سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

مسکن و خانه خوب در اسلام /قیام مردم قم سرآغاز انقلاب اسلامی

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 429 مرتبه
دسته: خطبه های نماز جمعهتاریخ: 1397.10.15
 
خطبه نماز جمعه شهرستان زرند به امامت حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه زرند مورخه 97/10/14



http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG




خطبه اول

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه سِیدِنا وَ مَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَد صلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین .

السلام علیک یا صاحب الزمان(عج) ، یا بقیة الله یا اباصالح (ع)، ادرکنا و اغثنا.

اُوصیکُم عِبادَالله وَنَفسی بِتَقَوَیَ الله

خشنودی مولایمان صاحب الزمان(عج) ، سلامتی رهبر عزیز و بزرگوار مان، شادی روح امام راحل عظیم الشأن، شادی ارواح طیبه شهدا ، شهدای مدافع حرم، یگانه شهید مدافع حرم شهرستان شهید سرافراز علی عظیمی ، شادی دو شهید گرانقدر مهمان امروز نماز جمعه ، شادی ارواح مطهر شهدای گمنام شهرستان ، سلامتی خودتان و خانواده و فرزندانتان ، اجماعاً صلوات.

امیدوارم خداوند متعال ، این حضور مؤمنانه همه شما عزیزان در نماز جمعه ، این خطبه، این نشستن و سکوت را در نماز جمعه ، از همه ما قبول بگرداند ، ذخیره ای ارزشمند برای دنیا و آخرت، مخصوصاً برای اولین لحظه ورود ما به عالم قبر و قیامت قرار بگیرد ، باز هم صلوات بر محمد وآل محمد (ص).

اولاً از حضور مؤمنانه همه شما برادران و خواهران مکرمه ، نمازگزاران عزیز در نمازجمعه ،از هیئت مسجد حضرت رقیه(س) که امروز نظم وانضباط و قاری و مؤذن نماز جمعه را به عهده داشتند ،صمیمانه تقدیر و تشکر می کنم. از مدیران و مسئولین محترم ، دانش آموزان مدارس ، اقشار مختلف ، ستاد برگزاری نماز جمعه ، سروران معظم روحانی ، از قاری محترم، مجری محترم و مؤذن محترم ، از سخنران قبل از خطبه ها جناب آقای حجه الاسلام والمسلمین آقا مولایی که مطالب بسیار خوب وارزشمندی را گفتند، صمیمانه تقدیر و تشکر می کنم. ایشان جدیدا مسئول اداره تبلیغات شهرستان شدند،به ایشان تبریک عرض میکنیم واز خدای متعال توفیقات روزافزون در جهت برپایی مراسمات دینی و مذهبی و مراسماتی که مربوط به اهل بیت است را خواستاریم. همین طور ایشان جوان هستند و ارتباط خوبی با جوانان داشتند، ان شاءالله برای جذب جوانان شهرستان نیز موفق باشند، سلامتی خودشان و سلامتی خودتان اجماعاً صلوات.

مسکن و خانه خوب در اسلام

در خطبه های گذشته فرازهایی از نامه بسیار مهم امیرالمؤمنین (ع) به صحابی جلیل القدرشان به نام حارث همدانی مطالبی را بیان کردم. امروز هم یکی دیگر از فرازهای این نامه را خدمتتان عرض میکنم.حضرت امیرالمؤمنین (ع) می فرمایند: « وَ اسْكُنِ الْأَمْصَارَ الْعِظَامَ فَإِنَّهَا جِمَاعُ الْمُسْلِمِينَ وَ احْذَرْ مَنَازِلَ الْغَفْلَةِ وَ الْجَفَاءِ وَ قِلَّةَ الْأَعْوَانِ عَلَى طَاعَةِ اللَّهِ» (۱) در این فراز امیرالمؤمنین (ع) به شرایط محل سکونت اشاره میکند، اینکه یک مؤمن شیعه امیرالمؤمنین (ع) بهتر است در کجا زندگی کند. در این جا حضرت شرایط مسکن و محل سکونت را بیان می کنند. این جلسه نیاز به همدلی بیشتری دارد تا مقصود امیرالمؤمنین (ع) درک شود. صلواتی مرحمت بفرمایید، به طور کلی در بعضی روایات تاکید شده در شهرهای بزرگ سکونت کنیم و سکونت در روستاها مذمت شده است . بعضی از روایات را در این زمینه را خدمتتان عرض می کنم.آیا واقعا همه خیرو خوبی در شهرهای بزرگ است و هیچ خیری در سکونت در روستاها نیست؟ یا این موضوع نیاز به یک تحلیل وجامعه شناختی بیشتری دارد ؟ انسان باید بر اساس منطقه، محل سکونت خود را انتخاب کند،اینکه آیا صلاح است در این منطقه سکونت گزیندیا خیر؟ روایت آن را خدمتتان عرض میکنم تا مقصود امیرالمؤمنین (ع) یادستور رسول خدا را بهتر بتوانیم درک کنیم. امیرالمؤمنین (ع) در نامه خود می فرماید: « وَ اسْكُنِ الْأَمْصَارَ » امصار جمع مصر به معنای شهر بزرگ است. ای حارث ! در شهرهای بزرگ سکونت کن. در روایتی نیز پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله وسلم) به امیرالمؤمنین (ع) سفارش می کند که: « يا عَلِيُّ ! لا تَسكُنِ الرُّسْتاقَ » (۲) اى على ! در روستا سكونت مكن ؛اینجا هم امیرالمؤمنین (ع) می فرماید : بر شما باد به سکونت در شهرهای بزرگ . مقدمه اول این است یکی از عوامل تربیت انسان محیط است ،به طور کلی چندچیز روی ساخت و فکر انسان و بر روی کمال و پیشرفت انسان موثر است. یکی پدر و مادر که در رشد یک انسان، خیلی موثر هستند .دیگری معلم ، دوست و رفیق که روی اخلاق وآداب زندگی و ایمان خیلی می تواند، تاثیر داشته باشد. از جمله چیزهای دیگری که می تواند بر تربیت انسان تاثیر می گذارد محیط زندگی و جامعه ای است که ما در آن زندگی می کنیم.جامعه خیلی تاثیرگذار است. علت اینکه رسول خدا فرمودند : یا علی! در روستاها زندگی نکن را در ادامه حدیث چنین می فرماید: « فإنَّ شُيُوخَهُم ، جَهَلَةٌ » زيرا كه پيران روستا ، نادانند « و شُبّانَهُم ، عَرَمَةٌ » و جوانانش ، شرور « و نِسوانَهُم ، كَشَفَةٌ » و زنانش ، بى پرده و حجاب «و العالِمُ بَينَهُم كالجِيفَةِ بينَ الكِلابِ» و عالِم در ميان آنها چونان لاشه مردارى است در ميان سگان .(۲) البته این کلام اختصاص به روستا ندارد، انسان نباید در بین انسانهای جاهل و نادان زندگی می کند. جهل در روایات در مقابل علم نیست و جاهل در مقابل عالم نیست ، جهل در مقابل عقل است . ممکن است کسی علم نداشته باشد ولی عقل داشته باشد .رسول خدا می فرماید: ای علی جایی که مردم از عقل شان کمک نمی گیرند،زندگی نکن. حال عقل چیست؟ « اَلْعَقْلُ قَالَ مَا عُبِدَ بِهِ اَلرَّحْمَنُ وَ اُكْتُسِبَ بِهِ اَلْجِنَانُ»(۳) انسان عاقل به کسی میگویند که خدا را عبادت کند و با عقلش بهشت را برای خودش کسب کند، این فرد عاقل است . پیامبر به امیرالمومنین سفارش می کنند که در محیطی که مردم آن جاهل هستند و خدا را نمی شناسند وبه فکر قیامت نیستند و مردم آن غفلت زده هستند و خداباوری و خدا ترسی ندارند، وهمین طور محیطی که جوانان فاسدی دارد و زنانشان عریان بیرون می آیند و حجاب را رعایت نمی کنند ،زندگی نکن . فرد عالم و دانشمند در بین چنین مردمی مانند مرداری بین سگان است . چگونه یک سگ مردار را پاره پاره می کنند. اگر به چنین انسانهایی که بویی از انسانیت نبرده اند و خدا شناس نیستند، بخواهی خدمت هم بکنی ،آنها پاره پاره ات میکنند و ارزشی برای تو قا‌ئل نمی شوند. بنابراین حضرت(ص) توصیه می کنند در چنین جایی زندگی نکن.

در بین مردم زندگی کن:

بعد از توضیح این روایت به کلام امیرالمؤمنین (ع) بر می گردیم که حضرت می فرماید: « وَ اسْكُنِ الْأَمْصَارَ الْعِظَامَ» ای حارث! مسکن ومحل سکونت خودت را شهرهای بزرگ قرار بده. « فَإِنَّهَا جِمَاعُ الْمُسْلِمِينَ » چون جمعیت مسلمان آنجا هستند. معنای این حرف این نیست که ما در روستاها زندگی نکنیم. بلکه حضرت(ع) می فرماید: در محل های پرت و پلا خانه نسازید، در جایی زندگی کنید که مردم دیگر زندگی می کنند، معنای این حرف این است که خودمان را از جامعه مسلمان کنار نکشیم و نرویم جایی که هیچکس سکونت نمی کند و در جایی تنهایی خانه نسازیم. باید کلام امیرالمومنین (ع) را سرلوحه کار خود قرار دهیم ، چون عقل کل هستند و امام کلام هستند و نوشته ها وکلام ایشان حساب شده است. حضرت می فرمایند: از جامعه مسلمانان جدا نشو، در روستا یا شهر زندگی کن ولی در جاهای پرت خانه نساز وجاهای دور از دیگر مردم را برای سکونت خودت انتخاب نکن . علت این امر چیست؟ چون باید در جمع مسلمانان زندگی کنید. در ادامه می فرماید:« وَ احْذَرْ مَنَازِلَ الْغَفْلَةِ» و از جاهايى كه مردم آن از ياد خدا غافلند، یعنی از خدا و رسول خدا و دین غافل هستندو به هم رحم نمی کنند زندگی نکن، حالا چه در شهر باشد چه در روستا. با این نگاه و تحلیل که امیرالمؤمنین بیان میکنند،جایی را انتخابی کنید ُ همسایه ها و شهری که مردم آن غافل از دین خدا نباشند، جامعه کفر نباشد. مثلا کسی که امکان این را دارد که در جامعه مسلمانان زندگی کند نباید بلاد کفر( جایی که مردم آن غافل از خدا و دین خدا هستند) را برای زندگی خود انتخاب کند وباید در جمع مسلمانان زندگی کند. چون محیط زندگی تاثیر دارد و همه همدیگر را می بینند .در جمع مسلمانان، وقتی انسانی را نگاه می کنید شما را به یاد خدا می اندازد ودیدار مؤمنین شما را به یاد پیامبر می اندازد.همین طور جایی که مردم غافلی دارد که خدا را نمی شناسند،پیامبر و دین را نمی شناسند هم بر روی دین ما تاثیرگذار است. محل زندگی انسان بر روی نسل و نوادگان انسان هم اثر میگذارد .

بپرهیز از زندگی در میان مردم ظالم:

این است که امیرالمؤمنین (ع) در ادامه نامه می فرماید: « وَ احْذَرْ مَنَازِلَ الْغَفْلَةِ وَ الْجَفَاءِ» و از جاهايى كه مردم آن از ياد خدا غافلند، و به يكديگر ستم روا مى دارند، بپرهیز. مثلا در امریکای امروز ، داشتن اسلحه آزاد است و همه اسلحه دارند، در چنین جامعه ای آرامش نیست ،یک دفعه فردی اسلحه در می آورد و همسایه و همکلاسی خود را می کشد. ظلم در چنین جامعه هایی زیاد است.پس حضرت می فرمایند: از سکونت در مناطق ومنازلی که افراد به دنبال ظلم هستند، پرهیز کن. همین طور از جاهایی که یاوری برای اطاعت خدا پیدا نمی کنیدو در آنجاکسی به فکر دین و دیانت نیست پرهیز کنید. پس اولین نکته در باب مسکن این است که انسان جایی را انتخاب کند که مردمش اهل غفلت نباشند و پاک باشند وهمین طور همسایه های خوبی داشته باشند . در زمینه آب وهوا هم ما روایت داریم که جایی زندگی کنید که آب و هوای خوبی داشته باشد. نقل شده که هنگام ساخت بیمارستان معتضدی برای انتخاب مکان ساخت ، با ذکریای رازی مشورت کرد. رازی دستور داد قطعه‌های مساوی گوشت را در محله‌های گوناگون شهر بیاویزند و مکان بیمارستان را جایی انتخاب کنند که گوشت آنجا دیرتر از مناطق دیگر فاسد می‌شد چون آنجا آب وهوای بهتری دارد.

شرایط سکونت وانتخاب مسکن در اسلام:

در اسلام سکونت کردن و انتخاب مسکن ،خیلی شرایط دارد،تا کنون شاید این مباحث در خطبه های نماز جمعه به این صورت مطرح نشده باشد ولی بخاطر این نامه امیرالمومنین(ع) اقتضا می کند ،یک بحثی کوتاهی در این زمینه داشته باشیم. تا حالا گفتیم از سکونت در جاهایی که مردم غافل هستندو بویی از دین و دیانت نبردند، پرهیز کنید و از پولی برای ساخت مسکن استفاده کنیم که حلال باشد و مکان آن نیز غصبی نباشد.مثلا زمین مال دولت باشد و آن را تصرف کنند. یا یک زمین را چندین نفر فروخته باشند و چند صاحب داشته باشد، زمین غصبی از دیدگاه اسلام محل سکونت نیست و با پولی که حلال نیست انسان نباید خانه درست کند ،روایت آن را خدمتتان می کنم: پیامبرخدا (ص) فرمودند: «اتَّقُوا البُنیَانَ فِی الحَرَامِ فَإِنَّهُ أَسَاسُ الخَرَابِ»(۴) در ساخت و ساز از حرام پرهیز نمایید؛ چون همانا ناپرهیزی و استفاده از حرام در ساخت و ساز پایه های خرابی را در آن بنیان می نهد. این شرایط ساخت و ساز است. عبادت در خانه ای که با مال حرام ساخته شده است، حال نمی دهد و انسان موفق نمی شود دو رکعت نماز خوب در چنین خانه ای بخواند.در این خانه، فرزندان خوبی تربیت نمی شوند چون ممکن است پول خانه غصبی بوده و یا با فریب به دست آمده است و حق مردم در آن بوده است و یا خمس آن پرداخت نشده است.بنابراین با پول حلال خانه بسازید و مواظب باشید در پول ساختند حق مردم نباشد و خمس مهم است چون در این حالت یک پنجم مردم فقیر در آن پول شریک هستند حدیث داریم «إِنَّ الحَرَامَ لَا یَنمِی وَ إِن نَمَی لَا یُبَارَکُ لَهُ فِیهِ»(۵) مال حرام رشد نمی کند یا اگر رشد کمی پیدا کند برکت ندارد. نکته دیگر این است در ساخت و ساز از تجملات پرهیز کنید. زندگی های امروز بسیار تجملاتی شده است .بعضی افراد سالی یکی دو بار اثاثیه منزل را عوض میکند و یا وقتی میخواهند برای دخترشان جهیزیه بخرند ،وسایل خودشان را هم عوض می کنند. پس تجملات زندگی هم نهی شده است. پیامبر خدا (ص) می فرمایند: « مَنْ بَنَى فَوْقَ مَا یَسْکُنُهُ کُلِّفَ حَمْلَهُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ» (۶) هر کس ساختمانی بیش از مورد نیازش بسازد، در قیامت مجبورش می‌کنند تا آن‌را بر دوش خود حمل کند. چون می توانست با اضافه خرج آن، چرخه تولید را راه بیندازد و یا کاری بکند که به درد مردم بخورد ولی ساختمان سازی بی جهتی کرده که قابل استفاده نیست. در باره تجملات روایات زیادی داریم : «مَرَّ الْحُسَیْنُ ع بِدَارِ بَعْضِ الْمَهَالِبَةِ فَقَالَ رَفَعَ الطِّینَ وَ وَضَعَ الدِّینَ»(۷) امام حسین خانه‌ای را دید كه خیلی مجلل بود فرمود گل‌ها را بالا برده دین خود را پایین آورد. همین طورپیامبرخدا(ص) فرمودند: «إِذَا أَرَادَ اللَّهُ بِعَبْدٍ سُوءاً أَهْلَكَ مَالَهُ فِی الْمَاءِ وَ الطِّینِ» (۸) هرگاه كه خدا بخواهد به کسی ضرر و بدی برساند به سرش می‌اندازد بنایی بی دلیل انجام بدهد و مال او را در آب وخاک تلف می کند.

خانه خود را به هرکسی اجاره ندهید:

در بعضی روایات داریم: اگر منزلی اجاره داده شود و در آن منزل گناه صورت بگیرد ، مثلا خریدو فروش مواد مخدر در آن صورت بگیرد و باعث ناامنی همسایگان شود و گناه در آن باشد و به صاحبخانه بگویند در خانه ات فلان کار خلاف انجام می شود ولی صاحبخانه بگوید : به من ربطی ندارد ، من خانه ام را اجاره دادم و پول آن را می گیرم ،این صحبت اشتباه است . عین این مطلب در روایاتی به نقل از جابر آمده است: « سألت اباعبدالله علیه السلام » جابر از امام صادق سلام الله علیه سؤال می کند «عن الرجل یواجر بیته و یباع فیه الخمر » کسی خانه خودش را اجاره داده و در آن خمر (شراب)فروخته می شود، (تکلیف اجاره چه می شود؟) «قال علیه السلام حرام اجره » حضرت فرمود: اجر آن حرام است(۹)، یعنی معامله باطل است و پولی که به عنوان اجاره بها گرفته می شود هم حرام است. روایات در این زمینه بسیار است ولی به همین مقدار اکتفا می کنم و بحث به خانه و مسکن خوب از دیدگاه اسلام و شرع را ان شاءالله به امید خدا به بعد موکول می کنیم.

خدایا به حق محمدو آل محمد، عاقبت همه ما را ختم بخیر بگردان

خطبه دوم

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه سِیدِنا وَمَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَدصلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین.

اُوصیکُم عِبادَالله وَنَفسی بِتَقَوَیَ الله.

در آغاز خطبه دوم خود و همه شما برادران و خواهران مکرمه را دعوت می کنم به تقوی الهی؛

در توصیه به تقوی، در همه امور زندگی تقوی الهی را رعایت کنید. مناسبت های هفته را به اختصار خدمت همه شما عرض می کنم.

بازسازی قناتها بعد از انقلاب:

روز جهاد کشاورزی را در همین هفته داریم که از خدمات ارزشمندی که اداره کشاورزی در شهرستان انجام داده ، تشکر می کنم.قبلا هم گفتم در بازدید هایی که بنده از اداره جهاد کشاورزی داشتم ، الحمدلله خیلی از قنواتی که آب شان کم شده بود، با مدیریت جهاد و کمک خود مردم بازسازی شده است و هزینه خوبی هم در زمینه در جهت حفظ قنوات و چشمه ها شده است و آنچه به نظر من مهم است ، استفاده درست از این آب است. یک رویه غلطی اول انقلاب و بعد از انقلاب باب شد و آن نادیده گرفتن قنات ها و حفر چاهها شد. البته شاید اول انقلاب بودو چاره ای هم جز این نبود، شاید هم بی تدبیری بود که گفتند : فرهنگ قنات به درد نمی خورد و چاه بکنید. امروز ما ضرر این تفکر را با تمام وجود لمس می کنیم. قناتهایی که همیشه سرریز آب بودند و آب داشتند و اگر خشکسالی و ترسالی اثر می گذاشت، بن قنات را می کندند و نوکنی انجام می دادند و قناتها دوباره احیا می شد .این قناتها که چندین سال به پا شده بود ، بعد از انقلاب این سرمایه بزرگ با فکر چاه کندن از دست رفت ولی فرهنگ درست استفاده از آب را کشاورزان نیاموختند. بنده شاهد بودم در سیریز وقتی کشاورز در زمستان زمان آبیاری زمینش می شد و نیاز به آب نداشت، آب را داخل رودخانه رها می کرد واگر به اعتراض می کردی، می گفت: آب خودم است واختیارش را دارم. یعنی فرهنگ اسراف که موجب خشکسالی در این منطقه شد. هیچ جای دنیا چنین کار خبطی را انجام نمی دهند. در کشورهای دیگر آنهایی هم که چاه آب شان کنار دریا است،این همه آب زیرزمینی را نمی کشند. امروز اگر میزان آب مصرفی چاههای شهرستان را حساب کنیم، اندازه یک رود کارونی ، هر روز در این منطقه آب مصرف می شود. بعضی انتقاد می کنند چراآب را درصنعت استفاده می کنید ؟ اتفاقا مصرف آب در آنجا بیشتر جواب می دهد.درصد استفاده صنعت از آب کم است و بیشتر آب ما در کشاورزی استفاده می شود ولی متاسفانه استفاده صحیح نمی شود.

اجرای طرح آبیاری قطره ای توسط جهاد کشاورزی:


البته امروز طرح های بسیار خوبی در جهاد در زمینه آبیاری وجود دارد . طرح آبیاری قطره ای را که دولت کمک می کند وطرح آبیاری زیر سطحی را که خود کشاورزان ابداع کردند. آبیاری قطره ای مشکلات زیادی دارد و به درد اراضی می خورد که یک پارچه است و یکی دو دونگ زمین دارد ولی برای خرده مالک جواب نمیدهد ولی آبیاری زیرسطحی که آب را به ریشه درخت برسانند و دولت هم کمک می کند و بخشی از هزینه را می پردازد ، از قدیم هم بوده است و در زمان گذشته ، به این منظور از سفال استفاده می کردند، ولی امروز با لوله گذاری که می شود و با نظارتی که مهندسین آموزش دیده جهاد کشاورزی دارند، این طرح می تواند موثر باشد. البته این طرح آبی را که از زمین استصحال می کند ،کم نمی شود ولی استفاده درست می کند. استفاده نادرست از آب باعث خشک شدن بسیاری از چاهها شده است، حتی آب شرب شهرستان زرند نسبت به 20 سال قبل خیلی کمتر شده است. قبلا چاههایی که در چترود آب شیرین و گوارا داشت و در طول هزاران سال خدا محیا کرده بود ،آب شهرستان را تامین می کرد که امروز خیلی از آنها خشک شده است و آب را از اطراف زرند و چاههایی که در چاه زده اند، وارد مدار کرده اند این نتیجه اسراف است. اسراف زندگی انسان را نابود می کند ،در کشورهای کفر هم به این کارها مجاز نیستند چه برسد به کشورهای اسلامی . درتلویزیون دیده اید که در کشورهای دیگر ،آب مصرفی آن خانه دوباره بازیافت می شود و استخر می زنند و دوباره از آن استفاده می کنند، بنابراین عزیزان،باید زندگی مسرفانه را پایان بدهیم و در مصرف آب و برق باید صرفه جویی کرد.

همین طور که گفتم ، یک روز از کارخانه برق بازدید داشتم و دیدم که با چه زحمتی و مصرف زیاد سوخت و صرف چه هزینه هنگفتی برق تولید می شود. بنده از مدیر کارخانه سوال کردم شما خودت هم لامپ های اضافه ات را خاموش می کنی؟ گفت صددرصد. من هرگز اجازه نمی دهم در مصرف برق، اسراف شود چون میدانم چه هزینه و سوختی صرف می شود تا انرژی برق تولید شود. آب و برق بسیار ارزشمند است باید آن را قدر بدانیم. بنابراین از خدمات ارزنده ای که اداره جهاد کشاورزی واداره برق انجام می دهند، تشکر می کنم.

شهادت سرلشکر غفاری:

در این هفته شهادت سرلشکر غفاری فرمانده نیروی هوایی را در این هفته داشتیم ، خداوند ایشان رحمت کند.

شهادت شهید علم الهدی:

در همین هفته شهادت شهدای دانشجو را نیز داریم . سالروز شهادت شهید علم الهدی روز شهدای دانشجو است که این روز را به دانشجویان عزیز تبریک و تسلیت عرض میکنم.

قیام مردم قم سرآغاز انقلاب اسلامی:

19 دی را که قیام مردم قم و سرآغاز انقلاب اسلامی است را در همین هفته داریم. در 19 دی کاری شد کارستان. چند روز قبل آن روزنامه اطلاعات مقاله توهین آمیزی علیه امام(ره) نوشت. در آن زمان کسی جرات نداشت حتی اسم امام را بیاورد. به قدری خفقان بود که رساله حضرت امام که مردم اعمال دینی آن را بر اساس آن انجام می دادند، قدغن شده بود.آن زمان اگر ساواک متوجه می شد کسی رساله حضرت امام را دارد، او را دستگیر و زندانی می کردند . تا حدی که روی جلد رساله حضرت امام، حضرت آیت الله خوئی نوشته می شد که هنوزم در برخی خانه ها از این رساله ها وجود دارد.زمانی که روزنامه اطلاعات در مقاله تندی به حضرت امام توهین کرد، طلاب جوان قم از 17 دی به خانه مراجع می رفتند و اعتراض آرامی داشتند و نه شعار میدادند نه چیزی فقط به منزل مراجع می رفتند.تا عصر روز 19 دی ماه که بنده هم حضور داشتم و شاهد بودم ، در منزل یکی از علمای بزرگ و مراجع کنونی (حضرت آیت الله نوری همدانی) سخنرانی شد و صحبت کردند وخطاب به شاه یک شعری را خواندند که : « ای مگس عرصه سیمرغ نه جولانگه توست » و « مه فشاند نور و سگ عو عو کند » ایشان خطاب به طاغوتیان گفتند: امام مانند ماه در شب نورافشانی می کند و سگان عو عو می کنند و شما هرگز نمی توانی نور امام را خاموش کنید و سخنرانی کردند ونزدیک غروب بود که جوانان و طلبه ها از خیابان صفائیه به ابتدای چهار راه بیمارستان رسیدند .الان هم یک کلانتری آنجاست. طاغوتیان در این محل گارد ویژه خود و پلیس مسلح را باتوم به دست مستقر کردند و جلو وعقب جمعیت مستقر شدند هیچ راه فراری هم نبود.من به چشم خودم دیدم که یکی از افراد ساواک ، شیشه بانک را شکست و به این بهانه که این جوانان قصد حمله به بانک را دارند، کماندوها با باتوم به جان مردم افتادند و چون از چند طرف مردم را محاصره کردند و هیچ راه فراری نبود، تعداد زیادی از مردم را به شهادت رساندند و عده ای به شدت مجروح شدند. مردم حتی اجازه نداشتند مجروحان را به بیمارستان منتقل کنند. چون ساواک آنها را به تخت زنجیر و دستگیر می کرد. همین بصيرت ، دشمن‏شناسى، مجاهدت و اقدام و فداكاری به موقع مردم قم بود که سرآغازى شد براى حركت عظيم ملت ايران . پیام و سخنرانی حضرت آیت الله نوری همدانی یک تحرکی بخشید که این حرکت اتفاق افتاد. عده ای در این حادثه، شهید وتعدادی هم مجروح شدند . بعد چهلم شهدای قم را مردم تبریز گرفتند، بعد از آن مردم کرمان چهلم آنها را گرفتندوبه این ترتیب در شهرهای دیگر مراسم عزا به پا کردند تا کم کم انقلاب اسلامی شکل گرفت و منجر به پیروزی اسلام شد. درس بزرگ ۱۹ دی این است که اگر مردم در صحنه باشند و بصیرت داشته باشند( در آن موقعی که باید حضور به هنگام داشته باشند ) هیچ قدرتی نمی تواند بر آنها غلبه کند.این شد که قدرت ۲۵۰۰ ساله طاغوت به بیداری مردم و رهبری حضرت امام سرنگون شد ، ۱۹ دی سرآغاز قیام و نقطه آغاز انقلاب شد وعلاوه براینکه کشورمان و دین مان آزاد شد ،زمینه ساز ظهور حضرت صاحب الزمان نیز شد تا جایی امروز شما شاهد هستید طاغوت و استکبار از ایران فرارکرد. مقام معظم رهبری در سخنرانی خود در جواب استکبار که گفته بود ایران باید از این منطقه برود اعلام کردند: اینجا خانه ماست، شما باید از این منطقه بروید و فرمودند همگان بدانند پای استکبارو پای امریکا و برخی از دولت ها از این منطقه قطع خواهد شد. این صحبت را رهبر انقلاب نه ماه پیش فرمودند تا امروز این پیش بینی را شاهد هستید که چگونه امریکاییها از سوریه ، عراق و افغانستان فرار می کنند. عراق در زمان صدام دست امریکایی ها بود ،در آن زمان وقتی یک گروه نظامی امریکایی به خیابان می آمد کسی نباید در خیابان می آمد و همه باید کنار می کشیدند، افسران و ماشین های امریکایی در خیابان جولان می دادند ولی امروز از برکت مقاومت و از برکت ایستادگی ملت ایران و جوانان ما و از برکت استقامت رهبر عزیز، ترامپ رپیس جمهور امریکایی که خودش را ابرقدرت می داند مانند موش شبانه به عراق بیاید و جرات ندارد علنی بیاید. اگر در گذشته کشتی امریکایی به خلیج فارش و آب های منطقه وارد می شد باید تمام پادشاهان آن منطقه جلوی سرباز امریکایی تعظیم می کرد ولی امروز رئیس جمهور امریکا شبانه به عراق می رود و دستور می دهد نخست وزیر عراق به دیدار او بیایدو نمی آید ! چه اتفاقی افتاده است وچه ترسی ایجاد شده است ! همه اینها از برکت آن مرد بزرگ حضرت امام(ره) است که فرمودند وقتی ساواک مرا دستگیر کرد والله نترسیدم .ساواک شبانه حضرت امام را دستگیر کردندو می بردند، آنها می لرزیدند ولی حضرت امام هیچ ترسی نداشتند، آنها از شدت ترس، اجازه نمی دادند امام نماز خود را بخواند و حتی ماشین نگه نمی داشتند که امام تیمم کنند ، این همه نترسی و شجاعت در دل زن و مرد ایرانی امروز خودش را در سراسر جهان نشان میدهد. و در همین سخنرانی اخیر مقام معظم رهبری که در دیدار با فلسطینی ها داشتند، فرمودند: به زودی در تلاویو پایتخت کشور اسلامی فلسطین برپا می شود . این در اثر نترسیدن از مرگ و شجاعت و در اثر پیروی از ولایت است . خدا را بر این نعمت بزرگ شکرگزاریم.

امریکایی تلاش زیادی کردند تا قدس شریف پایتخت صهیونیست ها شود ولی رهبر انقلاب اعلام کردند تلاویو که امروز پایتخت اسرائیل است، پایتخت کشور اسلامی فلسطین خواهد شد. ان شاءالله



پی نوشت:


۱- نامه ۶۹ نهج البلاغه خطاب به حارث همدانی

۲- جامع الأخبار : ۳۹۱/۱۰۹۱

۳- الكافی، ثقة الإسلام كلينى‏ ج 1 ص 11؛

۴- مستدرک الوسائل، ج3، ص472

۵- کافی، ج5، ص125

۶- كنز العمّال ، ج15 ، ص406// شعب الإيمان ، ج7 ، ص391

۷- مستدرك‏الوسائل، ج‏3، ص‏467

۸- مستدرك‏الوسائل، ج‏3، ص‏467

۹- الوسائل 12 / 125، کتاب التجارة، الباب 39 من أبواب ما یکتسب به، الحدیث 1.



http://yascms.ir/emam/gozaresh/u2180.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u2181.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u2182.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u2183.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u2184.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u2185.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u2186.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u2187.jpg

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.