سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

اهمیت حفظ آبروی مومن:

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 423 مرتبه
دسته: مصاحبهتاریخ: 1398.10.15
 
مصاحبه حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی با رادیو کرمان دی98




http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG



بنده هم خدمت حضرتعالی و همه شنوندگان عزیز ، تهیه کننده محترم برنامه سلام عرض می کنم . شب شما ان شاءالله بخیر باشد .

بنده الان قم و نایب الزیاره همه شما بزرگواران هستم.

معنای حرمت واحترام:

حرمت به معنای احترام و قدر دانستن و رعایت ادب است که یک نوع آداب اجتماعی است و ممکن است در جاهای دیگر فرق بکند ، مثلا در برخی از مناطق دراز کردن پا جلوی بقیه،بی حرمتی است و در جایی دیگر بی حرمتی نیست. از این رو آقا امیرالمومنین به فرزندشان می فرماید: « خودت را در آنچه میان تو و دیگری است، میزان قرار بده. پس آنچه برای خود دوست می داری، برای دیگران هم دوست بدار و آنچه برای خودت نمی پسندی، برای دیگری هم مپسند و همان گونه که دوست نداری به تو ستم کنند، تو هم ستم نکن »(1) از این جهت شخص باید خودش را میزان قرار بدارد که اگر دوست دارد حرمت و احترام او نگه داشته بشود ،خود او هم در مقابل،احترام دیگران را نگه دارد.

رسول خدا(ص) حرمت افراد را نگه می داشت:

امیرالمومنین(ع) در مورد خلق و خوی رسول خدا (ص)می فرماید : رسول خدا(ص) بسیار حرمت افراد را نگه می داشت و اغلب دو زانو می نشست و پایش را جلوی کسی دراز نمی کرد.و هرگز هنگام دست دادن ، دستش را زودتر از طرف مقابل نمی کشید.

اهمیت حفظ آبروی مومن:

خداوند هم وقتی در قرآن گفتگو می کند، حرمت بندگانش را نگه می دارد .ماهم باید حرمت دیگران را رعایت کنیم و اهل زود قضاوت کردن، نباشیم ،در روایت داریم پیامبر خدا (ص) می فرماید : « کل المسلم علی المسلم حرام ماله و عرضه و دمه، حسب امرء من الشرّ ان یحقر اخاه المسلم » (2)همه چیز مسلمان، از مال، آبرو و خونش بر مسلمان دیگر حرام است. هرگاه مومن برادر دینی خود را متهم نماید، ایمان او آب می‌شود و از بین می‌رود.همان طوری که نمک در آب حل می‌شود و از بین می‌رود. تا این حد حرمت نگه داشتن و حفظ آبروی دیگران مهم است و اینکه انسان نباید اعمال دیگران را زود قضاوت کند. در روايات معصومين( عليهم السلام ) نيز اهميّت زيادي به آبروي مؤمنين داده شده است، و گاهي گناه آبروريزي مؤمن را از گناه ربا بدتر مي داند، در حديثي از پيامبر اكرم( صلي الله عليه و آله )‌ مي خوانيم كه فرمودند: « الرِّبا ثَلاثَهٌ وَ سَبعونَ باباً ... وَ اِنَّ اَربَي الرِّبا عِرضُ الرَّجُلِ المُسلِمِ »(3) يعني، ربا هفتاد و سه قسم است ... و بدتر از همة رباها تجاوز به آبروي مسلمان است. ربا جنگ با خداست اینقدر رباخوری مذموم است و بدتر از آن ریختن آبروی مومن است .

اهمیت حفظ آبروی مومن از بیان امام صادق(ع):

امام صادق(ع)فرمود: « اَلْمُؤْمِنُ أَعْظَمُ حُرْمَةً مِنَ اَلْكَعْبَةِ »(4) احترام مومن بيشتر از كعبه است. کعبه احترام زیادی دارد ، ما اگر رو به قبله نماز نخوانیم نماز ما باطل است، اگر گوسفند رو به قبله ذبح نشود ، گوشت او حرام است .کعبه بسیار حرمت دارد همین طور وضو گرفتن و نشستن رو به قبله ثواب زیادی دارد در این حدیث امام صادق (ع) می فرمایند : حرمت مومن از حرمت کعبه بالاتر است. بدانید دشمن به دنبال شکستن حرمت ها در نظام جمهوری اسلامی است . در فتنه سال 88 حرمت نظام ، امام و رهبری شکسته شد، باید مراقب بود .

حرمت پنج چیز از نظر رسول خدا(ص):

در حدیثی از پیامبر اکرم (ص) داریم ، خداوند در تمام بلاد شما پنج چیز حرمت دار قرار داده است که عبارتند از: 1- حرمت رسول‌الله 2- حرمت آل رسول‌الله 3- حرمت کتاب الله 4- حرمت کعبه 5- حرمت مؤمن. پس حرمت مومن واجب است ، حرمت پدر و مادر و معلم و.. را باید حفظ کنیم.حرمت نظام جمهوری اسلامی نیز بسیار مهم است، در فتنه سال 88 حرمت نظام شکسته شد. فردا 9دی روز حرمت نگه داشتن است ،ان شاءالله همه همشهریان و هم استانی های عزیز در مراسم 9دی که حفظ حرمت امام ، شهدا و رهبر و حفظ حرمت نظام جمهوری اسلامی است شرکت کنند. ما هم در قم نایب الزیاره ایم و در اینجا در مراسم شرکت خواهیم کرد.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته


پی نوشت:

1- نهج البلاغه، نامه 31.

2- نهج الفصاحه، تنکابنی، 1374: 138

3- نهج الفصاحه ، ابوالقاسم پاینده ، تهران ، دنیای دانش ، چاپ چهارم ، 1382هش ، ص506


4- الخصال، ج 2، ص 27


چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.