سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

مقام مؤمن نزد حق تعالی / فضیلت و اهمیت نماز جمعه

ارسال شده توسط: مدیریت سایتبازدید شده: 67 مرتبه
دسته: خطبه های نماز جمعهتاریخ: 1400.09.16
 
خطبه های نماز جمعه بخش چترود به امامت حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه محترم مورخه1400/09/12


http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG


خطبه اول

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه سِیدِنا وَ مَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَد صلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین .
اُوصیکُم عِبادَالله وَ نَفسی بِتَقَوَیَ الله

السلام علیک یا صاحب الزمان(عج) ، یا بقیة الله یا اباصالح (ع)، ادرکنا و اغثنا.

خشنودی مولایمان صاحب الزمان(عج) ،سلامتی رهبر عزیز و بزرگوارمان ، شادی روح امام راحل عظیم الشأن، شادی ارواح طیبه شهدا ،شهدای والامقام بخش ، شهدای والامقامی که بستگانشان امروز در نماز جمعه حضور دارند ، سلامتی خودتان و خانواده و فرزندانتان اجماعاً صلوات.

امیدوارم خداوند متعال ، این حضور مؤمنانه شما عزیزان را در نماز جمعه ، این خطبه، این نشستن و سکوت را در نماز جمعه ، از همه ما قبول بگرداند ، ذخیره ای ارزشمند برای دنیا و آخرت، مخصوصاً برای اولین لحظه ورود ما به عالم قبر و قیامت قرار بگیرد ، باز هم صلوات بر محمد وآل محمد (ص).

از حضور مؤمنانه همه شما برادران و خواهران مکرمه در نمازجمعه ، از مدیران و مسئولین محترم ، سروران معظم روحانی ، از دست اندرکاران برگزاری نماز جمعه ، از قاری محترم، مجری محترم و مؤذن محترم صمیمانه تقدیر و تشکر می کنم.

مقام مؤمن نزد حق تعالی :

در خطبه اول یک حدیث بسیار ناب و پرگهر به نام حدیث معراج که از امام باقر علیه السلام نقل شده است، خدمت شما عرض می‌کنم .ان شاءالله خدای متعال توفیق عمل به این احادیث نورانی و انتخاب راه درست را به همه ما عنایت بفرماید.
حضرت باقر عليه السلام فرمود (1) : «لَمَّا أُسْرِيَ بِالنَّبِيِّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ قَالَ » چون پيامبر(ص) را به معراج بالا بردند،گفت:«يَا رَبِّ مَا حَالُ اَلْمُؤْمِنِ عِنْدَكَ» پروردگارا! حال مؤمن در نزد تو چگونه است‌؟ « قَالَ يَا مُحَمَّدُ مَنْ أَهَانَ لِي وَلِيّاً فَقَدْ بَارَزَنِي بِالْمُحَارَبَةِ » فرمود : اى محمد هر كه به دوستى از من اهانت كند(او را تحقیر کند) آشكارا بجنگ من آمده است . بنابراین در زندگی بسیار مراقب و مواظب باشید به کسی اهانت نکنید و دیگری را تحقیر نکنید. مثلا اگر لباس کهنه به تن دارد مبادا او را تحقیر کنید ، چون دوستان خدا شناخته نمی‌شوند و روی پیشانی کسی نوشته نشده است که او مؤمن و یا کافر است.
روزی پیرمرد روستایی وارد مسجد شد و اقتدا کرد، وسط نماز پیرمرد نشست و سفره اش را پهن کرد و شروع به خوردن غذا کرد. بقیه نمازگزاران بعد از نماز او را مذمت کردند که چگونه نمازت را شکستی و شروع به غذا خوردن کردی؟ او را نزد امام جماعت بردند، پیرمرد گفت وسط نماز دیدم که شما در دریای خون غوطه ور هستی و در مورد خون فکر می کنی و من دیدم این نماز فایده ای ندارد، نمازم را شکستم و غذایم را خوردم.امام جماعت گفت : درست است ، قبل از نماز ، زنی از من در مورد استحاضه سوال کرد و من در نماز راجع به مسئله استحاضه فکر میکردم و حواسم به نماز نبود .منظورم این است که با تحقیر به هیچکس نگاه نکنید و به او اهانت نکنید. ما از گناه خودمان خبر داریم ولی از دیگران خبر نداریم ممکن است کسی را که تحقیر می کنیم از اولیاء الهی باشد .

کاری که حضرت موسی(ع) را از پیامبری خلع می‌کرد!

خداوند به حضرت موسی(ع) وحی کرد: این مرتبه که برای مناجات آمدی، کسی را همراه خود بیاور که تو از او بهتر باشی! موسی(ع) برای پیدا کردن چنین شخصی تفحص کرد و نیافت؛ زیرا به هرکس می‌رسید جرئت نمی‌کرد بگوید من از او بهترم. خواست یکی از حیوانات را ببرد، به سگی که مریض بود برخورد کرد و با خود گفت: این را همراه خود خواهم برد، پس ریسمان به گردن سگ انداخت و مقداری سگ را همراه خود کشاند و آورد، ولی بعد پشیمان شد و آن را رها کرد و تنها به درگاه پروردگار آمد. خطاب رسید: چرا فرمانی که به تو دادم، اجرا نکردی؟ عرض کرد: پروردگارا! کسی را نیافتم که از خودم پست‌تر باشد. خطاب رسید: ای موسی! به عزت و جلالم سوگند اگر کسی را همراه می‌آوردی که او را پست‌تر از خود می دانستی، نام تو را از طومار پیامبران محو می‌کردم! (2) انسان نباید تکبر کند و خودش را از دیگران بالاتر بداند، این خیلی مهم است . هرگز نخورد آب زمینی که بلند است ،با تواضع، انسان به مقامات می رسد و در مقابل تکبر ، خودخواهی و غرور عامل سقوط است.

ضرورت مقدم داشتن واجبات بر مستحبات:

خداوند در ادامه کلام قدسی خود فرمود : ای پیامبر ما « وَ مَا يَتَقَرَّبُ إِلَيَّ عَبْدٌ مِنْ عِبَادِي بِشَيْءٍ أَحَبَّ إِلَيَّ مِمَّا اِفْتَرَضْتُ عَلَيْهِ » از بندگانم کسی به من تقرب نجويد و نزدیک نشود مگر با انجام واجبات که محبوب ترین عمل نزد من است .راه رسیدن به من ، انجام اعمالی است که بر بندگان واجب کرده ام و جز این راهی نیست . انجام واجبات است که به انسان پر و بال می دهد، نصیحت خالصانه پیامبر خدا به امیرالمومنین این بود : « یا علیُّ إذا رَأیتَ الناسَ یَشتَغِلُونَ بالفَضائلِ فاشتَغِلْ أنتَ بِإتمامِ الفَرائضِ » هرگاه دیدی مردم به فضایل و مستحبات می‎پردازند، تو به کامل کردن واجبات بپرداز (3) ممکن است انسان کارهای خیر زیادی را انجام بدهد و مبالغ زیادی هم در این راه خرج کند ولی واجب مالی خودش را ادا نکند،مانند این است که انسان اهل نماز شب و نمازهای مستحبی باشد ولی نماز صبح و ظهر را که خدا بر او واجب کرده است قضا کند و یا نخواند .افرادی هستند که میلیونها تومان برای سیدالشهدا هزینه میکند ولی خمس خود را نمی پردازد. در حالیکه آیه خمس در قرآن مجید موارد مصرف خمس ذکر شده است : « وَ اعْلَمُوا أَنَّما غَنِمْتُمْ مِنْ شَيْ‏ءٍ فَأَنَّ لِلَّهِ خُمُسَهُ وَ لِلرَّسُولِ وَ لِذِي الْقُرْبي‏ وَ الْيَتامي‏ وَ الْمَساکينِ وَ ابْنِ السَّبيلِ »(4) و بدانید آنچه از اشیا و اموال به غنیمت بردید پس مسلم است که یک پنجم آن از آن خدا و از آن فرستاده او و از آن خویشاوند رسول و یتیمان و مسکینان و در راه ماندگان است.

پرداخت خمس از واجبات الهی است :

خداوند در حدیث معراج راه رسیدن به قرب الهی و نزدیک شدن به خداوند را انجام واجبات بیان می کند، واجبات مانند خواندن نمازهای یومیه ، گرفتن روزه ماه رمضان ، بجا آوردن حج واجب و ادای خمس و زکات مال و... است . خمس حق امام زمان است، محاسبه خمس هم این گونه است که کارگر ،کارمند و معلم وقتی سرکار می رود، اولین حقوقی که می گیرد ، شروع سال خمسی اوست. کشاورز اولین محصولی که برداشت کرد، شروع سال خمسی برای اوست ،تاجر و مغازه دار اولین روز که مالی به دست می آورد . حالا اگر کسی از ابتدا خمس نداده است و روز اول را فراموش کرده است ، می تواند یک تاریخ معین را به عنوان شروع سال خمسی خود در نظر بگیرد و هرچه از مواد مصرفی و موادغذایی داخل منزل است ، مانند حبوبات و گوشت و... به قیمت در می آورد که هرچه شد یک پنجم آن خمس است. مثلاً مواد مصرفی منزل روی هم یک میلیون تومان شد، یک پنجم آن یعنی ۲۰۰هزار تومان خمس است، ولی افرادی هستند که این ۲۰۰ تومان را ادا نمی کنند ولی ممکن است چند میلیون تومان خرج امور خیریه بکنند، بدانید خمس واجب است و از اعمال مستحبی مانند زیارت امام حسین وامام رضا وهزینه های دیگر مهمتر است ، ادای واجبات مالی مهمتراز همه مستحبات است. کم یا زیاد بودن مبلغ خمس مهم نیست بلکه آنچه مهم است ، مقید بودن به ادای واجبات مالی است . خانم های کارمند و خانم هایی که درآمد دارند هم باید خمس بپردازند. اگر زن و شوهر هردو درآمد داشته باشند باید هر یک جداگانه خمس مال خود را بپردازند. همه باید سال خمسی داشته باشند این واجب الهی است . سالی یک مرتبه به دفتر امام جمعه مراجعه کنید تا خمس را برایتان حساب کنند و بعد ز پرداخت آن، رسید خمسی را از دفتر مرجع تقلید دریافت کنید. به هرکسی خمس ندهید به کسی بدهید که اطمینان دارید آن را به دست مرجع تقلید شما می رساند. رسید خمس هم باید از طرف دفتر مرجع به دست شما برسد تا اطمینان کنید که واجب شما ادا شده است، خدای متعال می فرماید: از بندگانم کسی به من تقرب نجويد و نزدیک نشود مگر با انجام واجبات که محبوب ترین عمل نزد من است. این حدیث بخش دیگری هم دارد که درباره مستحبات ونوافل است که خواندن نافله ونماز شب چه نقشی دارد و نافله می تواند جبران نقص واجب کند. نماز های یومیه و واجب ما نقص دارد که نافله آن نقص را جبران میکند . ان شاءالله عمری باشد ،در خطبه آینده درباره آثاری که نوافل می تواند در زندگی داشته باشد وانسان را به کجا پرواز و رشد بدهد ،چند کلامی خدمت شما عرض می کنم.

خطبه دوم

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه سِیدِنا وَمَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَدصلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین.

اُوصیکُم عِبادَالله وَنَفسی بِتَقَوَیَ الله.

فضیلت و اهمیت نماز جمعه :

در توصیه به تقوی اهمیت نماز جمعه را متذکر می شوم. امام صادق علیه السلام می فرمود: « ما مِنْ قَدَمٍ سَعَتْ‏ اِلَی الْجُمُعَةِ اِلاّ حَرَّمَ اللّهُ جَسَدَها عَلَی النّارِ »(5) هیچ قدمی نیست که در راه نماز جمعه برداشته شود مگر آنکه خدا بدن آن را بر آتش حرام می‏ سازد. نزدیک ترین فرد روز قیامت به رحمت خدا کسی است که بیشترین حضور را در نماز جمعه داشته باشد. نماز جمعه یک نماز عادی نیست ، بلکه یک نماز فوق العاده است و خیلی در پیشگاه پروردگار با ارزش است. ان شاءالله هم خودمان و هم دیگران از آن بهره مند شویم و فرزندان خودمان را اهل نماز جمعه قرار بدهیم .

مناسبت های هفته :


جمعه 12 آذر 27 ربیع‌الثانی
*روز قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران(تصویب قانون اساسی - 1358 ش)
قانون اساسی ما برگرفته از محتوی قرآن و روایات اهل بیت است که به تعبیر مقام معظم رهبری ، قانون اساسی تجسم انقلاب اسلامی است ومی تواند دنیا و آخرت مردم را آباد کند .قانون اساسی
به همت بزرگان و علما نوشته شده است تا زمینه ساز تمدن عظیم اسلامی باشد. قانون اساسی ما مترقی تری قانون اساسی دنیا است که بنده در اینجا به اصل 110 آن که اصل ولایت فقیه است اشاره می کنم، در هیچ کجای دنیا نداریم اگر رهبر جامعه گناه کبیره انجام داد، خود به خود عزل شود و از عدالت ساقط ‌شود و دیگر حق حاکمیت نداشته باشد، هستند در برخی کشورهای دنیا که رئیس‌جمهور و رهبران آنها غرق گناه و معصیت هستند وحتی برخی از آنها را محاکمه ، زندان و یا اعدام کردند ولی در قانون اساسی ما در اصل ولایت فقیه ،مهمترین شرط عدالت است . آن هم نه عدالت در حد من و شما و امام جماعت بلکه در حد تالی تلو امام معصوم است و اگر فقیهی معصیت کار شد ، خود به خود عزل می شود و دیگر حق اعمال حاکمیت ندارد . در هیچ کجای دنیا قانون اساسی با این همه اوج نمی توانید پیدا کنید، وقتی که می خواستند اصل 110 قانون اساسی را تصویب کنند ملی گراها و لیبرالها شروع به سر و صدا کردند و بنی صدر در مجلس شروع به توهین کرد که شما می خواهید دیکتاتوری آخوندی وعمامه را درست کنید واین لیبرالها به قدری توهین کردند که برخی از فقهایی که در خبرگان آن زمان بودند غش کردند و سر وصدا خیلی زیاد شد وهدایت این جلسه هم برعهده شهید مظلوم بهشتی بود ، ایشان فرمودند که این سر وصداها وغش کردن ها لازم نیست وبنی صدر قائل به بحث آزاد است وقتی که از جلسه بیرون برود به همه اعلام می کند که هیچ کس نتوانست درمقابل من بحث کند .بنابراین بهترین راه همان بحث آزاد است وحالا یک یا دو نفر را در این مجلس انتخاب کنید تا بیاید وبا بنی صدر مناظره کند . همان جا اعلام کردند که آقای دکتر بهشتی خودتان مناظره کنید وخودتان هم مدیریت این بحث آزاد را برعهده بگیرید ودرهمان جلسه خبرگان در عرض پانزده دقیقه این شهید بزرگوار وبنی صدر با هم مناظره کردند ودر همین چند دقیقه ، ایشان انواع واقسام حکومتهای موجود در دنیا را تبیین کردند تا اینکه رسیدند به اصل مطلقه ولی فقیه وامامت و به قدری صریح ومتقن بحث ولایت فقیه را مطرح کردند که کسانی که آنجا بودند نقل کردند که بنی صدر مانند یک گنجشکی در قفس شده بود ونتوانست کاری انجام بدهد وحرفی بزند، این گونه بود که مجاب شد و اصل ولایت فقیه تصویب شد و در قانون اساسی قرار گرفت، خداوند همه علما را رحمت کند.

دوشنبه 15 آذر 1 جمادی‌الاول
*شهادت سرتیپ خلبان "احمد كشوری" (1359ش)

سه‌شنبه 16 آذر 2 جمادی‌الاول
*كشتار دانشجویان معترض به حضور آمریكائیان در دانشگاه تهران (1332ش) - روز دانشجو
در چنین روزی 16 اذر سال 1332 گارد شاهنشاهی به دانشگاه حمله کردند و تعداد از دانشجویان مجروح می شوند وسه نفر بنامهای احمد قندی ، بزرگ نیا وشریعت رضوی هم شهید می شوند آنها به گارد شاهنشاهی اعتراض کردند که چرا نیکسون معاون وقت رئیس جمهور امریکا می خواهد به ایران سفر کند اعتراض آنها برای کودتای ننگین انگلیسی - آمریکایی بود ، حرکت ضد استبداد، ضد استعمار واستکباری و بود سالروز شهادت دانشجویان ، روز دانشجو نامگذاری شد واین روز را باید به دانشجویان تبریک عرض کنیم که همواره جلودار بودند. امیدواریم دانشجویان عزیز به عظمت روز ددانشجو پی ببرند وقدر روز دانشجو و هدفی یک دانشجو باید داشته باشد را بدانند و در جهت آرمانگرایی وتوجه به علم وعدالتخواهی و آزاد اندیشی و تولید علم قدم بردارند . مقام معظم رهبری از دانشجویان خواستند که قله های علمی خود را به زبان فارسی بنویسید تا 50 سال اگر دیگر کسی خواست به قله های علمی دست پیدا کند، مجبور باشد زبان فارسی را بیاموزد.

پنج‌شنبه 18 آذر 4 جمادی‌الاول
*رحلت آیت اللَّه العظمی "سیدمحمدرضا گلپایگانی" زعیم عالیقدر حوزه علمیه قم (1372 ش)

و نکته پایانی اینکه امروز یکی از مهمترین کارهای پ دولت توجه به آبخیزداری است که بهتر از سدسازی می تواند در رفع کم آبی موثر باشد.

پی نوشت:

1- الکافي , جلد۲ , صفحه۳۵۲

2- یکصد موضوع، پانصد داستان، جلد 1، ص 168 / لئالی‌الاخبار، ص 197

3- میزان الحکمة ج3 ص2403

4- سوره مبارکه انفال ،آیه 41

5- وسائل الشیعه: ج ۵، ص ۳


http://yascms.ir/emam/gozaresh/12azar1400.1.jpg


http://yascms.ir/emam/gozaresh/12azar1400.2.jpg


http://yascms.ir/emam/gozaresh/12azar1400.3.jpg


http://yascms.ir/emam/gozaresh/12azar1400.4.jpg


http://yascms.ir/emam/gozaresh/12azar1400.5.jpg


http://yascms.ir/emam/gozaresh/12azar1400.6.jpg


http://yascms.ir/emam/gozaresh/12azar1400.7.jpg


چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.