سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

تبیین وتفسیر علم از دیدگاه اميرالمؤمنين (عليه‌السلام‎)(کلام اول) / اقتصاد ایران تنها وابسته به نفت نیست:

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 501 مرتبه
دسته: خطبه های نماز جمعهتاریخ: 1398.02.07
 
خطبه نماز جمعه شهرستان زرند به امامت حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه محترم مورخه98/02/06




http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG




خطبه اول

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه سِیدِنا وَ مَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَد صلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین .

السلام علیک یا صاحب الزمان(عج) ، یا بقیة الله یا اباصالح (ع)، ادرکنا و اغثنا.

اُوصیکُم عِبادَالله وَ نَفسی بِتَقَوَیَ الله

خشنودی مولایمان صاحب الزمان(عج) ، سلامتی رهبر عزیز و بزرگوار مان، شادی روح امام راحل عظیم الشأن، شادی ارواح طیبه شهدا ، شهدای مدافع حرم، شادی دو شهید گرانقدر مهمان امروز نماز جمعه ، شادی ارواح مطهر شهدای گمنام شهرستان ،شهدای خدمت، سلامتی خودتان و خانواده و فرزندانتان اجماعاً صلوات.

امیدوارم خداوند متعال ، این حضور مؤمنانه شما عزیزان را در نماز جمعه ، این خطبه، این نشستن و سکوت را در نماز جمعه ، از همه ما قبول بگرداند ، ذخیره ای ارزشمند برای دنیا و آخرت، مخصوصاً برای اولین لحظه ورود ما به عالم قبر و قیامت قرار بگیرد ، باز هم صلوات بر محمد وآل محمد (ص).

از حضور مؤمنانه همه شما برادران و خواهران مکرمه ، نمازگزاران عزیز در نمازجمعه ، از مدیران و مسئولین محترم ، دانش آموزان مدارس ، اقشار مختلف ، ستاد برگزاری نماز جمعه ، عزیزانمان از سپاه پاسداران که با لباس مقدس سپاه حضور دارند ، سروران معظم روحانی ، از هیأت امنای مسجد جامع ، از قاری محترم، مجری محترم و مؤذن محترم ، از سخنران قبل از خطبه ها جناب سرهنگ همتی که به مناسبت هفته عقیدتی سپاه و به مناسبت سالروز شهادت آیت الله شهید مطهری مطالبی را بیان کردند، صمیمانه تقدیر و تشکر می کنیم.

در این خطبه یکی از شگفت انگیزترین کلمات امیرالمومنین (ع) را خدمت شما برادران و خواهران عرض می کنم و این سخنی خدمتتان عرض می کنم بسایر عمیق و محتاج تفکر و عمل است.

توصيه‌ای ناب از اميرالمؤمنين (عليه‌السلام‎) :

«سُئِل أَميرُالمُؤمِنينَ‏ علیه السلام عَنِ العِلْمِ» ، از اميرالمؤمنين علیه السلام از «علم» سؤال شد،« فَقالَ: أَربَعُ كَلِماتٍ » فرمودند: چهار كلمه است: « أَنْ تَعْبُدَ اللهَ بِقَدْرِ حاجَتِكَ إلَيْهِ » خداوند را به اندازه ای که به او نیازمندی، عبادت کنی. «وَ أَنْ تَعْصِيَهُ بِقَدْرِ صَبْرِكَ عَلَى النَّارِ» او را به اندازه ای که طاقت تحمل آتش را داری، معصیت کنی. (1)در قلب خود را به روی سخن مولا امیرالمومنین(ع) باز کنید تا این کلام در کنج دل شما بنشیند، کلام اول این است که خداوند را به اندازه ای که به او نیازمندی، عبادت کن. یک سوال اساسی از فیلسوفان شرق و غرب و متکلمین اسلامی و غیر اسلامی این است که ما تا چه اندازه به پروردگار خود نیازمندیم؟ این خیلی مهم است. اگر روی این مسئله تعمق و فکر کنیم حقیقت اینکه ما چه نیازی به خدا داریم را متوجه می شویم و سبب می شود تا ما حق بندگی خدا را به جا بیاوریم،آن وقت خود به خود و عاشقانه خدا را عبادت می کنیم.

امیرالمومنین هم همین کلام را می گویند به قدر نیازت به خداوند، او را عبادت کن. از فیلسوفان سوال شد که موجودات عالم تاچه اندازه به واجب الوجود خود چه نیازی دارند؟ برخی معتقدند خدا انسانها موجودات را آفرید وبعد آنها را به حال خود رها کرد و یک مثال مغالطه آمیز می زنند . مثلا می گویند وقتی یک بنّا ،ساختمانی را می سازد،آن را رها می کند و ساختمان دیگر نیازی به بنا ندارد و خداوند نیز که انسانها و موجودات را آفریده و دیگر موجودات به خداوند نیازی ندارند! این حرف بسیار غلطی است. یک مثال خدمتتان عرض می کنم تا حقیقت احتیاج همه موجودات این عالم به خداوند روشن شود، مثالی که در منظر و مرعی همه شماست. همین لامپ که در بالای سر شماست، این روشنایی نتیجه یک لامپ و سیم و کارخانه مولد برق است. دائما و لحظه به لحظه انرژی الکتریکی و برق از کارخانه به لامپ می آید و آن روشن می کند. اگر کارخانه نباشد و برق را تولید نکند و به لامپ نفرستد ،آن لامپ روشن نمی شود.اینکه می گویند جهان ما مانند ساختمانی است که بنا ساخته است،نادرست است ، زیرا خود بنا که مواد خام را نیافریده است، آهن،خشت و آجر و سیمان را آفریننده دیگری افریده است، او خالق مواد نیست و فقط مورد نیاز برای ساخت ساختمان جمع کرده است. ما انسانها اگر به این نکته برسیم که لحظه به لحظه فیض حیات و زنده بودن را از خالق و پروردگار خود می گیریم و خود ما حیاتبخش نیستیم بلکه به اصطلاح فلاسفه ممکن الوجودیم، می توانیم باشیم و می توانیم نباشم ، ولی حالا که هستیم یک واجب الوجودی ، هستی بخشی داریم که لحظه به لحظه فیض حیات و زنده بودن را به قلب ما افاضه می کند .این نورانیت و روشنایی را از خالق خود می گیریم و لحظه به لحظه به روح ما القاء می شود، به این حرکت جوهری می گویند. فیلسوف بزرگ شرق، مرحوم ملاصدرا می گوید: این موجودات تجدید می شوند یعنی که الان که بنده با شما سخن می گویم با آنِ قبلی فرق می کنم ، من یک وجود جدیدی هستم و لحظه به لحظه فیاض علی الاطلاق به ما فیض رسانی می کند.این گونه نیست که خداوند ما را آفریده باشد و خود کنار رفته باشد. اگر او کنار برود، عالم تباه می شود.

یک مثال دیگر هم خدمتتان عرض می کنم. مانند سایه تاشما هستید ، سایه شما هم هست اگر شما از آفتاب رفتید ، سایه ای هم برای شما نمی ماند. مثال دیگری را عرض کنم، شاخه های یک درخت را در نظر بگیرید، این شاخه تا زمانی به درخت وصل است، جان دارد و سرسبز است به محض اینکه این شاخه از درخت چیده شود، خشک می شود. با این مثالها کلام امیرالمومنین بهتر در وجود ما می نشیند و ما می توانیم با تمام وجود شکرگزار خداوند باشیم و لحظه به لحظه شکر خدا را بجا بیاوریم.

لحظه به لحظه شاکر خدا باشیم :

عبادت یعنی شکر خدا کردن و انجام دستورات پروردگار . عبادت یعنی معرفت پیدا کنیم که ما هرچه داریم لحظه به لحظه ،از خوابیدن و نشستن و حرف زدن ، به این دلیل است که خداوند به ما حیات می بخشد، حال اگر کسی به این نکته مهم عقلی، فکری و فلسفی رسید که وجود من وابسته به خداوند است و من ممکن الوجود هستم ، نبودم ، بود شدم، خدا مرا آفریده و در ادامه لحظه به لحظه خداوند علت فاعلی من است. « اللَّهُ نُورُ السَّمَوَتِ وَالْأَرْضِ » (2) خدایی که نور آسمان و زمین است « يَا أَيُّهَا النَّاسُ أَنتُمُ الْفُقَرَاء إِلَى اللَّهِ » (3) ما فقر محض هستیم وچیزی از خود نداریم، دستگاههای بدن ، چشم ، گوش ، قلب ، کلیه و همه وهمه ، لحظه به لحظه و به امر پروردگار کار می کنند و فیض را خداوند به قلب انسانها نازل میکند. حال این نعمت دهنده ، او که هر لحظه به ما نعمت و فیض می رساند، از ما چه خواسته است؟ آیا می توان در برابر چنین پروردگاری ناسپاسی کنیم؟او بالاترین نعمت ها را به ما داده است و ما باید در برابر او خاضع و شکرگزار باشم و همیشه تسلیم امر خداوند باشیم. او خیرخواه ماست و عاشقانه موجودات و انسانها را خلق کرده است و ما هم باید عاشقانه او را دوست داشته باشیم و پرستش کنیم.باید به این نکته برسیم که ما فقر محض هستیم و هیچ از خودمان نداریم ، هرچه هست از فیض دائمی پرودگار مهربان است، این است که امیرالمومنین می فرماید: خدا را بشناس و معرفت پیدا کن و به اندازه ای خدا را عبادت کن که به او نیاز داری.باید بدانیم که سراسر وجود ما نیاز است و ما باید شاکر نعمت پروردگار باشیم.

خطبه دوم

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه سِیدِنا وَمَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَدصلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین.

اُوصیکُم عِبادَالله وَنَفسی بِتَقَوَیَ الله.

در آغاز خطبه دوم خود و همه شما برادران و خواهران مکرمه را دعوت می کنم به تقوی الهی . در توصیه به تقوی ان شاءالله باشکوه برای عبادت پروردگار روز جمعه به نماز جمعه بیایید. خودتان که در نماز شرکت کنید، از خانواده ،فامیل و همسایه های خودتان هم بخواهید تا آنها هم در نماز جمعه شرکت کنند. تا ان شاءالله همه اهل نماز و عبادت ونماز جمعه باشند.

تلاش دشمنان برای تسلیم کردن ایران:

در چند روز اخیر ، در ادامه دشمنی های امریکا، این دشمن عنود و خبیث ، سران کاخ سیاه، سران استکبار که از دشمنان سرسخت اسلام و تشیع و ملت ایران هستند و بعد از این همه دشمنی وقتی نتوانستند کاری از پیش ببرند، گفتند ما کاری می کنیم که ملت ایران به زانو دربیاید و کاری می کنیم که ملت ایران نتوانند در دنیا ، نفت را بفروشند و فروش نفت ایران به صفر برسد تا ملت ایران به سختی بیفتد و تسلیم ما بشود. هدف از تحریم و این همه دشمنی این است که ملت غیور ایران که به غیر از پروردگار در مقابل هیچکس سر تسلیم فرود نمی آورد ، شکسته شود و این ملت بزرگ و ریشه دار در تاریخ را به قول خودشان تسلیم کفر کنند. بعد از جنگ و توطئه های بعد از جنگ و تحریم و دیگر دشمنی ها ،گفتند ما کاری می کنیم ایرانی ها نتوانند نفت خود را بفروشند.

اقتصاد ایران تنها وابسته به نفت نیست:

حال سوال پیش می ِآید که آیا واقعا استکبارجهانی در این توطئه اش موفق می شود؟ خیر، چون بودجه کشور ما به آن اندازه ای که دشمنان می گویند، وابسته به نفت نیست. در این سالها ما پیشرفت زیادی کردیم و وابستگی ما به نفت کم شده است و امروز چهاردرصد از بودجه عمومی کشور ما وابسته به نفت است. این نکته اول؛ نکته دوم اینکه سعودی ها و قطری ها اعلام کردند که ما جایگزین ایران می شویم، به هرحال دو میلیون بشکه نفت از دنیا حذف شود.یک فشار جهانی برای همه کشورهای جهان که نفت می خرند، به وجود می آید. از همان روز که ترامپ این مسئله را اعلام کرده است، بنزین در خود امریکا، چندین دلار گران تر شده است . سعودی ها و قطری ها اعلام کردند در صورت حذف ایران از باراز نفت، ما کمبود نفت جهانی را جبران می کنیم؛ نفت خام از کجا باید برود ؟ دو سوم نفت جهان از خاورمیانه و خلیج فارس و تنگه هرمز باید عبور کند، ما در دنیا یازده تنگه داریم که یکی از آن تنگه های حساس ، تنگه هرمز است که به دست ملت ایران و سپاه پاسداران و ارتش ایران اداره می شود، هر روز 18.5میلیون بشکه نفت از خلیج فارس و تنگه هرمز عبور می کند.اگر قرار باشد، ما نفت نتوانیم نفت خود را به دنیا صادر کنیم، مسلما اجازه نخواهیم داد هیچ کشور دیگری از تنگه هرمز عبور کند و نفت خود را از خلیج فارس صادر کند . بنابراین امکان ندارد آنها بتوانند چنین غلطی بکنند، تنگه هرمز یک گلوگاه دشمن است و دست نیروهای نظامی ایران است .کافی است یک موشک زده شود ، ببینید چه ناامنی در دنیا ایجاد می شود. بنابراین وقتی ترامپ اعلام می کند ما قصد داریم صادرات نفت ایران را به صفر برسانیم،همه به این حرف می خندند و می گویند: این هم از ناتوانی شما و در ادامه دشمنی هاست . نکته سوم اینکه چه بسا این تصمیم باعث خیر شود و ما بتوانیم به صورت کامل پالایشگاه بسازیم و دیگر نفت مان را به صورت خام نفروشیم و آن را به مواد موثر دیگر تبدیل کنیم و کارخانه های پتروشیمی و انواع و اقسام کارخانه ها راه اندازی شود که مانع خام فروشی است ؛ مثلا سنگ خام را به چین می فرستیم و امروز اگر کارخانه فولاد در شهرخودمان تکمیل شود، ما می توانیم آهن تولید کنیم و نیازی نیست آهن را از چین وارد کنیم. چه بسا این کار امریکایی ها ، باعث شود که مغزها به فکر بیفتد و ما از خام فروشی نفت جلوگیری کنیم و صدها ماده ارزشمند قیمتی که دنیا نیاز داشته باشد،تولید کنیم. نکته چهارم اینکه این باعث می شودکه ما به سمت اقتصاد مقاومتی و اقتصاد بدون نفت برویم، آیا آن دسته از کشورهایی که نفت ندارند،پیشرفت نمی کنند؟بسیاری از کشورها هستند که نفت و گاز ندارند ولی مردم آنها بهترین زندگی را از لحاظ اقتصادی دارند. ما هم می توانیم به سمت اقتصاد مقاومتی حرکت کنیم. و نکته پنجم حرف عالی مقام معظم رهبری که فرمودند: هر موقع و هر مقدار که بخواهیم، نفت مان را صادر می کنیم .یعنی ای امریکا تو هیچ غلطی نمی توانی بکنی!

خباثت سعودیها بر علیه مسلمانان:

نکته دیگر اینکه رژیم سعودی - صهیونیستی بدتر از یهود چقدر خبیث هستند! ترامپ گفته بود که ایران باید حقوق بشر را از سعودی ها یاد بگیرد. سعودی هایی که خبرنگار مخالف خود را اره اره کردند . اخیرا هم ۳۷ نفر از جوانان عربستانی را گردن زدند ، ۳۲ نفر از آنها طلبه بودند، اینها جوانان طلبه شهر شیعه نشین قطیف بودند که سعودی ها به بهانه تروریست بودن آنها را دستگیر کردند و گردن زدند.خود سعودی ها تروریست های بالذات هستند.از زمانی که این دولت سعودی روی کار آمده است ، جنایت های بسیاری را انجام داده است،کارتر اعلام کرد که امریکا ۲۴۲ سال است که روی کار آمده است وتنها ۱۶سال بوده است که جنگ رسمی و آدمکشی نداشته است ! بقیه آن را دائما مشغول جنگ و آدمکشی بوده است. سعودی ها حتی همین را هم نداشتند، از همان زمانی که توسط انگلیسی ها روی کار آمدند تا به امروز دائما آدم کشتند و به شیعه و سنی هم رحم نکردند، اینها از شمر و یزید هم بدتر هستند. خداوند ان شاءالله آنها را روسیاه بگرداند،این دولت ضد اسلام ، ضد قران و ضد دین سعودی را خداوند ان شاءالله نابود بگرداند. ۳۷ شیعه بی گناه را به بهانه تروریست بودن با شمشیر گردن زدند . خداوند ان شاءالله به آبروی امیرالمومنین (ع) اسلام را از شر این کافران نجات دهد. عجیب اینجاست که 37 انسان بی گناه کشته شدند، و ما چه همه سازمان حقوق بشر در دنیا داریم، سازمان ملل و سازمانهایی که دم از حقوق بشر می زنند و اگر یک پرنده ویا چرنده ای در جهان از جایی آسیب ببیند،اینها فریادشان به اعتراض بلند می شود ولی ۳۷ نفر را ظالمانه گردن زدند و هیچ کس دم نزد و رسانه ای نشد. واقعا این چه دنیای ظالمانه ای است ؟ سکوت محض در خبرگزاری ها! حتی یک جمله در این باره ننوشتند. چقدر در حق این مظلومان از طرف دستگاههای خبری ظلم شده است، چقدر سکوت ونامردی! در چنین دنیایی ، ملت ایران سرافرازانه با چنین جنایتکارانی مبارزه می کند.

سفر پُر برکت نخست وزیر پاکستان به ایران:

سفر نخست وزیر پاکستان به ایران سفر پُرخیری بود . دشمنان دنبال این هستند تا ایران با هیچ کشوری ارتباط نداشته باشدو بسیار تلاش کردند تا عمران خان نخست وزیر نشود، و برای این کار سعودی ها پولهای زیادی خرج کردند ولی الحمدالله موفق نشدند و هنگامی که ایشان نخست وزیر شدند، گفتند برای اینکه سفر با برکتی باشد از مشهد وبا زیارت امام رضا سفر خود را شروع کردند، قراردادهای خوبی در باب امنیتی و اقتصادی و... امضا شد، و با رهبر معظم انقلاب هم ملاقات داشتند، رهبر انقلاب هم توصیه هایی به ایشان داشتند که فرصت نیست در اینجا بیان کنم.

درس های سیل اخیردر کشور برای ما

سیل اخیر در کشور، پندها و درس های زیادی به همراه داشت که مدیران و مسئولین در شهرستان تصمیم گرفتند جاهایی که قبلا رودخانه بوده است و مسیر سیلاب بوده است را آزاد کنند. چون ممکن است در آینده تبعاتی به دنبال داشته باشد، شاید یک عده این مناطق را به عنوان زمین کشاورزی درختکاری کرده باشند و یا در آنجا خانه ساخته باشند. بهر حال اگر روزی سیل بیاید باید راه سیل باز باشد تا خدای نکرده اتفاقی نیفتد. بالاخره همشهریان در جریان باشند،که چنین تصمیمی گرفته شده است و راه سیل باید باز باشد.

وفاق وهمدلی هموطنان در سیل اخیر کشور

سیل وفاق و همدلی را هم از جای جای ایران اسلامی دیدید که چگونه به کمک هموطنان آسیب دیده شتافتند. این سیل خیلی حرفها داشت. آنهایی که دم از کمک به ملت ایران می زدند، اجازه ندادند که مردم دیگر کشورهای جهان و ایرانی های مقیم خارج از کشور،حتی یک ریال به ایران کمک کنند.

به امریکا و اروپایی ها نمی توان اعتماد کرد

اروپایی هایی که دم از صلح و رفاقت با ایران می زدند،اجازه ندادند مردم دنیا پولی به حساب هلال احمر ویا دستگاههایی که به ملت ایران کمک می کردند، بریزند. اینها تا این حد با ما دشمن هستند؛ حال این وسط یک عده می گویند ترامپ به برجام پایبند نبود و اگر کس دیگری بیاید وضع بهتر خواهد شد! خیر این حرف درست نیست و خواب و خیالی بیش نیست، اینها با ما دشمن هستند. ترامپ دشمن است ، رئیس جمهورهای قبلی هم دشمن بودند، کسی که بعدا می خواهد بیاید هم دشمن است، به امریکا و اروپایی ها نمی توان اعتماد کرد، این سخن مقام معظم رهبری را باید با آب طلا نوشت ، دشمن دشمن است وبه دشمن نمی توان نگاه دوستانه داشت،دشمنی که دائما خون ریخته است و خنجر زده و ظلم کرده است، الحمدالله چه بسا ملت ایران از خیلی از مدیران ومسئولین جلوتر باشند. شما دیدید که حوزه های علمیه تعطیل شدو طلاب و روحانیون هم به کمک مردم سیل زده شتافتند.حتی یک صحنه ای که مورد توجه رسانه ها قرار گرفته بود این بودکه یک روحانی جوان شیعه یک روحانی اهل سنت را بر دوش گرفته بود و از آب عبور میداد. روحانیت همیشه پشت و پناه مردم بودند و خواهند بود.

انتصاب شایسته سرلشکر سلامی به عنوان فرمانده کل سپاه:

انتصاب سرلشکر سلامی ، را به عنوان فرمانده سپاه تبریک عرض می کنم. در اینجا جای دارد از سردار جعفری هم تشکر کنیم. ان شاءالله با انتصاب این فرمانده توانمند، رو به تکامل و روبه پیشرفت دارد.

غبار روبی مساجد در آستانه ماه مبارک رمضان:

تکریم مساجد و غبار روبی مساجد را داریم ،مومنین و متدینین آماده باشید، ماه مبارک رمضان نزدیک است ، مساجد خودتان را غبارروبی کنید. روز شوراها و روز کارگر را هم تبریک عرض می کنیم. شهادت شهید مطهری و روز معلم را هم تبریک عرض میکنم.

خدایا به عزت محمدو آل محمد عاقبت همه ما را ختم بخیر بگردان.


پی نوشت:

1- مجموعه ورام، ج: 2 ص: 37

2- سوره مبارکه نور،آیه 35

3- سوره مبارکه فاطر،آیه 15



http://yascms.ir/emam/gozaresh/u2534.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u2535.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u2536.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u2537.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u2538.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u2539.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u2540.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u2541.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u2542.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u2543.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u2544.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u2545.jpg

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.