سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

سفارش هاي حضرت علي عليه السلام به دولت مردان در نهج البلاغه/ دشمن و جنگ ترکیبی روایت‌ها

ارسال شده توسط: مدیریت سایتبازدید شده: 71 مرتبه
دسته: خطبه های نماز جمعهتاریخ: 1400.11.14
 
خطبه های نماز جمعه بخش چترود به امامت حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه محترم در روستای ده زیار ، مورخه1400/11/08


http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG


خطبه اول

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه سِیدِنا وَ مَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَد صلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین .

اُوصیکُم عِبادَالله وَ نَفسی بِتَقَوَیَ الله

السلام علیک یا صاحب الزمان(عج) ، یا بقیة الله یا اباصالح (ع)، ادرکنا و اغثنا.

خشنودی مولایمان صاحب الزمان(عج) ،سلامتی رهبر عزیز و بزرگوارمان ، شادی روح امام راحل عظیم الشأن، شادی ارواح طیبه شهدا ،شهدای والامقام بخش ، شهدای والامقام این روستا و منطقه ، سلامتی خودتان و خانواده و فرزندانتان اجماعاً صلوات.

امیدوارم خداوند متعال ، این حضور مؤمنانه شما عزیزان را در نماز جمعه ، این خطبه، این نشستن و سکوت را در نماز جمعه ، از همه ما قبول بگرداند ، ذخیره ای ارزشمند برای دنیا و آخرت، مخصوصاً برای اولین لحظه ورود ما به عالم قبر و قیامت قرار بگیرد ، باز هم صلوات بر محمد وآل محمد (ص).

تشکر از مردم شریف ده زیار برای حضور باشکوه در نماز جمعه :
اولاً از حضور مومنانه شما خواهران و برادران، مخصوص اهالی محترم ده زیار، سروران عزیز روحانی ،مدیران محترم، بخشدار و شهردار محترم ،دهیار محترم ،هیئت امنای این بقعه ،دست اندرکاران ستاد نماز جمعه، قاری و مجری محترم ، موذن محترم که زمینه را برای حضور باشکوه شما مردم در نماز جمعه فراهم کردند ،صمیمانه تشکر می کنم . ان شاالله از هفته آینده نماز جمعه را با حضور همه شما خواهران و برادران در چترود برگزار می کنیم. هدف این بود تا علاقه ای نسبت به نماز جمعه در تک تک ما به وجود آید تا حضور مان را در نماز جمعه بیشتر کنیم. از حضور شما بزرگواران ، مردم شریف ده زیار در نماز جمعه تقدیر و تشکر می کنم. در برخی از کانال ها و فضای مجازی ، اعتراض شده بود مگر قرار است مشکلات چترود در ده زیار برطرف شود ؟ خیر قرار نیست مشکلات چترود در ده زیار حل شود .ما در اینجا و حتی در خود چترود هم از مدیران و مسئولین خواستیم تا در نماز جمعه شرکت کنند تا قبل و حتی بعد از نماز جمعه در خدمت مردم باشند و اگر کسی مشکلی داشته باشد ،دسترسی آسان به مدیر مربوطه را داشته باشد. اگر کسی مشکلی در زمینه آب، برق ،گاز ویا کمیته امداد حضرت امام (ره) دارد، مدیر محترم قبل از نماز یا بعد از نماز جمعه .پاسخگوی آنها باشد. هر کسی مشکلی داشته باشند می تواند مستقیم با مدیر مربوطه صحبت کند، قصه ما این بوده است که امیدواریم خدای متعال این سعی و کوشش همگانی در برپایی هر چه باشکوهتر نماز جمعه را از همه ما قبول کند . در اینجا از همه مدیرانی که وقت گذاشتند و امروز در نماز جمعه حضور پیدا کردند (گرچه از طرف مردم استقبال نشد و کسی مراجعه نکرد ولی مدیران ما وظیفه خود را به خوبی انجام دادند )که از همه آنها تقدیر و تشکر می کنم، امیدوارم خدای متعال توفیق دهد تا نماز جمعه را با شکوه برگزار کنیم.

محمد بن ابى بکر ، فرماندار دلاور امیر مومنان در سرزمین مصر:

در خطبه اول ، بخشی از عهد نامه و نامه امیرالمومنین علیه السلام را که خطاب به یکی از استانداران و والیان خودشان به نام محمد بن ابی بکر نوشته اند، خدمتتان عرض می کنم . محمد بن ابی بکر پسر ابوبکر است که از دوستداران و عاشقان امیرالمومنین علیه السلام است .محمد بن ابی بکر از نیروها و کارگزاران بسیار خوب امیرالمومنین علیه السلام است. او فرزند اسماء بنت عمیس است، اسماء بنت عمیس همسر جعفر برادر امیرالمومنین است، وقتی جعفر به شهادت رسید، اسماء با ابوبکر ازدواج میکند و فرزندی به نام محمد را به دنیا می آورد .اسماء بعد از جدایی یا مرگ ابوبکر به ازدواج امیرالمومنین علیه السلام در می آید و محمد بن ابی بکر در دامن امیرالمومنین علیه السلام بزرگ می شود ، او تربیت شده امیرالمومنین علیه السلام است و جز یاران امیرالمومنین علی علیه السلام است ، شخصیت بسیار بالایی دارد(1) .معاویه دسیسه کرد و او را به شهادت رساند تا جایی که به خاطر دارم بدن او را در پوست حیوانی کرده و آتش زدند وقتی خبر شهادت محمد بن ابی بکر به مادرش رسید از سینه هایش خون میچکید ،اینگونه معاویه با یاران امیرالمومنین علیه السلام برخورد می‌کرد و علیه آنها دسیسه می کرد(2) .

سفارش هاي حضرت علي عليه السلام به دولت مردان در نهج البلاغه:

امیرالمومنین علیه السلام وقتی كه اداره مصر را به محمد بن ابی بکر سپرد، نامه برای او نوشت. بعد از شهادت محمد بن ابی بکر ، تمامی نامه ها را جمع آوری کردند و نزد معاویه آوردند . معاویه وقتی این عهدنامه ها و نامه های امیرالمومنین علیه السلام را خواند شروع به گریه کرد ؛ در این نامه ها امیرالمومنین علیه السلام راه و روش حکومت داری و مردم داری را برای محمد بن ابی بکر نوشتند . راه دولت اسلامی و اینکه نظام اسلامی چگونه باید با مردم رفتار کند . عده‌ای که نزد معاویه نشسته بودند گفتند این نامه ها را بسوزانید که معاویه گفت هرگز آنها را نمی سوزانم ، اینها علم است .گفتند مگر شما که با امیرالمومنین علیه‌السلام دشمن نیستید؟ گفت بله من با او در باب حکومت دشمن هستم ولی اینها علم هستند . در نهایت اعلام می‌کنیم که این نامه‌ها را ابوبکر نوشته است، می گوییم اینها نامه های ابوبکر به پسرش محمد بن ابی بکر است و هیچ نامی از علی به میان نمی آوریم . به هرحال این نامه ها ماندگار شد بخشی از این نامه در نامه ۲۷ نهج البلاغه آمده است ولی متن کامل آن در کتاب هایی که راجع به امیرالمومنین علیه السلام نوشته شده، آورده شده است. در اینجا به صورت گذرا چند مطلب را خدمت شما نمازگزاران روز جمعه عرض می کنم تا هم برای مدیران و مسئولین مفید باشد و با شیوه‌ های صحیح مردم داری آشنا شوند و هم برای همه ما مفید باشد. در بخش ابتدایی این نامه چنین آمده است:
«اِلى مُحَمَّدِ بْنِ اَبى بَكْر رَضِىَ اللّهُ عَنْهُ حينَ قَلَّدَهُ مِصْرَ » به محمّد بن ابوبکر رضی‌ اللّه عنه وقتی‌ او را به حکومت مصر گماشت.« فَاخْفِصْ لَهُمْ جَناحَكَ »(3) اولین نکته که امیرالمومنین علیه السلام در این نامه ذکر می کنند با مردم فروتن باش و تواضع داشته باش، نسبت به مردم متکبر نباش. این درس بزرگی برای مدیران است، اگر مدیری روحیه تکبر داشته باشد ، کارش پیش نمی رود . اگر یک تاجر و یا یک مغازه دار متکبر و خودخواه باشد و با مردم خوب رفتار نکند ،موفق نمی خواهد شد، اگر یک پدر در منزل ،خودش را از همه بالاتر ببیند و روحیه تکبر داشته باشد فرزندان او خوشبخت نخواهد شد. این دستور قرآن نیز هست که نسبت به پدر و مادر مهربان و فروتن باشید .دستور قرآن است که بال های خود را بر روی پدر و مادر پهن کن و با آنها مهربان باش. این یک مثال است مرغی که جوجه دارد، بال های خودش را باز می کند تا جوجه هایش را زیر پر و بال خود بگیرد. پدر و مادر را نیز همین گونه باید زیر پروبال خودت بگیری وحمایت کنی. امیرالمومنین علیه السلام می فرماید یک مدیر و مسئول هم باید اینگونه باشد : فروتن باشد و با احترام و محبت با مردم سخن بگوید. فروتنی مایه جذب مردم است و خیلی مهم است . اگر یک مدیر این گونه باشد باعث می شود مردم زیادی جذب جمهوری اسلامی شوند ، همینطور جذب امام رحمت الله علیه و مقام معظم رهبری خواهند شد و مردم خواهند گفت این مدیر نظام جمهوری اسلامی است.

سیره امام صادق (ع) در تعامل با اهل سنت :

امام صادق علیه السلام یک صحبت بسیار بلندی دارند و به شیعیان خود در باب تعامل با اهل سنت ، می فرمایند : « صَلُّوا عَشَائِرَکمْ وَ اشْهَدُوا جَنَائِزَهُمْ وَ عُودُوا مَرْضَاهُمْ وَ أَدُّوا حُقُوقَهُم » در میان این ها نماز بـخوانید، در تـشییع جنازه هایشان شرکت کنید، مریض هایشان را عیادت کنید و حقوقشان را ادا کنید. » در انتها می فرماید: «به گونه ای رفتار کـنید کـه وقـتی این افراد شما را با این رفتار پسندیده می بینند، بگویند او شیعه و پیرو امام صادق(ع) است»(4) بنابراین اگر این گونه رفتار کردیم، خواهند گفت این فرد جعفری است و جعفر(ع) اینگونه دوستان خود را تربیت کرده است. ببینید درست رفتار کردن چقدر تاثیر دارد.

حسن خلق کارگزاران :

حضرت (ع)می فرماید: اگر شما اینگونه باشید مردم جذب شما خواهد شد ، حال اگر یک مدیر جمهوری اسلامی اخلاق خوبی نداشته باشد و ترشرو باشد و با مردم برخورد خشن داشته باشد، ارباب رجوع را به اتاق خود راه ندهد،چه اتفاقی می افتد؟ کافیست هر روز یک نفر به نظام بد بین شود، مثلا اگر یک مغازه دار هر روز یک نفر را از خود برنجاند ،کم کم مشتری های خود را از دست خواهد داد و مردم نسبت به او بدبین می شوند. امیرالمومنین علیه السلام نیز خطاب به محمد بن ابی بکر می فرماید : ای محمد شما که استاندار من هستی باید مردم را تحویل بگیری . در ادامه می فرماید: « وَ اَلِنْ لَهُمْ جانِبَكَ »(3) با مردم نرم خو باش ، خشن و زمخت رفتار نکن. خداوند نیز در قرآن خطاب به پیامبر(ص) می فرماید : « فَبِما رَحمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنتَ لَهُم» به رحمت الهی، در برابر آنان [= مردم‌] نرم (و مهربان) شدی! « وَلَو كُنتَ فَظًّا غَليظَ القَلبِ لَانفَضّوا مِن حَولِكَ ۖ» و اگر خشن و سنگدل بودی، از اطراف تو، پراکنده می‌ شدند.(5)

انسان باید با مردم خوب باشد، شما نسبت به فرزندان خود هم باید با نرمی برخورد کنید اگر می خواهید اثر گذار باشید، اگر نسبت به فرزندان خود به تندی رفتار کنید، فرزند شما نماز خوان و اهل مسجد نخواهد نشد و به درستی تربیت نمی شود، تندی زندگی انسان را ویران می کند ودر دلها ایجاد نفرت میکند. اگر معلمی در کلاس درس تندخو باشد با دانش آموزان خود به تندی برخورد کند ،دانش‌آموز او به جایی نخواهد رسید و موفق نخواهد شد. خداوند متعال به حضرت موسی علیه السلام می فرماید: وقتی میخواهی با فرعون صحبت کنی: « فَقُولَا لَهُ قَوْلًا لَيِّنًا لَعَلَّهُ يَتَذَكَّرُ أَوْ يَخْشَى » (6)و با او سخنى نرم گوييد شايد كه پند پذيرد يا بترسد. با فرعون که ادعای خدایی می کند و می گوید :« فَقالَ أَنَا رَبُّکُمُ الْأَعْلي»(7) من بالاترین خدایان هستند، خداوند به او می گوید ای موسی وقتی با برادرت هارون به نزد فرعون میروی، باید به نرمی سخن بگویی. یک مبلغ اسلامی و یک روحانی نیز باید همین گونه باشد، یک معلم و یا یک استاد دانشگاه هم اگر می‌خواهد تاثیرگذار باشد، باید زبان لین یا نرم داشته باشد و زمخت و تند رفتار نکند. تندی موجب فراری شدن افراد است و ایجاد نفرت میکند، تندی بچه‌ها را از درس و بحث زده می کند .حتی تندی با فرزندان خود نیز باعث می شود تا نتوانیم فرزندان مان را به خوبی تربیت کنیم.

عدالت کارگزاران :

در ادامه نامه امیرالمومنین علیه السلام می فرماید: « وَ آسِ بَيْنَهُمْ فِى اللَّحْظَةِ وَ النَّظْرَةِ »(3) " اللَّحْظَةِ " یعنی نیم نگاه و " النَّظْرَةِ " یعنی نگاه کردن با تمام صورت ؛ حضرت می فرماید : اگر مردم به اتاق تو آمدند اگر به یکی نیم نگاه داشتی به دیگری هم نیم نگاه داشته باشد. اگر به یکی کامل نگاه کردی به دیگری هم کامل نگاه کن و همواره عدالت داشته باشد و همه را به یک چشم و نظر ببین. ای مدیر ای مادر و پدر این سخن امیر المومنین علیه السلام خطاب به شماست. اکثر اختلافات خانوادگی به دلیل رفتار نامناسب والدین است که به عدالت بین فرزندان خود رفتار نمی کنند، مثلاً یک داماد یا عروس را بیشتر تحویل می‌گیرند و دیگری را کمتر ویا حتی بین فرزندان خود یکی را بیشتر تحویل می‌گیرند . همه عدالت را دوست دارند ، پس با مردم به عدالت رفتار کن و در ادامه توضیح میدهند تا مردم احساس کنند تو انسان عادی هستی و « حَتّى لايَطْمَعَ الْعُظَماءُ فى حَيْفِكَ لَهُمْ » (3)اگر اغنیا نزد تو می آیند احساس کنند که می توانند با تو کنار بیایند و به تو زیر میزی بدهد تا کار آنها زودتر انجام شود .در زمان امیرالمومنین علیه السلام نیز اینگونه بود طلحه و زبیر از حاکم شدن امیرالمومنین علیه السلام خوشحال شدند و نزد حضرت آمدند تا استانداری یک منطقه را به آنها بدهند، دنبال پست و مقام بودند. وقتی نزد علی علیه السلام رسیدند، حضرت مشغول حساب و کتاب بود .در این هنگام امیرالمومنین فانوس را خاموش کرد و فانوس دیگری را روشن کرد و با آنها مشغول صحبت شد که برای چه کاری به اینجا آمده اید؟ سوال کردند چرا فانوس را خاموش کردید؟ حضرت فرمود شما برای کار شخصی به اینجا آمده اید ،این فانوس متعلق به بیت‌المال بود از اموال بیت المال ، نمی توانم برای کار شخصی استفاده کنم ولی فانوس دیگر متعلق به خودم بود، برای همین روشنش کردم . آنها از این صحبت حضرت متوجه شدند که امیر المومنین علیه السلام کسی نیست که به آنها باج بدهد و با دریافت رشوه و یا زیر میزی برای آنها کار خارج از قانون انجام دهد. بنابراین دشمن امیرالمومنین علیه السلام شدند و نتوانستند عدالت علی علیه السلام را تحمل کنند. امیرالمومنین علیه السلام می فرماید : محمد بن ابی بکر اگر استانداران ، فرمانداران، امرای لشکرت و مردم عادی نزد تو آمدند اینگونه نباشد که اغنیا و پولداران را تحویل بگیری و « وَ لايَيْاَسَ الضُّعَفاءُ مِنْ عَدْلِكَ عَلَيْهِمْ »(3) ضعیفان از عدالتت مأیوس بشوند . آنهایی که لباس خوب به تن کرده‌اند را بیشتر تحویل بگیری و کار آنها را زودتر انجام بدهی و مردم عادی یا ضعفا و مردم فقیر و بی پول را تحویل نگیری وکار آنها را انجام ندهی یا آنها را معطل بگذاری و بیشتر از آن، حتی در نگاه کردن هم عدالت را بین آنها برقرار کند این شیوه حکومت داری اسلامی است. نظام اسلامی و جمهوری اسلامی انقلاب اسلامی برای همین بوده است ، ما برای حاکمیت دین خدا و برقراری عدالت این همه مبارزه کرده ایم و در این راه خون و جان خود را داده ایم بوده است. در ادامه امیرالمومنین علیه السلام ،خطاب به محمد بن ابی بکر می فرماید : « فَإِنَّ اللَّهَ تَعَالَى يُسَائِلُكُمْ مَعْشَرَ عِبَادِهِ عَنِ الصَّغِيرَةِ مِنْ أَعْمَالِكُمْ وَ الْكَبِيرَةِ وَ الظَّاهِرَةِ وَ الْمَسْتُورَةِ » خداوند از بزرگترین و کوچکترین اعمال شما ظاهر و نهانت در روز قیامت سوال خواهد کرد « فَاِنْ يُعَذِّبْ فَاَنْتُمْ اَظْلَمُ، وَ اِنْ يَعْفُ فَهُوَ اَكْـــرَمُ » پس اگر عذابتان کند به عذاب مستحق ترید، و اگر عفو کند او کریم تر است(3) ، شما در محضر خداوند هستید. این پست‌ها و مقام هایی که دارید همه برای امتحان شماست ،پدر و مادرها شما هم در معرض امتحان الهی هستید، پدر و مادر ،پدر زن و مادر زن، پدر شوهر و مادرشوهر، معلم، استاد، ای مسئول از ریز و درشت اعمال شما سوال خواهد شد. از همه شما سوال خواهد شد فقط امام جماعت نباید عادل باشد همه ما باید در زندگی روزمره خود عادلانه رفتار کنیم ، کسی حق ندارد به دیگری ظلم کند ، همه باید عدالت را رعایت کنند .آنچه گفته شد بخشی بود از فرمایشات آقا امیرالمومنین علیه السلام نسبت به محمد بن ابی بکر بود ، ان شالله روزی برسد که جامعه اسلامی ما از هر جهت اسلامی و خدایی شود و دستورات اسلام و خداوند در جامعه جریان پیدا کند .

خدایا به حق محمد و آل محمد عاقبت همه ما را ختم به خیر بگردان

پی نوشت:

1- العدد القویة (على بن یوسف حلّى)، ص 343 / الطبقات الکبرى(محمدبن سعد)، ج 8، ص 282.
2- تاریخ ابن خلدون، ج 1 ص 616.
3- نامه 27 نهج البلاغه
4- أصول الکافی / ترجمه مصطفوى (با تغییر واصلاح)، ج‏4، ص 449
5- سوره مبارکه آل عمران، آیه ۱۵۹
6- سوره مبارکه طه،آیه 44
7- سوره مبارکه نازعات ، آیه 24


خطبه دوم

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه سِیدِنا وَمَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَدصلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین.

اُوصیکُم عِبادَالله وَنَفسی بِتَقَوَیَ الله.

در آغاز خطبه دوم خود و همه شما برادران و خواهران مکرمه را دعوت می کنم به تقوی الهی.

اولاً از حضور باشکوه همه شما خواهران و برادران و اهالی محترم روستای ده زیار در نماز جمعه ، تشکر می کنم. از دست اندرکاران ستاد نماز جمعه و همه عزیزانی که در برپایی نماز جمعه ما را یاری کردند نیز صمیمانه تشکر می کنم. ان شاالله نماز جمعه هفته آینده را در مهدیه چترود برگزار می کنیم ، همه مومنین در نماز جمعه حضور پیدا کنند.

اهمیت و فضیلت شرکت در نماز جمعه :

نماز جمعه یک نماز عادی نیست یک نماز بسیار مهم است باید آن را قدر بدانید. در زمان طاغوت نماز جمعه نبود ،برپایی نماز جمعه از برکت انقلاب اسلامی و از برکت امام (ره) و خون شهداست. در زمان طاغوت، اهل سنت نماز جمعه داشتند و به شیعیان طعنه می‌زدند که شما چگونه شیعه علی هستید که نماز جمعه ندارید، نماز جمعه در زمان حکومت طاغوت باید مدح شاه می گفتید و درجهت مصالح شاه صحبت میشد تا نظام اسلامی برپا نشود و ولی فقیه جانشین امام زمان در راس حکومت جامعه نباشد چون امامت جمعه منصوب امام جامعه هستند و منصوب نمایندگان او هستند و حکم باید از طرف ولی داده شود، زمانی که امام زمان و جانشین او در جامعه حاکم نبود نمی‌توانستیم نماز جمعه را برگزار کنیم .بنابراین نمازجمعه را قدر بدانید، علاوه بر همه اینها حضور در نماز جمعه باعث برکات زیادی است کسانی که دوست دارند خوش عاقبت باشند و از رحمت و برکت خداوند برخوردار شوند در نمازجمعه حضور پیدا کنند . پیامبر گرامی اسلام(ص) فرمود: «إِذَا کَانَ یَوْمُ الْجُمُعَهِ کَانَ عَلَى کُلِّ بَابٍ مِنْ أَبْوَابِ الْمَسْجِدِ مَلائِکَهٌ» وقتی روز جمعه می شود، در هر دری از درهای مصلی فرشتگانی می نشینند «یَکْتُبُونَ الأَوَّلَ فَالأَوَّلَ» به ترتیب می نویسند که چه کسی اول آمد، چه کسی دوم آمد، چه کسی سوم آمد «فَإِذَا جَلَسَ الْإِمَامُ» وقتی امام وارد بر خطبه ها شد، «طَوَوْا الصُّحُفَ» آن پرونده ها را، آن آمارها را، آن طومارها را می پیچند، جمع می کنند «وَجَاءُوا یَسْتَمِعُونَ الذِّکْرَ» و می آیند و به خطبه ها گوش می دهند.(8) ملائکه اسامی افرادی که در نماز جمعه حضور دارند را ثبت می کند اینکه چه کسی اول نماز جمعه آمد چه کسی هنگام خواندن خطبه ها آمد چه کسی قبل از نماز و یا هنگام نماز آمد یعنی لحظه آمدن به مسجد را هم یادداشت می‌کنند وقتی که خطبه شروع می شود نوشته ها جمع می شود تا هفته دیگر که باز هم اسامی نمازگزاران جمعه نوشته شود. هفته گذشته خدمت شما عرض کردم که نزدیکترین افراد به رحمت ،بخشش و عنایت خداوند در روز قیامت برای کسانی است که بیشترین حضور را در نمازجمعه داشتند ان شالله همه برادران و خواهران به نماز جمعه اهمیت بدهند.

مناسبت های هفته:

سه‌شنبه 12 بهمن 29 جمادی‌الثانی

* بازگشت "امام خمینی"(ره) به میهن اسلامی و آغاز دهه فجر انقلاب اسلامی (1357ش)

ورود این مرد بزرگ ،ذخیره خداوند ،نجات بخش ما که کار او، کار پیامبران اولوالعزم بود .شکستن طاغوت و ظلم و ستم آن که پایان بیچارگی و بدبختی ملت ایران بود . کار آسانی نبود ولی حضرت امام کار پیغمبران را انجام داد و انقلابی را رهبری کرد که در روایات پیشگویی شده بود.

پیشگویی انقلاب اسلامی در آیات و روایات :


رسول خدا (ص) می فرماید: «یخرُجُ ناسٌ مِنَ المَشرِقِ فَیوَطِّئونَ لِلمَهدی سُلطانَه »(9) مردمی از شرق (ایران زمین) قیام میکنند و زمینه را برای حرکت جهانی مهدی (عج) فراهم میسازند. اگر امام زمان بخواهد برای نجات انسان و برقراری عدالت بیاید نیاز به یک جایگاه دارد و یک پایگاه میخواهد جایی که مردم آن آماده باشد و زمینه سازی کنند. حضرت امام و انقلاب و شهدا و شما مردم بزرگوار زمینه‌ساز ظهور هستید، قطعا امام زمان ظهور خواهند کرد و انقلاب ما زمینه ساز ظهور حضرت خواهد شد. آیات متعددی در قرآن مجید درباره انقلاب اسلامی آمده است که یک آیه در بخش پایانی سوره حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم آمده است که خدای متعال می‌فرماید :
« وَإِنْ تَتَوَلَّوْا يَسْتَبْدِلْ قَوْمًا غَيْرَكُمْ ثُمَّ لَا يَكُونُوا أَمْثَالَكُمْ» (10) اگرشما عرب ها به دین خدا پشت کنید ضرری به دین خدا وارد نمی شود. ای مسلمانان در رکاب پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم اگر از دین برگردید دین خدا زمین نمیخورد، مانند آب است از یک جا فرو می‌رود و در جای دیگر سربلند می کند . " يَسْتَبْدِلْ قَوْمًا غَيْرَكُمْ " یعنی قومی را جایگزین شما می کنیم خداوند ملتی را جایگزین شما خواهد کرد که آنها دیگر مانند شما نیستند و به دین خدا پشت نمی کند. آیه دیگری هم در این رابطه نازل شده است که خدای متعال می فرماید: « يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنوا مَن يَرتَدَّ مِنكُم عَن دينِهِ فَسَوفَ يَأتِي اللَّهُ بِقَومٍ يُحِبُّهُم وَيُحِبّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى المُؤمِنينَ أَعِزَّةٍ عَلَى الكافِرينَ يُجاهِدونَ في سَبيلِ اللَّهِ وَلا يَخافونَ لَومَةَ لائِمٍ ۚ»(11) ای کسانی که ایمان آورده‌اید! هر کس از شما، از آیین خود بازگردد، (به خدا زیانی نمی‌رساند (سوف یعنی آینده دور ) خداوند در آینده دور قومی را می آورد که خدا آنها را دوست دارد و آنها نیز خدا را دوست دارند. در برابر مؤمنان متواضع، و در برابر کافران سرسخت و نیرومندند؛ آنها در راه خدا جهاد می‌کنند، و از سرزنش هیچ ملامتگری هراسی ندارند.
و یا در سوره جمعه می فرماید :« وَ آخَرينَ مِنْهُمْ لَمَّا يَلْحَقُوا بِهِمْ ... »(12) دیگرانی که هنوز ملحق نشده اند. وقتی این آیات نازل شد برای مسلمانان این سوال پیش آمد آن قوم برگزیده و جایگزین ، آن قومی که هنوز به آنها ملحق نشده اند چه کسانی هستند ؟ در جاهای مختلف از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم سوال شد، هر کجا سوال شد پیامبرصلی الله علیه و آله و سلم یک پاسخ دادند. یک جا سلمان در کنار پیامبر نشسته بود حضرت دست برپای سلمان زدن یک جا سلمان در کنار پیامبر ایستاده بود حضرت با دست به کتف سلمان اشاره کردند در مکان های مختلف و موقعیت های مختلف از حضرت درباره قوم جایگزین سوال شد وایشان فرمودند : « «هذا و ذووه» همشهریهای سلمان هستند(13) .سپس فرمودند: « لَوُ کانَ الإِیمانَ مُعَلَقاً بِالثُرَیا لَنا لَهُ رِجالُ مِن أَبناءِ فارس» (14) .

مراحل انقلاب اسلامی در بیان امام باقر(ع):

امام محمد باقر (ع) نیز در یک روایت تمام مراحل انقلاب را و حتی از ظلم و ستمی که به مردم شده است را پیشگویی کرده است می فرمایند: «كَانّي بِقَومٍ قَد خَرَجُوا بِالمَشرِقِ يطلُبونَ الحَقَّ » گويا مي بينم مردمي در شرق قيام كرده، حق را طلب مي كنند، « فَلايعطُونَهُ ثُمَّ يطلُبونَهُ فَلايعطُونَهُ» ولي به آنان نمي دهند. دوباره حق را مي طلبند، به آنان داده نمي شود. «فَيعطونَ ما سَألوا » پس آنگاه حاضر مي شوند كه حق آنان را بدهند، «فَلا يقبَلونَه حَتّي يقُومُوا » اما آنان ديگر قبول نمي كنند تا اينكه قيام مي كنند «وَ لايدفَعونَها إِلا إِلي صاحِبِكُم» و آن را جز به صاحب شما تحويل نمي دهند. « قَتلاهُم شُهَداءُ» كشته هاي آنها شهيد به شمار مي روند. « أما إِنّي لَو أدرَكتُ ذلِكَ لَاستَبقَيتُ نَفسي لِصاحِبِ هذَاالاَمرِ » آگاه باشيد! اگر من آن زمان را درك كنم، خود را براي صاحب اين امر نگاه مي دارم. (15) پس این نهضت ادامه دارد و خون شهدای ما زمینه ساز ظهور امام زمان خواهد شد و پرچم انقلاب به دست صاحب حضرت صاحب الامر سپرده خواهد شد برادران ایمان قبل از ظهور ارزش دارد.

پنجشنبه 14 بهمن 1 رجب

*ولادت امام محمدباقر علیه السلام(57 ه ق) - شب لیله الرغائب

پنجشنبه اول ماه رجب ولادت امام محمد باقر علیه السلام است، پیشاپیش خدمت همه شما نمازگزاران عزیز تبریک عرض می کنم . شب پنجشنبه اول ماه رجب لیله الرغائب است شب برآورده شدن آرزوهاست. این شب دارای نماز و دعاهای مخصوص است کسانی که دوست دارند آرزو و حاجتی دارند و یا در کار آنها گیر و گرفتاری وجود دارد، شب لیله الرغائب فرصت مناسبی است که آن را قدر بدانید و از دست ندهید. معلوم نیست تا سال آینده عمری باشد و توفیق نصیب شود یا خیر. ان شاالله از این شب استفاده کافی را ببرید.

دشمن و جنگ ترکیبی روایت‌ها :

قبل از ظهور با ایمان بودن ، درخط بودن ،حامی امامت و ولایت بودن ارزشمند است . امام زمان(عج) امروز شاهد اعمال ماست ،امتحان قبل از ظهور است ،به این نکته باید توجه داشته باشیم . مراقب خود و خانواده خودتان باشید تا در فضای مجازی گمراه نشوند . امروز دشمنان ما فضای جدید رسانه را بسیار هوشمندانه مدیریت می‌کنندو از نظر کمی و کیفی هزینه می کنند و تمام تلاش خود را برای از بین بردن ایمان در دلها گذاشتند تا بی دینی رواج پیدا کند . آنها وقتی از راه جنگ نتوانستند به اهداف خود برسند ،وقتی از راه تحریم نتوانستند کاری پیش ببرند، از راه کشتار چیزی عاید آنها نشد و شکست خوردند و از راه نظامی از راه تحریم نتوانستند ملت ایران را از پای دربیاورد ، از طریق رسانه وارد شدند تا شاید از طریق امواج و شبکه‌های ماهواره‌ای و موبایل بتوانند ما را زمین بزنند . با تبلیغ مصرف مشروبات ، تبلیغ و رواج بی دینی و بی ناموسی، تبلیغ بی غیرتی، دشمن را دوست جلوه دادن ،دوران سیاه طاغوت را دوران شکوفایی جلوه دادن ،دوران نظام جمهوری اسلامی و کار های رهبر معظم انقلاب را ضعیف جلوه دادن ، همه اینها از کارهای دشمن است .هدف این است که جوانان علیه نظام اسلامی ،شورش کنند. آنها وقتی نتوانستند از بیرون علیه ملت ایران کار می‌کنند ، تلاش دارند تا از داخل نظام اسلامی سرنگون شود .کسانی که سن آنها زیاد است می دانند، در همین روستا آب آشامیدنی نداشتند ، برق نبود . گاز ،تلفن، جاده ،دانشگاه ،مدرسه ،بهداشت نبود. این همه این امکانات که امروز وجود دارد، نظام جمهوری اسلامی در اختیار مردم قرار داده است .در زمان طاغوت هر روز ۶ میلیون بشکه نفت به اسرائیل صادر می‌شد ؛ جمعیت ایران نیز حدود ۲۰ تا ۲۵ میلیون نفر بوده است ولی امروز نزدیک به ۸۵ میلیون جمعیت ماست .با این حال تا حدودی عدالت در همه قسمتهای کشور برقرار است ومردم در همه جای کشور از آب، برق ،گاز، استاد ،معلم ،مدرسه و.. برخوردار هستند و اوضاع به مراتب از زمان طاغوت بهتر شده است ولی دشمن در فضای مجازی واقعیت را وارونه جلوه میدهد. با پخش تصاویر شاه و پخش فیلم های شاه و همسرش فرح که مثلاً آنها به فلان روستا رفتند و نان می پختند و به وضع مردم رسیدگی داشتند ولی جاهای سیاه را نشان نمی‌دهند که همین شاه بود که جوانان زیادی را روانه زندان و بدبخت کرده است و یا هر روز ۶ میلیون بشکه نفت به اسرائیل می داده است یا بحرین را به آمریکایی ها داده است . دو کلیپ پخش میکنند، جوان امروز هم که زمان شاه را درک نکرده است و چیزی از آن زمان نمی داند ونمی داند که اوضاع آن زمان چگونه بوده است و زندگی‌ها چقدر سخت و سیاه بوده است، گمان می کند آن زمان خوب بوده است.به زندگی امروز خود هم که نگاه می کند ، می بیند درگیر مشکلات است و نمی تواند ازدواج کند و تشکیل خانواده بدهد. اگر در اداره ای با او بد برخورد کنند،اگر یک روحانی با او برخورد مناسب نداشته باشد، در کنار مشکل اشتغال و ازدواج که داشته باشد، به نظام جمهوری اسلامی بدبین خواهد شد . او انتظار بیشتری از ما دارد و ما نتوانستیم آنگونه که باید و شاید برای او کاری انجام بدهیم ولی اوضاع مردم ایران از گذشته تا کنون بسیار تغییر کرده است آن زمان آسفالت نبود، کوچه و خیابان نبود ، خانه های خشتی و گلی بود. به همه حقوق بخور و نمیر داده می شد. امروز دشمن در فضای مجازی مشغول وارونه جلوه دادن حقیقت است .مگر امیرالمومنین علیه السلام انسان بدی بوده است ؟ همه ما عاشق امیرالمومنین علیه السلام هستیم، مگر همه ما برای اباعبدالله سینه نمی زنیم و عزاداری نمی کنیم ؟ ولی دشمن کاری کرد همین مسلمانان، سر امام حسین علیه السلام را بریدند و بر بالای نیزه بردند . این چنین افکار تغییر می کند، همین مسلمانان بودند که خانه حضرت زهرا سلام الله علیها را به آتش کشیدند و هیچ کس اعتراضی نکرد و صدایی از کسی در نیامد . تغییر فکر امکان پذیر است می شود فکر را عوض کرد، دشمن چنین کاری می‌کند و قصد دارد علی زمان را در دل فرزندان ما دشمن جلوه دهد ،ما را به حسین زمان خود بدبین کند ،همه ما باید به هوش باشیم این جنگ ترکیبی دشمن است، نباید اجازه بدهیم فرزندان ما زمین بخورند و خود ما نیز نباید زمین بخوریم، باید مردم یمن را حمایت و کمک کرد.

حضور مسئولین در میز خدمت نماز جمعه :


دو مسئله داخلی را نیز خدمت شما عرض کنم . از بخشدار محترم تشکر می کنم. ما اعلام کردیم : اگر مردم در روستای ده زیار مشکلی در زمینه آب ،برق ،تلفن و کمیته امداد حضرت امام رحمت الله علیه دارند، مسئولین بزرگوار از این ادارات به نماز جمعه آمدند تا پاسخگو باشند، می توانید برای آنها نامه بنویسد واگر درخواستی دارید ، قبل یا بعد نماز جمعه با آنها مطرح کنید، روز جمعه ،تعطیل بود و روز استراحت آنها بود ، من شرمنده شدم ه تشریف آوردند؛ ان شاالله از این به بعد هم در نماز جمعه شرکت کنند ولی هیچ کدام از شما مردم به آنها مراجعه نکردید تا مشکلات خود را مطرح کنید. این تقصیر خود شماست و تقصیر امام جمعه یا نماز جمعه نیست ،ان شاءالله در این روستا کسی در این زمینه ها مشکل نداشته است .از مسئولینی که حضور پیدا کردند تشکر می‌کنم.

توصیه به مردم برای ادامه رعایت پروتکل‌های بهداشتی:

موضوع بسیار مهم دیگری هم هست که از مرکز بهداشت به بنده پیام دادند کرونا رحم ندارد، در هفته گذشته ۳۵ نفر در بخش چترود مبتلا به کرونا شدند و تست کرونای آنها مثبت شد که ۱۷ نفر آن اهل ده زیار بوده است. لطفاً واکسن بزنید. البته نمی توان گفت با زدن واکسن دیگر به بیماری کرونا مبتلا نمی شوید ولی از مرگ و میر جلوگیری خواهد کرد .مسائل بهداشتی را مراعات کنید ،مخصوصا که سویه جدید که در راه است و باعث رنگ بندی های زرد نارنجی و قرمز خواهد شد. از همه شما نمازگزاران خواهشمندم به خودمان رحم کنید از امکاناتی که دولت فراهم کرده استفاده کنید حفظ جان واجب است .

درخواست کمک برای ساخت دارالقرآن :


مسئله دیگر این است که جناب حجت الاسلام مؤمنی اعلام کردند ، ما در ده زیار اقران نداریم ، با اینکه این همه شاگرد قرآنی و استاد قرآنی داریم . به لطف الهی یکی از خیرین زمینی را برای ساخت دارالقران اهدا کرده است ، ان شاالله به کمک شما مؤمنین این مرکز قرآنی برای تربیت قرآنی فرزندان شما ساخته شود ، کسانی که تمایل به همکاری دارند به حجت الاسلام مؤمنی که مسئول دارالقرآن هستند، مراجعه کنند و کمک های خود را اهدا کنند تا دار القرآن هرچه زودتر ساخته شود.

والسلام علیکم و رحمه‌الله و برکاته

خدایا به حق محمد وال محمد عاقبت همه ما را ختم بخیر بگردان

پی نوشت:

8- مستدرک الوسائل/ج 6/ص 38.
9- سنن ابن ماجه، ج 2، ص 1368، ب 34، ح4088؛ کنز العمال، ح 38657؛ الزام الناصب، ج 2، ص 14
10- سوره مبارکه محمد، آیه 38
11- سوره مبارکه المائدة آیه ۵۴
12- سوره مبارکه جمعه آیه 3
13- قرب الاسناد، ص53، بحارالأنوار، ج64 ، ص175.
14- بحارالأنوار، ج64 ، ص175
15- كتاب الغيبة، ص 145


http://yascms.ir/emam/gozaresh/13bahman14001.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/13bahman14002.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/13bahman14003.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/13bahman14004.jpg


چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.