سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

محمد(ص) ،پیامبر رحمت و مهربانی/ مسئولین با عمل انقلابی خود دِین خود را به شهداء ادا کنند

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 92 مرتبه
دسته: خطبه های نماز جمعهتاریخ: 1399.12.24
 
خطبه های نمازجمعه شهرستان زرند به امامت حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه محترم مورخه99/12/22



http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG


خطبه اول


اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه سِیدِنا وَ مَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَد صلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین .

اُوصیکُم عِبادَالله وَ نَفسی بِتَقَوَیَ الله

السلام علیک یا صاحب الزمان(عج) ، یا بقیة الله یا اباصالح (ع)، ادرکنا و اغثنا.

خشنودی مولایمان صاحب الزمان(عج) ،سلامتی رهبر عزیز و بزرگوارمان ، شادی روح امام راحل عظیم الشأن، شادی ارواح طیبه شهدا ، شهدای والامقام شهرستان ، شهدای مدافع حرم، یگانه شهید مدافع حرم شهرمان شهید والامقام شهید عظیمی ، سیدالشهدای مقاومت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و همکارانشان، شادی ارواح مطهر شهدای گمنام شهرستان ،شهدای خدمت ، شهدای سلامت ، شادی دو شهید گرانقدر مهمان امروز نماز جمعه ، شادی ارواح مؤمنین و مؤمناتی که اهل نماز جمعه بودند و از دنیا رفتند، سلامتی خودتان و خانواده و فرزندانتان اجماعاً صلوات.

از حضور مؤمنانه همه شما برادران و خواهران مکرمه در نمازجمعه ،از ستاد برگزاری نماز جمعه ، از مدیران و مسئولین محترم ، سروران معظم روحانی ، از هیأت امنای مسجد جامع ، از قاری محترم، مجری محترم و مؤذن محترم ، از سخنران قبل از خطبه ها جناب حجت الاسلام تهامی نیز صمیمانه تقدیر و تشکر می کنم.

امیدوارم خداوند متعال ، این حضور مؤمنانه شما عزیزان را در نماز جمعه ، این خطبه، این نشستن و سکوت را در نماز جمعه ، از همه ما قبول بگرداند ، ذخیره ای ارزشمند برای دنیا و آخرت، مخصوصاً برای اولین لحظه ورود ما به عالم قبر و قیامت قرار بگیرد ، باز هم صلوات بر محمد وآل محمد (ص). باخبر شدیم جناب آقای نخعی یکی از نمازگزاران روز جمعه که هر هفته در نماز جمعه شرکت می کرد، مرحوم شدند، خداوند ان شاءالله روح شان را شاد بگرداند،و همه کسانی که اهل نماز جمعه بودندو از دنیا رفتند از این نماز جمعه ما بهره ببرند و روح همه شان شاد شود.

محمد(ص) ،پیامبر رحمت و مهربانی :

قالَ اَمیرُالمُوْمِنینَ عَلِیُّ بْنُ اَبیطالب(علیه السلام) : « إنَّ اللَّهَ بَعَثَ مُحَمَّداً رَحمَةً لِلعالَمینَ و تَمَّمَ بِهِ نِعمَتَهُ» (1) ایام بسیار خجسته ومبارک بعثت پیامبر اعظم(ص) است، ما عیدی بالاتر از این عید نداریم ، برای اینکه انسانی و پیامبری والاتر و با عظمت تر از پیامبر اعظم (عج) نداریم وقتی شخصیت و شرافت رسول خدا (ص) از همه بالاتر و با عظمت تر است، عید مبعث هم که ایشان به پیامبری و هدایت ما انسانها مبعوث شدند ، آن روز هم شرافت پیدا می کند. ان شاءالله این روز و این ایام بر حضرت ولیعصر(عج) و شما بزرگواران مبارک باشد، ابن بطوطه در کتاب سفرنامه خود ، در 600 سال پیش چنین نوشته است : در ایام عید مبعث به نجف رسیدم ، مردم نجف به شب بعثت ، لیله محیا یعنی شب زنده شدن می گویند. در این شب افراد زیادی به زیارت امیرالمومنین(ع) می آیند ، افراد بیمار (نابینا ، ناشنوا ، ... ) همه کنار ضریح می نشستند و قرآن و دعا می خوانند و شب از نیمه که گذشت همه صحیح و سالم بلند می شوند در حالیکه شفای خود را از حضرت گرفته اند، و در بین مردم این امر مشهور است ، او می گوید من در مسافرخانه چند نفر را دیدم که از روم و خراسان آمده بودند و بیمار بودند ، سوال کردم چرا شما شفا نگرفته اید؟ گفتند ما به شب مبعث نرسیدیم و تا شب مبعث سال آینده نجف می مانیم ، بنابراین شرافت پیامبر اعظم(ص) در چنین روزی تاثیر گذاشته است و این روز با عظمت ترین روز است.در حدیثی که خدمتتان عرض کردم حضرت امیرالمومنین(ع) می فرماید : « إنَّ اللَّهَ بَعَثَ مُحَمَّداً رَحمَةً لِلعالَمینَ و تَمَّمَ بِهِ نِعمَتَهُ » (1) خداوند محمّد (صلّى الله علیه و آله) را برانگیخت تا رحمتی برای جهانیان باشد و نعمت خود را تمام کند. " بَعَثَ "او را برگزید تا " رَحمَةً لِلعالَمینَ "مهربانی را درجهان گسترش دهد وبرای همه مایه رحمت باشد. خدای متعال او را فرستاد تا همه با هم مهربان باشند. رحمت در مقابل غضب است ، خداوند رحمت کند شهیدمطهری را که از یکی از دانشمندان اروپایی به نام برنارد شاو نقل می کند که این دانشمند درکتاب خودش چنین نوشته است : من پیش بینی می کنم اروپای فردا به دین محمد گرایش پیدا خواهد کرد(در آینده اروپا از آن اسلام است ) و جمله دوم می گوید :کلیسا در گذشته به مردم خیانت کرده است که چهره این مرد بزرگ را مشبهه جلوه داده است تا مردم اروپا او را نشناسند، شما می بینید که چقدر در مورد پیامبر اعظم (ص) در اروپا فیلمها ساخته شده است وچه کتابهای زیادی نوشته شده است و چه تهمت هایی زده شده است، هدف این است که مردم اروپا پیامبر را نشناسند و رحمت للعالمین را تشخیص ندهند ولی با همه این احوال برنارد شاو می گوید پیش بینی من این است که مردم اروپا در آینده به دین اسلام گرایش پیداخواهند کرد و جمله سومی دارد که جالب است می گوید: تنها مردی که اگر صاحب همه عالم شود و برعالم حکومت کند بر مشکلات عالم قادر است وغیر او کسی قادر بر حل مشکلات عالم نیست. حال سوال این است که پیامبر(ص) چه آورده است که این چنین دانشمندان اروپایی آینده را پیش بینی می کنند؟ پاسخ این حدیث رسول خدا(ص) است که این حدیث در بالای سر مقام معظم رهبری هم قرار داده شده است که رسول خدا(ص) می فرماید: إِنَّمَا بُعِثْتُ‏ رَحْمَة » (2) من برای رحمت و مهربانی مبعوث شده‌ام . خداوند هم در قرآن مجید خطاب به رسول خدا (ص) می ‌فرماید: «وَ ما أَرْسَلْناكَ إِلاَّ رَحْمَةً لِلْعالَمينَ» (3) ما تو را جز برای رحمت جهانیان نفرستادیم.

تاثیر مهربانی بر انسان:

کمی روی این موضوع فکر کنید که مهربان بودن چه تاثیری دارد؟ کسانی که می توانید در فضای مجازی کار کنند عبارت تاثیر مهربانی را جستجو کنید ؛ مطالب ونکات مهمی را برایتان خواهد آورد. ما همیشه فکر می کنیم که مهربان بودن به نفع کسی است که به آن مهربانی می کنیم ولی دانشمندان ثابت کردند که اولین اثر مهربان بودن برای خود انسانهای مهربان است و باعث می شود آنها جسم و روح سالمتری داشته باشند، من برخی از اعترافات دانشمندان را در این باره یادداشت کرده ام که خدمت شما عرض می کنم: « اما جالب است بدانید که مهربان بودن در واقع بر تعادل شیمیایی قلب شما تاثیر مثبت دارد.مهربانی باعث ترشح هورمون اکسی توسین میشود. به گفته ی دکتر دیوید همیلتون،اکسی توسین باعث آزاد شدن ماده ای شیمیایی به نام نیتریک اکسید در رگ های خونی می شود.این ماده با گشاد کردن رگ های خونی،فشار خون را کاهش میدهد.از آنجا که اکسی توسین با کاهش فشار خون به سلامت قلب کمک میکند به آن لقب هورمون محافظ قلب داده اند... » مهربان بودن وخنداندن دیگران و مهربانی با افراد خانواده و اجتماع ، تاثیر بیشتری از دارو بر قلب انسان دارد و به سلامت قلب کمک می کند و مهربانی امراض جسمی زیادی را از انسان دور می کند .همین جمله رسول خدا را در نظر بگیرید که می فرماید: من آمده ام تا مهربانی در جامعه انسانی حاکم شود، خود حضرت هم بسیار مهربان بودند.

پیام رسول خدا(ص) برای مسلمانان سراسر جهان:

طارق محاربى گوید: من در بازار ذى المجاز می گذشتم که محمد(ص) پیامبر خدا (ص) را دیدم که می گفت اى مردم بگوئید: « لا اله الّا اللَّه تفلحوا»، لا اله الّا اللَّه بگوئید تا رستگار شوید. و دیدم ابو لهب پشت سر او می رود و به او سنگ می زند که از ساق و پى پاى او خون می آید، و می گوید، اى مردم او دروغگوست باور و تصدیقش نکنید» (4) چقدر پیامبر (ص) زحمت کشید تا انسانها دست از اعتقادات باطل برداشتند و به دین حق گرایش پیدا کنند، سخنان بسیار مهم مقام معظم رهبری را شنیدید ، پیام توحید یعنی حاکمیت خدا بر انسان نه حاکمیت افراد و زر و زور و تزویر، یعنی مردم حاکمیت خدا را بپذیرید، نه حاکمیت بت ها و حاکمیت انسانهای قلدر و ظالم رابپذیرید. پیام توحید را که حضرت آوردند قلدارها و مشرکین درمقابل آن صف کشیدند ، چون منافع آنها در خطر بود. الان هم نظام جمهوری اسلامی و حضرت امام (ره) همین پیام خوشبختی را در سراسر عالم منتشر کرده اند، برای همین دشمنان از نظام جمهوری اسلامی ایران خشمگین شده اند، این پیام به سراسر عالم مخابره شده است که ای سرخ پوستان و ای سیاه پوستان و ای مردم تحت سلطه ستم در این عالم! زیر بار زورگویان نروید و حاکمیت خدا را بپذیرید. برای این است که علیه ما دشمنی می کنند، بنابراین پیام رسول خدا(ص) ، پیام سعادت و خوشبختی است.همین مهربان بودن چقدر از آسیب های اجتماعی جلوگیری می کند، آسیب یعنی زخم ،گرفتاری و بدبختی ؛ طلاق ، اعتیاد ، خشونت با اهل منزل و اختلاف در خانواده هم یک نوع آسیب اجتماعی است، همین جمله رسول خدا (ص) : من برای ایجاد مهربانی مبعوث شده ام، با یکدیگر مهربان باشید، اگر زن ومردی باهم مهربان و خوش اخلاق باشند، طلاقی صورت نمی گرفت و این آسیب از جامعه برداشته می شود، اگر فرزندان ما از مهر و محبت پدر و مادر سیراب باشد در مقابل افرادی که قصد معتاد کردن آنها را دارند ، نه می گوید و یا از خانه فرار نمی کنند واین همه گرفتاری اجتماعی رخ نمی دهد، بیایید از امروز مهربانی را تمرین کنیم و این درس را از حضرت رسول (ص) یاد بگیرید و مهربان باشید. در مسائل شخصی و خانوادگی ، در مسائل کاری مهربان باشید. اگر مغازه داری مهربان باشد، کلاه سر خریدار نمی گذارد و جنس بد به او نمی دهد، کشاورز جنس تقلبی وارد بازار نمی کند، مهربانی شعاع زیادی دارد،اولین جمله ای که رسول خدا (ص) فرمودند: من مبعوث شدم تا مایه محبت ، برادری ، رحم و دل نازکی باشم . ان شاءالله ماهم کوشش کنیم هرجا هستیم مثل پیامبر (ص) مهربان باشیم، البته باید مواظب باشید از افرادی از مهربان بودن ما سواستفاده نکنند ، هر چیزی تعادلش خوب است، مهربانی در کنار عقل ومنطق است که تاثیر گذار است و سیره رسول خداست .

خدایا به حق محمد وال محمد عاقبت همه ما را ختم بخیر بگردان

خطبه دوم

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه سِیدِنا وَمَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَدصلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین.

اُوصیکُم عِبادَالله وَنَفسی بِتَقَوَیَ الله.

در آغاز خطبه دوم خود و همه شما برادران و خواهران مکرمه را دعوت می کنم به تقوی الهی

به شکرانه سلامتی ان شاءالله عید برای همه باشد، مهربان باشیم برهمه خصوصا نیازمندان و از طریق کمیته امداد،بهزیستی آنها کمک کنیم و منشا خیر باشیم. زمانی برسد که از خدا بخواهیم که خدایا ما را به دنیا برگردان تا قدم خیری برداریم ولی دیگر فرصت عمر ما تمام شده است و برگشتی درکار نیست، حال که به لطف خدای متعال زنده ایم و در ایام انقلاب اسلامی و زعامت رهبر عزیزمان خدای متعال این عمر رابه ما داده است، قدرشناس باشیم.

مناسبت های هفته را به اختصار خدمت شما عرض می کنم.

جمعه ، 22 اسفند ، 28 رجب :

سالروز تأسیس "بنیاد شهید انقلاب اسلامی" به فرمان امام خمینی و روز بزرگداشت شهدا نامگذاری شده است، ما چگونه می توانیم قدردان شهدا باشیم ؟ در همین شهرستان نزدیک 600 نفر از بهترین فرزندان این خطه به شهادت رسیدند،قدردانی از خون شهدا یعنی حفظ میراث شهدا که نظام جمهوری اسلامی است.نظام جمهوری اسلامی زمینه ساز ظهور امام زمان است ما در انتخابات شوراها باید افرادی را انتخاب کنیم که دلسوز نظام جمهووری اسلامی وشهدا دلسوز باشند. افرادی که ولی و رهبر را دوست داشته باشند و پیرو ولی فقیه باشدچون تنها راهی که کشور را به اینجا رسانده است و درنهایت ما را به پیروزی می رساند،راه پیامبر(ص) و اهل بیت و راه امام (ره)و امروز راه مقام معظم رهبری است،این حفظ خون شهداست، در آینده نزدیک ما انتخابات شوراها و انتخابات ریاست جمهوری و میان دوره ای مجلس شورای اسلامی را داریم این نکات را مراعات کنیم و خدای نکرده افرادی را انتخاب نکنیم که برخلاف راه و مسیر شهدا حرکت می کنند. در همین شهرستان ،600 نفر از بهترین فرزندان این این مرز و بوم زندگی و حیات خود را دادند تا ما آزاد باشیم و راه خدارا برویم و درست انتخاب کنیم، ان شاءالله که از شهدایمان قدردانی کنیم.

پیام همه شهداء به مردم :

در تمام وصیت نامه شهدا اولین جمله این است که پیرو امام(ره) باشید، این نکته راحفظ کنید و بصیرت داشته باشید، هوشیار و تیز بین باشید، این خواست شهدای گرانقدر است ، میراث شهدا را با چنگ و دندان حفظ کنید،خانمها با حجاب خودو با اخلاق و رفتار مناسب و آقایان با با دین داری وتدین خود آن را حفظ کنید . بدایند از راههای انحرافی کسی جایی نرسیده است، از اول تاریخ تا به امروز هرکس راه خدا را رفت در زندگی موفق شده است ، راههای انحرافی ، شهوت و گناه و معصیت بن بست است و به جایی نمی رسد،در مسیر سعادت قدم برداشتن، همان مسیری که شهدا راه برداشتند، همان مسیری که اهل بیت پیش پای ما گذاشتند، راه سعادت و خوشبختی است ، خودمان در این راه حرکت کنیم و فرزندان راهم به همین راه بیاوریم، تلاش کنیم تا نسلی درست ،خوب، پاک وخدمتگزاری را تربیت کنیم و تحویل جامعه بدهیم. بنده دراینجا از مسئول محترم بنیاد شهید شهرستان، جناب آقای عرب و همکارانشان تشکر میکنم، امروز هم تصاویر شهدا زینت بخش نماز جمعه ماست، شهدا برما حاضر هستند و برما حق حیات دارند ، نفس کشیدن ما ، نماز جمعه ما همه از برکت شهداست، ان شاءالله بتوانیم راه ومسیر شهدای والامقام را ادامه بدهیم.

شنبه، 23 اسفند ،29 رجب :

رحلت عالم مجاهد و روحانی مبارز آیت اللَّه "سیدابوالقاسم كاشانی" را داریم ، خدا رحمت کند این مرد بزرگ را که در دوران سیاه نورافشانی کردو جان خود را فدا کرد،بخش عمده نهضت ملی شدن صنعت نفت و همین طور انقلاب مشروطه مرهون زحمات این عالم بزرگ است، خدا این مردان بزرگ را رحمت کند.

چهارشنبه ، 27 اسفند، 3 شعبان :

ولادت امام حسین(ع) و روز پاسدار را داریم.

پنج‌شنبه، 28 اسفند، 4 شعبان :

ولادت حضرت اباالفضل العباس(ع) و روز جانباز است.

جمعه، 29 اسفند، 5 شعبان:


ولادت امام زین العابدین (ع) را داریم.چه عمرها به سرعت می گذرد، به زودی ماه رجب تمام می شود وماه شعبان از راه می رسد و بعد از آن هم ماه مبارک رمضان را خواهیم داشت، ان شاءالله بتوانیم از این ایام مبارک نهایت استفاده را ببریم .

وحدت وهمدلی رمز موفقیت:

نکته دیگری را عرض کنم و تمام ؛ وحدت وهمدلی خیلی اثر دارد ،کشورهای اروپایی برنامه داشتند تا ایران را به تعهداتی برگردانند که ایران خودجوش به آنها عمل می کرد و با اینکه دشمنان از تعهدات خود در برجام کنار رفته بودند، ایران این تعهدات را انجام میداد، دشمنان برنامه ریزی کردند تا دوباره یک اعلامیه علیه نظام جمهوری اسلامی صادر کنند، ولی وقتی دیدند در داخل ایران یک صدایی شد وهمه پیرو مقام معظم رهبری شدندو ایستادگی کردند، در دهان اینها خورد و دیگر جرات نکردند اطلاعیه ای علیه نظام جمهوری اسلامی صادر کنند، دیپلماسی در اینجا کار نمی کند بلکه این مقاومت وایستادگی است که ثمربخش است، همین نَه بزرگی که مقام معظم رهبری به دشمنان گفتندو دولت و ملت و مجلس هم یکصدا همراهی کردند تاثیر خوبی داشت.

مسئولین بر قیمتهای بازار نظارت کنند:

پایان سال است مسئولین تنظیم بازار مراقب باشند، جنس فراوان است ولی قیمتها سرسام آور است حال چه دستهایی در کار است که اینگونه می خواهند بر علیه مردم قیام کنند و دنبال منافع شخصی خود هستند، قابل بحث است که چه زالو صفتهایی که به جان مردم افتاده اند. بالاخره دستگاههای نظارتی و دستگاههای مربوطه در پایان سال مراقب باشند که در ایام کرونایی بیش از این، مردم مورد مشکلات قرار نگیرند، همت کنند تا گره از کار مردم گشوده شود. ان شاءالله

امیدواریم خداوند متعال عاقبت همه ماراختم بخیر بگرداند، اطلاعیه ای به بنده دادند که مادر شهید بزرگوار شهید پورحیدری هم به رحمت خدا رفته است ، خداوند ان شاءالله روح این مادربزرگواررا هم با حضرت زهرا مشهور بگرداند و عاقبت همه ما ختم بخیر باشد.

خدایا چنان کن سرانجام کار * تو خشنود باشی و ما رستگار


پی نوشت:

1- بحار الانوار، ج ۵۳، ص ۱۹۴

2- مفاتیح الغیب، فخر رازی، ج 22، ص 193

3- سوره مبارکه انبیاء، آیه101

4- ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج 27، ص 348



http://yascms.ir/emam/gozaresh/99a1346.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/99a1347.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/99a1348.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/99a1349.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/99a1350.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/99a1351.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/99a1352.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/99a1353.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/99a1354.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/99a1355.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/99a1356.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/99a1357.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/99a1358.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/99a1359.jpg

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.