سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

معرفی عاقل و جاهل در بیان امیرالمؤمنین (ع) /بانویی که به شفاعتش شیعیان وارد بهشت می‌شوند

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 469 مرتبه
دسته: خطبه های نماز جمعهتاریخ: 1397.09.24
 
خطبه نماز جمعه شهرستان زرند به امامت حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه زرند مورخه 97/09/23


http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG




خطبه اول

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه سِیدِنا وَ مَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَد صلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین .

السلام علیک یا صاحب الزمان(عج) ، یا بقیة الله یا اباصالح (ع)، ادرکنا و اغثنا.

اُوصیکُم عِبادَالله وَنَفسی بِتَقَوَیَ الله

خشنودی مولایمان صاحب الزمان(عج) ، سلامتی رهبر عزیز و بزرگوار مان، شادی روح امام راحل عظیم الشأن، شادی ارواح طیبه شهدا ، شهدای مدافع حرم، یگانه شهید مدافع حرم شهرستان شهید سرافراز علی عظیمی ، شادی دو شهید گرانقدر مهمان امروز نماز جمعه ، شادی ارواح مطهر شهدای گمنام شهرستان ، سلامتی خودتان و خانواده و فرزندانتان ، اجماعاً صلوات.

امیدوارم خداوند متعال ، این حضور مؤمنانه همه شما عزیزان در نماز جمعه ، این خطبه، این نشستن و سکوت را در نماز جمعه ، از همه ما قبول بگرداند ، ذخیره ای ارزشمند برای دنیا و آخرت، مخصوصاً برای اولین لحظه ورود ما به عالم قبر و قیامت قرار بگیرد ، باز هم صلوات بر محمد وآل محمد (ص).

اولاً از حضور مؤمنانه همه شما برادران و خواهران مکرمه ، نمازگزاران عزیز در نمازجمعه ، از مدیران و مسئولین محترم ، دانش آموزان مدارس ، اقشار مختلف ، ستاد برگزاری نماز جمعه ، از عزیزانمان در مصلی ، فرماندهان محترم نظامی و انتظامی، سروران معظم روحانی ، از قاری محترم، مجری محترم و مؤذن محترم ، از سخنران قبل از خطبه ها جناب آقای رحمانی که منتخب شورای شهرمان هستند، نیز صمیمانه تقدیر و تشکر می کنم. از نماینده عزیز و زحمتکش مان جناب دکتر امیری و از عزیزان بزرگوار مهمان از شورای شهر کرمان ، ریاست محترم شورای شهر کرمان جناب آقای فرشاد و همراهان وهمه مدیران و مسئولینی که شرف حضور دارند، صمیمانه تقدیر و تشکر می کنم. ان شاءالله خدای متعال توفیقات روز افزون به همگان عنایت بفرماید.

دروغ مهمترین گناه کبیره:


در خطبه های گذشته نگاهی به نهج البلاغه و نامه بسیار مهم امیرالمومنین (ع) به یکی از اصحاب خاص شان به نام حارث همدانی است . در خطبه های گذشته عرض کردم آقا امیرالمومنین (ع) می فرمایند : ای حارث آنچه را می شنوی و مردم برایت نقل می کنند، برای دیگران نقل نکن که همین اندازه برای دروغگو بودن انسان (که مهمترین گناه کبیره است )کافی است که هر چه می شنود برای دیگران کافی است. امروز بازار شایعات داغ است فضای مجازی، دور هم نشینی ها ، رد و بدل مطالب فراوان ،حرفهای نپخته و دروغ ، فراوان شده است .طبق روایات برای دروغگو بودن همین بس که انسان هرچه راشنید برای دیگران نقل کند. این را در خطبه گذشته عرض کردم امروز یک فراز دیگر از دستورالعمل بسیار مهم آقا امیرالمؤمنین را خدمتتان عرض می کنم.

هر خبری را دروغ مپندار:

حضرت برای اینکه جامعه پاک شود وصفات انسانی و اسلامی همه در جامعه رشد کنند، به حارث چنین توصیه می کنند: «وَ لَا تَرُدَّ عَلَى النَّاسِ كُلَّ مَا حَدَّثُوكَ بِهِ فَكَفَى بِذَلِكَ جَهْلًا » (1) و هر خبرى را دروغ مپندار، كه نشانه نادانى است. چقدر کلمات امیرالمؤمنین(ع) حساب شده است، در فراز قبل فرمودند: هر سخنی را شنیدی باور نکن، چون ممکن است حرف راست یا دروغ باشد،که اگر نقل کنی از دروغگویان خواهی بود. در این فراز می فرماید اینکه به شما گفتم هر چه را شنیدی نقل نکن، معنایش این نیست به حرفهای مردم بی اعتنا باشی، این خیلی مهم است، در ادامه می فرمایند : «وَ لَا تَرُدَّ عَلَى النَّاسِ كُلَّ مَا حَدَّثُوكَ بِهِ» در مسائل اجتماعی که مردم به شما گزارش می دهند که فلان مشکل را داریم ، گرانی و بیکاری است،این طور نباشد مردم را رد کنی و بگویی همه این خبرها دروغ است.از آن طرف می گوید مواظب باش هر چه را شنیدی نقل نکنی که دروغگو خواهی بود. از این طرف هم می گوید این طور نباشد،هر خبری را هم به تو دادند ، بگویی دروغ است و رد کنی. «وَ لَا تَرُدَّ عَلَى النَّاسِ كُلَّ مَا حَدَّثُوكَ بِهِ» این فراز ناظر به مسائل اجتماعی است،مردم وقتی برای شما خبر می آورند که در جامعه چه می گذرد ، نباید رد کنی و بگویی دروغ است اگر این گونه شدی و نگاهت به مسائل اجتماعی نباشد، از جامعه بی خبر می شوی « فَكَفَى بِذَلِكَ جَهْلًا» به اینکه جاهل باشی کفایت می کند. اگر چشم و گوش خودت را به مسائل اجتماعی که برایت بازگو می شود، ببندی از جاهلان هستی و از سرنوشت جامعه بی خبر خواهی بود. این یکی از فراز های نامه امیرالمؤمنین(ع) به حارث بود.اگرانسان توجه به مسائل اجتماعی نداشته باشد و حرفهایی که در جامعه گفته می شود به طور کلی رد کند، چه نتیجه ای حاصل می شود؟ اولاً وظیفه ا ش را انجام می دهد یک مدیر یک مسئول باید رصد کند که در اجتماع چه می گذرد و روند حرکت مسائل اجتماعی را تشخیص بدهد، کسی مسئول شده باید بداند در جامعه چه می گذرد و مسائل را مرحله به مرحله رسیدگی کند .در نظام اسلامی از برکت امام و شهدا ، ما نوکر مردم هستیم و باید به مردم خدمت کنیم. مشکل دومی که پیش می آید این است که موجب رنج مردم می شود. اگر گرفتاری مردم به ما برسد و ما کوتاهی کنیم. مشکلات مردم روز به روز بیشتر می شود ، رنج آنها بیشتر می شود .

مشکل سومی هم که ایجاد می شود این است که دشمن مانند مگس بر روی همین نقاط آلوده می نشیند و از همان جا به ما ضربه می زند . در فرمایشات مقام معظم رهبری داریم یکی از نکاتی که دشمن کار می کند ولو در سال 98 برنامه ریزی کند گرانی وبیکاری است. اینها آفت ها و ناهنجاری های اجتماعی است که دلدادگان به اسلام و قرآن و نظام اسلامی باید در رفع آن باتمام توان کوشش کنند .دشمن از این ناهنجاری و نقطه ضعف سوء استفاده نکند و گرفتاری برای ما درست نکند، این یکی از کلمات امیرالمؤمنین(ع) است.

جهل در مقابل با عقل:

بعد حضرت امیر(ع) می فرمایند: این یکی از علامت های جهل است بنده یک مقدار در مورد جهل هم صحبت کنم. شاید فکر کنیم هرکس سواد ندارد جاهل است ولی در قرآن و روایات جهل در مقابله با علم نیامده است، هرکس سواد ندارد جاهل نیست ، جهل در روایات در مقابل عقل است یا انسان از عقل استفاده می کند یا اینکه متکبر وخودخواه است و به رای خودش عمل می کند به چنین فردی جاهل می گویند، جهل در روایات که مذمت شده است ،در مقابل عقل است . ممکن است کسی بالاترین تحصیلات علمی هم داشته باشد ولی از عقلش استفاده نکند ، کسی که بمب اتم را ساخت و بر سر مردم ریخت ، دانشمند بود ولی از عقلش استفاده نکرد. علم را به ضرر مردم استفاده کرد ، عقل هیچ وقت حکم نمی کند که این همه انسان را به خاطر خودخواهی خودمان به کشتن بدهیم و به رنج و عذاب بیندازیم. بنابراین برادران و خواهران جهل در راویات در مقابل علم است.

انسان جاهل از علمش استفاده نمی کند:

یک نشانه انسان جاهل این است که از عقل خودش استفاده نمی کند. آدم جاهل متکبر است و خودخواه است. هرچه نصیحت کنی برای او فایده ای ندارد مانند اینکه جوانی دختری را می خواست از خانواده خوبی نیست جایگاه خوبی ندارد هرچه والدین او را نصیحت می کند و از آینده و سرنوشت او را خبردار می کنند، توجهی نمی کند و راهنمایی روی او اثر ندارد بعد هم ازدواج میکند و به شش ماه نرسیده، از هم جدا می شوند، این را جهل می گویند. امیرالمؤمنین(ع) می فرماید : جهل صفت زشتی است، حارث تو که ادعای تشیع و دوستی با ما را داری و خودت را شیعه علی میدانی مبادا جاهل باشی . در جامعه ای زندگی می کنی باید آلام و درد و رنج مردم را بشنوی و نگویی به من مربوط نیست، اگر غصه مردم را نخوری تو جاهل هستی و از عقلت استفاده نکردی . در باب مذمت جاهل روایات بسیار عجیبی داریم.

معرفی عاقل و جاهل در بیان امیرالمؤمنین (ع) :

« وَ قِيلَ لَهُ صِفْ لَنَا الْعَاقِلَ، فَقَالَ (علیه السلام) » به امام آقا امیرالمومنین(ع) گفتند، عاقل را به ما بشناسان، پاسخ داد: « هُوَ الَّذِي يَضَعُ الشَّيْءَ مَوَاضِعَهُ » خردمند آن است كه هر چيزى را در جاى خود مى نهد.( آدم عاقل کسی است که کارش را سر وقت و به موقع انجام دهد و در مسائل سیاسی ، اجتماعی و اقتصادی توانایی تشخیص داشته باشد ودر تصمیم گیری نپخته عمل نکند و قبل هر کاری اول فکرمی کند و موقع سنجی کند و کار را به وقت خودش انجام دهد . این آدم عاقل از دیدگاه امیرالمومنین است. ) « فَقِيلَ فَصِفْ لَنَا الْجَاهِلَ» گفتند پس جاهل را تعريف كن « فَقَالَ قَدْ فَعَلْتُ.» فرمود: با معرّفى خردمند، جاهل را نيز شناساندم.(2) پس عاقل هر کاری را سر وقت انجام می دهد ولی فرد جاهل هیچ کارش را به موقع انجام نمی دهد، چقدر افراد به دلیل جهل ، در مسائل سیاسی و اجتماعی نپختگی به خرج دادند، یا در مسائل اقتصادی روشکست شدند، برای اینکه به موقع و به هنگام کاری که انسان نباید انجام بدهد را انجام ندادند.

نابخردی بزرگترین مصیبت:

در روایت دیگر امام على (عليه السلام) می فرماید : « أعظَمُ المَصائبِ الجَهلُ »(3) بزرگترين مصيبت ، نابخردى است . و در جایی دیگر مولا على (عليه السلام) می فرماید: « اَلْعِلْمُ اَصْلُ كُلِّ خَيْرٍ، اَلْجَهْلُ اَصْلُ كُلِّ شَرٍّ » (4) دانايى، ريشه همه خوبى ها و نادانى ريشه همه بدى هاست. باز هم در کلام امام على عليه السلام در مذمت جهل آمده است : « كَم مِن عَزيزٍ أَذَلَّهُ جَهلُهُ » (5) چه بسيار عزيزى كه نادانى اش او را خوار ساخت. افرادی بودند که عزیز و بزرگ بودند ولی با یک حرکت نپخته و جاهلانه ای که انجام دادند، ذلیل شدند.

دین خدا راباید با عقل پیش ببریم:

در روایتی دیگر نیز آقا اميرمومنان (ع) در اين باره مي‌فرمايد: « لا يَزكو مَعَ الجَهلِ مَذهَبٌ » (6)هيچ آيينى، با جهل و نادانی رُشد نمى‌كند. دین خدا راباید با عقل پیش ببریم ، اگر بخواهیم در مسائل سیاسی کار کنیم باید پختگی داشته باشیم واز عقل کمک بگیریم. با جهل دین هم از بین می رود ، تا این حد این مسئله مهم است که انسان در مسائل از عقل و دین استفاده می کند جاهل نه از عقل استفاده می کند از وحی، هر چه خودش بخواهد ، عمل می کند.

سه خصلت افراد نادان از بیان امام صادق(ع):

امام صادق علیه السلام سه خصلت افراد نادان در برخورد با دیگران را بیان فرموده اند و می فرمایند:« مِنْ أَخْلَاقِ الْجَاهِلِ» از خصلت های نادان اين است « الْإِجَابَةُ قَبْلَ أَنْ يَسْمَعَ » قبل از شنيدن (مطلب) پاسخ مى دهد (چون نپختگی دارد . درکارش عجله دارد)« وَ الْمُعَارَضَةُ قَبْلَ أَنْ يَفْهَمَ » پيش از آن كه (مقصود گوينده را) بفهمد به مخالفت بر مى خيزد «وَ الْحُكْمُ بِمَا لَا يَعْلَمُ » ندانسته حكم مى كند.(7)اینها نشانه های انسان جاهل است. امیرالمؤمنین(ع) فرمودند : همه مسائل اجتماعی، اخبار و اطلاعاتی که به شما می رسد را منکر نشوید . بلکه بنشینید و تحلیل درست داشته باشید تا گره های مردم را باز کنید و مشکلات جامعه برطرف شود. والا اگر چشمت را به مسائل بستی، ضرر این خطر بزرگ متوجه اجتماع و متوجه خودت می شود و در این صورت تو انسان جاهلی خواهی بود و به جای اینکه کاری را درست کنی، بیشتر خراب میکنی و به اسلام و مسلمین ، شهر ، خانواده ها ، اقتصاد و بازار ضربه میزنی!

امیدوارم خدای متعال همه ما را به آنچه خوبی است ، هدایت بفرماید.

خطبه دوم

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه سِیدِنا وَمَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَد صلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین.

اُوصیکُم عِبادَالله وَنَفسی بِتَقَوَیَ الله.

در آغاز خطبه دوم خود و همه شما برادران و خواهران مکرمه را دعوت می کنم به تقوی الهی ،در توصیه به تقوی روایتی را از پیامبر اعظم خدمتتان عرض می کنم.

در تجارت از پنج چیزدوری کن:

رسول خدا (ص) می فرمایند: « مَن باعَ وَ اشتَرَی فَلیَحفَظ خَمسَ خِصال » هر که تجارت می کند باید از پنج چیز دوری گزیند (تا گرفتار حرام و معصیت نشود، )«وَ إلّا فَلا یَشتَرین وَ لا یَبیعَنَّ » وگرنه اصلاً خرید و فروش نکند : « ألرّبا وَ الحَلفَ وَ کِتمانَ العَیب وَ الحَمدَ إذا باع وَ الذَّمَّ إذا اشتَرَی » ربا، قسم خوردن، کتمان عیب، تعریف از کالایی که می فروشد و بدگویی از کالایی که می خرد.(8)

دوری از ربا:

اولین موردی که باید از آن اجتناب شود، رباست ، در قرآن آمده است : «يَمْحَقُ اللّه ُ الرِّبا ...» خداوند ربا را به محاق می برد،محاق یعنی ریز، چون ماه در شب های آخر خیلی باریک می شود، گفته می شود : ماه به محاق رفته است. ربا یعنی برجسته، ربا خور فکر می کند با گرفتن ربا، می تواند برجسته شود و از نظر مالی وضعش خوب شود ولی خداوند می فرماید: ما او را ریز می کنیم. «يَمْحَقُ اللّه ُ الرِّبا و وَيُرْبِى الصَّدَقاتِ »(9) انسان فکر می کند با صدقه مالش کم می شود و پولش را از دست می دهد ولی خدا می فرماید : ما او را برجسته می کنیم و جبران می کنیم ولی با ربا روزی هم از بین می رود. پس رسول خدا می فرماید: سعی کن در معاملات گرفتار ربا نشوی.

در معاملات قسم نخورید:

مورد بعدی این است که رسول خدا توصیه می کنند که در معاملات هرگز قسم نخورید. در روایتی از امام صادق علیه السلام داریم که حضرت می فرمایند : «اذا قالُ العَبْدُ عَلِمَ اللَّهُ وَکانَ کاذِباً » کسی که به دروغ بگوید خدا می داند ، « قالَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ » خدای متعال می فرماید: « امّا وَجَدْتَ احَداً تَکذِبُ عَلَیهِ غَیرِی»آیا کسی غیر من نیافتی که بر او دروغ ببندی؟(10) خداوند خالق کل شیء است.
بعضی افراد برای اینکه معامله اش پیش برود، به نام قسم پروردگار قسم می خورند. برای فروش جنس،نباید ازجنس تعریف نابجا کرد،گاهی اوقات هم مغازه داران، لامپ هایی در مغازه قرار می دهند تا میوه و یا جنس خود را بهتر نشان بدهد، این هم نوعی ستایش نابجاست که باید ترک شود. مال را میخواهی بفروشی نباید تعریف زیادی کنی، با لامپ آن را خوب جلوه بدهی ولی از زیر نور لامپ که بیرون آمد، چیز دیگری شود. معمولاً رنگ و لعاب اجناس زیر لامپ های برجسته و زیبا چشم انسان را خیره می کند و انسان تشویق می شود آن جنس را بخرد ولی بعد که از مغازه بیرون آمد، می فهمد که سرش کلاه رفته است،یا اینکه نباید با بدگویی ارزش یک ملک یا کالا را پایین بیاوریم تا بتوانیم آن را ارزان تر صاحب شویم، کسی که این خصلت ها را دارد هرگز نباید، معامله کند پس از نگاه رسول خدا(ص)کسی که می خواهد معامله و خرید فروش کند، باید از این پنج خصلت دوری کند.

مناسبت هایی که در هفته داریم به صورت خلاصه خدمتتان عرض می کنم.

ولادت امام حسن عسکری(ع):

ولادت با سعادت امام حسن عسکری(ع) را در این هفته داریم به حضرت صاحب الامر و به همه عاشقان و علاقمندان حضرتش تبریک عرض می کنم.

بانویی که به شفاعتش شیعیان وارد بهشت می‌شوند :

وفات کریمه اهل بیت را درهمین هفته داریم که خدمت همه شما بزرگواران تسلیت عرض می کنم. با اینکه حضرت معصومه (س) ،معصوم نیستند ولی قدر و منزلت بسیار بالایی دارند، در باب مقام شفاعت حضرت معصومه (س) ذکر این روایت خالی از لطف نیست که امام صادق (ع) فرمودند: « ... تدخل بشفاعت‌ها شیعتی الجنة باجمعهم» (11) همه شيعيان من با شفاعت او (فاطمه معصومه‏ عليها السلام) وارد بهشت خواهند شد. قدیم که مردم به سفر زیارتی مشهد می رفتند ، می گفتند حتما بعد از اینکه ده روز مشهد بودی باید سه روز هم به قم و زیارت حضرت معصومه (س) بروی.

شهادت آیت الله مفتح:

شهادت آیت الله مفتح را هم در این هفته داریم. خدا لعنت کند منافقین را که چه بزرگانی را از ما گرفتند ، از جمله شخصیت های نادر،شهید مفتح است. شخصیت حوزوی و دانشگاهی ، عالمی با سواد و دلسوز که دشمنان اجازه ندادند، بعد از انقلاب ،مردم از وجود این چنین علمایی فیض ببرند ، این بزرگوار در سال 58 توسط منافقین به شهادت رسید .

خداوند منافقین را نابود کند، امروز هم که جیره خواران آمریکا هستند. چنین روزی را روز وحدت حوزه و دانشگاه نامگذاری کردند. در اینجا یک توضیح لازم است که معنای وحدت حوزه ودانشگاه این نیست که حوزه دانشگاه شود و یا دانشگاه تبدیل به حوزه شود. بلکه معنای وحدت این است که حوزه ودانشگاه مانند دوبال برای نظام اسلامی ، مردم باشند برای رسیدن به تمدن اسلامی. دشمن به دنبال اختلاف و جدایی بین حوزه و دانشگاه است . امام(ره) فرمودند: منظور از وحدت حوزه و دانشگاه ، تبدیل شدن این دو به دو بال یک پرنده است که برای پیشرفت کشور نیاز است. ماهم به علوم اسلامی و دینی نیاز داریم و هم به علم روز نیاز داریم. اگر وحدت حوزه و دانشگاه تحقق پیدا کند. یکی از برکاتش این است که وحدت در جامعه درست شود؛ وقتی دو قشر تاثیرگذار در جامعه اختلاف داشته باشند این اختلافات به جامعه نیز کشیده می شود. دشمن هم از این اختلافات سود می برد و جامعه از هم پاشیده می شود. پیروزی انقلاب ما از برکت وحدت حوزه و دانشگاه بود.ادامه آن هم باید وحدت باشد . وحدت این دو باعث حرکت هماهنگ علم و دین در جامعه می شود. درکشورهای غربی بین کلیسا ودانشگاه هزاران فرسخ جدایی است. در آنجا دور کلیساها دیوار کشیده اند و علم جدید هم کلیسا را قبول ندارد.

علم ودین با هم هستند:

این سخن مولای متقیان جهان و پیشوای شیعیان حقیقی، حضرت علی (ع) است كه می فرمایند:« العلم و الدین توامان، اذا افترقا احترقا»(12) علم و دین پیوسته با یكدیگرند و هر گاه جدای از هم شدند، آتش افروز خواهند بود. علم منهای دین بسایر خیلی خطرناک است، دین منهای علم هم خطرناک است،هر دو باید کنارهم باشند تا روند حرکت در جامعه پیشرونده و مثبت باشد .وحدت حوزه و دانشگاه به معنای تقسیم کار است،اینکه باهم کار کنیم تا قدرت هم افزایی برای پیشرفت جامعه بیشتر شود.

شورش جلیقه زردها در فرانسه:

این روزها شاهد شورش جلیقه زردها در فرانسه بودیم. قصه این است : لیبرالیسم دیگر نمی تواند جامعه را نجات بدهند و تفکر لیبرالیسم شکست خورده است، این تفکر موجب دو قطبی شدن در جامعه می شود که طبقه مرفه و ثروتمند رشد کند و بقیه باید کار کنند ، این نتیجه لیبرالیسم در جامعه غربی است. شما دیدید که در امریکا هم شورش شد، 99 درصد علیه یک درصد! در فرانسه هم همین طور بیست درصد در رفاه کامل، 80 درصد در سختی و رنج! در این کشور چندین میلیون فقر مطلق ، چند میلیون کارتن خواب وجود دارد، این نتیجه لیبرالیسم در کشور های غربی است.آنها نمی توانند جامعه را هدایت کنند. فقط اسلام ناب است که قدرت اداره جامعه را دارد، عدالت واقعی را اسلام ناب دارد. اسلامی که از علی(ع) و حضرت زهرا(س) می جوشد، می تواند جامعه را نجات دهد وگرنه لیبرالیسم مانند کمونیست است. همانطور که کمونیست شکست خورد، لیبرالیسم هم شکست می خورد. امام(ره) فرمودند: صدای شکستن استخوانهای غرب می آید که ما صدایش را می شنویم، در جامعه غربی و لیبرالی روز به روز عده ای پولدارتر وبقیه فقیرتر می شوند. این اعتراضات از کشور در فرانسه شروع شدو کم کم دیگر کشورها چون هلندو مجارستان و ... نیز خواهد رسید. فقر مطلق و گرفتاری مردم را به ستوه آورده است وباعث شده تا به میدان بیایند. ابتدای شروع اعتراضات که رئیس جمهور فرانسه به اعتراضات اعتنا نداشت و امروز هم که توجه کرده است ، از دستش کاری برنمی آید و نمی تواند اداره کند. این نتیجه تفکر لیبرالیسم است. متاسفانه عده ای هم در ایران می خواهد جامعه ما را غربی کنند. حال این روزهای کشور فرانسه برای این افراد یک درس است که غرب و تفکر غربی نمی توان انسان را به جایگاه واقعی برساند و مشکلات جامعه را حل کند.

هشدار رهبر معظم انقلاب در مقابل دشمن :

آخرین کلام هم عرض کنم هشداری که رهبر عزیز دادند و با اشاره به بیداری ملت ایران، مسئولان را به تلاش بیشتر توصیه کردند و فرمودند: اگرچه نقشه دشمن لو رفته است اما همه باید هوشیاری خود را حفظ کنند زیرا آمریکا، دشمنی خبیث و حیله‌گر است و ممکن است قصد فریب داشته باشد تا برای سال 97، جنجال کند اما مثلاً برای سال 98 نقشه‌ای بکشد.رهبر انقلاب اسلامی در عین حال تأکید کردند: نباید لحظه‌ای غافل شد و همه باید بیدار و هوشیار باشند. توصیه من به ملت ایران به‌ویژه جوانان و مجموعه‌های گوناگون کشور اعم از همه صنوف و جریانهای سیاسی این است که مراقب باشند میدان را برای دشمن آماده نکنند زیرا اگر غافل شویم، همان دشمن ضعیف، زهر خود را خواهد ریخت (می گویند چاقو دسته خودش را نمی برد. داستانی است که می گویند: صدای قطع درختان در جنگلی پیچیده بود، درخت پیری گفت: دشمن به تنهایی کاری پیش نمی برند، مگر یکی از ما دسته اَره برای دشمن شده باشیم.) ایشان همین طور سه نقطه قوت برای کشور بیان کردند : پیشرفت های هسته ای و موشکی و نفوذ منطقه ای ، اینها این عوامل قوت و اقتدار کشور ماست. امروز، مهمترین وظیفه مردم و مسئولان، در کنار هوشیاری، تلاش برای تقویت اقتصاد کشور و تولید داخلی است. دشمن انواع ترفندها را به‌کار می‌برد و مسئولان باید مراقب باشند، دشمن خبیثی که از در بیرون شده است، از پنجره داخل نشود. یکی از کارهایی که باید انجام شود حفظ ارزش پول ملی است . نباید پول بی ارزش شود. امسال زائران عزیزی که به کربلا مشرف شدند، می گفتند عراقی ها پول ایران را نمی خریدند، یک زمانی پول ایران چقدر ارزش داشت یک گونی از پولهای عراقی می دادند خود عراقی ها پول عراقی را قبول نداشتند. ولی امروز راننده های عراقی پول مارا قبول نمی کنندو می گویند پول عراقی بده. چرا قدرت پول ملی ما این قدر پایین امده است؟ خیلی مهم است. رهبر معظم انقلاب فرمودند: ارزش پول ملی همان قدرت خرید مردم است و سفارش کردند : ارزش پول ملی ما بایدحفظ شود.

خدایا به حق محمدوآل محمد، عاقبت همه مارا ختم بخیر بگردان.


پی نوشت:

1- نامه 69 ، نهج البلاغه به حارث همدانی

2- حکمت 235 نهج البلاغه

3- غرر الحكم : 2844 .

4- غررالحكم، ح 818 و 819

5- تصنیف غررالحکم و دررالکلم ص 76 ، ح 1190

6- غررالحکم و دررالکلم، ص74

7- نزهة الناظر و تنبيه الخاطر، ص: 112.

8- کافی ج5 ص 150

9- سوره مبارکه بقره،آیه 276

10- وسايل الشيعه- جلد 16- صفحه 150

11- بحار الأنوار ، ج ۶۰ ، ص ۲۲۸

12- غررالحکم ، ص 46 ، ح 188



http://yascms.ir/emam/gozaresh/u1986.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u1987.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u1988.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u1989.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u1990.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u1991.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u1992.jpg

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.