سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

برگزاریی نماز عید قربان به امامت امام جمعه محترم

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 49 مرتبه
دسته: گزارش تصويريتاریخ: 1400.05.03
 
برگزاری نماز عید سعید قربان به امامت حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه محترم وبا حضور باشکوه مردم خداجوی شهرستان در محل مسجد جامع زرند مورخه14000/04/30



خطبه های نمازعید قربان شهرستان زرند به امامت حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه محترم مورخه 1400/04/30


خطبه اول

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه سِیدِنا وَ مَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَد صلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین .

السلام علیک یا صاحب الزمان(عج) ، السلام علیک یا ابراهیم خلیل الله

اُوصیکُم عِبادَالله وَ نَفسی بِتَقَوَیَ الله

خشنودی مولایمان صاحب الزمان(عج) ،سلامتی رهبر عزیز و بزرگوارمان ، شادی روح امام راحل عظیم الشأن، شادی ارواح طیبه شهدا ،شهدای والامقام شهرستان ،شهدای مدافع حرم،یگانه شهید مدافع حرم شهرمان شهید والامقام شهید عظیمی،سیدالشهدای مقاومت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی وهمراهان، شادی ارواح مطهر شهدای گمنام شهرستان ،شهدای خدمت ،شهدای سلامت ، شادی دو شهید گرانقدر مهمان امروز نماز جمعه ، شادی ارواح مؤمنین و مؤمناتی که اهل نماز جمعه بودند و از دنیا رفتند، سلامتی خودتان و خانواده و فرزندانتان اجماعاً صلوات.

اولا از حضور گرم و صمیمی شما مومنین نمازگزار در این روز بسیار بزرگ، روز عبادت و بندگی و روز تقرب به پروردگار تشکر می کنم. از دست اندرکاران ستاد نماز جمعه ، از مدیران و مسئولین محترم ، سروران معظم روحانی ، از هیأت امنای مسجد جامع ، از قاری محترم، مجری محترم و مؤذن محترم و برادرانی که دعای ندبه را قرائت کردند، صمیمانه تقدیر و تشکر می کنم.

امیدوارم خداوند متعال ، این کوشش همگانی در برپایی دین خدا را از همه ما قبول بگرداند و ذخیره ای ارزشمند برای دنیا و آخرت، مخصوصاً برای اولین لحظه ورود ما به عالم قبر و قیامت قرار بگیرد ، باز هم صلوات بر محمد وآل محمد (ص).

حضرت ابراهیم قهرمان توحید:

امروز روز بزرگی است، روز عید قربان است . قهرمان توحید حضرت ابراهیم خلیل(ع) بعد از سالها مبارزه با کفر و شرک و تحمل همه مرارت ها وسختی ها باید امتحان بزرگی را پس بدهد تا موحد بودن و خالص بودن او آشکار شود، حضرت اهل فلسطین است ولی مأمور شد تا به مکه برود و یگانه فرزندش اسماعیل را که خداوند در سن پیری به او عنایت کرده است را ذبح کند. قهرمان توحید است و زحمات بسیاری کشیده است، با نمرود مرودیان مبارزه کرده است وبت های آنها را شکسته است یک عمر امتحان خود را به خوبی پس داده است ولی همه ما همه ساله چندین مرتبه در درگاه خداوندامتحان می شویم تا درون ما آشکار شود .

فلسفه عید قربان:

خداوند در خواب و رویا به حضرت ابراهیم (ع) فرمان می دهد تا فرزندش را در راه او ذبح کند، حضرت ابراهیم (ع) داستان خواب و دستور الهی را به اسماعیل گفت و نظر او را جویا شد. « یا بُنَی إِنِّی أَرَی فِی الْمَنَامِ أَنّی أَذْبَحُک فَانْظُرْ مَاذَا تَرَى » پسرم! من در خواب دیدم که تو را ذبح می‌کنم، نظر تو چیست؟ » « قَالَ يَا أَبَتِ افْعَلْ مَا تُؤْمَرُ سَتَجِدُنِي إِنْ شَاءَ اللَّهُ مِنَ الصَّابِرِينَ » (فرزند) گفت: پدرجان، هر چه دستور داری اجرا کن، به خواست خدا مرا از صابران خواهی یافت!» (1) ، درچنین روزی( عید قربان ) ابراهیم خلیل(علیه السلام) دست فرزند دلبندش را گرفت و با هم به سوى قربانگاه حرکت کردند. به جمره اولى (اوّلین ستونى که حجّاج در مناسک حج آن را رمى کنند) که رسیدند شیطان ظاهر شد و شروع به وسوسه حضرت ابراهیم(علیه السلام) کرد و گفت: «این چه کار غیر عاقلانه اى است که مى خواهى انجام دهى؟ این خواب، وحى نبود، بلکه از وسوسه هاى شیطان است».

ابراهیم(علیه السلام)هفت سنگ برداشت و به سوى شیطان نشانه گرفت. شیطان دور شد. ابراهیم و اسماعیل مقدارى حرکت کردند. در محلّ جمره دوم، دوباره شیطان ظاهر شد و گفت: «ابراهیم! فردا جواب ملامت ها و سرزنش هاى مردم را چه خواهى داد؟» حضرت دوباره با هفت سنگریزه شیطان را دور کرد، و به حرکت خود ادامه داد. شیطان براى بار سوم در محلّ جمره سوم ظاهر گشت، و گفت: «ابراهیم! تو مى خواهى عمرى را با هاجر زندگى کنى. پس از ذبح اسماعیل چگونه مى توانى به صورت هاجر نگاه کنى؟» حضرت براى بار سوم هفت سنگریزه دیگر به سوى شیطان پرتاب کرد، و هنگامى که شیطان دید وسوسه هاى او در عزم راسخ ابراهیم(علیه السلام)هیچ خللى وارد نمى کند، او را رها کرد و رفت.ابراهیم و اسماعیل(علیهما السلام) به قربانگاه رسیده، آماده انجام فرمان خداوند شدند. اسماعیل جوان که تسلیم فرمان پروردگار و آماده انجام مأموریّت پدر شده، خطاب به پدر مى گوید: «پدرجان! ابتدا صورتم را بر روى خاک بگذار، تا چشمانت به چشمانم نیفتد، و عواطف پدرانه ات تحریک نشود، زیرا ممکن است مانع انجام فرمان پروردگار شود. سپس دست هایم را محکم ببند، تا مبادا از خود بى خود گشته و مانع انجام مأموریّتت گردم» (2) و به پدر می گوید، شاید مادرم نتواند این غم سنگین را تحمل کند، لباس مرا برای او ببر تا بوی مرا از لباسم استشمام کند و بگو مرا حلال کند. همه چیز آماده شده، و تمام مقدّمات فراهم گردیده، و اینک ابراهیم خلیل قصد دارد فرزندش اسماعیل را به خاطر انجام فرمان الهى ذبح کند. بدین منظور، کارد را بر گلوى اسماعیل مى گذارد. امّا هر چه فشار مى دهد، نمى برد! نکند کارد تیز نیست، آن را امتحان مى کند، بسیار تیز و برّان است. دوباره کارد را بر گلوى اسماعیل مى گذارد، ولى این بار هم نمى برد. حضرت خطاب به کارد مى گوید: چرا نمى گذارى فرمان پروردگارم را انجام دهم؟ کارد مى گوید: «الخلیل یأمرنى والجلیل ینهانى» ابراهیم خلیل مرا امر به بریدن مى کند، و خداى ابراهیم از این کار مَنعم مى کند».(3) اینجا بود که فرشته وحى بر حضرت ابراهیم(علیه السلام) نازل شد. « وَنَادَیْنَاهُ أَنْ یَا إِبْرَاهِیمُ * قَدْ صَدَّقْتَ الرُّؤْیَا ... »(4) ای ابراهیم رویای تو را تحقق بخشیدیم و ما نیکوکاران را اینگونه پاداش می دهیم. این یک امتحان بزرگی بود، خدا هر کاری را که خالصانه برای او انجام شود، گران می خرد، خداوند قوچی را فرستاد تا بجای فرزند دراه او قربانی کند. واین تبدیل به یک فرهنگ شدکه حاجیان در عید قربان قربانی کنند و در روایات درباره هدف و فلسفه عیدقربان آمده است که انسان هوای نفس خود را قربانی کند ، نابودی انسانها بخاطر همین هوا وهوسهاست ، بالاخره یا انسان خداپرست است یا هواپرست گزینه دیگری ندارد. وقت نماز خداوند مارا به سوی خود فرامی خواند و هوای نفس ما را به سمت کاردیگری می کشاند، درتمام امورات زندگی اینگونه است ، در مسئله خمس ، خداوند می گوید خمس بپردازید و مال خود را پاک کنید ولی هوا نفس می گوید نپرداز . در همه عمر ، هواپرستی مقابل خداپرستی وتوحید قرار گرفته است؛ حقیقت قربانی كشتن هوای نفس و آز و طمع است كه آدمی را به خداوند نزدیك می سازد . امام صادق ( ع ) در این باره می فرماید : « واذْبَحْ حنجرة الهدی و الطّمع عندالذبیحه » (5) با قربانی كردن حلقوم هوا و طمع را ذبح كن و از خود دور گردان .

امیدواریم این روز بزرگ برهمه شما نمازگزاران عزیز مبارک باشد.

خطبه دوم

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه سِیدِنا وَ مَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَد صلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین .

ای امام عصر(عج) ، ای سرور و سالار ما ، در کجای عالم هستید نمی دانیم ولی در روایات آمده است که هر ساله در موسم حج حضور پیدا می کنید، قطعا امروز شما در موسم حج هستید ، ای امام زمان(عج) امسال به دلیل شیوع این ویروس منحوس ، مسلمانان نتوانستند در مکه حضور پیداکنند و اعمال حج را به جای بیاورند ، دعا کنیدتا شر این ویروس منحوس از جامعه بشری و از سر مسلمانان و شیعیان کوتاه شود و راه مکه و کربلا و راه عبادت وبندگی باز شود و بار دیگر ایرانیها هم بتوانند درسرزمین وحی قدم بزنند؛ جانها به قربانت ای یوسف زهرا ! از همان جا به ما هم نگاه کن وما را مورد لطف وعنایت ویژه خودت قرار بده.

قربانی کردن در تمام ادیان الهی بوده است:

قربانی کردن نه تنها در اسلام بلکه درتمام ادیان بوده است، از زمان خلقت آدم ابوالبشر تا به امروز قربانی بوده است، قربانی یعنی وسیله ای برای نزدیک شدن وتقرب به خداوند که می تواند گوسفند ،گاو یا شتر باشد و هم می تواند اجناس دیگر باشد. پسران حضرت آدم(ع) هم در راه خدا قربانی کردند، قابیل که کشاورز بود ، از بدترین شاخه های گندم برای خدا قربانی کرد که خرمن گندم او آتش گرفت ومورد قبول درگاه حق قرار نگرفت ولی هابیل که دامدار بود ، بهترین گوسفند خود را در راه را قربانی کرد و قربانی او قبول شد. (6) قربانی از ابتدا بوده است وهست ولی در بین ما رسم شده است که فقط قربانی را برای اموات انجام می دهیم ، اولین قطره خون که از قربانی می ریزد صاحب قربانی بخشیده می شود و این خیلی مهم است ولی بدانید قربانی فقط برای مردگان نیست بلکه برای ما زنده ها هم هست، قربانی عملی است برای تقرب به خداوند وهمه می توانند قربانی کنند.

ثواب قربانی کردن از منظر رسول خدا(ص):

درروایت آمده است : « وَ جَاءَتْ أُمُّ سَلَمَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهَا إِلَى النَّبِيِّ ص فَقَالَتْ يَا رَسُولَ اللَّهِ يَحْضُرُ الْأَضْحَى وَ لَيْسَ عِنْدِي ثَمَنُ الْأُضْحِيَّةِ فَأَسْتَقْرِضُ وَ أُضَحِّي » امّ سلمه نزد رسول خدا صلی الله علیه واله آمد و گفت: یا رسول اللّه! عید أضحى فرا می رسد و من بهاى قربانى ندارم؛ پس آیا اجازه دارم قرض بگیرم و قربانى كنم؟ « فَقَالَ اسْتَقْرِضِي وَ ضَحِّي فَإِنَّهُ دَيْنٌ مَقْضِیٌّ »حضرت فرمود: قرض بگیر و قربانی كن؛ زیرا آن قرضی است ادا شدنى (یعنى این‌ قرض را خداوند سبحان ادا مى ‌كند چون در جهت رضاى اوست).(7). از امام باقر (ع) روایت شده است : « إنّ اللّه َ يُحِبُّ إطعامَ الطَّعامِ وهِراقَةَ الدِّماءِ » (8) همانا خداوند اطعام كردن و قربانى كردن را دوست دارد ، در روایات ما تاکید بسیاری به سنت قربانی شده است.

شیوه مردم جاهلیت در خصوص قربانی کردن:

شیوه مردم در زمان جاهلیت چنین بود که پس از ذبح یا نحر، کعبه را به خون قربانی می‌آلودند و قسمتی از گوشت آن را بر خانه کعبه می‌آویختند تا خداوند آن را قبول کند.(9) و خداوند در طرد این سنت زشت جاهلی(آلوده کردن خانه خدا ) می فرماید: «لَن یَنَالَ اللَّهَ لُحُومُهَا وَلَا دِمَاؤُهَا وَلَکن یَنَالُهُ التَّقْوَی مِنکمْ»(10) گوشت و خون قربانی به خداوند نمی‌رسد، بلکه این تقوا و صفای دل شماست که به خدا می‌رسد . بنابراین قربانی کردن بسیار با ارزش است، برای خودتان ، خانواده و اموات و برای سلامتی امام زمان وسلامتی رهبر انقلاب قربانی کنید.

مستحبات قربانی کردن:

در بین ما رایج شده است گوسفندی که برای قربانی انتخاب می شود نباید چشم معیوب وشاخ شکسته داشته باشد، خیر این شرایط فقط برای قربانی واجب حج است ، همین که قربانی که انتخاب می کنید گوشت خوبی داشته باشد کفایت می کند و شرایط دیگر لازم نیست. در کیفیت تقسیم گوشت قربانی باید بگویم لازم نیست همه گوشت را به فقیر بدهید: امامان معصوم (ع) یک سوم قربانی را به همسایگان، یک سوم آن را به نیازمندانی که درخواست داشتند، می دادند و یک سوم باقی مانده را برای خانواده خود نگه می داشتند. «وَ كَانَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ وَ أَبُو جَعْفَرٍ (ع) يَتَصَدَّقَانِ بِثُلُثٍ عَلَى جِيرَانِهِمْ وَ بِثُلُثٍ عَلَى السُّؤَّالِ وَ بِثُلُثٍ يُمْسِكَانِهِ لِأَهْلِ الْبَيْت» (11) و عليّ بن الحسين و ابو جعفر عليهما السّلام ثلث قربانى را صدقه همسايگان و ثلث ديگر را صدقه سائلان مي ساختند و ثلث سوم را براى خانواده نگاه مي داشتند. قربانی می تواند گوسفند ، شتر و یاگاو باشد هرکس به اندازه توانش برای زنده ها و مرده ها قربانی کند و در قربانی کردن هم مسائل بهداشتی را مراعات کنید ، دست ها و ابزار کار را ضدعفونی کنید و از ماسک استفاده کنید، فاصله اجتماعی را رعایت کنید. گرچه سرعت سرایت ویروس زیاد شده است ولی خطر مرگ ومیر در این دوره کمتر شده است، ان شاءالله به خواست خدا هرچه زودتر شر این ویروس منحوس از سر جامعه بشری کم شود. امروز روز وفات مرحوم کافی هم هست ، خداوند این مرد بزرگ را رحمت کند و از این جلسه روح او را شاد بگرداند. مردم از نوارها و سخنرانی های او ، قبل از انقلاب استفاده میکردند و با دین خدا و امام زمان ارتباط برقرار می کردند که باتوطئه طاغوت در یک تصادفی که صحنه سازی شده بود از دنیا رفتند و در واقع شهید شدند.

خداوند عاقبت همه ما را ختم بخیر بگرداند.


پی نوشت:

1- سوره مبارکه صافات، آیه ۱۰۲

2- تفسیر المیزان، ج 22، ص 155

3- اطیب البیان، ج 10، ص 231 و ج 11، ص 56 و 178 ; و تفسیر اثنى عشرى، ج 11، ص 143 .

4- سوره مبارکه صافات آیات 104-108

5- بحار 99 : 124/1

6- جامع البیان فى تفسیر القرآن، طبری، ج‏۶، ص: ۱۲۱

7- من لا يحضره الفقيه، ج‏2، ص: 213

8- المحاسن : 2/142/1370

9- طباطبایی، محمد حسین، تفسیر المیزان، ترجمه موسوی همدانی، سید محمد باقر، ذیل آیه 2 سوره مائده. ج 5، ص 264

10- سوره مبارکه حج ،آیه 37

11- من لا يحضره الفقيه، ج‏2، ص: 493


http://yascms.ir/emam/gozaresh/2mordad14007.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/2mordad14008.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/2mordad14009.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/2mordad140010.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/2mordad140011.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/2mordad140012.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/2mordad140013.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/2mordad140014.jpg

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.