سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

مصاحبه حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی با رادیو کرمان به مناسبت شب قدر با موضوع عدالت

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 131 مرتبه
دسته: مصاحبهتاریخ: 1400.02.21
 
مصاحبه حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی با رادیو کرمان به مناسبت شب قدر با موضوع عدالت مورخه1400/02/15



http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG



الحمدلله، الصلاة والسلام علی رسول الله وعلی آله آل الله

السلام علیک یا امیرالمومنین (ع)، السلام علیک یا صاحب الزمان(عج)

مهمترین سیره امیرالمومنین(ع):


خدمت همه شما شنوندگان عزیز و روزه داران گرامی ،هم استانی هاو همشهری های عزیز سلام عرض می کنم، ان شاءالله دعای شما در این شبهای با ارزش، مورد قبول حق تعالی قرار بگیرد حال ما چقدر خوب می شود وقتی در این شبهایی که متعلق به آقا امیرالمومنین است به زندگی مولا امیرالمومنین علی(ع) نگاه کنیم.مهمترین نمودار سیره امیرالمومنین عدالت علی است . مهمترین ارزشی که از اول تاریخ بشر تا به امروز مورد توجه بوده است عدالت است با اینکه زمانها عوض شده است، نسل ها عوض شده است ولی عدالت همچنان با ارزش است، ادیانی که معتقد به مهدویت امام زمان و یا معتقد به آمدن منجی هستند، نمی گویند منجی دنیارا پر از دین می کند بلکه می گویند منجی دنیا را پُر از عدل و داد می کند، این نشان از اهمیت عدالت دارد.

هدف همه انبیاء برپایی قسط وعدل:

همه انبیا برای ایجاد قسط و عدل آمدند عدل و عدالت صفتی است که هم خدا دوست داردو هم بندگان او و خداوند خودش را به این صفت ستوده است عدل یعنی هرچیزی در جای خودش و حق هرچیزی رابه حد خودش دادن . مولوی تعبیر خوبی دارد می فرماید: " عدل چه بود وضع اندر موضعش* ظلم چه بود وضع در ناموقعش" هر چیزی در جای خودش قرار بگیرد هم عدل است و زیبا . عدالت یعنی به اندازه حق به او داده شود، واگر کم حق دارد ،کم به اوداده شود و اگر زیاد حق دارد، زیاد به او داده شود. امیرالمومنین می فرماید: « قوی ترین اساس ایجاد عدالت است و ظلم سرزمین ها را ویران می کند » (1)

اهمیت عدالت در آیات و روایات:


فردی به امام سجّاد علیه السلام عرض کرد: مرا از تمام دستورهاى دین آگاه کنید، حضرت فرمودند: « قَوْلُ الْحَقِّ وَ الْحُکْمُ بِالْعَدْلِ وَ الْوَفاءُ بِالْعَهْدِ » حق‌گویى، قضاوت عادلانه و وفاى به عهد.(2) رسول اعظم (ص) فرمودند: « عَدْلُ سَاعَةٍ خَيْرٌ مِنْ عِبَادَةِ سَبْعِينَ سَنَة قِيَامٍ لَيْلُهَا وَ صِيَامٍ نَهَارُهَا » يك ساعت به عدالت رفتار كردن بهتر از هفتاد سال عبادت است؛ كه شبهايش را بيدار و روزهايش را روزه دار باشد،«وَ جَوْرُ سَاعَةٍ فِي حُكْمٍ أَشَدُّ وَ أَعْظَمُ عِنْدَ اَللَّهِ مِنَ اَلْمَعَاصِي سِتِّينَ سَنَة » و يك ساعت حكم به ظلم كردن نزد خدا از گناهان شصت سال سخت تر و بزرگتر است.(3)

عدالت پیامبر اکرم(ص) در حق خود ودیگران:

پیامبر خدا اهل عدالت بودند حتی نسبت به خودشان هم عادل بودند، هنگامی که پیامبر اسلام(ص) رحلت قریب الوقوع خود را به مردم خبر داد و از آنها حلالیت طلبید . از آنها خواست اگر کسی حقی بر او دارد در همین دنیا آن حق را مطالبه کند که مردی از این میان جمعیت بلند شد و عرض كرد: یا رسول‌اللَّه! من به گردن تو حقّی دارم. تو یك وقت با ناقه از پهلوی من عبور می‌كردی؛ من هم سوار بودم، تو هم سوار بودی. ناقه‌ی من نزدیك تو آمد و تو با عصا، هی كردی؛ ولی عصا به شكم من خورد و من این را از تو طلبكارم! پیغمبر پیرهنش را بالا زد و گفت همین حالا بیا قصاص كن؛ نگذار به قیامت بیفتد. مردم حیرت‌زده نگاه می‌كردند و می‌گفتند آیا این مرد واقعاً می‌خواهد قصاص كند؟ آیا دلش خواهد آمد؟ دیدند پیغمبر كسی را فرستاد تا از خانه، همان چوبدستی را بیاورند. بعد فرمود: بیا بگیر و با همین چوب به شكم من بزن. آن مرد جلو آمد. مردم، همه مبهوت، متحیّر و شرمنده از این‌كه نكند این مرد بخواهد این كار را بكند؛ اما یك وقت دیدند او روی پای پیغمبر افتاد و بنا كرد شكم پیغمبر را بوسیدن. گفت: یا رسول‌اللَّه! من با مسّ بدن تو خودم را از آتش دوزخ نجات می‌دهم (4) بنابراین در زندگی شخصی و اجتماعی خودمان به عدالت رفتار کنیم که عدالت را خداوند و بندگان او دوست دارند و به مولا امیرالمومین نگاه کنیم که مظهر عدالت است. ان شاءالله عبادت شما مقبول درگاه حق تعالی باشد.

والسلام علیکم و رحمه الله وبرکاته


پی نوشت:

1- تمیمی آمدی، عبدالواحد بن محمد، غرر الحکم و درر الکلم، ص57، شماره1110، دار الکتاب الاسلامی، قم، 1410ق.

2- خصال، ص 113، ح 90

3- مشکاة الأنوار في غرر الأخبار، ج 1، ص 671

4- امالی شیخ صدوق، 506


چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.