سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

دیدار کارکنان جهاد کشاورزی واداره منابع طبیعی زرند با امام جمعه محترم

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 57 مرتبه
دسته: گزارش تصويريتاریخ: 1400.03.30
 
به مناسبت هفته منابع طبیعی وجهاد کشاورزی روسای اداره جهاد کشاورزی ومنابع طبیعی شهرستان درمعیت تعدادی از همکاران خود مورخه1400/03/27 با حضوردر دفتر امام جمعه ضمن دیدار وگفتگوی صمیمی با حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه محترم از نصایح وسخنان وی بهره مند شدند.




سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی در دیدار کارکنان جهاد کشاورزی و منابع طبیعی مورخه1400/03/27


الحمدلله، الصلاة والسلام علی رسول الله وعلی آله آل الله

السلام علیک یا صاحب الزمان(عج)

خوشامد عرض می کنم خدمت همه شما عزیزان و بزرگواران، واقعا بحث غذای سالم برای ما خیلی مهم است .

مصرف بی رویه آب درر بخش کشاورزی:

خدای متعال در قرآن مجید می فرماید: «يا أَيُّهَا الرُّسُلُ كُلُوا مِنَ الطَّيِّباتِ وَ اعْمَلُوا صالِحاً» (1) ای پیامبران غذای پاکیزه بخورید وعمل صالح انجام دهید، معلوم می شود غذای خوب ، زمینه عمل صالح را فراهم می کند، بحث کشاورزی که زمینه تغذیه و غذا را فراهم می کند واقعا برای ما خیلی مهم است، البته یک سری آفاتی در این زمینه است که باید مدنظر داشت مصرف بی رویه آب در بخش کشاورزی خسارتهای جبران ناپذیری برما تحمیل کرده است واگر این وضعیت ادامه داشته باشد وکشاورزان ما بی مهابا آب را این گونه مصرف کنند شاید در 5-6 سال آینده ما دچار فقر آب بشویم. آب در 200-300 متری زمین استصیال می شود . آقای رجایی گفتند در مجموع مصرف چاههایی که درشهرستان داریم 8000 لیتر درثانیه است یعنی بالای 80 درصد آب مصرف شود ، قبلا در جایی خوانده بودم که ما مجاز به برداشت 30-40درصد آب چاه هستیم و برداشت بیشتر باعث خواهد شد در آینده ، آن منطقه دیگر قابل سکونت نباشد . این مطلب اهمیت مصرف درست آب را نشان می دهد واینکه اب مانند قطره خون است . واقعا از زحمات شما باید تشکر کنم که این تفکر سنتی که این ساعت آب متعلق به خودم است وهرگونه خواستم استفاده می کنم را تغییر می دهیدو آبیاری نوین مانند آبیاری قطره ای وزیر سطحی را جایگزین آن می کنید که به نظر من امر واجبی است و برای کشاورز ضروری است .شما در سطح شهر وتامین آب خانه ها را نگاه کنید ،یک چاه می زنند خشک می شود، دوباره چاه دیگری می زنند که آن هم خشک می شود طوری که صدای مردم را هم در نزدیکی انتخابات درآورده است، دریکی از ستادها می گفتندبه این علت حدود 3-4 هزار رای ریزش کرده است البته بنده گمان نمی کنم به این علت ریزش آرا باشد ولی مسئله مهم این است که ما دربحث کشاورزی هم زرند وهم کرمان بحران آب داریم.


اختصاص یارانه برای آبیاری زیر سطحی وقطره ای:

باید در مباحث کشاورزی جلسات متعدد بگذارید و کشاورزان را توجیه کنید؛ دولت هم باید زمینه آن رافراهم کند مثلا یارانه ای برای بحث آبیاری زیر سطحی و آبیاری قطره ای و تحت فشار وکم فشار اختصاص بدهد تا مسئله حل شود. تغییر ارقام هم لازم است، مثلا کشاورزی100 هکتار زمین را کشت کرده است وآب نیست ونصف آن خراب می شود یا رقمهایی از قبل بوده است و به درد نمی خورد همه اینها خسارت آور است . امروز رادیو گوش می دادم که یکی کارشناسان کرمانی درباره تنش های هوایی مثل سرمازدگی صحبت می کرد که یکی از راهکارای مقابله با تنش هوایی درخارج کشور این است که با هلی کوپتر توده هوا را جابجا می کنند، اگر واقعا بتوان چنین کاری انجام داد، در شبهایی که هوا سرد است می توان با هلیکوپتر هوا را جابجا شود تا کشاورزان خسارت کمتری ببینند . مثلا در سیریز باغهای پسته از سرمازدگی خسارت زیادی دیده اند، سه سال پسته نبوده است، پارسال پسته خوبی بوده است و الان باز سه سال پسته نیست که خسارت بالایی است . اگر بتوان از نظر علمی به این نقطه برسیم که از کشاورزان حمایت شود، واقعا خوب است.

کار خوب جهاد کشاورزی دربحث احیای قنوات

دربحث احیای قنوات جنابعالی خوب کار کردید که جای تشکردارد، همین تعداد قناتی هم که امروز وجود دارد، باید حفظ کنیم ونگذاریم خشک شود . دیدگاه بنده این است که من مخالف زدن چاه هستم و اگر یک زمانی مسئولیتی دراین زمینه داشتم، نمی گذاشتم کاری صورت بگیرد که منجر به خشک شدن قنوات شودکه امروز به بحران آب مبتلا بشویم، هزار سال ایران این مناطق را اداره میکرده است و ما در 40 سال بعد از انقلاب ، تمام قنات هارا خشک کردیم و بی رویه آب را مصرف کردیم که خسارت بزرگی بود بنابراین احیای قنوات هم خیلی مهم است.اینکه شما در مصدرکاری هستید مردم برای حل مشکلات خود در زمینه کشاورزی دام ، به شما مراجعه کنند وگره ازکارآنها باز می کنید، نعمت بزرگی از طرف خداوند است که باید آن را قدر بدانید .

از دامداران حمایت کنید:

خدمت شما عرض شود الان وضع تولید شیر درشهرستان بهتر شده است ولی اگر روند قبل ادامه پیدا کند، روز به روز تولید شیر در شهرستان کم می شود و دامداران مجبور هستند دام سنگین خود را بفروشند وچون کسی نمی خرد ، مجبور هستند دام را به کشتارگاه بدهند که موجب خواهد شد آینده دچار بحران شویم و مجبورباشیم شیرخشک را هم از خارج وارد کنیم! حال چطوری باید مدیریت کرد ؟ یکی از مشکلات قبلا این بودکه برای خرید نهاده باید به شهربابک می رفتیم که (البته وضع بهتر است).باید طوری باشد که آنهایی که درتوانشان است را در داخل خود شهرستان حمایت کنید تا نهاده موردنیاز شهر را تامین کنند،چطور است که شهربابک و رفسنجان می تواند نهاده تولید کندولی مانتوانیم ؛ این مورد را هم حساسیت داشته باشید، اگر حمایت شود، تعدادی پای کار می آیند و نهاده را تولید می کنندو قیمت نهاده درشهرستان ارزان تر تمام می شود. این هم واجب است که مورد توجه قرار بگیرد.

آموزش دامداران در خصوص نگهداری از دامهای خود:

مطلب دیگر اینکه برخی از مردم ، دام سنگین خانگی دارند مثلا چندتا گاو خریده اند و تولید شیرشان پایین است ، این همه هزینه وخرج کردند ولی تولید پایین است. می توان آنها را راهنمایی کرد .من با آقای میرزایی که صحبت می کردم گفتند: ما اول انقلاب تلقیح مصنوعی گرم داشتیم الان هم نظارت روی این قصه مفید است تا زحمات دامدار خانگی هم هدر نرود که آن همه خرج کند و زحمت بکشد ولی خرج آن هم در نیاید . می توان کلاسهای متعددی برای دامداران گذاشت و به آنها آموزش داد و دراین زمینه به آنها کمک کرد . من چندین بار با مهندس سعیدی صحبت کردم ما درشهرستان به کلاسهای اموزشی نیاز داریم حتی در زمینه تغذیه دام که به دامها چه خوراکی بدهیم همه اینها نیازمند به اموزش است . هرچه علمی تر وتخصصی تر و حساب شده تر عمل کنیم، هم هزینه ها کمتر می شود وهم بهره وری بالاتر می رود و دامدار هم آسیب کمتری می بیند.

راه اندازی کارخانه شیر زرند:

یکی از مسائلی که درشهرستان جایش خالی است مرکز خرید شیر است، با حاج اقا محمدی صحبت کردم که شما هم باید شیوه رئیس دستگاه قضا جناب آقای رئیسی را دنبال کنید که کارخانه ها را احیا می کنند، کاخانه شیر زرند را احیا کنید . ببینید مشکل آن چیست وچرا تعطیل شده است، این هم ضرروی است. درفصل های مختلف ، خیلی از دامداران نمی دانند شیر را چکار کنند مثلا درایام نوروز ویا تعطیلات گاهی 400-500کیلوگرم شیر خراب می شود که واقعا خسارت بار است .ان شاءالله خدابه شما توفیق بدهدومن هم از شما تشکرمی کنم.

تشویق مردم به حضور حداکثری درانتخابات:

در انتخابات حضور بسیار خوبی داشته باشید و دیگران را برای رای دادن تشویق کنید، حضور حداکثری برای ما خیلی مهم است انتخاب اصلح هم مهم است ولی حضور مهمتر است که نشان اقتدار نظام است واینکه مردم نظام اسلامی رادوست دارند، بالاخره اگر امیرالمومنین هم با آن ذوالفقار حاکم باشد ومردم نباشند، امیرالمومنین هم نمی تواندکاری انجام بدهد او که امام معصوم است و با آن علم و تدبیر باید سردرچاه کند،چه برسد به الان که معصوم نداریم، دشمنان ما دوست دارند حضور مردم درانتخابات کمرنگ شود. مردم سوریه درمقطعی حضور کمرنگ داشتندو از دولت خود حمایت نکردند و دیدید که به چه بلاها که مبتلا نشدند ولی الان که فهمیدند از بشار اسد حمایت جانانه کردندولی چه فایده ، ضربه محکمی را از دشمنان خود خوردند؛ امیرالمؤمنین علی علیه السلام فرمود: « مَنْ نَامَ عَنْ نُصْرَةِ وَلِيِّهِ انْتَبَهَ بِوَطْأَةِ (عَدُوِّهِ) » (2)کسی که به هنگام یاری ولیّ (رهبر) خود، بخوابد با لگد دشمن از خواب بیدار خواهد شد. مردم سوریه با لگد دشمن بود که از خواب غفلت بیدار شدند وقتی سر فرزندانشان رابریدند و ناموس آنها رابه اسارت گرفتند ، بیدار شدندوحمایت کردند . نگذارید در اطرافیان شما کسی باشد که بگوید من رای نمی دهم و ناامید باشد که رای دادن من اثری ندارد. رای شما اثر دارد و می تواند تغییر ایجاد کرد ؛ این تغییر دست خود مردم است .در انتخابات ایران اسلامی ، رای رهبر انقلاب و رای رئیس جمهور و مراجع تقلید با رای یک پیرمرد در روستا فرقی ندارد و هم سنگ است ویک تاثیر دارد . همه مردم باید پای صندوق رای حضور پیدا کنند.به نظر بنده حضور امروز پای صندق رای از حضور در جبهه مهمتر است، چون زمان جنگ هیچ وقت مراجع فتوا ندادند که حضور در جبهه واجب عینی است ولی امروز مقام معظم رهبری و مراجع دیگر مانند آیت الله سیستانی فتوا دادند که حضور در انتخابات واجب عینی است، بنابراین این حضور خیلی مهم است ان شاءالله همه باشکوه درانتخابات حضور داشته باشید تا ایران اسلامی هم سربلند شود،بنده معتقدم کسی که واقعا عاشق امرالمومنین و حضرت زهرا وعاشق اهل بیت است و می خواهدکه مکتب اهل بیت جهانی شود، باید به جمهوری اسلامی خدمت کند. چون اگر جمهوری اسلامی بتواند زندگی دنیا وزندگی اقتصادی مردم رادرست کند، همه مردم دنیا جذب آن خواهند شد همه مکتبها شکست خورده است . مردم امریکا و شوروی از لیبرالیسم بیزار هستند .مردم دنیا ازمکاتب غربی و شرقی ناراضی هستند ؛ اگر جمهوری اسلامی بتواند زندگی واقتصاد مردم را درست بکند واقعا دنیا جذب اهل بیت می شود ،هرکسی هرکجا هست کوشش کند و به نظام اسلامی خدمت کند ودرمسئولیت خودش خوب عمل کند ، ان شاءالله مردم شهرستان زرند حرف اول را بزنند .درنظرسنجی کشوری صورت گرفته، مشارکت در استان کرمان بیشتر از استانهای دیگر بوده است وتا امروز مردم زرند در استان کرمان بیشترین حضور را داشته اند .ان شاءالله این اتفاق بیفتد ومایه خوشحالی شود ومردم زرند بیشترین حضور راداشته باشند، سلایق مختلف مهم نیست اصلِ حضور مهم است، انتخاب اصلح هم تشخیص هر فرد است که مطابق معیارمقام معظم رهبری باشد. از حضور شما خوشحالم بنده هرکاری از دستم بربیاید درجهت پیشرفت کشاورزی و دامداری درشهرستان انجام خواهم داد.
والسلام علیکم ورحمت الله وبرکاته


پی نوشت:

1- سوره مبارکه مومنون ،آیه 51

2- عيون الحكم و المواعظ (لليثي)، ص: 441.


http://yascms.ir/emam/gozaresh/khordad140089.jpg

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.