سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

تولد معجزه گونه حضرت یحیی وحضرت عیسی(ع)/اهمیت وازش عفاف وحجاب در یک جامعه

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 412 مرتبه
دسته: خطبه های نماز جمعهتاریخ: 1398.04.22
 
خطبه نماز جمعه شهرستان زرند به امامت حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه محترم مورخه98/04/21




http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG





خطبه اول

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه سِیدِنا وَ مَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَد صلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین .

السلام علیک یا صاحب الزمان(عج) ، یا بقیة الله یا اباصالح (ع)، ادرکنا و اغثنا.

اُوصیکُم عِبادَالله وَ نَفسی بِتَقَوَیَ الله

خشنودی مولایمان صاحب الزمان(عج) ،سلامتی رهبر عزیز و بزرگوارمان، شادی روح امام راحل عظیم الشأن، شادی ارواح طیبه شهدا ، شهدای بسیج ، شهدای سپاه ، شهدای ارتش، شهدای مدافع حرم، یگانه شهید مدافع حرم شهرستان شهید سرافراز علی عظیمی ، شادی دو شهید گرانقدر مهمان امروز نماز جمعه ، شادی ارواح مطهر شهدای گمنام شهرستان ،شهدای خدمت، مخصوصا امروز که سالروز شهادت شهدای مسجد گوهرشاد است، شادی روح همه شهدای قبل و بعد از انقلاب ،خصوصا شهدای عفاف و حجاب و غیرت و سلامتی خودتان و خانواده و فرزندانتان اجماعاً صلوات.

امیدوارم خداوند متعال ، این حضور مؤمنانه شما عزیزان را در نماز جمعه ، این خطبه، این نشستن و سکوت را در نماز جمعه ، از همه ما قبول بگرداند ، ذخیره ای ارزشمند برای دنیا و آخرت، مخصوصاً برای اولین لحظه ورود ما به عالم قبر و قیامت قرار بگیرد ، باز هم صلوات بر محمد وآل محمد (ص).

از حضور مؤمنانه همه شما برادران و خواهران مکرمه ، نمازگزاران عزیز در نمازجمعه ، از مدیران و مسئولین محترم ، دانش آموزان مدارس ، اقشار مختلف ، ستاد برگزاری نماز جمعه ، عزیزانمان در مصلی که فضا را برای برگزاری نماز جمعه فراهم کردند، فرماندهان محترم نظامی و انتظامی، سروران معظم روحانی ، از هیأت امنای مسجد جامع ، از قاری محترم، مجری محترم و مؤذن محترم ، از سخنران قبل از خطبه ها سرکار خانم انصاریان مدیر محترم حوزه علمیه خواهران شهرستان زرند که درباب حجاب و عفاف و دعوت جهت ثبت نام حوزه علمیه خواهران ، صحبت کردند، صمیمانه تقدیر و تشکر می کنیم.

تولد معجزه گونه حضرت یحیی وحضرت عیسی(ع):

موضوع بحث ما درباره سوره حضرت مریم(س) بود، بخش اول این سوره اختصاص داشت به ولادت معجزه گونه حضرت یحیی وبعد از داستان حضرت یحیی خدای متعال ادامه داستان را درباره حضرت عیسی مسیح شروع می کند. چرا در مورد حضرت عیسی صحبت می کند؟ چون مناسبت دارد و هر دو، تولد معجزه گونه داشتند و به رحمت و قدرت الهی به دنیا آمدند ، حضرت یحیی در سن پیری پدر و مادرش به دنیا آمد و حضرت عیسی مسیح بدون پدر به دنیا آمد، تولد هردو نشان از قدرت الهی و رحمت پروردگار بود، هر دو در کودکی به مقام پیامبری مبعوث شدند . در ادامه خطبه گذشته بحث تولد حضرت عیسی مسیح به اینجا رسید که حضرت مریم جبرئیل را دید که در شمایل یک مرد به خلوتگاه او وارد شد، حضرت مریم به او گفت: از ظاهر شما مشخص است که مرد باتقوایی هستید ،چرا به اینجا آمده اید؟ جبرئیل گفت: من از طرف خداوند مامور هستم تا پسری را به شما ببخشم. حضرت مریم فرمود: چگونه مرا پسرى باشد با آنكه دست بشرى به من نرسيده و بدكار نبوده‏ ام .جبرئیل فرمود: این امر خداست و پروردگار تو گفته كه آن بر من آسان است. در همان جا بود که جناب جبرئیل به یقه حضرت مریم دمید و او باردار شد، در روایات فاصله حاملگی تا زایمان را از 9 ساعت تا شش ماه ذکر شده است، چون همه چیز آن معجزه بوده است، این فاصله هم کم بوده است. یک خانم عابده زاهده پاک که باردار است، چه اضطرابی او را می گیرد.آن هم در جامعه آن روز یک نفر را هم حضرت مریم نمی شناخت تا حرفش را باور کند. بازار شایعه و تهمت فراوان بود،او نگران از برخورد مردم بود، دختری که به پاکی و طهارت و خاندان پاک شناخته شده است ، الان باردار است. به همین جهت خلوت را انتخاب کرد و شاید برای اینکه زنی باردار می شود نیاز به آرامش دارد و یا برای اینکه مورد حمله و تهمت قرا نگیرد، به خلوت رفت. به حدی ناراحت بودکه آروزی مرگ می کرد وبا خود گفت: کاش به صورت کلی فراموش شده بودم که مبادا به من تهمت بزند واینکه تنها بود، وقتی زنی باردار است برای وضع حمل نیاز دارد تا قابله ای در کنار او باشد و زنانی که او را در وضع حمل یاری کنند.ولی حضرت مریم جرات نداشت تا از مردم کمک بخواهد چون حرف اورا باور نمی کردند.از اینکه فرزند خود را به تنهایی به دنیا بیاورد واینکه بعد از آن کجا برود، غذا و آشامیدنی از کجا بیاورد و به کجا پناه ببرد ،این غم و غصه ها تا حدی روی دل این زن پاک ومومنه سنگینی می کرد که آرزوی مرگ می کرد.

تنهایی حضرت مریم درزمان وضع حمل:

برخی آیات را جهت تبرک خدمت شما عرض می کنم: حضرت مریم به جناب جبرئیل گفت:« قَالَتْ أَنَّى يَكُونُ لِي غُلَامٌ» گفت چگونه مرا پسرى باشد(غلام یعنی فرزند پسر) « وَلَمْ يَمْسَسْنِي بَشَرٌ » با آنكه دست بشرى به من نرسيده و ازدواج نکرده ام «وَلَمْ أَكُ بَغِيًّا» و بدكار نبوده‏ ام (که از طریق خلاف بچه دار شوم). ﴿1﴾ فرشته الهی گفت : « قَالَ كَذَلِكِ »درست است «قَالَ رَبُّكِ هُوَ عَلَيَّ هَيِّنٌ » پروردگار تو گفته كه آن بر من آسان است (همین حرفی که به جناب زکریا گفتند و باور نمی کردند که در این سن صاحب فرزند شوند،خداوند فرموداین کار بر من آسان است،اینجا هم فرمودند این کار بر من آسان است )«وَلِنَجْعَلَهُ آيَةً لِلنَّاسِ وَرَحْمَةً مِنَّا وَكَانَ أَمْرًا مَقْضِيًّا » خداوند اراده کرده است تا این نشانه‏ اى براى مردم و رحمتى از جانب خويش قرار دهيم و (اين) دستورى قطعى بود﴿2﴾ حضرت عیسی فرمود من در هر سرزمینی باشم مایه برکت و رحمت هستم، او کورمارزاد ، فلج ، کر و لال را شفا می دهد، امراض صعب العلاج را درمان می کند. زیرا خداوند مایه رحمت و برکت است این فرزند هم نشانه خداست و مایه برکت و رحمت است و فرمود این کار حتمی است ودستور خداست و باید انجام شود.« فَحَمَلَتْهُ» پس (مريم)به او (عيسى) باردار شد (که فاصله بارداری تا زایمان از 9ساعت تا شش ماه گفته شده است.) « فَانْتَبَذَتْ بِهِ مَكَانًا قَصِيًّا » وقتی باردار شد نمی توانست در جمع مردم و دختران عابده که خدارا عبادت می گرفتند بماند، گوشه نشینی اختیار کردو و با او به مكان دورافتاده‏ اى پناه جست. ﴿3﴾ (قصی در لغت به معنای دور دست است). « فَأَجَاءَهَا الْمَخَاضُ إِلَى جِذْعِ النَّخْلَةِ » تا درد زايمان او را به سوى تنه درخت‏ خرمايى كشانيد ، در روایت داریم که خداوند دستور داد تا حضرت مریم برای وضع حمل از بیت المقدس خارج شود، در این هنگام زمین زیر پای او پیچیده شد و او را به کربلا برد و بالای سر ضریح مطهر سیدالشهدا معروف است که محل تولد حضرت عیسی مسیح است.

وقتی حضرت مریم در این مکان دور دست تنهایی قرار گرفت و درد زایمان او را فرا گرفت (جذع به معنای تنه و ساقه است) تنه درخت خرما خشکی آنجا بود. «قَالَتْ يَا لَيْتَنِي مِتُّ قَبْلَ هَذَا » گفت اى كاش پيش از اين مرده بودم (واین همه غم وغصه و تنهایی را تحمل نمی کردم)«وَكُنْتُ نَسْيًا مَنْسِيًّا» و فراموش‏ شده بودم. (نسی یعنی فراموش) ﴿4﴾ این نگرانی ها باید برطرف می شد چون این کار آیه و معجزه خداوند بود. « فَنَادَاهَا مِنْ تَحْتِهَا أَلَّا تَحْزَنِي قَدْ جَعَلَ رَبُّكِ تَحْتَكِ سَرِيًّا » ﴿5﴾ (حضرت عیسی از شکم مادر با او صحبت کرد که) غم مدار پروردگارت زير [پاى] تو چشمه آبى پديد آورده است.همین که حضرت صحبت کرد یک چشمه آب گوارا از کنار پای حضرت مریم ظاهر شد. برخی می گویند حضرت عیسی وقتی به دنیا آمد پایش را زمین زد (یا فرشته وحی) به هر طریق ، چشمه آب گوارایی را خدای متعال برای او ظاهر کرد که ناراحت نباش تشنگی تو برطرف شد « وَهُزِّي إِلَيْكِ بِجِذْعِ النَّخْلَةِ تُسَاقِطْ عَلَيْكِ رُطَبًا جَنِيًّا » و تنه درخت‏ خرما را به طرف خود [بگير و] بتكان بر تو خرماى تازه مى ‏ريزد.(رطب خرمای رسیده و پخته را می گویند )خداوند این درخت خشکیده را بر او سرسبز گردانید. ﴿6﴾ « فَكُلِي وَاشْرَبِي » و بخور و بنوش «وَقَرِّي عَيْنًا» و ديده روشن دار (نگران نباش)« فَإِمَّا تَرَيِنَّ مِنَ الْبَشَرِ أَحَدًا فَقُولِي إِنِّي نَذَرْتُ لِلرَّحْمَنِ صَوْمًا فَلَنْ أُكَلِّمَ الْيَوْمَ إِنْسِيًّا» پس اگر كسى از آدميان را ديدى بگوى من براى [خداى] رحمان روزه نذر كرده‏ ام و امروز مطلقا با انسانى سخن نخواهم گفت﴿7﴾. حضرت عیسی تازه متولد شده به مادر خودگفت: شما سکوت کن و دفاع را به عهده من بگذار ؛ ادامه این ماجرای تولد حضرت عیسی را در خطبه آینده خدمت شما عرض می کنم. همه اینها برای این است که ما قدرت خداوند را باور کنیم و ایمان پیدا کنیم که همه کاره عالم خداست.دلمان به عنایت پروردگار و رحمت پروردگار روشن باشد. کارهای باور نکردنی را خداوند انجام می دهد. اینها همه نشان معجزه و قدرت خداست.پس باور کنیم همه کاره عالم خداوند است و در زندگی به او توکل داشته باشیم.

خدایا به حق محمد و آل محمد عاقبت همه را ختم بخیر بگردان .

خطبه دوم

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه سِیدِنا وَمَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَدصلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین.

اُوصیکُم عِبادَالله و َنَفسی بِتَقَوَیَ الله.

در آغاز خطبه دوم خود و همه شما برادران و خواهران مکرمه را دعوت می کنم به تقوی الهی و انجام واجبات و ترک محرمات .انجام واجبات به انسان عزت و آبرو می دهد وانسان را عزیز می کندو انجام محرمات انسان را ذلیل می کند.

روز حجاب وعفاف:

اولین مناسبت امروز جمعه 21 تیر، قیام خونین مسجد گوهرشاد مشهد علیه كشف حجاب (1314 ش)- است که سالروز شهادت شهدای والامقام در دفاع از عفت و حجاب را روز عفاف و حجاب نامگذاری کرده اند. در چنین روزی رضا خان دستور اهانت به حرم امام رضا را دادند و به مسجد گوهرشاد حمله کردند و صدها هزار نفراز مردم را به شهادت رساندند و جنازه روی جنازه گذاشتند.کسانی که این صحنه را دیدند و گزارش کردند که کشته ها را روی هم ریخته بودند و مسجد پُر از خون بود.

طرح انگلیسی کشف حجاب بانوان:

ملت ایران و مردم ایران از ابتدای تاریخ اهل غیرت بودند،ایرانی ها از زن ومرد، مردمی غیور، عفیف ، پاکدامن ، باناموس بودند حتی زن ایرانی قبل از اسلام هم حجاب و پوشش داشته است ،مخصوصا بزرگان از اقوام و اشراف وقتی در مجامع حاضر می شدند روی خودشان را می پوشاندند و پوشش خود را بیشتر می کردند بنابراین مردم ایران از ابتدا اهل عفت و غیرت بودند.تا زمان رضاخان رسید، انگلیسی ها برای اینکه بر کشورهای اسلامی تسلط پیدا کنند ومنابع آنها را غارت کنند به ترویج فساد می پرداختند و کاری می کردند تا زن و مرد مشغول شهوترانی شوندو به فکر کشورشان نباشند .در ترکیه اتاترک ملعون مامور شد که حجاب و پوشش را از زن مسلمان بردارد ، در افغانستان امان الله خان و در ایران رضا خان عهده مامور انجام این کار شد، این طرح یک طرح انگلیسی بود که برای اینکه این کشورها را غارت کنند، آنها را به خودشان مشغول کنند. همان کاری که در اندلس انجام دادند و موفق شدند .کشور اسلامی اندلس (اسپانیای فعلی) 800 سال دست مسلمانان بود و چه علمای بزرگی تربیت شدند، برای اشغال این کشور از طریق بانوان وارد شدند وحجاب و پوشش را از سر زنان برداشتند و مشروبات الکلی را رواج دادند، وقتی جوانان را مشغول مشروب کردند به اندلس حمله کردند و عده ای از مسلمانان را کشتند، و آنهایی را هم که باقی ماندند را بعدا کشتند و اگر امروز نگاه کنید تمام مظاهر اسلامی اسپانیا به موزه تبدیل شده است ، در اسپانیا مساجد بسیار شیک به موزه و کلیسا تبدیل شده است. اینها این تجربه را داشتند بنابراین در ایران اسلامی علما و مردم برای اعتراض به کشف حجاب به میدان آمدند و با این قانون مخالفت کردند ودر این راه شهید دادند . حتی مردم ایران انقلاب کردند چون ارزشها پایمال شده بود، مردم قیام کردند و خون دادند تا ارزشها برگردد.

اهمیت وازش عفاف وحجاب در یک جامعه:

این سیر غیرت و عفت و حجاب است ولی در سالهای اخیر وقتی دشمن می بیند که حضور مردم در صحنه های انقلاب زیاد شده است و زن ایرانی باحجاب می آید و مردان را هم اهل مبارزه می کند ، برای اینکه جامعه را فَشَل کند اول سراغ زنان می رود و ترویج بی بندوباری می کند، اگر دشمن موفق شود، حجاب و پوشش را بردارد چه اتفاق می افتد؟اول اینکه آرامش و امنیت از جامعه برداشته می شود. در کشورهای اروپایی و امریکایی که حجاب ندارند و بی حجابی و عریانگری رواج دارند، آرامش وامنیت از بین رفته است. تجاوز به دختران و حتی پسران ، فراوان شده است . تولد فرزندان نامشروع زیاد شده است، در پی ترویج بی بندوباری در جوامع غربی خانواده از هم پاشیده شده است و طرف سگش را بهتر از زن و فرزند دوست دارد بنیان خانواده ها در کشورهای غربی واقعا سست شده است. از این جهت حفظ عفت خیلی برای ما مهم است ، جامعه اگر عفیف نباشد همه چیز از دست می رود و از هم پاشیده می شود، حجاب برای این است که خانواده ها با آرامش زندگی کند اصلا ما فرض کنیم هیچ دلیل قرآنی برای حفظ حجاب و پوشش برای بانوان نداشته باشیم. استحکام خانواده، آرامش خانوداه در این است که پوشش داشته باشند ، اگر پوشش از سر بانوان در جامعه برداشته شود،خانواده از هم پاشیده می شود. آمار طلاق بالا می رود،تولد فرزندان نامشروع زیاد می شود؛ هیچ زنی دوست ندارد زندگیش از هم پاشیده شود، دوست ندارد مردش در خیابان چشم چرانی کند و دنبال ناموس مردم باشد. پس خود زنان باید در جامعه دست به کار شوند وامر به معروف و نهی از منکر کنند که پوشش وحجاب کافی در جامعه باشد والّا زندگی ها از هم پاشیده می شودو آمار طلاق در جامعه بیشتر می شود ، روز گذشته روز عفاف و حجاب بود. ان شاءالله تجمعی هم ساعت 6 عصر در پارک شهید برگزار می شود که بانوان حضور داشته باشند. همه ما وظیفه داریم با زبان خوب و لین در جهت پوشش و عفت عمومی قدم برداریم.

ازدیاد تولید لباسهای نامناسب برای بانوان

یکی دیگر از مشکلاتی که اگر از زنان سوال کنیم این است که می گویند وقتی ما می خواهیم لباس بخریم، متاسفانه لباس مناسب تولید نمی شود ، لباسهایی که امروزه در فروشگاهها عرضه می شود ،خود موجب بی بندوباری است. این لباسها را یا از کشورهای دیگر وارد می کنند، یا خیاطان داخلی تولید می کنند و اصلا مناسب نیست. قطعا دستی در کار است که ایجاد لذت جویی و طغیان جنسی را در جامعه زیاد می کند ، بنابراین یکی از مشکلات هم همین است که لباس مناسبی که اندام را کامل بپوشد یا تولید نمی شود وکم پیدا می شود یا اینکه به قیمت گزاف عرضه می شود ولی لباس های نامناسب با قیمت ارزان و فراوان است، این هم یکی از مشکلاتی که در بحث حفظ حجاب وجود دارد.

روز بهزیستی وتامین اجتماعی:

سه‫شنبه 25 تیر روز بهزیستی و تأمین اجتماعی را داریم از زحمات این عزیزان تشکر می کنم. ‬‬مخصوصاً تامین اجتماعی که بیش از 86 هزار نفر از مردم شهرستان با آن سروکار دارند، از این عزیزان تشکر می کنم.‬

هفته امور مالیاتی:

هفته امور مالیاتی را در هم داریم به این عزیزان هم خسته نباشید عرض می کنم. طبق آماری که به ما دادند که مالیات بر ارزش افزوده مردم شهرستان از سال 94 تا 97 بیش از 100 میلیارد تومان بوده است که این مبلغ در خود شهرستان خرج شده است، مالیات برارزش افزوده به خود شهرستان آمده است. آماری که آقای ضیایی دادند حدود 60 میلیارد تومان آن به شهرداری داده شده است تا پارک درست کند، جاده ها را آسفالت کنندو خیابان درست کنندو خلاصه در جهت رفاه مردم شهرستان خرج شود؛ بنابراین من توصیه می کنم همانطور که خمس مال خود را حساب می کنید، مالیات خودتان راهم حساب کنیدو پرداخت کنید که برگشت آن برای رفاه کشور و شهرستان است.

فرزندان خود را به کلاسهای تابستانی بفرستید:

مطلب بعدی هم که بارها گفتند حوزه علمیه برادران در فصل تابستان کلاس احکام ، قرآن و ورزش برگزار می کند، بنده توصیه می کنم فرزندان خود را در تابستان به دو جا بفرستید، یک حرفه ای یاد بگیرند . حتما در تابستان یک حرفه هنری یاد بگیرند تا چندسال بعد، بعد از دیپلم و یا تحصیلات دانشگاهی اگر سرکار نرفتند، بتوانند زندگی خودشان را اداره کنند. دیگر اینکه از همین کودکی فرزندان خود را اهل قرآن بار بیاورند و در تابستان آنها را به کلاسهای قرآن ویادگیری مسائل شرعی ودینی بفرستید.

ولادت با سعادت امام رضا (ع) را هم تبریک عرض می کنم.

توقیف نفتکش روسی توسط انگلیسی ها:

نکته پایانی اینکه انگلیسی های بدتر از حیوان ،باز هم شیطنت کردند و نفتکش روسی که نفت ایران را برای فروش می برد و حدود دو میلیون بشکه نفت داشت را به دستور امریکا ، محاصره و توقیف کردند با این وجود گاهی اوقات می بینیم که از برجام هم دفاع می کنند. ان شاءالله خداوند این کشورها را سرجای خودشان بنشاند که چنین دزدی دریایی را انجام دادند.

خط ونشان آمریکائیها برای ایران:

امریکایی ها هم که می بینید هر روز برای ما خط و نشان می کشند و از آن طرف برای نظام جمهوری اسلامی راهبرد تعریف می کنند که ما باید در این زمینه هوشیار باشیم و مقابله کنیم . اگر آنها معامله غرب وبحث فلسطین را می خواهند ، ماباید بیشتر به مسئله فلسطین بپردازیم . اگر راهبرد در بحث اقتصاد است ،دولت ایران هم باید تمام تلاش خود را برای حل مسئله اقتصاد بگذارد و همانطور که دشمن کار می کند، کار کند. امیدواریم که مدیران ما هم به موازاتی که دشمن فعالیت میکند، فعالیت بسیار خوبی در جهت مبارزه با دشمن داشته باشند. ان شاءالله

خدایا به حق محمدوآل محمد عاقبت همه ما را ختم بخیر بگردان.


پی نوشت:

1- سوره مبارکه مریم ،آیه 20

2- سوره مبارکه مریم ،آیه 21

3- سوره مبارکه مریم ،آیه 22

4- سوره مبارکه مریم ،آیه 23

5- سوره مبارکه مریم ،آیه 24

6- سوره مبارکه مریم ،آیه 25

7- سوره مبارکه مریم ،آیه 26

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u3423.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u3424.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u3425.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u3426.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u3427.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u3428.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u3429.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u3430.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u3431.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u3432.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u3433.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u3434.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u3435.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u3436.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u3437.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u3438.jpg

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.