سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

عوامل پیشرفت اسلام

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 548 مرتبه
دسته: سخنرانیتاریخ: 1397.09.08
 
سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی در مراسم عزاداری رحلت رسول اکرم(ص) وشهادت امام حسن مجتبی(ع) وامام رضا(ع)حسینیه ثارالله زرند مورخه97/08/15




http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG


اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه سِیدِنا وَمَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَدصلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین .

قال الله الحکیم فی کتابه : « فَبِمَا رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ ۖ وَلَوْ كُنْتَ فَظًّا غَلِيظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ » (1)

السلام علیک یا رسول الله (ص)، السلام علیک یا امام حسن بن علی (ع)، السلام علیک یاعلی بن موسی الرضا (ع)، السلام علیک یا صاحب الزمان(عج)

خشنودی مولایمان صاحب الزمان(عج) ، سلامتی رهبر عزیز و بزرگوارمان، شادی روح امام راحل عظیم الشأن، شادی ارواح طیبه شهدا ، شهدای والا شهرستان ، شهدای مدافع حرم، یگانه شهید مدافع حرم شهرمان شهید والامقام شهید عظیمی ، شادی ارواح مطهر هفده شهید گمنام شهرستان ،شهدای والامقامی که از این مکان مقدس اعزام شدند و به شهادت رسیدند، سلامتی خودتان ، خانواده و فرزندانتان، اجماعاً صلوات.

امیدوارم خدای متعال صحت و سلامت و عافیت وتندرستی به همه شما عزیزان و بزرگواران عنایت بفرماید و به هر نیتی امشب در مجلس شام عزای رسول خدا(ص) و سبط اکبر امام حسن مجتبی(ع) و شب شهادت امام هشتم علی بن موسی الرضا (ع) حضور پیدا کردید، همه ان شاءالله حاجت روا شوید ، بر محمد و آل محمد صلوات.

سالهای سال در این مکان مقدس و متبرک ، مهمترین مجالس اهل بیت، برگزار می شود و فضایل اهل بیت گفته می شود و از طرفی این مکان محل اعزام بهترین انسانها در عصر حاضر است، خالص ترین و خیرالانصار امام حسین (ع) از این مکان برای حفظ اسلام و حفظ کشور و حفظ ناموس، اعزام شدند بنابراین از دیدگاه من اینجا یک مکان مقدس و متبرک به نام و یاد شهدای بزرگوارمان است .

خوشبختانه سالهای سال است که در این مکان مجالس عزا در محرم برگزار می شودو امسال سال دوم است که یک کار نو وجدید صورت گرفته است که جای آن درشهرستان خالی بود و هنوز هم در خیلی مجالس مهم شهرستان، خالی است. ان شاءالله کم کم یک سنت حسنه شود و ایام ماه صفر از اول اربعین تا پایان شهادت امام رضا(ع) ان شاءالله این دهه هم در شهرستان و مساجدو تکایا و هیئت ها مجلس بزرگداشت اربعین و بزرگداشت پیامبر خاتم و امام حسن مجتبی(ع) و ثامن الحجج علی موسی الرضا(ع) برگزار شود. و جای تقدیر و تشکر دارد از فرماندهی محترم سپاه که عنایت دارند به برپایی مجالس اهل بیت، ان شاءالله سال آینده شاهد گسترش آن در دهه پایانی ماه صفر باشیم. و روز به روز پیشرفت کنیم و شاهد پیشرفت این مجلس باشیم صلواتی مرحمت کنید.

امشب در این فضا و مجلس باشکوه چند کلامی در باره شخصیت پیامبر اعظم(ص) خدمتتان عرض می کنم. اولین نکته همه مسلمانان وظیفه دارند به شخصیت والا مقام رسول خدا احترام کنند. اهل بیت اینگونه بودند در نزد امام صادق وقتی اسم پیامبراعظم به نام حضرت محمد(ص) برده می شد بسیار تجلیل می کردند .

اظهار ادب نسبت به نام پیامبر گرامی اسلام صلّی الله علیه و آله و سلّم
جلوه نام محمد(ص) برای امام صادق(ع) به گونه ای بود که هر گاه نام مبارک حضرت محمد(ص) به میان می آمد، عظمت و کمال رسول خدا(ص) چنان در وی تاثیر می گذاشت، که رنگ چهره اش گاهی سبز وگاهی زرد می شد، به طوری که آن حضرت در آن حال، برای دوستان نیز نا آشنا می شدند. (2) امام صادق(ع) گاهی بعد از شنیدن نام پیامبر(ص) می فرمود: جانم به فدایش. اباهارون می گوید: روزی به حضور امام صادق(ع) شرفیاب شدم. آن حضرت فرمود: اباهارون! چند روزی است که تو را ندیده ام. عرض کردم: خداوند متعال به من پسری عطا فرمود. آن حضرت فرمود: خدا او را برای تو مبارک گرداند چه نامی برای او انتخاب کرده ای؟ گفتم: او را محمد نامیده ام.

امام صادق(ع) تا نام محمد را شنید (به احترام آن حضرت) صورت مبارکش را به طرف زمین خم کرد، نزدیک بود گونه های مبارکش به زمین بخورد. آن حضرت زیرلب گفت: محمد، محمد، محمد. سپس فرمود: جان خودم،فرزندانم، پدرم و جمیع اهل زمین فدای رسول خدا(ص)باد! او رادشنام مده! کتک نزن! بدی به او نرسان! بدان! در روی زمین خانه ای نیست که در آن نام محمد وجود داشته باشد، مگر این که آن خانه در تمام ایام مبارک خواهد بود.(3)بنابراین وقتی امام صادق علیه السلام چنین احترام و تعظیمی را نسبت به نام پیامبر گرامی اسلام صلّی الله علیه و آله و سلّم قائل بودند، ما هم باید این احترام و ادب را نسبت به حضرت داشته باشیم .مردم مسیحی در سالروز تولد عیسی مسیح چقدر جشن می گیرند و چقدر غوغا میکنند و عید کریسمس را باشکوه به نام عیسی مسیح برگزار میکنند. آیا ما مسلمانان به اندازه عید نوروز به ولادت پیامبر خود اهمیت میدهیم؟ خیر و این نقص کار ماست. این از این جهت عرض کردم که در مراسمات ایام ولادت و رحلت جانگداز پیامبر خدا(ص)را باید با عظمت برگزار کنیم.

نام اهل بیت را برای فزرندان خود انتخاب کنید:

امروزه همین نامگذاری را ببینید،برخی اسامی را که شیعیان علی برفرزندان خودشان میگذارند ، اصلا هیچ جا پیدا نمی شود. اسامی خارج و بی معنا ویا اسامی که در فارسی کهن بوده استفاده میکنند و نام مقدس رسول خدارابر فرزندان نمی گذارند که برکت داشته باشد . نام مقدس زینب را نمی گذارند می گویند فرزندانمان دچار بلا می شود.اسامی اهل بیت ، مایه برکت است نه تنها موجب بلا و سختی نمی شود بلکه مایه برکت است. امام حسین نام تمامی پسرانش را علی گذاشتند : ( علی اکبر، علی اوسط ، علی اصغر ) و نام تمامی دخترانش را فاطمه گذاشتند : (فاطمه کبری ، فاطمه صغری).من نمیدانم به کجا داریم می رویم چرا به ارزش های خودمان پشت می کنیم. خیلی از خانواده های متدین هم اسامی فرزندانش را نامهای عجیب و غریب می گذارند. یا اسم ترکی و یا اسم فارسی کهن می گذارند ،در روز قیامت افراد را با اسم صدا می کنند و خود این اسم در قیامت با آن بچه همراه است . نکته اول اینکه در اسم گذاری ها دقت کنید، مخصوصاً الان پدربزرگ و مادر بزرگ ، اسامی خوب و با مسما انتخاب کنند. اسامی که نام پروردگار و اسماء الحسنی است ویا اسامی ائمه و پیامبر خدا را که مایه خیر و برکت و عاقبت بخیری است را انتخاب کنید.

عوامل پیشرفت اسلام:

مجاهدت مولا امیرالمومنین(ع):

نکته دوم برادران و خواهران چند عامل درپیشرفت اسلام حرف اول را می زند. یکی از این عوامل مجاهدات مولا امیرالمومنین بود که اگر ایشان نبود، نام و یاد رسول خدا (ص) فراموش می شد .تا جایی که گفته شده است : با شمشیر و ذوالفقار علی اسلام حفظ شد.

ثروت حضرت خدیجه(س):

دومین عامل حفظ اسلام، ثروت حلال و بسیار فراوان حضرت خدیجه کبری بود،این ثروت فراوان و سرشار و پاکی را که حضرت خدیجه در اختیار رسول خدا گذاشتند، یکی از عوامل مهم مقلب القلوب و پیشرفت اسلام بود. حضرت خدیجه با اینکه در آن زمان تمام بزرگان قریش ربا می گرفتند، آیین اسلام هم هنوز نیامده بود،ربا نمی کردند و از طریق مضاربه حلال کار می کردندو زندگی خودشان را از راه ربا و حرام تامین نمی کردند. یک زن فهمیده و بسیار باشخصیت و با ثروت حلال که با فکر واندیشه خودشان این ثروت را که با ثروت تمام ثروتمندان عرب برابری میکرد را جمع اوری کردند. حتی پیامبر خدا حضرت محمد(ص) نیز در جوانی چندین مرتبه از راه همین مضاربه، اموال حضرت خدیجه را گرفتند و تجارت کردند یعنی مال و سرمایه از حضرت خدیجه و کار از دیگران بود. این شیوه مضاربه حلال بود.

شخصیت استثنایی حضرت محمد(ص)

سومین عامل که در پیشرفت اسلام نقش داشته است شخصیت استثنایی پیامبر خاتم حضرت محمد(ص) بوده است با آن اخلاق والا با آن مکارم اخلاقی که داشتند. مکار اخلاق یعنی اخلاق فوق العاده والایی که رسول خدا داشتند و این عامل جذب بود که رسول خدا توانستند این کفارسرسخت و لجوج را رام کنند و با اخلاق و رفتار خوش جاذبه ایجاد کردند. که نمونه ای از آن را خدمتتان عرض می کنم :

برخورد پیامبر با دختر و پسر حاتم طائی که مسلمان نبودند:

سرزمین طیّ، در شمال غربی عربستان، منطقه سکونت قبیله معروف طیّ بود که حاتم طاییِ معروف، پیش از اسلام ریاست آن را بر عهده داشت. به هنگام رسالت پیامبر اکرم (ص) ریاست قبیله طی با فرزند او، عَدِیّ بن حاتم، بود. عدی پنهان از افراد قبیله، به آئین مسیحیت گرویده بود. ولی افراد قبیله بت‌پرست بودند و بتکده‌ای بزرگ با بتی به نام فُلْس داشتند.پیغمبر اکرم (ص)، امیرالمؤمنین، علی (ع)، را مأمور کرد تا قبیله طیّ را به اسلام دعوت کند و آن بتکده و بتها را در هم بکوبد. امیرالمؤمنین (ع) با ۱۵۰ نفر از انصار به سوی آنان آمد و ایشان را به اسلام دعوت کرد، اما آنها نپذیرفتند، حضرت علی (ع) به ناچار با آنها وارد جنگ شد. عدی بن حاتم شکست خورد و به سرزمین شام گریخت.

امیرالمؤمنین بر منطقه آنها دست یافت و بت و بتکده را ویران کرد و غنایم قابل توجهی به دست آورد. خواهر عدی كه «سفانه‏» نام‏داشت‏ به اسارت سپاه اسلام درآمد. سفانه را همراه ساير اسيران به مدينه آوردند و آنان را درنزديك مسجد در خانه‏اى جاى دادند، روزى رسول خدا (ص) از آن‏اسيران ديدن كرد، سفانه از موقعيت استفاده كرده و گفت: «يا محمد هلك الوالد و غاب الوافد فان رايت ان تخلى عنى، و لا تشمت ‏بى احياء العرب، فان ابى كان يفك العانى، و يحفظ الجار، و يطعم‏الطعام، و يفشى السلام، و يعين على نوائب الدهر » اى محمد!پدرم (حاتم) از دنيا رفت، و نگهبان و سرپرستم (عدى) ناپديد شدو فرار كرد، اگر صلاح بدانى مرا آزاد كن، و شماتت و بدگويى‏قبيله‏هاى عرب‏ها را از من دور ساز، همانا پدرم (حاتم) بردگان‏را آزاد مى‏ساخت، از همسايگان نگهبانى مى‏نمود، و به مردم غذامى‏رسانيد، و آشكارا سلام مى‏كرد(یکی از شیوه های تبلیغی رسول خدا(ص) این بود که پیامبر اسلام(ص) همواره در سلام کردن از دیگران پیشی می‌گرفتند و هیچ‌گاه کسی نتوانست در سلام کردن بر آن‌حضرت سبقت بگیرد،حتی برخی افراد گاهی پشت دیوار می ایستادند تا در سلام کردن به رسول خدا سبقت بگیرند ولی نمی توانستند، روایتی از امیرالمؤمنین علی(ع) نقل شده است: «پیامبر اکرم(ص) به تمام زنان اعمّ از پیر و جوان سلام می‌کردند، امّا من فقط به سال‌خوردگان از زنان سلام می‌کنم و به زن‌هاى جوان سلام نمی کنم »(4) ) دختر حاتم می گوید پدر من اخلاقی داشت به همه سلام می کرد و در حوادث تلخ روزگار، مردم‏را يارى مى‏نمود (غمخوار مردم بود و در سختی ها به مردم کمک می کرد. برخلاف امروز اگر کسی گرفتار است ، می خواهد خانه ای بسازد و یا ماشینی را بفروشد ،زمینی را بفروشد، جهیزیه بخرد یک عده فرصت طلب تو سر ملک می زنند تا آن را مفت ازچنگ او در بیاورند این مردانگی نیست و عین نامردی است.دختر حاتم گفت پدرمن در سختی روزگار کمک خواه مردم بود .در قطحی و سختی مشکل مردم را حل می کرد.).» پيامبر خدا (ص) كه به ارزش‏هاى اخلاقى، احترام شايان مى‏نمود، به ‏سفانه فرمود: «يا جارية هذه صفة المؤمنين حقا، لو كان ابوك مسلماً لترحمنا عليه » اى دختر! اين ويژگى‏هايى كه برشمردى، از صفات مؤمنان ‏راستين است، اگر پدرت مسلمان بود، ما او را مورد لطف و رحمت‏ قرار مى‏داديم. آنگاه پيامبر (ص) به مسئولين امر فرمود : «خلوا عنها فان اباها كان يحب مكارم الاخلاق » اين دختر را به‏پاس احترامى كه پدرش به ارزش‏هاى اخلاقى مى‏نمود، آزاد سازيد. آن گاه پيامبر (ص) لباس نو به او پوشانيد، و هزينه سفر به شام‏ را در اختيار او گذاشت، و او را همراه افراد مورد اطمينان به‏شام نزد برادرش رهسپار كرد. (5) دختر حاتم طایی برادرش را در آن جا سخت نکوهش کرد، که چرا خانواده خود را از معرکه بیرون برده اما وی را تنها گذاشته است. عدی از خواهرش عذرخواهی کرد. و برای رفتن به حضور پیامبر (ص) از او نظر خواست. خواهرش گفت: صلاح تو در این است که نزد او بروی، اگر واقعا پیامبر (ص) باشد با گرویدن به او سعادتمند می شوی و اگر هم پادشاه باشد شخصی چون تو در دربار وی ذلیل نخواهد شد. عدی می گوید: به سوی مدینه حرکت کردم، در مسجد به خدمت رسول خدا (ص) رسیدم. حضرت به احترام من از جای برخاست و مرا به خانه برد. در راه خانه، پیرزنی به او برخورد، و مدتی طولانی آن بزرگوار را سر پا نگه داشت و حضرت بدون اینکه کمترین اظهار ناراحتی کند به حرفهای او گوش داد. با خود گفتم به خدا این روش شاهان نیست. در خانه اش مرا به روی زیراندازی از لیف خرما نشاند و خودش روی زمین نشست. باز با خود گفتم این نیز از رفتار شاهان نیست. وی در نتیجه رفتار و تکریم پیامبر(ص) اسلام آورد و جز یاران با وفای حضرت علی (ع) بود (6) .منظورم از نقل این داستان اخلاق والای رسول خداست ، بی معرفتی است که امروزه علیه رسول خدا(ص) با آن شخصیت و عظمتش کتابهای توهین آمیز و دروغ می نویسند.

عدم معرفی شخصیت والای رسول خدا(ص) به جهانیان:

ما نتوانستیم شخصیت پیامبر خودمان را به جهانیان معرفی کنیم، فیلم محمدرسول الله که در ایران ساخته شد ،خیلی تاثیر داشت . قرارداد های زیادی بسته شدولی درمصر به مجدد اینکه آمدند قرارداد ببندند، وهابیون سعودی گفتند ما مبلغ قرارداد را به شما می دهیم و علمای مصر را با پول خریدند که اعلام کنند ، دیدن این فیلم حرام است. امام رضا (ع) می فرمایند: « إنّ النّاسَ لَو عَلِمُوا مَحاسِنَ کَلامِنا لَاتَّبَعُونا » (7) اگر مردم زيبايي‌هاي سخنان ما را مي‌شناختند ، بي‌شک از ما پيروي مي‌کردند. این اخلاق والای رسول خدا با فرزندان حاتم طائی موجب مسلمان شدن آنها شد ، چقدر در جامعه امروز،ما محتاج این رفتار هستیم.

به دیگران تهمت دروغ نزنید:

مثلا برای دختر همسایه خواستگار می آید و برخی در تحقیقات بجای صداقت ، شماتت می کنند و به ناحق شک و سوءظن ایجاد می کنند و مانع از ازدواج آن دختر می شوند که کار بسیار زشتی است. پیامبر اکرم ـ صلی اللّه علیه وآله ـ فرمودند: «کفی بالمرء کذبا أن یحدث لکل ما سمع.» (8) در دروغگو بودن فرد همین بس که هر چه را شنید، نقل کند. این خیلی آفت است انسان هرچه را شنید از هرکس از دوست دشمن و همسایه باور کند و نقل کند . تبلیغات سوء خیلی زشت و بد است. انسان باید با عقل خودش فکر و بررسی کند ، در جریان همین دروغگویی ها بود که به یکی از همسران رسول خدا(ص) هم تهمت زده شد و جَّو جامعه بر علیه رسول خدا شد . خدای متعال همه را شماتت می کند که چرا باورکردید؟ متأسفانه انسان نباید زود باور باشد.

شنونده خوبی باشید و زود تصمیم گیرنده نباشید:

شنونده خوبی باشد ولی زود تصمیم گیرنده نباشید، دروغها و تهمت ها پخش نشود. آقای رزم حسینی بعد از استعفایشان چقدر تهمت ها به ایشان زدند، رئیس اوقاف وقتی از اداره اوقاف رفت چه شایعاتی درست کردند. هر کس هم شنید، باور کرد. هر حرفی را شنیدی نباید باور کنید.

عقل و فکر را به کار بیندازیم، زمانی شایعه کردند بنزین کم شده است برای من نقل کردند بنده خدایی ماشینش سه لیتر بنزین کم داشته است ،آمده بود تا این سه لیتر راهم بزند تا مبادا بنزین کم بیاید. نباید تحت تاثیر شایعات قرار گرفت باید عاقلانه اندیشید هرچه در کشور ما کم شود ، بنزین کم نمی شود. دشمن دنبال ایجاد جنگ روانی است . ما باید شنونده عاقلی باشیم و تحت تاثیر این سخنان قرار نگیریم. عدی پسر حاتم طایی وقتی اخلاق کریمانه را از رسول خدا شنید، دشمن رسول خدا بوده و برعلیه رسول خدا جنگیده و فرار کرده ،خواهرش اسیر شده ولی وقتی محضر رسول خدا آمد، تحت تاثیر اخلاق کریمانه رسول خدا قرار گرفت و اسلام آورد. اخلاق والای رسول خدا(ص) بود که باعث شد مردم جذب اسلام بشوند، این خیلی پیام دارد و بسیار مهم است ، در مسائل سیاسی واجتماعی باید بدانیم که چگونه برخورد کنیم، مهمترین عامل پیشرفت اسلام شخصیت والای رسول خدا بود که آیه مربوطه آن را خدمتتان عرض کنم: «فَبِما رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَ لَوْ کُنْتَ فَظًّا غَليظَ الْقَلْبِ لاَنْفَضُّوا مِنْ حَوْلِکَ » (9) پس به برکت رحمتی از جانب خداوند با آنها ( امت خود ) نرمخو شدی ، و اگر بد خلق و سخت دل بودی حتما از دورت پراکنده می شدند. " لِنْتَ " به معنای خوش اخلاق مهربان و خوش برخورد است. اگر پیامبر (ص) بداخلاق بود، اسلام پیشرفت نمی کرد. در تبلیغ ، ارشاد و در رفتار با فرزندان و خانواده باید اخلاق والا داشته باشیم. متاسفانه برخی اوقات می بینیم که مسائل فرعی و جناحی آنقدر پُررنگ می شود که ما مسائل دینی خودمان را هم فراموش می کنیم. شخصی بود که میگفت : چون این آقا هم خط من نیست، حاضر نیستم به او سلام کنم. آیا این اخلاق اسلامی است و با این شیوه می توان کسی را جذب کرد؟ ما باید جذب حداکثری و دفع حداقلی داشته باشیم.ما باید با مهربانی و نه با ترس ،انسجام ،وحدت و پیوند اجتماعی ایجاد کنیم. پیامبر با اخلاق خوش این خواهر و برادر را جذب اسلام کرد وبه دنبال آن همه قبیله مسلمان شدند، این راه جذب است. با اخلاق خوش با خانواده و اقوام و فامیل برخورد کنیم، این شیوه رسول خدا بود . این شبها ما باید در این مجالس با رسول خدا عهد ببندیم ، اخلاق و رفتارمان شبیه اخلاق رسول خدا باشد تا جامعه گلستان شود و به آنچه در این جامعه می خواهیم برسیم از لحاظ اجتماعی و سیاسی ، می رسیم. این یک راز است و باید به آن توجه داشته باشیم، در جامعه امروز به اخلاق والای رسول خدا (ص) بسیار نیاز داریم. یک جمله دیگر عرض کنم و سخن راتمام می کنم.

عظمت وبرتری پیامبر خدا(ص) بردیگر پیامبران و اولیای الهی:

امام صادق علیه‌السلام می‌فرماید: یک یهودی به خدمت رسول خدا صلوات‌الله‌علیه آمد... و خطاب به او گفت: شما برتر هستید یا حضرت موسی بن عمران که خداوند با او صحبت کرد، بر او تورات را نازل کرد، معجزه عصا را به او داد، دریا را بر او گشود و... پیامبر در حالی که از بیان مستقیم برتری خود، اکراه داشت، فرمود: همانا حضرت آدم علیه‌السلام زمانی که آن اشتباه را انجام داد این‌گونه توبه کرد: «اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ لَمَّا غَفَرْتَ لِی» خداوندا، همانا از تو مسئلت می‌جویم به حق محمد و آل محمد مرا ببخشی» سپس خداوند او را بخشید. همانا نوح ، زمانی که سوار بر کشتی بود و ترسید که غرق شود، چنین دعا کرد:«اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ لَمَّا أَنْجَیْتَنِی مِنَ الْغَرَقِ؛ خداوندا، همانا از تو مسئلت می‌جویم به حق محمد و آل محمد برای این‌که مرا از غرق نجات دهی» پس خداوند آن‌ها را نجات داد و همانا ابراهیم زمانی که در آتش نمرود افتاد چنین دعا کرد: «اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ لَمَّا أَنْجَیْتَنِی مِنْهَا؛ خداوندا، همانا از تو مسئلت می جویم به حق محمد و آل محمد مرا از این آتش نجات بخشی» پس خداوند آتش را بر او سرد کرده و او به سلامت از آن‌جا رهایی یافت و زمانی که موسی با سحره فرعون مقابل شد، و آن جادوهای بزرگ را از ایشان مشاهده نمود، خائف شد و عصا را رها نمود، و خدا را به این دعا خواند :«اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ لَمَّا أَمَّنْتَنِی » خداوندا، همانا از تو مسئلت می‌جویم به حق محمد و آل محمد مرا حفظ کنی» خداوند فرمود: «لا تخف انک انت الاعلی » مترس كه تو بدون ترديد برتري. اي مرد يهودي! اگر موسي(ع) مرا درك مي‏كرد و به من و پيامبري من ايمان نمي‏آورد همانا كه نه ايمان او و نه پيامبري‏اش براي او سودي داشت. مهدي هم از ذريه من است كه چون قيام كند عيسي بن مريم(ع) براي ياري او فرود مي‏ آيد و او را مقدم مي‏دارد و پشت سرش نماز مي‏گزارد».(10) ، خداوند چنین عظمتی به پیامبر ما داده است ، خدارا شکر می کنیم که جز امت رسول خدا هستیم.

شکایت رسول خدا(ص) در روز قیامت:


اما در قران هم آمده است که روز قیامت رسول خدا شکایت می کند: « وَ قالَ الرَّسُولُ يا رَبِّ إِنَّ قَوْمِي اتَّخَذُوا هذَا الْقُرْآنَ مَهْجُوراً »(11) و ( در آن روز ) فرستاده خدا گوید: ای پروردگار من ، همانا قوم من ( امت من از زمان بعثت تا آخر دنیا ) این قرآن را متروک گذاشتند ( و از درک معارف و عمل به آن اعراض نمودند ) . روز قیامت پیامبر(ص) شاکی است که امت من قرآن با این همه عظمت را که راهنمای آنها بوده است را کنار گذاشتند و خاک گرفته است و فقط در جهیزیه دختران گذاشتند ویا در قبرستان و مجالس ختم ، قرآن می خواندند؛ این خیلی مهم است .

توجه به فرمایشات ولِّی فقیه :

ما باید در آیات قرآن تدبر کنیم. پیامبر خدا صلی الله علیه وآله فرمود: من از دنیا می روم ودر بین شما دو چیز را باقی می گذارم قران وعترت واهل بیت من(12) . امروز و در این عصر و زمان ما قرآن داریم ولی دست ما به امام زمان نمی رسد، به جز عترت، مقام معظم رهبری هستند. یعنی اول تمسک به قران ، دوم گوش ما به دم دهان رهبر باشد .این فرمایش پیامبر است کسانی که توجه نمی کنند به فرمایشات ولی فقیه، در واقع به مهمترین وصیت رسول خدا که فرمود دوچیز را به یادگار می گذارم، توجه نمی کند و حرف پیامبر را به زمین زدندو روز قیامت پیامبر از آنها شکایت می کند. چون در عصر غیبت فقیه جامع الشرایط جانشین عترت است و دست ما را میگیرد و مارا نجات می دهد. ان شاءالله آنچه را گفتیم مورد قبول خدا و امام زمان باشد.

شکایت مساجد در روز قیامت:

در روز قیامت از جمله شاکیان مسجد است . مسجدی که در محله باشد ولی مردم در آن نماز نخوانند، شکایت می کند. پیامبر خدا (ص) در حدیثی فرمودند: « سلموا على اليهود والنصارى ولا تسلموا على يهود أمتي »به یهود و نصارا اگر ناچار شدید سلام کنید، به یهودِ امت من تو چه کسانی هستند؟،« قال تراك الصلاة » پیامبر خدا فرمودند: کسانی که صدای اذان و اقامه را می‌شنوند اما به نماز جماعت حاضر نمی‌شوند.(13)



پی نوشت:


1- سوره مبارکه آل عمران ، آیه 159

2- سفینه البحار، ج 1، ص 433.

3- قمی،شیخ عباس، منتهی الامال ج2 ص240 موسسه انتشارات هجرت، 1377 ش

4- شیخ صدوق، من لا یحضره الفقیه، محقق و مصحح: غفاری، علی اکبر، ج ‏3، ص 469، « قَالَ کَانَ رَسُولُ اللَّهِ یُسَلِّمُ عَلَى النِّسَاءِ وَ یَرْدُدْنَ عَلَیْهِ السَّلَامَ وَ کَانَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ یُسَلِّمُ عَلَى النِّسَاءِ وَ کَانَ یَکْرَهُ أَنْ یُسَلِّمَ عَلَى الشَّابَّةِ مِنْهُنَّ ....»

5- ر.ک: السیرة النبویه، ج ۴، ص ۲۲۵؛ مغازی، ج ۳، ص ۷۴۹؛ الطبقات الکبری، ج ۲، ص ۱۶۴

6- سیدرضا صدر، راه محمد صلّی الله علیه و آله، ص 462 تا 465

7- معاني الأخبار، ص 180

8- نهج الفصاحه ، حدیث۲۱۳۰

9- سوره مبارکه آل عمران ،آیه 159
10- بحار الأنوار، مجلسی، محمد باقر، دار إحیاء التراث العربی، بیروت، ج ۱۶، ص ۳۶۶./ شيخ صدوق، أمالي صدوق، بيروت، اعلمي، 1400ق، ص 218.


11- سوره مبارکه فرقان آیه 30

12- حدیث ثقلین ، کمال الدین وتمام النعمة، ج1، باب22، ص233 234

13- کشف الخفاء، العجلونی،ج1ص455.

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.