سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

پندهای مهم اخلاقی در نامه 69 نهج البلاغه/ نمایندگان مجلس باید دشمن شناس وفادار به رهبری وخدمت گذاربه مردم باشند

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 527 مرتبه
دسته: خطبه های نماز جمعهتاریخ: 1397.09.10
 
خطبه نماز جمعه شهرستان زرند به امامت حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه زرند مورخه 97/09/09



http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG




خطبه اول

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه سِیدِنا وَ مَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَد صلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین .

السلام علیک یا صاحب الزمان(عج) ، یا بقیة الله یا اباصالح (ع)، ادرکنا و اغثنا.

اُوصیکُم عِبادَالله وَنَفسی بِتَقَوَیَ الله

خشنودی مولایمان صاحب الزمان(عج) ، سلامتی رهبر عزیز و بزرگوار مان، شادی روح امام راحل عظیم الشأن، شادی ارواح طیبه شهدا ، شهدای مدافع حرم، یگانه شهید مدافع حرم شهرستان شهید سرافراز علی عظیمی ، شادی دو شهید گرانقدر مهمان امروز نماز جمعه ، شادی ارواح مطهر شهدای گمنام شهرستان ، سلامتی خودتان و خانواده و فرزندانتان ، اجماعاً صلوات.

اولاً از حضور مؤمنانه همه شما برادران و خواهران مکرمه ، نمازگزاران عزیز در نمازجمعه ، از مدیران و مسئولین محترم ، دانش آموزان مدارس ، اقشار مختلف ، ستاد برگزاری نماز جمعه ، از عزیزانمان در مصلی ، فرماندهان محترم نظامی و انتظامی، سروران معظم روحانی ، از قاری محترم، مجری محترم و مؤذن محترم ، از سخنران قبل از خطبه ها جناب اقای موسی محمدی نیز صمیمانه تقدیر و تشکر می کنم.

پندهای مهم اخلاقی در نامه 69 نهج البلاغه :

موضوع بحث ما نامه بسیار مهم امیرالمؤمنین(ع) به یکی از صحابه مخلص و باوفای خودشان به نام حارث همدانی است.امروز هم فراز دیگری از این نامه را که در واقع دستورالعملی برای زندگی یک شیعه علی و دوستدارامیرالمؤمنین در مسائل شخصی، اجتماعی و خانوادگی است و اینکه چگونه باید زندگی کند و چگونه باید تعامل داشته باشد را در این نامه بیان می کند.

آبروی خود را د معرض حرف مردم قرار نده:


حضرت امیر(ع) در این نامه خطاب به حارث می فرماید: «وَ لَا تَجْعَلْ عِرْضَكَ غَرَضاً لِنِبَالِ الْقَوْلِ »آبروى خود را آماج تير گفتار ديگران قرار نده، یعنی کاری نکن مورد حرف مردم قرار بگیری . آبرو ، شخصیت ، جایگاه و اعتبار اجتماعی خودت را حفظ کن. تک تک این کلمات را برایتان معنا کنم تا بیشتر به عظمت این کلام مولا پی ببریم. "عِرْض" به معنای اعتبار ،آبرو ، شخصیت ، شرف است. "غَرَض" یعنی هدف و "نِبَالِ" در زبان عرب به معنای تیرها ست که امیرالمومنین می فرماید: «وَ لَا تَجْعَلْ » قرار مده «عِرْضَكَ »آبروی خودت را «غَرَضاً» هدف « لِنِبَالِ» تیرهای « الْقَوْلِ » قول ؛ روایت شده رسول خدا‌(ص) رو به کعبه کرد و فرمود: «مرحبا بالبیت ما اعظمک و اعظم حرمتک علی الله » مرحبا به تو ‌‌ای خانه خدا! چقدر با عظمتی و چقدرنزد خدا احترام داری! «و الله المؤمن اعظم حرمة منک» به خدا سوگند، که حرمت مؤمن نزد خدا از حرمت تو بیشتر است؛ « لانّ الله حرّم منک واحدة و من المؤمن ثلاثة »»؛ زیرا خداوند نسبت به تو یک چیز را حرام کرده است، امّا از مؤمن سه چیز را:«ماله و دمه و ان یظنّ به ظنّ السوء» جان، مال و بدگمانی به او.(1)

سه چیز برای مومن احترام دارد:

پس برای مؤمن سه چیز احترام دارد : جان ، جان مؤمن محترم است و حفظ جان محترم است برای این است که هر مقدار برای سلامتت هزینه کنی، اسراف محسوب نمی شود. دوم مال، مال مال مؤمن هم محترم است و باید حفظ شود و کسی حق ندارد به اموال دیگر مؤمنان تعرض کند. سوم عِرض و آبرو ،ابروی یک مؤمن هم محترم است، کسی حق ندارد آبروی خود و دیگران را به خطر بیندازد. این جملات بسیار حساب شده است وقتی دقت می کنید مولا می فرماید : مبادا کاری کنی که مورد تیر سخنان مردم قرا بگیری.حرف و قول مانند تیر است، همان گونه تیر جسم را مجروح می کند و حرف هم روح انسان را مجروح می کند و جراحت روح بسیار بالاتر است ، جراحت جسم بعد از مدتی خوب می شود ولی اگر روح یک انسان زخم خورد و ترک برداشت، ترمیم آن خیلی مشکل است. آبروی شخص، همه چیز اوست و اگر آبروی شخص برود گویی تمام سرمایه وجودی‌اش رفته است؛ زندگی برایش بی‌معنا خواهد بود حتی اگر همه سرمایه مادی‌اش حفظ شده باشد. گاهی ممکن است با یک سخن ، اعتبار و ابرویی که انسان چندین سال جمع کرده است، از بین برود و دیگر قابل جبران نباشد. بردن آبروی فرد به مثابه گرفتن جان اوست، چنانچه در زیارت امام رضا(ع) داریم: « قَتَلَ اللَّهُ مَنْ قَتَلَكَ بِالْأَيْدِي وَ الْأَلْسُنِ. » خدا بكشد كسانى را كه تو را با دستها و زبانهايشان كشتند و یا در زیارتنامه حضرت ابوالفضل(ع) آمده است: « قَتَلَ اللَّهُ أُمَّةً قَتَلَتْكُمْ بِالْأَيْدِي وَ الْأَلْسُنِ‏ » خدا بكشد امتى را كه با دست و زبان شما را كشتند.(2)کسی را با زبان کشتن یعنی آبرو او را ریختن، آبرو ریختن مانندکشتن انسان است ، فقها می گویند آبروی مؤمن مانند جان اوست ، چه بسا آبروی مومن بالاتر از جان او باشد.بنابراین انسان وظیفه دارد آبروی خودش را حفظ کندو خودش را در معرض تهمت قرار ندهد.

خود را در معرض تهمت دیگران قرار ندهید:

ابن ابی الحدید در جلد ۱۸ شرح نهج البلاغه داستان جالبی را نقل می کند: « راي بعض الصحابه رسول الله (ص) واقفا في درب من دروب المدينه و معه امراه » یکی از صحابه پیامبر را دید که کنار خانه ای از خانه های مدینه ایستاده بود و خانمی هم آنجا بود. «فسلم عليه، فرد عليه، » این آقا به پیامبر(ص) سلام کرد و پیامبر جوابش را داد. «فلما جاوزه ناداه فقال» وقتی این صحابه رد شد، پیامبر صدایش کرد و فرمود: « هذه زوجتي فلانه» این خانم همسرم است. « قال: يا رسول الله، او فيك يظن! » او گفت: یا رسول الله(ص)! مگر کسی به شما شک می کند؟ «فقال: ان الشيطان يجري من ابن آدم مجري الدم» پیامبر فرمود: همانا شیطان مثل خون در رگهای آدم می چرخد. (3) پیامبر آبرو و اعتبار خودش را در معرض تیر سخن این صحابه قرار نداد. انسان نباید خودش را در معرض تهمت قرار بدهد. برای همین است که می گوید : یک زن و مرد نامحرم نباید در اتاق تنها بشوند چون خودشان را در معرض سوءظن دیگران قرار می دهند. یا اینکه اگر شخصی دائما با تلفن با نامحرم صحبت کند، در معرض سوءظن دیگران قرا رمی گیرد. یا اینکه یک جوان در مدرسه دخترانه می ایستد ، نمی توان برداشت بد کرد شاید دنبال خواهر یا نامزدش آمده است ولی ممکن است مورد تیر سخنان بقیه قرا بگیرد؛ این است که امیرالمؤمنین(ع) می فرماید: ای حارث مراقب حفظ آبروی خودت باش. روایتی از امام صادق (ع) است که می فرماید: « اِتَّقُوا مَوَاقِفَ اَلرِّيَبِ وَ لاَ يَقِفَنَّ أَحَدُكُمْ مَعَ أُمِّهِ فِي اَلطَّرِيقِ فَإِنَّهُ لَيْسَ كُلُّ أَحَدٍ يَعْرِفُهَا » (4) از واقع شدن در جاهایی که به شما شک می کنند بپرهیزید. از کلمه «مواقف» استفاده شده است. یعنی در مورد یک وضعیت صحبت می کند؛ نه شخص شما. چنین جاهایی نروید. در ادامه حضرت یک مثال زده اند: حتی با مادرتان هم مراقبت کنید و هر طوری راه نروید که دیگران شک کنند؛ چرا که همه نمی دانند مادرتان است. طوری سلوک داشته باشید که پشت سرتان حرف در نیاورند.

مراقب گفتار خود باشید:

« تا مرد سخن نگفته باشد. عیب و هنرش نهفته باشد » گاهی ممکن است انسان با یک کلام نابجا ، شأن و مقام خود را از دست بدهد،مثلا فرد برای دفاع از یک حزب و جناح خاص، حرف را می زند که آبرو و اعتبارخودش را از دست می دهد، از دیدگاه قرآن و اسلام و در کلام مولا امیرالمومنین ،هر انسانی وظیفه دارد در اجتماعی که زندگی می کند، مواظب ومراقب رفتار و گفتار خود باشد و اعتبار و آبرو ،شخصیت و جایگاه اجتماعی خودش را حفظ کند. این یک طرف قضیه بود. طرف دیگر این است اگر انسان، زن و مردی را با هم دید، چه ظن وگمانی باید نسبت به آنها داشته باشد؟ آیا سوءظن داشته باشد یا نه. خود فرد وظیفه داد آبروی خودش را حفظ کند و خودش را در معرض تهمت دیگران قرا رندهد. از طرف دیگر اسلام دستور میدهد کسی هم حق ندارد به دیگران سوظن داشته باشد و تهمت بزند. برخی گناهان نزد خداوند بسیار سنگین است ولی نزد ما بسیار سبک است و بالعکس برخی از چیزها نزد خدا سبک و نزد ما سنگین است. مثلاً از آنچه نزد برخی افراد سنگین است و برای خداوند سبک : برخی افراد در وضو گرفتن، غسل کردن و قرائت نماز ، دقت و وسواس زیادی به خرج می دهند و چندین مرتبه یک عمل را تکرار می کنند ، ولی ممکن است همین فرد در ارتباط با آبروی افراد وسواس نداشته باشد و براحتی پشت سر دیگران غیبت کند ویا به آنها تهمت بزند، بجایی اینکه در وضو و نماز وسواس به خرج دهد باید در مورد آبروی مردم وسواس داشته باشد.

مراقب سوء ظن به دیگران باشید:

نباید بدون جهت به کسی تهمت زند. این خیلی مهم است ،چنانچه خدای تبارک تعالی می فرماید : « إِذْ تَلَقَّوْنَهُ بِأَلْسِنَتِکُمْ وَ تَقُولُونَ بِأَفْواهِکُمْ ما لَيْسَ لَکُمْ بِهِ عِلْمٌ وَ تَحْسَبُونَهُ هَيِّناً وَ هُوَ عِنْدَ اللَّهِ عَظيمٌ » (5) چون ( که آن تهمت بزرگ را ) زبان به زبان از یکدیگر می گرفتید و با دهان هایتان چیزی می گفتید که هیچ معرفت و شناختی به آن نداشتید و آن را (عملی) ناچیز و سبک می پنداشتید و در حالی که نزد خدا بزرگ بود. چقدر با تهمت های نادرست آبروها ریخته شده است، پس حق نداریم در مورد دیگران سوءظن داشته باشیم. حتی در روایت داریم : اگر مرد صالحی به خانه زن فاسدی رفت، حق ندارید تهمت بزنید که برای کار خلاف رفته است چون احتمال دارد برای نصیحت و هدایت آن زن به آنجا رفته باشد،همین طور اگر در اتاقی زن ومردی تنها بودند، نباید سوظن داشته باشید. باید بگویید: شاید مَحرمش است باید حمل به خوبی کنید. ببینید اسلام چقدر شیرین و دلرباست و احکام اسلام، چقدر حساب شده و دقیق است . از یک طرف انسان باید آبرو ، جایگاه و اعتبار خودش را حفظ کند و خودش را مورد سوءظن دیگران قرار ندهد واز طرف دیگر به دیگران توصیه می کند: سوءظن نداشته باشید و به کسی تهمت نزنید. نقل شده است که گروهي از صحابه رسول خدا به يكي از زنان پيامبر تهمت زدند، این شایعه پخش شد و همه هم قبول کردند. از جانب خدا آيه زير در برائت همسر رسول خدا از آن گناه نازل شد : « إِنَّ الَّذِينَ جَاءُوا بِالْإِفْكِ عُصْبَةٌ مِنْكُمْ لَا تَحْسَبُوهُ شَرًّا لَكُمْ بَلْ هُوَ خَيْرٌ لَكُمْ لِكُلِّ امْرِئٍ مِنْهُمْ مَا اكْتَسَبَ مِنَ الْإِثْمِ وَالَّذِي تَوَلَّي كِبْرَهُ مِنْهُمْ لَهُ عَذَابٌ عَظِيمٌ. » (6) قرآن چنین جامعه ای را محکوم می کند که چرا چنین چیزی را قبول کردید و باور کردید و باز این حرف را جای دیگر نقل کردید و انتشار دادید. چیزی که متأسفانه امروز در جامعه ما رواج دارد .پیغمبر می‏فرماید: « كَفَى بِالْمَرْءِ كَذِباً أَنْ يُحَدِّثَ بِكُلِّ مَا سَمِعَ »(7) برای دروغگویی انسان همین بس که هرچه را می‏شنود ، نقل کند.

دل سیاه و بد گمان نباش:

این دستور قرآن و اسلام است امیرالمؤمنین می فرماید: ای حارث! خودت را حفظ کن. مبادا بدگمان و دل سیاه باشی. دل سیاهی و بدگمانی آفت بزرگی است ، انسان نبایدهر حرفی را که از دیگران شنید ، نقل کندچون در این صورت ،جامعه از هم پاشیده می شود و نظم اجتماعی از بین می رود . برادران و خواهران، بالاترین نعمتی که خداوند به ما داده است، نعمت نطق و سخن گفتن است. انسان اشرف مخلوقات است ، چون قوه عقل و تکلم دارد باید قدر این نعمتها را بدانید. در کنار نعمت بزرگ تکلم، گناهان سنگینی هم هست مانند قله کوه که هرچه مرتفع تر و بالاتر باشد ، دره کنار آن عمیق تر است ، هرچی نعمت بزرگتر باشد، خطرات آن هم بالاتر است .

خطر گناه زبان:

با زبان انسان می تواند کارهای خیر زیادی را انجام دهدو بهشتی شود، و همین طور با این زبان انسان می تواند خودش را جهنمی کند. بیشترین گناهان کبیره از ناحیه زبان است، انسان باید در حرف زدن و اظهار نظر کردن در مورد دیگران، وسواس داشته باشد . اینجا باید احتیاط کند نه در مسائل شرعی مانند نماز ، وضو ، پاکی و نجسی. طبق اسلام تا یقین به نجاست چیزی ندارید، آن پاک است ، تا نجاست را ندیده ای نمیتوان حکم به نجاست کنید.اسلام در این زمینه سبک گرفته است و سختگیری نکرده است ولی برخی با دست خیس به دستگیره در دستشویی دست نمی زنند، می گوید بچه دست زده و نجس است! شما که عین نجاست را ندیده ای،پس پاک است و نجس نیست و یا وسواس در غسل و نماز که چندین مرتبه آن را تکرار می کنند تا صحیح انجام داده باشند،وسواس آفت بزرگی است . فرد وسواسی فرمان خداوند را انجام نمی دهد ،بلگه گوش به فرمان شیطان و هوای نفس می دهد و دائماً با خود می گوید : این وضو یا این نماز به دلم نچسبید. به دل تو که نباید بچسبد ، خدا باید قبول کند. اینجا جای احتیاط و وسواس نیست ولی جایی که بحث آبرو مطرح است، انسان باید وسواس به خرج داد و در مسائل اجتماعی به آن توجه داشته باشیم.

خطبه دوم

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه سِیدِنا وَمَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَدصلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین.

اُوصیکُم عِبادَالله وَنَفسی بِتَقَوَیَ الله.

در آغاز خطبه دوم خود و همه شما برادران و خواهران مکرمه را دعوت می کنم به تقوی الهی. درتوصیه به تقوی، اهمیت تقوی زبان را گوشزد می کنم . ان شاءالله همه مراقب باشیم و از گناهان زبان ،خودمان را حفظ کنیم.

مناسبت های هفته را به اختصار خدمتتان عرض می کنم:

شخصیت ضد استکباری مدرس:

شهادت آیت الله سید حسن مدرس را در این هفته و روز مجلس را داریم. اینکه سیدحسن مدرس جز پنج فقیه تراز اول در تهران و مجلس بود بر کسی پوشیده نیست. یک مرد مبارز ضد استبداد و ضد استکبار. این بالاترین درس برای نمایندگان ماست که دشمن شناس و ضد استکبار باشند. مقام معظم رهبری جمله ای نقل می کنند که رئیس جمهور فعلی یک زمانی با کشورهای غربی در باب مسائل هسته ای ، مذاکره می کردند ولی در مجلس قوانینی تصویب می شد که به دشمنان چراغ سبز می داد، ایشان گله می کردند ما داریم با امریکا مبارزه می کنیم ولی مجلس، خلاف ما عمل می کند. ما مجلسی می خواهیم که همانند سیدحسن مدرس در مقابل دشمن بایستد، ایشان هیچگاه تطمیع و مرعوب نمی شد و کسی نمی توانست او را با پول بخرد. یک نفر بود ولی تاثیرگذار بود،یک زمان که مجلس قصد داشت تا یک لایحه استعماری را تصویب کند، سخنرانی کرد و گفت: اگر بنا هست بمیریم ، چرا با دست خودمان بمیریم؟ چرا طرحی را تصویب کنیم که دشمن بر ما مسلط شود؟ از این کلام ، این مجلس جان گرفت و این طرح تصویب نشد، رضا خان این مرد بزرگ را مسموم و ترور کرد ولی او جان سالم بدر برد. تا بالاخره او را دستگیر کردند و هفت سال یک مکان و دوسال آخرهم در کاشمر ، زندانی کردند و بعد فوت کردند. قبرش سالها مخفی بود وکسی نمی دانست قبر این مرد بزرگ ضد استبدادو استعمار کجاست .اینها مانند هارون الرشید بودند، رضا خان هم مانند هارون بودکه اولاد فاطمه را ترور وسر به نیست می کردند ، روز شهادت چنین مرد بزرگی را روز مجلس گذاشته اند تا مجلسیان از این مرد بزرگ درس بگیرند . مجلس جای کارشناسان و دشمن شناسان و وفاداران به ولایت است و باید در خدمت مردم باشد.

شهادت میرزا رضای جنگلی وبزرگداشت مرحوم شیخ مفید:

شهادت میرزا رضای جنگلی و همین طور روز بزرگداشت مرحوم شیخ مفید را نیز در همین هفته داریم. شیخ مفید هم شخصیت برجسته ای است که قبرش در حرم آقا موسی بن جعفر(ع) است. حتما به زیارت رفته اید. در دوره ای مانند امروز که در فضای مجازی به اعتقادات ما حمله می شود. این مرد بزرگ حدود دویست، سیصد کتاب نوشته است و با علما بحث می کرد و مکتب اهل بیت را در دنیا پیش برد. این عالم بزرگوار مرزبان و حافظ مکتب تشیع بود،خداوند این مرد بزرگ را رحمت کند که بنیانگذار حوزه علمیه نیز می باشد.

توهین ترامپ به ملت ایران

نکته بعد برادران و خواهران شما چند روز پیش شنیدید که رئیس جمهور امریکا چگونه ملت ایران تحقیر وبه مردم ایران توهین کرده است. ترامپ در اظهارات گستاخانه خود علیه کشورمان گفت: «اگر شما نگاهی به ایران داشته باشید و اگر به آنچه که آن‌ها انجام می‌دهند داشته باشید، آنها در حال حاضر یک «ملت تروریست» هستند.». امریکا 250 سال است که سرپا شده است، خود دانشمندان امریکایی می گویند: 93درصد این 250 سال یعنی 239 سال است که امریکا با کشورهای دیگر در حال جنگ ، قتل و آدمکشی است. یک کشور با تاریخ 250 ساله ،239 سال در حال قتل و خونریزی است. 220 هزار نفر در بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی توسط امریکایی ها کشته شدند. در همین 15-20 سال اخیر بیش از 500 هزار نفر از مردم بی گناه توسط به دست امریکایی ها کشته شدند. تعداد مجروحین که خیلی بیشتر از اینهاست. امریکا در کشور ما نیز جنایات زیادی انجام داده است: از شهدای قبل انقلاب در جمعه سیاه گرفته تا بعد از انقلاب که در حمایت از منافقین 17هزار نفر از بزرگان و مردم ما را ترور کردند و به شهادت رساندند. جنگ تحمیلی را به ایران اسلامی تحمیل کردند و چقدر در این جنگ ما شهید و مجروح دادیم . این گوشه ای از کارهای خبیثانه امریکایی ها علیه ملت ایران است .

گروههای ترورستی طالبان ، القاعده، داعش ودیگر گروههای تکفیری را به وجود آرودند و از آنها حمایت کردندو به جان مردم انداختند. در دو کشور افغانستان و پاکستان هر روز کشتار انجام می دهند. از اسرائیل خوناشام حمایت می کنند، از آل سعود کودک کُش که چه جنایاتی را که در یمن انجام نداده است، حمایت می کنند ! حال کشوری که در ذاتش پستی، آدمکشی و جنایت است ،ملت بزرگ ایران را که از ابتدا در مقابل ظلم ایستاده و از حق خودش و محرومین و مظلومین دفاع میکند را تروریست می خواند. تروریست در ذات ترامپ و استکبار جهانی به رهبری امریکاست ؛ با این همه جنایت و پیشنه سیاه، این مرد رو سیاه ملت بزرگ و تاریخ ساز ایران اسلامی را که زمینه ساز عدل جهانی است و به دنبال عدالت ، برادری ، برابری و خیر خواهی در سراسر جهان است را مورد حمله قرار می دهد و تروریست می خواند.جا دارد در این مکان و با صدای بلند مرگ بر امریکا بگوییم. بهترین گزینه در مقابل استکبارو امریکا مقاومت و ایستادگی است. امروز مقاومت جواب می دهد، مردم مظلوم فلسطین و لبنان که قبلا در جنگهای33 روزه و 18 روزه اسرائیل را شکست می دادند، اخیراً در جنگ دو روزه پیروز شدند. این نتیجه استقامت است که به انسان امید می دهد و باعث پیشرفت و اقتدار می شود. در همین قضایای اخیر ، دیدید امریکایی ها گفتند چنان کاری کنیم که در 13 آبان، کمر ملت ایران شکسته شود و این ملت جشن 40 سالگی خود را نبیند ،گفتند: کاری می کنیم حتی یک قطره نفت نتوانند بفروشند. اما همه دیدیم که نتوانستند و نفت ما در بورس عرضه شد . در ارز کاری کردند که ما را از نظر اقتصاد شکست بدهند، اما باز هم دشمن عقب نشینی کرد. منتهی برادران و خواهران ،مدیران و مسئولین، دوجای دیگر احتمال دارد دشمن کارشکنی و سوءاستفاده کند : یک در بحث گرانی و دیگری در بحث بیکاری است. بنابراین همه در نظام جمهوری اسلامی از تاجر و مغازه دار و غیر آن وظیفه داریم در خرید و فروش انصاف داشته باشیم. همه مدیران برنامه ریزی کنند تا تولید و کشاورزی در کشور رونق پیدا کند. مگس همیشه روی نقطه آلوده می نشیند ، دو نقطه آلوده کشور ما گرانی و بیکاری است بنابراین وظیفه مضاعف مدیران و مسئولین باید در رفع معضلات این دو بخش باشد.

اهميت خاک و زمين از ديدگاه قرآن :

روز جهانی خاک را هم در هفته آینده داریم، در این مورد هم عرض کنم ما یکی از کشورهایی هستیم که فرسایش خاک داریم . مارکوپولو جهانگرد در کتاب خاطرات خود می گوید: از کرمان که می خواستم به کوهبنان سفر کنم،تمام مدت زیر سایه درختان بودم و آفتاب را ندیدم ، جاده ها مانند جنگل مملو از درخت بوده است.متاسفانه روز به روز درختان خشک شده و فرسایش خاک داشتیم ، 300 سال طول می کشد یک سال خاک درست شود! در مورد اهمیت خاک و زمین ، آیاتی در قرآن آمده است که به چند نمونه از آن اشاره می کنم: «هُوَ الَّذِي جَعَلَ لَكُمُ الْأَرْضَ ذَلُولًا » (8) اوست كه زمين را براى شما رام ساخت .« أَمَّن جَعَلَ الْأَرْضَ قَرَارًا » (9) خداوند کسى است که زمين را مستقرّ و آرام قرار داده است، خداوند زمین را محل آسایش و زندگی برای ما قرار داده است، « وَ فِي الْأَرْضِ آياتٌ لِلْمُوقِنِينَ »(10) و روى زمين براى اهل يقين نشانه هايى (متقاعدكننده) است . زمین برای ما یک کلاس درس است. انسان باید از زمین درس بگیرد و خدا را بشناسد. « الَّذي جَعَلَ لَکُمُ الْأَرْضَ مَهْداً»(11) خداوند کسی است که زمين را برايتان گهواره اى ساخت و مایه آرامش و سکونت قرار داد. همه ما مسئولیم ، باید زمین و درخت و خاک را حفظ کنیم. همانطور که مسئولیت های دیگر را هم داریم ، مسئولیت حفظ زمین نیز برعهده ماست ، ما مسلمانیم و نباید نعمت های خداوند را ضایع کنیم.

تشکر از دست اندر کاران صنعت گردشگری شهرستان:

در پایان تشکر می کنم از همه دست اندرکارانی که در بحث گردشگری و سیروسفر و مسافرت گشکا را در چند شهر راه اندازی کردند و افتتاح آن هم در شهر زرند بود .سیر و سفر بسیار مهم است ، مسافرت درسهای زیادی دارد .آخرین کلام بنده سخن رسول خدا(ص) در مورد سفر باشد: « اَلسَّفَرُ مِيزَانُ اَلْقَوْمِ »(12) سفر (در حقيقت) يک محک و ميزان شناسايي مردمان است! مسافرت پیشرفت می آرود، رونق ایجاد می کند. صنعت گردشگری بسیار مهم است کشورهای دنیا که نفت ندارند با همین صنعت گردشگری اداره می شوند. شهرستان ما استعداد های فراوانی در این زمینه دارد، تشکر می کنم ان شاءالله این برنامه ها باعث حضور روز افزون گردشگران شود.

از دادستان محترم هم که کارهای خوبی را انجام میدهند، تشکر می کنم.همین طور قول دادند که با آرایشگاههایی که آبروی مشتریان خود را در معرض خطر قرار داده اند، برخورد کنندوآنها را پلمپ کنندان شاءالله هر وقت به نتیجه رسید، بنده به اطلاع شما می رسانم.

والسلام علیکم ورحمة الله وبرکاته.


پی نوشت:

1- بحار/64 /71

2- ر.ک : کتاب مفاتیح الجنان

3- منیة المرید في أدب المفید و المستفید , ج 1 , ص 185

4- تفصیل وسائل الشیعة إلی تحصیل مسائل الشریعة , ج 12 , ص 37

5- سوره مبارکه نور آیه 15

6- سوره مبارکه نور آیه 11

7- جامع الصغیر، ج 2/ ص 90

8- سوره مبارکه ملک ، آیه 15

9- سوره مبارکه نمل ، آیه 61

10- سوره مبارکه ذاریات ، آیه 20

11- سوره مبارکه طه, آیه 53

12- مکارم الأخلاق , ج 1 , ص 240


http://yascms.ir/emam/gozaresh/u1908.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u1909.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u1910.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u1911.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u1912.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u1913.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u1914.jpg

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.