سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

مهمترین کارکرد عاشورا/ علت همراهى خانواده امام حسین(ع) در حادثه عاشورا

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 398 مرتبه
دسته: خطبه های نماز جمعهتاریخ: 1398.06.23
 
خطبه های نماز جمعه شهرستان زرند به امامت حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه محترم مورخه 98/06/22



http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG




خطبه اول

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه سِیدِنا وَ مَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَد صلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین .

السلام علیک یا صاحب الزمان(عج) ، یا بقیة الله یا اباصالح (ع)، ادرکنا و اغثنا.

اُوصیکُم عِبادَالله وَ نَفسی بِتَقَوَیَ الله

خشنودی مولایمان صاحب الزمان(عج) ،سلامتی رهبر عزیز و بزرگوار مان، شادی روح امام راحل عظیم الشأن، شادی ارواح طیبه شهدا ،شهدای والا مقام شهرستان، شهدای مدافع حرم، یگانه شهید مدافع حرم شهرستان شهید سرافراز علی عظیمی ،شادی دو شهید گرانقدر مهمان امروز نماز جمعه ، شادی ارواح مطهر شهدای گمنام شهرستان ،شهدای خدمت ، سلامتی خودتان و خانواده و فرزندانتان اجماعاً صلوات.
امیدوارم خداوند متعال ، این حضور مؤمنانه شما عزیزان را در نماز جمعه ، این خطبه، این نشستن و سکوت را در نماز جمعه را از همه ما قبول بگرداند ، ذخیره ای ارزشمند برای دنیا و آخرت، مخصوصاً برای اولین لحظه ورود ما به عالم قبر و قیامت قرار بگیرد ، باز هم صلوات بر محمد وآل محمد (ص).

از حضور مؤمنانه همه شما برادران و خواهران مکرمه ، نمازگزاران عزیز در نمازجمعه ، از مدیران و مسئولین محترم ، دانش آموزان مدارس ، اقشار مختلف ، ستاد برگزاری نماز جمعه ، عزیزانمان در مصلی که فضا را برای برگزاری نماز جمعه فراهم کردند، فرماندهان محترم نظامی و انتظامی، سروران معظم روحانی ، از قاری محترم، مجری محترم و مؤذن محترم ، از سخنران قبل از خطبه ها جناب حجه الاسلام عرب زاده ، صمیمانه تقدیر و تشکر می کنیم.

حضور با شکوه مردم شهرستان در عزاداری روز عاشورا:

یک تشکر ویژه هم دارم ا زمردم شهرستان زرند و همه هیئتی ها ، مسئولین هیئت ها ، مداحان اهل بیت و همه زن و مرد شیعه خالص سیدالشهدا که در این ایام باشکوه ابراز عشق و علاقه کردند وبه عزاداری پرداختند. مخصوصا در روزهای تاسوعا و عاشورا که مراسمات بسیار باشکوه و با عظمت برگزار شد، مخصوصا جوانان که سینه زدند و زنجیر زدند و ابراز محبت به سالار شهیدان ، حضرت اباعبدالله الحسین داشتند، مرحبا بر شما ، از همه شما تشکر و قدردانی می کنم .بانوان هم حضور چشمگیری در مساجد ، تکایا ،روضه ها و عزاداری ها داشتند و در روز تاسوعا و عاشورا هم بخشی از بانوان بزرگوار در جاهایی که مشخص شده بود مانند حوزه علمیه خواهران به صورت مجزا به عزاداری پرداختند که جای تشکر دارد، البته نواقص بسیار کمی هم در عزاداری شهرستان بود که ان شاءالله سال به سال این نواقص برطرف شود .همه گله می کردند که چرا ما یک عزاداری متمرکز در سطح شهرستان نداریم؟ درست است تا بحال این اتفاق نیفتاده است ولی محال هم نیست و اینگونه نیست که ما نتوانیم یک عزاداری باشکوه متمرکز داشته باشیم، البته اربعین کار خوبی در شهرستان صورت گرفته است ، همان طور که میدانید چند سال است مراسم اربعین متمرکز و در امام زاده عبدالله باشکوه برگزار می شود و هم از شبکه استانی و هم از شبکه کشوری و بلکه شبکه جهانی این مراسم از زرند پخش می شود ولی در سطح شهرستان گله مندی داریم که در ایام محرم هم این اتفاق بیفتد. یکی از دوستان پیشنهاد دادندکه بد نیست ما حداقل یک خیابان را برای عزاداری متمرکز قرار بدهیم و هیئت هایی که تمایل داشته باشند در یک ردیف منظم روز تاسوعاو عاشورا آنجا بیایند و عزاداری کنند و مداح آنها از بلندگو برای دو سه هیئت دیگر هم عزاداری کند تا از این طریق بتوانیم کم کم به سمت و سوی متمرکزشدن هیئت ها، حرکت کنیم،البته باید روی این پیشنهاد فکر شود ،خیابان برای سقاخانه مناسب این کار است ،چند هیئت می توانند در این خیابان متمرکز شوند، تا ما هم درشهرستان یک عزاداری خوب داشته باشیم که از صدا و سیما هم پخش شود. کم کم باید به این سمت و سو حرکت کنیم. بهرحال عزاداری ها امسال بسیار باشکوه بود، دست مریزاد! حضور جوانان ونوجوانان هم چشمگیر بود، بانوان مکرمه هم حضور داشتند، از نظر حجاب هم امسال خیلی وضع بهتر بود . ان شاءالله خداند بالاترین خیرات را به شما مومنین عنایت بگرداند و این عشق و شور را از همه ما به نحو شایسته قبول کند.
سوالاتی را مطرح می کنیم و در خطبه به دنبال جواب آنها می رویم.
سوال اول : مهمترین کارکرد عاشورا و مهمترین کاری که امام حسین انجام دادند ، چه بود ؟ سوال دوم هم این است : از کجا بفهمیم عزاداریهای ما قبول شده است یا نه؟ همانطور که قبول شدن نماز علامت دارد و باید ببینیم با نماز خواندن، آثار نماز در ما پیدا شده است یا نه ، قبول شدن عزاداری هم نشانه دارد.

مهمترین کارو هدف سیدالشهداء(ع):

اما سوال اول )مهمترین کار سیدالشهدا چه بوده است؟ به نظرمن مهمترین کاری امام حسین انجام دادند،همان کاری است که همه انبیا انجام دادند ،مخصوصا کاری که رسول خدا حضرت محمد انجام دادند. وهدف از نهضت انبیا دو چیز است : یک) مردم با فهم بشوند و از جهل و نادانی نجات پیدا کنند، قرآن تصریح می کند : « یُزَکّیهِم وَ یُعَلِّمُهُمُ الکِتبَ وَ الحِکمَة » (1) همه انبیاء می آیند تا مردم با فهم و با بصیرت و با عقلانیت بشوند و همه کارها عاقلانه باشد، این یکی از کارهای مهم پیامبران این است که مردم و انسانها عاقلانه زندگی کنند و جاهلانه زندگی نکنند و از جهل نجات پیدا کنند ، « و یعلّمهم الکتاب و الحکمة » پیامبران می آیند تا مردم عالم شوند و علم داشته باشند و از جهل نجات پیدا کنند. دوم) یزکّیهم ، مردم پاک و پاکیزه شوند، پس کار پیامبران بزرگ الهی این است که جامعه عالمانه و عاقلانه و پاکیزه شود. همه هدف انبیا همین است ، مهمترین کار امام حسین نیز همین دو کار است. دلیل آن ر اخدمت شما عرض می کنم.

زیارت اربعین :

زیارت بسیار مهمی مخصوص سیدالشهدا در مفاتیح ذکر شده است به نام زیارت اربعین ، همانند زیارت عاشورا ،یک زیارت نامه ای هم به نام زیارت اربعین آورده شده است، در زیارت اربعین آمده است که امام حسین « فَاَعْذَرَ فیِ الدُّعآءِ وَمَنَحَ النُّصْحَ » امام در دعوت مردم جای عذر و بهانه‌ای (برای کسی) نگذارد و بی دریغ خیرخواهی کرد.امام برای نصح و خیرخواهی آمده است، نهضت امام حسین یک نهضت خیرخواهانه است،آمده است تا به مردم خیر برساند،خیر امام چیست؟ « وَبَذَلَ مُهْجَتَهُ فیکَ لِیَسْتَنْقِذَ عِبادَکَ مِنَ الْجَهالَةِ، وَحَیْرَةِ الضَّلالَةِ » مهجت ،خون قلب را می گویند نه خون بدن، خون قلب خونی است که اگر بر زمین ریخته شود، بالافاصله انسان می میرد ولی اگر دست و یا پا بریده شود و یا بر بدن زخمی بیفتد، قلب تندتر کار می کندو این خون جایگزین می شود و انسان نمی میرد. در این زیارتنامه چه می گوییم؟ خطاب به خداوند می گوییم : خدایا امام حسین (ع) بخشش کرده است(بذل به معنای بخشیدن ) ، خدایا امام حسین در راه تو خون قلب خود را بخشیده است، حال برای چه این کار راکرده است؟ برای دو کار : « لِیَسْتَنْقِذَ عِبادَکَ » تا بندگان تورا نجات بدهد ، از چه نجات دهد؟ همان کاری که همه پیامبران انجام دادند : « مِنَ الْجَهالَةِ وَحَیْرَةِ الضَّلالَةِ » ، پیامبران برای نجات انسانها از جهل آمدند تا نادانی نباشد، امام حسین حیات خود ،خون خود حیات فرزندان وخون حیات حضرت ابوالفضل و شهدای کربلا را بخشید تا مردم را از جهل نجات دهد و مردم با فهم شوند ،چاره ای نبود، امام باید خون قلبش را می داد تا بندگان از نادانی و جهالت و گمراهی نجات پیدا کنند، منتهی رأس ضلالت و جهالت و رأس ظلم و نادانی در آن زمان، یزید بود و باید برداشته می شد. رأس ضلالت و گمراهی یزدیان هستند که باید از سر جامعه برداشته شوند ، امام قیام کردند وخون خود را دادند تا جهانیان از این به بعد با فهم وشعور ، عاقلانه و عادلانه زندگی کنند. تزکیه و پاک شوند و از گمراهی نجات پیدا کنند.

علامت قبولی نماز :

سوال بعدی این بود که ما ازکجا بفهمیم عزاداری ما قبول شده است؟ باید ببینیم خواسته های سیدالشهدا در وجود ما عملی شده است یا نه ؟ خداوند دستور به خواندن نماز داده است، ازکجا بدانیم نماز ما قبول شده است؟ علامت قبولی نماز این است که نماز انسان را از گناه و زشتی باز می دارد، اگر دیدیم نماز می خوانیم ولی با زهم دوست داریم تا گناه بکنیم، پس پیداست که نماز ما قبول نشده است . علامت قبولی نماز این است چون از آثار نماز این است که زشتی و پلیدی و پلشتی از وجود انسان برداشته می وشدآثار عزاداری سیدالشهدا این است که ما فهم داشته باشیمو زندگی ما ظالمانه نباشد. اگر کسی به دیگران مثلا داماد ، عروس ، فرزندان ، همسایه ها و نظام و جامعه ظلم می کند ، پیداست که این فرد عزاداریش قبول نیست و اگر هنوز بر جهالت خودش باقی است ، پیداست سینه زنی ها اثری در وجود او نداشته باشد . راه قبولی عزاداری ها این است که خواسته سیدالشهدا را در وجود خودمان تجلی ببخشیم و زندگی مان عالمانه عاقلانه و عادلانه باشد. این پیام و خواست سیدالشهداست.

خدایا به حق محمدو آل محمد عاقبت همه مارا ختم بخیر بگردان

خطبه دوم

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه سِیدِنا وَمَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَدصلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین.

اُوصیکُم عِبادَالله وَنَفسی بِتَقَوَیَ الله.

"أعظَمَ اللهُ اجورَنا بمُصابِنا بِالحُسَینِ، وَ جَعَلَنا و ایّاکُم مِنَ الطّالِبینَ بِثارِهِ مَع وَلیّهِ الامامِ المَهدیِّ مِن آلِ مُحَمَّدٍ(ع)"ان شاءالله خدای متعال همه ما را جز خون خواهان سیدالشهدا در رکاب امام زمان قرار بدهد.

روز عاشورا به یکدیگر تسلیت بگوئیم:

در روایتی از امام باقر(ع) پرسیده شد که در روز عاشورا چگونه به همدیگر تسلیت بگوییم؟ حضرت فرمودند: بگوئید: « أعظَمَ اللهُ اجورَنا بمُصابِنا بِالحُسَینِ، وَ جَعَلَنا و ایّاکُم مِنَ الطّالِبینَ بِثارِهِ مَع وَلیّهِ الامامِ المَهدیِّ مِن آلِ مُحَمَّدٍ(ع) » (2) خداوند اجر ما را به سبب مصیبتی که از حسین به ما رسیده بزرگ گرداند و ما و شما را از کسانی قرار دهد که در کنار ولی دم او، امام مهدی از خاندان محمد(ع)، به خونخواهی او برمی خیزند. یعنی ما هم طالب ثار بشویم وهمانطور که امام زمان خونخواه سیدالشهدا است، ما شیعیان هم خونخواه باشیم و طلب ثار کنیم و هنگامی که به هم می رسیم به فارسی می توانیم بگوییم: خدا اجرتان را زیاد کند و پاداش شما را عظیم و بزرگ بگرداند و خداوند ما و شما را جز خونخواهان امام حسین و در رکاب امام زمان قرا ر بدهد. ایام ، ایام حزن و اندوه بعد از شهادت است. بدترین ظلم و جنایت را یزیدیان نسبت به امام حسین انجام دادند ، چقدر اینها پست بودند که بر کشته سیدالشهدا هم رحم نکردند و بعد از شهادت ، سر بریدند و چه جنایت بزرگی کردند، ده اسب قوی تازه نعل عوض شده را بر بدن سیدالشهدا تاختند؛ شاید سوال پیش بیاید مگر اسب می تواند بدن حضرت را پایمال کند؟ قطعا امام حسین رضایت داشته است و جسم و استخوان هایش را در راه خدا داده است والا اگر رضایت امام نبود اسب جرات این کار را نمی کرد.

نحوۀ وداع حضرت سکینه(س) با پدر در روز عاشورا :

روز یازدهم کاروان حرکت می کنند و چقدر خون به دل فرزندان سیدالشهدا کردند، آنها را از کنار کشته های کربلا عبور دادند، بچه ها را سوار شتر و محمل کرده اند، هر کدام خودش را از محمل به پایین می اندازد و دنبال شهید خودش می گردد. حضرت زینب سلام الله علیها دنبال برادر می گردد ، صدایی بلند شد: خواهرم به این طرف بیا ، وقتی زینب رفت، بدن را پاره پاره دید و حتی پیراهن کهنه ای که در برداشت، پاره پاره شده بود و خاک گرم کربلا روی این بدن ریخته بود، حضرت سکینه آمد ، دید عمه خیلی مضطرب است و با تعجب نگاه می کند سوال کرد عمه این بدن کیست؟ مگر بچه باور میکرد ، سکینه می گوید: وقتی پیکر پدرم را در آغوش گرفتم، از حلقوم بریده اش این ندا را شنیدم که می گفت: « شيعتي مَهْما شَرِبْتُم ماءِ عَذْبٍ فاذكروني » شيعيان من! هنگامي كه آب گوارا نوشيديد، مرا ياد كنيد. « اَوْ سَمِعْتُم بِغَريبٍ اَوْ شَهيدٍ فَانْدُبُوني » و يا هنگامي كه از غريبي يا شهيدي خبري شنيديد، بر من گریه كنيد «فـَاَنا السِّبْطُ الَّذي مِنْ غَيْرِ جُرْمٍ قَتِلُوني » من، نواده (پيامبر)هستم كه مرا بي گناه كشتند.« وَ بِجَرد الخَيْلِ بَعْد القَتْلِ عَمْداً سَحِقُوني » و پس از آن از روي عمد، مرا پايمال سم اسبان كردند. « لَيْتَكُم في يَوْمِ عاشورا جميعاَ تَنْظُروني » اي كاش، همگي در روز عاشورا بوديد و مي‌ديديد. «كَيْفَ اِسْتَسْقي لِطِفْلي فَاَبوا اَن يّرْحَمُوني »كه چگونه براي كودك خردسالم، آب خواستم و آنان رحم نكردند.(3) راوی می گوید زینب نتوانست این صحنه راتحمل کند و فریاد زد: «یا مُحَمَّداه! صَلّی عَلَیکَ مَلیکُ السَّماءِ هذا حُسَینٌ مُرَمَّلٌ بِالدِّماءِ مُنْقَطَعُ الاعْضاءِ وَ بَناتُکَ سَبایا، الیَ اللّهِ الْمُشْتَکی وَ اِلیَ مُحَمَّدٍ المُصطَفی وَ اِلی عَلیٍّ المُرْتَضی وَ الی فاطِمَةَ الزَهراء وَ الی حَمْزَةَ سَیّدِ الشُّهَداءِ! یا مُحَمَّداه! هذا حُسَینٌ ...»(4) ای محمّد! فرشتگان آسمان بر تو درود فرستند. این حسین است که آغشته به خون است و اعضایش قطع شده، و این دخترانت هستند که اسیر شده اند. به خدا و محمّد مصطفی و علی مرتضی و فاطمه زهرا و حمزه سیّد الشهدا شکایت می برم. ای محمّد! این حسین است.اولین روضه ها را خود حضرت زینب و در کربلا خواندند.

علت همراهى خانواده امام حسین(ع) در حادثه عاشورا

چرا امام‌حسین‌(ع) با آن که می‌دانست کشته می‌شود، اهل بیت خود را به کربلا برد؟

ممکن است سوال پیش بیاید امام حسین(ع) که می دانستند چه بر سر او می آورند، چرا این زن و فرزندان خودش را به همراه خود به کربلا آرود تا این گونه اسیر شوند ؟جواب این سوال روشن است، امام در جواب این سوال فرمودند: خدا اراده کرده است خانواده مرا اسیر ببیند. تقدیر الهی بر این بود که کار پیامبری انجام بدهم و برای هدایت مردم خون قلبم را بدهم، زن و فرزندان من باید پیام رسان باشند و در دل تاریخ تا ظهور حضرت صاحب الامر(عج) این پیام آزادی بخش را به همگان برسانند. واقعا وقتی حساب می کنیم اگر حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) و فرزندان امام حسین(ع) و کودکان در کربلا نبودند و این پیام را نمی رساندند، امروز ما هیچ چیز از کربلا نمی دانستیم چون یزیدیان کار را تمام می کردند و می گفتند یک خارجی قیام کرده و تمام شده است ، فرزندان و خانوداه سیدالشهدا همانطور که کار سیدالشهدا بزرگ و با عظمت است ، کار خاندان و اسرای کربلا هم در پیام رسانی بسیار با عظمت است. امروز پیام سیدالشهدا جهانی شده است و آثار آن را در جهان امروز می بینید ؛ اولا شما در تلویزیون دیدید کشورهای مختلف برای امام حسین عزاداری کردند، سراسر دنیا امام حسین(ع) در این ایام سوختند و عزاداری کردند، اوج این عزادری ها را در اربعین می بینید، این پیام جهانی شده است، پیام زیر بار ظلم نرفتن،استقامت، فعال داشتن و ایستادگی در مقابل کفر ، نترسیدن در مقابل دشمن ، در اقصی نقاط دنیا اینها جهانی شده است . شما ملت مظلوم یمن را ببینید این پیام سیدالشهداست که آنها را زنده نگه داشته است. سید مقاومت حزب الله لبنان به چه زیبایی خطاب به مقام معظم رهبری می گوید: یک جان چه قابل است، اگر هزار جان داشته باشم ، یاابن حسین ، ای فرزند حسین، من زیر بار ظلم نمی روم و دست از شما بر نمی دارم. این پیام حسین به لطف خدا جهانی شده است و از عاشورا به ظهور حضرت صاحب الامر می رسیم و ان شاءالله آثار این پیام با عظمت را هم می بینید.

تلاش دشمنان برای ورشکستگی اقتصاد ایران:

مطلب دوم این است رئیس جمهور محترم اعلام کردند که چون اروپایی ها در تعهدات خود به برجام عمل نکردندو عهد شکستند، ایران گام سوم را اجرا می کند.در این روزها از یک طرف کلاه برداری فرانسوی ها و از طرف دیگر شاخ و شانه کشیدن رئیس جمهور امریکا را داشتیم. اینها یزدیان زمان هستند و امروز پرچم کفر و نفاق، پرچم ظلم و ستم، به دست اینهاست .آنها که از راه جنگ نتوانستند ، آتشفشان مقاومت ایران اسلامی و نور خدا را با جنگ خاموش کنند و با تحریم هم نتوانستند کاری کنند، الان طوری ما را تحریم کردند تا کشور ما از هم پاشیده شودو مردم ایران معترض نظام شوند، هدف از تحریم این است که بادست خود مردم ، نظام جمهوری اسلامی سرنگون شود و اقتصاد ما ورشکسته شود، الحمدالله وقتی نگاه می کنیم ، اقتصاد ما مدیریت شده است و اقتصاد ما پویاتر شده است، اقتصاد مقاومتی که رهبر می فرمودند خودش را در مقابل دشمن نشان داده است و دشمن نتوانسته به اهدافش برسد، امروز امریکایی ها ترفند دیگری را زدند تا دوباره مذاکره کنند .منظور از مذاکره دوباره چیست؟ دشمنان وقتی از راه جنگ و تحریم نتوانستند ما را شکست بدهند، از طریق برجام هم به اهداف خود نرسیدند، حالا دم از مذاکره و گفتگوی ذلیلانه و رذیلانه می زنند تا به اهدافی که می خواهد برسند، قطعا مسئولین نظام پشت سر مقام معظم رهبری حرکت می کنند و یک نه بزرگ دشمن می گویند، مطمئن باشید قطعا ملت بزرگ ایران هم پشت سر مسئولین خواهند بود و شعار هیهات منا الذله را سرلوحه خود قرا رخواهند داد وهر گرز زیر بار کفر و ذلت استکبار جهانی نمی رود، مسئولین ارشد هم مطمئن باشند، این جوانانی که برای سیدالشهدا عزاداری کردند وسینه زدند پشت سرآنها هستند البته به شرطی که رهرو فرزند حسین(ع) مقام معظم رهبری باشند.

به لطف الهی یکی از بزرگترین اهداف این نهضت، زمینه سازی برای ظهور امام عصر است ، ان شاءالله این پرچم که به دست مبارک حضرت امام(ره) برافراشته شده است و با خون شهیدان آبیاری شده است به طور قطع و یقین به دست صاحب اصلی آن حضرت صاحب الامر(عج) می رسد ، ان شاءالله روزی که حضرت ظهور می کنند همه ما پشت سرشان باشیم ، ان شاءالله آینده ایران اسلامی، آینده ای بسیار درخشان است و نسل ما، فرزندان ما ،آینده بسیار خوبی را خواهند داشت به شرط اینکه ما پیرو ولی باشیم و از راه رهبرمان جدا نشویم، به لطف الهی در آینده ای نه چندان دور اهداف نظام جمهوری اسلامی یکی پس از دیگری محقق خواهد شد البته به شرط بینش و بصیرت و حضور همه خصوصا جوانان در تمام صحنه ها و پشت سر ولایت حرکت کردن ، ان شاءالله.

خدایا عاقبت همه ما را ختم بخیر بگردان


پی نوشت:

1- سوره مبارکه آل عمران آیه ۱۶۴

2- طوسی، محمد بن الحسن، مصباح المتهجّد و سلاح المتعبّد، ص 772، فقه الشیعه، بیروت، چاپ اول،1411ق.

3- موسوى وادقانى، سید احمد، یاران کوچک امام حسین علیه السلام، ص 132؛ به نقل از اسرار الشهادة، فاضل دربندى، ص 462؛ دمعه الساکبه، ملا باقر بهبهانى، ص 350؛ معالى السبطین، محمد مهدى، مازندرانى، ج 2 ص 31.

4-سید بن طاووس، پیشین، ص 37.


http://yascms.ir/emam/gozaresh/u2930.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u2931.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u2932.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u2933.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u2934.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u2935.jpg

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.