سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

نتیجه ناسپاسی وکفران نعمت/حضور موثر نسل جوان در پیشرفت انقلاب اسلامی/آیا تصویب CFT بهانه را از امریکا می گیرد؟

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 435 مرتبه
دسته: گزارش تصويريتاریخ: 1397.07.22
 
خطبه نماز جمعه شهرستان زرند به امامت حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه زرند مورخه 97/07/20



http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG



خطبه اول

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه سِیدِنا وَ مَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَد صلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین .

السلام علیک یا ابا عبدالله (ع) ، السلام علیک یا صاحب الزمان(عج) ، یا بقیة الله یا اباصالح (ع)، ادرکنا و اغثنا.

قال الله الحکیم فی کتابه : « إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَومٍ حَتّىٰ يُغَيِّروا ما بِأَنفُسِهِم ۗ وَإِذا أَرادَ اللَّهُ بِقَومٍ سوءًا فَلا مَرَدَّ لَهُ ۚ وَما لَهُم مِن دونِهِ مِن والٍ»(1)

اُوصیکُم عِبادَالله وَنَفسی بِتَقَوَیَ الله

خشنودی مولایمان صاحب الزمان(عج) ، سلامتی رهبر عزیز و بزرگوار مان، شادی روح امام راحل عظیم الشأن، شادی ارواح طیبه شهدا ، شهدای والامقام شهرستان ، شهدای مدافع حرم، یگانه شهید مدافع حرم شهرستان شهید سرافراز علی عظیمی ، شادی دو شهید گرانقدر مهمان امروز نماز جمعه ، شادی ارواح مطهر شهدای گمنام شهرستان ، سلامتی همه خدمتگزاران به نظام اسلامی ، سلامتی خودتان و خانواده و فرزندانتان ، اجماعاً صلوات.

امیدوارم خداوند متعال ،این حضور مؤمنانه همه شما عزیزان در نماز جمعه ، این خطبه، این نشستن و سکوت را در نماز جمعه ، از همه ما قبول بگرداند ، ذخیره ای ارزشمند برای دنیا و آخرت، مخصوصاً برای اولین لحظه ورود ما به عالم قبر و قیامت قرار بگیرد ، باز هم صلوات بر محمد وآل محمد (ص).

اولاً از حضور مؤمنانه همه شما برادران و خواهران مکرمه،نمازگزاران عزیز درنمازجمعه ،دوستداران، علاقمندان سیدالشهدا ،از مدیران و مسئولین محترم ،دانش آموزان مدارس ،اقشار مختلف ، ستاد برگزاری نماز جمعه ، از عزیزانمان در مصلی ، فرماندهان محترم نظامی و انتظامی، بسیجیان ، پاسداران عزیز، سروران معظم روحانی ، از قاری محترم، مجری محترم و مؤذن محترم،از سخنران قبل از خطبه ها ،جناب دکتر مولایی که به مناسبت هفته سلامت روان جوانان و نوجوانان، صحبت کردند، صمیمانه تقدیر و تشکر می کنم.

خدای متعال را شکرگزاریم که توفیق عنایت فرمود بعد از برگزاری چندین ماه نماز جمعه در مصلی، از این به بعد نماز جمعه را در مسجد جامع که سالها محل عبادت و بندگی و محل اقامه نماز جمعه بوده برگزار می کنیم. از هیئت امنای مسجد جامع هم که همکاری بسیاری خوبی با ستادنماز جمعه و نماز جمعه دارند و هر هفته مسجد را برای اقامه نماز آماده می کنند، تشکر می کنم. در این هفته درباره آثار گناه و معصیت ، چندکلامی خدمت شما بزرگواران عرض می کنم. ان شاءالله گوینده و شنونده از این مباحث بهره ببرند .

هر چه کنی به خود کنی:

به قول شاعر : * از مکافات عمل غافل مشو * گندم از گندم بروید جو ز جو *این جهان کوه است و فعل ما ندا * باز گردد این نداها را صدا *
هر چه کنی به خود کنی ، بیشترین چیزی که ما در دنیا دوست داریم، جان خودمان است بنابراین بخاطر خودمان هم شده است،به خودمان رحم کنیم و خودمان، خانواده و اجتماعی که در آن زندگی می کنیم هر کسی به تناسب فعالیتی که دارد ، سعادت وجود خودمان را فراهم کنیم و وجودمان را از شقاوت و بدبختی و از بیچارگی حفظ کنیم . آیه ای که خدمتتان عرض کردم یکی از سنت های الهی را بیان می کند: « إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَومٍ حَتّىٰ يُغَيِّروا ما بِأَنفُسِهِم »(1) خداوند سرنوشت هیچ قوم (و ملّتی) را تغییر نمی‌دهد مگر آنکه آنان آنچه را در خودشان است تغییر دهند! اگر ما خودمان در مسیر الهی قرار نگیریم ، کسی نمی تواند به زور ما را در مسیر حق قرار دهد. خود ما باید بخواهیم درست زندگی کنیم و حق را رعایت کنیم و از باطل و گناه و معصیت دوری کنیم. اگر در مسیر الهی حرکت کنیم، خدا کمک می کند.

در مسیر الهی حرکت کنید:

« يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنوا إِن تَنصُرُوا اللَّهَ يَنصُركُم وَيُثَبِّت أَقدامَكُم» (2) ای کسانی که ایمان آورده‌اید! اگر (آیین) خدا را یاری کنید، شما را یاری می‌کند و گامهایتان را استوار می‌دارد.اگر در مسیر الهی حرکت کنیم ، خدا کمکمان می کند و دست مان را می گیرد. به قول معروف کار به مو هم برسد ، پاره نمی شود ولی اگر در زندگی برادران و خواهران مسیر خطا و گناه و معصیت را انسان انتخاب کند، در واقع خودش به خودش ظلم کرده و این ظلم و گناه آثاری دارد. هم آثار دنیایی و هم آثار آخرتی. آثار دنیوی آن هم بر روح و هم بر جسم است. یعنی برخی از گناهان بر روح و برخی بر جسم تاثیر می گذارد.

برخی گناهان فردی است و فقط به خود طرف ضربه می زند ،برخی گناهان آثار اجتماعی هم دارد. مانند تهمت به دیگران و بردن آبروی مؤمن که شخصیت یک فرد را نابود می کند ، پس قطعاً در جامعه تبعاتی دارد .

آثار گناه از بیان قران:

خداوند تبارک تعالی نیز در قرآن، در باب آثار گناه آیاتی را نازل فرموده است : « فَاَهْلَكْنا هُم بِذُنُوبِهِم » (3) ما فلان قوم را به خاطر گناهانش هلاك كردیم. خداوند با بندگانش دشمنی ندارد و تار و پود بخت کسی را سیاه نبافته است بلکه بخت همه از ابتدا سفید بوده است. هر خوبی به انسان می رسد، از ناحیه خداوند است ، خدا کسی را بدبخت نمی کند، هر بدی به انسان می رسد، از ناحیه خود انسان است . چنانچه در قرآن نیز آمده است : « وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُري‏ آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَيْهِمْ بَرَکاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ » و اگر اهل شهرها و روستاها ایمان می آوردند و پروا پیشه می کردند مسلّما ( درهای ) برکت هایی از آسمان و زمین را بر روی آنها می گشودیم ، « وَ لکِنْ کَذَّبُوا فَأَخَذْناهُمْ بِما کانُوا يَکْسِبُونَ » و لکن ( آیات ما را ) تکذیب کردند ، پس آنها را به سزای آنچه کسب می کردند دچار ساختیم.(4) و یا در جایی دیگر داریم: « مِمَّا خَطيئاتِهِمْ أُغْرِقُوا »(5) در این آیه خداوند می فرماید که قوم نوح به خاطر گناهان و معصیت غرق شدند. خداوند رحمان و رحیم و مهربان است و بنده اش را دوست دارد ولی وقتی بنده راه کج می رود و زندگی را بر مبنای گناه و معصیت پیش می برد، در واقع خودش را از رحمت خداوند دور کرده است ، خدا نیز او را به خودش واگذار می کند و روز به روز گرفتارتر می شود و زندگیش سخت تر می شود و در گناه و معصیت بیشتر فرو می رود.قرآن نیز این مطلب را تائید می کند : « فَلَمَّا نَسُوا ما ذُکِّرُوا بِهِ أَنْجَيْنَا الَّذينَ يَنْهَوْنَ عَنِ السُّوءِ وَ أَخَذْنَا الَّذينَ ظَلَمُوا بِعَذابٍ بَئيسٍ بِما کانُوا يَفْسُقُونَ » پس چون آنچه را که به آنان تذکر داده شده بود فراموش کردند ، ما کسانی را که از کار بد نهی می کردند نجات بخشیدیم و آنها را که ستم ورزیدند به سزای آنکه نافرمانی می کردند به عذابی سخت گرفتار نمودیم. « فَلَمَّا عَتَوْا عَنْ ما نُهُوا عَنْهُ قُلْنا لَهُمْ کُونُوا قِرَدَةً خاسِئينَ» پس چون از آنچه نهی شدند سرکشی کردند به آنها گفتیم که میمون ها و رانده شده ها شوید ( اراده حتمی کردیم که صورتشان در شکل میمون و روحشان خوار و دور از رحمت شود و چنین شدند ) .(6)ما روستاها و شهرهای بزرگ قبل شما را نابود کردیم، چون طغیان کرده بودند و از آنچه خدا نهی کرده بود و نباید انجام می دادند.آنها انجام می دادند. اثر این حرمت شکنی دستورات الهی ، گرفتاری به عذاب الهی است . چون این قوم گناهکار شدند ، خداوند آنها را به ظلم دچار کرد و به بوزینه تبدیل کرد و سرانجام هلاک شدند.

آثار گناه قطع رحم و ترک ارتباط با خویشان:

برخی ازگناهان زود اثر می گذارد و برخی دیرتر تاثیر دارد. از جمله گناهانی که عمر انسانها را کوتاه می کند و زندگیها را نابود می کند، قطع رحم و ترک ارتباط با خویشان و اقوام است. اذیت و آزار پدر و مادر وتوهین به استاد و معلم نیز از جمله گناهانی است که عواقب و تاثیر بد آن، در زندگی خیلی زود نمودار می شود و از جمله کارهای خیری که زود در زندگی اثر مثبت دارد، صله رحم کردن ، انفاق ، خیرخواه بودن، گره از کار دیگران باز کردن است ، اینها کارهای خیر زود اثر می گذارد.بنابر روایات حتی برخی از خانواده ها با اینکه از ایمان چندانی برخوردار نیستند ولی به دلیل داشتن صله رحم و سرکشی از خویشاوندان، زندگی آنها خوب و گواراست و در مقابل ممکن است برخی از افراد، مسجدی و متدین باشند ولی چون صله رحم نمی کنند ، با اقوام و نزدیکان رفت و آمد ندارند، زندگی آنها آشفته و پریشان است و هر چه تلاش می کنند، گرفتارتر می شوند. پس بنابراین برادران و خواهران گناهان هم آثاری دنیایی و هم آخرتی در پی دارند.

نتیجه ناسپاسی وکفران نعمت:

در اینجا یکی از آیات شریفه ای که آثار گناه یک قوم، در همین دنیا ظاهر شده است را خدمتتان عر ض می کنم. در آیات 112 و 113 سوره مبارکه نحل قصه کفران نعمت و ناسپاسی و ناشکری یک قوم بیان شده است که در زندگی قدر نعمت های خداوند را ندانستندو این نعمات از آنها سلب شد. « وَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً قَرْيَةً » و خداوند مردم یک شهر بزرگ را مثل زده است (در فارسی قریه به روستا گفته می شود ولی در زبان قرآن، قریه به شهر بزرگ گفته میشود.) «کانَتْ آمِنَةً مُطْمَئِنَّةً » که در امنیت کامل و آسوده و آرام ( از دشمن و حوادث ) بودند ، (امنیت نعمت بزرگی است این دستگاههای امنیتی و نیروهای انتظامی کار بسیار بزرگی را انجام می دهند که همه ما در هر شغلی احساس امنیت و آرامش می کنیم . زمانی اگر یادتون باشد شهرهای ما را با موشک می زدند، هیچکس در هیچ جا آسایش و آرامش نداشت. زیر بنای هر کار خوب، آرامش و امنیت است .) «يَأْتيها رِزْقُها رَغَداً مِنْ کُلِّ مَکانٍ » روزیشان فراوان از همه جا می رسید ، ( خداوند از آسمان و زمین ،د برای آنها روزی می فرستاد) « فَکَفَرَتْ بِأَنْعُمِ اللَّهِ » منتهی نعمت های خدا را ناسپاسی کردند(کفران نعمت کردند) ،« فَأَذاقَهَا اللَّهُ لِباسَ الْجُوعِ وَ الْخَوْفِ » خداوند هم به سزای آنچه می کردند لباس گرسنگی و ترس را به آنها پوشانید و طعم آن را به آنها چشانید. ( این ناشکری و ناسپاسی یک گناه است و آثار سوء آن این بود که امنیت در آن شهر از بین رفت و گرسنگی همه وجود آنها را گرفت. « بِما کانُوا يَصْنَعُونَ » خداوند می فرماید : ما بدخواه اینها نبودیم و به آنها ظلم نکردیم، این نتیجه کارهای خودشان بود. ما اگر خودمان را دوست داریم، باید به خودمان رحم کنیم تا زندگی مان در مسیر صحیح قرار گیرد در آیه بعد داریم: « وَ لَقَدْ جاءَهُمْ رَسُولٌ مِنْهُمْ » پیامبری از خودشان به سراغ آنها آمد ، «فَکَذَّبُوهُ » او را تکذیب کردند « فَأَخَذَهُمُ الْعَذابُ » از این رو عذاب الهی آنها را فراگرفت «وَ هُمْ ظالِمُونَ» در حالی که ظالم بودند! (7) خداوند بدون هدایت و راهنمایی آنهارا عذاب نکرد. آنها بودند که در مقابل همه نعمات الهی، ناشکری و ناسپاسی کردند و به هم ظلم کردند ، غش در معامله داشتند، دعوا و تهمت و قتل بین آنها زیاد بود و خداوند هم به دست خودشان آنها را هلاک کرد . حال این قوم چه کسانی بودند؟ برخی می گویند اینها اهل مکه بودند. از میان همه شهرهای جهان، خداوند مکه را محل امن قرار داده است، بهترین میوه ها در طول سال در مکه فراهم است ، بدون اینکه یک درخت آنجا وجود داشته باشد. تا زمانی پیامبر خدا در مکه بود اینها در راحتی و آسایش بودند، اینها رسول خدا را بیرون کردند تا چند سال باران نبارید و قحطی و خشکسالی همه جا را فرا گرفته بود. برخی نیز معتقدند، مصداق این آیات مردم شهر یمن هستند، دانشمندان ، در یمن سدی ساختند که به موجب آن در پایین سد، دشت های سرسبزی بود که به علت وجود درختان بلند و پُر بار، مردم چند روز آفتاب را نمی دیدند. کافی بود که گرسنه ای به ان شهر بیاید و سبدی روی سر بگیرد پر می شد. اینها کفران کردند و خداوند دو موش را فرستاد تا سد را سوراخ کردند آب آمد و همه شهر نابود شد، طوری که انگار نه انگار شهر ویا آبادی در اینجا بوده است،همه نابود شدند .این نتیجه کفران نعمت بوده است . این قانون همیشه وجود دارد وقتی خداوند امکاناتی ، مالی ، پسته ای به انسان می دهد، باید در راه صحیح مصرف کند و بد مستی نکند. ادعای خدایی نکند ، ظلم نکند . حق خدا ، کارگران و محرومان را بدهد و دلت برای دیگران بسوزد وقتی به بنده خدا رحم نکنی، خدا هم به تو رحم نمی کند ، وقتی به دیگران ظلم می کنی در واقع به خودت ظلم کردی و این ظلم سبب می شود تا از رحمت خداوند دور شوی و نعمت های الهی از انسان گرفته شود . هرچه کني به خود کني * گر همه نيک و بد کني. هرچه به ما می رسد، از ناحیه اعمال خودمان است.

به اعمال دیگران بی تفاوت نباشیم:

یکی از بزرگان و علما که هرشب توفیق نماز شب داشت، می گفت: چند شب نتوانستم نماز شب بخوانم و از عبادت نماز شب محروم شدم، در اعمال خودم دقیق شدم که چه چیزی موجب این محرومیت شده است . شبی در عالم خواب به من گفتند که یک گنجشک از تو شکایت کرده است. یک روز از کوچه ای رد می شدی و چند بچه گنجشکی را گرفته بودندو اذیت می کردند ، پر و بالهایش را می کندند . گنجشک صدا می کرد و تو بی اعتنایی کردی.او از تو شکایت کرد . سلب توفیق نماز شب نتیجه بی اعتنایی تو به آن گنجشک است.بهترین راه این است که انسان به عقل رجوع کند و در جایی که عقل کشش ندارد به وحی و دستورات الهی مراجعه کند، همه اینها برای خوشبختی انسان است.

خدایا به حق محمدو آل محمد ما را از شیطان و نفس اماره حفظ بفرما

خطبه دوم

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه سِیدِنا وَمَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَدصلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین.

اُوصیکُم عِبادَالله وَنَفسی بِتَقَوَیَ الله.

در آغاز خطبه دوم خود و همه شما برادران و خواهران مکرمه را دعوت می کنم به تقوی الهی و انجام واجبات و ترک محرمات .

بخشی از مناسبتهایی که داریم به اختصار خدمت شما بزرگواران عرض می کنم:

شهادت حضرت رقیه(س) وامام حسن مجتبی(ع):


پنجم صفر شهادت حضرت رقیه (ع) و هفتم صفر شهادت سبط اکبر شهادت امام حسن مجتبی را پیش رو داریم. چند سالی است که در قم در روز هفتم ماه صفر ، شهادت امام حسن را برگزار می کنند . ما در طول سال فرصتی نمی کنیم دین خودمان را به امام حسن عرضه کنیم و عشق و علاقه خود را نشان دهیم، بنابراین خواهشی که از برادران و خواهران داریم این است که هیئتهای مذهبی در این سه شب (ششم، هفتم، هشتم ماه صفر) یک شب قبل از شهادت ، شب شهادت و شب شام غریبان امام حسن مجتبی (ع) ،مراسم عزا برپا کنند و عشق و علاقه خود را نشان بدهند. ان شاءالله خداوند از همه شما قبول بدارد. حوزه هم در این سه شب ( دوشنبه ، سه شنبه ، چهارشنبه ، ساعت 7 شب، مراسم عزاداری برگزار می کند، صحبتی بوده است که شام هم تدارک ببینند . شما هم اگر دوست داشته باشید و عقیقه یا نذری هم داشته باشید، در این مراسم هزینه کنید و در برپایی این مراسم، حوزه درس امام صادق(ع) و امام زمان(عج) را یاری کنید تا این مراسم هر چه باشکوه تر برگزار شود. در مساجد هم خودتان می توانید، برنامه داشته باشید.

روز تربیت بدنی:

پنجشنبه 26 مهر هم روز تربیت بدنی را داریم که مصادف با شهادت شهید شوشتری نیز می باشد.

خدمات ارزنده شهید شوشتری درسیستان وبلوچستان:

شهید شوشتری در سیستان و بلوچستان زحمتهای زیادی کشیدند تا به شهادت رسیدند، ایشان فرماندهی عملیات مرصاد را به عهده داشتند و به خوبی از عهده عملیات برآمدند و منافقین ، شکست تلخی خوردند. بعد از پذیرش قطعنامه صدام دوباره هجوم کرد و منافقین هم از آن طرف تا کرمانشاه پیش آمدند، این سردار شجاع ایستادگی کرد و با همکاری سپاه و ارتش و شهید صیاد شیرازی ، شکست تلخی بر پیشانی منافقین نشاندند که وقتی گزارش آن را به امام دادند، امام (ره) فرمود: من در دنیا نمی توانم کاری برای شما بکنم، اگر آبرویی به درگاه خداوند داشته باشم، روز قیامت از شما شفاعت میکنم. همه به یاد داریم که چه امنیت خوبی را ایجاد کردند و زحمات ارزنده ای را انجام دادند،خداوند همه شهدا خصوصا شهید شوشتری را رحمت کند.

هفته سلامت روان جوانان و نوجوانان:

از 18 تا 24 مهرماه ، هفته سلامت روان جوانان و نوجوانان نامگذاری شده است. برادران و خواهران دشمن برای نسل نو برنامه های فوق العاده ریخته است . شما که دوران جوانی و نوجوانی را طی کرده اید ، هرگز با چیزهایی که جوانان و نوجوانان ما و حتی کودکان ما امروز با آن روبرو هستند ، نسل ما روبرو نبود . فضای مجازی چنان دنیایی را رو به روی کودکان ما باز کرده است که هم خوب است و هم بد .در این فضا یکی از چیزهایی که می تواند جوانان و نوجوانان را از خطرات و مضرارت این فضا حفظ کند، ابراز محبت از ناحیه پدران و مادران است . ما گاهی فکر می کنیم بچه ها کمی بزرگ شدند، به دل عزیز باشندو به چشم خار . این دوران تربیت سپری شده است، اگر شما محبت نکنید چه بسا فرزندتان معتاد شوند ویا با فضای مجازی خلا روحی خود را پُر می کنند. این نسل به شدت ، آسیب پذیر است. البته رویش هایی هم داریم که بعد خدمتتان عرض می کنم. بنابراین اگر دلتان به حال جگر گوشه های خودتان می سوزد ، به آنها محبت کنید. امروز شما هم که به این سن هستند، از نوازش مادرتان لذت می برید، فرزندان خودتان را از محبت سیراب کنید تا دیگران محبت کاذب به آنها ندهند و الا یک دفعه چشم باز می کنید گرفتار معضلات فضای مجازی و اعتیاد شده اند.

لزوم دوستی والدین با فرزندان:

یک نفر در کوهبنان سخنرانی می کرد و می گفت 15 سال دیگر می گویید ای کاش فرزند ما فقط تریاک استفاده کند، امروز انواع مواد مخدر صنعتی روانگردان در بازار موجود است. دشمن این نسل را از درون وابسته کرده است. وقتی فکر وابسته و اسیر مواد شد، دیگر دین و ایمان و خانواده و زن و فرزند نمی شناسد ودیگر با ناله و گریه اشک نمی توان کاری انجام داد چون وابسته شده است. می گویند فرد نابکاری دختری را می خواست به او نمی دادند. برادر آن دختر را به مواد صنعتی معتاد کرد وقتی اعتیادش شدید شد ،گفت اگر مواد می خواهی باید خواهرت راهم با خودت بیاوری و شد آنچه شد. مواد صنعتی امروز نسل جوان ما را مورد خطر و آسیب جدی قرا داده است، مشروبات الکی هم از طرف دیگر.باید از فرماندهی نیروی انتظامی تشکر کنیم ، همین چند روز پیش اعلام کردند حدود170-180 لیتر مشروب ازکسی که سالها کارش این بوده است، در شهر ضبط کردند. با فرزندان خود دوست باشید تا با رفاقت گره را باز کنید.

حضور موثر نسل جوان در پیشرفت انقلاب اسلامی :

نکته دوم نعمتی را خداوند به ملت ایران عنایت کرده است که عمدتاً نسل جوان هستند. درست است که ما ریزش داریم ولی رویش هم داریم .در مساجد، تکایا، جلسات قرآن، اعتکاف ، همین ایام محرم و صفر حضور جوانان و نوجوانان را دیدید ، چند نوجوانان به عشق سیدالشهدا با پای پیاده بر روی آسفالت داغ ، پرچم عزای سیدالشهدا و اهل بیت را جلوی هیئت دردست دادشتند .واقعا انسان لذت می برد وقتی نسل جوان این چنین عاشق اهل بیت وعاشق حق است. جنگ را همین جوانان اداره کردند ، سازندگی بعد از جنگ هم با همین جوانان بوده است، موشک ها را همین جوانان ساختند و هدایت کردند ، منتهی امروز آن بهای لازمی که باید به نسل سوم و چهارم داده نمی شود. موتور حرکت نظام، همین نسل جوان است. طاغوت هم اگر سرنگون شد به دست همین نسل جوان بود.

اهمیت دادن به نسل جوان:

زمانی که دکتر ولایتی وزیر امورخارجه ما بودند، 20 سال بیشتر نداشتند. بسیار جوان بودند ولی نمی دانم چه شده است که نسل اول ودوم به نسل سوم و چهارم بها نمی دهند، برخی مدیران و مسئولین نظام، با اینکه پیر و ناتوان شده اند و آن حرکت لازم را ندارند ، از پستهای حساس و کلیدی دست بردار نیستند. این واقعاً یک آفت است . مجلس باید تصویب کند که اینها بازنشسته بشوند، بالاخره این تغییر نسل باید باشد و امورات در بحث اقتصادی اگر به جوانان واگذار شود و افراد با تجربه و مسن در کنار آنها باشند تا کشور اداره شود. مقام معظم رهبری در مورد یمن سخنرانی می کردند، فرمودند : کارآمد سازی دولت به وسیله قشر جوان است، این قشر جوان می تواند این موتورا به حرکت در بیاورد . همین نسل جوان است که می تواند زمینه تمدن اسلامی و الگوسازی از جمهوری اسلامی را به سراسر دنیا فراهم کند. اتفاقا جوانان تحصیل کرده ، متخصص و خوش فکری را داریم. قشر مؤمن و متدینی که اگر زمینه برای آنها فراهم شود، حقیقت وجود خودشان را نشان می دهند. یک سال ما به عنوان روحانی کاروان عمره دانشجویی از دانشگاه شیراز انتخاب شدیم، خوب ما اولین جلسه خودمان را در فرودگاه گذاشتیم وقتی که به فرودگاه رفتم با خودم گفتم خدا رحم کند اینها هیچ کدام به حرف من گوش نخواهند داد بی حجاب بودند و با یک قیافه هایی آمده بودند که به سفر معنوی حج نمی خورد ولی وقتی به مکه و مدینه رفیتم ، دیدم اوضاع خیلی تغییر کرده است واین بچه ها از زمین تا آسمان عوض شده بودند تا جایی که بعضی از آنها پوشیه می زدند وهمین بچه هایی که من باور نمی کردم در آن چند روزی که ما درمدینه بودیم یک ختم قرآن را خواندند وبعد به مکه رفتیم ویک ختم قرآن را هم در مکه انجام دادند . باطن آنها پاک بود و نباید بر اساس ظاهر قضاوت کرد.

بکارگیری نیروهای بومی در کارخانه فولاد:

دراینجا لازم است یک نکته دیگری را هم عرض کنم ، کارخانه فولاد که مایه خیرو برکت شهرستان است و نیاز به نیروی کار دارد ولی گاهی با نیروهایی که از اول آنجا کار کردند و زحمت کشیدند و شبانه روز از جان مایه گذاشتند ،نامهربانی می شود و اینها را استخدام نمی کنند. این ظلم است این نیروها متخصص وکارآمد شدند همین ها بودند که فولاد به اینجا رسیده است و مانند قارچ رشد کرده است، هرشب که از کنار فولاد می گذریم یک کار جدید در حال انجام است، همین نیروهای بودند که این سازندگی را به وجود آوردند، من از مسئولین فولاد می خواهم که اولویت بکارگیری در این کارخانه با جوانانی باشد که از قبل آنجا کار می کردند، نیروهای به درد بخور ، کارآمد و متخصصی که توانایی انجام کار دارند.و به خاطر اینکه حالا سن این افراد چند سال از شرایط جذب شما بالاتر است، با آنها نا مهربانی نکنید تا حقی ضایع نشود . اینها این همه سال زحمت کشیده اند وامروز که می خواهد نتیجه بدهد این کار به شخص دیگری واگذار نشود. شما اعلام کردیدکه حدود 7-8 هزار نیرو نیاز دارید و دیگر در شهر جوانی بیکار نمی ماند ، اینها که 100 نفر بیشتر نیستند ، درست نیست یک عده را بیکار کنید که می خواهید نیرو جذب کنید نباید در حق به نسلی که توانمندی خودش را نشان داده است، اجحاف شود.

CFT چیست؟:

نکته دیگر اینکه این چند روزی است که بحث پیوستن به کنوانسیون بین المللی مقابله با تأمین مالی تروریسم مطرح است که اصطلاحاً به آن CFT می گویند، اینها یک معاهدات بین المللی است، امروزه استکبار خصوصاً امریکایی ها روی این کنفوانسیون بین المللی مانور می دهند،کنوانسیون درست کردند که نباید کسی به تروریست کمک مالی کند و کمک به تروریست و آدمکشی نباشد. برخی کشورها عضو می شوند و وقتی عضو شدند باید اطلاعات بدهند که در کشور آنها چند گروه تروریستی وجود دارد و تعداد آنها چند نفر است و اینکه اینها از کجا پول می آورند و باید دستگیر بشوند اطلاعات بانکی و قضایی آنها را بدهند این خلاصه این کنفوانسیون به لسان فارسی است.وزیر وقت اقتصاد جناب دکتر طیب نیا این معاهده را برنامه ریزی کردند ایران به این کنفوانسیون بپوندند که 41 تهعد دارد و مبارزه با پول شویی کنند. واین کنفوانسیون اصلی fatf است و زیر مجموعه های دارد یکی از این زیرمجموعه ها CFT است. دولت این طرح را آماده کرد و گفت : ما برای فروش نفت و ورود پول آن به کشور چاره ای جز پیوستن به این کنفوانسیون نداریم ، می گویند ما که نمی توانیم همیشه کالا بخریم و از راههای دیگر پول را وارد کشور کنیم، ما مجبوریم این کنفوانسیون را تصویب کنیم تا بتوانیم پول نفت را به کشور واردکنیم. دولت این طرح را پیشنهاد داد ، دکتر ظریف این طرح را به مجلس برد و سخنرانی کرد، منتهی گفتند : نه من و نه رئیس جمهور قول نمی دهیم که بعد از پیوستن ایران به کنفوانسیون مشکلات ایران حل شود ولی اگر ما به این کنفوانسیون نپیوندیم، امریکایی ها از این حربه استفاده می کنند و فشارشان را بر نظام جمهوری اسلامی بیشتر می کنند. ما اگر به این کنفوانسیون بپیوندیم ، بهانه را از امریکا می گیریم.

این خلاصه فرمایشات دکتر ظریف وکسانی بود که موافق بودند. اما تعداد زیادی از نمایندگان مخالف کردند 120 نفر مخالفت کردند. صحبت مخالفان چیست؟ آنها می گویند اگر ما به این کنفواسیون بپیوندیدم، تعریفی که آنها از تروریست می کنند با تعریفی که در قانون اساسی ما از تروریست آمده فرق می کند. از نظر امریکایی ها حزب الله و سپاه تروریست است شما اگر به این بپیوندید خودتان را تحریم می کنید.از نظر امریکایی ها، سپاه تروریست است و شما که زیر بار نمی روید، سپاه را تحریم کنید بنابراین فشار آنها بر کشور بیشتر می شود. با این کنفوانسیون شما تعهد داده اید که اطلاعات سپاه را به آنها بدهید. مبارزه باتروریست را شما پذیرفته اید ، چاره ندارید باید اطاعات بدهید. اگر اطلاعات ندهید امریکایی ها از این حربه استفاده می کنند و کشور ما را در لیست سیاه قرا رمی دهند و باز هم تحریم خواهیم شد. حرف کسانی که مخالفت می کنند این است. حالا بر فرض، ما این طرح را پذیرفتیم بهانه امریکا تمام نمی شود و بحث حقوق بشر و موشک ها پیش می آید. توقعات امریکا از ایران تمامی ندارد ، شما اگر کوتاه بیایید او جلو می آید ولی به هرحال طرح در مجلس تصویب شد و برای اعلام نظر نهایی این طرح باید به شورای نگهبان برود. در شورای نگهبان ، تعدادی فقیه و حقوقدان هستند و این قوانین را بررسی می کنند .حال وضعیت کشورهایی که این کنفوانسیون را پذیرفتند چه شد؟ پاکستان این طرح را چندین سال پذیرفت ، دید اوضاع کشورش روز به روز بدتر می شود ، تا اینکه مجبور شدند از این طرح بیرون بیایند، مقام معظم رهبری می فرمایند: این کنفوانسیون ها و این معاهدات بین المللی در اتاقهای فکر استکبار، پخت و پز می شود تا راهی برای سلطه بر کشورهای جهان سوم تسلط پیدا کنند. اگر هم کشوری این تعهدات بین المللی را نپذیرد، تهدید می کنند.

به هر حال ما چه این طرح را بپذیریم، چه نپذیریم آنها با ملت ایران و اسلام دشمنی دارند و از امام سیلی خورده است . آنچه گره کار است، اقتصاد مقاومتی و اعتماد به نسل جوان است. آنچه گره گشاست اعتماد به این مردم است ، فضا را باید در اختیار مردم و این نسل جوان بگذاریم و اقتصاد مقاومتی را پیشه کنیم ، همانطور که تاکنون روز به روز کشور ما پیشرفت کرده است، ان شاءالله از این به بعد هم پیشرفت خواهد کرد .به هرحال هر چه را که شورای نگهبان تصویب کند، قانون است و احترام آن بر همه لازم است.

خدایا به حق محمدو آل محمد آنچه را که گفتیم و شنیدیم محض رضای خودت قرار بده.


پی نوشت:

1- سوره مبارکه الرعد آیه ۱۱

2- سوره مبارکه محمد آیه ۷

3- سوره مبارکه انعام ،آیه 6 و سوره مبارکه انفال ،آیه 54.

4- سوره مبارکه اعراف ،آیه 96

5- سوره مبارکه نوح ،آیه 25

6- سوره مبارکه اعراف،آیات 165-166

7- سوره مبارکه نحل،آیات 112-113


http://yascms.ir/emam/gozaresh/u1466.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u1467.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u1468.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u1469.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u1470.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u1471.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u1472.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u1473.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u1474.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u1475.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u1476.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u1477.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u1478.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u1479.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u1480.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u1481.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u1482.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u1483.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u1484.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u1485.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u1486.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u1487.jpg

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.