سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

چهار توصیه بی نظیر پیامبر(ص) برای قبل از خواب / آثار و برکات پرداخت خمس در زندگی

ارسال شده توسط: مدیریت سایتبازدید شده: 61 مرتبه
دسته: خطبه های نماز جمعهتاریخ: 1400.09.15
 
خطبه های نماز جمعه بخش چترود به امامت حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه محترم مورخه1400/08/28


http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG


خطبه اول

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه سِیدِنا وَ مَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَد صلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین .
اُوصیکُم عِبادَالله وَ نَفسی بِتَقَوَیَ الله

السلام علیک یا صاحب الزمان(عج) ، یا بقیة الله یا اباصالح (ع)، ادرکنا و اغثنا.

خشنودی مولایمان صاحب الزمان(عج) ،سلامتی رهبر عزیز و بزرگوارمان ، شادی روح امام راحل عظیم الشأن، شادی ارواح طیبه شهدا ،شهدای والامقام بخش ، شهدای مدافع حرم، سیدالشهدای مقاومت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی وهمراهان،شهدای امنیت و نیروی انتظامی، شهدای والامقامی که بستگانشان امروز در نماز جمعه حضور دارند ، سلامتی خودتان و خانواده و فرزندانتان اجماعاً صلوات.

امیدوارم خداوند متعال ، این حضور مؤمنانه شما عزیزان را در نماز جمعه ، این خطبه، این نشستن و سکوت را در نماز جمعه ، از همه ما قبول بگرداند ، ذخیره ای ارزشمند برای دنیا و آخرت، مخصوصاً برای اولین لحظه ورود ما به عالم قبر و قیامت قرار بگیرد ، باز هم صلوات بر محمد وآل محمد (ص).

موضوع خطبه اول را اختصاص دادم به یک حدیث و روایت ارزشمند که از حضرت زهرا (س) برای ما نقل شده و کاربردی است.

چهار توصیه بی نظیر پیامبر(ص) برای قبل از خواب :

«عَنْ فاطِمَةَ الزَّهْراءِ علي‌ها السلام قالَتْ »حضرت فاطمه زهرا عليها‌السلام فرمودند: «دَخَلَ عَلَىَّ رَسُولُ اللّهِ صلى الله عليه وآله وسلم وَ قَدْ إِفْتَرَشْتُ فِراشى لِلنَّوْمِ» یک شب که رختخواب خود را برای خواب پهن کرده بودم، رسول خدا (صلى الله عليه وآله وسلم) بر من وارد شد. «فقالَ: يا فاطِمَةُ لا تَنامى إلاّ وَ قَدْ عَمِلْتِ أَرْبَعَةً»اى فاطمه! نخواب مگر آنكه چهار كار را انجام دهى : «خَتَمْتِ القُرآنَ » قرآن را ختم كنى، « وَ جَعَلْتِ الاَنـْبِياءَ شُفَعائَكِ » پيامبران را شفيعت گردانى «وَ أَرْضَيتِ الْمُؤْمِنينَ عَنْ نَفْسِكِ » مؤمنين را از خود راضى كنى « وَ حَجَجْتِ وَ اعْتَمَرْتِ» و حجّ و عمره اى را به جا آورى « قالَ هذا وَ أَخَذَ فِى الصَّلوةِ » اين را فرمود و شروع به خواندن نماز كرد،« فَصَبَرْتُ حَتّى أَتَمَّ صَلاتَهُ، قُلتُ » صبر كردم تا نمازش تمام شد. گفتم: « يا رَسُولَ اللّهِ أَمَرْتَ بِأَرْبَعَة لا أَقْدِرُ عَلَي‌ها فى هذَا الْحالِ!» يا رسول اللّه! به چهار چيز مرا امر فرمودى در حالى كه بر آن‌ها قادر نيستم! ( من قدرت انجام همه این کار ها را قبل از خواب ندارم ) « فَتَبَسَّمَ (صلى الله عليه وآله وسلم) وَ قال » آن حضرت تبسّمى كرد و فرمود: « إِذا قَرَأْتِ قُل هُوَ اللّهُ أَحَدٌ ثَلاثَ مَرّات فَكَأنَّكِ خَتَمْتِ القُرْآنَ » چون قل هو اللّه را سه بار بخوانى مثل اين است كه قرآن را ختم كرده‌اى. «وَ إِذا صَلَّيتِ عَلَىَّ وَ عَلَى الاَنـْبِياءِ قَبْلى كُنّا شُفَعاءَكِ يوْمَ الْقِيمَةِ » چون بر من و پيامبران پيش از من صلوات فرستى، شفاعت كنندگان تو در روز قيامت خواهيم بود.(می توان این چنین صلوات فرستاد : «اللهم صل علی محمد و آل محمد و علی جمیع الانبیاء و المرسلین») « وَ إِذا اسْتَغْفَرْتِ لِلْمُؤْمِنينَ رَضُوا كُلُّهُمْ عَنْكِ » چون براى مؤمنين استغفار كنى، آنان همه از تو راضى خواهند شد.(می توان موقع خواب گفت : « اَللّهُمَّ اغفِر لِلمُومِنینَ وَ المُومِنَاتِ وَ المُسلِمینَ وَ المُسلِمَاتِ اَلاَحیَاءِ مِنهُم وَ الاَموَاتِ ، تَابِع بَینَنَا وَ بَینَهُم بِالخَیراتِ اِنَّکَ مُجیبُ الدَعَوَاتِ اِنَّکَ غافِرَ الذَنبِ وَ الخَطیئَاتِ وَ اِنَّکَ عَلَی کُلِّ شَیءٍ قَدیرٌ » خوشا به حال کسانی که با دعا واستغفار برای دیگر مؤمنین، مشمول دعای حضرت زهرا(س) شود ) «وَ إِذا قُلْتِ: سُبْحانَ اللّهِ وَ الْحَمْدُ لِلّهِ وَ لا إِلَهَ إِلاَّ اللّهُ وَ اللّهُ أَكْبَرُ، فَقَدْ حَجَجْتِ وَ اعْتَمَرْتِ » و چون بگويى: سُبحانَ اللّه وَ الحَمدُ للّه وَ لا اِلهَ اِلاَّ اللّهُ وَ اللّهُ اكبرُ، حجّ و عمره‌اى را انجام داده‌اى. (1) این شیوه، آداب خواب از نظر رسول خداست که درسی برای همه ماست. تسبیحات اربعه هم ذکر جامع است که هم تسبیح است وهم تحلیل است. ان شاالله مومنین سعی کنید هم من و هم شما به این توصیه رسول خدا (ص) عمل کنیم.

درمان اخلاق بد :

کسانی که روی بحث اخلاق کار کردند معتقدند که برای ریشه کنی اخلاق بد و فاسد باید برضد آن رفتار کنی، مثلاً اگر کسی خسیس است و دوست ندارد انفاق کند ،اگر بخواهد این خصلت زشت عدم انفاق ، از درونش ریشه کن شود باید برضد آن عمل کند، با چند بار انفاق کردن می تواند از اخلاق و خلق فاسد خساست ، نجات پیدا کند ولی یک راه میان برهم علمای اخلاق ذکر میکنندو آن هم از طریق ذکر خدا ونام خداوند است که این ذکر خدا یک میان بر است وبا ذکر نام پروردگار انسان می تواند اخلاق بد را از درون خودش ریشه کن کند. انسان نباید خودش را رها کن ، اگر خودش را رها کرد بیچاره می شود بنابراین دائما باید مراقبت و مواظبت کند باید از توبه ، بازگشت و توسل بهره بجوید تا روح انسان پاک شود و ارتباطش با عالم ملکوت برقرار شود. شب برای مردان خدا ، روز جهان افروز است. ویکی از راهها ، کلام حضرت زهرا (س) را بود که خدمتتان عرض کردم ، ان شاالله به توصیه رسول خدا که بهترین هدیه را به دخترشان دادند عمل کنیم و به آنچه فرمودند قبل از خواب بچا بیاور عمل کنیم.

خدایا عاقبت همه مارا ختم بخیر بگردان

خطبه دوم

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه سِیدِنا وَمَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَدصلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین.

اُوصیکُم عِبادَالله وَنَفسی بِتَقَوَیَ الله.

در آغاز خطبه دوم خود و همه شما برادران و خواهران مکرمه را دعوت می کنم به تقوی الهی.

پرداخت زکات لازمه قبولی نماز نزد خداوند است :


در توصیه به تقوی اهمیت زکات و پرداخت وجوهات شرعی را عرض می کنم . در قرآن مجید هرکجا خدای تبارک و تعالی می فرماید: " وَ أَقِيمُوا الصَّلاةَ " بلافاصله می فرماید " وَ آتُوا الزَّكاةَ " همه اعمال در گرو قبولی نماز است و قبولی نماز هم در گرو پرداخت زکات است. زکات در قرآن به معنای انفاق کردن است .« وَ أَقِيمُوا الصَّلاةَ وَ آتُوا الزَّكاةَ » یعنی نماز بخوانید و در راه خدا انفاق کنید.این انفاق می تواند واجب باشد یا مستحب. زکاتی که در قرآن آمده است با معنای اصطلاحی زکات که در فقه مطرح شده است ، فرق دارد . زکات واجب به 9چیز تعلق می گیرد : جو ،گندم ،کشمش، خرما ،طلا و نقره ، گاو، گوسفند و شتر .این زکات خاص است ولی زکات در قرآن عام است . شاهد آن هم این ماجراست که خدمت شما عرض می کنم:
از امام باقر(ع) نقل شده است که گروهی از یهودیان مسلمان شدند مانند عبد اللَّه بن سلام، اَسَد، ثَعلَبَه، ابنُ یامین و ابنُ صُوریا به خدمت پیامبر(ص) آمدند و گفتند: ای پیامبر خدا! موسى، یوشع بن نون را وصى خود کرد، وصى شما کیست؟ چه کسى پس از تو سرپرست ما است؟ در این هنگام آیۀ مبارکۀ « اِنِّما وَليُّكُمْ اللهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذينَ آمَنُوا الَّذينَ يُقيمُونَ الصلَّوهَ وَ يُؤتُونَ الزَّكاهَ وَ هُمْ راكِعُونَ» (2) ولي و سرپرست و رهبر شما تنها خدا است و پيامبر او ، و آنها كه ايمان آورده‏اند و نماز را بر پا مي‏دارند و در حال ركوع زكات مي‏پردازند، نازل شد .( آیا در اینجا که امام علی(ع) زکات داد گاو گوسفندی داد؟کشمش و خرمایی بر او واجب شده بود؟ خیر انفاق کرد.پس انفاق در قرآن یعنی نماز بخوانید و کار خیر انجام دهید) سپس رسول خدا(ص) به مسجد رفت و از فقیری که از مسجد خارج می شد ، سوال کرد: آیا در مسجد کسی به تو کمک کرد؟ سائل گفت : وارد مسجد شدم و از مردم تقاضاى كمك كردم، ولى كسى به من اعتنا نکرد، دست خود را به آسمان بلند كردم و گفتم: خدايا تو شاهد باش كه من در مسجد رسول تو تقاضاى كمك كردم ولى كسى جواب مساعدی به من نداد، در همين حال على (عليه السلام) كه در حال ركوع بود با انگشت كوچك دست راست خود اشاره كرد. نزديك رفتم و دررکوع انگشتر خود را به من داد. رسول خدا فرمودند: الله اکبر و این آیه را تلاوت کردند : « اِنِّما وَليُّكُمْ اللهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذينَ آمَنُوا الَّذينَ يُقيمُونَ الصلَّوهَ وَ يُؤتُونَ الزَّكاهَ وَ هُمْ راكِعُونَ» و فرمودند: على بن ابى طالب(ع) پس از من ولى شما است. گفتند به پروردگارى خدا، به دین اسلام و به پیغمبرى محمد و به ولایت على بن ابى طالب، خشنود هستیم. (3)

آثار و برکات پرداخت خمس در زندگی :

زندگی گوارا و نسل پاک ، زندگی پر خیر و برکت در پرتو ارتباط با خدا و ارتباط با مردم است. انسان تا زنده است خود باید واجبات مالیش را ادا کند ، بعد از مرگ کسی حاضر نمی شود واجبات مالی شما را ادا کند. چقدر افراد از دنیا رفتند که دیونی به گردن آنها بود، چک پاس نشده داشتند و یا خمس مال خود را نپرداخته بودند و ورثه یک سرسوزن از آن بدهی ها را قبول نکردند و اموال را بین خودشان تقسیم کردند .بنابراین تا زنده ایم خودمان به فکر عاقبت و آخرت خودمان باشیم و به خودمان رحم کنیم. پدر خانم بنده تعریف میکرد که به یک بنده خدایی گفتند خمس مالت را بپرداز، گفت می‌پردازم و آن قدر امروز و فردا کرد که اموالش زیاد شد و هیچ وقت خمس آنها را نداد تا فوت شد. وراث اموال او را بین خود تقسیم کردند و خمس مالش به گردنش ماند. خمس یک واجب الهی است که به امام زمان(عج) می رسد و در اختیار مراجع تقلید قرار می گیرد ومایه برکت است. یک روز در تلویزیون با یکی از بازاری های مشهور تهران مصاحبه می کردند که مثال جالبی را برای پرداخت خمس و زکات زد که پرداخت خمس و زکات مانند درخت انگور است که اگر هر سال شاخ و برگ اضافه اش را نزنی ،سال بعد محصول نمی دهد ولی اگر شاخ و برگش را زدی ،هرسال محصول بیشتری می دهد. پرداخت خمس باعث نمو و رشد مال می شود و معامله با خدا است. زکات به معنای نمو و رشد است و موجب رشد مال است و مال زیاد وبابرکت می شود. شما وقتی خمس می پردازید باید با لذت باشد که خدایا سهم امام زمان و سهم سادات را از مالم جدا میکنم و می پردازم، قربت الی الله مانند اینکه نماز می‌خوانی باید قصد قربت کنی. با پرداخت مالیات شهر آباد می شود ولی پرداخت خمس موجب آبادانی دین است. بنابراین در زندگی اجازه ندهید حق الناس و حق امام زمان به گردن شما بماند .حتما طبق نظر مرجع تقلید خودتان خمس اموالتان را حساب کنید و آن را به دفتر امام جمعه بدهید . تا بتواند با بخشی از آن که مرجع تقلید در اختیار امام جمعه می گذارد، به سادات و ذریه حضرت زهرا که فقیر هستند و در آن منطقه زندگی می کنند ، کمک کند.

مناسبت‌های هفته :

یکشنبه، 29 آبان، 14 ربیع‌الثانی

*آغاز هفته بسیج
۲۹ آبان تا 5 آذر هفته بسیج نامگذاری شده است ،بسیج خیلی مقدس است، شروع آن را امام بزرگوار امضا کرده است و به قدری این شجره طیبه رشد پیدا کرده است که منا اهل بیت شده است ، همانطور سلمان ایرانی و فارسی شده « سلمان منا اهل البیت » (4) بسیج هم مقدس شده است تا جایی این نهال برومند و ارزشمند است که امام بزرگوار در وصیت نامه می نویسد: خدایا من از تو میخواهم که در قیامت مرا با بسیجیانم محشور کنی؛ خیلی حرف بلند و مهمی است، امام (ره) می توانست بگوید : خدایا مرا با اهل بیت محشور کن ولی گفت مرا با بسیجیانم محشور کن! این نشان ارزش بسیج است، مقام معظم رهبری هم فرمودند: خدایا همانطور که امام(ره) از شما خواست، من هم می خواهم تا مرا هم با بسیجیانم محشور کنی. چه خصوصیتی دراین نهاد است؟ اخلاص داشتن و خدایی کار کردن از مهمترین خصیصه های بسیج است.
امام حسن(ع) از دایی اش، «هند بن ابی هاله »(هند یا فرزند حضرت خدیجه از شوهر قبلی خود بوده است و یا به نقلی دیگر که حضرت خدیجه وقتی با رسول خدا ازدواج کردند، باکره بودند، هند فرزند خوانده حضرت خدیجه بودند ولی بهر حال هند از کودکی در خانه پیامبر بوده است و آنجا رشد یافته بود ) که در توصیف چهره پیامبر(ص) مهارت داشت و به وصاف النبی معروف بود. امام حسن(ع) از دایی اش در خواست نمود تا سیمای دل آرای خاتم پیامبران(ص) را برای وی توصیف نماید. (هند گوشه ای از اخلاق رسول خدا را بیان می کنند که درکتابهای مختلف سخنان او آورده شده است. در کتابی که حاج آقای زمانی معرفی کردند به نام سنن النبی از علامه طباطبایی بخشی از این کلام آورده شده است که من یک کلام آن را خدمت شما عرض می کنم. )هند بن ابی هاله در پاسخ گفت: پیغمبرخدا(ص) «خَفِیفَ الْمَئُونَةِ كَثِیرَ الْمَعُونَة » ایشان مردي سبکبار و کم هزينه اما بسيار کمک کار و پر ارزش بودند. (5) یعنی پیامبر (ص)سبک زندگی می کردند و خرجشان برنظام و بیت المال بسیار کم بود ،اما خدمتش از همه بیشتر بود ، کم خرج و پرکار بود. امروز نهاد بسیج این گونه است خرجی بر نظام ندارد برای خدا به میدان می آید . اگر در جنگ بسیج برای دفاع از وطن به میدان نیامده بود، عراقیها تمام ایران را اشغال کرده بودند و امروز داعش ایران را گرفته بود. این عظمت این نهاد مقدس است، ان شاءالله هفته بسیج بر همه بسیجیان عزیز مبارک باشد .

دیدار جمعی از نخبگان و استعدادهای برتر علمی کشور با رهبر انقلاب :

مقام معظم رهبری در دیداری که با ۲۰۰۰ نفر از نخبگان داشتند توصیه های خیلی مهمی را فرمودند که بخشی از آن را خدمت شما عرض می کنم: نخبه بودن نعمت بزرگی است قدر این نعمت را بدانید و یک جمله اضافه کردند: البته همه ملت ایران نخبه هستند و در بین ملت‌های دنیا ثابت شده است که ضریب هوشی مردم ایران از متوسط دنیا بالاتر است و واقعا هم همین طور است منتهی یک عده خاص هستند و توصیه های را به بنیاد ملی نخبگان کردند که مشکلاتی که سد راه نخبگان هستند و موانع تولید باید برطرف شود . اگر نخبه ای موافقت اصولی بخواهد بگیرد ، شش ماه طول میکشد بنابراین باید تمام دستگاهها همکاری کنند تا یک هفته مشکل حل شود، شاید برای شما هم پیش آمده باشد که برای راه اندازی یک کار تولیدی و گرفتن پرونده، یکسال یا دوسال مدام این اداره و آن اداره بروید و آخرش هم به نتیجه ای نرسید و به منزل اول برگردید، واقعا چنین وضعیتی است.رهبر انقلاب فرمودند: این مسائل از سر راه نخبگان و تولید برداشته شود، بعد فرمودند در دانشگاهها عده ای هستند که جوان نخبه را تشویق می‌کنند از کشور فرار ویا مهاجرت کنند.گاهی یک نفر چندسال به خارج کشور می رود و تحصیل می کند و بعد برمیگردد ولی گاهی کشور را فراموش می کند وهرگز برنمی گرددکه این خیانت بزرگی به مملکت است و رهبر معظم انقلاب درخواست کردند با کسانی که چنین خیانتی را مرتکب می شوند، شدیدا برخورد شود .

شهادت دو تکاور نیروی انتظامی در درگیری با قاچاقچیان:

شما هم شاهد بودید در درگیری نیروی انتظامی با قاچاقچیان دو نفر از نیروهای یگان تکاوری نیروی انتظامی شهید شدند که به خانواده بزرگ نیروی انتظامی هم تبریک و هم تسلیت می گوییم. ان شاءالله خدای تبارک و تعالی بهترین خیرات و برکات را به این عزیزان عنایت بفرماید .
امروز هم کار خوبی از دوستداران محیط زیست و دوستداران طبیعت دیدم، تعدادی از این جوانان به همراه بسیجیان و تعدادی از دهیاران آمدند و از صبح ، پاکسازی طبیعت را از همین مسیر شروع کردند که کار بسیار مقدس و با ارزشی است، نظافت و زیبایی را خداوند دوست دارد
بنده از همه شما عزیزان تشکر میکنم.

پی نوشت:

1- بحارالانوار، جلد ۱ صفحه ۳۰۴

2- سوره مبارکه مائده، آیه 55

3- شیخ صدوق، الأمالی، ص 124، کتابچى، تهران، چاپ ششم، 1376ش

4- بحار الانوار، ج 10، ص 121

5- بحار الانوار، ج 16، ص 147148

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.