آغاز سال جدید و فصل بهار را خدمت شما نمازگزاران عزیز تبریک عرض می کنم ؛

درس مهم بهار طبیعت : توحید و خداشناسی

سوالی که مطرح می‌کنند این است سهم ما انسان‌ها از فصل بهارچیست؟چه درسی را ما از فصل بهار و نوروز باید بیاموزیم؟ می دانید که سهم حیوانات از فصل بهار خوردن و آشامیدن و فربه شدن است. بهار ، فصل رویش و طراوت است من و شما چه سهمی باید داشته باشیم؟ آیا فقط خوردن و آشامیدن و تفریح کردن است ؟ در فصل بهار برای انسان ها سهم بسیار مهمی گذاشته شده است و توجه به آن بسیار مهم است ، برای اطلاع از این درس به سراغ قرآن مجید می رویم و آیاتی را از قرآن را خدمت شما بزرگواران عرض می کنم تا سهم من و شما از فصل بهار مشخص شود؛ در یکی از آیات شریفه قرآن ،خدای تبارک و تعالی این گونه راهنمایی می فرماید :« وَنَزَّلْنَا مِنَ السَّمَاءِ مَاءً مُبَارَكًا » ما نازل کردیم از آسمان آب مبارک را ( باران مبارک و مایه برکت است) « فَأَنْبَتْنَا بِهِ جَنَّاتٍ » نتیجه این باران و آب مبارک این است که باغ ها سرسبز می شود، بیابان ها آباد می شود ،درختان چادر سبزی به سر میکنند و زمین مرده احیا دوباره می شود « وَحَبَّ الْحَصِيدِ » این آب مبارک باعث می شود دانه هایی که درو میشود، برویند (1) در ادامه آمده است: « وَالنَّخْلَ بَاسِقَاتٍ لَهَا طَلْعٌ نَضِيدٌ » (2) و درختان تناور خرما كه خوشه[هاى] روى هم چيده دارند، می روید «رِزْقًا لِلْعِبَادِ » از این آب مبارک در فصل بهار رزق مردم آماده می‌شود( وقتی انسان این رزق را می خورد باید بندگی خدا را نیز انجام دهد) « وَأَحْيَيْنَا بِهِ بَلْدَةً مَيْتًا » و ما زمین مرده را زنده می کنیم ، با آمدن بهار گل و گیاه دوباره می روید.
بعد از نقل این مطلب اساس مطلب این است که سهم ما را مشخص میکند « كَذَلِكَ الْخُرُوجُ » (3) در بهار قدرت خدا را مشاهده می کنید، فصل بهار درس خداشناسی و توحید است و نشان قدرت پروردگار است.

بهار بارزترين نشانه ی چگونگی زنده شدن انسان در قيامت:


زنده شدن دوباره زمین مرده و سبزشدن درختانی که خشک هستند، قدرت حق را نشان می‌دهد ودرس خدا شناسی است، مُرده زنده شدن ،درس بزرگی است برای شماست که به یاد قیامت باشید ، شما هم بعد از مدتی زندگی میمیرید و خاک می شوید ولی خداوند دوباره شما را زنده میکند « كَذَلِكَ الْخُرُوجُ » خارج شدن از قبر نیز همین گونه است، این نشانه قدرت خداست .

خدای متعال در آیه شریفه دیگری نیز این مطلب را بیان می کند : روزی مرد عرب مشرکى ، استخوان پوسيده‎اي را با خود به خدمت پیامبر(صلى الله علیه وآله) آورده بود وآن استخوان را با دست خود نرم كرد و به صورت پودر درآورد و سپس آنرا در هوا متفرق ساخت، آنگاه گفت : « مَنْ یُحْیِى الْعِظامَ وَ هِىَ رَمِیْمٌ» (4) چه كسي مي‎تواند اين ذرات پراكنده را زنده كند؟ قرآن جواب مي‎دهد : « قُلْ يُحْيِيهَا الَّذِي أَنْشَأَهَا أَوَّلَ مَرَّةٍ وَهُوَ بِكُلِّ خَلْقٍ عَلِيمٌ »(5) همان كس كه اولين بار آن را آفريد، این استخوان پودر شده را نیز دوباره زنده خواهد کرد. فصل بهار درس خداشناسی است ،بهار فقط خوردن و آشامیدن و تفریح نیست، همه اینها خوب است ولی باید در کنار آن ، خدا و قدرت خدا را هم ببینیم و درس خداشناسی بگیریم ؛ فصل بهار ، توحید و قیامت را به ما متذکر می‌شود. مثالی می زنم: مثلا مهندس یا معماری که این مسجد ویا تکیه را ساخته است، اگر بگوید :اگر این مسجد کاملاً خراب شود ،من می توانم آن را دوباره از ابتدا بسازم. آیا حرف او را باور می کنید ؟ بله ، چون برای اولین بار هم او این مسجد را ساخته است. این مسجد نبود و خود او طرح مسجد را ریخت و این حسینیه و مسجد را ساخت ،بنابراین دوباره نیز قادر است این کار را انجام دهد .خداوند هم می گوید : شما قدرت اولیه مرا دیده اید، شما هیچ بودید، بود شدید . نبودید من شما را به وجود آوردم، هرسال در فصل بهار شما زنده شدن را می‌بینید ، درختان میوه شما که در فصل زمستان خشک شده بودند در فصل بهار دوباره زنده می شوند، چه کسی آنها را دوباره زنده می کند و می رویاند؟ همه اینها نشانه قدرت پروردگار است. پس درس بزرگ فصل بهار بعد از خدا شناسی، این است که انسان به فکر قیامت خودش باشد.

آثار اعتقاد به معاد در زندگی :

علت تبهکاری انسانها فراموشی روز قیامت است، اگر انسان قیامت را فراموش کرد وخود را آزاد دانست، ممکن است گنهکار شود. مثلاً یک کارخانه را در نظر بگیرید که زمان ورود و خروج آزاد باشد و هر کس هر ساعت بخواهد بیاید و برود و حساب و کتابی در کار نباشد ؛ بنابراین هیچ کس ساعت منظم سر کار حاضر نخواهد شد ولی اگر بداند مثلا یک ساعت دیر بیاید، اخراج می‌شود یا از حقوق او کسر خواهد شد ، حواسش را جمع خواهد کرد و منظم خواهد شد. ما انسان ها دوست داریم آزاد باشیم پس قیامت را انکار می کنیم ، ولی اگر به این فکر کنیم که ما نبودیم و خدا ما را از هیچ آفرید و تا خدا خدایی می کند ما هستیم و به ریز و درشت اعمال ما رسیدگی می شود ، مراقب رفتار خود خواهیم بود. خداوند می فرماید : شما انسان ها باهم مختلف هستید و هر کدام یک اسطوره هستید . من با قدرت خود، شما را آفریدم. از روز اولی که خدای متعال انسان را آفریده تا به امروز هیچ دو نفری را کاملا مانند هم باشند، نیافریده است. حتی سر انگشتان دست هیچ دو نفری مانند هم نبوده است و زمانی که قیامت بر پامیشود ،سر انگشتان شما را نیز زنده می کنم : « بَلَى قَادِرِينَ عَلَى أَنْ نُسَوِّيَ بَنَانَهُ »(6) بلی ما قادریم که سرانگشتان او را هم منظم درست گردانیم. شناسنامه هر انسانی سر انگشتان اوست، برای این است که علم انگشت نگاری به وجود آمد . از ابتدای خلقت تا کنون هیچ دو انسانی سر انگشت یکسانی نداشته اند ،آیا این نشان قدرت بالای پروردگار نیست؟وقتی انسان به اینها فکر کند و به فکر قیامت باشد ، می داند که به ریز و درشت اعمال او رسیدگی خواهد شد ،بنابراین سعی می کند اخلاق و رفتار خود را درست کند. یک زمانی یکی از روحانیون برای تبلیغ به روستای ما آمده بود و می گفت: یکی از علمای اهل اصفهان اهل چشم برزخی داشت و من خدمت ایشان رفتم وگفتم من را چگونه می بینی؟ گفت من تو را به صورت یک پلنگ می بینم.(یک حیوان درنده خو) گفتم: چرا به صورت پلنگ ؟ گفت: برای اینکه در منزل بر سَر زن و فرزندت فریاد می زنی وغضب می کنی واین خشم وغضب خصلت انسانی نیست وخصلت حیوانی است که در تو ظهور می یابد. وقتی انسان باور داشته باشد که قیامت و حساب و کتابی در کار است، سعی می کند بیشتر مراقب اخلاق و رفتار خود باشد.با این عمرهای کوتاه ۵۰ و ۶۰ ساله ما نمی دانیم چند روز دیگر زنده هستیم، در همین مدت چقدر انسان های اطرافم فوت شدند! معلوم نیست ما از اینجا زنده بیرون برویم یا نه ! و یا هفته بتوانیم در نماز جمعه شرکت کنیم یا نه! افرادی بودند که هفته پیش در نماز جمعه بودند ولی این هفته سینه بر خاک گذاشتند ، بدانید که حساب و کتاب در کار است و ذره و مثقال کارهای ما ثبت و ضبط می شود . حضرت امام خمینی رحمة الله علیه را در خواب دیده بودند، امام فرمودند: حتی دست تکان دادن های من هم مورد حسابرسی قرار گرفت و از من سوال شد که برای چه دست تکان داده ای ؟ آیا برای خدا بوده است یا غیر خدا ؟ اعمالمان را مطابق رضای خداوند درست کنیم، این درس طبیعت و درس فصل بهار برای همه ماست.

نشانه هایی از معاد در دنیا :

آیه دیگر را خدمت شما عرض می کنم : « وَاللَّهُ الَّذِي أَرْسَلَ الرِّيَاحَ » و خداست آن که بادها را بفرستد « فَتُثِيرُ سَحَابًا » که ابرها را بر می‌انگیزد «فَسُقْنَاهُ إِلَى بَلَدٍ مَيِّتٍ » و آن ابر را ما به شهر و دیار مرده می رانیم «فَأَحْيَيْنَا بِهِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا » و با باران این ابرها، زمین زمین مرده را زنده می گردانیم « َذَلِكَ النُّشُورُ» حشر و نشر مردگان هم (به قیامت) همین گونه است.(7) این خودش یک درس بزرگ برای همه ماست. خداست که بادها را می فرستند که ابرها را برمی‌انگیزد، همین زمین مرده را نگاه کنید برای شما یک درس است وقتی زنده می‌شود نشان توحید است . قدرت و مالکیت خداوند را می رساند، بعد می فرماید چرا انکار می کنید و باور ندارید که می توانم شما را دوباره زنده کنم. من به شما اختیار دارم ، شما باید با اختیار خودتان کار خوب انجام دهید. کسی شما را مجبور به انجام کاری نخواهد کرد. من به شما عقل (پیامبر باطنی) داده ام، و درکنار شما پیامبر بیرونی هم فرستادم که این دو پیامبر به عنوان راهنما هستند تا شما مسیر صحیح را انتخاب کنید «وَ هَدَيْناهُ النَّجْدَيْنِ» (8)راه را به شما نشان دادیم،حال انتخاب با خود شماست ،خود شما هستید که می توانید راه درست را انتخاب کنید و مجبور به این کار نیستید، من شما را آفریدم اما انتخاب راه را به اختیار خود شما گذاشتم.

ان شاالله به امید خداوند نماز جمعه هفته آینده را نیز در همین مکان برگزار خواهیم کرد ،حاضرین به غایبین اطلاع دهند تا نماز جمعه را هرچه باشکوهتر برگزار کنیم.

خدایا به حق محمد و آل محمد (ص) عاقبت همه ما را ختم به خیر بگردان

پی نوشت:

1- سوره مبارکه ق، آیه 9

2- سوره مبارکه ق، آیه 10

3- سوره مبارکه ق، آیه 11

4- سوره مبارکه یس، آیه 78

5- سوره مبارکه یس، آیه 79

6- سوره مبارکه قیامه، آیه 4

7- سوره مبارکه فاطر ، آیه 9

8- سوره مبارکه بلد،آیه10



خطبه دوم

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه سِیدِنا وَمَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَدصلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین.

اُوصیکُم عِبادَالله وَنَفسی بِتَقَوَیَ الله.

در آغاز خطبه دوم خود و همه شما برادران و خواهران مکرمه را دعوت می کنم به تقوی الهی و خدا باوری ؛

در توضیه به تقوی با اهمیت نماز و زکات را خدمت شما عرض می کنم :

نماز و زکات دو رکن اصلی در اسلام است :

از فروعات دینی ما که خیلی مهم است، اقامه نماز است و ارتباط با خدا و نیز ارتباط با مردم است «وَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّكَاةَ » نماز بخوانید انفاق کنید، راز پیشرفت یک چیز دو است : یکی برپاداشتن نماز و ارتباط با خدا و دیگری اینکه انسان اهل انفاق و کمک به دیگران باشد . اگر میخواهید در زندگی موفق باشید و درب خیرات و برکات به روی شما باز شود ،باید اهل انفاق باشید و زکات بپردازید. زکات واجب یا خمس که جای خود دارد و هر ساله انسان باید آن را حساب بپردازد ولی مهم این است که انسان در زندگی خسیس نباشد، اگر می بینید کسی گرفتاری دارد تا جایی که در توان دارد به او کمک کند ، به نیازمندان و گرفتاران رسیدگی کنید؛ در خطبه گذشته هم خدمت شما عرض کردم وقتی جان به ترقوه می رسد و روح می خواهد از بدن جدا میشود ، نوک پا سرد می شود و جان بالا می آید و جان از طریق ترقوه( استخوان گردن) می خواهد بیرون بیاید، در این لحظه پرده ها کنار می رود و انسان می فهمد که دیگر باید از این دنیا برود ، فرعون هم به این لحظه که رسید ایمان آورد، در این لحظه چشم انسان باز می‌شود و جلوی خودش را میبیند ، و به قول قرآن چشم حدید و تیزبین شودو حقایق را درک می‌کند و می فهمد که در دنیای دیگر به چه چیزی را نیاز دارد و چه چیزی را با خود کم آورده است؛ می گوید : « رَبِّ لَوْلَا أَخَّرْتَنِي إِلَى أَجَلٍ قَرِيبٍ فَأَصَّدَّقَ وَأَكُنْ مِنَ الصَّالِحِينَ »(9) خدایا به من مهلت بده تا من کار خیر انجام بدهم و صدقه و انفاقی انجام بدهم و از صالحین باشم ولی به او میگویند : « وَلَنْ يُؤَخِّرَ اللَّهُ نَفْسًا إِذَا جَاءَ أَجَلُهَا»(10) مهلت شما تمام شده است و از این به بعد حتی اختیار مال خودت را هم نداری ؛خدای متعال ما را نصیحت می کند و می گوید تا قبل از اینکه به این نقطه برسید ، انفاق . انفاق در زندگی بسیار مهم است، اگر انسان بتواند گره از کار کسی باز کند، می تواند محبوب پروردگار شود. انفاق بسیار قیمتی و با ارزش است آن را دست کم نگیرید و بدانید که مال شما با انفاق کم و پرداخت خمس و پرداخت زکات کم نمی‌شود بلکه رشد داده می‌شود و زیاد می‌شود و برکت پیدا می‌کند، باید این نکته را باور کنید.

ثواب ، اهمیت و فضیلت نماز جمعه:

نکته بعدی اهمیت نماز جمعه است،ما نیز در جهت گسترش نماز جمعه و حضور بیشتر مردم و علاقه مندی به نماز جمعه تصمیم گرفتیم تا نماز جمعه را به صورت چرخشی در سطح بخش برگزار کنیم و برپایی نماز را به اهالی همان مکانی که می رویم ، واگذار می‌کنیم و شورای روستا ، هیئت امنا ، جوانان و اهالی آن بخش امورات نمازجمعه را بر عهده بگیرند، منتها بعد از آن نیز در نماز جمعه که در خود چتر برگزار می‌شود هم شرکت کنند، نماز جمعه بسیار قیمتی است .
امام صادق علیه السلام می فرماید: « ما مِنْ قَدَمٍ سَعَتْ‏ اِلَی الْجُمُعَةِ اِلاّ حَرَّمَ اللّهُ جَسَدَها عَلَی النّارِ» (11)هیچ قدمی نیست که در راه نماز جمعه برداشته شود مگر آنکه خدا بدن آن را بر آتش حرام می‏ سازد. نماز جمعه بسیار با ارزش است که هر قدمی به سوی نماز جمعه برداشته می‌شود، انسان را از گناه و معصیت و از آتش جهنم حفظ می کند. ما مختار هستیم و مانند ملک نیستیم که از خود اختیاری نداشته باشیم ،ملک خوب است ولی بدون اختیار است ؛حیوان هم عقل ندارد پس اختیاری ندارند ولی انسان هم شهوت است وهم عقل وهمه کارها را به اختیار خودش انجام می دهد؛ بنابراین به نماز جمعه اهمیت بیشتری بدهیم .پیامبر خدا (ص) در اولین نماز جمعه خود فرمودند: « خداوند ، نمازجمعه را بر شما واجب کرد . هرکس آن را در حیات من یا پس از وفات من ، از روی سبک شمردن ، و یا انکار رها سازد ، خداوند ، او را پریشان می کند ، و به کارش برکت نمی دهد . بدانید ! نمازش پذیرفته نمی شود . بدانید ! بدانید ! زکاتش را قبول نمی کنند . بدانید ! حجش ، قبول نیست ، بدانید ! کارهای نیک او قبول نخواهد شد تا آنکه توبه کند و دیگر نمازجمعه را رها نکند ، سبک نشمارد ، و منکر نشود .» (12) نماز جمعه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است؛ در ایران قبل از انقلاب نماز جمعه برگزار نمی‌شد ، نماز جمعه از برکت امام شهداست که اقامه می‌شود . بزرگترین عنایت خدا به مردم ملت شریف ایران ، برگزاری نمازجمعه است . آن را قدر بدانید و حضور بیشتری در نماز جمعه داشته باشید . جوانان عزیز برگزاری نماز جمعه را به دست بگیرند و آن را با شکوه هرچه بیشتر برپا کنند .

بیان مشکلات مردم از تریبون نمازجمعه:

در پایان از حضور همه شما عزیزان در نماز جمعه امروز تشکر و قدردانی می‌کنم، مشکلاتی در این بخش وجود دارد که از تریبون نمازجمعه این مشکلات مطرح می‌شود، ان شاءالله بخشدار محترم و مسئولینی که در نماز جمعه حضور دارند برای حل آن اقدام کنند .

کمبود آب :

یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که مردم هوتک با آن دست و پنجه نرم می کند ،مشکل کمبود آب است . آب مایه حیات است ، اگر آب نباشد آبادانی نیست.

نیمه تمام ماندن بیمارستان :

نکته دوم که مورد تعجب بنده نیز هست، این است که ۲۳ سال پیش، خیّر محترمی همت کرده است و یک بیمارستان اینجا ساخته است ولی متاسفانه رها شده است و از آن استفاده نمی شود، من نمی دانم چرا مسئولین به آن توجه نمی کنند؟چگونه آن‌هایی که دست‌اندرکار هستند ، می خواهند جواب خداوند را بدهند ؟جوابی کسی را که با عشق آمده است و هزینه کرده است و بیمارستان را وقف کرده است را بدهند؟ چرا بیمارستان عاطل و باطل رها شده است؟ باید در سال جدید این مکان به عنوان بیمارستان یا اورژانس راه اندازی شود تا به درد مردم بخورد. اگر به این منوال پیش برود دیگر کسی تمایل به انجام کار خیرنخواهد داشت؛ من از دادستان محترم و دست اندرکاران محترم صمیمانه و تقاضا می‌کند عاجزانه تقاضا می کنم، به این مورد حتما توجه شود، ظلم بزرگی است که به مردم این منطقه شده است، هزاران کار خوب می تواند در این بیمارستان انجام بگیرد . هزینه زیادی برای ساخت این بیمارستان صرف شده است ولی بدون استفاده رها شده است که قابل قبول نیست.

عدم روشنایی خیابانها :

برخی از دوستان هم اعتراض داشتند که بعضی از خیابان‌های اینجا از لحاظ روشنایی دچار مشکل است که ان شاءالله مسئولین مربوطه این مشکل را حل کنند.

مسکن دغدغه جوانان برای تشکیل خانواده:


یکی از نکات دیگر که تذکر داده شد ، نمیدانم آیا امکان آن وجود دارد یا خیر؛ ولی جوانانی هستند که خانه ندارند و ساخت خانه برای آنها ممکن نیست و به یک آرزوی دست نیافتنی تبدیل شده است، امیدوارم در هر منطقه زمینی در اختیار جوانان قرار بگیرد تا بتوانند خانه سازی کنند و ازدواج کند. اگر می خواهید تکثیر نسل داشته باشیم و نسل جمهوری اسلامی زیاد شود و جمعیت پیر نشود و دچار فقر جمعیتی و پیری جمعیت نشویم، باید امکانات آن را فراهم کنید .یکی از امکانات آن این است که جوانان جا وماوایی داشته باشند ،اگر زمینی در اختیار آنها قرار بگیرد ،می‌توانند خانه بسازند و ازدواج کنند با حقوق کم و یا بیکاری چگونه یک جوان میتواند ازدواج کند و بچه دار شود؟ مدیران مسئولین و دست‌اندرکاران باید این زمینه را فراهم کنند .

لزوم توجه به شعار سال ۱۴۰۱ «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» :

مطلب بعدی اینکه مقام معظم رهبری باز هم این سال را به عنوان سال تولید نامگذاری کردند، مهمترین مشکل کشور ما از نظر اقتصادی است. مردم باید احساس آسایش کنند، یکی از خطراتی که نظام جمهوری اسلامی را تهدید می کند وضعیت اقتصادی مردم است که واقعا تهدید آمیز است .دشمن هم از همین زمینه استفاده می‌کند و به مردم القا می کند که اسلام نمی تواند شما را اداره کند، مکتب تشیع قادر به تأمین زندگی شما نیست و نمی تواندکشور را شما اداره کند،نمی تواند اقتصاد را درست کند، انقلاب اسلامی نمی تواند مشکلات مردم را حل کند. این صحبتها موجب یاس و ناامیدی در جامعه است. چند دهه است که مقام معظم رهبری بحث اقتصاد را به عنوان شعار سال قرار می‌دهند و مسیر حرکت کشور را نشان می‌دهند، او دیده بان است و به شما می‌گوید که چه خطری شما را تهدید می کند و در سر راه شما چه مانع هایی وجود دارد. کسانی که مسئول اجرایی هستید! باید این کارها را انجام دهید ، اقتصاد بسیار مهم است ، بزرگترین آسیب کشور ما نیز از این ناحیه است . بحث تولید بسیار مهم است آن هم تولید بر اساس دانش بنیان، یعنی تولید علمی ، یعنی تولید بر اساس علم و دانش که می‌تواند باعث پیشرفت کشور شود . در همین بخش چترود باید نگاه کنیم که چه چیزی را می توانیم تولید کنیم؟چه مواد خامی در اختیار داریم ،در بحث کشاورزی ، دامپروری ، صنعت ،صنایع خانگی و... باید برنامه ریزی کنیم که چه کاری صورت بگیرد که نتیجه آن اشتغال جوانان و رفع بیکاری باشد، اتاق فکر نیاز است تا یک عده کارشناس بنشیند و برنامه‌ریزی کنند و هدایتگری داشته باشند و بگویند در این قسمتها این تعداد نیروی کار نیازمند است؛

ضرورت رفع مشکلات کسب و کارها :

باید دید ما در بخش فنی حرفه ای که وظیفه آموزش جوانان را برعهده دارد ،چه مشکلاتی داریم و یا چند نفر نیاز دارند تا برای شروع کار خود ،موافقت اصولی بگیرند ، کار آنها را تسهیل کنیم، باید این جوانان عزیز را راهنمایی کرد تا موجب پیشرفت شود ولی اگر کسی به فکر نباشد ،جوانی هم بخواهد کاری را انجام بدهد ،اگر یک طرح داشته باشد، مدام از این اداره به آن اداره پاس داده شود ،در نهایت دلسرد خواهد شد و کار را نیمه تمام رها کرد .باید از ظرفیت استفاده کرد،مبادا همین جوانی که مدافع نظام است ،فردا به مخالف نظام تبدیل شود و حرف دشمن را باور خواهد کند . بنابراین واجب عینی و واجب فوری است که در بحث تولید و اشتغال زایی اقدام شود . امروز هزینه های کشاورزی بسیار بالا رفته است، در همین منطقه چترود، انار و پسته فراوان است ، اگر کشاورزی ما علمی نباشد ضرر خواهیم کرد و کشاورز ورشکست خواهد شد.

ضرورت توجّه به صنعت بسته بندی :

گزارشی را می‌خواندم که نوشته بود درآمد ایران از تولید زعفران سالی ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون دلار است چون خام‌فروشی داریم ولی همین زعفران در کشورهای دیگر فرآوری می شود و به قیمت 9 میلیارد دلار به فروش می رسد، با صنایع بسته‌بندی که به آن دانش بنیان و علمی می‌گویند ، همین زعفران با ارزش افزوده تبدیل می‌شود به ۹ میلیارد دلار! ۶۰۰ میلیون دلارکجا، ۹ میلیارد دلار کجاست؟ موارد دیگر هم همین‌گونه است، پسته را به صورت خام می فروشیم .توجه به صنایع بسته بندی بسیار مهم است ،صنایع دستی هم بسیار مهم است. به نظر من خدای متعال هر منطقه‌ای را با استعدادی آفریده است برخی از استعدادها کشف شده است و برخی از آنها کشف نشده است، باید یک اتاق فکر تشکیل شود و یک عده کارشناس بنشیند و برای پیشرفت مردم و پیشرفت منطقه هم فکری کنند، اینکه از چه راه ها و ظرفیت هایی استفاده کنیم؟ نباید دست روی دست بگذاریم باید حرف امام و ولی و پیشوای خودمان را حرف امام زمان بدانیم و اجازه ندهیم حرف رهبر روی زمین بماند،مدیران و مسئولین سعی کنند این حرف را عملی کنند. خود مردم و جوانان نیز باید بنشینند و برنامه‌ریزی کند ،ان شاالله به خواست خدا کارها به خوبی پیش برود؛ بار دیگر از حضور همه شما بزرگواران در نماز جمعه این هفته تشکر می‌کنم.

خدایاچنان کن سرانجام کار ** تو خشنود باشی و ما رستگار

پی نوشت:

9- سوره مبارکه منافقون،آیه10

10- سوره مبارکه منافقون،آیه10

11- وسائل الشیعه: ج ۵، ص ۳

12- وسایل الشیعه، ج 5 ص 7



چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.