سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

جلسه ستاد نماز جمعه زرند با حضور وسخنرانی امام جمعه محترم

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 256 مرتبه
دسته: گزارش تصويريتاریخ: 1397.07.22
 
برگزاری جلسه ستاد نمازجمعه زرندبا حضوروسخنرانی حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه محترم ودیگر اعضاء این ستاد در محل دفتر امام جمعه مورخه97/07/17



سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی در جلسه ستاد نماز جمعه شهرستان مورخه97/07/17


الحمدلله، الصلاة والسلام علی رسول الله وعلی آله آل الله

قال الله الحکیم فی کتابه : « وَهُوَ مَعَكُمْ أَيْنَ مَا كُنتُمْ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ » (1)

السلام علیک یا صاحب الزمان(عج)، السلام علیک یا بقیه الله یا ابا صالح ادرکنا و اغثنا

خوشامد عرض می کنم خدمت شما عزیزان و بزرگواران و اعضای محترم ستاد نماز جمعه . تقدیر و تشکر می کنم از جناب حاج اقای تهامی ، از فرمایشاتشان هم استفاده کردیم. از آقای ایزدی مسئول ستاد، جناب آقای گلستانی که زمینه این جلسه را فراهم کردند، نیز تشکر می کنم.

راهکار کاهش آسیبهای اجتماعی از دیدگاه قرآن:

یکی از موضوعاتی که امروز در جامعه آثار و تبعاتی دارد و مرتب بحث می شود، ناهنجاری هایی است که مشاهده می کنیم.حال به این موضوع می پردازیم که از دیدگاه قرآن راهکار کاهش آسیب های اجتماعی چه چیز می تواند باشد. همیشه پیشگیری هم هزینه کمتری دارد و هم بهتر و مؤثر تر است. و جامعه نیز واکسینه می شود و از جرم و جنایت و گناه، نیز جلوگیری می شود . این تفکرات اسلامی و برخواسته آیات و روایات است و یک اصل کلی است که برای اینکه رفتار تغییر کند، باید افکار عوض شود. دیدگاه قران نیز مبتنی بر همین اصل است. افکار که عوض شود رفتار عوض می شود.

تقویت ایمان:

اولین بحثی که در قرآن در جهت کاهش آسیب های اجتماعی وکاهش جرم و جنایت مطرح می شود ، تقویت ایمان است. هر مقدار تقویت ایمان در افراد بیشتر باشد ، خدا را در همه جا ناظر و حاضر بر اعمال خود می بینند و حیا می کنند از گناه دوری می کنند. شیوه قرآنی این است که این ضامن اجرا در درون انسان ایجاد شود . در این صورت که اگر نصف شب هم به چراغ قرمز رسید ،پلیسی نباشد و کسی هم نباشد از چراغ قرمز عبور نمی کنند. ضامن اجرا باعث می شود شب در خواب هم اگر چشمش به نامحرم افتاد درخواب هم چشمش را می بندد.پس یکی از مهمترین راهها تقویت ایمان است آیات متعددی وجود دارد، از جمله آیه ای که خدمتتان عرض کردم : « وَهُوَ مَعَكُمْ أَيْنَ مَا كُنتُمْ » هر کجا باشید خدا با شماست. می گویند معلمی به یکی از شاگردانش توجه ویژه داشت و او را بیشتر از بقیه دانش اموزان تحویل می گرفت، شاگردان دیگر اعتراض کردند. معلم به هر کدام یک پرنده داد گفت اینها را جایی ذبح کنید که کسی شما را نبیند ، فردا همه دانش آموزان پرندگان را ذبح کرده بودند و فقط آن دانش آموز ، پرنده اش را زنده آورد. علت را سوال کردند، گفت : شما گفته بودید در جایی این پرنده را ذبح کنم که هیچکس نباشد . من هرکجا رفتم، خدا آنجا بود. تقویت ایمان یک ضامن اجراست. این یکی از راهکارهاست که حضرت امام(ره) نیز می فرمایند: عالم محضر خداست. در محضر خدا معصیت خدا نکنید.(2)پس راهکار قران مجید برای کاهش آسیب ها، تقویت ایمان است. امروز دشمن همین نقطه ( ایمان به خدای متعال) را هدف گرفته است . انها نیز فهمیده اند، هرچه هست از ایمان و باورهای مذهبی است.

خداوند به همه کارهای شما آگاه است:

« وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ »هرکار کنید خدا به آن آگاه است. خداوند هم آگاه است و هم خود او در قیامت قاضی اعمال ماست.مثلاً فرض کنید حاج آقای تهامی در شورای حل اختلاف هستند ، پرونده ای را پیش او می آوردند و چند نفر هم شهادت می دهند. ایشان باید از طریق شهادت علم پیدا کند که حقیقت چیست. اما یک زمانی خود ایشان در صحنه جرم حضور داشتند و از نزدیک ماجرا را می بینند، بعد که می خواهند قضاوت کنند، چون همه چیز را با چشم خودشان دیده اند ، به راحتی تصمیم می گیرند و حکم صادر می کنند. این تاثیر ایمان است، اگر انسان باور داشته باشد خدا همه اعمال ما را می بیند و در قیامت خداوند قاضی است . تقویت ایمان چنین تاثیری دارد.

علت گمراهی انسانها فراموشی قیامت:

ایمان به معاد خیلی تاثیر دارد. قرآن می فرماید علت تبهکاری « إِنَّ الَّذِينَ يَضِلُّونَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ لَهُمْ عَذَابٌ شَدِيدٌ بِمَا نَسُوا يَوْمَ الْحِسَابِ» (3) آنان که از راه خدا گمراه می شوند، چون روز حساب و قیامت را فراموش کرده‌اند به عذاب سخت معذّب خواهند شد. علت گمراهی فراموشی است پس باید یادآوری شود . هم ایمان به قیامت و هم یادآوری دو مطلب است برای همین در نماز می گوییم «ایاك نعبد و ایاك نستعین» که یادآوری شود و باورمان خدشه دار نشود .ریز و درشت اعمال ما، مثقال و ذره اعمال انسان حساب و کتاب دارد. اگر در یک اداره ای حساب و کتاب نباشد ، کارمندان هم منظم سرکار نمی آیند. ولی اگر در یک اداره ثانیه اش هم حساب باشد رفت و آمدها زیر نظر باشد و حساب کتاب باشد ، تخلف هم کمتر می شود، اگر همه بدانند حساب کتاب ی در کار است ودیر آمدن و زود رفتن ها از حقوق سرماه آنها کم می شود، قطعاً رفت و آمدها منظم می شود. این تاثیر حساب و کتاب است .

گسترش امربه معروف ونهی از منکر:

یکی هم گسترش امربه معروف ونهی از منکر است که همه احساس تکلیف کنند . پس از راههای جلوگیری از آسیب های اجتماعی تقویت ایمان به خدا ، اعتقاد به روز جزا و گسترش امر به معروف و نهی از منکر است. اگر اینها عملیات شود،راهگشاست، البته هر دستگاهی(د ستگاه قضا و نیروی انتظامی) یک وظیفه ای دارد ولی کاهش جرم و جنایت در جامعه بسته به این سه مورد است. اگر ایمان در دل باشد موثر است .

دشمن نمی خواهد انقلاب اسلامی چهل ساله شود:


نکته دوم این است دشمن برنامه ریزی دارد تا اجازه ندهد انقلاب اسلامی به مرز چهل سالگی که مرز بالندگی ورشد است، برسد و صراحتاً هم اعلام کردند، برنامه ما این است اجازه ندهیم ایران اسلامی 40 سالگی خودش را جشن بگیرد. دشمنان برنامه ریزی های خودش را دارد. به چهل سالگی که برسد انقلاب کامل است و دشمن نمی تواند کاری انجام بدهد برای هیمن است که تحریمها و گرفتاری ها و اختلافات را تشدید می کنند و دائماً در فضاهای مجازی سم پاشی می کنند.

زمانی ما در قم نمایه سازی می کردیم(حدود 25-30 سال پیش) صحبتهای بزرگان را به صورت عنوان انتخاب می کردیم و من صحبت مقام معظم رهبری را پیاده کردم. در آن زمان فرمودند: زمانی می رسد که تهاجم فرهنگی مانند شیمیایی در خانه نشسته ای ، درب و پنجره بسته است ولی صورتت تاول می زند و نمی دانی از کجا خورده ای. بعد می فهمی از اثر شیمیایی بوده است. امروز هم وقتی نگاه می کنید، آن جنگ احزاب در بُعد فضای مجازی با شبهات گسترده فراوان ، دروغ در حال انجام است. دروغ هر چه بزرگتر باشد ، باورش راحت تر خواهد بود.در این فضاها باب تهمت، دروغ و شایعات باز است و در جهت گسترش بی حجابی و بدحجابی تلاش می شود. جدیداً سیصد شبکه فارسی علیه نظام جمهوری اسلامی صحبت می کنند و دائما در حال ایجاد شایعات جدید هستند. (در کنار صدها شبکه ای که قبلا کار می کردند) . انقلاب ما در مرز 40 سالگی است و اکثریت جمعیت کشور جوان هستند و نه دوران جنگ را دیده اند و نه دوران انقلاب را لمس کردند، برای همین دشمن با تبلیغات سوء علیه نظام، قصد دارد این نسل را از بدنه انقلاب جدا کند و وقتی دیدند از راه جنگ نظامی و طرق دیگر به اهدافشان نمی رسند، از راه جنگ نرم وارد شدند تا از درون خود کشور ما را نابود کنند.باید در این زمینه حواسمان جمع باشد هر کس باید در جمع خانواده و اقوام خودش عظمت اسلام و انقلاب را بیان کند و می توانید امنیت کشورمان را باکشورهای اطراف مقایسه کنید، کشور ما علیرغم این حجم دشمنی و تحریمها چنین امنیت دارد واین چنین پیشرفت هایی کرده است.

افشا گریهای دروغین دشمنان:

یکی از چیزهایی آسیب می زند، افشاگری های دروغین دشمنان است که در واقع به دنبال نا امید کردن مردم هستند. اختلافات خطی و جناحی هم مضر و موجب بدبینی است و امید مردم کم می شود. امروزه بیشترین هجمه ها علیه شخص مقام معظم رهبری و بر علیه ارکان تاثیرگذاری مانند شورای نگهبان و مراجع و همین طور همه کسانی است که مادر نظام و انقلاب محسوب می شوند، تا دشمن بتواند به اهداف خودش برسد . به صحبت های برخی افراد که دقت می کنید، می بینید دقیقا صحبت های دشمن است و این چنین تحت تاثیر القائات دشمن قرار گرفته اند. همه ما در قبال انقلاب وظیفه داریم هرکس باید در هر پست و سمتی قرار دارد،کارش را خوب انجام بدهد و امید را در مردم تقویت کند . نباید خدای نکرده جوانان ما و مردم از نظام اجتماعی و دینی ناامید شوند ، تنها نظامی که واقعا در دنیا مطابق اسلام است و امید است زمینه ساز ظهور امام زمان باشد و واقعا دنبال عدالت است تا حق به حق دار برسد، نظام جمهوری اسلامی است که از برکت امام و شهدا شکل گرفته است. نظام های دیگردر دنیا حتی اگر هم ادعای مردم سالاری داشته باشند، مردم سالار نیستند و دروغ می گویند یه عده خاص سالار هستند. بنابراین دشمن با هجمه های سنگین زیاد برنامه ریزی کرده است که نظام ما به مرز 40 سالگی نرسد. هر کسی به هر مقدار می تواند باید برای حفظ نظام کوشش کند.

پولشویی ومبارزه با تامین مالی تروریسم:

امروز یکی از بحث های روز جامعه که در مجلس مطرح و تصویب شده است. بحث پولشویی و طرح مقابله با تامین مالی تروریسم است. وقتی نگاه می کنید یک عده درمجلس، سفت و سخت طرفدار این طرح هستند که اگر این طرح تصویب نشود، مملکت از بین می رود ! از وزارت امورخارجه و دست اندرکاران عده ای هستند که می گویند حتما باید این طرح اجرا شود تا بتوانیم تحریمها را دور بزنیم. یک عده ای هم در مجلس ، سخت مخالف هستند که اگر این طرح تصویب بشود مشکلات ما درجامعه بیشتر می شود و در واقع دشمن بعد از این تصویب این طرح، به بهانه پذیرش این طرح و رعایت نکردن آن، دوباره ما را تحریم می کند. بالاخره این دو نظر در جامعه هست ولی اگر یک نگاهی به کشورهایی که این معاهده را پذیرفتند مانند پاکستان بکنیم می بینیم که پاکستان تمام تلاش خودش را برای اجرا وتصویب این طرح کرد تا مورد تحریم امریکا قرار نگیرند، اما امروز به این نتیجه رسیده است که این طرح جز بدبختی چیزی برای آنها ندارد و الان از این معاهده بین المللی خارج شدند.فرمایشات مقام معظم رهبری هم هست که این معاهدات اینگونه نیست که دشمنان دلسوز شده است، این دست پخت دشمنان واستکبار جهانی است که دنبال این هستند که نظرات خود را تحمیل کنند و نیروهایشان را بچینند . خلاصه این طرح در مجلس تصویب و به شورای نگهبان ارسال شد.امیدواریم به یک نقطه ای برسد که برای کشور ما مضر نباشد واگر قرار است اسیبی وارد شود، در کشور ما تصویب نشود و تبدیل به برجام دومی نشود که نتوانیم تبعات آن را تحمل کنیم.

انتقال مکان برگزاری نمازجمعه:

مسئله سوم نماز جمعه را از مصلی به مسجد جامع انتقال دادیم از یک لحاظ کار ما سبک تر شده است و تا زمانی نماز جمعه در مصلی برگزار می شد، کار خیلی سنگین بود. هر هفته یک گروه 8 نفره باید محل را برای نماز اماده کنند و فرشها را برای دو سه هزار نمازگزار پهن کنند و بعد نماز آنها را جمع کنند. قبلاً آمار نمازگزاران در مسجد جامع، 1800 تا 2000 نفر بود ولی از وقتی به مصلی آمده ایم، با مدیریت خوب جمعیت به 3000 نفر رسیده است و آمار نمازگزاران بیشتر شده است ولی در مسجد جامع کار سبک تر و راحتر است منتهی مشکلات پارکینگ ومشکلات خاص خودش را دارد.

تامین سرویس نمازجمعه:

یکی از مشکلاتی که ما الان داریم بحث سرویس و ماشین از روستاهاست. این واقعا یک معضل و مشکل است. در جلسات قبلی که صحبت شد،بخشدار محترم گفتند ما تامین می کنیم واین کار را به عهده دهیاری ها گذاشتند، ولی الان دهیاری می گوید: ما پول نداریم و بخشداری هم بودجه ندارد. قبلاً ذوب آهن سرویس های نماز جمعه را تأمین می کرد. بعد از یک مدتی زمان آقای کاشیگر (خدا رحمتشان کند) سرویس ها راجمع کردند، فروختند و پول می دادند تا هر هفته برای ایاب و ذهاب نمازگزاران ماشین بگیریم، بعد از مدتی همین پول را هم قطع کردند، الان هم از جای دیگر پول نمی گیریم که بتوانیم هزینه سرویس ایاب و ذهاب را تأمین کنیم. پولی هم که در نماز جمعه جمع آوری می شود و یک پولی هم تحت عنوان خمس در دست ماست که آن قدر نیست که بتوانیم هزینه سرویس بدهیم. پولی هم که در نماز جمعه جمع می شود، مردم برای ساخت مصلی می دهند و نمی توان جای دیگر هزینه کنیم. البته وقتی نماز جمعه در مصلی برگزار می شود، کمک های نقدی بیشتری جمع می شد حدود دو سه میلیون حتی در یک هفته ، 5 میلیون جمع اوری شد ولی در مسجد جامع 300-400 تومان بیشتر، جمع نمی شد.همین طور با برگزاری نماز جمعه در مصلی جلوی ساخت و ساز مصلی گرفته می شود. سه روز در هفته کارگران بجای جوشکاری و ساخت و ساز مصلی ، مشغول آماده کردن زمین برای برگزاری نماز و انداختن و جمع کردن فرش ها می شود. کف مصلی را باید شن ریزی کنیم و در ساخت و ساز برایمان مشکل ایجاد می شود . بنابراین مجبوریم نماز را در مسجد جامع برگزار کنیم، باتوجه به سرمایی هم که در پیش است، چاره ای نداریم. یکی از مشکلاتی هم که داریم بحث کمک به سرویس های ایاب و ذهاب نماز جمعه است. شاید در نهایت مجبور بشویم بگوییم هر کس به نماز می آید ، هزینه اش را بپردازد. که حدود 4000 تومان می شود. بخشداری هم که بودجه ای ندارد ، راننده ها هم نمی توان برای دریافت پولشان، مرتب بین دفتر و بخشداری سرگردان کنیم. البته یک راه حل این مشکل این است که آقای فرماندار با فولاد برنامه ریزی کنند، که چندتا از مینی بوس هایشان را، روزهای جمعه در اختیار نماز جمعه و ایاب و ذهاب نمازگزاران جمعه بگذارند. هزینه اش را هم خودشان پرداخت کنند که اگر این کار را بتوان انجام داد، با داوم تر است .


والسلام علیکم و رحمه الله برکاته

پی نوشت:

1- سوره مبارکه حدید، آیه 4

2- صحیفه امام خمینی ، جلد ۱۳ ، صفحه ۴۶۱

3- سوره مبارکه ص ، آیه 26



http://yascms.ir/emam/gozaresh/u1392.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u1393.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u1394.jpg

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.