سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

مصاحبه حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی با رادیو کرمان به مناسبت ایام محرم

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 251 مرتبه
دسته: مصاحبهتاریخ: 1399.06.03
 
مصاحبه حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی با رادیو کرمان به مناسبت ایام محرم مورخه 99/06/01



http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG


سوال : با توجه به شیوع بیماری کرونا و متفاوت بودن مراسم عزاداری در محرم امسال با سالهای گذشته ، حضرتعالی به عنوان کارشناس مذهبی چه توصیه ای دارید که خانه هایمان را تبدیل به حسینیه کنیم؟

در ابتدا سلامی به ساحت مقدس آقا امام زمان (عج) عرض کنیم :

السلام علیک یا صاحب الزمان(عج) ،السلام علیک یا اباعبدالله الحسین(ع)

روز پزشک را به همه پزشکان عزیز تبریک عرض میکنم ، همه پزشکانی که در این ایام سخت در صف مقدم مبارزه با ویروس منحوس کرونا هستند، ان شاءالله تن همه سالم باشد و خدای متعال شهدایشان را قرین رحمت وهمه بیماران را شفا عنایت بگرداند.

صحبتم را با این سوال آغاز می کنم که چه کنیم تا مورد دعای بهترین و صالح ترین انسانها قرار بگیریم؟ و در این ایام مورد دعای خیر امام زمان(عج) وهمین طور مورد دعای خیر رئیس مذهب امام صادق (ع) قرار بگیریم؟بنده یک حدیث بسیار ناب وارزشمند رابه عنوان تبرک خدمت حضرتعالی وهمه شنوندگان عزیز عرض می کنم:

اهمیت برپایی مجالس عزای سیدالشهدا علیه السلام :

امام صادق(ع) رو به یکی از اصحاب خود می کنند و فرمایند: « یا فضیل ! تجلسون و تحدثون؟» آیا شما گرد هم می‌آیید و با هم سخن می‌گویید؟ (مجلس عزا به پا می کنید؟ احادیث و سخنان ما را ذکر می کنید؟ ) فضیل جواب داد: « جعلت فداك » بله فدایت گردم.(ببینید چقدر مؤدب است) آن حضرت فرمودند: « إن تلك المجالس أحبها » به درستی كه من این مجالس را دوست دارم ،« فأحیوا أمرنا یا فضیل» پس ای فضیل! امر ما را زنده بدارید (و دعا می کنند: ) « فرحم الله من احیی امرنا» هر کس امر ما را زنده کند مورد لطف و مرحمت خدا قرار می گیرد (1) در ایام شیوع ویروس منحوس کرونا، برادران و خواهران دوستداران اهل بیت ، بیایید امر اهل بیت را احیا کنیم ، همانطور که حضرتعالی فرمودید ما در منازل خودمان می توانیم مجلس عزای سیدالشهدا و روضه برپا بداریم و خود و خانواده و فرزندان مان لباس مشکی بپوشیم .حتی می توانیم هر شبی یکی دو صفحه از مقتل ها مانند مقتل سیدبن طاووس را که به فارسی هم ترجمه شده است بخوانیم و با فرزندانمان بنشینیم راجع به اهل بیت و ویژگی اخلاقی امام حسین صحبت و گفتگو کنیم . اهیمت روضه های خانگی بسیار زیاد است، باید به آن توجه داشته باشیم، همانطور که نماز واجب را وقتی صحیح و سالم هستیم، ایستاده می خوانیم ولی وقتی بیمار هستیم و نمی توانیم ایستاده نماز بخوانیم امر شده است نشسته نماز بخوانیم. در ایامی که اوضاع خوب است ماهم مجالس سیدالشهدا را باشکوه برگزار می کنیم ولی در ایامی که ماباید در شرایط خاص زندگی کنیم و خطر بیماری کرونا وجود دارد ما می توانیم ،منازل خودمان را تبدیل به حسینیه های کوچک بکنیم تا روضه اباعبدالله را تعطیل نشود.

داستانی را خدمت شما عرض می کنم، چند شب پیش در تلویزیون یکی از پیرغلامان سیدالشهدا تعریف می کرد که در قدیم به آقایی گفتند باغت را در اختیار ما قرار بده تا مراسم عزاداری سیدالشهدا برگزار کنیم ولی او مخالفت کرد و گفت من آنجا گل کاشته ام و گلها خراب می شوند وپرپر می شوند و حاضر نشد باغش را بدهد ولی روز بعد دیدند این آقا گریه کنان آمدو گفت باغ من در اختیار تا شما مجلس عزای سیدالشهدارا برگزار کنید. سوال کردند چه شد که راضی شدی؟ گفت نیمه های شب خواب حضرت زهرا را دیدم که فرمود: گلهای زندگی من در کربلا پرپر شدند، اما تو حاضر نیستی باغت را برای اقامه عزا بدهی؟! اهل بیت به این مجالس نظر دارند.

با ذکر یک حدیث گهربار دیگر سخن را به پایان می برم: امام صادق (علیه السلام) می فرمایند: «مَنْ أَرَادَ اللَّهُ بِهِ الْخَيْرَ قَذَفَ فِي قَلْبِهِ حُبَّ الْحُسَيْنِ ع وَ حُبَّ زِيَارَتِهِ » هر کس که خدا خیر خواه او باشد،(اگر خداوند بخواهد کسی خوشبخت و سعادتمند شود) محبت امام حسین علیه السلام و شوق زیارتش را در دل او می اندازد. (2) "قَذَفَ" یعنی پرتاب کردن، یک گذاشتن داریم و یک پرتاب کردن که تفاوت شان در این است که پرتاب کردن یک نیرو پشت آن است،مثلا در تیراندازی، نیرویی پشت تیر است که آن را باشتاب به هدف می رساند. اگر خدای متعال سعادت و خوشبختی را برای کسی بخواهد، محبت سیدالشهدارا در قلب او پرتاب می کند تا به سعادت و خوشبختی کامل دست پیدا کند.

برادران و خواهران این ایام را قدر بدانیم و خودمان را مورد محبت امام حسین(ع) قرار بدهیم و حتی در منزل از سیدالشهدا سخن بگوییم .مبادا در این ایام روضه را ترک کنیم ،حتی شده با روضه خانگی و یا خواندن چند صفحه از مقتل ویا خواندن کتابهایی که در مورد سیدالشهداست.
بنده از حضرتعالی و تهیه کننده محترم نیز تشکر میکنم ،ان شاءالله خداوند عاقبت همه مارا ختم بخیر بگرداند.

پی نوشت:

1- بحارج 44 / ص 289

2- کامل الزیارات، ص 142


چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.