سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

تفسیر سوره حضرت مریم(4)/ توجه به شعور حسینی در کنار شور حسینی

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 428 مرتبه
دسته: خطبه های نماز جمعهتاریخ: 1398.06.11
 
خطبه های نماز جمعه شهرستان زرند به امامت حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه محترم مورخه 98/06/08



http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG



خطبه اول

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه سِیدِنا وَ مَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَد صلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین .

السلام علیک یا صاحب الزمان(عج) ، یا بقیة الله یا اباصالح (ع)، ادرکنا و اغثنا.

اُوصیکُم عِبادَالله وَ نَفسی بِتَقَوَیَ الله

خشنودی مولایمان صاحب الزمان(عج) ، سلامتی رهبر عزیز و بزرگوار مان، شادی روح امام راحل عظیم الشأن، شادی ارواح طیبه شهدا ، شهدای والا مقام شهرستان، شهدای مدافع حرم، یگانه شهید مدافع حرم شهرستان شهید سرافراز علی عظیمی ، شادی دو شهید گرانقدر مهمان امروز نماز جمعه ، شادی ارواح مطهر شهدای گمنام شهرستان ،شهدای خدمت ، سلامتی خودتان و خانواده و فرزندانتان اجماعاً صلوات.

امیدوارم خداوند متعال ، این حضور مؤمنانه شما عزیزان را در نماز جمعه ، این خطبه، این نشستن و سکوت را در نماز جمعه ، از همه ما قبول بگرداند ، ذخیره ای ارزشمند برای دنیا و آخرت، مخصوصاً برای اولین لحظه ورود ما به عالم قبر و قیامت قرار بگیرد ، باز هم صلوات بر محمد وآل محمد (ص).

از حضور مؤمنانه همه شما برادران و خواهران مکرمه ، نمازگزاران عزیز در نمازجمعه ، از مدیران و مسئولین محترم ، دانش آموزان مدارس ، اقشار مختلف ، ستاد برگزاری نماز جمعه ، عزیزانمان در مصلی که فضا را برای برگزاری نماز جمعه فراهم کردند، فرماندهان محترم نظامی و انتظامی، سروران معظم روحانی ، از هیأت امنای مسجد جامع ، از قاری محترم، مجری محترم و مؤذن محترم ، از سخنران قبل از خطبه ها فرماندار محترم جناب آقای صادق زاده که به مناسبت هفته دولت صحبت کردند، صمیمانه تقدیر و تشکر می کنیم.

جناب آقای صادق زاده کارهای خوب و ارزشمندی را که در یکسال گذشته در شهرستان صورت گرفته بود را بیان کردند، از ایشان و هم از همه مدیران خدمتگزار شهرستان که در این مدت زحمت کشیدند و کار کردند، تشکر می کنم ، هفته دولت را به همه دولتمردان شهرمان و به همه شما برادران و خواهران تبریک عرض می کنم و گرامی می دارم یاد همه شهدا مخصوصاً شهدای دولت که امروز سالروز شهادت شهید رجایی و شهید باهنر است ،شادی روح شان صلواتی مرحمت بفرمایید.

این هفته کمیته امداد به مناسبت جشن عاطفه ها درخواست کمک از شما مؤمنین دارند. برادران موکب امام خمینی(ره) هم امروز خدمتگزار شما در نماز جمعه هستند و با شربت از نمازگزاران پذیرایی می کنندو آماده دریافت کمک های شما در عمود 202 هستند، گفته شده است اگر همه شهروندان حداقل 10 هزار تومان کمک کنند ، این موکب می تواند در مراسم پیاده روی اربعین به زائران سیدالشهدا سرویس بدهد و خدمت رسانی کنند، از آنها تشکر می کنیم ، سلامتی همه خدمتگزاران و سلامتی خودتان و همه کسانی که به نماز جمعه کمک می کنند ، باز هم صلوات بفرستید.خدمت شما عرض کنم که در خطبه های گذشته موضوع بحث ما بخش هایی از سوره حضرت مریم(س) بود. امروز هم بخش های دیگری از این سوره را خدمتتان عرض می کنم.

وضع حمل حضرت مریم (س)درتنهایی:

در ادامه بحث قبل تا به اینجا رسیدیم که « فَأَجَاءَهَا الْمَخَاضُ إِلَى جِذْعِ النَّخْلَةِ قَالَتْ يَا لَيْتَنِي مِتُّ قَبْلَ هَذَا وَكُنْتُ نَسْيًا مَنْسِيًّا »(1) این بزرگوار هنگامی که درد زایمان او را فراگرفت، به بیابان رفت و به تنه خشکیده درخت خرمایی پناه برد، از یک طرف درد زایمان را داشت از طرف دیگر بی کسی و تنهایی او را اذیت می کرد، به هر حال خانمی که می خواهد زایمان کند نیاز به کمک دارد ولی مریم مقدس ، این زن قدیسه و پاک هنگام زایمان ، تنها بود . ببینید که بندگان صالح خدا چه امتحانات دشواری را باید پس بدهند و چه سختی هایی را باید در زندگی تحمل کنند، تا به آن مقام بالا برسند و جوهر انسانی آنها شکوفا شود ! البته همه ما به طریقی امتحان می شویم، خدای متعال می فرماید: ما هرسال، یکی دو مرتبه همه بندگان خود را امتحان می کنیم تا بدانند در چه سطح هستندو آیا می توانند از این امتحان و ابتلا سربلند بیرون بیایند؟ خلاصه حضرت مریم(س) از درد زایمان ، به درخت خشک خرمایی پناه آورد .غم و غصه زیادی داشت، درد زایمان، تنهایی و بی کسی یک درد بود ، درد دیگری که داشت ترس از تهمت بی عفتی بود که این درد از همه دردهایش بالاتر است ،بالاخره انسانهای کوته بین و ظاهربین در جامعه زیاد هستند و فقط ظاهر را می بینند و به قول معروف ، چشم را می بندند و دهان را باز می کنند، آن زمان در بنی اسرائیل افراد این چنینی زیاد بود، انسانهای فهمیده برای هرچیزی ابتدا تحقیق و بررسی می کنند و سپس سخن می گویند.

بدترین گناه کبیره در نظر رسول خدا(ص):

پیامبر اکرم ـ صلی اللّه علیه وآله ـ در روایتی فرمودند: «کفی بالمرء کذبا أن یحدث لکل ما سمع » (2) در دروغگو بودن فرد همین بس که هرچه را شنید، نقل کند. دروغ بدترین گناه کبیره است ، متاسفانه در جامعه امروز و در فضای مجازی اخبار دروغ و شایعه زیاد شده است، در ادامه داستان حضرت مریم در قرآن آمده است: این زن پاک و قدیسه از خدا طلب مرگ کرد و « قَالَتْ يَا لَيْتَنِي مِتُّ قَبْلَ هَذَا » ای کاش قبل از این مرده بودم «وَكُنْتُ نَسْيًا مَنْسِيًّا » و فراموش شده بودم و کسی به یاد من نبود. علت این همه ناراحتی حضرت مریم(س) این است که بالاترین تهمت برای یک زن پاکدامن، تهمت بی عفتی است ، متاسفانه گاهی اوقات این تهمت ها از ناحیه همسر است، برخی همسران دل سیاه هستند و چیزی را که ندیده و نشنیده اند را هم تهمت می زنند. مثلاً در کوهبنان بودیم ،یک روز، صبح زود یک خانمی که با همسر بنده آشنا بود ، در خانه ما را زد و وارد شد و شروع به گریه کرد و می گفت از بس شوهرم دل سیاه است و به من تهمت می زند، نمی توانم زندگی کنم. بدترین چیز برای یک زن پاک مؤمن متدین این است که به او تهمت بزنند. این بنده خدا می گفت: اگر یک موتوری از کوچه ما رد بشود و بوق بزند، شوهرم می گوید برای تو بوق زد . بدترین درد برای یک زن مومن تهمت بی عفتی است. برای همین حضرت مریم بسایر ناراحت بود . « فَنَادَاهَا مِنْ تَحْتِهَا أَلَّا تَحْزَنِي قَدْ جَعَلَ رَبُّكِ تَحْتَكِ سَرِيًّا»(3) پس از زير پاى او (فرشته) وى را ندا داد كه غم مدار پروردگارت زير (پاى) تو چشمه آبى پديد آورده است .

زیاد شدن افسردگی واضطراب درجامعه امروز:

در این آیه قرآن به ما برای رهایی از افسردگی و اضطراب درس می دهد ، امروزه افسردگی و استرس در جامعه زیاد شده است ، کسی افسرده باشد و آرامش نداشته باشد ، غذا هم نمی تواند بخورد. طبق نظریه قرآن کسی که به درد افسردگی و اضطراب و دلشوره مبتلاست اول باید به آرامش روحی و روانی برسد بعد از آن به او دارو ودرمان و غذا بدهیم. این شیوه ای است که امروز پزشکان در پیش گرفته اند، ابتدا آرامش بعد به درمان می پردازند ، همین شیوه را قرآن در درمان حضرت مریم(س) که مضطرب و ناراحت است در پیش می گیرد.

بشارت به حضرت مریم:

اولین نکته بشارت است، از زیر همان درختی که به آن پناه آورده بود، حال طبق روایات حضرت جبرئیل امین و یا عیسی مسیح(ع) صدایی می شنود که به اول به او آرامش می دهند، « فَنَادَاهَا مِنْ تَحْتِهَا » از پایین پای او صدا می دهند. « أَلَّا تَحْزَنِي » غم مخور ،آرامش داشته باش و ناراحت نباش ،خداوند تو را برگزیده و انتخاب کرده است ، همه چیز دست خداست توکل به خداداشته باش ، خدا تو را تنها نمی گذارد « قَدْ جَعَلَ رَبُّكِ تَحْتَكِ سَرِيًّا » خالق تو و پروردگار هستی بخش تو ، تو را که زن مومن و پاکی هستی را در سختی ها تنها نمی گذارد و پایین پایت نهر کوچکی را جاری کرده است، نه تنها تو بلکه خداوند هیچ بنده ای را تنها نمی گذارد ، برادران و خواهران مومن ومتدین باشید. خدا ترس باشید، راه خدا را در زندگی انتخاب کنید، خدا کمک تان کند، خدا شما را دستگیری و هدایت می کند،اول او را به آرامش دعوت می کند و می گوید: نگران نباش ، یک نهر کوچکی زیر پایت جاری شده است از آن بنوش. زنی که تازه وضع حمل کرده است، نیاز به آب و غذا دارد ، چشمه آب گوارا و بهترین غذا را خداوند در اختیار او قرار می دهد،خداوند می فرماید : از درخت بالای سرت رطب تازه استفاده کن، این قدرت خداست که از شاخ خشکیده درخت خرما، رطب تازه روییده است، در روایتی از رسول خدا(ص) داریم که یکى از بهترین غذاها براى زنان بعد از وضع حمل، رطب (خرماى تازه ) مى باشد(4). حضرت مریم(س) که در محراب عبادت برای او از بهشت غذای آماده می آوردند در اینجا باید شاخ درخت را تکان بدهد تا از رطب آن استفاده کند، « وَهُزِّي إِلَيْكِ بِجِذْعِ النَّخْلَةِ تُسَاقِطْ عَلَيْكِ رُطَبًا جَنِيًّا »(5) و تنه درخت‏ خرما را به طرف خود (بگير و) بتكان بر تو خرماى تازه مى ‏ريزد، «فَكُلِي وَاشْرَبِي وَقَرِّي عَيْنًا »بخور و بنوش و ديده روشن دار و غصه مخور ودلشاد باش، ما عیسی مسیح(ع) را که کلمه الله است به تو عنایت کرده ایم، بقیه کارها را به ما واگذار کن و نیازی نیست شما جواب حرفها و تهمت های مردم را بدهی «فَإِمَّا تَرَيِنَّ مِنَ الْبَشَرِ أَحَدًا فَقُولِي إِنِّي نَذَرْتُ لِلرَّحْمَنِ صَوْمًا »پس اگر كسى از مردم را ديدى بگوى من براى (خداى) رحمان روزه نذر كرده‏ ام و امروز مطلقاً با کسی سخن نخواهم گفت(6) شما روزه سکوت بگیر وهر کس از شما سوال کرد، بگو من نذر کرده ام و روزه هستم وصحبت هم نمی کنم. پس درسی که از این آیات کریمه گرفتیم این بود که اگر در زندگی و در راه خدا ثابت قدم باشیم، مطمئن باشید خدا به ما کمک می کند و مورد عنایت خدا قرار می گیریم. زن پاکدامن نباید از حرف و حدیث مردم بترسد قطعاً خدای تبارک و تعالی از او حمایت می کند .کسی که می خواهد خدمت کند وکار کند نباید از حرف و حدیث بترسد و درست کار کند وتوکلش به خدا باشد ، خدای متعال او را رها نمی کند و او را دستگیری می کند.

خدایا عاقبت همه ما راختم بخیر بگردان

خطبه دوم

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه سِیدِنا وَمَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَدصلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین.

اُوصیکُم عِبادَالله وَنَفسی بِتَقَوَیَ الله.

در آغاز خطبه دوم خود و همه شما برادران و خواهران مکرمه را دعوت می کنم به تقوی الهی . در خطبه دوم چند مطلبی را کوتاه عرض می کنم.

استفاده از ظرفیتهای ماه محرم:

نکته اول ما در آستانه ماه محرم و آغاز سال قمری هستیم،نماز اول سال و اول ماه فراموش نشود، روز اول سال قمری، اول محرم است، بهره ببرید.محرم، ماه عزاداری است ، ان شاءالله که خودمان را به سیدالشهدا وصل کنیم و از مجالس امام حسین(ع) فیض ببریم و در این مجالس حضور پیدا کنیم و به برگزار شدن هرچه باشکوه مجالس حسینی کمک کنیم، ما هرچه داریم از برکت امام حسین است.ایران اسلامی سرسفره امیرالمومنین(ع) و حضرت زهرا (س) نشسته است، انقلاب اسلامی هرچه دارد از برکت امیرالمومنین و حضرت زهرا و فرزندانش است. غفلت نکنید و از این مجالس استفاده کنید، الحمدالله سروران عزیز روحانی و خطبا و گویندگان خوبی در شهرستان حضور دارند، الحمدالله روحانیون شهرستان ، روحانی باسواد و اهل تحقیق و مطالعه هستند ، چه عزیزانی که ثابت هستند ،چه عزیزانی که از قم می آیند، از مجالس وعظ این عزیزان استفاده کنید. نکته ای را که می خواهم تذکر بدهم این است که بهترین وقت مجلس،باید در اختیار واعظ باشد ،مانند سالهای گذشته و این گونه نباشد که واعظ مقدمه باشد و مردم را برای مداح جمع کند، مداحی بسیار خوب است ولی احساس و شور باید در خدمت عقلانیت و عقل و شعور قرا بگیرد ،آنچه برای ما مهم است این است که شعور و درک ما در مورد اهل بیت بیشتر باشد و رهرو راه آنها باشد ، شور و شعور باید در کنار هم باشد ، بنابراین از روسای هیئت های مذهبی تقاضا می کنم برای وعظ و منبر یک فرصت مناسب در نظر بگیرید. این مطلب بسیار مهم است، ما باید از ظرفیت محرم نهایت استفاده را بکنیم،در هیچ روز دیگری از سال ما نمی توانیم چنین جمعیتی را در مساجد و پای منبرها داشته باشیم، روحانیون محترم هم تحقیق و برنامه ریزی و مطالعه کرده اند ومطالب مورد نیاز را بیان می کنند و ناهنجاری ها را تبیین می کنند. حضرت آیت الله مکارم می فرمودند: در زمان طاغوت به کردستان رفتم و به یکی از علمای کردستان گفتم : شما چرا حرف نمی زنید و برعلیه طاغوت قیام نمی کنید؟ گفتند شما علمای شیعه دو چیز دارید که ما نداریم، اولا شما مستقل هستید و رزق شما وابسته به وجوهات مردم است و وابسته به حکومت نیستید ولی ما به مجرد آنکه بخواهیم علیه طاغوت حرف بزنیم، حقوقمان قطع می شود و نمی توانیم حرف بزنیم ولی شما مستقل هستید . امروز هم با اینکه نظام، نظام جمهوری اسلامی است، حوزه های علمیه وابسته به دولت نیستند، البته دولت باید خدمتگزار حوزه باشد ولی حوزه های علمیه وابسته به دولت نیستند ومستقل هستند .همین خمسی شما پرداخت می کنید به دست مراجع می رسد و دین آباد می شود و مذهب شیعه احیا می شود و عالم تربیت می شود که مکتب باقی بماند، ما مالیات می دهیم تا کوچه و خیابان ها درست وآسفالت شود ، پارک درست بشود و شهر آباد شود ولی ما وجوهات می پردازیم تا دین ما ، اسلام ما و قرآن ماندگار شود، فرق علمای شیعه و سنی در این است، چون علمای شیعه مستقل و آزاد هستند و می توانند در مورد حکومت آزادانه صحبت کنند، دوم اینکه شما علمای شیعه، محرم و امام حسین(ع) دارید، یک پرچم مشکی نصب می کنید و مردم اجتماع می کنند و شما می توانید سخنرانی کنید ولی ما سیدالشهدا و پرچم عزای حسینی نداریم. بنابراین نظام جمهوری اسلامی و انقلاب هرچه دارد از برکت امام است.

برپایی مجالس عزای امام حسین(ع):

پس برادران و خواهران برپایی مجلس امام حسین(ع) را تا زنده اید قدر بدانید و با هیچ چیز عوض نکنید، نگویید امسال دست مان تنگ است و نمی توانیم روضه بخوانیم و مجلس امام حسین(ع) بگیریم، حرکت کنید هزینه مراسم می رسد. به خدا توکل کنید ، هزینه آن می رسد و همه چیز درست می شود،صاحب این مجالس خود ائمه هستند .همین جشن غدیر را که ما برگزار کردیم ، روز اول حتی یک ریال هم نداشتیم ولی نزدیک 80-90 میلیون تومان هزینه شده است که عمده آن پرداخت شده است و مقداری هم مانده است که ان شاءالله پرداخت می کنیم. صاحب این مجالس ائمه هستند، قدر بدانید و تا زنده ایم و عمری هست خودمان را به مجلس امام حسین(ع) وصل کنیم، ان شاءالله اینها دستگیر خودمان ، بچه ها و نسل مان خواهد شد، از همان لحظه اولی که ما در قبر می گذارند، اولین لحظه چشممان به جمال سیدالشهدا روشن می شود، امام حسین (ع) به ملک الموت سفارش می کند که این فرد شیعه و عزادار برماست. اهل بیت صاحب ملک و ملکوت هستند. ملائکه در خدمت سیدالشهدا هستند ، عزارئیل در خدمت سیدالشهداست .

در ایام محرم مردم آزاری نکنید

بنابراین برادران و خواهران از این فرصت محرم استفاده کنید ، منتهی تقوای آن را هم رعایت کنید ؛یعنی چه؟ یعنی اینکه مجالس سیدالشهدا نباید با مردم آزاری همراه باشد، صدای بلندگو نباید بیش از اندازه باشد ، الحمدالله در ایام محرم در سطح شهر یک شور و نشاط حسینی ایجاد می شود و موکب هایی راه اندازی می شود، یک نفر می گفت این موکب ها متعلق به عرب هاست، خیر موکب یعنی هیئت عزاداری و متعلق به اهل بیت است ، درست است که کلمه موکب عربی است ولی موکب به معنای هیئت است، این موکب ها خیلی ارزشمند است .پس این کار ثواب را تبدیل به گناه نکنیم و صدای بلندگو را به قدری زیاد کنیم که موجب اذیت و آزار همسایه ها شود، بالاخره برخی مردم مریض دارند یا ممکن فرزندانشان امتحان داشته باشند . برخی افراد مسن هستند و یا ناراحتی اعصاب دارند و تحمل صدای زیاد را ندارند، ما نباید کاری کنیم که مجلس زیبای سیدالشهدا با این ارزشمندی به گناه آلوده شود ؛ در مجالس عروسی هم باید رعایت کنیم ،آغاز زندگی نباید با گناه همراه باشد، افراط و تفریط در هیچ جا خوب نیست، در چند شبی که به محرم مانده کاروان های عروسی تا نیمه های شب مزاحم استراحت مردم می شدند و مردم هم از اذیت و آزار آنها با پلیس ، فرمانداری ، دادستان و ما تماس می گرفتندو اعتراض می کردند ، بلندگوهای مجالس عزای امام حسین هم نباید تا آخرشب باز باشد وصدای زیاد آنها مردم را ناراحت بکند، خواهشی که از همه شما دارم این است که در این زمینه هم تقوی را رعایت کنید.

خدمات مسئولین شهر در هفته دولت:

نکته دوم هفته دولت خدمات خوبی در شهرستان انجام شده است که جناب فرماندار به آن اشاره داشتند، افتتاح پل و خدمات دیگری را که فرمودند.کارهای خوبی انجام شده است ،ان شاءالله بیشتر هم می شود . ان شاءالله با وحدت و همدلی و تلاش مدیران عاقل ، گره ها یکی پس از دیگری باز می شود.

سخنان حکیمانه رهبر معظم انقلاب در جمع دولتمردان:

در هفته رئیس جمهور و تعدادی از وزرا خدمت رهبر معظم انقلاب رسیدند که بخشی از فرمایشات این مرد بزرگ را خدمت شما عرض می کنم.آقا چقدر حکیمانه مقتدارانه و دلسوزانه صحبت کردند یکی از صحبت ها این بود که در دوسال باقی مانده از عمر این دولت، به مسائل فرعی و حاشیه ای نپردازید و سراغ مسائل اساسی بروید، این سخن بسیار حکیمانه ای است که از عمق مطلب به این فرمایش امیرالمومنین می رسیم که می فرماید : دولت ها ، تمدن و نظام وقتی موفق هستندکه جای مسائل اصلی و فرعی عوض نشود و به مسائل اصلی بپردازند نه به مسائل فرعی . مثلا ما خانه ای داریم که در حال خراب شدن است، اگر ظاهرش را درست کنید ولی پایه همچنان خراب باشد، در نهایت این خانه ویران می شود و اهالی خود رابه کشتن می دهد، نباید با پرداختن به فرعیات ، اصول فراموش شود.

عوامل شکست دولتها از بیان امام علی(ع):

متن سخن امیرالمومنین این چنین است : «یُسْتَدَلُّ عَلَی اِدبارِ الدُّوَلِ بِاَربَعٍ » چهار عامل باعث شکست «دولت‌ها» می‌شود:

1ـ «تَضییعِ الاُصولِ »ضایع کردن اصول (مسائل مهم) 2ـ « وَ التَّمَسُّکِ بِالفُرُوعِ »سرگرم شدن به فروع (امور کم اهمیت) 3ـ « وَ َتقدیمِ الاَراذِلِ »به کار گماردن آدم‌های پست 4ـ « وَ تَاخیرِ الاَفاضِلِ»کنار گذاردن انسان‌های فاضل(7)

پرداختن دولتها به امور فرعی ممنوع:

دولتی که بجای پرداختن به امورات اصلی به کارهای فرعی بپردازد، نابود می شود .منظور از کارهای فرعی چیست؟ مثلا یکی از کارهای فرعی جامعه امروز ما این است که در جامعه جنجال ایجاد کنیم که بانوان هم باید به ورزشگاه بروند .درهمه کشور ،رسانه ها ،رادیو و تلویزیون بحث این باشد بانوان به ورزشگاه بروند یا نروند ! با ورزشگاه رفتن یا نرفتن بانوان کدام مشکلات اساسی مملکت حل می شود؟ آیا بانوان به ورزشگاه بروند، این گرانی ها تمام می شود و جلوی فساد گرفته می شود ؟ بماند که ورزشگاه رفتن بانوان مفسده هایی هم به دنبال دارد. نباید فقط به مسائلی حاشیه ای مانند انتخابات و یا رفراندوم بپردازیم و یا عده ای بگویند دولت باید استعفا بدهد اینها همه مسائل فرعی است. از مسائل اصلی جامعه ما ایجاد اشتغال و رونق تولید با حمایت از کارخانه های داخلی است ، اینها کارهای اصلی است و کلید حل مشکل این است که جوانان و گروهها به سمت تولید بروند و از خام فروشی جلوگیری بشود و به سمتی بروند که مردم فرهنگ صحیح درمصرف داشته باشند. نباید اسراف کنیم ، اگر هر روز یک کارخانه تولید برق هم اضافه کنیم ولی مردم اسراف کنند و بیشتر مصرف کنند،کشور پیشرفت نمی کند و متاسفانه در کشور ما در همه چیز از برنج و نان و... اسراف می شود که باید اصلاح شود، باید فرهنگ کار کردن هم داشته باشیم، مثلا فردی در کارخانه مشغول کار شده است و تا می تواند از کار می زند وکم کاری می کند و یا با تمارض خودش را به بیماری می زند که مرخصی بگیرد یا دانش آموزی که به موقع سر کلاس درس حاضر نشود و یا استادی که خوب درس ندهد و یا کارمندی که با تاخیر در محل کار حاضر شود، همه اینها آفت است و دور از تقوی است، تقوی این است که کارگر سرموقع سرکار حاضر شود و واقعا امین باشد و خوب کار کند و کار فرماهم حقوق او را رعایت کندو مزدش را به موقع بپردازد. اینها کارهایی است که ما باید انجام بدهیم.

خدایا عاقبت همه مار ختم بخیر بگردان


پی نوشت:

1- سوره مبارکه مریم،آیه 23

2- نهج الفصاحه ، حدیث۲۱۳۰

3- سوره مبارکه حضرت مریم ،آیه 24

4- تفسیر برهان، ذیل تفسیر آیه 25 سوره مبارکه مریم

5- سوره مبارکه مریم،آیه 25

6- سوره مبارکه مریم،آیه 26

7- غرر الحکم، ص 342




http://yascms.ir/emam/gozaresh/u2841.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u2842.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u2843.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u2844.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u2845.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u2846.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u2847.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u2848.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u2849.jpg

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.