سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

حضور و سخنرانی امام جمعه محترم درمراسم ختم آ قای حاج امیرافضلی

ارسال شده توسط: مدیریت سایتبازدید شده: 78 مرتبه
دسته: سخنرانیتاریخ: 1400.09.18
 
حضور و سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه محترم چترود در مراسم ختم مرحوم حاج امیر افضلی که در مورخه 1400/09/15 در هوتک


http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG


الحمدلله،الصلاة والسلام علی رسول الله وعلی آله آل الله

السلام علیک یا رسول الله، السلام علیک یا صاحب الزمان(عج)، یا بقیة الله،یا اباصالح، ادرکنا اغثنا.

مرحوم حاج افضلی الگوی خیر و نیکی :

خداوند روح این مرد بزرگ را شاد کند، مرحوم حاج افضلی اهل خیر و کمک به دیگران بودند و آنچه در این دنیا برای انسان می ماند،یک نام نیک و یک دعای خیر است ، یکی از مطالبی که ایشان می‌گفت و خداوند به قلب و روحش القا کرده بود، بحث احیای غدیر امیرالمومنین علیه السلام بود . واقعا ذهمانطور که مولا امیرالمومنین علیه السلام مظلوم هستند ، غدیر هم مظلوم بود. ایشان می‌گفت من به دلم افتاد تا هر سال جشن عید غدیر را باشکوه برگزار کنم که از یادگارهای مرحوم است. خدا ان شاءالله روحشان را شاد کند با امیرالمومنین(ع) محشور کند. من از طرف خودم و همه شما شرکت کنندگان در مراسم تشییع و ختم این مصیبت و عزای عظما را به همسر ، فرزندان و بستگان ایشان تسلیت عرض میکنم و از طرف خانواده معزا از حضور همه شما خواهران و برادران، مومنین ومتدینین در این مجلس که باعث دلگرمی این خانواده است، تشکر می کنم. ان شاءالله این حضور شما باعث غفران همه عزیزان درگذشته ،خصوصا مرحوم حاج امیرافضلی باشد و بزودی همه شما درصحن و سرای امیرالمومنین(ع) و امام حسین(ع) قدم بردارید. من در این مجلس باشکوه از علمای بزرگوار که شرف حضور دارند، سروران عزیز روحانی واساتید و بزرگواران، عذرمیخواهی می کنم . حدیث گهرباری از پیامبر خدا (ص) خدمت شما عرض میکنم :

عوامل رسيدن به خير دنيا و آخرت :

امام على عليه السلام می فرماید: « جاءَ رجُلٌ إلى النَّبيِّ صلى الله عليه و آله فقالَ» مردى خدمت پيامبر صلى الله عليه و آله آمد و عرض كرد : « عَلِّمْني عَمَلاً يُحِبُّني اللّه ُ علَيهِ » مرا كارى بياموز كه به سبب آن، خداوند مرا دوست بدارد « و يُحِبُّني المَخلوقونَ » بندگانش نیز مرا دوست بدارند «و يُثْري اللّه ُ مالِي » و خدا ثروتم را زياد كند « و يُصِحُّ بدَني » و تندرستم بدارد «و يُطيلُ عُمري » و عمرم را دراز گرداند « و يَحشُرُني مَعكَ » و با مرا با شما محشورم فرمايد . کاری که دنیا و آخرت مرا آباد بگرداند .چقدر خوب است انسان به نزد بزرگان می رسد خواسته های بزرگ هم داشته باشد .مرحوم میرزای قمی به خواب یکی از عما آمد و فرمود: خواسته های دنیایی خود را از ما بخواهید ولی خواسته بزرگ ، شفاعت و بهشت را از حضرت معصومه (س)بخواهید. این مرد عرب هم با خواسته های خود هم خیر وسعادت را دراین دنیا و هم در آخرت از خداوند خواست. ولی برخی افراد هستند که همت بلند ندارند و از بزرگان خواسته های کوچک دنیایی دارند مانند ماجرایی که خدمت شما عرض می کنم :

همت والا داشته باشید:

یک روز پیامبر(صلی الله علیه وآله وسلم) با اصحاب خودشان در بیابان می رفتند وتشنه شدند واز دور خیمه یک دامداری را دیدند به نزد او رفتند ومقداری غذا وشیر خوردند هنگام خداحافظی پیامبر(ص) به آنها فرمودند:هروقت گرفتار شدید به مدینه بیائید. هرکاری داشته باشید من برایتان انجام می دهم.سالها گذشت واین خانواده فقیر شدندویادشان آمد که رسول خدا چنین قولی داده بودند، به محضر پیغمبر اکرم (صلی الله علیه وآله وسلم)رفتند وجریان را تعریف کردند حضرت(صلی الله علیه وآله وسلم) فرمودند: بله یادم است، چه خواسته ای داری؟گفتند: اگر 100 تا گوسفند به ما بدهید تا مشکل ماحل بشود.حضرت(صلی الله علیه وآله وسلم) آنچه خواسته بودند به آنها عنایت کرد و بعد رو به اصحاب خود فرمودند : چقدراینهاکم همت بودند. حتی به اندازه عجوزه بنی اسرائیلی هم همت نداشتند.اصحاب سوال کردند قصه آن عجوزه بنی اسرائیلی چیست وچه همتی داشت؟حضرت(صلی الله علیه وآله وسلم)توضیح دادند: خداوند وحی فرستاد به حضرت موسی (علیه السلام) که جنازه یوسف(علیه السلام) را از مصر به فلسطین بیاور.چون جناب یوسف(علیه السلام) وصیت کرده بودند که وقتی از دنیا رفتنم من را فلسطین درمسجد الاقصی دفن کنید، حضرت موسی(علیه السلام)حرکت کرد و به مصر آمد. از هرکس درباره جنازه یوسف(علیه السلام) می پرسیدکسی چیزی نمی دانست. راهنمایی کردندکه پیرزنی هست که او می داند جنازه کجاست. آمد و این پیرزن را پیدا کرد وحضرت موسی (علیه السلام) گفت :من موسی پیغمبرم .از طرف خدا مامورم که جنازه یوسف(علیه السلام) را به فلسطین ببرم. شما می دانید که محل جنازه کجاست؟ پیرزن گفت : یا موسی شما پیغمبر خدایی من خواسته هایی دارم اگر برآورده کنی من جای بدن او را به شما نشان می دهم . وحی آمد موسی هرخواسته ای دارد اجابت کن . حضرت فرمودند بگو هرخواسته ای را که داری.گفت خواسته اولم این است که دعا کنی من جوان بشوم .حضرت (علیه السلام) دعا کرد وجوان شد، خواسته بعدی ام این است که باید من را به عقد خودت درآوری وبه همسری خودت برگزینی .حضرت قبول کردند وفرمودند حال محل جنازه را بگو .پیرزن گفت خواسته دیگری هم دارم .پیرزن گفت :این خواسته های دنیایی من بود، ان دنیا من میخواهم در بهشت کنار شما باشم، چون خدا فرموده بود خواسته اش را برآورده کن حضرت هم دعا کرد و از خدا خواست: خدایا این زن را دربهشت در کنار من قرار بده. پیرزن گفت :حضرت یوسف (علیه السلام) وقتی از دنیا رفت ازبس مردم او را دوست داشتند، عده ای گفتند طبق وصیت عمل کنیم وعده ای گفتند نه.او در زمان حیات مایه برکت بود ، بعد از فوتش جنازه اش هم در مصر برای ما مایه برکت است ؛ بعد جنازه را گذاشتند در یک تابوتی محکمی درست کردند تا جنازه از بین نرود و برای اینکه همه از برکت حضرت یوسف (علیه السلام) فیض ببرند،در بستر رودخانه ای که آب شیرین مصر را تامین می کرد، جنازه را دفن کردند.پیغمبر (صلی الله علیه وآله وسلم) می فرماید: این مرد به اندازه آن پیرزن هم همت نداشت. به جای خواستن بهشت وعاقبت بخیری فقط چند رأس دام را خواست باید بهشت را درخواست می کرد (1).این عجوزه بنی اسرئیل هم دنیا وهم آخرت را طلب کرد ولی این مرد به محضر پیغمبرآخر الزمان آمده که دنیا و آخرت در دست اوست و باید شفاعت دنیا و آخرت را بخواهد ولی تنها صد گوسفند از ایشان درخواست کرد .

حال این مرد عرب نزد پیامبر آمد با همتی بلند خیر دنیا و آخرت را خواست « قالَ: هذهِ سِتُّ خِصالٍ تَحْتاجُ إلى سِتِّ خِصالٍ » پيامبر در جواب خواسته او فرمود : اين شش چيز كه بر شمردى، نياز به شش چيز دارد :

راه محبوب شدن نزد خدا :

« إذا أرَدتَ أنْ يُحِبَّكَ اللّه ُ فخَفْهُ و اتَّقِهِ » اگر خواهى خداوند تو را دوست بدارد، از او بترس و تقواى او پيش گير ( انسان باید از انجام معصیت خدا بترسد و همیشه خدا را حاضر وناظر بداند و از اینکه مخالفت او کند ،بترسد )

راه محبوبیت بین مردم :

« و إذا أرَدتَ أنْ يُحِبَّكَ المَخلوقونَ فأحْسِنْ إلَيهِم و ارفُضْ ما في أيْديهِم » اگر خواهى كه مردمان دوستت بدارند، به آنان نيكى كن و چشم طمع از دست آنان بر گير (مانند مرحوم آقای امیرافضلی هرجا گرفتاری و مشکلی بود، سعی می کرد مشکل رابرطرف کند. اگر بین چندنفر اختلاف بود، سعی می کرد اختلاف را رفع کند، دلسوز بود، مردم هم این چنین فردی را دوست دارند .برخی در معاملات اهل فریب دیگران وکلاهبرداری هستند تا اموال دیگران را تصاحب کنند ولی برای جلب محبت مردم باید به آنها خوبی کنی .تو خوبی کن تا خداوند محبت تو را بین مردم پخش کند )

فزونی مال با پرداخت خمس و زکات :

« و إذا أرَدتَ أنْ يُثرِيَ اللّه ُ مالَكَ فَزَكِّهِ » اگر خواهى خداوند دارايى تو را زياد گرداند، مالت را پاك كن . پرداخت خمس و زکات مال را پاک و با برکت می کند.طرف 50-60 سال عمر از خدا گرفته است ولی حاضر نمی شود حق امام زمان را در زندگی پرداخت کند و محکم به این دنیا و مال دنیا چسبیده است. نپرداختن وجوهات باعث بی برکت شدن مال است.آقازاده آقای افضلی تعریف کردکه پدرم دوتا خانه داشت که یکی ارث پدری بود وقتی دید فرزندانش مشکل دارند، یکی را فروخت و به هر کدام از فرزندان مبلغی را داد تا مشکلات شان را حل کنند . انسان باید از مالش استفاده درست بکند ولی برخی حاضر نیستند حق امام زمان را پرداخت کنند ولی ممکن است یک لیتر اشک برای امام حسین(ع) بریزد. پرداخت خمس مال خیلی مهم است، نپرداختن خمس مانند این است که شخصی هزار رکعت نماز مستحبی بخواند ولی دو رکعت نماز واجب را نخواند. خمس مال را بپردازید تا مال شما پاک شود، که موجب رشد ونمو مال می شود.یک روز در تلویزیون با یکی از بازاری های مشهور تهران مصاحبه می کردند که مثال جالبی را برای پرداخت خمس و زکات زد که پرداخت خمس و زکات مانند درخت انگور است که اگر هر سال شاخ و برگ اضافه اش را نزنی ،سال بعد محصول نمی دهد ولی اگر شاخ و برگش را زدی ،هرسال محصول بیشتری می دهد. پرداخت خمس باعث نمو و رشد مال می شود و معامله با خدا است. آیا شما می توانید کسی را پیدا کنید که خمس مالش را داده باشد و فقیر شده باشد ؟ محال است ، خداوند فرمود: انفاق کنید تا مال شما زیاد شود. انسان باید مانند خورشید گرمابخشی داشته باشد و مانند زمین بخشنده باشد ، خداوند می خواهد انسان درزندگی مظهر خیر باشد، طبق فرموده قرآن،هنگام مرگ و در آن لحظه ای که جان انسان به ترقوه می رسد، آن لحظه چشم انسان حدید یعنی تیز می شود و واقعیت های زندگی را درک می کند. در لحظه انسان حقیقت دنیا را درک می کند. در این لحظه اولین مطلبی که فرد از خدا می خواهد این است که خدایا یک بار دیگر من را به این دنیا برگردان تا « فَأَصَّدَّقَ » صدقه بدهم (2). معلوم نیست ما تا کی زنده هستیم . بنابراین تا دراین دنیا هستیم نسبت به فامیل و فقرا ونیازمندانی که در جامعه هستند، بی تفاوت نباشیم و در حد توان گره گشایی کنیم ، خدوند هم برای ما جبران خواهد کرد، یک نفر تعریف می کرد که در ژاپن یک نفر تصمیم می گیرد یک پنجم مالش را خیرات کند، امروز این آدم وضع مالیش چنان خوب شده است که به دولت ژاپن پول می دهد و کمک مالی می کند. قدم برداشتن در کارهای خداپسندانه و کارهای خیر لذت دارد، شخصی می شناسم که هیچ وقت حاضر به انجام کار خیر نمی شد. اسم او برای حج واجب درآمد ولی از پای هواپیما برگشت و نتوانست حج واجب خودش انجام بدهد و هیچ وقت دیگر هم نصیب او نشد.کار خیر توفیق می خواهد انسان باید از خدا بخواهد در زندگی گرمابخش زندگی دیگران باشد وبه این امر افتخار کند و چند نفر از دسترنج او نان بخورند، اهل کار خیر وکمک به دیگران باشد .تا وقتی دراین دنیاست به فکر آخرت باشد .برای همین پیامبر به این مرد عرب می گوید: اگر می خواهی مالت زیاد شود مالت را پاک کن، خمس و زکاتش را بپرداز

راز سلامتی با دادن صدقه :

« و إذا أرَدتَ أنْ يُصِحَّ اللّه ُ بدَنَكَ فأكْثِرْ مِن الصَّدَقَةِ » اگر خواهى كه خداوند تو را تندرست بدارد، زياد صدقه بده

عمر طولانی با صله رحم:

« و إذا أرَدتَ أنْ يُطيلَ اللّه ُ عُمرَكَ فَصِلْ ذَوي أرْحامِكَ » و اگر خواهى كه خداوند عمرت را دراز گرداند صله ارحام كن (صله رحم کن ، به فامیل سربزن و گره از کار آنها باز کن ، در زندگی اهل قهر و عیب جویی نباش و در جهت رفع اختلاف و وصل کردن افراد به هم تلاش کن)

سجده طولانی، شرط محشور شدن با پیامبر (ص):

« و إذا أرَدتَ أنْ يَحْشُرَكَ اللّه ُ مَعي فأطِلِ السُّجودَ بينَ يَدَيِ اللّه ِ الواحِدِ القَهّارِ» و اگر خواهى كه تو را با من محشور فرمايد، در پيشگاه خداىِ واحدِ قهّار سجده هاى طولانى كن .(3) امیرالمؤمنین می‌فرمایند: اگر می‌دانستید سجده‌های طولانی شما در نماز کمر شیطان را می‌شکند، از سجده‌های طولانی ابا نمی‌کردید. در قیامت افرادی که در دنیا اهل نماز و سجده نبودند ، کمرشان خم نمی شود. از خواب بیدار می شوید سجده کن و خدا را شکر کن که یک روز دیگر زنده هستی. پیامبرخدا (ص) هرگاه یاد نعمتهای خدا می افتادند، سجده می کرد .حتی اگر سوار برشتر بودند، انسان باید بعد از نماز سجده شکر بجا آورد.

اثر ذکر یونسیه در برآورده شدن حاجت:

ذکر یونسیه دعای حضرت یونس (ع) برای نجات خویش از شکم ماهی است. از پیامبر(ص) نقل شده است که این دعا، اسم اعظم خداوند است که اگر خدا به آن خوانده شود، اجابت می‌کند. برای رفع مشکلات خود، از خواندن این ذکرشریف در غروب روز جمعه غافل نشوید : « لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَک إِنِّی کنْتُ مِنَ الظَّالِمِینَ » (4)

خدایا به حق محمد وآل محمد(ص) عاقبت همه ما را ختم بخیر بگردان

پی نوشت:

1- بحارالانوار، ج 87، باب 24، ص 281 / گفتار وعاظ، ج۳ ، ص ۳۲۸ و ۳۲۹

2- سوره مبارکه منافقين ، آیه 10

3- بحار الأنوار : 85/164/12 .

4- سوره مبارکه انبیاء ، آیه ۸۷


چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.