سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

عامل جهنمی شدن جهنمیان از منظر قرآن/ لزوم رسیدگی جدی مسئولان به مشکلات بخش چترود

ارسال شده توسط: مدیریت سایتبازدید شده: 62 مرتبه
دسته: خطبه های نماز جمعهتاریخ: 1400.09.11
 
خطبه های نماز جمعه بخش چترود به امامت حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه محترم مورخه1400/07/09



http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG


اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه سِیدِنا وَ مَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَد صلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین .
اُوصیکُم عِبادَالله وَ نَفسی بِتَقَوَیَ الله

السلام علیک یا صاحب الزمان(عج) ، یا بقیة الله یا اباصالح (ع)، ادرکنا و اغثنا.

خشنودی مولایمان صاحب الزمان(عج) ،سلامتی رهبر عزیز و بزرگوارمان ، شادی روح امام راحل عظیم الشأن، شادی ارواح طیبه شهدا ،شهدای والامقام بخش ، شهدای مدافع حرم، سیدالشهدای مقاومت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی وهمراهان،شهدای سلامت، شهدای والامقامی که بستگانشان امروز در نماز جمعه حضور دارند ، سلامتی خودتان و خانواده و فرزندانتان اجماعاً صلوات.

امیدوارم خداوند متعال ، این حضور مؤمنانه شما عزیزان را در نماز جمعه ، این خطبه، این نشستن و سکوت را در نماز جمعه ، از همه ما قبول بگرداند ، ذخیره ای ارزشمند برای دنیا و آخرت، مخصوصاً برای اولین لحظه ورود ما به عالم قبر و قیامت قرار بگیرد ، باز هم صلوات بر محمد وآل محمد (ص).

عامل جهنمی شدن جهنمیان از منظر قرآن :


در اولین خطبه این سوال مطرح شد که عوامل سعادت وخوشبختی و همچنین عوامل بدختی و سیاه بختی انسان در چیست و پاسخ آن را از قرآن مجید و از سوره مدثر دادیم . اگر کسی سوره مدثر را در نمازهای واجب خود بخواند ، خداوند او را همنشین رسول خدا (ص) قرار می دهد و یکی دیگر از آثار تلاوت این سوره در نماز واجب این است که فرد در دنیا عاقبت بخیر می شود و هیچگاه روسیاه و بدبخت نمی شود . خدای متعال دراین سوره عوامل خوشبختی و سعادت انسان و همین طورعوامل بدبختی انسان را در گفتگوی میان بهشتیان وجهنمیان بیان می کند (پیداست بهشتیان وجهنمیان جایی هستند که یکدیگر را می بینند و چه بسا از دوستان و رفقای هم باشند ) بهشتیان از جهنمیان سوال می کنند : « مَا سَلَكَكُمْ فِي سَقَرَ » (1)چه چيز شما را به دوزخ فرستاد؟ جهنمیان چهار جواب می دهند.

اولین عامل: نماز گزار نبودن

اولین جواب این است ما ارتباط خودمان را با خالق و هستی بخش خودمان قطع کرده بودیم و پیوسته اهل نماز نبودیم .

دومین عامل: طعام ندادن به فقرا:

مطلب دوم ما اهل انفاق نبودیم و نسبت به نیازمندان جامعه هم بی تفاوت بودیم .خمس وزکات مال خودمان را هم نمی پرداختیم وفقط به خودمان فکر می کردیم.
از این دو مطلب این نتیجه را می گیریم مهمترین عامل سعادت و خوشبختی این است که انسان ارتباط خودش را با خالق و هستی بخش خود قطع نکند . ما مانند شاخه ای هستیم که وصل به درخت توحید هستیم.اگر شاخه از درخت جدا شود ، خشک می شود. ما نبودیم و بود شدیم : « نفختُ فيه من روحي » (2) خدای متعال از روح خودش در ما دمیده است، ما از شاخه توحید هستیم و از عالم ملکوت در این جسم قرار داده شده است و حیات و زندگی ما هم در ارتباط با عالم ملکوت است. اگر ارتباط انسان با پروردگار قطع شودمانند شاخه جدا شده از درخت خشک می شود و بدبختی و بیچارگی از اینجا سراغ آنها می آید و احساس ناامیدی و پوچی و بی تکیه گاهی میکنند چون کسی اعتقاد و توحید را از دست داد ، در زندگی پشتیبان و تکیه گاهی ندارد و مانند پرکاهی است و ارتباط با توحید اولین عامل سعادت و خوشبختی است.دومین عامل این است تا زنده هستیم اهل خیر و اهل انفاق باشیم و به نیازمندان کمک کنیم هرکسی درحد توان و مسئولیت خودش خدا را درنظر بگیرد، و اهل انفاق باشد ، حالا چه انفاق واجب و چه انفاق مستحب که تاثیر زیادی در زندگی دارد وگره های زیادی را باز میکند . شیخ عبدالسلام زرندی یکی از عرفای زرند وقتی که می خواست به شاگردانش درس انفاق بدهد آنها را به بنایی می برد وبه دست هرکدام یک آجر می داد ومی گفت: تند تند این آجرها را به دست بنا بدهید تا بنا شروع به چیدن بکند وبعد یک مرتبه بنا گفت: دست نگه دارید وانها هم یکی پس از دیگری دست نگه داشتند و آجر در دست همه ماند ؛ شیخ عبدالسلام گفت: شاگردان عزیزم تا زمانی که شما انفاق می کنید زمین و زمان وملائکه الهی برای شما می رسانند وشما که دست نگه دارید تمام ملائکه هم دست نگه می دارند. انفاق چنین حالتی دارد تا شما انفاق می کنید زمین وزمان وملائکه الهی مرتب می رسانند تا شما انفاق کنید ولی اگر شما در زندگی انفاق نکنید و کمک نکنید توفیقات الهی هم متوقف می شود. بنابراین انفاق زندگی انسان را دگرگون می کند خصوصا همین ادای واجبات خیلی مهم است.

سومین عامل: همنشینی با اهل باطل

نکته سومی که این جهنمیان به بهشتیان می گویند: « وَكُنَّا نَخُوضُ مَعَ الْخَائِضِينَ »(3) " كُنَّا " یعنی زندگی ما این بود و استمرار داشت، به یکی دوبار یا ده بار انسان جهنمی نمی شود. وقتی انسان بدبخت می شود که استمرار داشته باشد و خطا روی خطا و گناه روی گناه باشد. " َخُوضُ " فرو رفتن در آب را می گویند ، ما مثل اینکه انسان در دریا غرق می شود و فرو می رود ماهم دنیا زده شدیم و با افراد دنیا زده و باطل رفیق و همراه شده بودیم وبا مسجدی ها دم خور نبودیم و اهل خیر نبودیم. " کبوتر با کبوتر باز با باز " ما همیشه با افرادی دمخور بودیم که اهل گناه و معصیت بودند . یکی از عوامل خوشبختی این است که رفقای انسان افراد خوبی باشند وانسان همنشین خوب و صالحی داشته باشد واز مجلس گناه وغیبت پرهیز کند از همنشینی با کسانی که غرق در گناه و معصیت هستند، خودداری کند .مخصوصا در زمان ما که دینداری سخت شده است و نگه داشتن دین همانند نگه داشتن آتش کف دست است.

آسیب‌های اجتماعی ناشی از فضای مجازی :

امروزه گوشی های هوشمند ، ماهواره و تبلت واین فضای مجازی که از حقیقی کاربرد بیشتری پیدا کرده است و دردسترس همه هست و دسترسی آن برای همه آسان شده است و زندگی ها را تحت تاثیر قرار داده است و تاثیر منفی زیادی در پی داشته است، البته یک فرصت هم هست و می توان از آن استفاده مثبت هم کرد ولی استفاده منفی واثرگذار آن هم زیاد است.نمونه آن چت کردن زن شوهردار با مرد زن دار است که نتیجه آن بی حیایی است و حیا از جامعه برداشته می شود و چشم گوشها باز می شود و فرزندان ما دچار بلوغ زودرس می شوند و گناه کردن آسان می‌شود. افزایش زنای فکری و ذهنی و افزایش آمار طلاق به علت بی بندوباری های در فضای مجازی است. زن و مردی که هر دو متاهل هستند از یک گفتگوی ساده ارتباط شأن شروع می شود ودرنهایت کار به ارتباط نامشروع می رسد. بعد هم که خبر آن پخش می وشد وخانواده ها خبردار می شوند ،چند زندگی ازهم پاشیده می شود و کار به طلاق و جدایی کشیده می شود. این وسط هم بچه های طلاق که ضربه می خورند و ازدواجات حرامی که این وسط پیش می آید ! وقتی مردی با زن شوهرداری زنا کند بر او حرام ابدی می شوند و نمی‌توانند باهم ازدواج کنند ولی برخی ازدواج میکنند . همین فضای مجازی چقدر روی زندگی ها اثرمنفی گذاشته است! جهنمیان در بیان عوامل بدبختی وجهنمی شدن سیاه بخت شدن می گویند " ما كُنَّا "نمازگزار و اهل خیر نبودیم، و می گویند " كُنَّا " ما این جوری بودیم، اهل همنشینی با افراد باطل و غرق گناه بودیم. مثلا یک مجلس می گیرند و در آن به نظام توهین می کنند ، نظامی که ازبرکت امام و شهدا ا شکل گرفته است . زمان طاغوت ما در دنیا هیچ بودیم و زیر بار طاغوت بودیم ، دین و دنیا و زندگی ما اسیر بود امام ما را آزاد کرد ولی امروز غرور ما را گرفته است کسی نمی‌گوید نظام ما مشکل ندارد، خیر مشکلات هست ولی مگر مسلمانان صدر اسلام محاصره اقتصادی نداشتند؟ گرفتاری نداشتند ؟ البته که نظام اسلامی باید زندگی ها را تأمین کند که بحث جدایی است. ولی دلیل نمیشود از نظام بد بگوییم که کار باطلی است و موجب بدبختی انسان است. سه عامل را گفتیم ، اگر عمری باشد درخطبه بعد عامل چهارم راهم بیان می کنیم.

اثرات مخرب تلفن همراه برای کودکان :

پدران و مادران ، الان که بچه ها از گوشی های هوشمند و تبلت استفاده می‌کنند بسیار مراقب باشید، حتی استفاده صحیح هم برای بچه ها مضر هستند .دانشمندان می گویند: استفاده زیاد از گوشی خصوصا در سنین پایین چشم را ضعیف می‌کند و موجب ایجاد تومورهای مغزی می شود و سرطان درپی دارد ولی متاسفانه امروز والدین برای ساکت کردن فرزندان به آنها گوشی می دهند تا فیلم ببیند و سرگرم باشند . بجای این کارها برای بچه قصه بگویید و کاردستی درست کنید، کتاب بخوانید تا فرزند اهل مطالعه بار بیاید و اهل تفریح سالم بشوند. استفاده صحیح از موبایل هم موجب دلسردی در خانواده ها شده است، زن و شوهر هرکدام جدا از هم، با گوشی سرگرم شده اند . حتما هم قرار نیست از حرام استفاده ‌کنند همین که هر کدام جداگانه با موبایل مشغول هستند و دو کلمه حرف باهم نزنند و سرشان دائم توی گوشی باشد ، آسیب است . اینها گوشه ای از عوارض فضای مجازی است که روی زندگی تاثیر گذاشته است.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

خطبه دوم

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه سِیدِنا وَمَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَدصلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین.

اُوصیکُم عِبادَالله وَنَفسی بِتَقَوَیَ الله.

در آغاز خطبه دوم خود و همه شما برادران و خواهران مکرمه را دعوت می کنم به تقوی الهی؛

در توصیه به تقوی اهمیت نماز جمعه را خدمت شما عرض می کنم.

فضیلت و اهمیت نماز جمعه :

در روايتي ديگر رسول خدا (ص) فرمود: « ثلاث لو یعلم الناس ما فیهن لرکضوا الابل فی طلبهن » سه چیز است که اگر مردم ارزش آن را می دانستند بر پشت کوهان شترها سوار شده به جستجوی آن می پرداختند.(آن زمان سریعترین وسیله شتر بود امروز هواپیماست) «الاذان و الصف الاول و الغدو الی الجمعة »اذان گفتن و صف اول جماعت ایستادن و صبحگاهان به نماز جمعه شتافتن (4) . اهمیت نماز جمعه به قدری است که رسول خدا می فرماید : اگر مردم قدر نماز جمعه را می دانستند ،بلیط هواپیما می گرفتند تا خودشان را به نماز برسانند. ان شاالله خدای متعال همه مارا اهل نماز جمعه قرار بدهد. مناسبت‌هایی که داریم به اختصار عرض میکنم :

مناسبت های هفته :

دوشنبه 12 مهر 27 صفر

* روز وقف
هفته وقف است، وقف خیلی مهم است. بالاخره عمر انسان تمام می شود ولی انسان می تواند خودش را و فکر و اندیشه اش را با وقف ابدی کند . مثلاً ۱۰۰-۲۰۰ سال قبل فردی فوت کرده است ولی امروز برنامه ای که برای وقف داشته است، ساری و جاری است . برخی وقف ها ارزشمند و بزرگ است و از راههای ماندگاری انسان در دنیاست . وقف مانند ذخیره بانکی است که شما سپرده می کنید و همیشه هر ماه برای شما سود پول واریز میشود، وقف سپرده ای است که خداوند قرار داده است که اصل مال محفوظ است و منفعت آن چیزی است که شما نیت می کنید می توان برای اولاد اباعبدالله الحسین وقف کرد یا برای مسجد ، تکایا و انسانهای راه مانده وجامانده وقف کرد.نکته دیگر اینکه مال وقف را باید حفظ کنیم ، هرکسی مال وقفی را در دست دارد به شایستگی این مال را حفظ کند و اینکه ما وقفهای جدید نیاز داریم مانند ساخت فیلمی که اهل بیت(ع) را در دنیا معرفی کند و خوبی های اهل بیت را در سراسر دنیا پخش می کند . چنانچه امام رضا (ع) م یفرماید: « إنّ النّاسَ لَو عَلِمُوا مَحاسِنَ کَلامِنا لَاتَّبَعُونا» (5) اگر مردم زيبايي‌هاي سخنان ما را مي‌شناختند ، بي‌شک از ما پيروي مي‌کردند. یکی از خوبی‌های امیرالمومنین(ع) و حضرت زهرا(س) انفاقی بود که انجام دادند و داستان آن این است : روزی امام حسن(ع) و امام حسین (ع) در دوران طفولیت بیمار شدند، برای شفای آن دو بزرگوار نذر کنند که روزه بگیرند. امام حسن و امام حسین ـ علیهما السلام ـ شفا یافتند. حضرت علی (ع) و اهل او نذرشان را ادا کرده و روزه گرفتند، روز اول را روزه گرفتند، هنگام افطار مسکینی درب خانه آمد، فردای آن روز، دومین روزه نذری خود را گرفتند، شب هنگام، آنگاه که خواستند افطار کنند، یتیمی درب خانه آمد ، روز سوم هم یک اسیر غیر مسلمان به درب خانه آنها آمد و درخواست غذا کرد و آنان هر سه روز، ایثارگرانه افطار خود را در راه خدا دادند. حضرت علی (ع) به کافر اسیر هم به چشم یک انسان نگاه کردند وفرمودند: انسان نیازمندی برای دریافت کمک به در خانه ما آمده است و کرامت دارد(6)، این عمل را حقوق بشر می گویند.کجا دنیا چنین رفتاری را می توانید پیدا کنید . حال ما چگونه می توانیم اهل بیت را به دنیا معرفی کنیم؟ از راه نوشتن کتاب و یا ساختن فیلم که هزینه دارد ،منظورم این است که وقفیات جدید را هم مدنظر داشته باشید و از آن هم بهره برد.

سه‌شنبه 13 مهر ، 28 صفر

* رحلت پیامبر گرامی اسلام "حضرت محمد(ص)" (11 ق) و شهادت شهادت حضرت امام حسن مجتبی(ع)(50 ه ق)
چه خوب است هیئت ها و حسینیه ها و تکایا در دهه آخر ماه صفر ، مجالس عزای رسول خدا (ص) را برپا کنند و در روز رحلت زیارت رسول خدا(ص) زیارت بعید ، همان زیارت از راه دور که در مفاتیح آورده شده است را بخوانند . صورت قبری درست می کنند و نام پیامبر(ص) را بر آن می نویسند و زیارت رسول خدا(ص) که بسیار زیارت پرمحتوی است را میخوانند که مانند این است که در مدینه و کنار قبر حضرت رسول این زیارت را خوانده ای.

* روز نیروی انتظامی:
آغاز هفته نیروی انتظامی است، از عزیزان در نیروی انتظامی که سبب امنیت و آسایش و احساس امنیت درمردم است ، صمیمانه تشکر می کنیم . همین طور از نیروی انتظامی بخش که بسیار زحمت می کشند.

پنج‌شنبه 15 مهر 30 صفر

شهادت حضرت امام رضا علیه السلام (203ه ق)

از همه کسانی که در راهپیمایی اربعین شرکت داشتند تشکر می کنم ، الحمدالله راهپیمایی اربعین در بخش به خوبی برگزار شد، هیئت ها آمدند و موکب زدند و مردم هم به یاد اربعین اباعبدالله الحسین عزاداری کردند که جای تشکر و قدردانی دارد.

وفات علامه حسن زاده آملی :

وفات عالم ربانی علامه حسن زاده آملی را داشتیم که واقعا شخصیت عالم، عارف وذوالفنونی بودند، چه تعریف و تمجیدی از مقام معظم رهبری دارند و گفته اند گوش ایشان به دهان امام زمان است و جمله ای که در مورد مقام معظم رهبری می گویند : خامنه ای کبیر. خدا این مرد بزرگ را رحمت کند.

توطئه امریکایی و اسرائیلی در مرزهای ایران :

این روزها در شمال غرب کشور نیروهای نظامی مانور برگزار می کنند ، چه اتفاق افتاده است که سپاه و ارتش به سمت آذربایجان می روند . رییس جمهور آذربایجان، ترکیه و ارمنستان ارتباطات شان را کم کم با آمریکا و رژیم صهیونسیتی زیاد کرده اند . آمریکایی ها می خواهند در آذربایجان مانند کاری که قبلا در لبنان انجام دادند و لبنان وابسته به اسرائیل بود ، انجام دهند و جایی نزدیک جمهوری اسلامی برای خود پایگاه درست کنند و خواب‌هایی برای نظام جمهوری اسلامی ایران دیده اند تا جمهوری اسلامی ایران و روسیه را تحت فشار بدهند و راهها را بسته و ارتباطات را قطع کردند. از این جهت ارتش و سپاه یک مانوری آنجا برگزار می‌کنند .آنها فراموش کرده اند، خصوصا اردوغان فراموش کرده است که آمریکایی ها کودتایی در کشورش راه انداخت و ایران آن را نجات داد ،خدا رحمت کند حاج قاسم که او را نجات داد . آذربایجان هم همین طور آمریکایی ها یک کودتای مخملی آنجا راه انداختند ،همان کاری در ایران راه انداختند و می‌خواستند نظام را سرکوب کنند، در آذربایجان هم همین کار را انجام دادند ولی ایران به کمک آنها رفت حال فراموش کردند چه بودند و امروز چی هستند باید گفت با دم شیر نباید بازی کنید که یک روزحسرت بخورید.

لزوم رسیدگی جدی مسئولان به مشکلات بخش چترود :

چند مشکل داخلی چترود را هم خدمت شما عرض کنم: یکی از مسائل در این بخش تا اندازه ای که بنده تحقیق کردم و مردم از آن رنج می برند، بحث کمبود آب است .مدیریت اینجا باید به فکر باشد، برخی از لوله های آب واقعا فرسوده هستند و آب مدتها در خیابان رهاست ، آب مانند قطره خون است وبا چه زحمت و هزینه ای استخراج و تصفیه می‌شود و به منبع می آید ولی شبکه آبرسانی پوسیده است و از هرکوچه و خیابانی آب هدر می‌رود . اولین کار، اصلاح معابر است و برخی جاها مردم آب شرب ندارند و خیلی مشکل دارند .

مسئله دیگر که رنج آور است این است که در چترود نه کارخانه است ونه منبع درآمدی است مدیران باید در این زمینه فکری کنند و برنامه ریزی کنند تا زمینه اشتغال فراهم کنند و دعوت کنند از کسانی که می خواهند سرمایه گذاری کنند . سرمایه گذار با سرمایه دار فرق می کند، سرمایه گذار سرمایه اش را پخش می کند و امکانات و زمین میخواهد تا اشتغال ایجاد کند . ولی متاسفانه برای گرفتن یک موافقت اصولی آن قدر باید بیاد و برود تا موافقت اصولی را بگیرد و آنقدر طول میکشد که طرف ناامید می شود و کار را رها می کند ومی رود. این جوری نمی شود ،اشتغال ایجاد کرد .

یکی از مسایل دیگر که در سراسر کشور رنج آور شده است، گرانی های بی قاعده است، خصوصا الان که زمان بین دو دولت است، هرکسی هرطور خواست قیمت گذاری میکند ونظم و حساب کتابی دراین زمینه نیست .یک شبه حدود یک سوم روی قیمت یک جنس می رود و گران تر می شود . خواهشی دارم از مدیران و مسئولان بخش که نظارت بیشتری داشته باشند تا از این گرانی های بی قاعده و افسارگسیخته هم جلوگیری شود.

خدایا به حق محمدوآل محمد(ص) عاقبت همه ما را ختم بخیر بگردان

پی نوشت:

1- سوره مبارکه مدثر، آیه 42

2- از سوره حجر، آیه ۲۹

3- سوره مبارکه مدّثّر، آیه ۴۵.

4- وسائل الشیعه/ ج 5/ ص 3

5- معاني الأخبار، ص 180

6- تفسیر کشاف، جار اللّه زمخشری، جلد 4، صفحه 670.



چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.