سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی در مراسم ختم جانباز حاج علی برهان نژاد

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 118 مرتبه
دسته: سخنرانیتاریخ: 1399.11.25
 
سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی در مراسم ختم جانباز حاج علی برهان نژاد بهمن ماه99




http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG


اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه سِیدِنا وَ مَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَد صلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین .




السلام علیک یا صاحب الزمان(عج) ، یا بقیة الله یا اباصالح (ع)، ادرکنا و اغثنا.

خشنودی مولایمان صاحب الزمان(عج) ، سلامتی رهبر عزیز و بزرگوار مان، شادی روح امام راحل عظیم الشأن، شادی ارواح طیبه شهدا ،شهدای انقلاب اسلامی ، شهدای جنگ تحمیلی ، شهدای والامقامی که این مجلس در جوار آنها تشکیل شده است ، شادی ارواح مؤمنین و مؤمناتی که از دنیا رفتند خاصه جانباز بزرگوار مرحوم حاج علی برهان نژاد ،شادی روح این بزرگوار وهمه درگذشتگان اجماعاً صلوات.

اولا از طرف خود وهمه شرکت کنندگان در این مراسم خصوصا در هفتمین روز، این مصیبت عظمی را به فرزندان ، خانواده و اقوام این مرحوم تسلیت عرض می کنم و از طرف خانواده معزا از حضور همه شما خواهران و برادران که در مراسمات مختلف وامروز حضور پیدا کردید، تشکر می نمایم.برادران و خواهران در این مجلس که به نام این جانباز متوفی تشکیل شده است، حدیث گهرباری از لسان امام هشتم علی بن موسی الرضا خدمت شما برادران و خواهران عرض می کنم.

نشانه‌های کمال عقل در انسان از منظر روایات :

از حضرت صادق (علیه‌السلام) سؤال شد: « مَا الْعَقْلُ »عقل چيست؟ فرمود: « مَا عُبِدَ بِهِ الرَّحْمَنُ وَ اكْتُسِبَ بِهِ الْجِنَانُ » (1)عقل آن است كه به وسيله آن خداى رحمان پرستش شود و بهشت به دست آيد. بنابراین عاقل کسی است که خشنودی خدا را در زندگی فراهم کند و از این دنیا برای آخرت پل بزند و بهشت را برای خودش بخرد تا سعادت و خوشبختی برسد .

امام رضا(ع) ده شاخصه را نشان «اوج خردمندی» انسان مسلمان می داند و می فرماید: « لا يَتِمُّ عَقْلُ امْرِء مُسْلِم حَتّى تَكُونَ فيهِ عَشْرُ خِصال» عقل شخص مسلمان تمام نيست، مگر اين كه ده خصلت را دارا باشد:

1ـ « أَلْخَيْرُ مِنْهُ مَأمُولٌ» از او اميد خير باشد

(چنانچه برای من نقل کردند حاج آقا برهان نژاد شخصیتی بودند که در فامیل مورد احترام همه بودند و همه او را قبول داشتند و امید خیر از او بوده است. این اولین ویژگی انسان مومن است که در خانواده خودش و در شهری که زندگی میکند اهل خیر است و مردم به خیر او امید دارند)
2ـ « وَ الشَّرُّ مِنْهُ مَأْمُونٌ» مردم از بدى او در امان باشند(همسایه ها ،هم چراغها ،خانواده و فامیل او از او آسایش دارند از او به دیگران بدی نمی رسد )

3ـ « يَسْتَكْثِرُ قَليلَ الْخَيْرِ مِنْ غَيْرِهِ» خير اندك ديگرى را بسيار شمارد (خوبی دیگران را قدر می داند، کوچکترین خوبی در حق او بشود آن را بزرگ جلوه می دهد، چشم بر خوبی های دیگران نمی بندد )

4ـ « وَ يَسْتَقِلُّ كَثيرَ الْخَيْرِ مِنْ نَفْسِهِ»خير بسيار خود را اندك شمارد(برخی کار خوب کوچکی انجام می دهند ولی داد و فریاد آنها زیاد است ،مثلا می گویند ما بودیم جبهه رفتیم و فلان کار را انجام دادیم . این مرحوم هیچ وقت اهل تظاهر و ریا نبود، انسان باید این گونه زندگی کند . بعضی افراد کوچکترین خدمتی می کنند تا مسئله ای پیش می آید،می گویند ما بودیم که به تو کمک کردیم . اگر ما نبودیم تو به اینجا نمی رسیدی و با این منت گذاشتن ، همه زحمات خیرش از دست می رود)

5ـ « لا يَسْأَمُ مِنْ طَلَبِ الْحَوائِجِ إِلَيْهِ »هر چه حاجت از او خواهند دلتنگ نشود(از گره گشایی و کار راه اندازی خسته نمی شود ، هرچه به او برای رفع مشکلات مراجعه کنند او دلگیر و خسته نمی شود. امام حسین (ع) در این رابطه می فرماید : « إنَّ حَوائِجَ النّاسِ اِلَيكُم مِن نِعَمِ اللّه ِ عَلَيكُم فَلاتَمَلُّوا النِّعَمَ» (2) نياز مردم به شما از نعمت هاى خدا بر شما است ؛ از اين نعمت افسرده و بيزار نباشيد . این را خیر بدانید که خداوند شما را در مصدر کاری قرار داده است تا مردم برای رفع گرفتاری خود به شما مراجعه کنند.)

6ـ « وَ لا يَمَلُّ مِنْ طَلَبِ الْعِلْمِ طُولَ دَهْرِهِ »در عمر خود از دانش طلبى خسته نشود

7ـ « أَلْفَقْرُ فِى اللّهِ أَحَبُّ إِلَيْهِ مِنَ الْغِنى» فقر در راه خدايش از توانگرى محبوبتر باشد

8ـ « وَ الذُّلُّ فىِ اللّهِ أَحَبُّ إِلَيْهِ مِنَ الْعِزِّ فى عَدُوِّهِ»خوارى در راه خدايش از عزّت با دشمنش محبوبتر باشد

9ـ « وَ الْخُمُولُ أَشْهى إِلَيْهِ مِنَ الشُّهْرَةِ. »گمنامى را از پرنامى خواهانتر باشد
« ثُمَّ قالَ عليه السلام: أَلْعاشِرَةُ وَ مَا الْعاشِرَةُ؟ قيلَ لَهُ: ما هِىَ؟ قالَ عليه السلام: » سپس فرمود: دهمین و چيست دهمین؟ به او گفته شد: چيست؟ فرمود: « لا يَرى أَحَدًا إِلاّ قالَ: هُوَ خَيْرٌ مِنّى وَ أَتْقى» احدى را ننگرد جز اين كه بگويد او از من بهتر و پرهيزكارتر است.( 3) تکبر ندارد و خودش را بالاتر از دیگران نمی بیند. در این رابطه مارجایی را خدمتتان عرض می کنم: خداوند به حضرت موسی(ع) وحی کرد: این مرتبه که برای مناجات آمدی، کسی را همراه خود بیاور که تو از او بهتر باشی!

موسی(ع) برای پیدا کردن چنین شخصی تفحص کرد و نیافت؛ زیرا به هرکس می‌رسید جرئت نمی‌کرد بگوید من از او بهترم. خواست یکی از حیوانات را ببرد، به سگی که مریض بود برخورد کرد و با خود گفت: این را همراه خود خواهم برد، پس ریسمان به گردن سگ انداخت و مقداری سگ را همراه خود کشاند و آورد، ولی بعد پشیمان شد و آن را رها کرد و تنها به درگاه پروردگار آمد. خطاب رسید: چرا فرمانی که به تو دادم، اجرا نکردی؟ عرض کرد: پروردگارا! کسی را نیافتم که از خودم پست‌تر باشد. خطاب رسید: ای موسی! به عزت و جلالم سوگند اگر کسی را همراه می‌آوردی که او را پست‌تر از خود می دانستی، نام تو را از طومار پیامبران محو می‌کردم! (4) انسان مومن اهل تکبر و خود بزرگ بینی نیست این صفات شیطان و ابلیس است که خودش را از همه بالاتر می بیند. انسان مومن خودش را بالا نمی بیند، عبادت های خودش را زیاد نمی بیند.

در پایان یاد کنیم از جانبازی که قطع پا بود، پدر بزرگوار شهید و برادر شهید بودند و خودشان حضور مداوم در جبهه داشتند ، خداوند این مرد مجاهدوجانباز در راه خدا را رحمت کند ؛ در روزهای جنگ با غیرت و مردانگی در جبهه حضور پیدا می کند و با اینکه در کارخانه ذوب آهن کار می کرد به سپاه می رود تا بتواند بیشتر در جبهه باشد. در هشت سال جنگ در جبهه حاضر بوده است، اهل نماز جمعه ونمازجماعت بوده است و در کلیه راهپیمایی ها شرکت می کرد ویک شفا هم از فرزندش گرفته است خاندانش می دانند که به میگرن و دردسر شدیدی مبتلا بود که فرزند بزرگوارش را خواب می بیند که یک لیوان آب به او داده است و برای همیشه شفا پیدا میکند؛ واقعا مزار شهدا دارالشفاست؛ این بزرگوار هم به فرزندشهید و برادرش شهیدش ملحق شد، خدای تبارک و تعالی درجاتش را عالی و متعالی بگرداند .بنده مجددا از حضور همه شما برادران وخواهران در این مراسم ، صمیمانه تشکر می کنم. از طرف شما بزرگواران به خانواده معزا تسلیت عرض می کنم، ان شاءاله خدای تبارک وتعالی عاقبت همه ماراختم بخیر بگرداند.

درایام سالگرد ورود حضرت امام به میهن اسلامی هستیم، هرچه ما امروز داریم همه از برکت امام بزرگوار است، خدایا روح این بزرگ مرد را شاد بگردان و از شفاعت امام و شهدای در رکاب امام بزرگوار برخوردار بگردان . پیشاپیش ولادت حضرت زهرا(س) را به همه شما بزرگواران خاصه مادران بزرگوار روز زن و روز مادر را تبریک عرض می کنم ، قدرمادر خودتان را بدانید. پدرومادر نعمت بزرگی است که باید قدردان باشیم و اگراز دنیا رفته اند، سرقبور آنها برید برای آنها خیرات بدهید و نماز بخوانید، دین ما تشیع ما همه از برکات پدران و مادران است ،خداوند ان شاءالله اگر زنده هستند عمرشان طولانی کند و اگر از دنیا رفتند، روحشان را شاد بگرداند.

پی نوشت :

1- الكافي، ثقة الإسلام كلينى،‏ ج۱، ص۱۱.)

2- بحار الأنوار ، ج 74 ، ص 205

3- تحف العقول، صفحه 443

4- لئالی‌الاخبار، ص 197

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.