سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

کمال ایمان از دیدگاه پیامبر اکرم(ص)/ پیاده‌روی اربعین یک معجزه الهی است

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 507 مرتبه
دسته: خطبه های نماز جمعهتاریخ: 1397.07.29
 
خطبه نماز جمعه شهرستان زرند به امامت حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه زرند مورخه 97/07/27



http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG


خطبه اول

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه سِیدِنا وَ مَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَد صلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین .
قال النبي(ص): « ثلاثٌ من کنّ فیه استکمل خصال الإیمان: الذی إذا رضی، لم یُدْخِله رضاه فی باطلٍ وإذا غَضِبَ لم یخرجه الغضب من الحقّ وإذا قدر لم یتعاط ما لیس له» (1)

السلام علیک یا ابا عبدالله (ع) ، السلام علیک یا صاحب الزمان(عج) ، یا بقیة الله یا اباصالح (ع)، ادرکنا و اغثنا.

اُوصیکُم عِبادَالله وَنَفسی بِتَقَوَیَ الله

خشنودی مولایمان صاحب الزمان(عج) ، سلامتی رهبر عزیز و بزرگوار مان، شادی روح امام راحل عظیم الشأن، شادی ارواح طیبه شهدا ، شهدای مدافع حرم، یگانه شهید مدافع حرم شهرستان شهید سرافراز علی عظیمی ،شادی دو شهید گرانقدر مهمان امروز نماز جمعه ، شادی ارواح مطهر شهدای گمنام شهرستان ، سلامتی خودتان و خانواده و فرزندانتان ، اجماعاً صلوات.

امیدوارم خداوند متعال ،این حضور مؤمنانه همه شما عزیزان در نماز جمعه ، این خطبه، این نشستن و سکوت را در نماز جمعه ، از همه ما قبول بگرداند ، ذخیره ای ارزشمند برای دنیا و آخرت، مخصوصاً برای اولین لحظه ورود ما به عالم قبر و قیامت قرار بگیرد ، باز هم صلوات بر محمد وآل محمد (ص).

اولاً ازحضور مؤمنانه همه شما برادران و خواهران مکرمه،نمازگزاران عزیز در نمازجمعه ،دوستداران، علاقمندان سیدالشهدا ، از مدیران و مسئولین محترم ،دانش آموزان مدارس،اقشار مختلف ، ستاد برگزاری نماز جمعه ، از عزیزانمان در مصلی ، فرماندهان محترم نظامی و انتظامی، سروران معظم روحانی ، از قاری محترم، مجری محترم و مؤذن محترم ، از سخنران قبل از خطبه ها نیز صمیمانه تقدیر و تشکر می کنم.

در خطبه اول یکی از مواعظ بسیار شیوا و مهم و اثرگذار پیامبر اعظم را درباره کمال ایمان انتخاب کردم. اینکه کمال ایمان، از دیدگاه رسول خدا در چیست. منتهی قبل از اینکه این حدیث را خدمتتان عرض کنم اهمیت این باور و ایمان را از دیدگاه قرآن مجید خدمتتان عرض میکنم.

ایمان به خدای متعال رستگاری عظیم:

خدای متعال می فرماید می خواهید شمارا به یک تجارت بزرگ و عظیم و بی مانند هدایت کنم که اگر این تجارت را قبول کنید، شما را به فوز عظیم رستگاری و خوشبختی دنیا و آخرت می رساند و به شاهراه سعادت وارد می شوید: « يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا هَلْ أَدُلُّكُمْ عَلَى تِجَارَةٍ تُنْجِيكُمْ مِنْ عَذَابٍ أَلِيمٍ » ای اهل ایمان، آیا شما را به تجارتی سودمند که شما را از عذاب دردناک (آخرت) نجات بخشد دلالت کنم؟ در این آیه « تِجَارَةٍ » نکره آمده است و حکایت از یک تجارت بسیار مهم و با عظمت آمده است که این تجارت شما را از عذاب دردناک نجات می دهد و شما را یه فوز عظیم و خوشبختی دنیا و آخرت که بسیار بزرگ است ، راهنمایی می کند. این تجارت چیست؟ « تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ » اینکه انسان خالق خودش را باور داشته باشد، علم تنها کافی نیست واقعا ایمان داشته باشدکه همه کاره عالم خداست. شخصی می گفت : من زیاد قرآن خواندم و آخر آنچه دستگیرم شد این بود که همه کاره این دنیا خداست.

شرایط ایمان به خدا:

ایمان به خدای تبارک و تعالی شرایطی دارد . این شرایط چیست؟ :«وَرَسُولِهِ »ایمان به خدا و ایمان به رسول خدا(ص) که آخرین پیامبر است و اینکه « وَتُجَاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ بِأَمْوَالِكُمْ وَأَنْفُسِكُمْ» در راه خدا با مال و جانتان جهاد كنيد « ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ » اگر علم داشتید، متوجه خواهید شد که این نوع تجارت ایمان به خداو رسولش، ( اینکه همه تلاش و کوشش شما ) براى خدا باشد، برای شما بهتر است، اگر اهل عمل باشید« يَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ »از همه گناهان شما در می گذرم « وَيُدْخِلْكُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ وَمَسَاكِنَ طَيِّبَةً فِي جَنَّاتِ عَدْنٍ » و شما را در باغهايى كه از زير (درختان) آن جويبارها روان است و (در) سراهايى خوش در بهشتهاى هميشگى وارد می کنم «ذَلِكَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ » اين (خود) كاميابى بزرگ است . اگر انسان به ایمان و باور دست یابد، چنین عظمتی دارد.(2)

نقش باور وایمان به خدای متعال:

مثالی خدمتتان عرض می کنم تا نقش باور و ایمان مشخص شود : فرض کنید خانه ای با تمام امکانات باشد ولی صاحبخانه نداشته باشد و نظم و حساب و کتابی در کار نباشد. بنابراین هر کس به این خانه وارد شود، هرکاری بخواهد می تواند بکند و هرج و مرج پیش می آید. خانه ای دیگری هم هست که همه چیز دارد و صاحبخانه هم دارد وهمه چیز نظم و حساب کتاب دارد. در خانه اول برای رسیدن به منفعت همه با هم می جنگند و ممکن است افرادی این وسط کشته شود ولی خانه دوم چون صاحب خانه دارد و نظم و قانون دارد ، که چه کارهایی انجام بشود وچه کارهایی انجام نشود .دراین خانه همه آرامش دارندو همه بهره می برند ولی در آن خانه ای که همه چیز هست ولی صاحب ندارد یا کسی صاحبش را باورد ندارد، شاید کشته هم می دهیم. اگر انسان این را باور داشت که جهان صاحبی دارد و همه ریز و درشت ما در محضر او هست و او هم بیننده وشاهد است و هم حاکم و قاضی است ، مسلماً به سمت خلاف و گناه نمی رود، ولی اگر انسانها خداوند عالم را قبول و باور نداشته باشند ، هرج و مرج همه جا را می گیرد و آدمکشی و غارت و خلاف زیاد می شود واین ایمان و اعتقاد به خداوند موجب آرامش و سعادت و خوشبختی است. این نتیجه ایمان و باور به خداوند است.

شهادت اعضای بدن در روز قیامت:

اگر انسان باور داشته باشد که خدا شاهد و حاضر و ناظر اعمالش است و او را می بیند و نیز باور داشته باشد، دو ملک شاهد هستند و این مکان شهادت می دهد. برای همین می گویند در مسجد، جای مختلف نماز بخوانید چون روز قیامت یکی از شاهدان زمین است . اعضای بدن هم شاهد اعمال ما هستند ودر قیامت شهادت می دهند.(3) انسانهای معصیت کار که اعضای بدن شان علیه آنها شهادت می دهد،اعتراض می کنند: ای دست چه کسی گفت نطق کنی و علیه من شهادت بدهی؟ دست: می گوید من در دنیا در اختیار تو بودم،ولی در واقع سرباز خداوند بودم و او مرا به سخن آورده است. خدایی که همه چیز را به نطق در می آورده است، مرا هم به نطق آورده است. من سرباز خدایم و هرچه او بخواهد، انجام می دهم.(4)

تاثیر ایمان در زندگی انسانها:

اگر انسان در زندگی به خداوند ایمان و باور داشته باشد، واقعاً به سعادت و خوشبختی دست پیدا می کند و خیلی از کارهای خلاف را انجام نمی دهد.حتی اگر نیمه شب ، به چراغ قرمز برسد ، توقف می کند و می گوید عبور از چراغ، خلاف مقررات است و من نباید خلاف قانون عمل کنم. آدم مؤمنی که ایمان به خدا دارد اگر در عالم خواب هم نامحرم را ببیند ، در همانجا هم چشم بر هم می گذارد و نگاه نمی کند. چون باور کرده است ولی کسی که باور نداشته باشد ، مانند خانه هرج و مرج است . این تاثیر ایمان در زندگی بشر است.

سه ویژگی ایمان کامل از نظر رسول خدا(ص):

با این مقدمه سراغ موعظه رسول خدا(ص) می رویم. پیامبرخدا(ص) می فرمایند: « ثلاثٌ من کنّ فیه استکمل خصال الإیمان » هر کس سه خصلت و سه ویژگی در وجودش باشد ایمانش کامل است. ( این حدیث از لقمان حکیم و همین طور ائمه معصومین مانند: امیرالمومنین(ع)،امام رضا(ع) نقل شده است. امام محمد باقر(ع) نیز وقتی عمربن عبدالعزیز اعلام کرد هرکس هر حاجتی دارد بیاید ،از جمله مطالبی را که به او گفتند این حدیث بود. مقام معظم رهبری نیز در بحث های خارج فقه این حدیث را نقل کردند. شما هم با دل و دین و حواس کامل این حدیث رابشنوید و ترجمه فارسی آن را حفظ کنید.امیدوارم موعظه رسول خدا از تریبون مسجد جامع و نماز جمعه بر قلب همه ما بنشیند و به آن عمل کنیم و به دیگران نیز بیاموزیم.)پیامبر می فرماید: « ثلاثٌ من کنّ فیه استکمل خصال الإیمان » هر کس سه خصلت و سه ویژگی در وجودش باشد ایمانش کامل است. « الذی إذا رضی، لم یُدْخِله رضاه فی باطلٍ »اولین خصلت این است اگر از چیزی را دوست داشته باشد و یا از کسی راضی باشد ،حق رامراعات می کندواین محبت و رضایت باعث نمی شود که خطاها و گناهان او را ندیده بگیرد (این مورد در بسیاری از جاها مصداق دارد. مثلا پدری از یکی از فرزندانش رضایت دارد و نسبت به بقیه غضب دارد رضایت او باعث شود تمام اموالش را به آن یک فرزند ببخشد.اگر این پدر ایمان داشته باشد، نباید رضایت او از فرزندش باعث بشود حق خدا را نادیده گرفته شود و عدالت را در مورد فرزندانش رعایت نکند. این مورد در در مسائل سیاسی نیز اتفاق می افتد ،مثلاً فردی اصول گراست بنابراین معتقد است ، هرکس در این دایره هست خوب است. احمدی نژاد خوب بود الان این طوری شده! بنابراین وقتی شخصی از دایره اصول خارج شد، نباید دیگر سنگش را به سینه بزنیم. یا شخصی اصلاح طلب است ، اگر جناح ما بگوید به فلانی رأی بده من می دهم چون محبت باعث می شود انسان خوبی و بدی طرف را کار نداشته باشد. این موضوع خیلی مهم و تاثیرگذر است، برای رضایت مدیر حاضر است هر خطایی را انجام بدهد .کسی اینگونه باشد، نمی تواند ادعا کند که ایمان او کامل است. در مسائل سیاسی و خانوادگی و مسائل اقتصادی این کلام خیلی نمود دارد . پس یکی از علامتهای ایمان این است اگر به چیزی محبت داشته باشی، کر وکور نشوی و شما را وارد در گناه و باطل وارد نکند.)
دوم : «وإذا غَضِبَ لم یخرجه الغضب من الحقّ »وقتی خشمگین شدی و غضب کردی خشم تورا از دایره حق خارج نکند (طرف از عروس یا دامادش خوشش نمی آید، خوبی های او را نمی بیند. پیامبر خدا می فرماید: در زندگی افراط و تفریط نداشته باشید . اگر کسی را دوست دارید، این دوست داشتن باعث نشود که چشم بر هم بگذاری و خطاهایش را نبینی و یا اگر از کسی بدت آید، این احساس بد باعث نشود،و خوبی های او را نبینی. این موارد زیاد پیش می آید. و در مسایل سیاسی می تواند این باشد که طرف از یک جناج بدش می آید ، هیچ خوبی در آن نمی بیند ، این مشکلی است که ما زیاد با آن درگیر هستیم. روزی حضرت عیسی (ع) با حوارییون از راهی گذر می کردند ناگاه به مردار گندیده سگی رسیدند حوارییون گفتند چقدر این سگ بوی بدی دارد و متعفن است . حضرت عیسی (ع) فرمود : این سگ چه دندانهای سفید و خوش آیندی دارد .(5) پیامبرخدا با این سخن، به حواریّون آموخت که در کنار بدی، باید خوبی ها و زیبایی ها را دید و فقط به زشتی های ظاهری افراد بسنده نکرد. افراط و تفریط در زندگی یعنی ایمان کامل نیست ولو برای سیدالشهدا اشک بریزد و زیارت عاشورا بخوانی علامت ایمان این است که انسان از جاده حق و انصاف خارج نشود.) «وإذا قدر لم یتعاط ما لیس له» جمله سوم وقتی قدرت پیدا کرد به چیزی که حقش نیست و مال خودش نیست چنگ اندازی نکند. این خیلی مهم است. پناه بر خدا وارد یک روز وارد خانه ای شدیم، شخصی گفت: این آقا زمانی که در ذوب آهن کار می کرد، این آهن ها را از محل کارش برداشته و در خانه اش کار کرده است. حضرت می گوید زمانی که تسلط یپدا کردی و صاحب قدرت شدی، به اندازه ای که حقت است، می توانی برداری و بیش از حق اگر استفاده کردی، نشان می دهد شما به کمال ایمان دست پیدا نکردی. حالا شما مصداق این را در زندگی فراوان دیده ای.

خدایا به حق محمد و آل محمد، عاقبت همه ما راختم بخیر بگردان.

خطبه دوم

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه سِیدِنا وَمَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَدصلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین.

اُوصیکُم عِبادَالله وَنَفسی بِتَقَوَیَ الله.

در آغاز خطبه دوم خود و همه شما برادران و خواهران مکرمه را دعوت می کنم به تقوی الهی؛ در توصیه به تقوی در آیه ای که در خطبه اول خدمتتان عرض کردم، بالاترین تقوی این است که انسان گوش به حرف خدا و پیامبرخدا(ص) بدهدو خدای تبارک و تعالی راه نجات و سعادت را ایمان بخدا و ایمان به رسول خداو جهاد در راه خدا با مال و جان، بیان کردند. مناسبتهای هفته را به اختصار خدمت شما بزرگواران عرض می کنم.

پیاده‌روی اربعین یک معجزه الهی است :

اولین مناسبت ان شاءالله به خواست خداوند در آستانه اربعین سیدالشهدا هستیم. اربعین سیدالشهدا بسیار مهم است ، برای هیچ پیامبر و هیچ امامی اربعین گرفته نمی شود، جز برای سیدالشهدا . به قدری زیارت اربعین مهم است که امام حسن عسکری یکی از علامتهای شیعه و علامتهای مؤمن زیارت اربعین است. (6) اولین زائر اربعین هم جابر بن عبدالله انصاری بود، این پیرمرد مؤمن ، شیعه، پاکدست مولا ، آن هم در سن پیری و با چشمان نابینا در اربعین به زیارت اباعبدالله رفت. دیگر عذری برای کسی باقی نمی گذارد، آن هم در زمان خفقاندر حالی که چهل روز بعد از شهادت سیدالشهدا گذشته و کسی جرات نداشت به زیارت حضرت برود . واقعاً مرد می خواست تا در آن زمانه به زیارت برود ولی این پیرمرد عارف و شیعه امیرالمؤمنین در حالی که نابینا بود و مشکل رفت و آمد داشت، با شتر از مدینه به کربلا آمد و جز اولین زائران شد چون عظمت این مقام بلند را می دانست. در زمان حاضر یکی از معجزات خداوند همین پیاده روی اربعین است که بیست میلیون زائر آن هم در یک کشور جنگ زده و مردمی که هر چه در توان دارند، در طبق اخلاص می گذارند و تقدیم زائران سیدالشهدا می کنند . بیش از 2 میلیون نفر از ایران اسلامی در این پیاده روی شرکت می کنند. این خیلی عجیب است کسانی در کار تبلیغات هستند ، برای جمع کردن 10 هزار یا 50 نفر چقدر مشکل دارند. مثلاً در کرمان سه میلیون جمعیت داریم، چه تبلیغاتی باید انجام شود که بتوان یک میلیون نفر را در یک جا جمع کرد. اصلا امکانش هست؟ ولی از بیش از چهل کشور در دنیا اینها زائر سیدالشهدا می شوند، و با پای پیاده و چه عشق و محبتی به زیارت سیدالشهدا می روند. اینها به آب و غذا وامکانات زیادی احتیاج دارند اما به لطف و عنایت خداوند، همه چیز فراوان است و این غیر از معجزه پروردگار یک مانور برای نشان دادن عظمت شیعه ومعرفی مکتب اهل بیت به دنیا نیز می باشد و بسیار بی سابقه است. الحمدالله مدیران و مسئولین هم برنامه ریزی می کنند. دولت عراق قبلا اسیر چنگ صدام و امریکا بود ولی الحمدالله امروز دولت شیعی در عراق سرکاراست و زمینه را فراهم می کند تا صدای سیدالشهدا و محبت به سیدالشهدا به همه عالم برسد خدا را بر این نعمت بزرگ شکرگزاریم و خوشا به حال کسانی که موفق می شوند در اربعین به زیارت سیدالشهدا نائل شوند. یک تاثیر این ظرفیت عظیم را در روزنامه می خواندم، تعدادی از طلبه های تایلندی که شیعه بودند موکب زده بودند و با آنها مصاحبه کردند می گفتند: مردم فکر می کنند در تایلند شیعه وجود ندارد. حال اینکه یک روحانی به نام شیخ احمد قمی 600-700 سال قبل به عنوان تاجر در تایلند مذهب شیعه را تبلیغ کرده است و مورد محبت سلطان آن زمان قرار گرفته است وامروز چندین هزار شیعه در تایلند هستند. آنها می گفتند: ما اول دوست داشتیم تا فقط موکب بزنیم و سهمی در این حرکت عظیم داشته باشیم ولی از نظر مالی چیزی نداشتیم و فقط چای می دادیم. بعدها درب خانه شیعیان یک قلک کوچک دادیم و گفتیم کمک های خودتان را برای پیاده روی اربعین و زوّار سیدالشهدا داخل آن بریزید.الان چندین سال است که موکب داریم و از زائرین اباعبدالله پذیرایی می کنیم. اربعین یک مانور بزرگ شیعی از چهل کشور جهان است . منتهی استکبار جهانی، امریکایی ها ، آل سعود و گروههای تکفیری این حرکت را نمی پسندند و در مسیر کارشکنی های زیادی می کنند که باید همه به هوش باشیم. من در اینجا از عزیزان تشکر می کنم که برنامه ریزی می کنند تا شهر زرند هم به کمک شما مردم شریف، در این مسیر یک موکب داشته باشد و نام آن را عمود 202 گذاشتند کمک به زائرین اباعبدالله، توفیق بزرگی است ، از شما و همه دست اندرکاران تشکر می کنم و دست شان را می بوسم که چنین اقدام ارزشمندی را انجام دادند. این مانور بزرگ قطعا مورد نظر دشمن واقع می شود که اگر بتوانند بین ایرانی ها و عراقی ها اختلافی بیندازند و کاری کنند که ایرانی ها فقط در موکب خودشان بروند و عراقی همین طور وبا تبلیغات کاری کنند که ایرانیها از غذای عراقی استفاده نکنند وهمین طور مسائل دیگر.
بالاخره این مانور بیست میلیونی در دنیا بی نظیر است و دشمنان برنامه ریزی میکند تا اخلال ایجاد کنند. بنابراین کسانی که توفیق زیارت اربعین نصیب آنها می شود باید بسیار مواظب ومراقب باشند تا در دام دشمن قرار نگیرند ، دشمن برنامه ریزی زیادی کرده است و دنبال این است تا مشکلی را به وجود بیاورند ولی الحمدالله به لطف خداوند تاکنون دشمن موفق نبوده است و این حرکت عظیم هر سال باشکوهتر برگزار می شود. این راهپیمای و مانور عظیم در کشور عراق از حرم امیرالمومنین در نجف به حرم سیدالشهدا است و به قدری عظمت دارد که داستانهای شگفت انگیزی در این مورد امده است که اگر خاک پای زائر سیدالشهدا بر صورت گناهکار بنشیند، باعث نجات او است. خدا را بر این نعمت شکرگزاریم. ان شاءالله عزیزانی که توفیق حضور در این زیارت را پیدا می کنند، با موفقیت و سلامت برگردند.

سیدمصطفی خمینی امید آینده اسلام بود :

نکته دوم شهادت آیت الله سیدمصطفی خمینی است. شخصیتی که حضرت امام فرمودند: امید اسلام است. و مبدا انقلاب در واقع از برکت شهادت این فرزند برومند حضرت امام است .زمانی ایشان به شهادت رسیدند، حوزه علمیه به حرکت در آمد و به منزل مراجع می رفتند. و خدای متعال خون این شهید را مایه جوشش قرار داد و شروع انقلاب اسلامی از برکت خون آقا مصطفی بود هر کدام از شما به کربلا و نجف رفتید حتما به زیارت قبر حاج مصطفی هم بروید. خداوند این شهدی والامقام را رحمت کند.

نهم صفر سالروز شهادت عمار یاسر صحابه نبی(ص) و یار بصیر و با وفای امام علی(ع) :

همین طور شهادت عمار یاسر را درهمین هفته داریم، شخصیت عمار یک شخصیت استثنایی بود. در جوانی به رسول خدا پیوست پدرو مادر او در راه حق شهیدشدند . او نوجوان بود که ایمان آورد . در آن زمان کفار برای اینکه از مسلمانان زهرچشم بگیرند، پاهای پدر و مادرش (یاسر و سمیه) را به دو شتر بستند و و شتران را از یکدیگر جدا می‌نمودند(7) این گونه این دو را به شهادت رساندند. عمار هم زیر شکنجه های طاقت فرسا بود. اسلام همین طوری به دست من وشما نرسیده است. عمار را بسیار شکنجه کردند، و او برای حفظ جان خودش تقیه کرد و به زبان و ظاهری خواستۀ مشرکان را گفت و نجات یافت. و از این امر ناراحت بود، نزد پیامبر آمد . پیامبرفرمود: برای حفظ جان بود، اشکال ندارد. اگر باز هم از تو خواستند، چنان کن چون تو قلبا به خداوند ایمان داری.(8) عمار جز صحابی پا به رکاب رسول خدا بود، پس از هجرت و ورود عمار به مدینه ، در ساختن مسجدالنبی بسیار فعال بود، و هرخشت که بر می داشت ، یک خشت هم به نیت رسول خدا بر می داشت . اصحاب وقتی می دیدند که او سخت کار می کند، خشت و سنگ زیادی بر دوش او می گذاشتند, عمار نزد رسول خدا رفت و گفت: گویا یاران تو می خواهند مرا بکشند که این همه سنگ بر روی دوش من می گذارند. پیامبر(صلی الله علیه و آله) دستی بر شانه‎ی عمار زد و فرمود: «إنّكَ مِنْ أَهْل الجَنَّه تَقْتُلُكَ الفِئَةُ الباغِیَةُ»(9) یعنی تو اهل بهشت هستی، و قوم ستمگر فرقه باغیه تو را می‌كشند. پیامبر اعظم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) در مورد شخصیت عمار فرمودند: «اشتاقت الجنة الی اربعة؛ علی و عمار وسلمان وبلال» (10) بهشت مشتاق دیدار چهار نفری است و آنها؛ علی (علیه‌السّلام) و عمار و سلمان و بلال است.همین طور پیامبر فرمودند: «عمار مع الحق و الحق مع عمار» (11) . نقش آفرینی عمار و دفاع از امیرالمؤمنین(ع) در تاریخ ماندگار است، صحابی زیاد همراه پیامبر بودند ولی بعد از پیامبر دنیا آنها را فریب داد مانند طلحه و زبیر. در دوران انقلاب هم حضرت امام(ره) یاران زیادی داشتند، عده ای از این یاران از ابتدا تا آخر و امروز محکم پای انقلاب ایستادند،حتی فحش شنیدند ولی محکم ایستادند ولی یک عده عوض شدند تا دیروز برعلیه امریکا بودند، امروز جلوتر از همه امریکا را ستایش می کنند . زمانه می تواند هر کسی را تغییر دهد ولی عماراز جمله افرادی بود که تا آخر ثابت قدم ماندو تا آخرین لحظه یاور امیرالمومنین ماند.
مردی از سپاه علی علیه السلام پیش عمار آمد و گفت: هنگامی که من از خانه بیرون آمدم، اطمینان داشتم که ما در مسیر حق هستیم و شکی نداشتم که این قوم ( معاویه و طرفدارانش) بر باطل و گمراهی هستند؛ تا شب گذشته، همین عقیده و اطمینان را داشتم؛ ولی دیشب دیدم که اذان گوی ما، در جمله های اذان، گواهی به یکتایی و رسالت محمدصلی الله علیه وآله می دهد و اذان گوی آنها (معاویه و هوادارانش) نیز گواهی به یکتایی خدا و رسالت محمدصلی الله علیه وآله می دهد و بعد از اذان، هم ما نماز می خوانیم، هم آنها و کتاب ما، یعنی قرآن هم یکی است؛ دعوت ما یکی است؛ رسول ما نیز یکی است. از این رو، دیشب شک و تردید بر من راه یافته است. عمّار به او گفت: «سوگند به خدا! به اندازة خاشاکی که در چشم پشه رفته، آنها بر حق نیستند. سوگند به خدا! اگر آنها با شمشیرهای خود ما را بزنند و تا کنار نخل های سرزمین هَجَر (بحرین) ما را به عقب برانند، ما علم و اطمینان داریم که بر حق هستیم و آنها بر باطل می باشند.(12) از خصوصیات عمار ، دشمن شناسی و بصیرت قوی ایشان در راه اعتلای اسلام و در دفاع از امیرالمؤمنین(ع) بود. شهادت عمار این بزرگ مرد را تبریک و تسلیت عرض می کنم که واقعا برای ما یک درس است .

ولایت فقیه، ولایت عترت است :

امروز هم باید در مسائل سیاسی ،به دو مطلبی که رسول خدا توجه داشته باشیم : پیغمبر خدا (ص) فرمود: من از بین شما می روم ودو چیز را که مایه هدایت وراهنمایی شما مسلمانان است بین شما می گذارم یکی قرآن ودیگر عترت واهل بیت من که امیرالمومنین(ع) ویازده فرزند بعد او هستند(13) و در عصر غیبت فقیه جامع الشرایط جانشین امام و جز عترت است واین یک حقیقت است ونه اینکه بدون دلیل در قانون اساسی ما آمده باشد. نجات و راه صحیح و درست ، عمل به دستورات قران و امروز عمل به فرمایشات ولی فقیه است این باید با تمام وجود اعتقاد داشته باشیم و بدانیم که فرمایش رسول خداست. یادگار رسول خدا قران و عترت تا قیام و قیامت است در عصر غیبت که دست ما به عترت و امام زمان نمی رسد ،چه کسی باید ما را اهل بهشت کند؟آیا دستورات قران تعطیل شود و حرام خدا حلال شود؟ ایا در عصر غیبت جامعه نباید رهبر داشته باشد؟ ولی فقیه جانشین امام معصوم است.باید این را با تما م وجود قبول کنیم و بداینم هر کس با ولی فقیه مخالفت کند، در واقع با اما زمان مخالفت کرده است و هر کس او را اطاعت کند ،عترت را اطاعت کرده است .این حقیقتی است که باید با تمام وجود پذیرفت، بحث مسائل سیاسی و جناحی نباید بر اعتقادات ما اثر بگذارد .هر خط و جناحی هستیم ، باشیم. قبل از آن ما مسلمان وشیعه هستیم و دو معیار داریم قران و عترت ودر زمان غیبت فقیه جامع الشرایط جانشین عترت است. این یک اصل است و به حزب چپ و راست، اصولگرا و اصلاح طلب ربطی ندارد، قبل از جناحهای سیاسی ما شیعه امیرالمومنین هستیم. امروز هر مقدار به حرف ولی توجه کردیم کشورما پیشرفت کردو هرجا توجه نکردیم، ضربه خوردیم . امروز دشمنان ما تمام هم وغم را گذشته اند تا این انقلاب به 40 سالگی نرسد، مردم ایران تمدن ساز هستند. استاد متصدی در یک جلسه در شورای فرهنگ عمومی بسیار عالی در مردم ایران گفتند : از ابتدای تاریخ ، مردم ایران تمدن ساز بودند . ملتهایی زیادی روی این کره خاکی زندگی کردند و زندگی می کنند ولی ملتهایی که تاثیرگذار بودند انگشت شمار هستند، از جمله ملت ایران که در تاریخ تاثیرگذار و تمدن ساز بوده است . ملت ایران قصد دارد تا تمدن عالی اسلامی را به وجود بیاورد.قطعا ما دشمن داریم ولی ما زمینه ساز تمدن بزرگ با ظهور حضرت مهدی (عج) هستیم ودشمنان ما نمی توانند ببینند و مرتباً تصویر غلطی را از جمهوری اسلامی القا می کنند . شهادت امام حسن درس بزرگی است. همین یارانی که در رکاب حضرت بودند، از پشت به او خنجر زدندو سرداران سپاهش به معاویه پیوستند چون فریب خوردند . امروزه نیز دشمن در فضای مجازی قصد فریب مردم ما را دارند، سیصد شبکه فارسی زبان علیه جمهوری اسلامی تبلیغ می کند، قبلا دویست شبکه بود ولی اخیرا صد شبکه دیگر هم اضافه کردند و می خواهند به ملت القا کنند که شکست جمهوری اسلامی نزدیک است و این نظام به زودی از هم می پاشد ودر مقابل استکبار ، توان مقاومت ندارد همه اینها دروغ است ، تصویر کشور تصویرزیبایی است. مقام رهبری نیز فرمودند: تصویر کشور ، تصویر دلنشینی است. این مردم زمینه عدل و زمینه سعادت و خوشبختی همه دنیا را فراهم می کنند، انقلاب ما شکست پذیر نیست ، سختی وگرفتاری همه زمانها بوده است مانند زمان صدر اسلام که رسول خدا و یارانش سه سال در محاصره اقتصادی بودند و در این زمان حضرت خدیجه وحضرت. ابوطالب فوت کردند ، سختی ها هست ولی هدفی که انقلاب اسلامی ، امام و رهبری و وظیفه ای که بردوش ملت ایران گذاشته شده است ، آن ناخدا و دست هدایتگر امام زمان راه درست را هموار و هدایت می کند. مطمئناً علی رغم همه دشمنی ها پرچم جمهوری اسلامی به دست صاحب آن قرا می گیرد. همه دشمنان علیه نظام ما بسیج شده اند . هفتاد گروه در امریکا به کار گرفته شده اند و در کشورهای دنیا می چرخند که تحقیق کنند که چگونه می توان جمهوری اسلامی را می توانند نابود کرد واینکه چگونه ایرانی ها تحریم ها را دور می زنند ؛ ما دشمنان زیادی داریم. پدرم می گفت: زمانی که دزدی زیاد می شد، بالای قلعه آتش روشن می کردند و می گفتند: هوشیار باش ، بیدار باش. امروز چیزی که میتواند ما را از پا دربیاورد، اختلاف است و گوش به حرف دشمن ندادن و حفظ وحدت و همدلی و پیرو ولایت فقیه و پیرو حضرت عظمی الامام خامنه ای بودن، می تواند مارا محکم نگه دارد. آتیه ملت یاران بسیاردرخشان است. این وعده خدا و پیامبرخدا است و در شعر شاعران نیز آمده است یک حقیقتی است که ان شاءالله ملت ایران، تمدن ساز عدل علوی در جهان معاصر است.

از بیمه سلامت که عهده دار میز خدمت این هفته بودند، تشکر می کنم. بیش از 50 مییلون نفر زیر نظر بیمه سلامت هستند که از زحمات این عزیزان هم تشکر می کنم.


خدایا چنان کن سرانجام کار * تو خشنودباشی وما رستگار

پی نوشت:

1- تحف العقول صفحه 43

2- سوره مبارکه الصف، آیات 10 تا 12

3- « یَوْمَ تَشْهَدُ عَلَیْهِمْ أَلْسِنَتُهُمْ وَأَیْدِیهِمْ وَأَرْجُلُهُمْ بِمَا کَانُوا یَعْمَلُونَ » (سوره ی نور، آیه ی 24): روزی که زبان ها و دست ها و پاهای آنها، به اعمالی که انجام داده اند، شهادت می دهند.

4- محمد حسین طباطبایی، المیزان، ج 17، ص 378 و نیز ترجمه المیزان، ج 17، ص 607 – 604

5- به نقل ازکتاب حکایت‏ها و لطیفه‏ها، گردآورنده: شعبانعلی لامعی، جلد دوّم، چاپ اوّل، پاییز 77

6- إقبال الأعمال، ج 3، ص 100؛ عوالي اللئالي، ج 4‌، ص 37، در پاورقي از «مصباح المتهجّد» جزء ثالث، ص 730 (في فضيلة زيارة الأربعين)

7- اعیان الشیعه، ج۸، ص۲۷۲.

8- القرطبی، ابن عبدالبر، الاستیعاب فی معرفة الصحابة (چاپ شده در حاشیه الاصابه)، ج۲، ص۴۶۹.

9- بحارالانوار، ج 22، ص 351.

10- مجلسی، محمد باقر، بحارالانوار، ج۲۲، ص۳۴۱

11- تاريخ مدينة دمشق ، ج43 ، ص 476

12- کتاب وقعه صفین ص 320

13- حدیث ثقلین ، کمال الدین وتمام النعمة، ج1، باب22، ص233



http://yascms.ir/emam/gozaresh/u1516.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u1517.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u1518.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u1519.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u1520.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u1521.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u1522.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u1523.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u1524.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u1525.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u1526.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u1527.jpg

چاپ این نسخه درجه: 5.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 1 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.