سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

سخنرانی امام جمعه محترم در دیدار با روحانیون و ائمه جماعات بخش چترود

ارسال شده توسط: مدیریت سایتبازدید شده: 77 مرتبه
دسته: سخنرانیتاریخ: 1400.09.28
 
سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی در دیدار با روحانیون و ائمه جماعات بخش چترود مورخه1400/09/23


http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG


الحمدلله، الصلاة والسلام علی رسول الله وعلی آله آل الله

السلام علیک یا صاحب الزمان(عج) ، یا بقیة الله یا اباصالح (ع)، ادرکنا و اغثنا.

خشنودی مولایمان صاحب الزمان(عج) ،سلامتی رهبر عزیز و بزرگوارمان ، شادی روح امام راحل عظیم الشأن، شادی ارواح طیبه شهدا ،شهدای والامقام بخش ، شهدای مدافع حرم، سیدالشهدای مقاومت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی وهمراهان،سلامتی مراجع، سلامتی همه خدمتگزاران به اسلام،قران واهل بیت ، سلامتی خودتان و خانواده و فرزندانتان اجماعاً صلوات.

اولا خدمت همه شما سروران عزیز خوشامد عرض میکنم ، از اینکه دعوت اینجانب و دفتر را پذیرفتید تشکر میکنم ، از جناب آقای افضلی مسئول ستاد نماز جمعه هم که زمینه این جلسه را فراهم کردند، صمیمانه تشکر میکنم.

احیای امر دین از دیدگاه روایات :

از شعيب عقرقوفى، نقل شده است که می گوید: « سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَقُولُ لِأَصْحَابِهِ » شنيدم امام صادق(عليه السّلام)به يارانش مى‌فرمود : « اِتَّقُوا اَللَّهَ وَ كُونُوا إِخْوَةً بَرَرَةً مُتَحَابِّينَ فِي اَللَّهِ مُتَوَاصِلِينَ مُتَرَاحِمِينَ تَزَاوَرُوا وَ تَلاَقَوْا وَ تَذَاكَرُوا أَمْرَنَا وَ أَحْيُوهُ» از خدا پروا كنيد (تقوی پیشه کنید) و برادرانى خوش رفتار باشيد، در راه خدا با هم دوستى كنيد و پيوستگى داشته باشيد(صله رحم داشته باشید) و مهر ورزيد، به ديدار و ملاقات يكديگر رويد و امر (ولايت) ما را مذاكره كنيد و آن را زنده داريد ( در پیشبرد امور ما با هم بحث کنید) (1) . در باب زنده نگه داشتن امر اهل بیت (ع) روایت دیگری هم نقل شده است .

عبدالسلام بن صالح هروی از امام رضا علیه السلام نقل می کند، حضرت می فرمود: « رَحِمَ اللَّهُ عَبْداً أَحْيَا أَمْرَنَا » رحمت خدا بر کسی باد که دین و ولایت ما را زنده می کند «فَقُلْتُ لَهُ وَ كَيْفَ يُحْيِي أَمْرَكُمْ » به حضرت گفته شد: چگونه امر شما را احیا و زنده می کند؟ «قَالَ يَتَعَلَّمُ عُلُومَنَا وَ يُعَلِّمُهَا النَّاسَ » حضرت فرمودند: علوم ما را یاد گیرد و به مردم بیاموزد « فَإِنَّ النَّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ كَلَامِنَا لَاتَّبَعُونَا » زیرا مردم اگر زیبایی ها و حقایق کلام ما را بدانند قطعاً از ما پیروی خواهند کرد (2). چون کلام اهل بیت مانند وحی است و مطابق با فطرت انسان است و اگر انسانها هم فطرت الهی شأن دست خورده نباشد ، خواه ناخواه جذب کلام اهل بیت خواهند شد. در این حدیث حضرت (ع) می فرماید :" فان الناس" و نگفته است شیعیان ، بنابراین هرکسی که زیبایی کلام را درک کند ،جذب خواهد شد.

اهمیت ملاقات و دیدار روحانیون و ائمه جماعات با هم :

بخشی از احیای امر اهل بیت به سخنرانی، اقامه نماز جماعت و تبلیغ است که این وظیفه روحانیون است بنابراین همه ما افتخار احیای امر اهل بیت را داریم، در واقع احیای امر اهل بیت یعنی زنده نگه داشتن دین خداست، همان چیزی که اهل بیت از ما می خواهند و امام رضا دعا کردند که مورد رحمت خداوند است،کسی که امر ما را زنده نگه دارد، در حدیث اول هم امام صادق (ع) می فرماید : به زیارت هم بروید و باهم ملاقات داشته باشید ، به دیدار یکدیگر رفتن، خیلی مهم است. امام خمینی (ره) هم جمله ای دارند که در کتابی به نام صحیفه که برای علمای زمان انقلاب نوشته بودند ، آمده است ، فرمودند: من همیشه دوست داشتم مراجع و علما دور هم جمع بشوند ولو یک چایی بخورند ، اهل بیت دور هم جمع شدن، جلسه گذاشتن ، مذاکره کردن و دیدار هم رفتن را دوست دارند ما که افتخار شاگردی مکتب امام صادق(ع) را داریم باید دور هم جمع شویم و در مورد پیشبرد انقلاب و نظام اهل بیت باهم مذاکره کنیم . روی این جهت از وقتی بنده به چترود آمدم، دنبال فرصت بودم تا از روحانیون منطقه دعوت کنم و این جلسه را برگزار کنم ، به آقای افضلی هم گفته بودم که موانعی سر راه بود و توفیق نشد تا در خدمت شما بزرگواران باشیم و جلسه داشته باشیم .امروز از شما می خواهم تا همگی دست به دست هم بدهیم و برای پیشبرد آرمانهای نظام وکمک به اهداف مقام معظم رهبری ، هر کدام از ما شانه ای زیر بار بگذاریم و به نظام خدمت کنیم .تبلیغات و هجمه های دشمن بر علیه نظام جمهوری اسلامی، خصوصا در فضای مجازی خیلی زیاد شده است، سیل تهمت ها علیه مقام معظم رهبری زیاد است، هرکدام از ما اولاً در جمع خانواده و فایمل و سپس در مسجد می تواند منشأ خیر باشد و شبهه زدایی کند ، شبهات را پیش بینی کنید واگر لازم است جواب بدهید. لازمه این است که ما با هم در ارتباط باشیم اگر از هم غافل باشیم دشمن می تواند خیلی زود ما را شکست بدهد ولی وقتی ماباهم باشیم یک دست ،همراه و همدل باشیم، غمخوار هم باشیم خیلی می تواند موثر باشد . می گویند در زمان شاه عباس ،شیخ بهائی و یکی دیگر از علما هر دو سوار اسب بودند و در راهی می رفتند. اسب یکی تند می رفت و اسب دیگری آهسته، شاه عباس می خواست بین آنها اختلاف ایجاد کند به یکی از این دو عالم گفت : آن یکی چون وزنش زیاد است، اسبش نمی تواند تند برود . آن عالم پاسخ داد : نه آن اسب، کوه علم بر پشت دارد، برای همین نمی تواند راه برود. به عالم دیگر گفت : آن یکی عالم از بس ضعیف و بی وزن است ، اسب او می دود . عالم گفت: نه اسب او خوشحال است چون شخصیت بزرگی بر او سوار شده است. ماهم همین گونه باشیم باید هوای هم را داشته باشیم و غمخوار هم باشیم ، وقتی باهم زندگی می کنیم نباید از حال هم بی خبر باشیم ، حداقل ماهی یک بار جلسه ای باشما بزرگواران داشته باشیم تا دور هم باشیم و شده فقط یک چایی بخوریم ، برنامه دورهمی داشته باشیم و از حال هم باخبر بشویم. اجتماع قلوب بشود و قلب‌ها به هم پیوند بخورد .این گونه مشکلات می تواند حل بشود.

تلاش برای هر چه باشکوه برگزار شدن نماز جمعه :

مسئله دیگری که میخواستم خدمت شما عرض کنم این است که دوستان گاهی از اوقات در نماز جمعه حضور داشته باشید تا مردم به شما نگاه می کنند. یک خاطره هم تعریف کنم: زمانی بنده امام جمعه بافت بودم، یک روز به پمپ بنزین باغین رفتم، یک آقایی آنجا متوجه شد که من روحانی هستم ، از من سوال کرد که شما آخوندها یک نماز جمعه دیگری دارید ؟ چون من هیچ آخوندی در نماز جمعه نمی‌بینیم ! واقعا جوابی نداشتم بدهم. مردم نگاه می کنند، امام جماعت شان در چه خطی حرکتی است و آیا در نماز جمعه شرکت میکند یا نه ! درست است ، گرفتاری و مشکل رفت و آمد هم هست ولی طوری نباشد که مردم احساس کنند امام جماعت نسبت به نماز جمعه که بخشی از آن وصل به ولایت است بی‌اعتنا است، این چیز مطلوبی نیست .بنابراین دوستان هم خودشان در نماز جمعه حضور داشته باشند و هم هر هفته درباره اهمیت نماز جمعه با نمازگزاران مساجد صحبت کنند و آنها را برای شرکت در نماز جمعه تشویق کنند، بالاخره نماز جمعه سنگر انقلاب است ونظام را حفظ میکند و شبهه زدایی می کند، دلها را نزدیک می کند. مدتی کرونا بود نمازجمعه ها تعطیل بود، آوردن دوباره مردم به صف نماز جمعه وحتی نماز جماعت ها مشکل شده است، در بیان مسائل دینی هم مشکل ایجاد شده است ولی وقتی مسجدها ونماز جماعت ها رونق داشته باشد ،خود به خود مردم به سوی دین ومسائل دینی رغبت پیدا می کنند و مشکلات جامعه کمتر می شود ، فحشا و منکرات هم کمتر می شود ، در چند سالی کرونا بوده است با کمرنگ شدن اجتماعات دینی، متاسفانه روحیه گناه در برخی افراد بیشتر شده است، بی‌ حجابی زیاد شده است. این تذکر را لازم دانستم در باب اهمیت دادن به نماز جمعه بیان کنم و

برگزاری نماز جمعه به صورت چرخشی در روستاهای مختلف بخش :


مطلب دیگر اینکه ما قصد داریم برنامه ای اجرا کنیم که با شما مشورت کنیم آیا به صلاح هست یانه که هر چند وقت یکبار نماز جمعه را به صورت چرخشی در در روستاهای مختلف بخش برگزار کنیم، مثلاً یک مرتبه بار هوتک برگزار کنیم، یک مرتبه در سرآسیاب و ده زیار برگزار کنیم و باز برگردیم در شهر ولی در مکانهای متفاوت از جای فعلی نماز جمعه را برگزار کنیم، البته این کار را در طول سال این کار را انجام بدهیم و مدام مکان نماز جمعه راتغییر ندهیم تا رغبت مردم در نماز جمعه بیشتر شود، مثلاً وقتی قرار شد نماز جمعه در ده زیار باشد، یک شور و شوقی در مسجدهای آنجا بخاطر برگزاری نماز جمعه در آن منطقه ایجاد می شود و ارتباط خوبی بین بچه های مسجد، خانواده های شهدا و بسیج برای رونق نماز ایجاد شود.

لزوم آگاهی بخشی در مسئله پرداخت وجوهات شرعی :

مطلب دیگر اینکه ما باید بحث وجوهات وخمس را تبلیغ کنیم تا مردم یک زندگی حلال و پاک داشته باشند، در چترود مردم وجوهات شرعی خود را می پردازند ولی به نسبت شهرهای دیگر، حضور مردم در این بخش خیلی کمرنگ است ، باید روی این موضوع کار شود . مردم برای اهل بیت (ع) خیرات می دهند و خرج می کنند ولی روی بحث پرداخت وجوهات آگاهی ندارند و می گویند ما درآمد آنچنانی نداریم پس خمس به ما تعلق نمی گیرد،باید تبلیغ و اطلاع رسانی کرد که پرداخت خمس، هرچند مبلغ کمی به شما تعلق بگیرد باعث پاک کردن زندگی انسان و موجب حلال خوری است. چگونه کسی دم از امام زمان(عج) می زند، درحالیکه حق امام زمان(عج) را در زندگی غصب کرده است، مثلا خانم معلمی است که حقوق دارد ، ملک دارد و مرتب زیارت عاشورا برگزار می کند و مجالس دعا می گیرد ولی حاضر نیست خمس مال خودش را پرداخت کند . باید در بحث وجوهات آگاهی بخشی شود.

ان شاءالله ما هم در حد توان از مساجد شما سرکشی می کنیم و به شما سر می زنیم تا به خواست خدای تبارک دست به دست هم بدهیم و با دوستی و محبت ، برادری و به کمک هم مسائل را پیش ببریم. خدا هم کمک می کند ، قطعا امام زمان هم دست ما را می گیرد و کمک میکند ، چون نیت خیر داریم .به هرحال همه ما وابسته به امام زمان هستیم ، ما سرباز حضرت ولیعصر هستیم ، قطعاً امام زمان سربازان خودش را رها نمی کند، ان شاءالله خدا کمک کند تا بتوانیم به کمک شما بزرگواران و در توان امر امام زمان را در این بخش زنده نگه داریم . صمیمانه از حضور شما تشکر می کنم و درخدمت شما هستم ، اگر پیشنهاد، انتقاد ویا مطلبی باشد را می شنوم و استفاده می کنم.

والسلام علیکم و رحمه‌الله و برکاته

پی نوشت:

1- الکافي , جلد۲ , صفحه۱۷۵

2- عيون أخبار الرضا عليه السلام، ج‏1، ص: 307.


http://yascms.ir/emam/gozaresh/27azar40020.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/27azar40021.jpg
http://yascms.ir/emam/gozaresh/27azar40022.jpg
http://yascms.ir/emam/gozaresh/27azar40023.jpg
http://yascms.ir/emam/gozaresh/27azar40024.jpg
http://yascms.ir/emam/gozaresh/27azar40025.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/27azar40026.jpg



چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.