سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

مصاحبه حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی با رادیو کرمان به مناسبت شب قدر با موضوع قناعت

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 121 مرتبه
دسته: مصاحبهتاریخ: 1400.02.20
 
مصاحبه حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی با رادیو کرمان به مناسبت شب قدر با موضوع قناعت مورخه1400/02/12




http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG



الحمدلله، الصلاة والسلام علی رسول الله وعلی آله آل الله

السلام علیک یا امیرالمؤمنین (ع)، السلام علیک یا صاحب الزمان(عج)

حیات طیبه؛ رهاورد قناعت :

خدمت شما شنوندگان عزیز سلام عرض میکنم . ان شاءالله نماز و روزه شما مقبول درگاه حق تعالی باشد، در ایام دهه پایانی ماه مبارک رمضان هستیم، ان شاءالله از لیالی قدر بالاترین بهره را ببریم. در ایام شب قدر ، شب نزول قرآن، شب دعا ومناجات، شب استجابت دعا ، شب توبه و از طرفی در ایام ضربت خوردن و شهادت امیرالمومنین(ع) هستیم. به همه شما علاقمندان و شیعیان امیرالمومنین و به عزاداران حضرتش تسلیت عرض میکنم. ان شاءالله همه ما پیرو امیرالمومنین (ع) باشیم. برادران و خواهران حالمان خوب می شود اگر پیرو امیرالمومنین (ع) باشیم .

حالمان خوب می شود اگر در زندگی اهل قناعت باشیم. یکی از خصوصیتهای بسیار خوب امیرالمومنین (ع) این بود که به کم قانع بودند و به اندک اکتفا میکردند ومعنای قناعت هم اکتفا به اندک و رضایت به کم داشتن است، قناعت در زندگی ضد اسراف کاری است .قناعت، صفت ارزشمندی است . با تکرار انسان می تواند جلوی نفس خودش را از زیاده خواهی بگیرد. روزه داران عزیز قانع بودن و اهل قناعت بودن آثار فراوانی دارد یکی از برکات قناعت درزندگی این است که حیات پاکیزه وزندگی پاکیزه را خدا نصیب انسان میکند. چنانچه خداوند در قرآن مجید می فرماید: « مَنْ عَمِلَ صالِحاً مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثي‏ وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَياةً طَيِّبَةً » هر کس از مرد یا زن ، عمل نیک انجام دهد در حالی که ایمان داشته باشد پس او را بی تردید ( در دنیا ) به حیات طیبه(زندگی پاکیزه ای) زنده خواهیم داشت.(1) از حضرت علی (ع) سوال شد : منظور از آیه " فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیَوةً طیِّبَةً " چیست؟ حضرت فرمود: قناعت ( 2) . ای برادر عزیز و خواهر گرامی، اگر اهل قناعت باشی، عزت و سربلندی داری ، میوه قناعت عزت و آبروست. البته معنای قناعت این نیست ما در خانه بنشینیم وکار نکنیم بلکه در شرع مقدس تشویق به کار شده است و توصیه شده است سعی وتلاش داشته باشیم ولی باید جلوی حرص خودرابگیریم، تلاش در رزق و روزی مارا به فزون طلبی نکشاند .آنچه از راه حلال به دست می آوریم، اولا قانع باشیم و اگر بر زیادی اموال ، خمسی واجب شد، آن را بپردازیم ، زکات بدهیم و انفاق کنیم .

اهمیت قناعت در کلام حضرت علی(ع) :

چگونه درزندگی قانع باشیم راه قناعت این است که به زندگی امیرالمومنین (ع) نگاه کنیم و به زندگی اول مرد اسلام رسول خدا(ص) نگاه کنیم .امیرالمومنین (ع) به مردم نان و گوشت می خوراندند و لی خودشان از نان جو ونمک استفاده میکردند .قناعت در زندگی ،شکرگزاری ،آزادگی ومردانگی می آورد و انسان را از حرص و طمع باز می دارد. کسی که اهل حرص و طمع شد در زندگی آرامش و آسایش ندارد و همیشه نگران سرنوشت مال و ثروت خود ونگران منصب و مقامش است. انسان قانع درزندگی به خدا وبه قدرت و رزاقیت او اعتماد دارد، بیایید در زندگی میانه رو باشیم واعتدال داشته باشیم و مخارج غیرضروری را از زندگی خود حذف کنیم و جلوی اسراف را بگیریم. ایام شهادت امیرالمومنین است به چند سخن در باب قناعت از کلام امیرالمومنین(ع) اشاره می کنیم: امام علی علیه السلام به کارگزاران خود فرمودند: « اَدِقُّوا اَقلامَکُم قارِبُوا بَینَ سُطُورِکُم» نوک قلم ها را تیز کنید، سطرها را نزدیک هم قرار دهید « وَ احذِفُوا عنّی فُضُولَکُم وَاقصُدُ واقصد المَعانی وَ اِیاکُم وَ الاِکثارَ » مطالب اضافی را از متن حذف کنید، فقط مسائل لازم را بنویسید و از زیاده روی در نوشتن بپرهیزید، «فَاِنَّ اَموالَ المُسلِمینَ لا تَحتَمِلُ الاَضرارَ» زیرا اموال مسلمانان تحمل ضرر و زیان را ندارد.(3) همچنین امام علی علیه‌ السلام فرمودند: « کَفَى بِالْقَنَاعَةِ مُلْکاً وَ بِحُسْنِ الْخُلْقِ نَعِیماً » (4)هر که از صفت قناعت برخوردار است همین پادشاهی برایش کافی است و هر که دارای اخلاق خوب است همین نعمت او را کافی است. اگر می خواهی در زندگی پادشاهی کنی و آسایش داشته باشی ، به کم قانع باش. باید اهل کاروتلاش باشیم ودنبال رزق و روزی برویم ولی به کم در زندگی کفایت کنیم ، اگر فرهنگ جامعه این شد که همه مردم جامعه به قناعت روی بیاورند حق محرومان ومستضعفین وبقیه مردم پایمال نخواهد شد چون همه به حق وحقوق خودشان راضی هستند. ان شاءالله عبادات شما مقبول درگاه حق تعالی باشد و دعاهای شما مستجاب باشد. از همه شما بزرگواران و روزه داران التماس دعا دارم.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته


پی نوشت:

1- سوره مبارکه نحل،آیه 97

2- نهج البلاغه ، کلمات قصار، شماره 229

3- وسائل الشیعه، ج 17، ص 404

4- نهج البلاغه: حکمت 220

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.