سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

عوامل جهنمی شدن جهنمیان در کلام قرآن / فضیلت و اهمیت نماز جمعه

ارسال شده توسط: مدیریت سایتبازدید شده: 69 مرتبه
دسته: خطبه های نماز جمعهتاریخ: 1400.09.09
 
خطبه های نماز جمعه بخش چترود به امامت حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه محترم مورخه1400/06/26



http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG


خطبه اول

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه سِیدِنا وَ مَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَد صلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین .
اُوصیکُم عِبادَالله وَ نَفسی بِتَقَوَیَ الله

السلام علیک یا صاحب الزمان(عج) ، یا بقیة الله یا اباصالح (ع)، ادرکنا و اغثنا.

خشنودی مولایمان صاحب الزمان(عج) ،سلامتی رهبر عزیز و بزرگوارمان ، شادی روح امام راحل عظیم الشأن، شادی ارواح طیبه شهدا ،شهدای والامقام بخش ، سیدالشهدای مقاومت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی وهمراهان، شهدای والامقامی که بستگانشان امروز در نماز جمعه حضور دارند ، سلامتی خودتان و خانواده و فرزندانتان اجماعاً صلوات.

امیدوارم خداوند متعال ، این حضور مؤمنانه شما عزیزان را در نماز جمعه ، این خطبه، این نشستن و سکوت را در نماز جمعه ، از همه ما قبول بگرداند ، ذخیره ای ارزشمند برای دنیا و آخرت، مخصوصاً برای اولین لحظه ورود ما به عالم قبر و قیامت قرار بگیرد ، باز هم صلوات بر محمد وآل محمد (ص).

خدای متعال را شکرگزارم که توفیق عنایت فرمود تا در کسوت امامت جمعه در خدمت شما بزرگواران باشم ، ان شاءالله که شکر این نعمت ، خدمتگزاری به شما بزرگواران وخانواده های عزیز شهدا ،جانبازان ،آزادگان، ایثارگران و همچنین پیشرفت وآبادانی برای این منطقه همراه با محبت، برادری، دوستی و رفاقت ، در سایه ولایت باشد .

عوامل جهنمی شدن جهنمیان در کلام قرآن :


برادران وخواهران یک سوال مطرح می کنم و آن این است که مهمترین علامت سعادت وخوشبختی ویا مهمترین عوامل بدبختی انسان در دنیا و آخرت چیست ؟ برای پاسخ به این سوال به فرهنگ قرآن رجوع می کنیم واز قرآن استمداد می جوییم .در آیات شریفه قرآن خدای تبارک وتعالی این گونه راه سعادت و خوشبختی ما انسانها را بیان می کند « كُلُّ نَفْسٍ بِمَا كَسَبَتْ رَهِينَةٌ »(1) هر نفسی درگرو اعمالش است ، اعمال ، رفتار ،کردار وگفتار ما ،شخصیت ما را می سازد. ما همانگونه که فکر می کنیم ، عمل می کنیم ولی برخی معتقدند که اعمال و گفتار ما هیچ اثری ندارد . در حالیکه خدای تبارک و تعالی می فرماید: « كُلُّ نَفْسٍ بِمَا كَسَبَتْ رَهِينَةٌ »(1) هر نفسی درگرو اعمالش است . پیامبر خدا (ص) نیز در روز آخر شعبان خطبه‌اى را در فضیلت ماه رمضان ایراد کردند و فرمودند: شما در بند هستید، رهن هستید، فکّ رهن کنید: «إِنَّ أَنْفُسَکُمْ مَرْهُونَةٌ بِأَعْمَالِکُمْ فَفُکُّوهَا بِاسْتِغْفَارِکُمْ» (2) شما در رهن اعمال خود هستید، در بند هستید ،خودتان را آزاد کنید. ماه مبارک رمضان ماه آزادی است . گمان نکنید اگر حرفی زدید وسخنی گفتید و یا غیبتی کردید و تهمتی زدید، تمام می شود! خیر آنها ماندگار است و عمل از عامل خودش جدا نمی شود و همراه عامل است مگر اینکه انسان اعمال بد را با توبه و استغفار از خودش جدا کند . پس انسان در گرو اعمال خودش است « لَّا أَصْحَابَ الْيَمِينِ » مگر اصحاب اليمين « فِي جَنَّاتٍ يَتَسَاءَلُونَ » آنها در باغهاي بهشتند و سؤ ال مي‏كنند. « عَنِ الْمُجْرِمِينَ » از مجرمان ( پیداست که انسانهای سعادتمند و خوشبخت در روز قیامت انسانهای می توانند انسانهای تبهکار را ببینند وآنها را بشناسند ، چه بسا از دوستان و آشنایان آنها باشند ،گفتگوی خوبان و تبهکاران این است: ) « مَا سَلَكَكُمْ فِي سَقَرَ » چه چيز شما را به دوزخ فرستاد؟(3) سقر چیزی است که ذوب می شود، از بس آتش جهنم داغ است که چهره ها را ذوب می کند و تغییر می دهد بنابراین جهنم را سقر می نامند و در آیه ای دیگر در مورد چهنم آمده است « بِمَاءٍ كَالْمُهْلِ يَشْوِي الْوُجُوهَ » آبی چون مس گداخته که چهره ها را بریان می کند(4) در جهنم هم از درون می سوزند و هم از برون، خدایا به تو پناه می بریم دست ما را بگیر و ما را هدایت کن... انسانهای خوب از تبهکاران سوال می کنند: چه شد شما جهنمی شدید و هیچ کدام قیافه انسانی ندارید؟ چهره ها ذوب شده است و گوشت صورت ریخته و سیاه شده است . جهنمیان چهار علت را ذکر می کنند :

عامل اول نماز گزار نبودن :

اولین حرف تبهکاران این است: « قَالُوا لَمْ نَكُ مِنَ الْمُصَلِّينَ » (5) گويند: ما از نمازگزاران نبوديم! ما در زندگی ارتباط با خدای تبارک وتعالی نداشتیم و اهمیتی به نماز نمی دادیم . انسان از عالم ملکوت آمده است حیات او وصل به توحید است، روح از جانب پرورگار آمده است و حیات زندگی او وصل به توحید است مانند شاخه درخت وقتی از درخت جدا شود خشک می شود ،حیات انسانی ما هم اگر از توحید و ذکر خدا جدا شود، خشک می شود . انسان تا زمانی که به درخت توحید وصل است ،حیات و زندگی دارد.

«ولایت»، شرط قبولی عبادت :

البته درروایات ما یک تعبیر بسیار مهم دیگری هم ذیل این آیه آورده شده است که خدمت شما عرض می کنم، محمّدبن‌فضیل می گوید: از امام کاظم (علیه السلام) درباره‌ی سخن خدای عزّوجلّ: لَمْ نَکُ مِنَ الْمصَلِّینَ پرسیدم. فرمود: « إِنَّا لَمْ نَتَوَلَّ وَصِیَّ مُحَمَّدٍ (صلی الله علیه و آله) وَ الْأَوْصِیَاءَ مِنْ بَعْدِهِ وَ لَا یُصَلُّونَ عَلَیْهِمْ » یعنی ما دوستدار وصیّ محمّد (صلی الله علیه و آله) و اوصیاء (علیهم السلام) بعد از او نبودیم و به آن‌ها صلوات نمی‌فرستادیم.(6) فقط بر پیامبرخدا (ص) می فرستادیم و هیچ وقت صلوات را کامل را نمی فرستادیم و اوصیاء را قبول نداشتیم ، اهل بیت و امامان معصوم راقبول نداشتیم. پس معلوم می شود، جهنمیان هم نماز می خواندند ولی نماز بی ولایت بود که مورد قبول درگاه خداوند نیست. امیرالمومنین علی (ع) نیز می فرمایند: کسی ولایت که ما را اقامه کند، نماز را اقامه کرده است.پس نماز وعبادت بدون ولایت امیر مؤمنان (ع) اثری ندارد و درگاه الهی پذیرفته نمی شود، این مقداری خیال ما را راحت می کند والا نمی توانیم بگوییم نماز ما کمبود ندارد و یا ما نماز قضا را نداریم ولی الحمدالله مسئله امامت و ولایت امیر مؤمنان (ع) را قبول داریم و همواره می گوییم :« الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ و عَجّل فَرَجَهم» بنابراین اگر تعبیر اول را بگوییم یعنی نماز ما دائمی نبود و اهمیت به نماز نمی دادیم وهمین موجب جهنمی شدن ما شد که معنای حق و درستی است، معنای دقیق تر آیه هم آن است که اهل بیت(ع) ذیل این آیه تبیین کردند و می گوید مراد این است که بعد پیامبر(ص) ما اوصیاء رسول خدا را قبول نداشتیم ، عدم پذیرش غدیر، موجب شد نماز ما قبول نشود و ما جهنمی شویم
که معنای بسیار دقیقی است .

عامل دوم طعام ندادن به فقرا :

جواب دومی که جهنمیان می دهند این است: « وَلَمْ نَكُ نُطْعِمُ الْمِسْكِينَ » (7) مستمند وفقیر را اطعام نمي‏كرديم! ما فقط به فکر زندگی خودمان بودیم و به خود و خانواده خودمان فکر می کردیم، و به اینکه همسایه ما نیازمند و گرفتار است و یا به علت فقر دخترش نمی تواند ازدواج کند، اهمیت نمی دادیم .چون به فقرا وگرفتاران رسیدگی نمی کردیم ، جهنمی شدیم.

تاثیر پرداخت خمس و زکات :

اگر کسی اهل توحید و نماز باشد و شیعه امیرالمومنین(ع) باشد ، اولین شرط خوشبختی را دارد و اگر به فقرا رسیدگی کند و خمس و زکات مال خودش را هم بپردازد ، دومین عامل خوشبختی را هم دارد ، چون اگر نماز باشد ولی زکات پرداخت نشود ، باز هم نماز انسان قبول نیست . علیّ‌بن‌ابراهیم (رحمة الله علیه)- وَلَمْ نَکُ نُطْعِمُ الْمِسْکِینَ، منظور، حقوق آل رسول خدا (صلی الله علیه و آله)؛ همان خمس است که متعلّق به خویشاوندان و یتیمان و فقیران و در راه ماندگان است که آل رسول خدا (صلی الله علیه و آله) هستند.(8) عده ای می گویند ما مالیات پرداخت می کنیم پس نیازی بخه پرداخت خمس نیست، جواب آنها این است با پرداخت مالیات، شهر شما آباد می شود ولی پرداخت خمس موجب آبادانی دین است، همانطور که می دانید صدقه بر سادات، ذریه حضرت زهرا (س) حرام است و اگر فقیر باشند ، نمی توان به آنها صدقه داد که با پرداخت خمس و سهم سادات، نیاز آنها برطرف می شود . سادات فقیر به دفتر امام جمعه شهر مراجعه می کند و از خمسی که شما به دفتر می پردازید، سهم خود را دریافت می کنند ولی اگر شما خمس خود را را جای دیگری بفرستید، خمس از گردن شما ادا می شود ولی سادات فقیر ونیازمند منطقه خودتان بی نصیب می مانند و دست شان کوتاه می شود .ما در دفتر امام جمعه از همه مراجع بزرگوار نمایندگی داریم، اگر دوست دارید کمک کنید تا امام جمعه شما بتواندکار فرهنگی انجام دهد و به سادات فقیر منطقه هم کمک شود، لازمه آن این است که به خمس را به امام جمعه شهر خودتان بدهید تا در قیامت نگویید ما کاری به فقرا نداشتیم! دو عامل دیگر در جهنمی شدن افراد موثر است که ان شاءالله اگر عمری باقی باشد در خطبه آینده خدمت شما عرض می کنم.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

خطبه دوم

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه سِیدِنا وَمَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَدصلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین.

اُوصیکُم عِبادَالله وَنَفسی بِتَقَوَیَ الله.

در آغاز خطبه دوم خود و همه شما برادران و خواهران مکرمه را دعوت می کنم به تقوی الهی؛

فضیلت و اهمیت نماز جمعه:

امیدوارم خدای تبارک وتعالی توفیق حضور درنماز جمعه و مراسم دینی و مذهبی را به همه ما عنایت بفرماید. اولا از حضور همه شما برادران وخواهران، مدیران و مسئولین، برادران عزیز روحانی ، در اولین نماز جمعه ای که بنده در خدمت شما هستم، تشکر و قدردانی می کنم. اهمیت نمازجمعه به حدی است که یک سوره مستقل در قرآن به نام جمعه داریم. نزدیک ترین فرد روز قیامت به رحمت خدا کسی است که بیشترین حضور را در نماز جمعه داشته باشد. از همان لحظه که ما از خانه خارج می شویم تمام لحظه به لحظه اش در پیشگاه الهی ثبت می شود. پیامبر خدا(ص) می فرمایند: « إِذَا کَانَ یَوْمُ الْجُمُعَةِ » چون روز جمعه فرا رسد «کَانَ عَلَى کُلِّ بَابٍ مِنْ أَبْوَابِ الْمَسْجِدِ مَلَائِکَةٌ » بر درب هر مسجدى ملائکه مى نشینند «یَکْتُبُونَ الْأَوَّلَ فَالْأَوَّلَ » و نام مردم را به ترتیب ورود اول و دوم و سوم مى نویسند «فَإِذَا جَلَسَ الْإِمَامُ طَوَوُا الصُّحُفَ» تا وقتى که امام جمعه در جایگاه خود قرار مى گرفت « وَ جَاءُوا یَسْتَمِعُونَ الذِّکْرَ »پرونده ها را جمع مى کند و به ذکر (خطبه ها) گوش فرا مى دهند. (9) نماز جمعه یک عملی است که لحظه لحظه آن حساب شده است و پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم می فرماید: « نزدیکی مردم با خداوند در روز قیامت‌به مقدار رفتن آنها به نماز جمعه به ترتیب نفر اول و دوم و سوم است ».(10) بنابراین اهمیت دادن به نماز جمعه دستور پروردگار است ، خدای تبارک وتعالی می فرماید: « يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا نُودِيَ لِلصَّلَاةِ مِنْ يَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلَى ذِكْرِ اللَّهِ »(11) اى كسانى كه ايمان آورده‏ ايد چون براى نماز جمعه ندا در داده شد به سوى ذكر خدا بشتابيد (در اینجا گفته شده باشتاب به سمت نماز بیایید و دسته جمعی هم بیایید" فَاسْعَوْا " جمع است ، بنابراین نماز جمعه یک نماز همگانی است ونیازمند حضور همگانی است ) نماز جمعه شامل دو رکعت نماز و دو خطبه است که همه اینها را در اینجا با " ذِكْرِ اللَّهِ " عنوان می کند. بنابراین خطبه های نماز هم ذکر خداست. از این کلام پروردگار می توان این رافهمید که همانطور که « أَلَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ » (12) ذکر خدا مایه آرامش است، پس خطبه نماز جمعه هم که ذکر خداست باید مایه آرامش و وحدت آفرین باشد و دلها را به هم نزدیک کند و در مومنین شوق ایجادکند و موجب برادری و وفاق شود. به هرحال در یک محله و یاشهر خود به خود اختلاف سلیقه و بگومگو سرمسائل سیاسی وجود دارد، مسائل سیاسی کاری و حزبی همیشه بوده است ولی وقتی خداوند می فرماید: " فَاسْعَوْا إِلَى ذِكْرِ اللَّهِ " این ذکر و خطبه باید موجب آرامش باشد . سعی ما هم براین است تا وحدت و برادری ایجاد کنیم ، دامن دادن به این بگومگوها و اختلافات بجز اینکه موجب پسرفت شود، چیز دیگری ندارد . شما یک خانواده را در نظر بگیرید اگر دائماً اختلاف داشته باشند، آخرش شکست است، اگر در محله ای اختلاف باشد، پیشرفت نمی کند . مثلا برای آسفالت کردن کوچه اگر اهلی آن کوچه اختلاف داشته باشند و یکی همکاری می کند و هزینه آن را به پرداخت کند ودیگری پرداخت نکند،کار زمین می ماند، بالاخره از یک جایی باید اختلافات کنار گذاشته شود آن هم توسط کسی که وصل به ولایت و جایگاه ولایت است و مورد اعتماد همه است . بنابراین باید همه به سمت ذکر خدا بشتابید ، خدوند در جواب کسانی که می گویند: من کار دارم و فرصت نمی کنم به نماز جمعه ببایم ، می فرماید: «وَذَرُوا الْبَيْعَ » داد و ستد را واگذاريد (کارهای دیگر را تعطیل کنید و به سمت نماز جمعه بشتابید ، سرآمد همه کارهای خوب تجارت است ، خرید و فروش است اما خداوند می فرماید برای اقامه نماز جمعه ، آن را کنار بگذارید )«ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ » اگر بدانيد اين براى شما بهتر است (11) اگر علم و آگاهی داشته باشید به این نتیجه می رسید که چقدر این حضور برای همه شما بهتر است. من که خالق و هستی بخش شما هستم ، من می گویم این برای شما بهتر است ، خیر را خدا برای شما فراهم کرده است. بنابراین حالا که از برکت امام و شهدا نماز جمعه نصیب همه ما شده است، آن را قدر بدانیم. عجیب است در روایات اهل بیت (ع) سفارش می کنند که شیعیان ما، در نماز جمعه اهل سنت هم شرکت کنند ، حتی اگر می توانید صف اول بایستید وحضور داشته باشید که دراین صورت «هَذَا جَعْفَرِیٌ‏ فَیَسُرُّنِی ذَلِکَ » مذهب شما جعفرى است و این مرا شاد میکند. اینکه شما درنماز جمعه اهل سنت شرکت می کنید ویا به عیادت اهل سنت می روید این مرا خوشحال می کند (13) وقتی اهل بیت(ع) می فرماید درنماز جمعه اهل سنت شرکت کنید من خوشحال می شوم ، بنابراین در نماز جمعه ای که اهل شیعه برگزار می کند، حتما همه باید شرکت داشته باشید ؛ نماز جمعه یک نماز عادی نیست بلکه وصل به دین و وصل به ولایت است و بسیار مهم است . بنابراین باید قدردان باشیم و کوشش کنیم تا نماز جمعه که حکم خداوند است ، هرچه باشکوهتر برگزار شود . خواهشی که دارم از همه سلایق کوشش کنند تا نماز جمعه باشکوه برگزار شود.

برکات دفاع مقدس :

مادرآستانه سالگرد دفاع مقدس قرار داریم، دفاع مقدس بخشی از تاریخ مشعشع نظام جمهوری اسلامی است ، قرآن می فرماید: « وَ لَوْ لا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَهُدِّمَتْ صَوامِعُ وَ بِيَعٌ وَ صَلَواتٌ وَ مَساجِدُ يُذْکَرُ فيهَا اسْمُ اللَّهِ کَثيراً وَ لَيَنْصُرَنَّ اللَّهُ مَنْ يَنْصُرُهُ إِنَّ اللَّهَ لَقَوِيٌّ عَزيزٌ » (14) اگر دفاع نباشد ، حتی آن عالم مسیحی که در دیر زندگی می کند ، آسیب می بیند. این دفاع است که تمام مراکز توحیدی را حفظ میکند، مساجد و دین را حفظ کرده و الا دشمن میخواست ایران اسلامی را اشغال کند و همان بلایی که سر مردم افغانستان و دیگر کشورها آورد را بر سر ایران اسلامی بیاورد ولی یک وجب از خاک کشور ما به دشمن داده نشد. آغاز هفته دفاع مقدس به خانواده معظم شهدا ،جانبازان، ایثارگران، آزادگان و رزمندگان دفاع مقدس تبریک عرض می کنم ، رزمندگان ، این دلاورمردان در روزی که مرد ونامرد از هم تشخیص داده میشد ، از جان خودگذشتند و در میدان جنگ حاضر شدند. امروز که جنگی نیست ،ممکن است همه ادعا کنند که مارزمنده ایم ودر خط هستیم ولی در روزی که باید لباس رزم بپوشید و جلوی توپ و تانک بروید،عیارها مشخص می شود، ما ابتدای جنگ چیزی نداشتیم ؛ در عملیات کربلای 5 دشمن وقتی حاج قاسم و لشکر را محاصره کرده بود، تانک ها همه جا را محاصره کرده بود و تنها اسلحه ما کلاش بود و آرپیچی که رزمندگان ما مردانه ایستادگی کردند و یک وجب از خاک کشور به بیگانگان داده نشد ، مدیریت حضرت امام (ره) خیلی مهم بود. این پیرمرد نورانی که شخصی تعریف می کرد که در ظاهرعملیاتی رو به شکست بود که تعدادی از فرماندهان نزد حضرت امام (ره) رفتند و گفتند: چکار کنیم؟ امام (ره) به آنها فرمود: بروید عملیات کنید ، موفق می شوید و پیروزی های مهمی در این عملیات به دست خواهید آورد. امام نظامی نبود ولی همه چیز را در خشت خام می دید ، مدیریت ناب حضرت امام(ره) موجب پیروزی در جنگ شد. روایتی خدمت شما عرض می می کنم تا حق مطلب ادا شود ، بدانید همه چیز این انقلاب و این نظام پیشگویی شده است .

انقلاب اسلامی درآیات و روایات :

مرحوم مجلسی نقل می کنند که : « أَقْبَلَ أَبُو بَكْرٍ وَ عُمَرُ وَ الزُّبَيْرُ وَ عَبْدُ الرَّحْمَنِ بْنُ عَوْفٍ جَلَسُوا بِفِنَاءِ رَسُولِ اللَّهِ ص » ابو بكر و عمر و زبير و عبد الرحمن بن عوف در صحن خانه حضرت رسول صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم نشسته بودند « فَخَرَجَ إِلَيْهِمُ النَّبِيُّ ص» حضرت رسول صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم هم (از حجره خويش) بيرون آمد « فَجَلَسَ إِلَيْهِمْ‏ » و در جمع آنها نشست، « فَانْقَطَعَ شِسْعُهُ فَرَمَى بِنَعْلِهِ إِلَى عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ ع » ناگاه بند كفش آن جناب كنده شد حضرت كفش خود را به على بن ابى طالب عليه السّلام داد تا اصلاح كند «ثُمَّ قَالَ »و فرمود: « إِنَّ عَنْ يَمِينِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَوْ عَنْ يَمِينِ الْعَرْشِ» همانا از جانب راست خداوند عزّ و جل يا از جانب راست عرش، « قَوْماً مِنَّا » مردمى از ما (قومی از ما) « عَلَى مَنَابِرَ مِنْ نُورٍ » بر كرسى‏هائى از نور هستند « وُجُوهُهُمْ مِنْ نُورٍ » كه صورتهاشان از نور « وَ ثِيَابُهُمْ مِنْ نُورٍ » و لباسهايشان از نور، « تَغْشَى وُجُوهُهُمْ أَبْصَارَ النَّاظِرِينَ دُونَهُمْ » نور آنها چشمهاى بينندگان از غير آنها را پر كند، « قَالَ أَبُو بَكْرٍ» ابو بكر گفت :« مَنْ هُمْ يَا رَسُولَ اللَّهِ » آنها چه كسانى هستند يا رسول اللَّه؟ « فَسَكَتَ» حضرت سكوت فرمود.« فَقَالَ الزُّبَيْرُ » زبير پرسيد :« مَنْ هُمْ يَا رَسُولَ اللَّهِ» يا رسول اللَّه آنها كيانند؟ « فَسَكَتَ » سكوت فرمود «فَقَالَ عَبْدُ الرَّحْمَنِ » عبد الرّحمن پرسيد «مَنْ هُمْ يَا رَسُولَ اللَّهِ » يا رسول اللَّه آنها كيانند؟ « فَسَكَتَ » باز چيزى نفرمود، «فَقَالَ عَلِيٌّ ع» تا حضرت على عليه السّلام سؤال كرد، «مَنْ هُمْ يَا رَسُولَ اللَّهِ » يا رسول اللَّه آنها كيانند؟ « فَقَالَ هُمْ قَوْمٌ تَحَابُّوا بِرَوْحِ اللَّهِ » فرمود آنها كسانى هستندكه به واسطه روح الله با هم دوستى كنند(به برکت روح الله به هم پیوستگی یپدا کردند.) «عَلَى غَيْرِ أَنْسَابٍ وَ لَا أَمْوَالٍ » و دوستيشان بر پايه نژاد و مال نيست، « أُولَئِكَ شِيعَتُكَ » يا على آنها شيعيان تو هستند «وَ أَنْتَ إِمَامُهُمْ يَا عَلِيُ‏ » و تو امام آنهايي.(15) این روایت را هم شیعه و هم اهل سنت نقل کرده اند، البته روایات دیگری هم با این مضمون وجود دارد . به شهادت تاریخ، از زمان رسول خدا (ص) تا امروز، قوم وملتی که پیشوایی داشته باشند که این قدر آن امام و پیشوا عظمت داشته باشد و او را دوست داشته باشند ، به غیر ملت ایران به رهبری روح الله الموسوی خمینی(ره) تا کنون چنین ملتی پا به عرصه وجود نگذاشته است. اگر فرصتی پیش آمد، آیاتی را درقرآن مجید که مصداق آن ملت ایران ذکر شده است را خدمت شما عرض می کنم تا بدانید خداوند چه جایگاهی را برای ملت ایران درنظر گرفته است و امام وانقلاب ما چه عظمت بزرگی دارد . هفته دفاع مقدس را به همه شما بزرگواران تبریک می کنم ، باید درباره دفاع مقدس و جبهه و جنگ مطالعه کنیم و اجازه ندهیم تحریف در دفاع مقدس صورت بگیرد . از از جانبازان یادگاران دفاع مقدس سرکشی کنیم و اگر جانبازی را درخیابان دیدیم که روی ویلچر نشسته است، بی تفاوت از کنار او رد نشویم، برخی گمان می کنند او خدادادی معلول و معیوب بوده شده است ، خیر او هستی و زندگی خودش رابرای ما داده است ، باید قدردان آنها باشیم . خداوند ان شاءالله خانواده شهدا را حفظ کند و کسانی که از دنیا رفتند روحشان را شاد بگرداند و عاقبت همه ما را ختم بخیر بگرداند.

نشست سران سازمان شانگهای :

رئیس جمهور محترم حضرت آیت الله رئیسی برای حضور در پیمان چند جانبه شانگهای به تاجیکستان رفتند. پیمان شانگهای ،پیمانی است که روسیه و چینی و هند در مبارزه امنیتی با تروریست ها با هم بستند . حدود 10-12 کشور هم ناظر هستند و رئیس جمهور ما نیز در این پیمان حضور دارند . نصف بزرگ دنیا در شرق است و بخش مهمی از این کشورها مانند تاجیکستان که دوستدار اهل بیت هستند و زبان آنها فارسی است در آن حضور دارند. همانطور ایران برای عزت اسلام، قدم برداشته است تاجیکها هم برای پیشرفت اسلام قدم برداشتند حضور ایران اسلامی دراین پیمانها مهم این است چون امریکایی ها میخواستند ما را محاصره ومنزوی کنند حضور در این پیمانها بسیار مهم است و حرف برای گفتن دارد ، بالاخره دراین پیمانها قرارداد های اقتصادی بسته می شود و گفتگو می شود و خیلی از مشکلات را می توان در ارتباط با این دنیای بزرگ شرق حل کرد، بنابراین حضور رئیس جمهور در این همایش، بسیار مهم است وصحبت است که ایران هم عضودائمی پیمان شانگهای باشد.

تشکر و قدردانی از تلاش مجاهدانه کادر درمان :

در پایان از زحمات از کادر بهداشت صمیمانه تشکر می کنم .کارهای بسیار بزرگی صورت گرفته است، در تزریق واکسن، آلمانها در رأس بودند و در هفته حدود 6 هزار دوز واکسن تزریق داشتند ولی به همت مدیران و مسئولین درهمین هفته ای که گذشت ما حدود 9میلیون دوز واکسن زده ایم که یک رکورد است .آنها می خواستندایران را منزوی کنند که نتوانستند واین خدمت بزرگ صورت گرفت. به شایعات توجه نکنید و واکسن را حتما بزنید تا خودتان را بیمه کنید ، بالاخره نظام برای تهیه واکسن زحمت می کشد پس به شایعات توجه نکنید، هر واکسنی توزیع می شود استفاده کنید، ما از واکسن ایرانی استفاده کردیم، نکته دیگر اینکه طبق نظر پزشکان طب سنتی اگر واکسنی عوارض داشت با حجامت برطرف می شود . به هرحال سلامت و اهیمت دادن به سلامتی بسیارمهم است . از مراکز بهداشت که برای سلامتی مردم، تلاش می کنند صمیمانهت شکر می کنم ، هنوز هم این بیماری خطرناک است و رعایت مسائل بهداشتی در الویت است تا خدای نکرده ما ناقل نباشیم ودیگری را بیمار نکنیم.

خدایا به حق محمد وآل محمد آنچه را که گفتیم و شنیدیم محض رضای خودت قرار بده

پی نوشت:

1- سوره مبارکه مدثر، آیه 38

2- خطبه شعبانیه / عیون اخبار الرضا(ع)، ج۱، ص۲۹۵.

3- سوره مبارکه مدثر، آیات 39-42

4- سوره مبارکه کهف آیه 29

5- سوره مبارکه مدثر، آیه 43

6- الکافی، ج۱، ص۴۳۴/ بحارالأنوار، ج۲۴، ص۳۳۸

7- سوره مبارکه مدثر، آیه 44

8- مستدرک الوسایل، ج۷، ص۲۷۹/ بحارالأنوار، ج۹۳، ص۱۸۵

9- بحارالانوار، ج ۸۹، ص ۱۲، مستدرک الوسائل ، ج ۶، ص ۳۸

10- مستدرک الوسائل/ ج 6/ص 39

11- سوره مبارکه جمعه، آیه9

12- سوره مبارکه رعد،آیه 28

13- صِلُوا عَشَائِرَکُمْ وَ اشْهَدُوا جَنَائِزَهُمْ وَ عُودُوا مَرْضَاهُمْ وَ أَدُّوا حُقُوقَهُمْ فَإِنَّ الرَّجُلَ مِنْکُمْ إِذَا وَرِعَ فِی دِینِهِ وَ صَدَقَ الْحَدِیثَ وَ أَدَّى الْأَمَانَةَ وَ حَسُنَ خُلُقُهُ مَعَ النَّاسِ قِیلَ هَذَا جَعْفَرِیٌ‏ فَیَسُرُّنِی ذَلِکَ وَ یَدْخُلُ عَلَیَّ مِنْهُ السُّرُورُ وَ قِیلَ هَذَا أَدَبُ جَعْفَرٍ / الکافی (ط - الإسلامیة)، ج 2، ص: 636

14- سوره مبارکه حج آیه 40

15- بحارالانوار جلد 68 (در برخي از چاپها جلد65) صفحه 139


چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.