سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

تغذیه و سلامت ازدیدگاه آیات و روایات/حضور حداکثری و انتخاب اصلح دو عنصر مهم در انتخابات

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 100 مرتبه
دسته: خطبه های نماز جمعهتاریخ: 1400.03.09
 
نماز جمعه شهرستان زرند به امامت حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه محترم مورخه1400/03/07





http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG



خطبه اول

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه سِیدِنا وَ مَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَد صلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین .

قال الله الحکیم فی کتابه : « يا أَيُّهَا الرُّسُلُ كُلُوا مِنَ الطَّيِّباتِ وَ اعْمَلُوا صالِحاً إِنِّي بِما تَعْمَلُونَ عَلِيمٌ » (1)

اُوصیکُم عِبادَالله وَ نَفسی بِتَقَوَیَ الله

السلام علیک یا صاحب الزمان(عج) ، یا بقیة الله یا اباصالح (ع)، ادرکنا و اغثنا.

خشنودی مولایمان صاحب الزمان(عج) ،سلامتی رهبر عزیز و بزرگوارمان ،شادی روح امام راحل عظیم الشأن، شادی ارواح طیبه شهدا ، شهدای والامقام شهرستان ، شهدای مدافع حرم، یگانه شهید مدافع حرم شهرمان شهید والامقام شهید عظیمی ، سیدالشهدای مقاومت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و همکارانشان، شادی ارواح مطهر شهدای گمنام شهرستان ،شهدای خدمت ، شهدای سلامت ، شادی دو شهید گرانقدر مهمان امروز نماز جمعه ، سلامتی همه خدمتگزاران به نظام اسلامی ، سلامتی خودتان و خانواده و فرزندانتان اجماعاً صلوات.

امیدوارم خداوند متعال ، این حضور مؤمنانه شما عزیزان را در نماز جمعه ، این خطبه، این نشستن و سکوت را در نماز جمعه ، از همه ما قبول بگرداند ، ذخیره ای ارزشمند برای دنیا و آخرت، مخصوصاً برای اولین لحظه ورود ما به عالم قبر و قیامت قرار بگیرد ، باز هم صلوات بر محمد وآل محمد (ص).

از حضور مؤمنانه همه شما برادران و خواهران مکرمه در نمازجمعه ، از ستاد برگزاری نماز جمعه ، از مدیران و مسئولین محترم ، سروران معظم روحانی ، از هیأت امنای مسجد جامع ، از قاری محترم، مجری محترم و مؤذن محترم ، از سخنران قبل از خطبه ها جناب سرهنگ کردی نیز
صمیمانه تقدیر و تشکر می کنم. خدا را شکر می کنیم با فروکش کردن ویروس منحوس کرونا بار دیگرنماز جمعه در سراسر ایران اسلامی اقامه می شود. ان شاءالله که ضوابط و پروتکل های بهداشتی را هم رعایت کنید.

تغذیه و سلامت ازدیدگاه آیات و روایات :

از این خطبه بحثی را درمورد اهمیت سلامتی ، ازآیات وروایات آغاز می کنیم ؛مسئله سلامتی بسیار مهم است. به موازات صنعتی شدن دنیاو پیشرفت آن ، بیماریها هم روز به روز بیشتر شده است و بیماریهای ناشناخته دامن بشر را گرفته است ومشکلات زیادی را به وجود آورده است. اهمیت سلامتی در روایات تا حدی است که در روایتی از امام على علیه ‏السلام چنین آمده است: « اَلصِّحَّهُ اَفْضَلُ النِّعَمِ »(2) سلامتى بالاترین نعمتی است که خداوند به انسان عنایت می کند . ویا در روایتی رسول الله (ص) می فرماید: « المُؤمِنُ القَوِيُّ خَيرٌ وأحَبُّ إلَى اللّه ِ مِنَ المُؤمِنِ الضَّعيفِ » (3)مؤمن قوی و نيرومند از مؤمن ضعيف بهتر و محبوب تر است. صحت وسلامت جسم مبتنی بر تغذیه و غذایی است که انسان استفاده می کند، از این جهت در آیات و روایات بر بحث تغذیه سالم تاکید بسیار شده است که تغذیه باید طیب و پاک باشد . در آیه ای که ابتدای سخن خدمتتان عرض کردم خدای تبارک تعالی خطاب به پیامبر(ص) می فرماید: « يا أَيُّهَا الرُّسُلُ كُلُوا مِنَ الطَّيِّباتِ وَ اعْمَلُوا صالِحاً إِنِّي بِما تَعْمَلُونَ عَلِيمٌ » اگر می خواهید کار خوب انجام دهید باید غذای پاکیزه بخورید .غذای طیب وپاکیزه زمینه کارخوب را برای انسان فراهم میکند.اگر جسم انسان سالم نباشد، نمی تواند عبادات خود را به خوبی انجام دهد ، روزه بگیرد و یا نماز خود را ایستاده بخواند. بنابراین تغذیه بسیارمهم است. به این دلیل است که خداوند در قرآن می فرماید: «فَلْيَنْظُرِ الْإِنْسانُ إِلي‏ طَعامِهِ» (4) بنابراین انسان باید به طعام خود با دقت نگاه کند تا ببیند چه غذایی را مصرف می کند تغذیه بسیار مهم است.همین طور فرموده است: «كُلُوا وَ اشْرَبُوا وَ لا تُسْرِفُوا » (5) به قول یک نفر كلوا و اشربوا در گوش كن و لا تسرفوا را فراموش كن! فراموشی لا تسرفوا زمینه بیماری را در انسان فراهم می کند.جسم مرکب روح است و گفتیم سلامت جسمی انسان بستگی به غذایی دارد که انسان مصرف می کند.بعضی از غذاها خیلی توصیه شده است منتهی بین ما متروک شده اند. در این جا می خواهم به غذاهایی که درراویات به آن توصیه شده است و ما به آنها اهمیت نمی دهیم، بپردازیم.

توطئه حذف سرکه از سفره ایرانیان:

در اوایل دوره قاجار وقتی پزشکان فرانسوی می آیند در ایران طبابت کنند می بینند سرشان خیلی خلوت است و مراجعه کننده زیادی ندارند در این بین یکی از محققین فرانسوی چند سالی در ایران تحقیق می کند و کتابی می نویسد که در ابتدای کتابش گفته اگر می خواهید مطب های شما رونق پیدا کند دو کار انجام دهید؛ اولا سرکه را از ایرانی ها بگیرید، ثانیا حجامت را ممنوع کنید، در این صورت مطب هایتان خود به خود رونق می گیرد.
بدگویی ازخوردن سرکه وبدگفتن از حجامت را ببینید در حالی که روایات ما برروی مصرف سرکه تاکید بسیار دارد!

خواص سرکه در احادیث :

در روایتی از امام صادق (ع)آمده است: « نِعْمَ‌ الْإِدَامُ‌ الْخَلُ‌ » سرکه چه خوب خورشتی است « يَكْسِرُ الْمِرَّةَ » یعنی مره (سودا)را می‌شکند «وَ يُطْفِئُ الصَّفْرَاءَ » و صفراء را خاموش می‌کند «وَ يُحْيِي الْقَلْب‌ » و قلب را زنده می‌کند.(6) متاسفانه امروز مصرف غذاهای فست فودی، پیتزا، ساندویچ وهمه غذاهای سردی که ما مصرف می کنیم ، موجب شده است بیماریهای قلبی و عروقی زیادشود، از طرف دیگر مارا منع کرده اندکه مبادا سرکه مصرف کنید تا با افزایش بیماریها ، شرکت های تجاری داروسازی در دنیا کسب درآمد بالایی داشته باشند. اگر با مصرف دارویی شیمیایی بیمار درمان نشد، دز مصرف دارو را بالا می برند مثلا 10% را به 20% وبعد به 40% و60% افزایش می دهند و درآخرکار هم بدن به مصرف این دارو عادت می کند وتا آخر عمر باید دارو مصرف کند در حالیکه سلامتی هم به او نمی دهد و مصرف زیاد این دارو باعث می شود روز به روز رگ های قلب بیشتر گرفته می شود ولی در روایات ما آمده است: « نِعْمَ‌ الْإِدَامُ‌ الْخَلُ‌ » سرکه چه خوب خورشتی است. سرکه سیب و سرکه خمری مانند سرکه انگور، خواص درمان بسیار زیادی دارد. چنانچه امام صادق عليه السلام می فرماید: « الخَلُّ يُنيرُ القَلبَ »(7) سركه ، قلب را روشن مى‏كند. از امام كاظم علیه‏السلام هم روایت شده است: « أنَّهُ يُنادِي مُنادٍ مِنَ السَّماءِ » منادی‏ای از آسمان ندا می‏دهد: « اللّهُمَّ بارِك فِي الخَلاّلينَ وَالمُتَخَلِّلينَ» خداوندا! خلاّلان و متخلّلان را بركت ده! .... [راوی می‏گوید :] گفتم: فدایت شوم! مقصود از «خلاّلان» و «متخلّلان» چیست؟ فرمود: « الَّذينَ في بُيوتِهِمُ الخَلُّ وَالَّذينَ يَتَخَلَّلونَ» كسانی كه در خانه‏هایشان سركه (خلّ) هست و كسانی كه خلال می‏كنند.(8) امام صادق (علیه السلام) در حدیثی از آثار و فواید استفاده از سرکه می گویند: « نِعْمَ اَلْإِدَامُ اَلْخَلُّ ... وَ يَقْتُلُ دَوَابَّ اَلْبَطْنِ » (9) سرکه جانورانی را که درشکم هستند را می کشدو نابود میکند. بهرحال شما سبزی را از بیرون تهیه میکنید اینها آلوده هستند وانگل دارند و به بدن انسان واردمی شود و تنها چیزی که می تواند این انگل را از بین ببرد استفاده از سرکه است. البته نه اینکه زیادبخورد به اندازه یک قاشق غذاخوری سرکه را باآب مخلوط کنیدو بعداز غذا استفاده کنید زیرا زیادخوردن سرکه هم ضرر دارد ویا می توانید سرکه را با عسل مخلوط کنیدو بخورید، این کار باعث می شود کرمها وانگل هایی که در بدن انسان است ازبین برود ورگ های قلب هم باز شودو قلب را نورانی می کند.

سرکه و روغن زیتون بخورید :

یکی از مطالبی که در روایات زیاد آمده است و به عنوان غذا وخورشت پیامبران برآن تاکید شده است. مصرف سرکه با روغن زیتون است . دوتا قاشق سرکه با یک قاشق روغن زیتون مخلوط کنید واستفاده کنیدکه خورشت پیامبران است.

راوی می گوید از امام صادق (علیه السلام) در مورد غذا سوال کردم ، حضرت فرمود: « کَانَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ أَشْبَهَ النَّاسِ طِعْمَةً بِرَسُولِ اللهِ» امیر المومنین شبیه ترین مردم به پیامبر (ص) بود در غذا، « کَانَ یَأْکُلُ الْخُبْزَ وَ الْخَلَّ وَ الزَّیْتَ ‏» خود، نان و سرکه و زیتون (روغن زیتون) می‌خورد « وَ یُطْعِمُ‏ النَّاسَ‏ الْخُبْزَ وَ اللَّحْمَ » و به مردم نان و گوشت می‌خوراند.همین طور از عجلان روایت شده است که بعد از پاسی از شب با امام صادق علیه السلام می خواستیم شام بخوریم ایشان سرکه و روغن زیتون و مقداری گوشت آوردند پس گوشت را به من داد تا بخورم و ایشان سرکه و روغن زیتون را خوردند و از گوشت نخوردند و فرمودند:« إِنَّ هَذَا طَعَامُنَا وَ طَعَامُ الْأَنْبِیَاءِ» این غذای ما است و غذای انبیا علیهم السلام.(10)
اینها راز سلامتی است که دشمنان اینها را از ما گرفته اند، البته سخنانی پیرامون حجامت ومسائل دیگری هم هست که اگر توفیقی شد در خطبه های آینده خدمتتان عرض می کنم بنابراین مصرف سرکه خمری یاسرکه انگوری به همراه روغن زیتون می تواند برای جسم مفید باشد که متاسفانه برای بالا بردن فروش داروهای شیمیایی خود آنها را از ما دور کرده اند و این است که شرکت دارویی روز به روز پولدارتر و مردم رنجور تر وبیمارتر می شوند.

خدایا به حق محمدوآل محمد جسمی سالم وعقلی نورانی به همه ما عنایت بفرما

خطبه دوم

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه سِیدِنا وَمَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَدصلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین.

اُوصیکُم عِبادَالله وَنَفسی بِتَقَوَیَ الله.

در آغاز خطبه دوم خود و همه شما برادران و خواهران مکرمه را دعوت می کنم به تقوی الهی؛ در توصیه به تقوی ان شاءالله کمک کنیم تا نماز جمعه با شکوه وعظمت بیشتری اقامه شود وهمین طور سکوت حین خواندن خطبه های نماز جمعه را مراعات کنید.

حضور حداکثری و انتخاب اصلح دو عنصر مهم در انتخابات :

درود برخدا بر رزمندگانی که فتح خرمشهر را رقم زدند، درود خدا بر شهدای فتح خرمشهر و درود خدابر رزمندگانی که در نماز جمعه امروز حضور دارندو در فتح خرمشهر نیز شرکت داشتند، این اجر و پاداش بزرگ برای همه شما محفوظ است وخدای متعال مجروحین فتح خرمشهررا شفای کامل عنایت بگرداند. ما مدیون این رزمندگان و شهدا هستیم .حفظ خون شهدا به این است که نظام جمهوری اسلامی را حفظ کنیم. مطالب بسیار خوبی را جناب سرهنگ کردی اشاره کردند وبنده آنها را تکرار نمی کنم. امروز حضور در پای صندوق های رای به معنای حفظ نظام جمهوری اسلامی و حفظ خون شهدا است و یک جهاد محسوب می شود. دیروز شرکت در جنگ برای فتح خرمشهر و امروز حضور پای صندوق رای جهاد است که نتیجه آن، حفظ راه امام و شهدا وحفظ راه مقام معظم رهبری است و این حضور بسیار مهم است و بالاترین نعمتی است که خدای تبارک وتعالی به ما عنایت می کند که به حرف ولی زمان عمل کنیم همانطور که دیروز حضرت امام امر فرمودند حضور در جبهه جهاد است امروز هم ولی امر ما می فرمایند حضور پای صندوق های رای یک جهاد است. بنابراین حضور حداکثری و دشمن شکن بسیار مهم است. وقتی مردم پای صندوق رای حاضر می شوند، دشمن ناامید می شود که بعداز گذشت 40 سال هنوز مردم ایران نظام خود را دوست دارند و وابسته آن هستند. بنابراین حضور حداکثری بسیار مهم است ، انتخاب اصلح هم خیلی مهم است . همه ما با تمام وجود با مشکلات اقتصادی درزندگی خود دست و پنجه نرم می کنیم ، کارخانه های زیادی تعطیل شدندو کارگان آنها بیکار شدند ، ویروس منحوس کرونا هم به اقتصاد جامعه ضربه زده است و مشکلات اقتصادی مردم را مضاعف کرده است ولی عمده مشکلات اقتصادی امروز جامعه ما ، از ضعف و ناتوانی مدیران است . برای رفع ناتوانی مدیران و ضعف مدیریت باید تحول ایجاد کرد و حضور پای صندوق رای و رای دادن به کسی که معتقد به تحول است،می تواند این تحول را ایجاد کند. متحلگر و کسی که می تواند تحول ایجاد کند کسی است که مقام معظم رهبری فرمودند : جوان نخبه ی مومن؛ اعتماد به جوان مومن نخبه ، می تواند تحول ایجاد کند .در این صورت او هم در کابینه خود از نخبگان و جوانان مومن و متدین که حافظ نظام جمهوری اسلامی هستند استفاده میکند، وقتی جوان مومن نخبه، مدیریت کشور را به دست گرفت در این صورت رئیس و وزیر وهمه معاونان و استانداران و فرمانداران شهرها را هم از بین جوانان مومن و نخبه انتخاب می کند و از تجربه افراد باتجربه هم استفاده می کند و ان شاءالله مشکلات کشور یکی پس از دیگری حل می شود . بنابراین اگر ما می خواهیم تحول ایجاد کنیم ومشکلات حل شود دوای آن حضور حداکثری در انتخابات و انتخاب اصلح است. رهبر معظم انقلاب همچون ناخدای حکیم ، فهیم وکارشناسی است که باید کلام اورا که قیمتی و کارشناسی شده است ، با آب طلا نوشت .هیچ خدعه و دروغی درسخنان او نیست وسخنان او عین صداقت و دلسوزی است و خدایی بودن در سخن او موج می زند. حفظ انقلاب و خون شهدا در کلام اوست و دوای درد است وآن انتخاب دولت جوان حزب الهی برای رفع مشکلات کشور است. البته همه افرادی که شورای نگهبان تایید کرده است دارای شرایط حداقلی برای ریاست جمهوری هستند و انسان های خوبی هستند منتهی درمیان اینها بیاد یک نفر را که اصلح است ، تشخیص بدهیم وانتخاب کنیم تامشکلات کشور حل شود و بدانیدآینده درخشان است، فرض کنید کشتی در دریای طوفانی حرکت میکند و دراین کشتی ممکن است بحث و دعواو زدو خورد و بگومگو پیش بیاید ولی ناخدایی که سکان دار کشتی است چشمان نافذ دارد ومسیررا بلد است طوفان را می شناسد کوههای یخی که مقابل کشتی است را می بیند و هدایتگر خوبی است وکشتی را به ساحل نجات هدایت میکند. الان ناخدای کشتی ماولی فقیه است که خداعمر او را زیاد کندو به اوسلامتی دهد، او درست هدایت میکند حالا این میان جناح های سیاسی خوب و بد هم را می گویند وهم راتخریب می کنند ولی مسیر انقلاب مسیردرستی است و این ان شاءالله نتیجه آن این است که پرچم انقلاب به دست امام زمان سپرده می شود و ایران اسلامی زمینه ساز ظهور امام زمان خواهد شد و این امر قطعی است ، به سخنان رهبر انقلاب خوب گوش بدهید ، چقدرآرابخش است و دقت کنید از طمانینه الهی برخوردار است و می داند آینده کشور به کدام سمت است ، تاریخ ثابت کرده است هرکجا وهر وقت ما به فرمایشات ایشان عمل کردیم موفق شدیم و هرکجا گرفتار خط بازی سیاسی شدیم، ضررکردیم وشکست خوردیم. ان شاءالله اولا حضور حداکثری مهم است ، مخصوصا شهرستان ما که باید همه تلاش خود را بکنیم تا در استان حرف اول را بزنیم و بیشترین حضور رادر پای صندوق های رای داشته باشیم ؛ دوم انتخاب اصلح است .تحقیق وبررسی کنید وفرمایشات مقام معظم رهبری را عملی کنید ، ان شاءالله آن نتیجه ای که باید حاصل شود و به دعای امام زمان مشکلات یکی پس از دیگری حل شود.

اتحاد مسلمانان و تقویت جبهه مقاومت رمز نابودی صهیونیست ها:

انتخابات سوریه هم باشکوه برگزار شد، سوریه جلودار مقاومت در منطقه است . الحمدالله جناب بشار اسد با رای بالایی انتخاب شد ، مردم عراق هم به زودی رای گیری خواهند داشت ، ان شاءالله جبهه مقاومت درعراق هم تکمیل شود ، الحمدالله جبهه مقاومت درمنطقه خاورمیانه قدرت گرفته است و شاهد اضمحلال رژیم صهیونیستی هستیم که بعد از 12روز جنگ مجبور به اعلام آتش بس شدند. ان شاءالله خداوند روز به روز آنهارا ضعیف تر بگرداندو شیعیان رادر سراسر دنیا پیروز بگرداند.

والسلام علیکم و رحمه الله وبرکاته

پی نوشت:

1- سوره مومنون آیه 51

2- غررالحکم، ح ۱۰۵۰

3- صحيح مسلم : 4 / 2052 / 34 ، سنن ابن ماجة : 1 / 31 / 79 و ج 2 / 1395 / 4168 ، مسند ابن حنبل : 3 / 295 / 8799 و ص 302 / 8837 والثلاثة الأخيرة نحوه ، السنن الكبرى : 10 / 152 / 20173 كلّها عن أبي هريرة ، كنز العمّال : 1 / 115 / 540 .

4- سوره مبارکه عبس ،آیه 24

5- سوره مبارکه اعراف ، آیه 30

6- الکافی، کلینی، ج6، 329، ط اسلامیه.

7- المحاسن ، جلد 2 ، صفحه 284 ، حديث 1925

8- مكارم الأخلاق، جلد 1، صفحه 330، حدیث 1059

9- مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل , جلد۱۶ , صفحه۳۶۴

10- کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، ج 6، ص 328، تهران، اسلامیه، 1374 ش.


http://yascms.ir/emam/gozaresh/khordad140010.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/khordad140011.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/khordad140012.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/khordad140013.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/khordad140014.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/khordad140015.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/khordad140016.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/khordad140017.jpg

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.