سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

ماه رمضان تولد دوباره انسان و راه درک شبهای قدر از نظر پیامبر(ص)وامام محمد باقر(ع)/ آمریکائیها قابل اعتماد نیستند

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 447 مرتبه
دسته: خطبه های نماز جمعهتاریخ: 1398.02.21
 
خطبه نماز جمعه شهرستان زرند به امامت حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه محترم مورخه98/02/20



http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG




اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه سِیدِنا وَ مَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَد صلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین .

السلام علیک یا صاحب الزمان(عج) ، یا بقیة الله یا اباصالح (ع)، ادرکنا و اغثنا.

اُوصیکُم عِبادَالله وَ نَفسی بِتَقَوَیَ الله

خشنودی مولایمان صاحب الزمان(عج) ، سلامتی رهبر عزیز و بزرگوار مان، شادی روح امام راحل عظیم الشأن، شادی ارواح طیبه شهدا ، شهدای مدافع حرم، یگانه شهید مدافع حرم شهرمان شهید والامقام شهید عظیمی ، شادی دو شهید گرانقدر مهمان امروز نماز جمعه ، شادی ارواح مطهر شهدای گمنام شهرستان ،شهدای خدمت، سلامتی خودتان و خانواده و فرزندانتان اجماعا صلوات.

امیدوارم خداوند متعال ، این حضور مؤمنانه شما عزیزان را در نماز جمعه ، این خطبه، این نشستن و سکوت را در نماز جمعه ، از همه ما قبول بگرداند ، ذخیره ای ارزشمند برای دنیا و آخرت، مخصوصاً برای اولین لحظه ورود ما به عالم قبر و قیامت قرار بگیرد و ان شاءالله این حضور مومنانه مورد توجه پروردگار قراربگیرد و روزه و عبادت شما قبول باشد، باز هم صلوات بر محمد وآل محمد (ص).

از حضور مؤمنانه همه شما برادران و خواهران مکرمه ، نمازگزاران عزیز در نمازجمعه ، از مدیران و مسئولین محترم ، دانش آموزان مدارس ، اقشار مختلف ، ستاد برگزاری نماز جمعه ، سروران معظم روحانی ، از هیأت امنای مسجد جامع ، از قاری محترم، مجری و مؤذن محترم ، از سخنران قبل از خطبه ها ،جناب اقای برهانی که به مناسبت روز شورا ها و هفته شورا صحبت کردند، صمیمانه تقدیر و تشکر می کنیم.

ماه مبارک رمضان را تبریک عرض می کنم. اولا خدای متعال را شکرگزاریم که توفیق درک ماه رمضان و توفیق روزه گرفتن، توفیق درک حیات و زنده بودن را به همه ما، عنایت فرمود. خداوند را بر جمیع نعمتها خصوصا نعمت درک ماه رمضان شکرگزاریم. پروردگار عالم و امام زمان از شما سپاسگزاریم.

در خطبه اول دو روایت و حدیث خدمت شما عرض می کنم. حدیث اول درباره اینکه چگونه ماه مبارک رمضان خصوصا شبهای قدر را درک کنیم و حدیث دوم در این مورد که چه کنیم بعد از ماه مبارک شروع زندگی معنوی و تولد دوباره ای برای ما باشد و بعد از ماه مبارک از جمیع گناهان پاک شده باشیم و همانند روزی باشیم که از مادر متولد شده ایم. در آغاز ماه مبارک از این دو کلام بهره ببریم خدا را بر توفیق روزه گرفتن شکرگزار باشیم.

عظمت شب قدر در کلام رسول خدا(ص)

روایت اول از امام باقر (علیه السّلام) روایت شده است که فرمود: «أَنَّ النَّبِیَّ ص لَمَّا انْصَرَفَ مِنْ عَرَفَاتٍ وَ سَارَ إِلَى مِنًى دَخَلَ الْمَسْجِدَ» حضرت رسول (صلّی الله علیه و آله و سلّم) وقتی در موسم حج از عرفات به سوی منا حرکت کردند، وارد مسجد شدند، « فَاجْتَمَعَ إِلَیْهِ النَّاسُ » جمعیّت اجتماع کردند، (مردم مانند پروانه دور وجود مقدس رسول خدا را گرفتند)«یَسْأَلُونَهُ عَنْ لَیْلَهِ الْقَدْرِ » مکررا درباره عظمت شب قدر سوال کردند «فَقَامَ خَطِیباً فَقَالَ بَعْدَ الثَّنَاءِ عَلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَمَّا بَعْدُ» حضرت سخنرانی کردند و بعد از حمد و ثنای پروردگار فرمودند: « فَإِنَّکُمْ سَأَلْتُمُونِی عَنْ لَیْلَهِ الْقَدْرِ وَ لَمْ أَطْوِهَا عَنْکُمْ لِأَنِّی لَمْ أَکُنْ بِهَا عَالِماً» شما از چیزی سؤال می‌کنید که من نسبت به آن علم ذاتی ندارم. ( من نمی خواهم در مورد عظمت شب قدر چیزی را از شما مخفی کنم. منتهی آنچه را خداوند به من یاد داده است، می گویم وگرنه نسبت به آن علم ذاتی ندارم.) « اعْلَمُوا أَیُّهَا النَّاسُ أَنَّهُ مَنْ وَرَدَ عَلَیْهِ شَهْرُ رَمَضَانَ» امّا آن چیزی که باید انجام دهیم حضرت فرمودند.این دو حدیث بسیار مهم است ، در آغاز ماه مبارک به این دو کلام نورانی توجه داشته باشید تا از آن بهره ببرید. خدا را بر نعمت روزه گرفتن و توفیق درک ماه مبارک رمضان شکرگزار باشید.

روزه گرفتن در ماه رمضان:

حضرت فرمودند: «اعْلَمُوا أَیُّهَا النَّاسُ» بدانید «أَنَّهُ مَنْ وَرَدَ عَلَیْهِ شَهْرُ رَمَضَانَ وَ هُوَ صَحِیحٌ سَوِیٌّ» کسی که ماه رمضان بر او وارد شد و از عافیت و سلامت برخوردار است،« فَصَامَ نَهَارَهُ » پس روز را روزه بگیرد، (یکی از توصیه های بسیار مهم مقام معظم رهبری ونکته مهم عرفانی را که در سخنرانی اخیرشان بیان کردند، این بود که : می گویند ماه رمضان ، ماه ضیافت الهی است ، همین روزه ضیافت و مهمانی خداست. همین که سحرها از خواب بیدار می شویم و مقداری قران و دعا می خوانیم، این بالاترین ضیافت و مهمانی پرودگار است. بیدار شدن در سحر و مشغول دعا و تلاوت قرآن شدن بسیار مهم است.

خواندن نماز شب ومراقبت بر نماز اول وقت:

در ادامه حدیث رسول خدا(ص) می فرماید: )« وَ قَامَ وِرْداً مِنْ لَيْلِهِ » پاسی از شب را به اقامه نماز شب و عبادت مشغول باشد « وَ وَاظَبَ عَلَى صَلاَتِهِ» و مواظب نماز خود باشد، یعنی نسبت به نمازها حالت مواظبت داشته باشد، اوّل وقت نماز بخواند، حالت خوبی در نماز داشته باشد، «وَ هَجَرَ إِلَى جُمُعَتِهِ» و نماز جمعه را هم ترک نکند. «وَ غَدَا إِلَى عِیدِه» روز عید را هم به سوی نماز عید حرکت کند، «فَقَدْ أَدْرَکَ لَیْلَهَ الْقَدْرِ» این‌ها زمینه‌های دریافت برکات و فیوضات لیله القدر است. « وَ فَازَ بِجَائِزَةِ اَلرَّبِّ عَزَّ وَ جَلَّ» وچنین فردی به جایزه شب قدر دست پیدا می کند.(1) این یک نسخه برای درک لیله القدر است.پس درک شب قدر مقدماتی دارد، مقدمه اول این است که روزه بگیرید دوم شبها را به تلاوت قرآن و دعا و نماز بگذارید سوم مراقب نمازهای یومیه باشید چهار نماز جمعه را مواظبت کند. در این صورت این فرد شب قدر را درک می کند. یعنی وعده ای خداوند داده است که شب قدر ارزشش از هزار ماه بالاتر است،چنین فردی با این مقدمات ، عظمت شب قدر را درک می کند وبه پاداش آن شب می رسد . پس راه رسیدن به شب قدر و جایزه خدا وند: روزها را روزه گرفتن، بیدار بودن بخشی از شب، تلاوت قرآن ، مواظبت بر نماز و اهمیت به نماز جمعه است.

اهمیت و ارزش ماه مبارک رمضان از بیان امام محمد باقر(ع):

حدیث دوم را نیز از امام باقر(ع) است که در کتب مختلفی چون ثواب الاعمال ، وسائل الشیعة اثر شیخ حُر عاملی و همین طور در کتاب من لایحضره الفقیه آمده است ، روایت مورد اطمینانی است که امام باقر(ع) خطاب به جابر می فرمایند. جابر یکی از اصحاب و یاران امام است و دارای شخصیت بسیار والامقامی است .امام باقر علیه السّلام فرمودند: « يا جابِرُ ! مَنْ دَخَلَ عَلَيهِ شَهرُ رَمضانَ » هر كس ماه رمضان بر او وارد شود « وَ صامَ نَهارَهُ » و روزهايش را روزه بدارد «وَ قامَ وَرْداً مِنْ لَيْلِهِ » و پاسى از شب را به نيايش برخيزد « وَ حَفِظَ لِسانَهُ وَ فَرجَهُ » و زبانش را نگهدارد و مراقب شهواتش باشد(با زبانش غیبت، تهمت ، ناسزا نگوید و زبانش را در غل و زنجیر کند) «وَ غَضَّ بَصَرَهُ» و چشم خود از حرام بربندد (نگاه به نامحرم نداشته باشد. متاسفانه امروز با وجود گوشی های مدرن انواع و اقسام گناهان در دسترس است،مخصوصا برای نوجوان و جوانی که محرومیت های زیادی دارد،پاک بودن در این زمانه بسیار سخت است و مانند نگه داشتن آتش کف دست است ، باید بسیار مراقب باشید) « وَ كَفَّ اذانَهُ » و آزار به كسى نرساند ( به همسایه و خانواده و ... اذیت و آزار نرساند )، « خَرَجَ مِن الذُّنُوبِ كَيَومٍ وَلَدَتهُ اُمُّهُ » مثل روز تولد از مادر از گناه پاكيزه مى شود. « قالَ قُلْتُ: ما احَسنَ هَذا مِنْ حَديث، جُعِلتُ فِداكَ. » جابر می گوید: گفتم: چه حديث خوبى! (چه کلام شیوایی) «قالَ: ما اشَدَّ هَذا مِنْ شَرْطٍ» فرمودند: چه شرايط دشوارى ! ( انجام دادن آن سخت است ) (2) برادران و خواهران روزه دار برای درک شب قدر و پاک شدن از جمیع گناهان از ابتدای ماه مبارک رمضان این امور را تمرین کنیم. ان شاءالله

خطبه دوم

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه سِیدِنا وَمَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَدصلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین.

اُوصیکُم عِبادَالله وَنَفسی بِتَقَوَیَ الله.

در آغاز خطبه دوم خود و همه شما برادران و خواهران مکرمه را دعوت می کنم به تقوی الهی .

مراقبت از روزه خواری در ماه مبارک رمضان:

اولا از حضور همه برادران و خواهران تشکر می کنم، ان شاءالله از هفته آینده نماز جمعه را در مصلی برگزار می کنیم ، در توصیه به تقوی برحفظ دستورات پروردگار مراقبت داشته باشیم. آمر به معروف و ناهی از منکر باشیم و اجازه ندهیم حرمت خداوند شکسته شود، روزه خواری در ملا عام شکستن حرمت خدا و نقض دستورات الهی است.درست است دستگاه قًضا و کسانی مسئول هستند، در این زمینه مراقبت دارند ولی همه ما باید مراقبت داشته باشیم و اجازه ندهیم کسی علنی حرمت خداوند و حرمت ماه مبارک رمضان را با روزه خواری بشکند، همه در این زمینه وظیفه داریم .

همسایگان خود راهم به نماز جمعه بیاورید:

نکته بعدی اینکه اگر ما برای آمدن به نماز جمعه، وسیله نقلیه داریم .همسایه ها وکسانی که اطراف ما هستند و وسیله ندارند را هم باخودمان به نماز بیاوریم تا آنها هم از این فیض محروم نمانند

مناسبتهای هفته را به اختصار خدمتتان عرض می کنم :

حضرت خدیجه الگوی زنان جهان:

وفات حضرت خدیجه ام المومنین(س) را در همین هفته و دهم ماه مبارک رمضان داریم.حضرت خدیجه یک الگوی بسیار خوب برای زنان در نظام جمهوری اسلامی است . درس پاکی و طهارت . ایشان یک سرمایه دار بودند که سرمایه شان را در اختیار اسلام قرار دادند ،حتی در زمان جاهلیت این سرمایه را مضاربه می دادند و اموال خود را از راه ربا و حرام جمع نکرده بودند، آن زمان که هنوز دستوات اسلام نبود ،ایشان پیرو دین حنیف و حضرت ابراهیم خلیل بودند و از حرامهای مالی پرهیز می کردند و در شهری که خلافکاران پرچم بر در خانه می زدند، این بزرگوار مظهر پاکی و طهارت و ام الایتام بودند . خانه اش همیشه سرای یتیمان بود که درس بزرگی برای همه ماست. همین طور وفات حضرت ابوطالب (ع) حامی بزرگ رسول خدا(ص) ، پدر امیرالمومنین را داریم . ایشان هم درس بزرگ حمایت از اسلام و قران و امام را به ما داده است.

شکست مفتضحانه رژیم صهیونیستی در جنگ دو روزه غزه:

در باب مسایل سیاسی هم دیدید که به لطف الهی روز به روز صهیونیستها رو به ذلت هستند، آنهایی که قبلا درجنگ شش روزه اعراب را شکست داده بودند ولی در جنگ اخیر غزه هنوز ۴۸ساعت از جنگ نگذشته بود، نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی یکباره تسلیم شد ودرست است این جنگ تعداد زیادی شهید داشت ولی به یکباره ۶۹۰ موشک بر سر رژیم صهیونیستی فروریخت و اسرائیل را به جهنم تبدیل کرد. حتی موشک ها به 70 کیلومتری شهر غزه که شهر اتمی اسرائیل است، رسید و۴۸ ساعت نگذشته بود که اسرائیلی ها احساس ذلت کردند وآماده توافق شدند، خدا را شکر می کنیم دشمنان ما روز به روز رو به ذلت هستند.

به دشمن اعتماد نکنید:

نکته دیگر اینکه مقام معظم رهبری در سخنرانی اخیر خود که در جلسه انس با قران برگزار شد، توصیه های بسیار مهمی را بیان کردند و فرمودند: راه نجات این است که به سراغ قرآن برویم و به آموزه ها ودستورات قرآن عمل کنیم ، یکی از آموزه های قرآن این است که به دشمن اعتماد نکنیم . جهاد کبیر این است که پیرو دشمن نشویم و گوش به حرف دشمن ندهیم ومقایسه ای بین انقلاب اسلامی ایران و انقلاب مصر داشتند و فرمودند خداوند تفضلی کرد و بیداری اسلامی در سال 2011 در مصر اتفاق افتاد و مردم قیام کردند و طاغوت مصر سرنگون شد و طرفداران اسلام پیروز شدند و حامیان استکبار شکست خوردند ولی اسلام گرایان بعد از پیروزی بجای اینکه به آموزه های قرآن عمل کنندو با کشوراسلامی وحدت داشته باشند، رو به دشمن کردند و مُرسی رئیس جمهور منتخب مصر به جای وحدت با کشورهای اسلامی، فکر کرد اگر با امریکا صلح و سازش کند، ماندگارتر خواهد بود و تسلیم امریکا شد. هر ملتی که تسلیم دشمن و تسلیم امریکا شود، شکست خواهد خورد، شما دیدید که دولت اسلام گرای مصر چگونه سیلی خورد زیرا آنها نعمت خدا را ناچیز گرفتند و بجای اینکه به مومنان ودوستان خدا رو کنند به دشمنان خدا روی آوردند،امروز هم در جمهوری اسلامی افرادی هستتد که می گویند راه خلاصی از مشکلات این است که دربست کشور را در اختیار امریکا قرار بدهیم و هرچه امریکا گفت ، بپذیریم. این تجربه است، دولت انقلابی مصر تسلیم امریکایی ها شد و نتیجه این شد که امروز مُرسی در زندان است و طاغوت هم آزاد است. مقایسه شود با انقلاب اسلامی با رهبری های حکیمانه حضرت امام (ره) که چگونه این انقلاب ماندگار شده است و پرچم آن امروز در دست ولِّی و رهبری است که در دنیا نمونه ندارد. ما افتخار می کنیم در زمانه ای هستیم که چنین رهبر فرزانه ، حکیم و عالمی در رأس نظام جمهوری اسلامی و در جهان تشیع قرار دارد و جهان و ایران اسلامی را هدایت می کند و و روز به روز دشمنان ما در موضع ضعف قرار می گیرند .خدا را بر نعمت وجود چنین رهبری عالیقدر شکرگزاریم ،خداوند عمر ایشان را به بلندای آفتاب بگرداند. فرمودند نظام جمهوری اسلامی را هم ببینید که تسلیم امریکا نشد و امروز ماندگار است. آنهایی که تسلیم شدند،شکست خوردند.این یک درس عبرت برای همگان است.

بد عهدی آمریکا واروپا در برجام:

در قصه برجام همه دیدید که مقام معظم رهبری شرایط مهمی را اعلام کردند که موضوع بحث نیست،بالاخره امریکایی ها بدعهدی کردند و از برجام خارج شدند، اروپایی ها مدعی شدند که ما منافع ایران را در برجام تامین می کنیم و در برجام می مانیم ، ایران هم از برجام خارج نشود. مقام معظم رهبری فرمودند اروپایی ها هم بدعهد هستند و قابل اعتماد نیستند،اکنون چند سال از تصویب برجام گذشته است . اروپایی ها هم اقدامی در جهت تامین منافع ایران در برجام انجام نداده اند. شیاطین پیرو هم هستند، اروپایی ها هم پیرو شیطان اکبر و اعظم هستند و دست از او بر نمی دارند. شورای امنیت ملی کشورمان اعلام کرد نمی شود که ما همه قوانین برجام را بپذیریم و عمل کنیم ولی بقیه کشور ها حتی یک سرسوزن به برجام پایبند نباشند. چنین برجامی به چه درد ملت ایران می خورد.بنابراین شورای امنیت ملی تصویب واعلام کردند که تا 60 روز ما ذخایری که قرار بود در برجام به شما بفروشیم ، نمی فروشیم. بعد از آن اگر به برجام برگشت کردید که هیچ ولی اگر برنگشتید ما دوباره تصمیم دیگری می گیریم. شورای امنیت ملی این را تصویب کردند و رئیس جمهور هم آن را به سران پنج کشور اعلام کردند که سروصدا و هیاهویی در اروپای به پا شد، اروپایی ها به دنبال این هستند که ایران به همه شرایطی که در برجام آمده است عمل کند ولی آنها نه! در برجام دو قانون گذاشته شده است که اگر یک طرف قوانین را نادیده گرفت، طرف مقابل هم بتواند عکس العمل انجام دهد، نظام جمهوری اسلامی و رهبر انقلاب به جهانیان اعلام کردند : ما نه دنبال بمب اتم بودیم و نه هستیم ، منتهی کشور ما می خواهد از منافع هسته ای بهره ببرد ولی همه دنیا جمع شدند تا ظالمانه ما را از این حق طبیعی ،قانونی و خدایی خود محروم کنند. بخشی را که محروم کردند و تعطیل شد و بخشی هم تا حدودی کار می کند ولی می خواهند یک بطور کلی ما را ساقط کنند .

اخیرا هم امریکایی اعلام کردند ما باید ملت ایران را از طریق اقتصاد شکست بدهیم و فروش نفت ایران را به صفر برسانیم تا مردم ایران دچار سختی بشود و خودشان علیه نظام جمهوری اسلامی قیام کنند ولی کور خواندند به هر طریقی شده مدیران و مسئولین که چرخاننده مملکت هستند، راه را باز می کنند ، ملت ایران در طول این سالها درسها گرفته است ومانند ملت کوفه نیست که به نظام و اسلام پشت کند.

عده ای به دنبال تضعیف نظام هستند:

امروز یک عده هستند که برای دنبال تضعیف نظام هستندو می نویسند که انقلابی گری چیست ! انقلابی گری یعنی با شجاعت در مقابل دشمن ایستادگی کردن و تسلیم نشدن و با شجاعت کشور خود ، ناموس خود و منابع خودمان را حفظ کنیم. گوش به فرمان ولِّی و رهبر خود باشیم.این معنای انقلابی گری است که عده ای به دنبال تضعیف آن هستند که رهبر انقلاب فرمودند: خداوند آنها را نمی آمرزد. آنچه باعث پیروزی انقلاب اسلامی شد همین روحیه ایستادگی و روحیه زیر بار ظلم نرفتن ،تسلیم و تابع دشمن نشدن، تقوی داشتن، دین دار بودن،پاک بودن، مدیریت جهادی داشتن، منافع مملکت را بر منافع حزبی و گروهی ترجیح دادن بود. این هم یکی از نکاتی که خدمت شما باید عرض می کردم.

لغو امتیاز توتون وتنباکو به دست میرزای شیرازی:

لغو امتیاز تنباکو را در همین هفته داریم که به دست میرزای شیرازی صورت گرفت ، مسائل دیگری هم هست ولی چون بعد از نماز برنامه راهپیمایی است، صحبت را کوتاه کنیم.

امر به معروف ونهی از منکر با زبان نرم:

در پایان اهمیت امربه معروف را بار دیگر متذکر می شوم، اجازه ندهید در شهر، حرمت خداو دستورات خدا شکسته شود، اجازه علنی روزه خواری را ندهید منتهی از راه صحیح و با زبان خوب و با زبان لین و نرم و از راه نصیحت مشفقانه و خیرخواهانه این عمل صورت بگیرد.

السلام علیکم و رحمه الله و برکاته


پی نوشت:

1- تفصیل وسائل الشیعة إلی تحصیل مسائل الشریعة , جلد 10 , صفحه 303 / من لا یحضره الفقیه، ج‏ ۲، ص ۹۷

2- اصول كافى، ج 2، ص 87




http://yascms.ir/emam/gozaresh/u2668.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u2669.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u2670.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u2671.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u2672.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u2673.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u2674.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u2675.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u2676.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u2677.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u2678.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u2679.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u2680.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u2681.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u2682.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u2683.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u2684.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u2685.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u2686.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u2687.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u2688.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u2689.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u2690.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u2691.jpg

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.