سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

برگزاری جلسه ستاد برنامه ریزی غدیر با حضور امام جمعه محترم

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 388 مرتبه
دسته: سخنرانیتاریخ: 1398.05.09
 
برگزاری جلسه برنامه ریزی ستاد غدیر با حضور وسخنرانی حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه محترم در محل دفترامام جمعه مورخه98/05/08



الحمدلله ، الصلاة والسلام علی رسول الله وعلی آله آل الله.

السلام علیک یا صاحب الزمان(عج)؛ السلام علیک یا امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب(ع)

خوشامد عرض می کنم خدمت همه شما بزرگواران ،اعضای محترم ستاد غدیر؛ استفاده کردیم از تلاوت قرآن مجید، در مورد آیه ای که تلاوت شد، توضیح کوتاهی را عرض کنم .

چرا آیه اکمال دین در لابه لای احکام مربوط به غذاهای حلال وحرام قرار دارد؟

حضرت آیت الله فاضل در درس خارج و در بحث اینکه خداوند چگونه قرآن را حفظ می کند ، مطلبی را فرمودند که خدمت شما عرض میکنم: در قرآن آمده است: « إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ » (1) بى ترديد ما اين قرآن را به تدريج نازل كرده ايم و قطعا نگهبان آن خواهيم بود. این معجزه الهی است که خداوند قرآن را حفظ کرده است و کسی نتوانسته است آن را تحریف کند. حال آن که همه کتب الهی مانند تورات و انجیل ، تحریف شده اند ولی حتی یک "واو " هم در قرآن جابجا نشده است وکسی نتوانسته چیزی از قرآن کم یا به آن اضافه کند. از جمله در آیه ای که قرائت شد و مربوط به اهل بیت است : «إِنَّما يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيراً » (2) حضرت آیت الله فاضل فرمودند: من همیشه در این فکر بودم چرا این آیه و همین طور آیه : « اَلْیوْمَ أَکمَلْتُ لَکمْ دینَکمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیکُمْ نِعْمَتی وَ رَضیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دیناً»﴿۳﴾ به صورت مستقل ذکر نشده اند و در میان آیات دیگر ذکر شده اند، مثلا در ابتدای آیه اکمال دین، با این بحث شروع شده است که : « حُرِّمَتْ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةُ »مردار بر شما حرام شده است، « حُرِّمَتْ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةُ وَالدَّمُ وَلَحْمُ الْخِنْزِيرِ وَمَا أُهِلَّ لِغَيْرِ اللَّهِ بِهِ وَالْمُنْخَنِقَةُ وَالْمَوْقُوذَةُ وَالْمُتَرَدِّيَةُ وَالنَّطِيحَةُ » بر شما مردار و خون و گوشت‏ خوك و آنچه به نام غير خدا كشته شده باشد و [حيوان حلال گوشت] خفه شده و به چوب مرده و از بلندى افتاده و به ضرب شاخ مرده و... حرام شده است. ابتدا معرفی حیوانات حرام گوشت و اینکه خوردن چه گوشتی حرام است ، ذکر شده است. بعد یک دفعه بحث وموضوع کلا عوض می شود، « الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ دِينِكُمْ فَلَا تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِ الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلَامَ دِينًا» مانند پرانتزی باز می شود و موضوع مهمی گفته می شود و پرانتز بسته می شود. باز بعد از اینکه آیات مربوط به غدیر گفته شد ، به موضوع قبل بر می گردد. « فَمَنِ اضْطُرَّ فِي مَخْمَصَةٍ غَيْرَ مُتَجَانِفٍ لِإِثْمٍ » درست است که گفتیم خوردن گوشت میت و خون و گوشت خوک حرام است ولی هر كس دچار گرسنگى شدید شود بى‏آنكه به گناه متمايل باشد از آنچه منع شده است ، می تواند بخورد. حضرت ایت الله فاضل می فرماید برای من همیشه جای سوال بود که چرا آیه به این مهمی مستقل نیامده است و و در لابلای محرمات آورده شده است؟! بعد از مطالعه در این موضوع، به این مهم معتقد شدم که یکی از راههای حفظ همین است ، چه بسا اگر این آیه به صورت مستقل آورده شده بود، نفاق آن را حذف می کرد و خداوند این گونه این آیه را حفظ کرده است، همانگونه که در اطراف یک گل زیبا ، خار را قرار داده است تا گل را از آسیب حفظ کند. آیه اکمال دین هم چون مهم است و راجع به ولایت و امامت امیرالمومنین(ع) است را در وسط آیاتی قرار داده است که نتوان آنها را حذف و یا تغییر داد. این است که خداوند می فرماید: ما قرآن را نازل کردیم و حفظ آن بر عهده خود ماست. پس اول چندین مورد از گوشت های حرام را ذکر میکند بعد می فرماید: « الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ دِينِكُمْ» امروز كسانى كه كافر شده‏ اند از [كارشكنى در] دين شما نوميد گرديده‏ اند « فَلَا تَخْشَوْهُمْ» پس از ايشان مترسيد« وَاخْشَوْنِ» و از من بترسيد ( یعنی از مخالفت با من بترسید ) دیگر دین کامل شده است و دشمن خارجی نمی تواند به دین شما ضربه بزند ولی از مخالفت با من بترسید . به لطف خداوندکفار نتوانستند کاری انجام بدهند و برای همین از داخل خود مسلمانان این بحث شروع شد و با دستور پروردگار مخالفت کردند . اهمیت غدیر مانند اهمیت نبوت است ، غدیر هم سنگ نبوت است.

انتخاب و معرفی امام علی(ع) به عنوان جانشین پیامبر(ص):

همانطور که ما نیاز پیامبر و امام داریم و به همان دلیلی که جامعه نیاز به نبوت دارد و عقل انسانی برای تشخیص راه صحیح کافی نیست و باید از وحی برای هدایت کمک بگیرد و شخص نبی را خدا باید تعیین کرد چون سازنده و به وجودآورنده همه موجودات و انسانها پروردگار است . بنابراین خود او هم می داند که چه کسی شایستگی امامت دارد و چه کسی شایستگی ندارد. به همین دلیلی که ما نیاز به هدایت داریم، نیاز به امام هم داریم . خدای تبارک و تعالی بعد از رسول خدا برای ما امام و راهنما قرارداده است که در عید غدیر در روز 18 ذی الحجه این بحث کامل شده است . هرچند بحث امامت و ولایت از همان روزی مطرح بود که بحث نبوت مطرح شد و این گونه نبود که این بحث را پیامبر خدا(ص)بعد از 23 سال پیامبر مطرح کرده باشند . از همان روزی که پیامبر خدا (ص) به فرمان خداوند اقوام نزدیک خودشان را جمع کردندو اعلام نبوت کردند، بحث امامت امیرالمومنین مطرح شد. بعد از سه سال دعوت مخفی آیه بر پیامبر نازل شد که : « وَاَنْذِرْ عَشیرَتَکَ الاَقرَبینَ »(4)ای پیامبر با دعوت از اقوام نزدیک به دین اسلام ، دعوت خودت را علنی کن. که رسول خدا (ص) غذایی تهیه کردند و اقوام را دعوت کردند ولی ابولهب زبان به تمسخر باز کرد و اجازه ندادند تا پیامبر مسئله رسالت خودشان را مطرح کنند . بنابراین روز بعد باز هم رسول خدا(ص) دوباره اقوام را دعوت کردند و غذا و شیرینی را تهیه کردند و در آنجا اعلام کردندکه من بهترین چیز را برای شما آوردم و بحث نبوت اعلام شد و همانجا فرمودند: هرکس به من ایمان بیاورد، جانشین من است . در آن جمع امیرالمومنین که از همه کوچکتر بودند بلند شدند و اعلام کردند من به شما ایمان آوردم که پیامبر فرمودند: بنشینید. بعد از اینکه پیامبر سه مرتبه این در سخن را تکرار کردندو هربار فقط علی (ع) لبیک گفت، همان جا پیامبر فرمودند: همه شاهد باشید که بعد از من علی امام و پیشوای شماست و رسماً مسئله امامت و جانشینی بعد از خودشان را اعلام کردند. (در کتاب محمد امین نویسنده مصری اهل سنت این ماجرا را در چاپ اول کتابش نقل کرده است ولی در چاپ دوم و سوم این ماجرا را حذف شده است .) در اینجا ابولهب زبان به تمسخر گرفت و رو کرد به ابوطالب که بزرگ آن قوم بود و گفت: فرزند 10 ساله تو بر تو ولایت دارد.(5)

غدیر، سند حقانیت ولایت امیرالمومنین(ع):

منظورم این است که بحث امامت امیرالمومنین تنها بعد از 23 سال نبوت رسول خدا (ص)ذکر نشده است ، بلکه بحث امامت امیرالمومنین(ع) از همان ابتدا گفته شده بود. و غدیر برای بیعت گرفتن از مردم نه تنها برای امامت امیرالمومنین(ع) بلکه برای بیعت گرفتن از مردم برای امامت11 فرزندش او هم بود.در واقع غدیر هندسه نظام دینی و الهی را تا قیامت بعد از رسول خدا مشخص کرده است و از 123 هزار نفر در غدیر خم برای دوازده امام پیمان گرفته شد. فقط در همان خطبه غدیر چهار مرتبه نام امام زمان آمده است .القاب امام زمان آمده است و اهداف امام زمان ذکر شده است ، بنابراین غدیر نشان دهنده هندسه نظام دینی و الهی است و در همان جا پیامبرخدا(ص) ذکر می کنند: « فَلْیُبَلِّغِ الْحاضِرُ الْغائِبَ وَالْوالِدُ الْوَلَدَ إِلی یَوْمِ الْقِیامَةِ.» (6)این سخن را حاضران به غایبان و پدران به فرزندان تا برپایی رستاخیز برسانند. غدیر سند امامت امیرالمومنین است ولی متاسفانه مورد غفلت قرار گرفته شدکه از امام صادق(ع) نقل شده است که می فرمایند: «من تعجب می‌کنم از این‌که شخص با آوردن دو شاهد حقش را می‌گیرد، اما على بن ابی‌طالب(ع) با ده هزار شاهد حقش ضایع شد. »(7) تبلیغ غدیر بسیار مهم است، زیرا تبلیغ غدیر خواست خداوند و خواست مولا امیرالمومنین است . در باب بحث جشن گرفتن برای غدیر باید بگویم که رسول خدا بعد از اینکه در غدیر خم مسئله امامت امیرالمومنین را مطرح کردند، سه روز در غدیر ماندند و جشن گرفتند و فرمودند : به من تبریک بگویید وهمین طور خیمه ای برپا شد و زن ومرد مسلمان با امیرالمومنین بیعت کردند. حتی خلفا هم بیعت کردند، از جمله عمر خطاب که نزد امیرالمومنین(ع) آمد وگفت: « بَخٍ بخٍ لك يا ابن أبي طالب أصبحتَ و أمسيتَ مولايَ و مولى كلّ مؤمن و مؤمنة» (8) معادل کلمه « أصبحتَ » در فارسی نداریم معنای آن این است که یا علی ما امروز روزی را شروع کردیم که در آن شما مولا وپیشوای هر زن و مرد مومنی شدید. منتهی این تبریک ها از روی نفاق بود ، اگر کتابهایی که در مورد غدیر نوشته شده است را مطالعه کنید متوجه می شوید که اینها چه توطئه هایی کردند که غدیر برگزار نشود.

توطئه منافقین در روز غدیر :

در همان سفر تاریخی پیامبر حجه الوداع چون حضرت فرموده بودند در غدیر همه باید اجتماع کنند می خواهم مطلب مهمی را به سمع و نظر همه برسانم ، (غدیر در 3 - 4 کیلومتری جُحفه واقع شده و جحفه در 64 کیلومتری مکه قرار داردکه یکی از میقاتهای پنجگانه می‌باشد. و به علت وجود آبگیرها و چندین درخت کهنسال، محل توقف و استراحت کاروانیان واقع می‌شد اما دارای گرمایی طاقت ‌فرسا و شدید بود. (9) بعدها در آنجا مسجدی به نام مسجد غدیر ساخته شد ولی سعودی ها طوری برنامه ریزی کردند که این سرزمین دیگر هیچ زائری نداشته باشد و گم شود.) خلاصه پیامبر فرمان داده بود تا همه در غدیر خم توقف کنند ومنافقین چون می دانستند پیامبر چه می خواهد بگوید، دست به توطئه زدند . اولین توطئه این بود که غدیر برگزار نشود، بنابراین طوری برنامه ریختند که که کاروان را از غدیر عبور دادند و عمده جمعیت از غدیر گذشتند. وقتی که رسول خدا(ص) رسیدند دیدند که نصف بیشتر جمعیت از غدیرعبور کرده اند .فرمودند: مگر من دستور نداده بودم که در غدیر همه باید اجتماع کنند ودستور دادند تا تمام کسانی که رفته بودند برگشتند وکسانی هم که بودند جمع شدند که در اینجا اولین توطئه منافقین شکست خورد(10)
باز توطئه دیگری چیدند وبرای اینکه پیامبر(ص) موفق به خواندن خطبه نشود تصمیم گرفتند تا در صفوف اول بنشینند و هنگامی که پیامبر شروع به صحبت کردند، بلند شوند و با رفتن خود هم نظم جلسه را بهم بزنند و باعث از هم پاشیدن جمعیت بشوند، که این توطئه آنها هم به اذن خدا و عکس العمل به موقع پیامبر (ص) شکست خورد.(11) پیامبر خدا (ص) خطبه غدیر را خواندندو بحث امامت و ولایت امیرالمومنین و فرزندان شان را اعلام کردند. بعد از آن تمام هم و غم منافقین و دشمنان غدیر بر این شد تا غدیر فراموش شود ، برای همین در بازگشت از غدیر و در سقیفه جلسه ى مهمی را تشكيل دادند که در آن سى و چهار نفر از بزرگان منافقين و همانهايى كه اغلب پس از رحلت حضرت در رأس امور قرار گرفتند، شركت داشتند و درصحیفه ای چنین نوشتند : پیامبر انسان خوبی بود ، از دنیا رفت و دین و دیانت را به ما رساند و ولی هیچ کس را به عنوان جانشین بعد از خودش ، معرفی نکرد و امر امت را به خود امت واگذار کرده است وما بزرگان قوم شاهد این ماجرا هستیم و همه آن را امضاء کردند.(12) .

تبلیغ غدیر و رساندن پیام آن مهمترین وظیفه مسلمانان :

امروز هم در دنیای اسلام صحیفه سقیفه است و غدیر مطرح نشده است. با اینکه پیامبر(ص) اصحاب سقیفه را در همان خطبه غدیر لعن کردند ولی مردم نمی دانستند این اصحاب سقیفه چه کسانی هستند و صحیفه چیست. (حضرت امام(ره) هم یک صحبت هایی می کردند که بعدا آشکار می شد. مثلا امام(ره) بحث اسلام امریکایی را مطرح کردند ولی آن زمان کسی منظور امام را متوجه نمیشد. عده ای، روحانیتی که در خط امام بودندو پشتیبان امام(ره) بودند ولی در عین حال می گفتنداقتصاد باید آزاد باشد نباید دولتی باشد را به عنوان اسلام امریکایی می دانستندکه امام(ره) فرمودند منظورم این افراد نیست ، کلمات امام(ره) بسیار حساب شده بود. بعدها ما فهمیدیم که اسلام امریکایی چیست. ) پیامبرخدا(ص) هم که در خطبه غدیر اصحاب صحیفه را لعنت کردند و مردم به هم نگاه میکردندو نمی دانستند اینها چه کسانی هستند.
حال وظیفه ما به عنوان شیعه علی ، آشکار کردن قضیه غدیر و زنده نگه داشتن یاد غدیر است، این یک واجبی است که پیامبر بر دوش ما گذاشتند چنانچه در خطبه غدیریه هم فرمودند: این سخن را حاضران به غایبان و پدران به فرزندان تا قیام قیامت برسانند.
زمانی که دانشجویان را به عنوان عمره به حج می بردند ،بنده روحانی کاروان بودم، وهابیون کتابهای زیادی را در رد و انحراف غدیر به صورت رایگان و در جلدهای زیبا در اختیار دانشجویان قرار می دادند و حتی در آن کتابها می نوشتند که چه کسی می گفت ، عمر به حضرت زهرا اهانت کرده است ؟ علی(ع) نام فرزندانش را عمر گذاشته است.حضرت زهرا(س) مادر زن عمر است، چطوری عمر می توانسته به او سیلی بزند و علی(ع) با این قدرت و شوکت اجازه اینکار را به او می داده است. از یک طرف می خواستند بین خلفا و بین اهل بیت قرب ایجاد کنند و از طرف دیگر بحث غدیر را کم رنگ کنند و می گفتند واقعه غدیر اتفاق افتاده است ولی درآن بحث جانشینی پیامبر و امامت و لایت مطرح نبوده است و پیامبر در مورد آداب حج ،نماز و ورزه سخن گفته است وشواهدی را هم برای اثبات حرف خود، ذکر میکردند .وقتی درست نگاه کنید می بینید که تمام هم و غم دشمنان همان مواضع عمر و ابوبکر و ابو عبيده جراح است که غدیری در کار نبوده است و غدیر به طورکامل فراموش شود. بنابراین وظیفه شیعیان است که غدیر را باشکوه تمام برگزار کنند. باید بهترین عید ما ، عید غدیر باشد و شروع همه کارهای مهم خود را از غدیر قرار بدهیم. افتتاح پروژه ها ، برگزاری جشن ازدواج و... همه وهمه بایددر غدیر باشد . یک سال در زمان امامت امیرالمومنین(ع) روز عید غدیر جمعه بود که حضرت در خطبه های خود ، اهمیت غدیر را بیان کردند اینکه غدیر چه اهمیتی دارد و اطعام دادن در غدیر چه ارزشی دارد ، بنابراین ما باید کوشش کنیم ان شاءالله و به خواست خدا در شهرستان خودمان جشن غدیر را با شکوه برگزار کنیم. هر کس به اندازه توانش در برگزاری هر چه باشکوه تر جشن عید غدیر ما را یاری کند، اولین کسی که در ایران جشن غدیر را همگانی برنامه ریزی و برگزار کرد، آیت الله خزعلی بود. حضرت آیت الله خزعلی مسئول بنیادبین المللی غدیر بودند، ایشان بارها و در جلسات متفاوت در مکه و غیر مکه و در سمینارهای ائمه جمعه می فرمودند: من هرشب زیارت امین الله را می خوانم و به امیرالمومنین سلام می دهم و به نیابت از همه کسانی که سعی کنند بهترین عیدشان عید غدیرباشد، نیز سلام می دهم وبه نیابت از کسانی که تبلیغ غدیر کنند ، دو سلام می دهم. این مطلب انگیزه ای شد تا ما هم احساس تکلیف می کنم وجشن عید غدیر را برگزار کنیم. الحمدالله چند سال است که جشن عید غدیر در زرند باشکوه برگزار می شود، ان شاءالله امسال باشکوه تر از هر سال باشد، از مدیران و مسئولین تقاضا دارم نسبت به امیرالمومنین(ع) کم نگذارید تا بتوانیم در عید غدیر بگوییم: یا امیرالمومنین ما دلباخته شما هستیم و آنچه در توان داشتیم گذاشتیم تا عید غدیر باشکوه برپا شود و ما هم در در برپایی آن سهمی داشته باشیم، در برپایی عید غدیر . غرض از تشکیل این جلسه ، این بود که با هم همفکری کنیم تا روز عید غدیر جمعیت بیاید و سادات را دعوت کنیم تا مردم آنها را احترام کنند و بخش های از خطبه غدیر هم خوانده شود، جوانان و نوجوانان هم بیایند . برنامه مولودی خوانی و ازدواج آسان هم داشته باشیم و بعد یک نماز مربوط به عید غدیر است که نماز مستحبی است ولی در زمان شیخ مفید این نماز جمعت خواند شده است و برخی از مراجع هم فتوا دادند م یتوان آن را به جماعت خواند، این نماز را و نماز ظهر و عصر را هم بخوانیم و در پایان مردم را بر سرسفره امیرالمومنین مهمان کنیم. منتهی بتیاید برنامه ریزی بشود و مردم عقیقه و نذری های خودشان را بیاورند و هرکسی در برپایی هر چه باشکوه این عید سهمی داشته باشد. منتهی تا این امر همگانی شود ما باید کار کنیم و نمی توانیم تا آن زمان دست روی دست بگذاریم. بازاریان و کسانی که در شهر تالار دارند هر کدام بخشی از ناهارغدیر را به عهده بگیرند، به هرحال هرکس، هر طور می تواند نسبت به برگزاری غدیر کوشش کند. بنده از حضور تک تک شما بزرگواران تشکر و قدردانی می کنم ان شاءالله به کمک شما بتوانیم عشق و ارادت خودمان را به مولا امیرالمومنین(ع) ابراز کنیم.

و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته

پی نوشت:

1- سوره مبارکه حجر ،آیه 9

2- سوره مبارکه احزاب، آیه 33

3- سوره مبارکه مائده ،آیه 3

4- سوره شعراء آیه ۲۱۴

5- کنزالعمال , ج ۱۳, ص ۱۳۱, حدیث ۳۶۴۱۹ و ص ۱۴۹, حدیث ۳۶۴۶۵, و تاریخ طبرى , ج ۲, ص ۶۲

6- خطبه غدیریه : علامه امینی، الغدیر، ج1ص12-151و294-322

7- تفسیر عیاشی، ج 1، ص 332.

8- علامه اميني، الغدير، ج1، ص35.

9- وفیات الاعیان ،جلد 5، صفحه 231

10- خصائص نسائی، صفحه 25 (رد من تبعه و لحقه من تخلف)

11- مناقب علی ، ابن مغازلی، ص42 / تاریخ مدینه دمشق ، ابن عساکر، ج42، ص226 / مجمع الزوائد، ج1 ،ص271

12- کشف اليقين علامه حلي ص 137 و بحارالانوار ج 28 ص 86.



http://yascms.ir/emam/gozaresh/u3623.jpg

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.