سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

حق الناس از دیدگاه روایات / جوانان، ارزشمندترین سرمایه های اجتماعی کشور

ارسال شده توسط: مدیریت سایتبازدید شده: 78 مرتبه
دسته: خطبه های نماز جمعهتاریخ: 1401.01.04
 
خطبه های نماز جمعه بخش چترود به امامت حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه محترم ، مورخه1400/12/20


http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG


خطبه اول

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه سِیدِنا وَ مَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَد صلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین .

قال الله الحکیم فی کتابه : « یَوْمَ یَفِرُّ الْمَرْءُ مِنْ أَخِیهِ * وَ أُمِّهِ وَ أَبيهِ» (1)

اُوصیکُم عِبادَالله وَ نَفسی بِتَقَوَیَ الله

خشنودی مولایمان صاحب الزمان(عج) ،سلامتی رهبر عزیز و بزرگوارمان ، شادی روح امام راحل عظیم الشأن، شادی ارواح طیبه شهدا ،شهدای والامقام بخش ، شهدای والامقامی که بستگانشان امروز در نماز جمعه حضور دارند ، سلامتی خودتان و خانواده و فرزندانتان اجماعاً صلوات.
از حضور مؤمنانه همه شما خواهران و برادران نمازگزار، مجری ،موذن و قاری محترم، دست اندرکاران نمازجمعه صمیمانه تشکر می کنم .

امیدوارم خداوند متعال ، این حضور مؤمنانه شما عزیزان را در نماز جمعه ، این خطبه، این نشستن و سکوت را در نماز جمعه ، از همه ما قبول بگرداند ، ذخیره ای ارزشمند برای دنیا و آخرت، مخصوصاً برای اولین لحظه ورود ما به عالم قبر و قیامت قرار بگیرد ، باز هم صلوات بر محمد وآل محمد (ص).

در این خطبه چند کلامی درباره حق الناس از آیات و روایات مطالبی را خدمتتان عرض می کنم .

توجه به حق الناس، حتی در روز عاشورا :

خدای تبارک و تعالی حقوقی به گردن ما دارد که حق الله نام دارد یک حقوق هم مردم به گردن ما دارند که ما باید رعایت کنیم و حق الناس است . گاهی اوقات حق الله و حق الناس با هم می‌شود ، مثلاً کسی که قتل میکند یا سرقت و دزدی میکند هم باید حق الناس را اجرا کند و هم حق الهی و حکم خدا بر او اجرا شود، موضوع حق الناس خیلی مهم است خدای تبارک و تعالی ممکن است از حق خودش بگذرد و عفو کند،اگر استغفار کنیم خدا ما را می بخشد ولی حق الناس استغفار ندارد بلکه جبران دارد. حق الناس را خدا نمی بخشد، روز عاشورا امام حسین علیه السلام به یکی از اصحاب خود فرمودند : اعلام کنید هر کسی حق الناسی به گردن دارد از جمع ما خارج شود. شهدای کربلا نباید حق الناس به گردن داشته باشند. مقام شهدای کربلا بسیار بالاست، البته مقام همه شهدا بالاست ولی مقام هیچ شهیدی به مقام شهید کربلا نمی‌رسد، شهدای کربلا سرآمد وممتاز هستند. امام حسین علیه السلام فرمودند اعلام کنید اگر کسی حق الناس به گردن دارد از جمع ما خارج شود .

حق‌الناس فقط «خوردن مال مردم» نیست :

حق الناس یا حق مردم فقط در امور مالی نیست بلکه در موارد دیگر هم هست که برخی از آنها را خدمت شما عرض می کنم : مانند غیبت کردن ، پشت سر دیگران صحبت کردن نیز حق الناس است . بوق زدن بی جا در خیابان ، رعایت نکردن حق تقدم، قوانین راهنمایی و رانندگی را رعاین نکردن، سد معبر کردن : مثلا وسایل خود را داخل پیاده رو می چیند و مردم نمی توانند عبور کنند ، اینها نیز حق الناس است . بنابراین حق الناس فقط امور مالی نیست. مرحوم شیخ رجبعلی خیاط یکی از عرفای بزرگ است که آیت الله ری شهری در مورد این مرد بزرگ کتاب نوشته است ، او خیاط بود یک روز برای کسی کت و شلوار دوخت، به سر مقراضی های کوچک اهمیت نمی داد چون صاحب پارچه به اینها نیاز نداشت، مقدار کمی از اینها را داخل کفش خود گذاشت . کفش او را دزدیدند، می‌خواست بداند که سِرّ دزدیده شدن کفش چیست . در عالم معنا به او گفتند چرا سرمقراضی را داخل کفش خود گذاشتی؟ خدا به همین هم راضی نیست که شما بدون اجازه صاحب این کار را انجام دادید . مطالب دیگری را در همین زمینه یادداشت کردم که خدمت شما عرض می‌کنم . امیدوارم حواس ما بیشتر به مسئله حق الناس باشد.

دلیل فرار افراد از یکدیگر در روز قیامت چیست؟

در روایتی امام صادق(ع) فرموده اند : « الْمِرْصَادُ قَنْطَرَةٌ عَلَى الصِّرَاطِ، لَا یَجُوزُهَا عَبْدٌ بِمَظْلِمَةِ عَبْد »(2) مرصاد پلى است بر روی صراط که بنده ای که حقّ بنده ای دیگر بر گردن اوست، از آن گذر نمی کند. یعنی وقتی شخص می خواهد از صراط عبور کند، به پل مرصاد که می رسد، آنهایی که بر گردن او حقّی دارند جلویش را می گیرند و طلب حقّشان را می کنند و تا از عهده ی حقّ الناس بر نیامده اجازه ی عبور از آن پل را به او نمی دهند. در آنجا یا باید از حسنات خودش به صاحب حقّ بدهد تا او را به حقّش برساند یا باید عذاب برخی گناهان او را قبول کند تا بی حساب شوند.

در آیه ای که ابتدای سخن خدمت شما عرض کردم، خداوند می فرماید:« « یَوْمَ یَفِرُّ الْمَرْءُ مِنْ أَخِیهِ * وَ أُمِّهِ وَ أَبيهِ» (1)روز قیامت روزی است که انسان از برادر خودخودو از پدر و مادر خودش فرار می‌کند، از همسر و فرزند خود فرار میکند. انسان در این دنیا همه چیز را برای فرزند خود می‌خواهد ولی روزی در قیامت پیش خواهد آمد که انسان از برادر خود، فرزند خود و از پدر و مادر خود فرار میکند .سرّ این کار چیست؟
دلیل آن این است که برادر نسبت به برادر حقی دارد که در دنیا ادا نشده است، در قیامت حق باید به حق دار برسد، برادری که حق برادر خود را ادا نکرده است روز قیامت به او می گوید: برادر به من ظلم کردیم و حق مرا نداده ای و امروز باید حق مرا بدهی، جواب می دهد: من که الان چیزی ندارم به تو بدهم .برادر می گوید: پس از حسنات خود به من بده و چاره ای نیست. آنجا هم انسان به دنبال این است که حسنه به حسنات خود بیفزاید و مکانی نیست که انسان بخواهد خاتم بخشی کند، هیچکس نمی بخشند این می‌شود که انسانها از پدر و مادر خود فرار می کند چون نسبت به هم حقوق دارند، انسان نسبت به برادر همسر و فرزند خود حق و حقوقی دارد، سرّ فرار کردن از هم این است که اگر بایستاد و یا آنجا هم را ببینند باید حقوق هم را ادا کنند بنابراین فرار میکند که مبادا از حسنات او کم شود، البته نمی تواند فرار کند منتها این صحنه را خدای تبارک و تعالی جلوی چشم ما می گذارد که انسانها حواستان باشد ذره و مثقال کارهای ما در این دنیا حساب و کتاب دارد و انسان باید حساب پس بدهد، حق الناس تا ادا نشود به گردن انسان است .

جبران حق الناس در قیامت :


حق الناس را انسان باید در دنیا تسویه کند، یا از صاحب حق رضایت بگیرد و یا جبران کند و حق او را پرداخت کند. اگر انسان بدون گرفتن رضایت صاحب حق، فوت کند و وابستگان میت حلالیت نطلبند در روز قیامت انسان گرفتار خواهد بود و از حسنات و کارهای خیری که انجام داده است باید ببخشد و به زور از او خواهند گرفت تا طرف صاحب حق راضی شود اگر سفرهای زیارتی کربلا یا حج رفته باشد مسجد رفته باشد کار خیری انجام داده باشد کارهای خیر از پرونده او محو می شود چون طلبکار داشته است و باید حق طلبکاران ادا شود. پایان سال است که حق الناس را بیشتر توجه کنیم، حق الناس به گردن ما نباشد وگرنه کار مشکل می‌شود .

روایتی دیگر خدمت شما عرض می‌کنم و خطبه را به پایان می‌برم :

حق الناس از دیدگاه روایات :


در روایتی اميرالمؤمنين علی (عليه‌السلام) می فرماید : « أعظمُ الخطايا اِقتِطاعُ مالِ امرِيءٍ مُسلِمٍ بِغَير حَقٍّ » (3) عظيم‌ترين گناهان، خوردنِ به ناحق و تجاوز به مال يک مسلمان است. در روایتی دیگر اميرالمؤمنين علی (عليه‌السلام) می فرماید : « جَعَلَ اللّهُ سُبْحانَهُ حُقُوقَ عِبادِهِ مُقَدِّمَةً لِحُقُوقِهِ » خـداونـد مـتعال ، حقوق بندگانش را مقدم بر حقوق خود قرار داده است . «فَمَنْ قامَ بِحُقُوقِ عِبادِ اللّهِ كانَ ذلِكَ مُؤَدِّيًا اِلَى اْلقِيامِ بِحُقُوقِ اللّهِ » پس آن كه حقوق بندگان خدا را ادا نمايد، حقوق الهى را نيز ادا خواهد كرد.(4) روایت دیگر هم از مولی امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) است که می فرماید: « الحَجَرُ الغَصبُ فی ‌الدّارِ رَهنٌ عَلی خَرابِها»(5) وجود یک آجر غصبی در بنای یک خانه، باعث ویرانی آن خانه خواهد بود!
روایت بعدی از پیامبر اسلام(ص) است که می فرماید: « مَن أَخَذ أَرضاً بِغیرِ حَقٍّ » هر کس به ناحق زمینی را تصرف کند (مثلا زمین دولتی را بدون جواز بگیرد)«كُلِّفَ أَنْ یحمِلَ تُرابَها اِلی المَحشَرِ» (فردا) وادار می‌شود که خاک آن را تا محشر قیامت بر دوش خود بار نماید! (6) آنچه گفته شد، تلنگری بود اول نسبت به خودم و سپس نسبت به شما بزرگواران که به موضوع حق الناس بیشتر توجه شود.

خدایا به حق محمد و آل محمد عاقبت همه ما را ختم به خیر بگردان

پی نوشت:

1- سوره مبارکه عبس آیه 34 – 35
2-بحار الأنوار ، ج ۷۲ ،ص ۳۲۳
3-تحف‌العقول، ص ٢١٧
4- شرح غررالحكم ، ج 3، ص 370.
5- نهج‌البلاغه، کلمة ٢٣٢
6-تهذیب، ج ٧، ص ١٣١


خطبه دوم

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه سِیدِنا وَمَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَدصلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین.

اُوصیکُم عِبادَالله وَنَفسی بِتَقَوَیَ الله.

در آغاز خطبه دوم خود و همه شما برادران و خواهران مکرمه را دعوت می کنم به تقوی الهی.

انفاق؛ از اعمال سفارش شده در ماه شعبان:

در توصیه به تقوا ماه شریف شعبان ،ماه استغفار ماه پاک شدن روح، ماه رسول خدا است آن را قدر بدانید. این ایام خجسته مانند نسیم بهار است انسان باید خودش را در معرض نسیم رحمت الهی قرار دهد. از مناجات شعبانیه و از دعاهای این ماه غافل نشوید، خصوصا استغفار که خیلی مهم است تا روح تخلیه نشود آثار خوبی بر آن بار نمی شود . بهترین ایام پاک شدن روح و آماده شدن برای ماه مبارک رمضان، ماه رجب و ماه شعبان است. ان شالله باقیمانده این ماه ، قدر بدانیم. هرکس روزه قضا دارد و یا خیرات و انفاق دارد، در این ماه انجام دهد، نزدیک سال نو هم هست به خانواده هایی که نیازمند هستند، کمک کنید. اگر کسی را نمی شناسید به کمیته امداد حضرت امام خمینی رحمت الله علیه و یا بهزیستی مراجعه کنید و کمکهای خود را به آنها تحویل بدهید تا به دست نیازمندان برسد .

هدیه برای اموات!

در خطبه های گذشته حدیثی را از رسول خدا(ص) خدمت شما عرض کردم كه فرمود: براى مردگان خود هديه بفرستيد ؛سوال شد: هديه مرده ها چيست ؟ فرمود: صدقه و دعا و فرمود. ارواح مؤمنين هر جمعه به آسمان دنيا مقابل خانه‏ها و منزلهاى خود مي آيند و فرياد مى‏كنند هر يك از ايشان به آواز حزين با گريه، اى اهل من و اى پدر و مادر و خويشان من مهربانى كنيد بر ما (خدا رحمت كند شما را) به آنچه بود در دست ما و عذاب و حساب آن بر ماست و نفعش براى غير ما و هر يك فرياد مى‏كنند خويشان خود را كه مهربانى كنيد بر ما به درهمى يا قرص نانى يا جامه‏اى كه خداوند بپوشاند شما را از جامه بهشت .(7) انفاق کردن ،صدقه دادن، کار خیر انجام دادن، خواندن قران و دعا برای اموات بسیار موثر است. ان شالله خداوند متعال روح اموات ما را شاد کند و از این به این نماز جمعه بهترین برکات را نصیب همه آنها بگرداند.

چند مطلب را به اختصار خدمت شما عرض می کنم:

دوشنبه 23 اسفند 11 شعبان

*ولادت حضرت علی اكبر(ع) و روز جوان(33 ق)

حضرت علی اکبر علیه السلام فرزند رشید حضرت سیدالشهداست که شخصیتی بسیار والا دارد.در روایات در مورد حضرت علی اکبر(ع) آمده است که هنگامی که در روز عاشورا، ایشان عازم میدان نبرد می شد، امام حسین(ع) خطاب به زنان حرم که اطراف علی اکبر(ع) را گرفته بودند، فرمود: « دَعَنهُ! فَإنَّهُ مَمْسُوسٌ فِی اللهِ وَ مَقتُولٌ فِی سَبِیلِ اللهِ» رهایش کنید، او ممسوس در ذات خدا و شهید در راه خداست.(8) یعنی تمام وجودش خدایی است. این روز را روز جوان نامیده اند، الحمدلله به لطف الهی اکثریت کشور ما هم جوان هستند.

جوانان، ارزشمندترین سرمایه های اجتماعی کشور :

در حدیثی پيامبر خدا (ص) می فرماید: « اوصيكُمْ بِالشُّبّانِ خَيْرا » شما را به نيكى با جوانان سفارش مى كنم،به آنها خوبی و محبت کنید.« فَاِنَّهُمْ اَرَقُّ اَفـْئِدَةً » چرا كه آنان، دل هاى رقيق ترى دارند،حق طلب هستند و حق را زود می پذیرند « اِنَّ اللّه َ بَعَثَنى بَشيرا وَ نَذيرافَحالَـفَنِى الشُّبّانُ وَ خالَفَنِى الشُّيوخُ » به راستى وقتی خداوند، مرا بشارت دهنده و هشدار دهنده برانگيخت، جوانان با من همپيمان شدند و پيران با من به مخالفت برخاستند(9). تمام نهضت انبیا را جوانان پیش بردند ، خدای متعال به حضرت موسی علیه السلام می فرماید «فَمَا آمَنَ لِمُوسَى إِلَّا ذُرِّيَّةٌ مِنْ قَوْمِهِ » (10)جوانان به موسی ایمان آوردند. نظام جمهوری اسلامی ایران را هم جوانان به پیروزی رساندند ، جنگ را جوانان به پیروزی رساندند . امروز هم نقش جوانان بسیار مهم است، دشمن نیز روی نسل جوان سرمایه‌گذاری می‌کند، اینکه مقام معظم رهبری بحث جهاد تبیین را مطرح می کنند چون اگر ذهن جوانان یک کشور منحرف شد بالاترین سرمایه آن کشور از دست رفته است بنابراین هر یک از ما نسبت به افکار جوانانمان وظیفه داریم ،دشمن آنها را در تیررس خود قرار داده است .

رویکرد دشمنان ناکارآمد جلوه دادن نظام اسلامی :

بالاترین کاری که امروز دشمن انجام می دهد این است که جمهوری اسلامی ایران را ناکارآمد جلوه دهد . شعار انقلاب ما " استقلال آزادی جمهوری اسلامی" بوده است و برای این شعار بود که قیام کردیم ، چون جمهوری اسلامی ما را نجات می دهد، دنیا و آخرت ما را تأمین می‌کند . دشمن کاری می‌کند که مردم را نسبت به نظام جمهوری اسلامی ناامید کند و چنان جلوه بدهند که نظام جمهوری اسلامی کارآمدی ندارد، در حالی که نسبت به گذشته این همه کار شده است و نسبت به کشورهای اطراف خود ما پیشرفت داشتیم، با توجه به اینکه ما در دل آتش هستیم ،بالاترین جنگ را به ما تحمیل کردند، سال‌های سال است که ما را تحریم کرده اند و هنوز هم تحریم هستیم ولی چند روز پیش ماهواره بر سپاه را دیدید که ماهواره ای را در ۵۰۰ کیلومتری زمین در مدار قرار داده است. چگونه این صورت گرفت؟ ما که تحریم هستیم در عرض۴۸۰ ثانیه به اندازه گفتن عدد ۱ ماهواره هفت کیلومتر رفته است، انجام این کار قدرت و فکر بالایی می‌خواهد ما که تحریم هستیم و کشورهای دیگر هم چیزی در اختیار ایران قرار نمی‌دهند ولی جمهوری اسلامی در بین کشورهای مسلمان تنها کشوری که توانست ماهواره به فضا پرتاب کند ،خیلی کار بزرگی است. ما در دوران طاغوت هیچ بودیم نه تحصیلات دانشگاهی داشتیم و نه آب اشامیدنی داشتیم. نه کوچه و خیابان داشتیم ، نه بیمارستان دارای امکاناتی داشتیم. ۲۵_۳۰ میلیون جمعیت داشتیم و روزی ۷ میلیون بشکه نفت صادر میکردیم ولی امروز در دوران تحریم هستیم نمی توانیم نفت بفروشیم دشمن چهار طرف ما را محاصره کرده است و علاوه بر آن در داخل کشور نیز مسئولان نالایقی مدیر بودند ، مدیران غربگرا که اگر به فرمایشات مقام معظم رهبری عمل می شد امروز این همه گرانی و مشکلات اقتصادی نداشتیم ولی با همه این احوال امروز زنده هستیم، امروز دشمن صد ها شبکه ماهواره ای تاسیس کرده است که مرتب کار می کنند تا جمهوری اسلامی ایران را زمین بزنند، این نشانه چیست ؟ نشانه قدرت جمهوری اسلامی ایران و نشانه زنده بودن جمهوری اسلامی است، بیشترین هجمه را علیه جمهوری اسلامی از نظر فکری داشته‌اند. وقتی نتوانستند با تحریم ملت ایران را از پای در بیاورند، با جنگ نظامی کشتار و موشک باران نیز کاری از پیش نبردند ،تصمیم گرفتند فکر مردم ایران را عوض کنند. این است که مقام معظم رهبری جهاد تبیین را مطرح کردند ،جهاد با زبان ؛ با زبان توانمندیهای جمهوری اسلامی را بیان کنید، خوبی های نظام را بگوییم ،در فضاهای مجازی دشمن پیشرفت های مان را کوچک نشان می دهد ‌. ضعف های نظام را بزرگ جلوه می دهد تا بگوید جمهوری اسلامی کارآمدی ندارد اگر یک مسئول خلاف کند می‌گویند از بالا تا پایین همه مسئولین دزد هستند ،در حالی که اینگونه نیست ، اینها برنامه دشمنان ما است .

روز جوان است، باید احترام جوان را نگه داریم ما علاقمندیم تا جوانان نماز جمعه را اداره کند ،مجری موذن مکبر و برگزار کننده همه جوان باشند ،در همه هم مساجد اینگونه باشد ،جوانان را تحویل بگیرید و آنها را عزیز بدانید جوانان باید در عرصه حضور داشته باشند، برای آینده کادرسازی کنید. قدر جوانان خود را بدانیم و ما نیز از جوانان استقبال می‌کنیم به ستادنمازجمعه بیایند و در همه کارهای خیر شرکت کنند.

یک بام و دو هوای رسانه های غربی: یمن و اوکراین

آخرین نکته این است که دنیا دنیای عبرت است یعنی به اندک تاملی انسان می تواند حقایق را بفهمد، اگر اطراف خود را نگاه کنید مثلا یمن ،یک معلم یمنی می گفت: من هیچوقت گمان نمی کردم روزی برسد که برای سیر کردن شکم زن و فرزندم به آنها برگ درخت بدهم ، امروز یمن چنین وضعیتی دارد ،هر روز بر سر این ملت مظلوم بمب می بارد.آمریکایی‌ها ،صهیونیست‌ها و انگلیسی ها به سعودی ها کمک می کنند تا این ملت بیچاره را از پای در بیاورد، اماراتی ها و سعودی ها نیز که در راس هستند؛ تمام مجامع بین المللی دنیا این فجایع را می بینند یک بار اعتراض نکردند که چرا این جنایات را انجام می دهید و همواره مبارزین و انصارالله را در فضای مجازی محکوم می کنند و به عنوان تروریست معرفی می‌کنند ولی در جنگ اوکراین و روسیه با اینکه زمینه جنگ را خود آنها فراهم کرده‌اند شما ببینید در فضای مجازی پر شده است که ما باید از اکراین دفاع کنیم .گرچه این دفاع فقط به زبان است و در عمل کاری انجام نمی دهند ،چون آنها چشم آبی و اروپایی هستند ما باید از اینها حمایت کنیم . انسان، انسان است یک بام دو هوا را در مواضع استکبار می بینیم، انسان بی گناه ، بی گناه هست، اروپایی و غیر اروپایی ندارد .
البته نظام جمهوری اسلامی تجاوز ، کشتار و تخریب را محکوم می‌کند و ما از اینکه روسیه به اوکراین حمله کرده است خوشحال نیستیم ولی زمینه این هم خود آنها فراهم کردند . امروز همه آنهایی که اپوزیسیون هستند ،خارج نشین و ضد جمهوری اسلامی ایران هستند ،خود را تحصیل‌کرده می‌دانند و در ماهواره ها تحلیل می‌کنند، می‌گویند : می‌دانید چرا اوکراین نابود شد چون سلاح هسته‌ای خود را از دست داد ،اگر اوکراین سلاح هسته‌ای داشت و از درون خود را محکم کرده بود امروز در مقابل روسیه کم نمی‌آورد. سوال این است پس چگونه است که شما جمهوری اسلامی را محکوم می کنید که نباید سلاح هسته‌ای داشته باشد ؟ در حالی که رهبر معظم انقلاب اعلام کرده است ما اصلاً به دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم چرا ایران را محکوم می کنید ولی در مورد اکراین می‌گویید اگر آنها سلاح هسته‌ای داشتند و تسلیم آمریکا نشده بودند، امروز می‌توانستند در مقابل روسیه مقاومت کنند. اوکراین وقتی از شوروی جدا شد سومین کشور هسته ای جهان بود .امریکا و اروپا آنها را فریب دادند و هرچه هستی داشت از او گرفتند و گفتند در مقابل ما از شما حمایت می‌کنیم ولی در جنگ روسیه هر چه رئیس جمهور اوکراین التماس کرد که آمریکایی ها و اروپایی ها به کمک آنها بیایند ولی آنها گفتند ما حتی یک سرباز هم به شما نمی دهیم و هیچ حمایتی نکردند و هیچ سلاحی را ندادند به هیچ وجه آمریکایی‌ها و دشمنان ما قابل اعتماد نیستند و این هم یکی از معانی حقوق بشر است از یک طرف جنایات یمن را نادیده می گیرند و از طرف دیگر اوکراین را حمایت می‌کند.

مطلب دیگر اینکه ایرانی‌هایی که ملیت اوکراین را پذیرفتند و شناسنامه اوکراینی گرفته اند، اجازه بازگشت به ایران را ندارند چون به آنها می‌گویند شما نسبت به کشور ما تعهد دارید پس باید در جنگ و صلح حافظ مملکت ما باشید ،شما نیز عضو این مملکت هستید وقتی ملیت مادری خود را از دست داده اید این بلا هانیز سرتان می آید.

مسئله دیگر اینکه ما مجوز گرفته بودیم نماز جمعه این هفته را در هوتک برگزار کنیم با یکی از اعضای شورا هم هماهنگ کرده بودیم ولی برادر عزیز و گرانقدر من حاج آقای ربانی اعلام کردند به مناسبت نیمه شعبان ما در فاطمیه مراسم جشن داریم، برای همین نماز جمعه این هفته را در فاطمیه برگزار کردیم تا بتوانیم مراسم جشن نیمه شعبان را برگزار و بعد برای پنج هزار نفر را هم پذیرایی نهار داشته باشیم.بنابراین این هفته نماز جمعه را در فاطمیه برگزار می‌کنیم و انشاءالله عمری باشد هفته بعد در هوتک برگزار می شود.حاضرین به غایبین این اعلام کنند.

خدایا چنان کن سرانجام کار تو خشنود باشی و ما رستگار

پی نوشت:

7-منازل الآخرة، انتشارات استاد احمد
8-موسوعة کربلاء لبیب بیضون، ج۲، ص۱۱۷
9-سفينة البحار، ج 2، ص 176


http://yascms.ir/emam/gozaresh/2farvardin4013.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/2farvardin4011.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/2farvardin4012.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/2farvardin4014.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/2farvardin4015.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/2farvardin4016.jpg


چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.