سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

فضیلت قربانی در روز عید قربان/رزمایش پیامبر اعظم(ص) آمادگی دفاع از منابع حیاتی کشور

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 230 مرتبه
دسته: خطبه های نماز جمعهتاریخ: 1399.05.10
 
برگزاری نماز عیدسعید قربان به امامت حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه محترم شهرستان و با حضور مردم خداجو ومومن زرند در محل مسجد جامع مورخه99/05/10


http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG



خطبه های نماز عید قربان به امامت حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه محترم زرند مورخه99/05/10


خطبه اول

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه ِسِیدِنا وَمَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَدصلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین.

السلام علیک یا صاحب الزمان(عج) ، یا بقیة الله ،یا اباصالح، ادرکنا واغثنا

اوصیکم عبادالله ونفسی بتقوی الله

عید بزرگ قربان را به محضر حضرت صاحب الامر(عج) و رهبر عزیز و همه شما نماز گزاران تبریک عرض می کنم، از حضورتان در برپایی این فریضه بزرگ الهی ، نماز عید قربان تشکر می کنم. از دست اندرکاران ستاد نماز جمعه، از مجری و قاری محترم و مسئولین صوت و همه عزیزانی که صحن مسجد را برای برپایی نماز آماده کردند ، تشکرمیکنم. اینکه در ایام بیماری کرونا برای برپایی این عبادت حضور پیدا کردید، کار بزرگی است ، ان شاءالله خدای متعال بالاترین پاداش را به همه شما عزیزان ودست اندرکاران برگزاری مراسم عنایت بگرداند و هر حاجتی دارید ان شاءالله به عظمت این روز و عظمت پروردگار همه حوائج شما و حوائج ملت بزرگ ایران و همین طور حوائج رهبر بزرگ انقلاب و امام و شهدا و حوائج حضرت ولیعصر برآورده شود ، برادران و خواهران این عید را تبریک عرض می کنم ، منتهی یک غم بزرگ در دل عالم است : « اللَّهُمَّ إِنَّا نَشْكُو إِلَيْكَ فَقْدَ نَبِيِّنَا صَلَوَاتُكَ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ غَيْبَةَ وَلِيِّنَا » (1)

فقدان امام زمان(عج)بزرگترین غم وغصه:

خدایا به تو شکایت می کنیم از نبود پیامبرمان که درودهای تو بر او و خاندانش و از ناپیدایی مولایمان .ما مشتاق زیارت حضرت ولیعصر(عج) هستیم ،کاش می شد این نمازپشت سر حضرت ولیعصر(عج) خوانده شود، امروز امام زمان(عج) در کجای این این عالم است، نمی دانیم و در کجای این عالم به تنهایی یا با خواص از شیعیان خود، نماز عید قربان را برگزار می کنند، نمی دانیم! ولی بزرگترین غم و غصه برای ما فقدان حضرت ولیعصر(عج) است که جامعه بشری از این بزرگ محروم است .خدایا به حق این روز و به عظمت این روز تو را قسم می دهیم که غیبت کافی است ، خدایا ما نزد تو شکایت می کنیم « فَقْدَ نَبِيِّنا صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَآلِهِ » از نبود پیامبرمان که در دسترس ما نیست « وَغَيْبَةَ وَ لِيِّنا » و از ناپیدایی ولِّی ما که در پس پرده غیبت است.

عظمت عید قربان :

امروز، روز بزرگی است . بعد از انجام نماز عید قربان، این فریضه الهی، بزرگترین و شکوهمند ترین عبادت در این روز قربانی است ، برای همین است که این روز را عید قربان نام گذاری کرده اند. قربان از قُرب و تقرب به درگاه خداوند می آید یعنی امروزکاری کنیم که به خدا نزدیک شویم. حال با چه عملی انسان می تواند به خداوند نزدیک شود؟ با قربانی کردن . از روزی که انسان پا بر عرصه این کره خاکی گذاشته است ، قربانی کردن این عبادت بوده است . قرار بود فرزندان حضرت آدم قربانی کنند ، یعنی عملی انجام بدهند که به خدا نزدیک بشوند هابیل که گله دار بود ، بهترین گوسفندش را در راه خدا قربانی کرد ولی قابیل که کشاورز بود و اعتقاد چندانی نداشت ، یک دسته از گندم های نامرغوبش را آورد، از هابیل که خالص برای خدا بود پذیرفته شد و قابیل که ایمان نداشت و اهمیت نداده بود، پذیرفته نشد . (2) بنابراین قربانی کردن اوج بندگی و تسلیم است و امروزه رسم شده است که ما فقط قربانی را برای اموات انجام می دهیم .کلا قربانی کردن امری پسندیده است ، چون اولین قطره خونی که از قربانی بر زمین می ریزد تمام گناهان صاحب آن قربانی بخشیده می شود ولی معنایش این نیست که این قربانی فقط برای میِّت است، خیر انسان زنده هم باید برای خودش قربانی کند. می توانیم برای سلامتی امام زمان و سلامتی رهبر معظم انقلاب و برای سلامتی یک جمع قربانی بدهیم ، اشکالی ندارد. منتهی این مسئله برای ما خوب جا نیفتاده است و ما قربانی را فقط برای اموات خود در نظر می گیریم. دو سه روایت خدمت شما عرض می کنم تا اهمیت این روز و اهمیت این عبادت بزرگ را متوجه شوید، خداوند قربانی کردن و اطعام کردن را دوست دارد .

فضیلت قربانی در روز عید قربان :

روزی ام سلمه به رسول خدا فرمود: « یا رسول الله نحضر الأضحی ولیس عندی ما أضحی به فأستقرض واضحی؟ » ای رسول خدا! عید قربان شده و نزد من چیزی نیست که قربانی کنم. آیا برای قربانی قرض کنم؟ پیامبر فرمود: « فاستقرضی فإنه دین مقضی» قرض کن و قربانی نما که پول آن قرض پرداخت می‌شود. (3) قرض گرفتن برای قربانی کردن نشان از اهمیت عید قربان است که یادآور اوج بندگی و اخلاص حضرت ابراهیم و حضرت اسماعیل و حضرت هاجر است. امیرالمومنین (ع) فرمودند: شنیدم رسول خدا (ص) روز عید قربان، خطبه می‌خواند و می‌فرمود: « هذا یَومُ الثَّجِّ والعَجِّ » امروز، روز «ثجّ» و «عجّ» است « والثَجُّ: ما تُهریقونَ فیهِ مِنَ الدِّماءِ » ثجّ، خون قربانی‌هاست که می‌ریزید.« فَمَن صَدَقَت نِیَّتُهُ » پس نیّت هرکس صادق باشد و با اخلاص قربانی کند. «کانَت أوَّلُ قَطرَةٍ لَهُ کَفّارَةً لِکُلِّ ذَنبٍ» اولین قطره خونِ قربانی او کفّاره همه گناهان اوست؛ (پس قربانی کردن خیلی مهم است ولی ما فقط برای اموات قربانی می کنیم . البته آن نوع قربانی هم خیلی خوب است اما انسان می تواند هرسال، برای خودش و فرزندانش نیز قربانی کند در ادامه آمده است : ) « والعَجُّ: الدُّعاءُ » و «عجّ»، دعاست. « فَعِجّوا إلَى اللّه » پس به درگاه خداوند دعا كنید.(4)

نکته دیگر اینکه نیاز نیست که انسان تمام گوشت قرابانی را خیرات کند، امامان معصوم (ع) گوشت قربانی را سه قسمت می کردند: یک سوم قربانی را به همسایگان، یک سوم آن را به نیازمندانی که درخواست داشتند، می دادند و یک سوم باقی مانده را برای خانواده خود نگه می داشتند. ( «وَ كَانَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ وَ أَبُو جَعْفَرٍ (ع) يَتَصَدَّقَانِ بِثُلُثٍ عَلَى جِيرَانِهِمْ وَ بِثُلُثٍ عَلَى السُّؤَّالِ وَ بِثُلُثٍ يُمْسِكَانِهِ لِأَهْلِ الْبَيْت».(5) . قبلا مقام معظم فرمان به برگزاری رزمایش برای کمک به نیازمندان داده بودند، رزمایش موقت است ولی در سخنرانی اخیر فرمودند: نهضت تعاون واحسان یعنی کمک به نیازمندان ادامه دار باشد . در روز عید قربان باید بخشی از قربانی را به نیازمندان کمک کرد. و خود انسان هم می تواند از گوشت قربانی استفاده کند چنانچه امام باقر (ع) فرمودند: « قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ (ع) كَانَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ (ع) لَا يَأْكُلُ يَوْمَ الْأَضْحَى شَيْئاً حَتَّى يَأْكُلَ مِنْ أُضْحِيَّتِهِ»(6) شیوه امیرالمؤمنین (ع) چنین بود كه روز عید قربان، غذایى نمى ‌خورد تا از گوشت قربانى خود غذائى تناول كند. قربانی می تواند گاو، گوسفند یا شتر باشد و چون قربانی که ما انجام می دهیم ، مستحب است، لازم نیست شرایط قربانی واجب را مانند شکسته نوبدن شاخ، کور نبودن چشم و... را داشته باشد. برای قربانی واجب در ایام حج ، لازم است قربانی سالم باشد و هیچ عیبی نداشته باشد .

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

خدایا به حق محمدوآل محمد عاقبت ماراختم بخیر بگردان

خطبه دوم

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه ِ سِیدِنا وَمَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَدصلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین.

اوصیکم عبادالله ونفسی بتقوی الله

خود و همه شما برادران و خوهران را دعوت می کنم به تقوی الهی و خدا را در نظر داشتن.

چند مطلب را کوتاه عرض می کنم و خطبه را جمع می کنم.

اهمیت بزرگداشت عید سعید غدیر خم:

از امروز تا عید غدیر دهه امامت و ولایت است که این ایام خجسته را خدمت شما تبریک عرض می کنم، پیشاپیش عید بزرگ غدیر بر همه شما مبارک باشد. سالهای گذشته جشن عید غدیر را باشکوه برگزار می کردیم ولی امروز این ویروس منحوس علاوه بر ضربه های اقتصادی که زده است به مسائل دینی ومعرفتی و به مساجد خانه خدا ، زیارت ، حرمهای اهل بیت دیدار مومنین هم ضربه وارد کرده است، زندگی بعد از این ویروس متفاوت شده است و مسائل خاص خودش را دارد و باید دستورات بهداشتی را مراعات کنیم تا سلامتی مان تضمین شود واین چرخه انتقال قطع شود و زندگی به مسیر عادی خود برگردد، از دست اندرکاران امر سلامت تشکر می کنم، اولین نهادی که لبیک گفت نهاد نماز جمعه بود ، روزی هم که همه جا بازگشایی شد، آخرین نهادی که آغاز به کار کرد، نهاد نماز جمعه بود که با رعایت تمام مسائل بهداشتی بود . از همه شمامومنین هم که امروز در نماز عید قربان شرکت کردید و اجازه ندادید دستور پروردگار زمین بماند تشکر و قدردانی می کنم،درست امروز جمعیت ما اندک است ولی مهم این است که این امر الهی در شهرما تعطیل نشد و شما با حفظ دستورالعمل های بهداشتی آمدید تا این دستور بزرگ الهی اقامه شود که با زهم جای تشکر دارد .

پیام مهم رهبر معظم انقلاب در عید قربان امسال:

پیام مقام معظم رهبری را هم در کنگره حج امسال شنیدید ،حج امسال خیلی غریبانه بود ولی مقام معظم رهبری پیام مهمی را صادر کردند و تعبیر زیبایی از حج داشتند وفرمودند: « حج، فریضه‌ئی بی‌مانند است؛ گل صد برگ در میان فرائض اسلامی است » و در این پیام نگاه عمیقی به حج و ایستادگی این حج در مقابل کفر و شرک و نفاق و ایستادگی حج در مقابل شیطان مسجم امریکا و استکبار داشتند، بالاخره انسان در حج می خواهد تسلیم امر خدا شودو از شیطان بگریزد، شیطان مجسم استکبار جهانی است و حج و ایستادگی در مقابل آنها و ظلم و ستم آنهاست .پیام بسیار مهمی بود، که فرمودند : « ما رفتار قساوت‌آمیز دولت نژادپرست امریکا را محکوم می کنیم و از حرکت ضد تبعیض نژادی مردم امریکا حمایت می کنیم .کمک به فلسطین مظلوم، دلسوزی برای پیکر مجروح یمن و دغدغه‌ی مسلمانان زیر ستم در هر نقطه‌ی جهان را اهتمام همیشگی خود قرار می دهیم.

حج رزمایش قدرت در برابر مستکبران:

حج، رزمایش قدرت در برابر مستکبرانی است که کانون فساد و ظلم و ضعیف‌کُشی و غارتگری‌اند. (این معنای حج ابراهیمی است) . امروز مانند همیشه ــ و بیش از همیشه ــ مصلحتِ الزامی امت اسلامی، در وحدت است؛ حج ابراهیمی پدیده‌ی شکوهمند اسلام در برابر این جاهلیت مدرن است؛ دعوت به اسلام و نمایش نمادین زیست جامعه‌ی اسلامی است.» پیام مهمی است توصیه می کنم حتما مطالعه بفرمایید.

رزمایش پیامبر اعظم(ص) آمادگی دفاع از منابع حیاتی کشور :

نکته دیگر اینکه رزمایش پیامبر اعظم(ص) در حال برگزاری است که باید از فرزندان عزیز این ملت پاسداران قدرتمند تقدیر کرد، این رزمایش از یک طرف دفاع و از طرف دیگر تهاجمی است. آمادگی برای دفاع از منابع حیاتی کشور است جمهوری اسلامی به هیچ کشوری حمله نمی کند ولی رزمایش حالت دفاعی ندارد وحالت تهاجمی و تاکتیکی دارد و نحوه عملیات ایستادگی است، نکته ای که در این رزمایش بود وخیلی مهم بود ، مزرعه موشکی بود. موشک هایی که بدون سکو از دل خاک بیرون می آید و با بُرد سیصد کیلومتر پرتاب شدند وبه هدف خوردند، البته نوعی از موشک ها به حزب الله داده شده است که یکی از آنها کمتر از یک دقیقه کل کارخانه برق تلاویو را می تواند نابود کند . قدرت تخریبی آن بسیار زیاد است، زمانی یادتان است که یک بنده خدایی می گفت دوران موشک گذشته است ،حرف اشتباهی بود . امروز این قدرت نظامی جمهوری اسلامی است که به رخ دنیا کشیده می شود. امریکایی هایی که در خلیج فارس بودند ،خیلی وحشت کردندو از ترس رزمایش قدرتمند به سنگر های خودشان پناه بردند، جمهوری اسلامی موشک های مختلفی دارد و هر سال بُرد آنها تقویت می شود ولی بُرد این موشک ها 300 کیلومتر است ، کارشناسان می گویند: هفت فروند از موشک فاتح می تواند تمام سامانه دفاعی شهر تلاویو را در کمتر از یک دقیقه به کوهی از خاکستر تبدیل کند، این قدرت نظام جمهوری اسلامی است اگر ما قوی نبودیم،آیا امریکایی ها با این حد کینه و دشمنی از نظام جمهوری اسلامی ، ما را راحت می گذاشتند؟ خیر آنها نمی توانند و قدرت مقابله با ما را ندارند . زمانی مارا تحریم کردند و حتی سیم خاردار در اختیار ایران نمی گذاشتند، ولی امروز ایران اسلامی تا این حد قدرتمند شده است . موشک جدید را هم به صحنه آوردند که هیچ جزئیاتی از آن اعلام نشده است این رزمایش پیشرفتها را نشان می دهد.بخش مهم این عملیات شلیک موشک از ساحل به دریاست، شما دیدید یک دفعه از دل زمین مانند بیرون آمدن قارچ ، موشک ها از خاک بیرون آمدند و به آسمان پرتاب شدند ، موشک های رادارگریزی که دشمن نمی تواند آنهارا رهگیری کند و ببیند به کجا اصابت بکند .دست مریزاد عرض می کنم به فرزندان این ملت که چگونه از کیان نظام جمهوری اسلامی و ناموس ما دفاع می کنند، خداآنهارا در پناه خود حفظ بدارد و رهبر مارا سلامت بدارد .کشور خوبی داریم ان شاءالله مدیران و مسئولین کمک کنند تا گره های زندگی مردم را باز کنند و از این گرانی های بی منطق و افسار گسیخته جلوگیری شود و کشور از مصیبت حفظ شود.از حضور همه شما تشکر می کنم، خداوند ان شاءالله عاقبت همه مرا ختم بخیر بگرداند.


پی نوشت:

1- دعای افتتاح - کلیات مفاتیح الجنان

2- کلینى، الکافی، ج ‏8، ص 113، دار الکتب الإسلامیة، تهران، 1365 ش.

3- من لایحضره الفقیه،ج2،ص213

4- کتاب «حج و عمره در قرآن و حديث» صفحه ۳۶۱

5- من لا يحضره الفقيه، ج‏2، ص: 493

6- من لا يحضره الفقيه، ج‏1، ص: 508




http://yascms.ir/emam/gozaresh/1399a380.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/1399a381.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/1399a382.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/1399a383.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/1399a384.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/1399a385.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/1399a386.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/1399a387.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/1399a388.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/1399a389.jpg

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.