سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

برگزاری جلسه هم اندیشی پیرامون مسائل ومشکلات فرهنگی شهرستان با حضور مدیران مجتمع فولاد زرند ایرانیان

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 87 مرتبه
دسته: گزارش تصويريتاریخ: 1400.05.27
 
به منظور بررسی و رسیدگی به مشکلات فرهنگی زرند جلسه هم اندیشی مورخه1400/05/25 با حضور حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه محترم وائمه جمعه خانوک و ریحانشهر وجمعی از روحانیون شهرستان وبا حضور جناب آقای مهندس سهراب نژاد مدیر عامل مجتمع فولاد زرند ایرانیان در محل دفتر امام جمعه برگزار و در خصوص مسائل ومشکلات فرهنگی شهرستان بحث و تبادل نظر شد.




سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی در جلسه هم اندیشی پیرامون مسائل فرهنگی شهرستان زرند مورخه1400/05/25


الحمدلله، الصلاة والسلام علی رسول الله وعلی آله آل الله.

السلام علیک یا اباعبدالله الحسین (ع)؛ السلام علیک یا صاحب الزمان (عج)

برنامه ریزی جهت کمک به روحانیون در ایام کرونا:


در باب کمک به معیشت روحانیون شهرستان در حد توان، کمک هایی شده است؛ شورای سیاستگذاری کرمان در سه مرحله با دادن کارتهای هدیه 100 هزار تومانی و 200 هزارتومانی کمک کردند، که ما آنها را بین روحانیون وطلبه های شهرستان و حتی طلبه های نیازمند قم، پخش کردیم؛ اسامی و شماره تلفن های همه آنها موجوداست چون باید در سایت ثبت می شد که این کار انجام شد، کمک های موردی هم داشتیم که ما از کارخانه ها و خیرین جمع کرده بودیم و به طلاب وروحانیون کمک کردیم، مثلا از آقای آگاه وآقای ارجمند در دو سه مرحله کمک هایی را به صورت کارت های خرید داشتیم وهمین طور شرکت فولاد هم کارت های خرید از فروشگاه تژه را در اختیار ما قرار دادند که بین طلاب و روحانیون پخش کردیم ، در دفتر امام جمعه هم سبدهای غذایی تهیه شد و محترمانه دراختیار روحانیون قرار گرفت ولی این کمک به تنهایی کفایت نمی کند چون در دوران کرونا با وجود باز بودن مساجد ، تبلیغ کمرنگ شده است و جوابگوی معیشتی روحانیون نیست.دیروز جلسه ای با رئیس محترم دادگاه و ائمه جمعه شهرهای یزدان آباد و ریحان شهر وخانوک و همین طور ریاست سازمان تبلیغات داشتیم تا ابتدای امر به طلاب نیازمند سرکشی کنیم و تاکنون مبلغی حدود 6-7 میلیون تومان هم جمع آوری کردیم در اختیار آقای قلیزاده قرار دادیم ، ده کارت تژه از طرف امام جمعه و پنج تا از طرف دیگران و همین طور یک سید خیر به نام سید جلال به دفتر امام جمعه آمد، دو میلیون تومان هم ایشان کمک کردند ، بسته غذایی خام تهیه کردیم و در روز غدیر پخش کردیم .

رایزنی با فولاد جهت جذب روحانیون در شرکت فولاد زرند:

برنامه ریزی کردیم تا وبیناری با دکتر قاسمی رئیس بانک پاسارگاد داشته باشیم ، ایشان پشتیبان مالی کارخانه فولاد زرند ایرانیان هستند که قرارشد تا با ایشان در مورد جذب روحانیون در کارخانه فولاد صحبت کنیم تا کارهای تبلیغی مانند نمازجماعت و ... انجام شود . چون ما از یک جهت احساس خطرهم می کنیم ، جوانانی که تا دیروز ماهی یک میلیون تومان حقوق داشتند، امروز حدودا ماهی 7-8 میلیون تومان حقوق می گیرند، همین سرمایه می تواندبرای آنها خطرات معنوی در پی داشته باشد، این خطر ازیک طرف و خطر استفاده از مشروبات و به دام اعتیاد افتادن از طرف دیگر باعث شد تا صحبت کنیم در کارخانه از وجود روحانیون اسفاده کنند. البنه بنده تاکنون چندین مرتبه با جناب آقای سهراب نژاد رئیس کارخانه فولاد صحبت کردم ایشان هم موافقت خودشان را اعلام کردند ولی جّدیتی درکار نبود به همین دلیل تصمیم گرفتیم با حضور ریاست محترم دادگاه وجمعی از روحانیون وبیناری تشکیل بدهیم تا دراین ارتباط مستقیم، با آقای دکتر قاسمی صحبت کنیم و عده ای از روحانیون جذب مناطق کارگری بشوند تا هم روی بحث معنویت کارگران کار شود وهم برای روحانیون اشتغال ایجاد شود تا بتوانند زندگی خود را تامین کنند. درخواست کمک هم بکنیم و شماره حسابی باز شود تا کمک هایی که می شود به دست نیازمندان از روحانیون برسد. البته در صحبتی که با آقای سهراب نژاد داشتم، گفتند به هرطریقی باشد دراین قصه کمک می کنم . حتی گفتم مسائل معیشتی باعث خودکشی یکی از طلبه ها شده است و ایشان هم قول همکاری هم دادند و قرار شد صندوق قرض الحسنه ای برای طلاب راه اندازی کنیم تا آخر ماه به سختی نیفتند.

گرچه برخی از طلاب از ما قرض الحسنه گرفتندو هیچ وقت پس ندادند. این تصمیمات کلی بوده است که ما برای رفع مشکلات روحانیون شهرستان گرفته ایم. درمورد شخص طلبه ای که خودکشی کرده است ، در زرند نبوده است که بنده درجریان باشم .آقای شجاعی امام جمعه خانوک در جریان کامل این فرد هستندو از جزئیات خبر دارند .حتی می گفتندمن چندین مرتبه می خواستم این فرد را اخراج کنم چون اصلا شایستگی فقه واصول نداشت ونمره اش همیشه زیر ده بوده است . یکبار بانمره 4-5 تجدید شده است وامتحان بعدی را که از او گرفتیم نمره اش 2-2.5 شده است . این طلبه مشکلات خانوادگی هم داشته است .بنده کلیات را سوال کردم و زیاد وارد جزئیات نشدم اگر بخواهید این فرد را از نظر روحی و روانی شناسایی کنید ، همان آقای شجاعی مسئول مدرسه صالحی هم هستند درجریان کامل هستندومی توانند شما را کمک کنند.البته ناگفته نماند که بنده شنیدم درمحل خودکشی آثاری از استفاده از مواد مخدرهم دیده شده است. یکی از کارهایی که در این جریان انجام شد این بودکه اجازه داده نشد که این مطلب پخش شود که یک روحانی خودکشی کرده است، باید بیشتر بررسی کرد تا مشخص شود آیا این خودکشی واقعا بخاطرمسائل معیشتی یا استعمال موادمخدر بوده است یا خیر ؛ بنده که اطلاع دقیقی از آن ندارم . ولی اعلام شده بود که شهریه ای که به طلاب داه می شود یک مساعدت و کمک خرجی است، طلاب خودشان باید برای درآمدزایی فکری بکنند.

کم شدن وجوهات دفتر امام جمعه

یکی از مشکلات هم این است که امسال وجوهات کم شده است ؛ ما تا پارسال به صورت شفاهی از وجوهات مقام معظم رهبری اجازه نصف داشتیم منتهی از اواخر پارسال و امسال کتبی نامه آمده است که اجازه نصف از سهم سادات و یک سوم از سهم امام یعنی اجازه یک ششم داریم، عمده کار ما هم سهم امام است، مثلا اگر وجوهات 60 میلیون باشد ماهانه تنها 10میلیون برای من می ماند(همان یک ششم) که حقوق کارمندان دفتر ، هزینه آب وبرق و تلفن ، اینترنت و خرابی ماشین را هم باید با آن بپردازم. وقتی حساب می کنیم نمی توانیم بارآن را بکشیم، از زمانی که بنده به شهرستان زرند آمدم تا پارسال، هر ماه کمکی را به صورت شهریه به طلبه های قم ومشهد می پرداختم و تا پارسال هم قطع نشده بود ولی الان دیگر نمی توانیم کمک کنیم،شهرهای اطراف هم اوضاع همین است، یزدان آباد را اطلاع ندارم ولی زرند وجوهات بین 50- 60-70-80 تومان است و مراجعات سادات و مردمی زیاد است. بافت ما مراجعه کننده برای درخواست کمک داشتیم ولی باور نمی کردم در شهر دارای زرند هم تا این اندازه مراجعه کننده باشد. در مورد کفاراتی که برای ما می آید با نانوایی کنار دفتر، صحبت کردیم و ما روی برگه هایی تعداد نان را می نویسیم آنها به افرادی که این برگه را دادند،نان بدهند.مثلا پنج تا ، ده تا نان به فلان شخص بدهید. برخی از مردم واقعا به همین نان هم محتاج هستند .

اعتیاد مهمترین عامل فقر در زرند:

به نظر بنده مهمترین عامل فقر در زرند اعتیاد است، قبلا یک کمپ ترک اعتیاد برای آقایان در زرند بود که الان بسته شده است،این کمپ در یکی از روستاهای اطراف زرند بودکه به دلیل اینکه یک نفر در آن کشته شد به دستور رئیس بهزیستی تعطیل شد، البته بنده خیلی صحبت کردم که نباید کمپ تعطیل شود بلکه باید اگر مشکلی هست ،اصلاح شود .می توان از یک پزشک در کنار آن هم استفاده کرد.البته یک کمپ در حال حاضر در ریحانشهر هست. من اگر وضع مالیم خوب بود وتوان داشتم اولین کاری که انجام می دادم یک کمپ ترک اعتیاد راه می انداختم تا جوانان زیادی را بتوانم از دام اعتیاد، نجات بدهم متاسفانه یکی از مغضلات شهر ماهمین اعتیاد به شیشه و مواد صنعتی است که خانواده های آنها را بیچاره وفقیر کرده است. واقعا اعتیاد خانمان سوز است ، وقتی دقیق نگاه کنید ، یکی از مهمترین عوامل خودکشی هم اعتیاد است که منجر به فقر معیشتی هم می شود که بلای جان خانواده هاست. مثلا جوانی که سرکار است اگر به مواد صنعتی معتاد شد کم کم کارخودش را از دست می دهد و کارتن خواب می شود خانواده اش آواره می شوند ،آخرش هم خودکشی است. با کمپ های ترک اعتیاد می توان چنین افرادی را نجات داد.

راه اندازی کمپ های ترک اعتیاد راه درمان افراد معتاد:

برخی از خانه های اطراف دفتر متعلق به زرتشتی هاست که برای کارخیر وقف کرده بودند . یک روز به دفتر امام جمعه آمدند که ما می خواهیم کارخیر کنیم، ما گفتم اگر ما می توانستید کمپ ترک اعتیاد می ساختید، خوب بود که متاسفانه آن هم عملی نشد .منظورم سر این است که علت عمده فقر معیشتی اعتیاد است. کسی که سالم باشد می تواند کار کند و درآمد داشته باشد، پول پیدا می شود. کولر ما سوخته بود با تعمیرکار که تماس گرفتیم، گفت من وقت ندارم! کسی که کار بلد باشد می تواند درآمدهم داشته باشد و زندگی خودش را اداره کند، مشکل سراعتیاد است که معضل بزرگی است . البته درصد پایینی از طلبه های ماهم معتاد هستند، درهمین زرند برخی از روحانیون سرشناس هم گرفتاراعتیاد هستند که از ظاهر آنها مشخص می شود .ما 8 سال کوهبنان امام جمعه بودیم . رفت وآمد فقرا به دفتر امام جمعه برای درخواست پول زیاد بود، بررسی که کردیم متوجه شدیم علت آن اعتیاد است ، از افراد بهبود یافته کمک گرفتیم وکمپ ترک اعتیادی را در گَوَن راه انداختیم، البته ابتدای کار مسئولین شهری موافق نبودند که کلاسهای NA تشکیل شود، مثلا فرماندارمی گفت اینها زیرنظر فروهر هستند که ماگفتیم آن فروهر امروز در آمریکاست و ربطی به فروهر در ایران ندارد ،این کار ترک اعتیاد است و ظاهرا کاری به مذهب ندارد و عده ای دورهم جمع می شوند و انجمن های بازوبسته دارند و در کل خوب است که دوباره شکایت کردند . ماهم کمپ را به شهرکوهبنان آوردیم و با کمیته امداد استان هماهنگ کردیم تا مبلغی از هزینه کمپ را بپردازد. آن زمان28 هزار تومان می گرفتند و 21 روز هم دوره درمان بود که قرار شد نصف آن را برای کسی که قصد دارد اعتیاد را ترک کند، کمیته امداد بدهد و بعداز تایید اینکه این فرد ترک کرده است، نامه ای را که کمپ به ما می داد را به کمیته امداد می دادیم تا این پول رابپردازد و با مدیرکل کمیته امدادکرمان صحبت کرده بودیم. از این طرح خیلی استقبال شد واز سراسر استان و شهرهای دیگر هم به این کمپ آمدند و حدود سه هزار نفر ترک کردند، یک نفر که برای ترک اعتیاد از زرند آمده بود بعد از ترک گفته بود، زرند چقدر درخت دارد، من همیشه سرم پایین بود و هیچ درختی را نمی دیدم . بعد از راه اندازی این کمپ و ترک اعتیاد تعداد زیادی از افراد معتاد، خانواده ها شکل گرفت و آمار دزدی ها کم شد، پرونده های دادگاه ها کمتر شد و واقعا این طرح خیلی موثر بود . بعد از ما هم عده ای باز کارشکنی کردند و این کمپ به سمت ده علی رفتند و از آنجه هم به بافق یزد رفتند. این کمپ های خودگردان واقعا دلسوز هستند و از آب درمانی برای ترک استفاده می شود، ولی بعداز ترک حتما باید کلاسهای NA باشد ،در این کلاسها هم اندیشی وهمفکری است.افراد باهم گفتگو می کنند وخیلی موثراست، هرکس در کمپ ترک کرده واین کلاسها را هم شرکت کرده ، موفق شده است .هم روح وهم جسم آنهاپاک می شود وگاهی آن قدرخوب می شوندکه تبدیل به افراد خیری می شوند که سعی می کنندیکی از مهمترین کارهایشان این باشد که گرفتاران را نجات بدهند .کمپ واقعا نیاز است و در زرند آسیب دیده از اعتیاد زیاد داریم از جوان وپیر، زن ومرد داریم که گرفتاراعتیاد هستند و خانواده ها را هم درگیرکرده اند.

نبود امید وشادی حلال در شهر عامل خودکشی افراد:

یکی از دلایل خودکشی این است که امید به زندگی در شهرما کم شده است ، در این شهر واقعابه شادی حلال نیاز داریم ، چندسال پیش درشهر یک مسابقه فوتبال برگزار شد، دربی پرسپولیس واستقلال البته تنهامسابقه فوتبال نبود، دعوت از پیشکسوتان واهدای جوایز هم بود و غیر ازفوتبال مسابقات دیگر هم بود، اینها جلسه گذاشته بودندو از دادستان و شورای تامین مجوز برگزاری گرفته بودند ،قبلش فرمانده سپاه به من گفت که ما گفتیم خانمها به استادیوم نیایند، جمعه بعد از نمازجمعه مسئول سازمان تبلیغات به مازنگ زد که برای اهدای جوایز برویم .هرچه ما گفتیم خسته ایم ولی اصرار کردند ماهم رفتیم ؛ دیدم خانمها هم در ورزشگاه هستند ویک گوشه با حجاب نشسته اندوکاری به جایی نداشتندو بافاصله زیاداز جوانان نشسته بودندو بین آنها هم افراد مسن سال بودند . سمت چپ ما پیرمردها و سمت راست همسران بازیکنان بودند وتعدادی از مسئولین ورزشی از کرمان هم آمده بودند که وسط برنامه فرمانده سپاه به من زنگ زد شما بیا بیرون ، نشستن شما آنجا مشکل ایجاد می کند .ما گفتیم ازابتدا نباید اجازه می دادید خانمها به ورزشگاه بیایند، الان وسط مراسم نمی توان آنها را بیرون کرد و یا به خاطر این موضوع مسابقه راتعطیل کرد .بنده سبک سنگین کردم که اگر ازاین جلسه بلند بشوم ومسابقه رابه هم بزنم، همین بازیکنان ممکن است عصبانی بشوند و شیشه های مغازه مردم را بشکنندوآشوبی درشهر به پا می شود، آخرش هم من محکوم می شوم که امام جمعه باعث این کار شده است ، اگر هم بنشینم پاسداران می گویند مراجع فتوا دادند که خانمها به ورزشگاه نروند و امام جمعه بی اعتنایی کرده است؛ ولی عدم آشوب درشهر برایم مهمتر بود ، نشستم که هرچه می خواهدبگویند.دادستان زنگ می زد که مسابقه تعطیل شود همه عواقب آشوب درشهر هم گردن دادستان وفرماندارمی افتاد و رادیوهای بیگانه هم این وسط سواستفاده می کردند و گزارش می دهند .ما بلند نشدیم و همانجا نشستیم که تعدادی از پاسداران واساتید حوزه اعتصاب کردند و عده ای از جوانان راجمع کردند تا به من توهین کنند در حالیکه بنده اصلا اطلاع نداشتم که خانمها هم در ورزشگاه هستند و فقط برای حفظ آرامش شهر آنجا ماندم. همان بازی چقدر برای روحیه جوانان موثر بود، 5000 جوان را جمع کردند . شادی حلال واقعا درشهر به شادی حلال نیاز دارند. زرند یک شهرمذهبی است برگزاری جلسات عزاداری در آن زیاد است، حتی برخی تندرو هم هستند و قمه می زنند ولی شادی حلال مانند برگزاری مسابقات و ورزشهای همگانی از چیزهایی است که مادرشهر نیاز داریم .

نیاز بانوان به ورزش:

دربحث ورزش بانوان هم خیلی عقب هستیم . دختران امروز ،مادران آینده هستند و نباید افسردگی داشته باشند، امکانات ورزشی خانمها خیلی کم است. کرمان خانمها و قایان درکنارهم درپارک مادر سالم ورزش صبحگاهی دارند ولی اینجا همچین کاری بکنیم ما را می کشند و هزارداستان درست می کنند، فرمانده سپاه اینجا خیلی تندرو است واجازه نمی دهد . البته خود ماهم موافق هستیم که مشکلات در این زمینه درست نشود. ولی خانمها نیازبه مکانی برای ورزش دارند چندوقت پیش ماجرای دوچرخه سواری دو خانم پیش آمد و چقدر سروصدا شد ، ماجلسه گذاشتیم که اگر آنهادرخیابان نتوانند ورزش کنند باید یک جایی دراختیارآنها بگذارید تا بتوانندورزش کنند. پارک مخصوص بانوان داریم که چراغانی نیست و نور ندارد که جلسه ای با حضور مسئولین شهر و مسئولین ورزشی گرفتیم و گفتیم پارک شهید دو روز اختصاصی برای استفاده به بانوان باشد که فرمانده سپاه گفت فضای آنجا بازاست و زیربار نرفت .روبروی پارک تختی پارکی است که محیط اطرافش آن بسته است قرار شد آن محل را هفته ای دو روز به خانمها اختصاص بدهند تا ورزش کنند.بسته بودن نظرات مسئولین شهرهم خیلی نقش داردواجازه نمی دهد کار پیش رود سخت گیرهایی می شودکه تبعات آن گریبان همه را می گیرد. مثلا زمانی برای تالارها سختگیری می کردندکه هیچ موسیقی نباشد، مردم هم مخفیانه از یک افغانی که موسیقی کار می کرد استفاده می کردندو یا از رفسنجان می آوردندکه عوارض داشت . ما بانیروی انتظامی صحبت کردیم شمایک سری موسیقیدان اصیل را تربیت کنید و افراد هنرمند را جذب کنید و به آنها مجوز بدهید تا از هنرمندان همین شهر با یک موسیقی سالم وزنده در مراسمات استفاده شود و برای عروسی بخوانند، این موضوع را ترویج بدهید.والا اگر ازاین طرف نگذارید موسیقی باشد ، ازآن طرف مردم از افغانی و افراد دیگر استفاده می کنند وهرکاری خواستند می کند.باید موسیقی درشهر ما سبکی داشته است ، قدیم چهاربیتی می خواندندونی داشتند اینها را ترویج بدهیدکه الحمدالله فضا کمی باز شد. این هم از کارهایی بود که ما با توجه به شرع انجام دادیم.

والسلام علیکم ورحمه الله و برکاته


http://yascms.ir/emam/gozaresh/25mordad14007.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/25mordad14008.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/25mordad14009.jpg

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.